Amazon liittyy pelimoottorisotaan ilmaisella Lumberyard-teknologiallaan – kokeile vaikka heti

9.02.2016 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
2

Verkkokauppajätti Amazon on tuonut julki oman uuden Lumberyardiksi kutsutun pelimoottorinsa. Uusi 3D-moottori on suunniteltu ensisijaisesti niin konsoli- kuin pc-pelienkin kehitystä varten ja sen lataaminen sekä käyttäminen täyden lähdekoodin kera on sellaisenaan tyystin ilmaista ilman tarvetta minkäänlaisille rojalti- tai kuukausimaksuille.

Rahaa Amazon on aikeissa tehdä Lumberyardilla integroimalla sen vahvasti osaksi omaa AWS-verkkopalvelutarjontaansa. Lumberyard on esimerkiksi suoraan yhteensopiva Amazonin tarjoamien palvelimien kanssa, mikä on monien kehittäjien kannalta varsin merkittävä etu. Jo nyt Amazonin verkkopalveluja käyttävät hyödyksi lukuisat peliyhtiöt aina Ubisoftista Naughty Dogiin, Rovioon ja Supercelliin.

Oletuksena Lumberyardiin on rakennettu myös monipuolinen tuki Amazonin omistamaa Twitch-videopalvelua varten. Lumberyadilla luodut pelit voi esimerkiksi helposti kehittää tukemaan esimerkiksi Twitch Plays -tyyppisiä kokemuksia, joissa Twitchin chat-toimintoja voi käyttää pelien ohjaamiseen.

Pohjanaan Lumberyard käyttää Crysis-pelisarjasta tutun Crytekin luomaa CryEngine-pelimoottoria. Amazonin ja Crytekin välisestä lisenssointidiilistä huhuiltiin aiemmin viime vuonna ja se saattoi hyvinkin olla peliliike, jolla Crytek pelasti itsensä sen parin vuoden takaisesta talousongelmien suosta. CryEngine-perimästään huolimatta Amazon kehittää Lumberyardia erillään Crytekista.

Toistaiseksi Lumberyard on vielä beetavaiheessa. Siihen voivat innokkaat kuitenkin jo päästä käsiksi Amazonin verkkopalvelujen kotisivuilta.

Lähde: Gamasutra

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän onnistunyt kuva
onnistunyt

Kuulostaa vähän liiankin hyvälle?

Käyttäjän edqe kuva
edqe

"Q. What device platforms does Lumberyard support?
Lumberyard currently supports PC, Xbox One, and PlayStation 4. Mobile support for iOS and Android devices is coming soon, along with additional support for Mac and Linux. Note that Sony and Microsoft only permit developers who have passed their screening process to develop games for their platforms."

Hienoa. Lisää cross-platform moottoreita markkinoille ja tällä kertaa vielä lähdekoodin kera.

Samaan aikaan Khronoksen suunnalta kuuluu hyviä uutisia.
Vulkan special webinar: https://www.khronos.org/news/events/vulkan-webinar

Brad Wardell: "Our new game engine, Nitrous, will be ported to Mac and Linux via Vulkan. So in the long run we do anticipate being on more platforms generally."
Brad Wardell: "It's going well. Similar perf to DX 12. It's basically Mantle."

Toivottavasti pelitalot tekevät oikean päätöksen ja käyttävät Vulkania DX12 sijasta.
https://www.youtube.com/watch?v=quNsdYfWXfM&t=1h42m40s