Pelistudio irtisanoi yli 400 työntekijää sähköpostitse / Uutiset / www.pelaajalehti.com

Pelistudio irtisanoi yli 400 työntekijää sähköpostitse

25.05.2012 // Kirjoittanut: Paavo Niskala
4

38 Studios on irtisanonut kaikki työntekijänsä eli yhteensä 413 henkilöä. Studion talousongelmat tulivat julkisuuteen hiljattain, kun se ei kyennyt maksamaan taikaisin saamaansa lainaa. Lisää tapauksen aikaisemmistä käänteistä voi lukea täältä.

38 Studiosilla oli työntekijöitä sekä Rhode Islandin päämajassaan (307 henkilöä) että Marylandin Big Huge Gamesissa (106 henkilöä). Yhtiö osti alan veteraanien perustaman Big Huge Gamesin kolme vuotta sitten. Se auttoi tuottamaan Kingdoms of Amalur: The Reckoning -roolipelin, joka julkaistiin alkuvuodesta.

The Reckoningin arvioidaan myyneen 1,2 miljoonaa kappaletta. Se oli kuitenkin vain alle puolet määrästä, joka olisi vaadittu pelin kääntämiseksi voitolliseksi.

Rhode Islandin 38 Studiosille myöntämä 75 miljoonan dollarin laina jää näin maksamatta. Summasta oli ehditty antamaan studiolle 49 miljoonaa. Osavaltio rahoitti lainan yksityisten sijoittajien avulla vuonna 2010. WPRI.comin mukaan maksettava summa kohoaa korkojen ja muiden kulujen kanssa 121,6 miljoonaan dollariin.

38 Studiosin perusti Curt Schilling, joka tunnetaan paremmin edesottamuksistaan baseball-kentillä. Sen oli tarkoitus julkaista vielä ensi vuoden kesällä Kingdoms of Amalurin universumiin sijoittuva verkkoroolipeli, koodinimeltään Copernicus.

Kehittäjillä oli kunnianhimoisia suunnitelmia. Pelejä työstämään oli värvätty muun muassa The Elder Scrolls -sarjan parissa ahertanut Ken Rolston, fantasiakirjailija R.A. Salvatore sekä artisti Todd McFarlane.

– Olen hölmistynyt, ja sydämeni on särkynyt. Tämä on yksi parhaista tiimeistä, jonka olen koskaan nähnyt koottavan. He tekivät hämmästyttävää työtä, Salvatore kommentoi surullisena BostonGlobe.comille.

Schillingin kerrotaan sijoittaneen 38 Studiosiin 30 miljoonan dollarin edestä omia varojaan, eikä enempää enää tippunut. Uransa aikana hän tienasi noin 114 miljoonaa dollaria. Rahoja ei saatu kerättyä myöskään yksityisiltä sijoittajilta.

38 Studiosin selviämisen kannalta näkymät ovat synkät. Yhtiölle ei uskota löytyvän ostajaa, eikä sen omistamille sisältöoikeuksille ja teknologialle panna suurta arvoa.

Yhtiön työntekijöille ilmoitettiin irtisanomisista sähköpostilla. Kun tieto niistä levisi verkkoon, alkoi muun muassa Twitter täyttyä irtisanotuille henkilöille suunnatuista työpaikkailmoituksista.

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Muksu kuva
Muksu

Voi himputti! KoA oli loistavaa viihdettä, enkä suoraan sanottuna käsitä, miksi se ei myynyt. Voimia työnsä menettäneille ja toivottavasti saatte asianne kuntoon. Toivottavasti mahtava peli vielä saisi jatkoa!

Käyttäjän frozen kuva
frozen

Kingdoms of Amalur: The Reckoning näki kyllä aivan liian selvästi että sen piti aluksi olla mmo peli joka sitten muutettiin yksinpeliksi

Käyttäjän Milkshake kuva
Milkshake

Itse pidin KoA: sta enemmän kuin yliarvostetusta Skyrimista. Pelin taistelusysteemi oli paljon parempi, kuin Skyrimin vastaava nappien raiskaus ja värkiäs grafiikka voittaa Skyrimin tunnelmallisen, mutta pidemmän päälle tylsän taidesuunnitelun. Mutta mikä tärkeintä, pelin juoni hakkaa Skyrimin tehtäväsopan mennen tullen.
Mutta hei Fus Ro Dah, Best game ever!!!

Käyttäjän InFlames kuva
InFlames

KoA oli kyl erittäin tylsä ja teknisesti surkea etten ihmettele jos ei mennyt kaupaksi.