Oikea mielipide: Kaikki uusi on jo keksitty / Blogit / www.pelaajalehti.com

Oikea mielipide: Kaikki uusi on jo keksitty

28.04.2018 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
32
Oikea mielipide: Kaikki uusi on jo keksitty

Milloin viimeksi kiinnostuit jostain aivan uudesta?

Ryhdyin miettimään kysymystä menneellä viikolla, kun katselin kutkuttavan synkeän Frostpunk-kaupunginrakentelupelin traileria kolmatta kertaa innosta puhkuen. Peli edustaa lajityyppinsä sisällä harvinaista lahkoa, jossa päämääränä ei ole viimeistä piirtoa myöten suunnitellun lintukodon pykääminen vaan raakojen vastoinkäymisten voittaminen – keinolla millä hyvänsä. Frostpunkin hornankattila käy lapsityövoimalla, ei uusiutuvalla luonnonenergialla.

Vaikka olin olevinani aivan pähkinöinä näennäisen uudesta ja erilaisesta konseptista, huomasin silti toivovani peliltä tiettyjä ominaisuuksia, jotka ovat minulle genren ystävänä tuttuja, kuten teknologiapuita ja luonnonkatastrofeja. En tietenkään tahdo kaikkien kaupunginrakentelupelien varsinaisesti näyttävän identtisiltä, mutta lajin edustajien täytyy mielestäni täyttää tietyt kriteerit tarjotakseen mieleenpainuvia pelikokemuksia. Vaikka en arvioisi teosta lehteen, vertaan sitä mielessäni jatkuvasti vastaaviin pelaamiini peleihin.

En ole yksin tapani kanssa. Väittäisin jopa, että suurin osa valtavirtavideopeleistä pyrkii tätä nykyä pikemminkin parantelemaan yhtä tai toista olemassa olevaa kaavaa sen sijaan, että loisi jotain aivan uudenlaista. Indieuutuuksienkin kohdalla yritetään usein löytää vertailukohtia massahitteihin. Montako kertaa olet nähnyt otsikon, jossa pienestä indiehitistä yritetään povata uutta Pokémonia tai Final Fantasya?

En itse pidä tätä mitenkään outona. Hyväksi havaitun kuvion toistaminen kannattaa, ja parantamisen varaa jää aina. Kehujen saamiseen riittää usein se, että toteuttaa mainion idean paremmin kuin esikuva. Nostettakoon pöydälle esimerkkinä vaikkapa juuri ilmestynyt arvosteluhitti A Way Out. Peli ei perusmekaniikoiltaan eroa mitenkään Telltalen jo vuosia liukuhihnatehtailemista tarinapeleistä, mutta kaksinpelattavuus muuttaa kokemusta juuri sen verran, että vanhalle tutulle konseptille voi jälleen jaella yhdeksikköjä pelilehtien sivuilla.

Outoa on se, miten rennosti itse suhtaudun moiseen ideakatoon. Uusia ja täysin ennenkokemattomia asioita tulee vastaan niin harvoin, etten osaa enää vaatia niitä. Oikeastaan on suorastaan mukavaa voida tarttua kerta toisensa jälkeen peleihin, joista voi aikaisempien kokemusten perusteella povata todellista nautintoa. Aika ja raha ovat kovin rajallisia resursseja, eikä niiden kanssa tee mieli uhkapelata.

Tiedostan toki olevani osa ongelmaa, jonka vuoksi pelialan tilanne on mikä on. Innovaatioille ei ole tarvetta, kun kaltaisiani unissakävelijöitä riittää pelaajien riveissä pilvin pimein. Seuraava askel tällä tiellä lienee se, että avaudun blogissani siitä, miten kaikki oli paremmin, kun pelit olivat vielä kaksiulotteisia. Mutta minkäs sille voi, kun tuttu ja turvallinen vetää puoleensa.

