Conan Exiles / Arvostelut / www.pelaajalehti.com

Conan Exiles

5.07.2018 // Kirjoittanut: Paavo Niskala
0

Puuha-Conanin piinapäivät

Conan Exiles sai osakseen kevyttä ruoskintaa, kun selviytymispelin keskeneräinen varhaisjulkaisuversio tuli saataville. Nyt norjalaisen Funcomin tuotos päivittyy reilun vuoden muhimisen jälkeen täysiveriseksi julkaisuksi. Kehittäjät ovat ronkkineet pelin perusmekaniikoita ja ujuttaneet mukaan lisää sisältöä. Paketti kelpaa varmasti pelaajille paremmin nyt, mutta toisaalta se on edelleen karkea kuin nimikkobarbaarinsa sänkinen leuka.

Conan Exilesissa pelaaja ottaa haltuunsa kovia kokeneen barbaarin, joka on tuomittu rikoksistaan kuolemaan. Pelkkä pään irti leikkaaminen ei tietenkään kuulu näiden kavereiden repertuaariin, sillä kriminaaliparka on naulattu ristiin ja jätetty aavikolle kitumaan kuoliaaksi. Paikalle sattuu kuitenkin itse Conan, joka pienen pukukoppipuhuttelun jälkeen vapauttaa kaverin.

Helppoa elämä ei ole ristiriipunnan jälkeenkään, sillä pelaaja lähtee vailla rihman kiertämää selviytymään maailmassa, jossa käytännössä kaikki pyrkivät nitistämään barbaaripolon hengiltä. Aavikko-, suo- ja vuoristomaisemia kansoittavat paitsi muut vihamieliset villi-ihmiset myös jättimäiset alligaattorit, hämähäkit, gorillat ynnä muut hirvitykset. Lisäksi armottomassa autiomaassa täytyy pitää huoli nesteytyksestä, jäähdytyksestä ja ravinnosta. Siinä lomassa pitäisi uskaltaa tutkia uusia alueita ja kerätä luonnonantimia, joista voi rakennella parempia varusteita ja jopa omaa linnoitusta Minecraftin hengessä.

Osittain tuntuu, että kituuttamisesta tehdään turhankin tukalaa, sillä tekoälyvihollisten päällä olevia varusteita tai aseita ei saa anastettua eikä leirinuotioita käytettyä. Pelaajan pitää sen sijaan kyhätä vaikka tismalleen samanlainen notski siihen viereen, jotta juuri paloitellun barbaarin saa kypsennettyä ruokamyrkytyksen välttämiseksi.

Selviytymistaistelua värittää mielenkiintoinen mahdollisuus ottaa orjia. Erämaan pahaa-aavistamattomat ihmisasukit voi tappamisen sijaan lyödä tajuttomaksi, sitoa köyden jatkoksi ja raahata kotipesään, jossa mokomien mieli murretaan. Helppoa hommaa se ei suinkaan ole vaan vaatii investointeja jo puhtaasti tarvittavien välineiden hankkimiseksi. Palkinnoksi pelaaja saa apureita tukikohdan puolustamiseen, ja esimerkiksi viihdyttäjäorjista on iloa paitsi silmälle myös mielelle, sillä tanssahtelun katseleminen puhdistaa pahuuden tuhrimista luolastoista tarttunutta korruptiota.

“Erämaan pahaa-aavistamattomat ihmisasukit voi tappamisen sijaan lyödä tajuttomaksi, sitoa köyden jatkoksi ja raahata kotipesään, jossa mokomien mieli murretaan.”

 
Muuten Conan Exiles ei ylisuorita taisteluosastolla, sillä asevalikoima ja mättö keskittyvät perusasioihin. Tarjolla on yksi- ja kaksikätistä nuijaa, miekkaa ja kirvestä sekä tietenkin jousipyssyjä ja heitettäviä kranaattihenkisiä pulloja. Soturi osaa kaksi erilaista lyöntiliikettä sekä estämisen, potkimisen ja kuperkeikan, joita yhdistelemällä saa aikaan yllättävän hyvät taistelut. Oli kädessä mikä tahansa tappoväline, tärkeintä on välttää tyhjänpäiväistä huitomista, joka väsyttää sankarin nopeasti. Hengästyneenä barbaarikaan ei jaksa nostaa kilpeään suojaukseen, mikä koituu usein kohtaloksi alta aikayksikön, jos vastassa on monta vihulaista tai jousipyssyjä.
 

