Bloodbornesta löydettiin uusi pomohirviö kolme vuotta julkaisun jälkeen / Uutiset / www.pelaajalehti.com

Bloodbornesta löydettiin uusi pomohirviö kolme vuotta julkaisun jälkeen

10.11.2018 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
13
Bloodbornesta löydettiin uusi pomohirviö kolmen vuotta julkaisun jälkeen

FromSoftwaren brutaali hitti Bloodborne jaksaa yllättää vielä vuosia julkaisunsa jälkeen.

Pelin lähdekoodiin ennenkin harvinaisen informatiivisia syväsukelluksia tehnyt superfani Lance McDonald on kaivanut teoksen syövereistä esiin upouuden, valmiista pelistä poistetun pomovastuksen. Snake Balliksi ristitty massiivinen käärmehirviö muistuttaa hahmomalliltaan kovasti pelin Forbidden Woods -alueelta löytyviä rivihirmuja, minkä vuoksi pomo lienee jäänyt tarkkasilmäisemmiltäkin tutkijoilta aiemmin huomaamatta.

Vielä huikeamman löydöksestä tekee jättimörölle luotu tekoäly, jonka pääpiirteet McDonald onnistui niin ikään kaivelemaan esiin. Mies onkin kuvannut YouTubeen videon hylätyn pomon kanssa käydystä taistosta, ja tuotoksen voi katsastaa alta.

Lähde: Lance McDonald (YouTube), Destructoid

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän DuskTillDawn kuva
DuskTillDawn

Voispa pelata Bloodbornen läpi uudestaan tietämättä siitä mitään...

Bloodborne 2 PS5 launch title pls?

Käyttäjän Rokkijani kuva
Rokkijani

Minä en ollut kunnolla pelannut kymmeneen vuoteen ennen Bloodbornea. Oli kyllä järisyttävä kokemus, joka palautti vanhan innon takaisin.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Vähän kyllä harhaanjohtava otsikko. Ilmeisesti vielä tarkoituksella.

Oletin, että oikeasti on jotain normaalisti pelaten löytyvää pomoa tarjolla, jonka saa auki jotenkin kikkailemalla. Otetaan nyt esimerkiksi vaikkapa MGS V:n ydinpommi-juttu, joka aktivoituu tietyin ehdoin. Eli se on periaatteessa joskus saavutettavissa. Samalla tapaa ajattelin, että ehkä tässä on ollut jotain aikasidonnaista tai muuta, joka on nyt sen avannut tai joku pelaaja on onnistunut tekemään oikeat asiat oikeassa järjestyksessä mutta ei.

Käyttäjän menu kuva
menu
Lainaus zappah

Vähän kyllä harhaanjohtava otsikko. Ilmeisesti vielä tarkoituksella.

Oletin, että oikeasti on jotain normaalisti pelaten löytyvää pomoa tarjolla, jonka saa auki jotenkin kikkailemalla. Otetaan nyt esimerkiksi vaikkapa MGS V:n ydinpommi-juttu, joka aktivoituu tietyin ehdoin. Eli se on periaatteessa joskus saavutettavissa. Samalla tapaa ajattelin, että ehkä tässä on ollut jotain aikasidonnaista tai muuta, joka on nyt sen avannut tai joku pelaaja on onnistunut tekemään oikeat asiat oikeassa järjestyksessä mutta ei.

Myös itse oletin että on pelissä jota aikasemmin ei ole vain löydetty

Käyttäjän kribmeister kuva
kribmeister

Vaikka omasta mielestä Bloodborne on just semmosta keinotekosesti vaikeutettua samanlaista höpöä ku Dark soulsitki niin tämmöset kaverit on kyllä hienoja miehiä. Arvostan vaivannäköä.

Käyttäjän Rokkijani kuva
Rokkijani
Lainaus kribmeister

Vaikka omasta mielestä Bloodborne on just semmosta keinotekosesti vaikeutettua samanlaista höpöä ku Dark soulsitki niin tämmöset kaverit on kyllä hienoja miehiä. Arvostan vaivannäköä.

Kuinka niin keinotekoisesti? Bloodbornessa tulee mieleen erään alueen Frenzy-status, jota voi pitää keinotekoisena vaikeuden tuomisena, mutta muuten kyllä hankaluuden määrä on ohjaimen haltijan käsissä reilulla tavalla.

Soulseissa on ehkä paikotellen isketty liikaa vihollisia samoihin kohtiin. Bloodborne taas nopeutensa ja rally-mekanismin (saat energiaa takaisin lyömällä) myötä on mielestäni hyvinkin reilua suurten vihollismäärienkin kanssa.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus kribmeister

Vaikka omasta mielestä Bloodborne on just semmosta keinotekosesti vaikeutettua samanlaista höpöä ku Dark soulsitki niin tämmöset kaverit on kyllä hienoja miehiä. Arvostan vaivannäköä.