Johanna Puustinen

Kommentit

Käyttäjän Refloni kuva
Refloni

Tämä kolumni käy yhä oudommaksi. Nytkö sitten tuomitaan innovaatiot ja uuden kokeilu?

Maailma ei ole vielä valmis. Kehitys kuolee, jos kukaan ei riskeeraa.

Käyttäjän Johanna Puustinen kuva
Johanna Puustinen
Lainaus Refloni

Tämä kolumni käy yhä oudommaksi. Nytkö sitten tuomitaan innovaatiot ja uuden kokeilu?

Kuten sävystä varmaan voisi päätellä, kritisoin tässä lähinnä omia tottumuksiani. :D

Käyttäjän Rindfleischetikettierungsüberwachungsaufgabenübertragung kuva
Rindfleischetik...

Onko sulla Johanna varmasti kaikki hyvin?

Käyttäjän zappah kuva
zappah

No joo, kyllähän esim. Far Cry 5 oli helppo peli aloittaa ja pelata kaikessa tuttuudessaan. Toista olisi aloittaa vaikkapa jokin teos, joka kuuluu genreen, jota ei yleensä pelaa. Menköön esimerkkinä vaikka tuo Frostpunk. Peli kiinnostaa mutta en yhtään tiedä iskeekö se sitten kun sitä alkaa oikeasti pelaamaan.

Mikäli peli on nautittava ja viihdyttävä jo olemassaolevassa muodossaan niin miksipä ei voisi tehdä vain perinteisen jatko-osan pienillä lisämausteilla ja uudella kuorrutuksella? Parempi sekin kuin että tehdään jotain kökköä pelattavuutta omaavaa Assassin's Creediä vuodesta toiseen ennen kuin lopulta saadaa se peli (Origins), joka se olisi oikeasti ansainnut ja voinut olla jo niin kauan sitten. Isoimpana erona muihin sarjan peleihin on se, että Origins on, kuten MGS V, pelisarjansa toimivin sekä viihdyttävin peli pelimekaniikkansa osalta. Ja se kun on kunnossa niin sitten voi ruveta sitä pakollista jatko-osaa tunkemaan.

Blogin otsikko on silti myös totta: kaikki on jo tehty. Mitään oikeasti täysin uutta ei kauheasti näe eikä sitä osaa edes odottaa/toivoa. Minulle edes uusin Zelda ei ollut mitenkään innovatiivinen: kaikki ne osaset on olleet vuosia jo olemassa sekä nähty ja kaiken huipuksi odotin Zeldalta ihan muuta kuin open worldia, jossa leikkiä fysiikan sun muun kanssa. Ne Zeldan fysiikkakikkailut tuntuu samalta kuin Far Cry 2:n oksien ammuskelu: en jaksa kiinnostua. Toki Zeldassa niillä on oikeasti jotain vaikutustakin maailmaan mutta omassa mielessäni nuo ovat yhtä erikoisia asioita.

Silti pyrin seuraamaan pelejä vähän sillä silmällä että hoksaisi ne erikoisuudet joukosta. Suurin osa ostoksista on silti sitä samaa nähtyä, jossa on ehkä vähän yhdistelty eri tavalla jo olemassaolevia elementtejä. Ei huono juttu sekään mutta enpä äkkiseltään muista peliä, joka oikeasti tekisi jotain erilaista. Zeldakaan ei ole sellainen.

Käyttäjän Jontte kuva
Jontte
Lainaus zappah

Parempi sekin kuin että tehdään jotain kökköä pelattavuutta omaavaa Assassin's Creediä vuodesta toiseen ennen kuin lopulta saadaa se peli (Origins), joka se olisi oikeasti ansainnut ja voinut olla jo niin kauan sitten.

Niin tuo Origins oli ainakin omasta mielestäni juuri se "kökkö osa". Aiemmista Assassin's Creedeistä pidin kovastikin. Zelda: BotW:ssa on paljon merkittäviä, uusia asioita, mutta niihin tutustuminen vaatii kunnollista peliin paneutumista.

