Total War: Arena / Arvostelut / www.pelaajalehti.com

Total War: Arena

8.06.2018 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
0

Muinaisen sodankäynnin maailma

Brittistudio Creative Assemblyn perinteikkään Total War -strategiapelisarjan fanit ovat saaneet nähdä ja kohdata kaikenlaista Rooman romahduksesta mobiilipeleihin ja fantasiasotiin. Sarjan viimeisin julkaisu on kuitenkin tähän saakka yllättävin. Total War: Arena on nimittäin ilmaiseksi pelattava verkkomoninpeli.

Total War: Arenan asetelma nojaa tuttuun historialliseen sodankäyntiin. Mukana on historiankirjojen lehdiltä tuttuja komentajia Rooman, Kreikan ja Karthagon riveistä sekä muutama barbaarinimikkeen alle niputettu heimopäällikkö. Pelin neljällä osapuolella on vaihteleva valikoima sotajoukkoja, joissa on reilusti kansallista väriä. Roomalaisjoukot voivat kurittaa vastustajiaan vaikkapa erilaisilla piiritysaseilla, karthagolaiset taas pääsevät runnomaan vihollisjoukot elefanttien jalkoihin.

Historiallista asetelman ohella Total War: Arenalla ei juuri ole yhteistä Total War -sarjan kanssa. Strateginen osuus loistaa poissaolollaan, sillä peli keskittyy sodankäyntiin vain taktisella tasolla. Taisteluiden taktinen kirjokin on lähinnä varjo perinteisistä Total War -peleistä. Pelaaja saa komennettavakseen vaivaisen kolmen yksikön osaston, ja esimerkiksi taistelumuodostelmien asettelua on yksinkertaistettu turhan paljon.

Komentajilla ja yksiköillä on toki erityiskykyjä, joista suurin osa on kuitenkin lähinnä hyökkäys- ja puolustuslukuihin vaikuttavia tilapäisiä vaikutuksia. Erilaisia sotajoukkoja kokeilemalla tarjolla on toki monipuolisesti pelityylejä, joista voi hakea itselleen sopivinta vaihtoehtoa. Kolmen yksikön komentaminen ei vain tunnu oikein Total Warilta, vaikka puitteet ovatkin tutunnäköiset.

"Historiallisen asetelman lisäksi Total War: Arenalla ei juuri ole yhteistä Total War -sarjan kanssa. Strateginen osuus loistaa poissaolollaan."

Wargamingin julkaisema Total War: Arena näyttää ja tuntuu monella tapaa yhtiön muilta ilmaispeleiltä. Teknologia- ja kokemuspistejärjestelmät ovat kuin suoraan World of Tanksista repäistyjä, mikä tuntuu aluksi todella hämmentävältä. Yksiköiden päivitysvaihtoehdot tuntuvatkin lähinnä väkisin World of Tanks -muottiin väännetyiltä, ja niiden tuomat prosentuaaliset parannukset ovat vain hengettömiä numeroita. Pelituntumassakin on paljon samaa, vaikka tankit ovat vaihtuneet miekkamiehiin ja tykistö katapultteihin. Myös tuttu huonokäytöksinen pelaajakunta on kuin suoraan tankkien maailmasta.

World of Tanksia huokuvat myös mikromaksut, joita tietysti voi ilmaispeliltä odottaakin. Rahalla ei voi onneksi raivata tietään huipulle, mutta kaiken pelisisällön avaamiseen saanee upottaa joko tuhansittain tunteja tai sadoittain euroja, sillä sen verran rutkasti pelissä on komentajia ja yksiköitä avattavaksi.

Ei Total War: Arena kuitenkaan ihan kelvoton peli ole. Joukkojen kirjo tarjoaa paljon vaihtoehtoisia tapoja pelata, ja jos pelitoverit sattuvat keskittymään solvausten kirjoittamisen sijaan yhteispelaamiseen, ovat taistelutkin kiinnostavia koitoksia. Total Waria pelissä on kuitenkin vain nimeksi, ja peliajalle löytyy parempaakin käyttöä ilmaispelienkin valtavasta kirjosta.

Rahalla saa ja hevosella pääsee

Muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta lähes kaikki Total War: Arenan sisältö on saatavilla ilmaiseksi. Hopearahoja ja kokemuspisteitä keräämällä avataan niin yksiköitä, uusia varusteita kuin komentajien kykyjäkin. Etenemistä voi kuitenkin nopeuttaa reilusti oikeaa rahaa käyttämällä.

Premium-jäsenyyden avulla taisteluista saa enemmän hopearahaa ja kokemuspisteitä, mutta rahalla voi tehdä paljon muutakin. Tarjolla on esimerkiksi vain maksullisilla kultarahoilla avattavia eliittiyksiköitä ja taisteluyksiköiden suoritusta parantavia kertakäyttövarusteita.

5/10

Kehittäjä: 
Creative Assembly
Julkaisija: 
Wargaming.net
Peligenre: 
Strategia, Reaaliaikastrategia
Julkaisualustat: 
Microsoft Windows
Pegi-ikärajat: 
K-16
Pegi-merkinnät: 
Väkivalta

Nostoja