Jaa... Minusta keinotekoinen vaikeutus on sellaista, joka ei tunnu reilulta. Soulsit, Nioh sekä Bloodborne kaikki tuntuvat reilulta ja kuolema tuntuu aina omalta kämmiltä tai osaamattomuudelta.

Eihän ne pelit kaikille toki ole, siinä missä ei minullekaan iske jokainen teos.

Oikeastaan mitä enemmän mietin tuota "keinotekoista vaikeutusta" niin sitä vaikeampi minun on keksiä, että mitä se edes on? Ylipäätänsä siis. Loputtomasti spawnaavat vihollisetkaan ei sitä ole, jos tuolle on looginen syy tai sen saa jotenkin estettyä/lopetettua. Mitään suoranaista vastausta en edes osaa sanoa, että mikä olisi automaattisesti "keinotekoista" vaikeutusta. Kertokaa mitä se on?

Käyttäjän Vaapukkamehuw kuva
Vaapukkamehuw

Ei minulle esimerkiksi ensimmäisestä Dark Soulsista tule mieleen muuta epäreilua kohtaa kuin vihollisten kyky lyödä seinien ja muiden objektien lävitse. O&S vastaan taistellessa vaikeus tulee hyvin pitkälle siitä, kun joutuu väistelemään sokkona Smoughin läpi tulevia iskuja. Toki jos tappaa Ornsteinin ensin, niin tuo ominaisuus ei ole ihan niin suuri ongelma.

Niistä kahdesta muusta en muista kunnolla, mutta itselle on jäänyt sellainen muistikuva, että ne olivat enemmän vaikeusasteella mässäilyä. Demon's Soulsissa ja Dark Soulsissa pelin sai tehtyä naurettavan helpoksi tietyillä buildeilla, kun moninpelin tasapaino ei vielä sanellut esineiden ominaisuuksia.

Bloodbornen frenzy on sinällään silkkaa vittuilua, mutta toisaalta sille on ihan hyvät perusteet. Ne talvilyhdyt ovat pukeutuneet nuken vaatteisiin ja niiden päät koostuu viestinviejistä, joka on tietysti pelin loren kannalta mielenkiintoista, mutta pelaajat huomasivat tuon vasta viikkoja julkaisun jälkeen. Näin jälkikäteen ajateltuna tuo mekaniikka vaikuttaa suorastaan nerokkaalta.

Käyttäjän Bloodborne kuva
Bloodborne

Hyvä että jättivät pois, muistuttaa liikaa Dark Soulsin Hydraa.

Käyttäjän Vaapukkamehuw kuva
Vaapukkamehuw
Lainaus Bloodborne

Hyvä että jättivät pois, muistuttaa liikaa Dark Soulsin Hydraa.

Ooh tämä olisi pitänyt muistaa mainita epäreilusta vaikeustasosta puhuttaessa. Yhdellä niistä päistä on nimittäin tapana iskeä sinne vedessä olevan rotkon ylle, jolloin sitä ei pysty iskemään ollenkaan.

Remasterissa (pikkuisen) parannetun valaistuksen myötä tuota rotkoa ei enää kunnolla erota veden läpi, joka tekee taistelusta vielä vittumaisemman. Toki jos pysyy rannalla ihan alueen oikeassa laidassa, niin yleensä se hydra jossain vaiheessa iskee sen päänsä sellaiseen kohtaan että sen kimppuun pystyy käymään.

Lainaus Sundance Kid

Jos SoulsBorne peleihin tulee joskus Vellihousu-vaikeustaso (niin kuin esim. Witcher 3:ssa), niin mielelläni sivistäisin itseäni pelien parissa. Enää en vain tämän ikäisenä suostu saamaan raivareita jonkin viihteen vuoksi...

Souls-pelien vaikeustasoa on liioiteltu jonkin verran. Toki niissä on oppimiskäyrä hieman jyrkempi kuin useimmissa muissa peleissä, mutta yleisesti ottaen niissä pääsee jo aika pitkälle kun suunnittelee toimintaa hieman etukäteen eikä tee mitään paniikkiratkaisuja.

Voi tietysti olla että olen pelannut niitä ihan liikaa, mutta minusta niitä on aika rento pelata. Tulee mieleen ihan ajosimulaattorit, Skate-pelit tai monet ihan tosielämänkin harrastukset, jotka vaativat hieman panostusta ennen kuin asioita alkaa siirtymään lihasmuistiin, mutta sen jälkeen hommasta tulee intuitiivista eikä siihen tarvitse enää keskittyä samalla tavalla.

Veisikö tuo ehkä 10-20 tuntia Souls-pelien kohdalla? Bloodborne on luultavasti helpoin Souls-tyylinen peli päästä sisään, joskin ensimmäinen Dark Souls ja Demon's Souls ovat loppujen lopuksi helpommat. Niiden vaatima pelitapa on vain erilainen ja ne vaativat hieman enemmän sorminäppäryyttä kun joutuu hyödyntämään juoksuhyökkäyksiä ja lock-on togglea enemmän.