Olen itsekin huomannut, että suurin osa pelaajista jaksaa ihan mielellään jauhaa niitä samoja jatko-osia ja toistaa samaa kaavaa (à la Far Cry 5). Mene sinne, tee sitä, ruksaa taas yksi asia pois listalta. Ubisoftin ja monen muunkin yhtiön pelit ovat kuin isoja TODO-listoja. Ja jokainen uusi osa käytännössä vain uusi kartta ja tekstit vanhaan pelimoottoriin & pohjaan.

Itse olen alkanut huomata väsyneeni tuohon touhuun. Useimpia pelejä en jaksa enää edes aloittaa, jos niissä ei ole oikeasti hyvää tarinaa tai jotain uutta.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus Jontte

Niin tuo Origins oli ainakin omasta mielestäni juuri se "kökkö osa". Aiemmista Assassin's Creedeistä pidin kovastikin.

Alempana kritisoit vuosipäivityksiä, "to do"-pelejä ja FC5:n kaavaa ja pidit silti aiemmista AC-peleistä? Ok, kukin tavallaan. Ja peli, joka oikeasti uudisti kaavaa (Origins) ja oli pelimekaniikoilta vihdoin nautittava teos ei saa arvostustasi? Jep.

Lainaus Jontte

Zelda: BotW:ssa on paljon merkittäviä, uusia asioita, mutta niihin tutustuminen vaatii kunnollista peliin paneutumista.

Vanhoja, nähtyjä asioita. Paneutuminen ei auta jos sieltä "paneutumisesta" paljastuu vain fysiikkakikkailua ja kokkausta. Todella uutta ja erikoista. Vapaa maailmakin on nähty enkä tarinan toissijaiseksi jättämistä sanoisi myöskään merkittäväksi saati sitten hyväksi jutuksi. Hiekkalaatikko se kyllä oli mutta eikö niiden hittiaika mennyt jo?

Lainaus Jontte

Itse olen alkanut huomata väsyneeni tuohon touhuun. Useimpia pelejä en jaksa enää edes aloittaa, jos niissä ei ole oikeasti hyvää tarinaa tai jotain uutta.

Mutta tosiaan ne AC-pelit maistui? Aika ristiriitaista kun peli on Ubi-kaavan ja vuosipäivitysten ruumiillistuma, jota usein käytetään näistä asioista puhutessa vertauskuvana noille asioille. Ja jonka kaavan rikkoi nimenomaan Origins, josta suurin osa tuntuu tykänneen. Zeldassakaan ei mitään "hyvää tarinaa" tai "jotain uutta" ollut vaan vanhoja tuttuja juttuja muista peleistä.

Kovin ristiriitaista kehua jotain BotW:n "erikoisuutta", kököttää Originsia ja kuitenkin "pitää kovasti" vanhan kaavan vuosipäivitys-Creedeistä.

Käyttäjän jutetsu kuva
jutetsu
Lainaus Jontte

Niin tuo Origins oli ainakin omasta mielestäni juuri se "kökkö osa". Aiemmista Assassin's Creedeistä pidin kovastikin.

Puhut vähän, mutta asiaa! Originsia en jaksanut itsekään pelata vaan toivoin paluuta kunnon tarinoihin AC2, Brotherhood, Revelations, AC3 ja AC4 tapaan. Origins oli taas sitä perinteistä FarCryWatchDogsYouNameItUbisoftOpenWorld-höttöä.

Lainaus Jontte

Zelda: BotW:ssa on paljon merkittäviä, uusia asioita, mutta niihin tutustuminen vaatii kunnollista peliin paneutumista.

Juuri näin! Gameplay-videoista tai nopealla kokeilulla asia ei välttämättä käy ilmi, mutta The Legend of Zelda: Breath of the Wild on ehdottomasti merkittävin avoimen maailman peli, mitä tähän mennessä on tehty.

