Toukokuun pääkirjoitus: Ovatko suuret yksinpelit katoava luonnonvara? / Blogit / www.pelaajalehti.com

Toukokuun pääkirjoitus: Ovatko suuret yksinpelit katoava luonnonvara?

4.05.2018 // Kirjoittanut: Miika Huttunen
20
Toukokuun pääkirjoitus: Ovatko yksinpelit katoava luonnonvara?

Viimeiset dinosaurukset?

Sodanjumala Kratoksen paluu on yllättänyt monet etenkin siksi, että tähän varsin yksipuoliseen hahmoon on saatu yllättävää syvyyttä. God of War ei ole kuitenkaan mikään yksittäistapaus, vaan se on jälleen yksi onnistuminen Sonyn muiden arvostelumenestysten, kuten Uncharted-pelien, The Last of Usin ja Horizon Zero Dawnin, joukossa. Näissä kaikissa merkittävää on se, että ne edustavat monien mielestä jo katoavaa luonnonvaraa eli huipputuotettuja yksinpelikokemuksia ilman mikromaksuja tai muuta turhaa.

Sonylla on laitevalmistajana tietenkin syynsä upottaa suuria rahasummia näiden pelien tekemiseen. Kyse ei ole pelkästään pelien myyntiluvuista vaan siitä, mitä ne merkitsevät PlayStationille pelikoneena. Ne ovat syitä ostaa konsoli ja saada pelikokemuksia, joita et muilla pelikoneilla saa – ja ne ovat myös näyttäviä markkinoinnin työkaluja. Tämä on ollut Nintendon periaate alusta pitäen, mutta koska se on luopunut teknologisesta kilpailusta Sonyn ja Microsoftin kanssa jo ajat sitten, eivät sen pelien kehityskustannukset ole nousseet pilviin muiden tavoin. Muilla pelikustantajilla ei ole syytä eikä varaa ottaa taloudellista riskiä tällaisilla peleillä. Siitä johtuu pelien nykyinen tilanne mikromaksuineen ja verkkopeleineen.

Xboxilla on tällä hetkellä puutetta tällaisista peleistä, mutta ongelma ei suoranaisesti ole sen omaa syytä. Xbox ei ole Microsoftille kuin yksi sivujuonne sen ohjelmistobisneksessä toisin kuin Sonylla, jolle PlayStation on yksi yrityksen liiketoiminnan peruspilareista. On selvää, että Microsoftin johdossa on viime vuosien aikana mietitty koko konsolibisneksen järkevyyttä tällaisenaan, mistä kielii kalliiden yksinoikeuspelien puute. Tilanteeseen on sittemmin päätetty puuttua, mutta huipputuotetut suuret yksinpelikokemukset eivät synny hetkessä. Siksi Microsoftilla on taatusti mietitty, kannattaako panostus enää lainkaan tällä sukupolvella vai onko parempi siirtää katse jo seuraavaan. Vastaus saadaan mitä luultavimmin yhtiön E3-lehdistötilaisuudessa kesäkuussa.

Silti näiden pelien tekemisen hinta hirvittää. On selvää, ettei muilla kuin laitevalmistajilla ole enää varaa tehdä tällaisia pelejä, ja esimerkiksi indiehitti Hellblade: Senua’s Sacrifice on pelkkä säännön vahvistava poikkeus. Kuilu indietekijöiden ja suurten kustantajien välillä kasvaa entisestään.

Olkaamme me yksinpelien ystävät siis iloisia joka kerta, kun God of Warin kaltaisia pelejä ilmestyy, olipa valitsemamme pelialusta mikä tahansa. Se kertoo, että ainakin laitevalmistajien kannattaa niihin edelleen panostaa hinnasta huolimatta – eikä kaikki ole jatkossa pelkkää moninpeliä tai mikromaksuja.

Miika Huttunen
Pelaaja-lehden päätoimittaja

Pääkirjoitus on julkaistu tänään ilmestyneessä toukokuun Pelaaja-lehdessä, jonka sisältöön voit tutustua täällä!

Kommentit

Käyttäjän Billet kuva
Billet

Todennäköisesti katoavat pikkuhiljaa, omasta mielestäni saisi kadota. En osta konsolia ns yhden pelin/pelisarjan takia.

