World of Tanks -aloittelijanopas / Artikkelit / www.pelaajalehti.com

World of Tanks -aloittelijanopas

5.03.2013 // Kirjoittanut: Miikka Lehtonen
0
World of Tanks -aloittelijanopas

Pelaajan tuoreessa numerossa arvosteltu World of Tanks on peli, jota mahdollisimman monen kannattaa pelata. Samalla se on kuitenkin myös peli, jossa alku tuntuu musertavan vaikealta. Vaikka pinnallisesti kyse onkin tappomatsipelistä, se operoi oikeasti ihan omilla säännöillään. Jos niitä ei hallitse, saa ensimmäiset päivät katsella tiheästi palavaa panssarivaunuaan ja takoa seinäänsä. Oikeastihan pelaamaan ei tietenkään opi kuin pelaamalla, mutta koetamme hieman loiventaa oppimiskäyrää tämän oppaan avulla.

Perusteet

World of Tanks on peli, jossa kaksi 15 panssarivaunun tiimiä ottaa yhteen. Tavoitteena on joko tuhota vastustajan koko joukkue tai vangita sen tukikohdassa oleva lippu.

Tätä helppoa kuviota hämmentää se, että tarjolla on viisi tankkityyppiä, joista jokaisessa on kymmeniä erilaisia vaunuja. Jokainen tankkityyppi vaatii ihan omanlaisensa pelityylin samoin kuin kaikki ne vaunutkin. Tämä jos mikä on se ”pelaamaan oppii vain pelaamalla” -tekijä, sillä tankin hallitsemisen opettelu vie aikansa. Huonosti tai väärin pelaamalla paraskin vaunu on surkea romu, kun taas vähän fiksumpi saa aikaan rumaa jälkeä niilläkin vaunuilla, jotka on yleisesti julistettu roskakasoiksi.

Vaunut on jaettu kansallisuuksien mukaan eri puiksi, jotka alkavat kaikki aina yhdestä ruputankista ja haarautuvat sitten eri linjoihin, joista jokaisella on oma teemansa. Joissain puissa pysytään puhtaasti kevytvaunuissa, toisissa taas siirrytään esimerkiksi kevyistä vaunuista keskiraskaisiin ja lopulta raskaisiin. Noin viidennelle tasolle asti eteneminen on nopeaa, mutta sen jälkeen uusien vaunujen avaamisesta tulee sen verran hidasta puuhaa, että väärin valittu puu johtaa nopeasti masentumiseen ja peli-innon loppumiseen. ”Väärin valittu” tarkoittaa tässä tietenkin sitä, että valitsee sellaisen tankkipuun, jonka tankit eivät sovellu omaan pelityyliin. Sen jälkeen niillä pelataan väärin ja jälki on kamalaa.

Eri maiden filosofisista eroista ja linjastoista kannattaa lukea lisää World of Tanksin nettisivustosta.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tunne roolisi

Kun kansallisuus on valittu, pitäisi valita oma suosikkilinjasto. Oikeastihan ratkaisu selviää vain pelaamalla, mutta maasta ja puusta riippumatta tankkityypeillä on omat yleiset roolinsa, joita pitäisi noudattaa. Mikään ei ole yhtä surullista kuin omassa tukikohdassa kämppivä raskas panssari tai vihollisen raskaiden vaunujen edessä parkissa istuva keskiraskas vaunu.

Tätä ei voi korostaa liikaa: kaikki vaunut eivät suinkaan sovellu kaikkiin pelitapoihin, vaikka miten toivoisi ja yrittäisi. Väärin pelaava on tiimilleen rasite ja tulee täten saamaan pelissä reippaasti palautetta – sitä vähän negatiivisempaa lajia. Siis: jos haluat sniputtaa, pelaa snipuvaunuja.

Kevyet vaunut:

Matalien tasojen – joissa kaikki ovat kevyitä tai keskiraskaita vaunuja – jälkeen kevyiden vaunujen hommana on tiedustella. Niillä on hyvät camo-arvot (näistä lisää myöhemmin), hyvä liikkumisnopeus ja kantavat radiot. Ideana on ajaa hyvään kyttäilypaikkaan ja välittää sieltä tietoa vihollisten liikkeistä omalle tiimille. Saat kokemuspisteitä muiden tekemästä vahingosta, ja jos tilaisuus avautuu, voit myös ammuskella vihollisen telatykkejä tai PST-vaunuja kylkeen tai persiiseen. Ole ärsyttävä ampiainen, joka pörrää vihollisten keskellä.