Kannattaa lukaista esimerkiksi nämä artikkelit:
How Breath of the Wild dunks on most open world games
Is The Legend of Zelda: Breath of the Wild the best-designed game ever?
'Zelda: Breath of the Wild' makes open-world games exciting again

Kyseessä on oikeasti paljon enemmän kuin "vanhoja tuttuja juttuja" tai kokkausminipeli, etenkin pelisuunnittelun näkökulmasta. Yksi hauska piirre on, että voit periaatteessa marssia heti alusta suoraan pääbossia vastaan. Epäilemättä häviäisit, mutta voisit silti tehdä sen. Hyvin, hyvin harva "avoimen maailman peli" on oikeasti avoin kuten Zelda. Ubisoftinkin pelit menevät oikeasti kategoriaan "avoimen maailman yritelmä".

Lainaus zappah

Kovin ristiriitaista kehua jotain BotW:n "erikoisuutta"

Ristiriitaista?
Tämäkin?
Vanhakin esimerkki väärin?

Käyttäjän mur72 kuva
mur72
Lainaus Rindfleischetikettierungsüberwachungsaufgabenübertragung

Onko sulla Johanna varmasti kaikki hyvin?

Entäs sulla? Luitko ees kolumnin? Ymmärtänythän sä et. Kauheen vaikeeta tuntuu olevan joillekin sisäistävän kolumnien tarkoitusta. Ne on mielipiteitä, yhden ihmisen mielipiteitä.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus jutetsu

Puhut vähän, mutta asiaa! Originsia en jaksanut itsekään pelata vaan toivoin paluuta kunnon tarinoihin AC2, Brotherhood, Revelations, AC3 ja AC4 tapaan. Origins oli taas sitä perinteistä FarCryWatchDogsYouNameItUbisoftOpenWorld-höttöä.

Tarinasta en itse puhunutkaan vaan nimenomaan pelaamisesta. Vasta Originsissa pelaaminen on hauskaa kun aiemmin se oli puurtamista että saa nähdä taas vähän tarinaa. Originsissa ei edes tarinaa kaipaa kun tekeminen on mukavaa itsessään. Eikös se ole myös BotW:n yksi pointeista? Kovasti aina sitä siitä kehutaan mutta kun kyseessä on jokin muu peli niin ei kelpaa. Jälleen kovin ristiriitaista.

Lainaus jutetsu

Juuri näin! Gameplay-videoista tai nopealla kokeilulla asia ei välttämättä käy ilmi, mutta The Legend of Zelda: Breath of the Wild on ehdottomasti merkittävin avoimen maailman peli, mitä tähän mennessä on tehty.

No entäs kun tässä on kymmeniä tunteja takana ei herätä kummoisia "jee"-fiiliksiä? Mihin se pelin erikoisuus on oikein haudattu kun pelitapana on kaiken koluaminen ja silti en löydä mitään erikoista? Pitikö tämä siis juosta heti loppuun että hienous tulee esille vai miten?

Lainaus jutetsu

Kannattaa lukaista esimerkiksi nämä artikkelit:

Yhtä lailla löytyy artikkeleita, arvosteluita, videoita ja muuta jokaisesta pelistä. En minä niidenkään avulla mitään hienoutta, erikoisuutta tai uutta BotW:sta löydä. En minä näe järkevänä linkittää teille mitään Origins-arvosteluita tai hehkutuksia vaikka yhtä lailla sitäkin on kehuttu.

Lainaus jutetsu

Kyseessä on oikeasti paljon enemmän kuin "vanhoja tuttuja juttuja" tai kokkausminipeli, etenkin pelisuunnittelun näkökulmasta. Yksi hauska piirre on, että voit periaatteessa marssia heti alusta suoraan pääbossia vastaan. Epäilemättä häviäisit, mutta voisit silti tehdä sen. Hyvin, hyvin harva "avoimen maailman peli" on oikeasti avoin kuten Zelda. Ubisoftinkin pelit menevät oikeasti kategoriaan "avoimen maailman yritelmä".

