Aiempaa avoimempi hulluus – ennakkokatsauksessa Call of Cthulhu / Artikkelit / www.pelaajalehti.com

Aiempaa avoimempi hulluus – ennakkokatsauksessa Call of Cthulhu

22.03.2018 // Kirjoittanut: Markus Heino
1

CALL OF CTHULHU

Tekijä: Cyanide Studios Julkaisija: Focus Home Interactive
Alustat: PS4, XOne, Win Julkaisu: 2018

Aiempaa avoimempi hulluus

Cyanide Gamesin luotsaamaa Call of Cthulhua esiteltiin viimeisten pelien joukossa pelijulkaisija Focus Interactiven tapahtumassa alkukeväisessä Pariisissa. Uusin esittely keskittyi konkreettisemmin hahmonkehitykseen ja keskustelujärjestelmän syvyyteen. Näillä näkymin Call of Cthulhu julkaistaan vielä kuluvana vuonna PlayStation 4:lle, Xbox Onelle ja pc:lle.

Call of Cthulhu seuraa yksityisetsivä Edward Piercen edesottamuksia, kun hän tutkii Sarah Hawkins -nimisen taiteilijan ja tämän aviomiehen tapaturmaista kuolemaa Darkwaterin saarella. Kalastajien kansoittamalla saarella on useita tutkittavia kohteita, mutta tällä kertaa esittelyn keskipisteenä toimi ränsistynyt ja usvainen Darkwaterin satama. Tutkimuksensa aloittanut Pierce suuntaa kohti paikallista baaria ja pysähtyy matkan varrella kuuntelemaan erikoisia ilmiöitä ihmetteleviä kalastajia. Valtavia valaiden ruhoja tarttuu troolareiden verkkoihin ja huuhtoutuu rannalle puoliksi syötyinä. Huhut kertovat myös valtavista ja aggressiivisesti käyttäytyvistä vedenelävistä Darkwaterin läheisillä vesillä.

Piercen utelut paikallisilta saavat aluksi miltei vihamielisen vastaanoton. Kalamiehet eivät selkeästikään pidä ulkopuolisista, sillä mantereelta tulevat ovat ilmeisesti aiheuttaneet Darkwaterin yhteisölle paljon harmia. Sen sijaan baarissa hyödynnetään Piercen keskustelutaitoja, jotka lisäävät juttutuokioiden sisällä valittavissa olevia vaihtoehtoja. Vaikka yksityisetsivä saa humalaisilta paikallisilta epämääräisiä vihjeitä lähellä sijaitsevasta varastorakennuksesta, keskustelutaitoa käyttämällä Pierce saa vihjeen myös varastossa olevista erikoisista tauluista. Onnistuneet utelut ja uudet vihjeet palkitaan kokemuspisteillä, joita pystyy edelleen sijoittamaan taitojen parantamiseen. Suurin osa useista kymmenistä lisäkyvyistä näyttää parantuvan myös ajan kanssa keskustelemalla, tutkimalla ja hoksottimia käyttämällä.

Varaston sisään pääsemiseen esitellään kolme erilaista lähestymistapaa. Rakennusta valvovalle vartijalle juttelemalla ja tämän vakuuttamisella ovi aukeaa ilmeisen helposti. Se kuitenkin vaatii pelaajalta aiempaa tietojen keruuta ja parempaa keskustelutaitoa, jolla vihamielinen mies käännetään Piercen puolelle. Varaston sisään pääsee myös hiipimällä tai jos löytää lukkoon sopivan avaimen. Näistä ainoastaan keskustelureitti tuntuu järkevältä ajatellen pelin salapoliisiteemaa, mutta ehkäpä kykypisteiden luovempi käyttö mahdollistaa mukavan pelikokemuksen myös hiipparina tai murtovarkaana.

Pierce löytää varaston perukoilta edesmenneiden Hawkinsien kartanon irtaimistoa ja useita tauluja, joiden hahmot ovat piirteiltään vääristyneitä. Samalla Pierce kokee koko esittelyn ainoat pienet viitteet todellisuuden vääristymisestä ja oman mielenterveytensä järkkymisestä, sillä taulujen edessä pelaajan näkökentässä välkkyy pelottavia muotoja. Yhtäkkiä Pierce liikkuu pitkin matalaa veden täyttämää luolaa, kunnes jokin veden alla liikkuu häntä kohti ja kiskaisee veden alle peliruudun lipuessa lopuksi mustuuteen. Toismaailmallisia jumaluuksia käsittelevässä pelissä näitä tapahtumia nähdään esittelijöiden mukaan huomattava määrä, mutta Piercen tutkimukset ovat tässä vaiheessa vasta alussa. Hulluusmekaniikan kevyehkö läpikäynti kielii siitä, ettei se ole vielä esittelykunnossa lehdistölle.

Viimevuotiseen esitykseen verrattuna Call of Cthulhu on ottanut huomattavan visuaalisen kehitysaskeleen. Samalla ahtaan paikan fobiat vaihtuivat kertaheitolla avaramman maailman torikammoon.

Unreal Engine 4:llä pyörivä Call of Cthulhu näyttää esittelyn perusteella tunnelmalliselta ja erityisen usvaiselta seikkailulta.

Darkwaterin saari on täynnä toinen toistaan erikoisempia hahmoja, joiden kanssa kommunikointi on ainakin aluksi hieman haasteellista.

Edward Piercen seikkailun erikoisuus on hahmon mielenterveyden järkkyminen, jonka kerrotaan vaikuttavan pelitapahtumiin huomattavasti.

Kommentit

Käyttäjän Bloodborne kuva
Bloodborne

Jotenkin epäilen että tämä tänäkään vuonna ilmestyy. Tekijät ovat viettäneet hiljaiseloa varsin pitkään. Toinen porukka, joka työstää th Sinking Cityä (lovecraft teemaa) ovat sentään laittaneet työskentelystään videota missä ollaan menossa ja jostain syystä tämä peli vetää minua enemmän puoleensa. Ei siinä, molemmat tulen varmasti pelamaan, tästä voisi vain tulla jo pikku hiljaa pelikuvaa.

Nostoja