Kysy Pelaajalta 105 / PelaajaCastit / www.pelaajalehti.com

Kysy Pelaajalta 105

20.03.2013 // Kirjoittanut: Aleksi Kauhanen
27

Pelaajacast 105:n julkaisu myöhästyy perjantaille.

Pelaajan tulevassa podcastissa voimme vähintään luvata kohtalaista läppää pelimaailman aiheellisista tapahtumista. Tällä viikolla puidaan SimCity-katastrofia, John Riccitiellon eroa EA:n johdosta ja monia muita viikon kohokohtia.

Kuten yleensä, myös teillä lukijoilla on mahdollisuus osallistua castin Kysy Pelaajalta -osioon kysymällä sinua askarruttava asia Pelaajalta. Jätä kysymyksesi kommentteihin alle!

Kommentit

Käyttäjän teme44 kuva
teme44

Viitaten Pyykkösen kauhupelitutkimukseen: Oletko tutustunut iOS-peliin nimeltä Year Walk? Ei ehkä ihan perinteinen kauhupeli, mutta tiivistunnelmainen, karmiva ja hieman häiriintynyt jännäripuzzlepeli, jonka lopetus hakee vertaistaan. Peli on mielestäni täydellinen esimerkki siitä, miten mobiilialustoille saa tehtyä niin sanottuja hardcore-pelaajien pelejä: ei yritetä tehdä pleikkaripeliä, vaan alustan ehdoilla ja niitä hyödyntäen. Year Walk kuulokkeet päässä ja iPad sylissä on kokemuksena sellainen, mitä en vastaavalla pelillä voisi ohjaimella ja full-hd televisiolla saavuttaa.

Käyttäjän Zhinarkos kuva
Zhinarkos

Onko Pelaajalla ollut joskus juttua level editoreista? Jutustahan tulisi melko työläs, kun valikoima on laaja. Olen itse lähinnä miettinyt asiaa netissä pelaamisen yleistyessä koko ajan enemmän, ei pelkästään puhtaissa moninpeleissä (esim. se simcity). Erilainen digitaalinen jakaminenkin yleistyy (PS4 taas yksi pisara lisää). Sosiaalinen media ei ole menossa minnekään. Itse käyttelen usein huvikseni level editoreita pelissä kuin pelissä, ihan vain kun taiteellinen puoli tuntee tarvetta vilkaista.

Onko level editorit kuintenkaan elementti joka pysyy peleissä, vai vain turhaksi käynyt osa, jonka aika pian jättää, kun pelit isona massana tuntuvat koostuvan joko näistä miljoonia myyvistä laadukkaista hittipeleistä, tai indiestä? Pelit, jotka jotenkin pohjautuvat käyttäjien luomaan sisältöön, ovat toki eri asia.

Käyttäjän Demppa kuva
Demppa

Arvekarille kyssäriä: Miltä näyttää foorumien tulevaisuus? Onko bugikorjaukset tärkeyslistan kärjessä vai mahdollisesti uudet ja ihmeelliset ominaisuudet kuten ketjun aloittajan ja viimeksi kirjoittaneen nimet ketjulistauksessa?

Käyttäjän Muksu kuva
Muksu

Löytyykö toimituksesta yhtään Monster Hunter-sarjaan perehtyneitä?

Käyttäjän Tunna kuva
Tunna

Miksei saman pelin eri konsoliversioissa ole ikinä yhteinen multiplayer? Ihan hyvin jossain kasuaalimmissa peleissä voisi olla yhteinen multiplayer niin saisi vielä muutaman vuoden julkaisun jälkeenkin pelin pystyyn.

Missä peleissä castiläiset ovat jääneet fiilistelemään pelin tunnelmaa.
itse muistan aikoinaan GTA IV:ssä tuijotelleeni pitkään katujen vilinää.
Sama homma tuli vasta AC III:n kanssa. Ne kaupungit on vain paikoin niin dynaamisia että pakko hämmästellä

Käyttäjän AmosTheFamous kuva
AmosTheFamous

Ensinnäkin suuret kiitokset Pyykköselle taannoisista Kindle-vinkeistä! With the Lightnings ja Consider Phlebas on nyt luettu E ink-näytöltä, kuten myös Ready Player One, kotimainen steampunk-antologia Koneita ja korsetteja sekä paljon kaikkea muuta hämärää ja vähemmän hämärää, johon ilman Kindleä tuskin olisi törmännyt. Monoskop.log ja Project Gutenberg ovat osoittautuneet myös ilmaisen lukemiston aarreaitoiksi.

Mutta asiaan. Luin Kindlelläni myös Tom Bissellin kirjan Why Video Games Matter. Pidin kovasti Bissellin tavasta käsitellä videopelejä ensisijaisesti kulttuurituotteina, jotka herättävät kokijassaan tunteita ja joiden välittämää sanomaa ja maailmankuvaa kannattaa pysähtyä tutkiskelemaan pidemmäksikin aikaa. Mitä mieltä Pelaajan toimituksessa ollaan tällaisesta lähestymistavasta esimerkiksi peliarvioiden kohdalla? Onko peliarvosteluiden ensisijainen funktio kertoa kuluttajalle kannattaako kyseistä tuotetta ostaa, vai olisiko niissä enemmänkin tilaa syvällisemmälle analyysille ja peilailulle, joka voisi ehkä olla lähempänä taidekritiikkiä, kuin perinteistä peliarviota?

Käyttäjän Mlansio_v2 kuva
Mlansio_v2

Mikä on elämän tarkoitus? (Pelaajan tilaamiseen ja castin kuuntelun lisäksi)

Käyttäjän ryukenden kuva
ryukenden

1. Rautalahti, olet rakennellut kaupunkeja 24 vuotta ja pidät siitä(koska näin sanon). voisitko purkaa tuntojasi sanoja säästelemättä sim cityn julkaisu ongelmia koskien?

2.Kaitila, mitä mieltä olet peli keräilijänä ns.reproduction boxeista peleille? löysin netistä jonkun heebon ketä "kotikonstein" tekee snes peleihin uudet pahvikotelot(väitetysti). onko tämä "hyväksyttävää" jos jälki on kuitenkin lähes identtinen alkuperäis boxien kanssa? itse olen asiassa vähän kahen vailla, toki on väärin myydä peliä esim completenä ilman mainintaa että osat eivät ole alkuperäisiä. kerrohan mietteesi kyseistä aihepiiriä koskien.

Käyttäjän TimoNator85 kuva
TimoNator85

Onko kukaan toimituksessa päässyt käsiksi tuoreeseen Stargate SG1 : Unleashed action adventureen ja oletteko mahdollisesti arvostelemassa peliä? Tällä hetkellä siis vaan IOS, mutta tulossa Android, Steam ainakin

Käyttäjän Paronipekugram kuva
Paronipekugram

oletteko katsoneet jo Aperture R&D sarjan ensimmäisen jakson? huippu hyvä

Kuka leikkii Source filmmakerilla?