Keskiraskaat vaunut:

Keskiraskaiden vaunujen rooli on ehkä moniselitteisin, sillä tilanteesta, vastustajan kokoonpanosta ja vaunusta riippuen ne voivat olla miltei mitä vain. Jotkut keskiraskaat vaunut ovat tiedustelijoita, toiset snipuja, jotkut taas kaartotaistelijoita.

Lähtökohtaisesti keskiraskaiden vaunujen tarkoituksena on olla liikkeessä, koukkailla sivustaan ja iskeä sinne, missä vihollinen odottaa heitä vähiten. Älä pysähdy, ellet ole tulisuojassa tai valmistautumassa ampumaan.

Raskaat vaunut:

Raskaiden vaunujen tehtävänä on johtaa rynnäkköä, ottaa vastaan iskuja ja vetää vihollisen tulta puoleensa. Ne eivät yleensä ole niin ketteriä, että niillä kamalasti väisteltäisiin tulta, joten ideana onkin sijoittua oikein ja hyödyntää maastoa suojaamaan kylkiä ja heikkoja kohtia. Sitten ammutaan ja yritetään olla aggressiivisia.

Panssarintorjuntavaunut:

PST-vaunut ovat World of Tanksin tarkka-ampujia. Ne ovat yleensä kankeita, kevyesti panssaroituja ja tornittomia. Vastapainona ne piiloutuvat erittäin hyvin ja kantavat suhteessa todella tehokkaita tykkejä. Niiden tehtävänä on etsiä hyvä ampumapaikka, odottaa kohteiden ilmaantumista ja sitten tuhota ne. Tämä paikka on joskus omassa tukikohdassa, mutta useammin hieman rintamalinjan takana jossain todennäköisessä taistelupaikassa. Älä jää tuleen makaamaan. Jos sinä näet viholliset, ne todennäköisesti näkevät myös sinut. Ammu ja liiku.

Telatykit:

Telatykkien tehtävänä on tukea muiden taistelemista, ja ne vaativat paljon taitoa ollakseen tehokkaita. Kaikki alkaa sijoittumisesta: vaunun pitäisi olla sellaisessa paikassa, että tulilinja on vapaa sinne, missä sitä tarvitaan. Sitten suunnataan tykki valmiiksi, aktivoidaan yläilmanäkymä Shift-näppäimellä ja ammutaan. Tähtää lähtökohtaisesti pysähtyneisiin vaunuihin: vihollisen PST-vaunut ja telatykit ovat priimasaalista.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Voittamisen salaisuus

Suurin huonon pelaajan merkki on se, että tämä ei oikein ymmärrä, mistä World of Tanksissa on kyse. Pelissä kun ei ole kyse siitä, että nimen vieressä on mahdollisimman suuri tappoluku. Ehei. Tapoista ei saa kuin lämpimän tunteen. Kokemuspisteet, rahat ja voitot jaetaan ihan muilla ansioilla, nimittäin tekemällä vahinkoa ja pelaamalla hyvin.

Mietitään hetki sitä peruskysymystä: miten World of Tanksissa voitetaan? Aivan: valloittamalla vihollisen tukikohta tai tuhoamalla kaikki vihollisvaunut. Entä miten pelissä hävitään? Antamalla vihollisen valloittaa sinun tukikohtasi tai menettämällä kaikki vaunut vihollistulelle.

Täten jokaisen pelissä tehdyn toimen pitäisi tähdätä jommankumman tavoitteen edistämiseen: pelin voittamisen avustamiseen tai häviämisen estämiseen. Käytännössä se tarkoittaa etenemistä sellaisiin paikkoihin, joista pääsee tekemään viholliselle mahdollisimman paljon haittaa ollen itse mahdollisimman vähässä vaarassa. Mitä paikkoja nämä sitten ovat? Se riippuu täysin siitä, millä vaunulla, missä kartassa ja missä tilanteessa ollaan. Tärkeintä on silti hahmottaa, miten tukikohtia vangitaan ja mitä asialle täytyisi tehdä.