No kun ei ole. Kaikki BotW:n elementit on jo nähty muualla ja siitähän tässä blogissakin vähän oli kyse. Mitään oikeasti uutta ei kauheasti enää ole. Olkoonkin BotW:n sekoitus uusi mutta itse en näe sitä mitenkään hehkutuksen arvoisena. Tylsää haahuilua fysiikkapohjaisessa maailmassa. Miksi se Origins muuten oli huono kun ei ole tarinaa mutta BotW:ssa se ei ilmeisesti haittaa? Jotkut random-leijuvat valopallovideot ei kauheasti tarinasta mene kun on enemmän irrallisia kuin Far Cry 5:n pakotetut juonitehtävät.

Lainaus jutetsu

Ristiriitaista?

Pointti lenteli siis noin paljon ohi? Ristiriitaista on se, että kritisoi Ubi-kaavaa MUTTA tykkää AC2-AC4 vuosipäivityksistä JA kritisoi Originsin tarinan puutetta MUTTA ei sano sanaakaan BotW:n olemattomasta tarinasta.

Asian ydin oli edelleen se, että pelillisesti Origins on vihdoin nautittava AC.

Lainaus jutetsu

Vanhakin esimerkki väärin?

Miten Ocarina liittyy millään lailla tähän asiaan?

Artikkelit, arvosanat sun muut ei saa minua näkemään BotW:ssa mitään uutta. Se on edelleen rakennettu olemassaolevista ja nähdyistä palasista. Joku ehkä tykkää kun saa vapaasti haahuilla tyhjässä maailmassa kiipeillen joka paikkaan (jos ei sada siis) mutta itseä ei kauheasti säväytä. Lähinnä väsyttää.

Jos tuollainen seikkailu kiinnostaisi niin pelaisin Minecraftia.

Käyttäjän jutetsu kuva
jutetsu
Lainaus zappah

En minä näe järkevänä linkittää teille mitään Origins-arvosteluita tai hehkutuksia vaikka yhtä lailla sitäkin on kehuttu.

Ei muuten tasan tarkkaan ole. 97-99 % Metacriticissä scorettavia pelejä ei tule vuoden aikana viittäkään. Tuollaisia 80 % paikkailla heiluvia tulee kasakaupalla, siihen pääsee suht bugittomalla ja perusvarmalla teoksella. Yli 95 % mentäessä kyseessä on jotain todella merkittävää uutta.

Lainaus zappah

Kaikki BotW:n elementit on jo nähty muualla ja siitähän tässä blogissakin vähän oli kyse. Mitään oikeasti uutta ei kauheasti enää ole.

Tässä olet yksinkertaisesti väärässä. Vaivauduitko lukemaan yhtäkään niistä linkittämistäni artikkeleista? Esimerkiksi kartan ja maailman suunnittelusta?

Ehkä se tarinan puute ei tässä tapauksessa haittaa siksi, että kyseessä on täysin uudenlainen ja ennen kaikkea uudenlaista pelimaailman suunnittelua edustava, oikea avoimen maailman peli? Just guessing...

Lainaus zappah

Artikkelit, arvosanat sun muut ei saa minua näkemään BotW:ssa mitään uutta.

Pointti ei olekaan, että olet oikeutettuine mielipiteinesi täysin yksin, tai että sinun pitäisi palata pelaamaan BotW:ia. Pointti oli, että BotW:n pelisuunnittelusta olet väärässä.

Ei kannata torpata asioita ymmärtämättä niitä. Vaikka arvosteluista saa ja pitääkin olla eri mieltä, eivät ne täydelliset arvosanat kuitenkaan tyhjästä tule.

Nostoja