Videopelit ja rahapelit – kahdensuuntaisia vaikutteita / Foorumit / www.pelaajalehti.com
1 viesti / 0 new
Videopelit ja rahapelit – kahdensuuntaisia vaikutteita

Keskustelu pelien loottilaatikoista ja pelien ympärillä käytävästä skinivedonlyönnistä on nostanut esiin kysymyksen pelaamisen ja uhkapelien välisestä suhteesta. Yleisenä motiivina on huoli pelaavasta nuorisosta, mutta muutenkin voi kysyä, vaikuttavatko videopelit ja rahapelit toisiinsa ja miten. Jätetään siis tällä kertaa moralisointi, ja katsotaan, mitä yhteistä näillä kahdella on keskenään.
Mutta ennen kuin mennään yhtäläisyyksiin, lienee syytä miettiä mikä uhkapelejä ja videopelejä erottaa toisistaan. Videopeleissä pelaaja vaikuttaa omilla valinnoillaan ja toimillaan pelin tapahtumiin ja tulokseen. Pelaaja pärjää pelissä sitä paremmin mitä taitavampi hän on. Uhkapeleissä pelaajan oman toiminnan sijasta tulos on täysin riippuvainen onnesta, sattumasta tai teknisesti satunnaislukugeneraattorista. Poikkeuksena tästä ovat taitopelit kuten pokeri. Sen sijaan loton, hedelmäpelien tai raaputusarpojen pelaaja ei voi taidoillaan vaikuttaa pelin kulkuun.
Toinen erottava tekijä on se, että uhkapelaamiseen liittyy aina raha, ja raha nimenomaan tuloksena tai palkintona, jos tulos on positiivinen. Videopeleissäkin etenemisestä palkitaan, mutta jaossa on pisteitä tai pelin sisäistä virtuaalivaluuttaa, jolla puhtaimmillaan ei ole arvoa pelin ulkopuolella. On kyllä rajatapauksia, joissa pelin sisäinen valuutta on muunnettavissa oikeaksi rahaksi, jolloin myös rajanveto rahapeleihin on vaikeampaa.
Kolmas eroavaisuus on lainsäädännöllinen. Videopelaamista ohjaavat ainoastaan ikäsuositukset, kun taas uhkapelaaminen vaatii pelaajalta täysi-ikäisyyttä.

Pelin sisäiset uhkapelit
Pelaajat voivat kohdata uhkapelejä videopelin sisällä. Obsidian Entertainmentin pelissä Fallout: New Vegas seikkaillaan tuhon jälkeisessä Las Vegasissa, ja tarjolla on koko kasinorepertuaari hedelmäpeleistä rulettiin. Myös Grand Theft Auto: San Andreas -pelin Las Venturasin kaupunki tarjoaa esikuvansa Las Vegasin tavoin runsaasti kasinoja ja simuloituja uhkapelejä. Kyseisissä peleissä ei voita eikä menetä oikeaa rahaa, mutta siitä huolimatta molemmat pelit on rajattu yli 18-vuotiaille.

Loottilaatikot
Loottilaatikot nousivat esiin varsinkin DICEn Star Wars: Battlefront 2 -pelin yhteydessä. Samoja yllätyslaatikoita oli nähty peleissä jo aiemminkin, mutta laatikkojen yllätyksille annettu liiallinen painoarvo oli liikaa niin pelaajille kuin lainsäätäjillekin. Pelaajat kyllästyivät kaksoisrahastukseen, sillä maksullisessa pelissä ei voinut edetä normaalisti ostamatta loottilaatikoita. Lainsäädännöllisesti nämä maksulliset laatikot, joista paljastui täysin sattumanvarainen yllätys, toivat rajan uhkapeleihin liian lähelle. Etenkin Belgia oli ajamassa tietyn tyyppisten loottilaatikoiden kieltoa.
Oli sitten kyse pelivalmistajan ahneudesta tai väärin arvioinnista, oli kuitenkin selvää, että uhkapeleistä tutun ennakoimattoman palkitsemisen oli tarkoitus lisätä pelin sisäisiä ostoja ja tuoda yhtiön kassaan lisää tuloja.

Vedonlyönti skineillä
Vaikka vedonlyönti skineillä ei varsinaisesti kuuluu pelaamiseen, en voi jättää sitäkään mainitsematta, sillä yhteys uhkapeleihin on niin selkeä. Varsinkin peliyhtiö Valven suositun räiskintäpelin Counter-Strike: Global Offensive ympärillä pyörivät laittomat uhkapelisivustot, ovat tuoneet ilmiön esiin aina valtakunnallisia medioita myöden. Alaikäisten pelaajien altistuminen uhkapelaamiselle on aiheuttanut pöyristystä.
Aivan kuten laillisessakin vedonlyönnissä näillä laittomilla sivustoilla on voinut lyödä vetoa elektronisen urheilun ottelutuloksista. Oikean rahan sijasta panoksina on käytetty pelin sisäisiä virtuaalisia ominaisuuksia eli skinejä. Vaikka kyseessä onkin itse pelin ulkopuolella vellova ilmiö, peliyhtiönkin maineeseen tuli kolhuja, sillä sen irtisanoutuminen tästä lieveilmiöstä ei ollut niin selkeä eikä ripeä kuin odotettiin.

Uhkapelaamisen pelillistyminen
Kehitystä tapahtuu kuitenkin myös toiseen suuntaa eli videopeleistä uhkapeleihin. Jos sivuutamme selkeät yhteiset peliteemat, jotka toistuvat molemmissa peleissä, löytyy myös syvempiä muutoksia. Suurin, uudehko trendi nettikasinoilla on, niin kummalta kuin se kuulostaakin, pelillistäminen. Kunnianhimoisimmille kasinoille ei enää riitä hyvät rahapelit netissä, vaan ne luovat niiden ympärille laajemman tarinan tai seikkailun. Pelaamalla edetään mystisellä saarella tai kovassa kaupunkiympäristössä ja avataan käyttöön uusia alueita. Tarjolla on erityistehtäviä, joista selviytymisestä palkitaan. Kuulostaa videopelaajana varmasti tutulta.

Yhteisöllinen pelaaminen
Myös yhteisöllinen pelaaminen on ollut nettikasinoilla nousussa. Yksinäinen napsuttelu ja slottien pyörittely ovat saaneet rinnalleen hedelmäpeliturnauksia ja chattimahdollisuuksia. Jollain kasinolla voit koota oman veikkausporukan tai kilpailla muitten kanssa oikein veikattujen kohteiden määrässä. Voit jakaa omat saavutuksesi kasinon seinällä ja kutsua kaverisi mukaan pelaamaan.

Ilmaispelit
Monia videopelejä pääsee pelaamaan ilmaiseksi. Lataamisesta ei peritä maksua, vaan pelinvalmistaja hankkii tulonsa joko mainoksilla tai pelin sisäisillä ostoilla, joista aiemmin mainitut loot boxit ovat äärimmäisin esimerkki. Myös nettikasinoilla voi nykyään pelata ilmaiseksi. Lähes poikkeuksetta kasinot antavat pelaajalle mahdollisuuden pelailla pelejä demotilassa tai leikkirahalla, ja toiveena tietenkin on, että aikansa pelattuaan asiakas haluaa panostaa myös oikeaa rahaa.
[code][/code]