Aivan liian usein näkee pelaajia, jotka pääsisivät helposti takaisin omaan tukikohtaan keskeyttämään vihollisen valtausyrityksen, mutta eivät tee elettäkään asian eteen. Joskus tämäkin voi olla perusteltua, mutta useammin se on surkean pelaajan merkki.

Tukikohdan valloitukseen ei liity suurta salaisuutta. Ensimmäiset kolme kehässä olevaa vastustajan tankkia generoivat kukin yhden valloituspisteen sekunnissa. Kun niitä on yhteensä sata, tukikohta on vallattu. Jos valloittaja ottaa osuman, kaikki hänen keräämänsä valloituspisteet poistuvat pelistä. Täten kannattaakin yrittää ampua ringissä kauimmin ollutta vaunua. Lähtökohtaisesti ei toki voi tietää, mikä vaunu tämä on, mutta muista jakaa tulta. Älä ammu tunnelinäkö päällä yhtä ja samaa kohdetta, vaan yritä nollata mahdollisimman monen tankin pisteet.

Ja todellakin: vain kolme ensimmäistä kehään ajanutta vaunua keräävät pisteitä. Muut voivat levittäytyä hieman ympärille toimimaan houkutusmaaleina viholliselle, yrittämään havaita lähestyviä puolustajia tai vain antamaan suojaa cappaajille.

Panssarisodan alkeet

World of Tanks on puolirealistinen peli, eli se mallintaa monia oikean panssarisodan piirteitä suunnilleen sinne päin. Peli tuntuu realistiselta, mutta silti nopeatempoiselta ja hauskalta. Toki tämä tarkoittaa sitä, että jos näitä piirteitä ei ymmärrä tai hallitse, pelistä ei tule yhtään mitään. Ymmärrettävää ja hallittavaa on paljon, mutta tässä vähän perusteita.

Aivan perusteellinen perusjuttu on se, että taistelukentällä ei kannata liikkua yksin. Joskus se on toki väistämätöntä ja esimerkiksi nopeasti vihollisen ohi livahtava kevytpanssari saa aikaan paljon kaaosta, mutta lähtökohtaisesti kannattaa aina pyrkiä liikkumaan muiden mukana ja tasolla, sillä määrässä on voimaa.

Suojautuminen ja puolustautuminen

Joku voisi helposti kuvitella, että tankit on tarkoitettu kestämään vihollisen tulitusta. Näin ei toki ole. Tankit kyllä kestävät osuman tai pari varsinkin edestä päin, missä panssarit ovat vahvimmat, mutta jos viholliset pääsevät rummuttamaan niitä surutta, jäljellä on hetken päästä vain savuava raunio. Niinpä tulelta täytyisikin suojautua.

Tehokkain keino on tietenkin olla sellaisessa paikassa, mihin vihollinen ei pääse ampumaan. Tämä kuitenkin tarkoittaa usein sitä, ettei itsekään pääse ampumaan vihollista, mikä ei ole hyvä asia. Ei toki aina: jos tankin saa vaikka ajettua sellaiseen katveeseen, joka suojaa sitä puolelta taistelukentältä, se kannattaa. Nyt voit keskittää päähuomiosi niihin jäljelle jääviin sektoreihin.

Toinen hyvä idea on ajaa tankki niin sanottuun hull down -asemaan (http://www.youtube.com/watch?v=U_0Xf2QrlrA). Tämä tarkoittaa sitä, että runko on piilossa jonkin kestävän esineen takana ja vain torni näkyy. Tämä on varsinkin jenkkivaunuilla hyvä idea, sillä ne on suunniteltu juuri tähän tarkoitukseen ja niissä on jäätävät tornipanssarit. Hull down onnistuu myös hyvällä korolla varustetuissa vaunuissa ajamalla tankki vaikka mäen vastarinteeseen niin, että pystyt itse kurkkimaan aivan mäen harjan yli tykkiä alaspäin kallistamalla. Todennäköisesti vastustaja ei näe sinusta kuin viipaleen ja sekin on vielä loivassa kulmassa (katso kuva: panssarin kallistaminen).