Taistelumekaniikan yksinkertaisuus ja brutaalius viehättävät, mutta kärhämöinti tuntuu vielä hiomattomalta. Omat taktiset kuperkeikat ja torjunnat saattavat mennä täysin hukkaan, kun pelihahmo huitoo puolen metrin päästä metrin verran ohi vastustajasta. Paikoin myös äänet bugaavat kummallisesti ja kuuluvat selkeällä viiveellä. Toisaalta Funcomilla innostuttiin ilmeisesti Zelda: Breath of the Wildin kiipeilymeiningistä siihen malliin, että vastaava ominaisuus lisättiin Exilesin lopulliseen versioon. Niinpä barbaari osaa kivuta käytännössä mitä tahansa pintaa pitkin. Tästä on hyötyä paitsi korkeuseroilla siunattujen ympäristöjen tutkimisessa myös pahoilta sediltä suojautumisessa, sillä raukat eivät osaa seurata perässä ison kiven päälle.

Conan Exilesin selviytymistaisteluun voi heittäytyä joko yksin tai yhdessä jopa 39 muun uskalikon kanssa. Molemmissa tapauksissa palvelimen isäntä pääsee vaikuttamaan pelin kulkuun monella tapaa. Esimerkiksi hahmonkehitystä voi nopeuttaa kymmenkertaiseksi ja selviytymistä helpottaa niin, että varusteet ja muut kantamukset pysyvät tallessa kuoleman jälkeenkin.

Palvelinvalinnalla tai yksinpelin säädöillä onkin suuri merkitys pelinautinnon kannalta, ja jokaisella on varmasti omat mieltymyksensä esimerkiksi vaikeustason suhteen. Perusasetuksilla varsinkin ummikolta kestää tuntikausia päästä kärryille kaikista mekaniikoista ja löytää tarvittavat resurssit vähänkään parempiin varusteisiin, jotta kovemmista haasteista selviäisi. Positiivisena yllätyksenä monilla palvelimilla näyttäisi vallitsevan positiivinen ilmapiiri, eikä kaikkia aloittelijoita panna saman tien lihoiksi, vaikka pelaajien väliset konfliktit olisikin sallittu.

Monipuoliset säätömahdollisuudet ja erilaiset mekaniikat lukemattomine rakennus- ja varustevaihtoehtoineen ovat omiaan tuomaan esiin konsoliversion puutteet käyttöliittymässä.

Taisteluiden tuoksinassa pyörävalikko häviää auttamatta tietokoneen pikanäppäimille, puhumattakaan palvelimen säätöviidakossa luovimisesta tai kapsäkin hallinnoimisesta.

Televisiolla pelatessa valikkotekstejä saa pahimmillaan tihrustaa sohvalta silmät hiessä, eivätkä visuaaliset erot esimerkiksi kypsennetyn ja raa’an lihan välillä ole riittävän selkeitä. Tavaravalikon ihmeellisyyksien ansiosta haukkasin useammin kuin kerran raakaa ihmisen lihaa, eikä ruokamyrkytys tutkitusti tee taisteluista helpompia. Olisi myös helpompaa, jos rakennusten ja varusteiden raaka-ainevaatimusten vieressä suoraan kerrottaisiin, kuinka paljon nykyiset varannot jäävät vajaaksi.

Conan Exilesin pelaaminen konsolilla vaatii siis vielä enemmän kärsivällisyyttä kuin pc:llä, mutta ei peliä muutenkaan ole hätähousuille suunniteltu. Kehittäjät toivottavasti jatkavat särmien hiomista vielä varsinaisen julkaisun jälkeenkin. Barbaarimaisen rohkeille ja kovettuneille pelattavaa joka tapauksessa piisaa riittämiin.

6/10

Kehittäjä: 
Funcom
Julkaisija: 
Funcom
Peligenre: 
Selviytyminen
Julkaisualustat: 
Microsoft Xbox One, Sony PlayStation 4, Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-18
Pegi-merkinnät: 
Seksi, Väkivalta