Amnesia-säikyttelyn kehittäjät uhoavat: "Uusi pelimme on vieläkin pelottavampi" / Uutiset / www.pelaajalehti.com

Amnesia-säikyttelyn kehittäjät uhoavat: "Uusi pelimme on vieläkin pelottavampi"

9.09.2015 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
2
Amnesia-säikyttelyn kehittäjät uhoavat: "Uusi pelimme on vieläkin pelottavampi"

Jo lähes moderniksi kauhuklassikoksi muodostuneen Amnesia: The Dark Descentin kehittäjä Frictional Games uskoo ylittäneensä itsensä uudella pelillään.

SOMA-nimellä kulkevan, scifillä kyllästetyn kauhupelin ilmestymispäivä siintää kahden viikon päässä, ja studio on nyt päättänyt alustaa julkaisua vastaamalla Facebook-sivuillaan usein kysyttyihin kysymyksiin. SOMAa Frictional Gamesin aiempaan hittipeliin vertaileville studiolla on hyviä uutisia: tekele on ilmeisesti vähintään yhtä pelottava kuin edeltäjänsä, ellei jopa pelottavampi.

– Amnesia on tasaisen ahdistava heti alusta asti. Kauhu saavuttaa huippunsa noin puolessavälissä peliä ja jatkuu sellaisena loppuun saakka. Peli on siis raastava, mutta alkaa myös puuduttaa jonkin ajan kuluttua. SOMA toimii eri tavoin. Sen tunnelma on alussa lähinnä salaperäinen ja karmiva, ja kauhu kasvaa hiljalleen pelin aikana, studio selventää Facebook-päivityksessään.

Siinä missä Amnesia nojaa hyvin fyysiseen, läsnäolevaan kauhuun pelaajaa jahtaavien vihollisten muodossa, SOMAn karmivuus pohjaa Frictional Gamesin mukaan pitkälti narratiivisiin elementteihin. Pelaajaa ei koetella pelkillä säikyttelykohtauksilla, vaan sisukalut laittaa tällä kertaa solmuun pelattavan hahmon tilanne ja hänen tekojensa seuraukset.

– SOMAn kauhu luottaa pelaajan kykyyn ymmärtää sen käsittelemiä perustavia teemoja. Nämä elementit tulevat olemaan läsnä aivan alusta asti, mutta ne tulevat uudelleen vastaan yhä häiritsevämmissä tilanteissa. Ne voivat vaikuttaa mitättömiltä aluksi, mutta niistä tulee vahvasti osa pelaajan omaa tarinaa myöhemmin, Frictional Games kertoo.

Päivityksessään Frictional Games puhuu myös SOMAn pelillisistä ja tarinankerronnallisista puolista. Alati hankaloituva pulmanratkonta tulee olemaan suuri osa SOMAn juonellista kehitystä, ja pulmailuun liittyvät usein myös tuskaisen hankalat moraaliset kysymykset. Juonta kuljetetaan muutenkin aktiivisemmin kuin päiväkirjamerkintöihin turvanneessa Amnesiassa, eikä tarinaa valottavien lappusten ja äänitteiden keräily ole enää pakollista tapahtumien ymmärtämiseksi.

SOMA julkaistaan 22. syyskuuta pc:lle ja PlayStation 4:lle. Pelin uuden miljöötrailerin voi katsoa alta.

Lähde: Frictional Games (Facebook)

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Suora kuva
Suora

Itse en ole kauhu-genren ystävä peleissä taikka elokuvissakaan. Mutta tämä peli kiehtoo aivan vietävästi! Todella siistin scifi-maailman ovat luoneet. Itseäni etoo kauhussa ennemminkin gore, hirviöt ja muut iljettävät asiat. Frictional Gamesin kuvaama henkinen, narratiivinen kauhu on kuitenkin jotain joka voisi toimiakkin. Uskaltaisikohan kokeilla? :3

Käyttäjän frozen kuva
frozen

muuten kiinotaisi muuten mutta ainoa pelillinen elementti oikeastaan jos on vain pakeneminen ja piiloutuminen niin se ei iske omaan makuun ollenkaan