Yleisemmin kuitenkin tankki täytyy jättää hieman riskialttiimpaan paikkaan ja suojautuminen täytyy hoitaa muilla keinoin. Yleinen tapa on tankin naamioiminen. Jos vaunu on pusikon tai puun (vaikka kaatuneen sellaisen) takana, se voi olla suojassa. Kannattaa kääntää kameraa ja katsoa tilannetta vihollisen perspektiivistä: jos tankista näkyy vain valkoinen ääriviiva, se on täysin suojassa. Jos taas ääriviivassa on valkoisia läikkiä, se on vain osittain suojassa.

Suojassa oleminen ei tarkoita, että vaunu on näkymätön. Se vain laskee sitä todennäköisyyttä, että vaunu huomataan. Mitä pienempi ja kevyempi vaunu on, sitä paremmin sen saa piiloon – massiivista KV-3:a tai Ferdinandia ei tarvitse katsoa kovinkaan läheltä, ennen kuin sen jo näkee. Kolikon kääntöpuolella mitä parempi miehistö vihollisvaunussa on ja mitä lähempänä se on, sitä todennäköisemmin se havaitsee muita vaunuja.

Tässä kohtaa kannattaa huomioida radion vaikutus. Jokaisella radiolla on kantama, ja jos joku oma tankki on sen sisällä, tämä näkee kaikki sinun näkemäsi panssarit (ja päinvastoin). Jos kaveri taas on jonkin kolmannen ystävällisen vaunun radiokantaman sisällä, tieto välittyy jälleen eteenpäin. Tämä on koko tiedustelumekanismin selkäranka, mutta lisäksi myös yllättävä vaara: kannattaa huomata, että vaikka se sinua sihtaileva LOL-traktori ei olisikaan se vaarallisin kohde, todennäköisesti 250 metriä taaempana näkymättömät suuret putket kääntyvät koko ajan sinua kohti. Muista: jos sinut havaitaan, liiku välittömästi!

Mitä avoimempaan paikkaan vaununsa joutuu jättämään, sitä enemmän on syytä huolehtia sen kulmasta vihollisia kohti. Yleisesti voidaan todeta, että mitä loivemmassa kulmassa kranaatti osuu panssariin, sitä vaikeampi sen on läpäistä. Monilla vaunuilla rungon kallistaminen on suorastaan elinehto. Tiger (H) on yhtä pystysuoraa seinää eikä kestä henkäystäkään, jos sen jättää 90 asteen kulmassa vihollista kohti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eräs klassinen aloittelijan virhe on se, että tankki ajetaan suojan taakse ja sieltä sitten ajetaan esiin ampumaan vihollista, minkä jälkeen peruutetaan takaisin suojaan. Tämä ei kannata, sillä sinä aikana kun ajat esiin, pysähdyt tähtäämään ja ammut, vihollinen on todennäköisesti katkonut telasi ja olet avoin maali. Kevyemmillä vaunuilla kannattaa pysyä liikenteessä ja raskaammilla opetella niin sanottu sidescrape (http://www.youtube.com/watch?v=akOFgYt0was).

Taistelukentällä selviytyminen on oikeasti helppoa: jos et ole suojassa, olet liikkeessä. Avoimeen maastoon ei pysähdytä, ellei siihen ole erityisen hyvää syytä. 500 metrin päässä olevan vihollisvaunun ampuminen ei ole sellainen!

Tulta munille!

Voisi helposti kuvitella, että ampuminen on helppoa. Ja niin se onkin, kunhan muistaa perusteet. Harkittavana on oikeastaan kolme kysymystä: mitä ammutaan, millä ammutaan ja mihin ammutaan.

Millä ammutaan?

