BAFTA Games Awards -voittajat julkistettiin – kehuttu indie-peli päihitti ennakkosuosikit vuoden parhaana pelinä / Uutiset / www.pelaajalehti.com

BAFTA Games Awards -voittajat julkistettiin – kehuttu indie-peli päihitti ennakkosuosikit vuoden parhaana pelinä

13.04.2018 // Kirjoittanut: Joonas Pikkarainen
5

Brittien pelialan palkintogaala BAFTA Games Awards -gaala on palkinnut viime vuoden parhaimmat pelit, joista pääpalkinnon nappasi Giant Sparrowin seikkailupeli What Remains of Edith Finch.

Parhaan pelin palkinnosta kisaili What Remains of Edith Finchin ohella myös The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Horizon Zero Dawn, Super Mario Odyssey, Assassin’s Creed: Origin sekä Hellblade: Senua’s Sacrifice.

Toimintaseikkailu Hellblade saattoi jäädä vaille illan pääpalkintoa, mutta muutoin Ninja Theoryn tuorein kahmi eniten palkintoja kotiin. Peli palkittiin illan aikana parhaasta artistisesta saavutuksesta, parhaasta äänipuolen saavutuksesta, parhaana brittiläisenä pelinä, parhaana viihderajan ylittävänä pelinä sekä parhaasta pääosasta, jonka nappasi Melina Juergens.

Gaalan kaikki voittajat on luetetu alla:

  • Best GameWhat Remains of Edith Finch
  • Artistic AchievementHellblade: Senua’s Sacrifice
  • Audio AchievementHellblade: Senua’s Sacrifice
  • British GameHellblade: Senua’s Sacrifice
  • Debut GameGorogoa
  • Evolving GameOverwatch
  • FamilySuper Mario Odyssey
  • Game Beyond EntertainmentHellblade: Senua’s Sacrifice
  • Game DesignSuper Mario Odyssey
  • Game InnovationThe Legend of Zelda: Breath of the Wild
  • MobileGolf Clash
  • MultiplayerDivinity Original Sin 2
  • MusicCuphead
  • NarrativeNight in the Woods
  • Original PropertyHorizon Zero Dawn
  • Performer: Melina Juergens – Hellblade: Senua’s Sacrifice

Edellisvuotena BAFTA Game Awardsin parhaimmaksi peliksi äänestettiin Uncharted 4: A Thief’s End ja sitä edellisenä vuonna Fallout 4.

Lähde: BAFTA

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Boblick kuva
Boblick

Jotenkin nämä kategoriat näissä pelipalkintogaaloissa tuntuvat niin hatusta vedetyiltä kuin olla ja voi. Onko näistä palkinnoista oikeasti kenellekkään mitään hyötyä? Hamuavatko pelikehittäjät näitä peleillensä? Buustaavatko ne myyntejä? Valitaanko näihin kategorioihin pelejä sillä perusteella mitkä ovat olleet kehuttuja ja sitten nakellaan noppaa ja laitetaan sen nimi palkinnon kylkeen, mitä arpa näyttää?

Käyttäjän DuskTillDawn kuva
DuskTillDawn

On Huhtikuu 2018. Jätetään se 2017 nyt taakse. Luenko vielä Joulukuussakin miten Zelda ei ollutkaan viime vuoden #1 peli?

Käyttäjän Teräskäsine kuva
Teräskäsine
Lainaus Boblick

Jotenkin nämä kategoriat näissä pelipalkintogaaloissa tuntuvat niin hatusta vedetyiltä kuin olla ja voi. Onko näistä palkinnoista oikeasti kenellekkään mitään hyötyä? Hamuavatko pelikehittäjät näitä peleillensä? Buustaavatko ne myyntejä? Valitaanko näihin kategorioihin pelejä sillä perusteella mitkä ovat olleet kehuttuja ja sitten nakellaan noppaa ja laitetaan sen nimi palkinnon kylkeen, mitä arpa näyttää?

Samaa olen itsekin pohtinut. Nintendo tuntuu niin "etäiseltä" komppanialta että ovatko edes tietoisia kaikista Zeldan palkinnoista? Elokuvien kohdalla pistetään hyvin näkyvästi saadut oscarit, tähtiarvostelut ja muut palkinnot esille, mutta ei pelien kohdalla. Mikä hyöty näistä jakojuhlista oikeastaan on jo suurille myyntihiteille? Indiekehittäjien ja muiden pienkehittäjien saama huomio tulee varmasti näissä tarpeen.

Käyttäjän Erik H. kuva
Erik H.

Kuitenkin kaikitenkin luotan Suomen Kuvalehden arvosteluun tuosta pääpalkinnon voittaneesta Edith Finchistä. Olihan siinä innovaationsa, monenmoista tarinankerrontaa ja minipeliä, mutta kyllä niistä monet sittenkin olivat keskinkertaiset. Oman immersioni rikkoivat silti vain pari juttua - verta tulviva kalankäsittelylaitos sekä yhdessä kartanon huoneessa vierailu, jossa kuihtunut kukkaköynnös oli samassa asennossa nyt kuin eläytyessä asukkaan lapsuuteen. Ei pitäisi joutua arvaamaan, olivatko ne muovikukkia.
Jännä idea toki, teljetä menehtyneiden sukulaisten huoneet ja rakentaa talon päälle uusia. Metsästystapaus oli suosikkini. Mutta peliä en suosittele kenellekään. Entä miksi palkinto? Mitä opittavaa muilla pelinkehittäjillä on tästä?

Night in the Woodsia äänestin Pelaajaan toisena valintanani vuoden peliksi, eikä se odotetusti ollut päässyt kymmenen parhaan joukkoon. Saipahan vähän jotain viimein.

Käyttäjän ELTP kuva
ELTP

Sellainen mielipide siltä gaalalta. Vuoden peliksi nimetty -tekele oli hyvä ja mukavan kompakti. En kyllä henkilökohtaisesti olisi nostamut sitä edes vaihtoehdoksi kun vuoden peliä mietitåän, vaikka suosittelenkin peliä. Vaikka putoaa kävelysimulaattoriksi, on se mukavan lineaarinen ja hyvin johdatteleva.