Alkuperäinen Crash Bandicoot oli alkaa ja loppua aamupiirrettyjen hengessä – katso / Uutiset / www.pelaajalehti.com

Alkuperäinen Crash Bandicoot oli alkaa ja loppua aamupiirrettyjen hengessä – katso

19.07.2015 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
5

Vuonna 1996 julkaistu alkuperäinen Crash Bandicoot -peli oli ilmeisesti vähällä saada alku- ja loppuanimaation, jotka oli teetetty Animaanisten kaltaisten aamupiirrettyjen hengessä. Asian on nostanut esiin pelin tuottajana toiminut David Siller, joka latasi kuluvalla viikolla kyseisten animaatioiden testiversiot omalle YouTube-kanavalleen.

YouTubessa Siller on kertonut, ettei Universal Studiosin luomia animaatioita päädytty lopulta koskaan käyttämään, koska Sonyn asettui Crash Bandicootin julkaisijaksi. Syynä tähän oli Sonyn halu puskea länsimaisten PlayStation-pelaajien silmille ensisijaisesti 3D-grafiikkaa, joka noihin aikoihin oli vielä hyvinkin tuore ilmestys alalla.

Ohesta nähtävillä olevat animaatiot ovat olleet löydettävissä netistä jo aiemminkin, mutta ilmeisesti monet Crash Bandicootin parissa läheisestikään työskennelleet kehittäjät eivät ole olleet tietoisia niiden taustatarinasta. Naughty Dogin kanssa 90-luvulla yhteistyötä tehneellä Universalilla oli ilmeisesti kuitenkin suuria suunnitelmia Crashin varalle, sillä se pohti animaatioiden käyttöä muun muassa pohjana Crashin omalle piirrossarjalle. Yhdessä vaiheessa Crashille pohdittiin jopa omaa huvipuistolaitetta Universalin teemapuistoihin.

Lähde: NeoGAF, YouTube, Crash Mania

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän DuskTillDawn kuva
DuskTillDawn

XD

Käyttäjän mecha_no_maniac kuva
mecha_no_maniac

Siis hetkonen, jos tämä on luotu ekaa Crash Bandicoottia ajatellen, niin on aika mielenkiintoista bongata Crash 2:ssa käytettyjä pomohahmoja tuossa videolla. Kohdassa 0:15 vilahtaa niin Tiny Tiger kuin Komodo veljeksetkin.

Yksi kummastuttavimpia seikkoja alkuperäisessä Crashissa oli se, että et voinut nähdä pelin tarinaa valoittavaa aloitusvideota heti "New Game"-vaihtoehdon yhteydessä. Sen sijaan sinun piti odotella alkuvalikossa jonkin aikaa, jotta peli laittaisi videon pyörimään. Pelin avausta kohdeltiin siis samalla lailla, kuin alkuvalikon perinteisiä gameplay demoja (joita Crashissäkin sitten tuli tuon ekan cutscenen jälkeen). Mutta se odottelu oli vaivan arvoista: video tiivisti nopeaa sekä ytimekkäästi, mitä pelissä oli meneillään. Ja 7-vuotiaalle alkuvideo oli tavallaan myös varsin uhkaavan tuntuinen kaikkine pimeine torneineen sekä eläinkokeineen. Samaten pelin ns. peruslopetus (jota varten ei tarvinnut kerätä joka ikistä jalokiveä) oli yksinkertaisen juhlava https://www.youtube.com/watch?v=8Um-JPYyBe8&t=2m13s Cortex on kukistettu, hänen laboratorionsa on tulessa ja Crash sai pelastettua tyttöystävänsä. Loppu hyvin, kaikki hyvin.

Tuo piirretty olisi tavallaan vesittänyt koko tunnelman. Videossa nähtävä, amerikkalaisille piirretyille tyypillinen kohellus olisi halventanut pelin juonta sekä hahmoja. Niistä olisi tullut entistä karikatyyrisempiä sekä lapsellisia, eivätkä ne olisi palvelleet sarjan erottamista massasta. Joten hyvä vaan, että Sony ei näyttänyt vihreää valoa näille.