Kaikki World of Tanksin panssarit pystyvät ampumaan ainakin kahdenlaisia kranaatteja, yleisesti AP:tä ja HE:tä. AP (armor piercing, panssarinläpäisy) on tarkoitettu vihollisvaunujen ampumiseen. Se tekee vähemmän vahinkoa kuin HE (high explosive, räjähtävä) mutta läpäisee huomattavasti enemmän panssaria. Klassinen aloittelijan ja todellisen noobin moka on yrittää räiskiä vihollisia rutiininomaisesti HE-kranaateilla. Niiden korkea vahinko houkuttaa, mutta eihän niillä läpäise mitään LOL-traktoria tehokkaampaa.

Mihin HE:tä sitten käytetään? Oikeasti tietenkin pehmeiden maalien tuhoamiseen. World of Tanksissa sen juju on, että vaikka se ei käytännössä koskaan tee täyttä vahinkoaan, se tekee usein ainakin vähän vahinkoa. Niinpä se soveltuu mainiosti vaikka tilanteisiin, joissa olet heikommalla tykillä pysäyttämässä cappaajaa, jonka panssareista AP-kranaattisi eivät mene läpi. Jos HE tekee pisteenkin vahinkoa, cappi keskeytyy ja olet sankari.

Tuoreen päivityksen jälkeen entisiä niin sanottuja kulta-ammuksia pystyy ostamaan pelin sisäiselläkin valuutalla. Jos kukkaro kestää, tämä on hyvä idea – niissä on reippaasti enemmän läpäisykykyä kuin normaalisti. Itse kannan yleensä mukana noin ¼ makasiinista kulta-ammuksia niitä tilanteita varten, jolloin vihollisen on ehdottomasti kuoltava. Kranaattihan valitaan numeronäppäimillä 1–3, ja kannattaa myös huomata, että näppäimen tuplanapautus vaihtaa putkeen heti uudenlaisen kranaatin ilman vanhan ampumista.

Mitä ammutaan?

Kohteen valitseminen on paperilla helppoa: ammu parasta maalia. Mutta mikä on paras maali? Se on taas niitä asioita, jotka riippuvat miljoonasta tekijästä – mitä maalitauluja on tarjolla, missä kunnossa ne ovat, mikä on lähiympäristön tilanne ja niin edelleen. Nyrkkisääntönä kannattaa muistaa, että pääasiassa World of Tanksin tankit ovat yhtä tehokkaita taistelijoita yhdellä kestopisteellä kuin täysillä hitiksillä. Kannattaa siis pyrkiä eliminoimaan vihollisvaunuja, jolloin ne eivät tietenkään pysty vastaamaan tuleen.

Mihin ammutaan?

Klassinen aloittelijan moka on lukita tähtäin vihollisvaunuun painamalla oikeaa hiirennappia ja sitten räiskimällä sinne päin. Näin ei pääse kuin hengestään. Jokainen laukaus pitäisi tähdätä kunnolla. On poikkeustilanteitakin: jos kaartelet vihollisen telatykkiä konetykillä varustetussa Luchsissasi, oikean hiirennapin lukitseminen ja sarjatuli on ihan hyvä vaihtoehto. Mutta yleensä se menee näin:

1. Pysäytä vaunu

Liikkeestä ei ammuta, ellei ole pakko. Tankit ovat paikaltaan niin paljon tarkempia, että kaartotaistelun ulkopuolella ei kannata suihkia mihin sattuu. Välilyönnin lämäyttäminen pysäyttää vaunun ampumisen ajaksi, ja kun kranaatti on lennossa, vaunu jatkaa ajamistaan. Tätä kannattaa hyödyntää.

2. Valitse kohteesi

Älä räiski mihin sattuu, vaan tähtää huolella. Tähtäimen väri näyttää, miten hyvä mahdollisuus osumalla on mennä läpi liikennevalojen hengessä: vihreä on hyvä, oranssi epävarma ja punainen ehdoton ei. Nämäkään eivät toki takaa mitään, sillä läpäisy on aina vähän sattumanvarainen juttu.

Maksimoi siis mahdollisuutesi ja tähtää heikkoihin kohtiin. Mitä ne sitten ovat? Kaikenlaiset luukut ja aukot, tankkien kyljet ja perät, tornin kyljet ja takaosat. Kaltevakylkisissä vaunuissa kannattaa tähdätä pystysuoriin osiin.

