Ensituntumat PUBG:n Xbox One -versiosta: Pätkivä ja hitaasti pyörivä peli

22.12.2017 // Kirjoittanut: Miikka Lehtonen
0
Ensituntumat PUBG:n Xbox One -versiosta: Pätkivä ja hitaasti pyörivä peli

PlayerUnknown’s Battlegrounds

Kehittäjä: Bluehole Julkaisija: Bluehole
Alustat: Xbox One Julkaisu: 2018

Työlään kana-aterian perässä

PlayerUnknown’s Battlegrounds oli kiistatta vuoden 2017 suurin peli-ilmiö. Se nousi hämmentävän nopeasti pienen porukan undergroundhitistä koko pelaavan maailman suureksi puheenaiheeksi. Suosio toi tietenkin pienelle kehitystiimille paljon rahaa ja resursseja mutta myös ongelmia. Pc-version saatua valmiin julkaisunsa puheenaiheena ovat yhä enemmän muut kuin pelilliset seikat, kuten todella yleiset huijarit.

Siinä sivussa PUBG lähestyy myös kokonaan uusia aluevaltauksia eli Xbox-konsoleita. Game Preview -ohjelmassa julkaistu pelin kehitysversio on nyt konsoliväen ostettavissa, mutta se ei ehkä vielä kannata, ellei ole pitkäpinnainen ja seikkailunhaluinen.

Microsoft ja peliä kehittävä Bluehole tekivät E3-messuilla vähän ikävän tempun, sillä kun pelin ”Xbox-versiota” siellä peluutettiin toimittajille, kyseessä oli pc:llä pyörivä peli, johon oli vain pultattu kiinni padiohjaus. Jos nettietsivät eivät olisi selvittäneet tätä jo aikaa sitten, se olisi se olisi käynyt hyvin selväksi välittömästi Xbox-version käynnistämisen jälkeen, sillä peli on teknisesti kauniisti sanoen rosoinen.

Pelailin itse Xbox One X -konsolilla ja 1080p-resoluutioisella televisiolla eli annoin pelille kaikki mahdolliset edut. Siitä huolimatta ruudunpäivitysnopeus takkuilee ja tökkii vähän väliä. Kun lähellä on useampia pelaajia tai ollaan vähänkään monimutkaisemman geometrian tai useiden rakennusten täyttämällä alueella, peli nykii kuin horkkatautinen. Kyse ei ole vain pelkästä hifistelystä, sillä PUBG vaatii tarkkaa ja nopeaa tähtäystä, jotta pelissä pärjää. Pätkivä ja hitaasti pyörivä peli ei sitä helpota.

"Käyttöliittymä on hyvin hankala ja epäintuitiivinen."

Tämä on toki ihan odotettavissa, sillä pelin optimointi ei tapahdu yhden yön aikana. Siksi en sinänsä ole yllättynyt tai edes kamalan huolissani siitä, että Xbox-versio on nyt aika kankea pelattava. Siitä sen sijaan olen, että PUBG:n konsoliversio ei tunnu niinkään konsoliversiolta vaan konsoleille puristetulta pc-versiolta. Käyttöliittymä on hyvin hankala ja epäintuitiivinen. Peli ei opeta tai selitä yhtään mitään, joten ensimmäiset matsit menevät puhtaasti ohjauksen toimintaa ihmetellessä.

Opetusosiot lisätään peliin toivottavasti ajan myötä, mutta ne eivät yksin riitä. Kehitystiimin tulisi myös miettiä ohjausta hieman uusiksi. Esimerkkinä ongelmista vasemman liipaisimen vetäminen pohjaan ei suinkaan nosta aseen rautatähtäintä silmälle, kuten suunnilleen kaikissa muissa räiskintäpeleissä. Sen sijaan tuloksena on pieni zoomaus kolmannessa persoonassa. Tähtääminen taas vaatii vain liipaisimen napauttamista. Se ei ole ovin loogista tai toimivaa.

Huonot uutiset voisi siis tiivistää näin: PlayerUnknown’s Battlegrounds ei nykykunnossaan ole helposti lähestyttävä, omaksuttava tai pelattava kokemus. Nettipuheiden perusteella nykyversio on myös monilla pelaajilla kovin kaatumisherkkä, joskin minulla moista ongelmaa ei onneksi ollut. Tästä huolimatta peli tökkii vastaan usein, enkä tästä syystä voi suositella sitä ilman suuria varauksia.

Ongelmista huolimatta PUBG on yhä PUBG eli eräs modernin pelaamisen jännittävimmistä ja ahdistavimmista pelikokemuksista. Pc-version tavoin myös konsolipuolella jokainen matsissa saavutettu tappo tuntuu miltei pomotaistelun voiton arvoiselta saavutukselta, ja paine nousee sietämättömiin mittasuhteisiin pelaajalaskurin tikittäessä kohti yksinumeroisia lukemia.

Konsoliversio tuntuu myös olevan ominaisuuksiltaan kohtalaisen lähellä pc-veljeään, joten esimerkiksi matalien seinien yli kiipeily on mahdollista. Tarjolla on siis yhä todella hienoja ja kokemisen arvoisia pelihetkiä, mutta juuri nyt niitä varten pitää kärsiä ja nähdä vaivaa. Pelin lähestyessä julkaisuaan ongelmat toivottavasti vähenevät.