Kenties jos tuo piirretty olisi ottanut itsensä enemmän tosissaan, viljellyt vähemmän Looney Tunes-tasoista huumoria sekä olisi animoitu hiukan paremmin, siitä olisi voinut saada jopa katsottavaa viihdettä. Ottaen huomioon miten suosittuja Crash Bandicootit olivat aikoinaan Japanissa, on sinänsä yllättävää että siellä ei keksitty vääntää sarjan tiimoilta animea Sonyn suostumuksella. Toisaalta, ottaen huomioon millaista Turtlesia siellä tehtiin... https://www.youtube.com/watch?v=vGMfb60lc14 ...Jep, näin on parempi.

Käyttäjän onnistunyt kuva
onnistunyt
Lainaus käyttäjältä mecha_no_maniac

Siis hetkonen, jos tämä on luotu ekaa Crash Bandicoottia ajatellen, niin on aika mielenkiintoista bongata Crash 2:ssa käytettyjä pomohahmoja tuossa videolla. Kohdassa 0:15 vilahtaa niin Tiny Tiger kuin Komodo veljeksetkin.

Yksi kummastuttavimpia seikkoja alkuperäisessä Crashissa oli se, että et voinut nähdä pelin tarinaa valoittavaa aloitusvideota heti "New Game"-vaihtoehdon yhteydessä. Sen sijaan sinun piti odotella alkuvalikossa jonkin aikaa, jotta peli laittaisi videon pyörimään. Pelin avausta kohdeltiin siis samalla lailla, kuin alkuvalikon perinteisiä gameplay demoja (joita Crashissäkin sitten tuli tuon ekan cutscenen jälkeen). Mutta se odottelu oli vaivan arvoista: video tiivisti nopeaa sekä ytimekkäästi, mitä pelissä oli meneillään. Ja 7-vuotiaalle alkuvideo oli tavallaan myös varsin uhkaavan tuntuinen kaikkine pimeine torneineen sekä eläinkokeineen. Samaten pelin ns. peruslopetus (jota varten ei tarvinnut kerätä joka ikistä jalokiveä) oli yksinkertaisen juhlava https://www.youtube.com/watch?v=8Um-JPYyBe8&t=2m13s Cortex on kukistettu, hänen laboratorionsa on tulessa ja Crash sai pelastettua tyttöystävänsä. Loppu hyvin, kaikki hyvin.

Tuo piirretty olisi tavallaan vesittänyt koko tunnelman. Videossa nähtävä, amerikkalaisille piirretyille tyypillinen kohellus olisi halventanut pelin juonta sekä hahmoja. Niistä olisi tullut entistä karikatyyrisempiä sekä lapsellisia, eivätkä ne olisi palvelleet sarjan erottamista massasta. Joten hyvä vaan, että Sony ei näyttänyt vihreää valoa näille.

Kenties jos tuo piirretty olisi ottanut itsensä enemmän tosissaan, viljellyt vähemmän Looney Tunes-tasoista huumoria sekä olisi animoitu hiukan paremmin, siitä olisi voinut saada jopa katsottavaa viihdettä. Ottaen huomioon miten suosittuja Crash Bandicootit olivat aikoinaan Japanissa, on sinänsä yllättävää että siellä ei keksitty vääntää sarjan tiimoilta animea Sonyn suostumuksella. Toisaalta, ottaen huomioon millaista Turtlesia siellä tehtiin... https://www.youtube.com/watch?v=vGMfb60lc14 ...Jep, näin on parempi.

Hyvä! Tällaista asiantuntevaa tekstiä on nautinto lukea.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Onneksi nuo ei päätynyt peliin.

Käyttäjän wlizer kuva
wlizer

:D