3. Tähtää huolella

Ampuminen tapahtuu aina tähtäintilassa, joka aktivoidaan Shift-näppäintä painamalla. Odota, kunnes tähtäin on kutistunut joko pienimpään kokoonsa tai ainakin sen verran, että haluttu maali täyttää suuren osan siitä.

Jos vihollistankki on liikkeessä, pitää huolehtia ennakosta. Se onkin World of Tanksissa vähän hankalampaa, sillä pelin tähtäimet eivät varsinaisesti sisällä siihen tarvittavia työkaluja. Niinpä ennakko otetaankin tankkikohtaisesti perstuntumalla. Arvioi, kauanko kranaatillasi kestää lentää viholliseen asti ja tähtää sitten sen verran eteenpäin, että vihollinen on lentoajan kuluttua tähtäyspisteessäsi. Jotkut oppivat nopeasti, toiset eivät ikinä. Tsemppiä matkaan!

Nollan pisteen osuma, WTF?!

Eräs World of Tanksin mystisimmistä ominaisuuksista on sen vahinkomalli. Normaalisti läpäissyt kranaatti tekee sen verran vahinkoa kuin voisi olettaakin ja kaikilla on hyvä mieli. Mutta joskus saat osuman ja peli noteeraa sen, mutta vahinkoa tulee nolla pistettä. Mitä ihmettä?!

Onneksi olkoon, olet saanut aikaan kriittisen osuman. Vaikka et sitä itse näekään, vastustajan tankista hajosi juuri jotain – ehkä radio, ehkä tykki, ehkä kuskin pää. Kun kranaatti osuu tankkiin, peli vetää kuvitteellisen viivan läpäisykohdasta sisäänpäin. Jos eteen osuu joku komponentti – radio, tykki, tähtäimet, telat ja niin edelleen – kranaatin vahinkoa upotetaan komponenttiin niin kauan, että se hajoaa tai vahinko loppuu. Täten näyttää usein siltä, kuin kranaatti ei tekisi yhtään vahinkoa, mutta oikeasti sisällä kiehuu. Ja kyllä, tämä tarkoittaa sitä, että tarkoilla osumilla voi rikkoa komponentteja. Teloihin ampumalla saa rampautettua vaunuja (tämä on Hyvä Asia) ja jos muistaa ulkoa tankkien heikot kohdat, voi yrittää vaikka räjäyttää niiden ammusmakasiinit, jolloin koko roska paukahtaa kerrasta.

Omaan vaunuun tulleita kriittisiä osumia varten mukana pidetään palosammutinta, lääkintäkittiä ja korjaussarjaa. Ne maksavat 3 000 krediittiä kappale, mutta ne ovat korvaamattomia. Korjaussarjalla saa vaikka keskelle peltoa hajonneet telat kuntoon nyt eikä 15 sekunnin päästä, mikä on usein selviytymisen kannalta elintärkeää. Äläkä ole se nobo, joka itkee vaahtosammuttimen olevan liian kallis – mikään ei ole niin surullista kuin yhdestä osumasta romuksi palava vaunu. Korjaaminen maksaa taatusti enemmän kuin ne 3 000 krediittiä, jotka vaahtosammutin kustantaa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tästä eteenpäin?

Nämä ohjeet eivät tee vielä kenestäkään World of Tanks -mestaria. Siihen tarvitaan satoja ja taas satoja pelitunteja. Mutta uskon, että jo pelkästään ne omaksumalla nousee selvästi keskivertoa puolalaiskurvailijaa paremmaksi pelaajaksi.

Tämän jälkeen edessä onkin sitten pelaamista ja lisätiedon hakemista. Tässä hyödyllisiä sivustoja:

http://worldoftanks.eu/game/guide/en/newcomers-guide/newcomers-guideWorld of Tanksin oma aloittelijan opas.

http://wiki.worldoftanks.eu/World of Tanksin wiki. Kaikkien tankkien kuvaukset, heikkoudet ja vahvuudet.

http://www.wwpd.net/p/world-of-tanks_11.html – Kartta-analyysi. Missä paikoissa millaisenkin tankin kannattaa olla? Missä on hyviä puolustuspaikkoja? Mistä voi yrittää murtautua läpi?