Käyttäjän Speedy kuva
Speedy

Yksinpelit ei toivottavasti katoa ikinä. Moninpelit on niin puuduttavia kun äidin pikku jonnet huutaa jatkuvasti tai pelleilee muuten linjoilla. Yksin saat keskittyä ihan omaan tempoon rauhassa peliin ja moninpeleissä ei käsittääkseni ole läheskään yhtä hyviä tarinoita. En ainakaan muista että yhtään netti moninpeliä olisi kehuttu tarinastaan. Last of us, uncharted, god of war, metal gear, yakuza, jne.. kaikissa juoni yks isoimmista syistä miks niitä jaksaa myös.

Käyttäjän Sundance Kid kuva
Sundance Kid

Alan itsekin olemaan sellainen naavaparta, että pelaamisen voi hyvin lopettaa, jos/kun yksinpelit tyystin katoavat. Toivottavasti näin ei kuitenkaan käy vielä pitkään aikaan.

Käyttäjän edqe kuva
edqe

Siitäkin huolimatta ettei God of Wars käyttämälleni alustalle koskaan ilmestykään eikä se edusta pelityyppiä joista välittäisin vähäisintäkään määrää, niin voin kyllä olla iloinen tämänkin pelin ilmestymisestä.

En kyllä ole huolissani yksinpeleistä huolissani lainkaan, koska niitä ilmestyy vuosittain edelleen valtava määrä. Isoista yksinpeleistä kiinnostaa tällä hetkellä ainoastaan Squadron 42 (Star Citizen).

Käyttäjän Augustus kuva
Augustus

En muita kuin singleplayereitä pelaakaan, mutta silti niitä on enemmän kuin on aikaa pelata. En usko, että katoavat minnekään.

Käyttäjän velor85 kuva
velor85

pelikaupat kuolee enemmin kun yksin pelit.Sitten kun kaikki konsolit on mennyt digi-aikaan.

Käyttäjän Refloni kuva
Refloni

Onhan tämä huolestuttava trendi. Monien pelaajien - minä mukaanlukien - pahin painajainen lienee se, että kymmenen vuoden päästä ei enää tehdä muuta kuin moninpelattavia, rikkaiden kakaroiden hallitsemia mikromaksuhelvettejä. Indiefirmat luultavasti sinnittelevät vielä yksinpelien kanssa, mutta kannattavatko ne enää?

Käyttäjän Wilbur kuva
Wilbur

Jos katoavat loppuu ainakin oma pelaamiseni siihen.Verkkomoninpelejä voi kyllä pelätä lisäkkeenä mutta moninpelitkin maistuu ihmisten läsnäollessa paljon enemmän.Ainakin itse pelaan ehdottomasti yksinpelien vuoksi ja moninpelit on vain tosiaan lisäkkeenä niin kuin kurkkusalaatti makkaraperunoissa.Jos ei ole yksinpelejä niin mielenkiintoani pelaamiseen ei pysty moninpelit ylläpitämään.

Käyttäjän Hayarigami kuva
Hayarigami

On täysin absurdia ajatella, että katoaisivat.

Pääkirjoituksen näkökulma on vieläpä kummallisen länsimaailmakeskeinen. Mihinpä Japanista Dragon Questin, Final Fantasyn ja Personan kaltaiset suuryksinpelit katoaisivat! JRPG on suvereenisti Japanin yleisin genre, ja se on oikeastaan täydellisesti yksinpeligenre. Maailmankirjat olisivat totaalisen sekaisin, jos se johonkin katoaisi. Ja se riittää minulle.

Käyttäjän Bleach90 kuva
Bleach90
Lainaus Hayarigami

Pääkirjoituksen näkökulma on vieläpä kummallisen länsimaailmakeskeinen.

Johtuu varmaan siitä että Huttunen asuu Suomessa, kuten varmaan lähes kaikki muutkin pelaajan lukijat. Ymmärrän kyllä että nuo japsi rpg:t on lähellä sydäntäsi, mutta ei ne täällä euroopassa tai jenkkilässä ole muutamaa suurempaa pelisarjaa lukuunottamatta kuitenkaan mitään valtavirran pelejä. Japani on jo itsestään niin suuri markkina-alue että se riittää pitämään kyseisen genren hengissä ja siinä sivussa sitten muu maailma pääsee samoista peleistä halutessaan nauttimaan. Länsimaissa tuollaiset pelit kuten God of War nyt sattuu vain kiinnostamaan jengiä enemmän kuin vaikkapa Dragon Quest. Samaan tyyliin kun täällä katsotaan enemmän jenkkiläisiä leffoja kun vaikkapa intialaisia.