Crash Bandicoot: N. Sane Trilogy (Pc) / Arvostelut / www.pelaajalehti.com

Crash Bandicoot: N. Sane Trilogy (Pc)

1.08.2018 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
4

Pussimäyräilyä parhaimmillaan

Tasan eivät käy onnen lahjat. Siinä missä 80-luvun lasten iltapäivien iloksi siunaantui Super Mario, joutuivat kaltaiseni 3D-kauden pullamössöpelaajat tyytymään Crash Bandicootiin. Valittamista ei olisi, jos pussieläimen taival olisi jatkunut voitokkaana, mutta parhaat päivänsä jo aikaa sitten nähneen Crashin menoa ei voi ikävä kyllä edes verrata Marion menestykseen. 

Kun alkuperäisen Crash-trilogian vihdoin kerrottiin saapuvan nykykonsoleille, olin mennä onnesta sekaisin. Odotukset veivät kuitenkin voiton todellisuudesta, kun huomasin olevani valmis paiskaamaan ohjaimen pihalle jo parin tunnin jälkeen. Olinko lapsenakin näin surkea? Miten saatoin koskaan läpäistä ainuttakaan kenttää kuusivuotiaan hienomotoriikalla? Kaikeksi onneksi internet tiesi kertoa, ettei vika ollut minussa vaan uusintajulkaisun raskaissa hyppyfysiikoissa ja epämääräisissä ympäristöissä.

Tästä pettyneenä en ollut turhan innoissani, kun minua pyydettiin arvostelemaan Crash-trilogian tuore pc-käännös. Alusta tuntui väärältä tarkoitukseen, eikä uusintaotto varsinaisesti houkutellut konsoleilla kokemani kärsimyksen jälkeen. Kummastus oli siis kahta tuntuvampi, kun tanssahtelinkin toissa-aamuna pelin ensimmäiset kymmenen kenttää läpi pc:llä ilman yhtäkään game overia.

Syitä järisyttävälle käyttömukavuuskohennukselle ei tarvitse etsiä kaukaa. Konsoleilla N. Sane Trilogyn ruudunpäivitystahti on mystisistä syistä lukittu 30 kuvaan sekunnissa, mutta pc-versio pyörii nuhjuisemmallakin koneella tuplavauhtia. Virallinen katto tulee vastaan 60 kuvan kohdalla, mutta rajoitukset ovat ainakin Nvidian korteilla helposti kierrettävissä.

"Samettinen ruudunpäivitys yhdistettynä ohjauksen pienempään viiveeseen tekee Crashista aivan eri eläimen."

Samettinen ruudunpäivitys yhdistettynä ohjauksen pienempään viiveeseen tekee Crashista aivan eri eläimen. Paikoin naurettavaa pikkutarkkuutta ja ajoituskykyä edellyttävä tasohyppely on huomattavasti miellyttävämpää, kun hahmo tuntuu todella reagoivan pelaajan käskyihin, eikä yksikään kuolema tunnu enää epäreilulta.

Näppäimistöohjaus epäilytti itseäni kenties eniten pc-käännökseen tarttuessani, mutta onnekseni voin todeta olleeni väärässä. Ensimmäinen Crash julkaistiin ennen analogitattien aikaa, ja väli-ilmansuuntien poistaminen yhtälöstä eliminoi huolimattomuusvirheet lähes kokonaan. Ristiohjain löytyy toki konsolikapulastakin, mutta harva nykypäivän pelaaja lienee valmis luopumaan saavutetuista eduista muuten kuin pakon edessä.

Graafisesti N. Sane Trilogyn pc-versio on kauneudessaan tasalaatuinen. Visuaaliset erot eri valmisasetusten välillä ovat hyvin pienet, mutta pelin suorituskyvyssä muutokset kyllä näkyvät. Grafiikan nostalginen simppeliys on omiaan piilottamaan pikkuvirheet matalammillakin asetuksilla, mikä ilahduttanee vanhemmilla koneilla pelaavia ja tähtitieteelliseen ruudunpäivitykseen tähtääviä.

