Mega Man 11 -kehittäjät kertovat, miksi peli-ikoni vietti lähes vuosikymmenen hiljaiseloa

5.12.2017 // Kirjoittanut: Ville Arvekari
0
Mega Man 11 -kehittäjät kertovat, miksi peli-ikoni vietti lähes vuosikymmenen hiljaiseloa

Uudella ilmeellä varustettu Mega Man 11 julkistettiin eilen sarjan 30-vuotisen taipaleen kunniaksi. Sitä ennen sarja vietti peräti seitsemän vuotta hiljaiseloa, sillä edellinen täysin uusi osa Mega Man 10 julkaistiin vuonna 2010. Mega Man -osia ja sivuseikkailuja nähtiin edellisillä vuosikymmenillä roppakaupalla, joten mikä sinisen pommittajan hartaasti toivotussa paluussa kesti ja mikä on muuttunut?

Aiheita sivuttiin hieman Twitchissä nähdyssä Mega Manin 30-vuotislähetyksessä, jossa peli itsessään paljastettiin.

- Seitsemän vuotta sitten tapahtui paljon asioita, kuten (Mega Manin pitkäikäisen tuottajan) Inafune-sanin lähtö. Sen jälkeen rehellisesti sanottuna kaikilla oli vaikeaa sanoa, että haluaisi lähteä vetämään uutta Mega Man -projektia, myöntää sarjan uusi tuottaja Kazuhiro Tsuchiya.

Lopulta yli 25 vuotta Capcomilla työskennellyt Koji Oda totesi Tsuchiyalle, että Mega Man pitäisi palauttaa ajan tasalle. Capcomin muissa 2D-klassikoissa vaikuttanut Oda halusi työskennellä ensimmäistä kertaa legendaarisen sarjan parissa, minkä lisäksi tietenkin sarjan 30. juhlvuosi lähestyi ja fanit halusivat kovaäänisesti uutta peliä.

- Jos fanit haluavat jotakin näin kovaäänisesti, niin Capcomin velvollisuus on vastata kysyntään. Kun kukaan muu ei halunnut lähteä vetämään projektia, ajattelin voivani tehdä sen itse, ohjaajaksi päätynyt Oda myönsi.

Odan intohimosta liikuttunut Tsuchiya kertoi halunneensa kehitystyöhön mahdollisimman hyvän tiimin, jonka jokaisella jäsenellä on omat visionsa pelistä ja siitä, mitä sen pitäisi saavuttaa. Merkittävään rooliin nousi mm. Mega Man 11:n taide- ja hahmosuunnittelija Yuji Ishihara, joka leikitteli aluksi ajatuksella pikselimäisemmästä retroilmeestä, mutta päätyi kaksiulotteisesta pelimekaniikasta huolimatta tyyliteltyyn 3D-grafiikkaan, koska se tuntui nykyaikaan sopivimmalta.

Kommentit tuntuvan heijastavan raportteja, joiden mukaan ikoninen sininen pommittaja kärsi identiteettikriisistä Mega Manin pitkäaikaisen vetäjän Keiji Inafunen lähdön tienoilla. Inafunen työskennellessä vielä Capcomilla studio perui lukuisia Mega Man -projekteja, minkä jälkeen mies perusti lopulta oman Comcept-studionsa ja haali ennätyksellisen joukkorahoituksen Mighty No. 9 -pelilleen.

Katso ensimmäinen Mega Man 11 -traileri täältä!

Lähde: Capcom Unity

 

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.