Vaikka pc:tä ei helposti mieltäisi PlayStation-maskotin luonnolliseksi elinympäristöksi, on punkkaritukkaisen pussimäyrän alustadebyytti Crash Bandicootia parhaimmillaan. Jos kokoelma on vielä hankkimatta, suosittelen jättämään köpöiset konsolijulkaisut omaan arvoonsa ja tarttumaan ainoaan versioon, joka todella tekee oikeutta kultaisille lapsuusmuistoille.

Tahra ansioluettelossa

N. Sane Trilogyn tietokoneversiosta vastaa kehittäjä Vicarious Visionsin sijaan käännösfirma Iron Galaxy, joka nimi on monille pc-pelaajille suoranainen kirosana. Studio tunnetaan nimittäin parhaiten Batman: Arkham Knightin kammottavasta pc-käännöksestä, joka päädyttiin vetämään myynnistä lukuisten ongelmiensa vuoksi. Lepakkomiesmokailu näyttää kuitenkin olleen pikemminkin poikkeus kuin sääntö, sillä ainakin Crashin käännös on täyttä priimaa.

8/10

Kehittäjä: 
Vicarious VisionsIron Galaxy
Julkaisija: 
Activision
Peligenre: 
Tasoloikka
Julkaisualustat: 
Microsoft Xbox One, Nintendo Switch, Sony PlayStation 4, Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-7
Pegi-merkinnät: 
Väkivalta

Kommentit

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus
Lainaus

Näppäimistöohjaus epäilytti itseäni kenties eniten pc-käännökseen tarttuessani,

Ihan kun pc:llä tarvitsisi pelata juuri mitään enää nykyään näppäimistöllä jos ei halua. Ei siinä muuten mitään, mutta tämän kaltaiset kommentit saattaa kääntää uusia potentiaalisia pc-pelaajia pois, koska luulevat, että näppäimistö tosiaan on ainut tapa pelata peliä pc:llä.

Tähän väärinkäsitykseen törmää meinaan vielä nykyäänkin ikävän usein. Itse olen pitkän linjan pc-pelaaja, niinkuin kaikki tällä saitilla varmaan tietää, eikä minulla tulisi mieleenkän pelata tätä näppäimistöllä. Kyllä se ihan peliohjaimella tapahtuisi kuten konsolillakin. Näppäimistö vain ei ole parempi joka asiaan ja tämä genre on yksi niistä. DS4:n d-pad on loistava "2D" tasoloikkiin. Ja lopuksi, ne ketkä käyttää analogisauvaa 2D-pelien pelaamiseen on täysin retardeja.

Käyttäjän make72 kuva
make72

oiskohan rahastus kyseessä kattelin et pc:llä käyttää cpu:ta n. 10%.(rysenin 1600)
Et piti sit laittaa konsoleilla 30 fps ja et saa vedätettyy viellä pc versiolla niin siihen sit 60 fps.En kyllä ymmärrä miks tätä pelais näppiksellä:)
Ite pelaan cabinetilla arcade stickillä pc versioo.
Kokeilin huvikseen myös alkuperäistä Ps1 versioo Ps2:lla kytkettynä rgp scartilla putki tv:seen,niin kyl näytti hyvältä vielläkin.Kyllähän se paskalta näyttää jos pelaa sitä nyky telkkareissa.

Käyttäjän Johanna Puustinen kuva
Johanna Puustinen

Itsekin pelasin arvostelukopiota pitkälti Xbox-ohjaimella, mutta pc-peliä arvostellessa asiaan kuuluu ehdottomasti kokeilla myös näppäimistöohjausta.

Käyttäjän make72 kuva
make72

Ok ymmärretty.On jäljellä ns.Master race pc pelaajia jotka pelaa ainostaan näppiksellä ja hiirellä:)

Nostoja