Suuri Peliohjainkeskustelu / Foorumit / www.pelaajalehti.com
1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Lainaus käyttäjältä Qvistus

Lainaus käyttäjältä SamTheFurious82+Siis kyllä, Boxin tatit ovat hyviä mutta vain boxille/PC:lle tehtyjen pelien kanssa, N64:sen pelien kanssa sen kanssa ei vain pärjää kovin hyvin, Goldeneyessä ei tahdo osua mihinkään kun tattia kääntää vasuriin niin peli laskee sen niin että haluat katsoa ala tai yläviistoon, mikä lienee johtuu Boxin ohjaimen pienemmästä liikeradasta.
Kunnia kuitenkin Nintendolle, he loivat koko "tatti" standardin tärinäefekteineen päivineen.

N64-pelit on tietenkin tehty N64-ohjaimelle. Varmaan emulaattorin tai Windowsin säädöistä löytyy joku paikka, missä voi säätää ohjauksen herkkyyttä. Muistelen itse, että jouduin kalibroimaan ohjaimen N64-emulaattoria varten jostain laitehallinnan kautta. On ne vanhat räiskinnät kyllä muutenkin aika kiikkeriä ohjata. Vasta Halo yms. toi sen superpehmeän kahden tatin ohjauksen, mikä on nykyään standardi.

N64:n tatti oli muuten sikäli erikoinen tapaus, että se ei ollut analogien, kuten nykyiset potentiometreihin perustuvat tatit. Se tuotti digitaalista signaalia, joka muutettiin sellaiseen muotoon, että saatiin analoginen vaikutelma. Tatti liikuttaa kahta 90 asteen kulmassa olevaa pyörää. Pyörissä on hahlot, joiden välistä valo menee detektorille. Tällainen tekniikka on itseasiassa erittäin tarkka ja ainakin tarkempi, kuin varhaisten DualShock-ohjainten potentiometritatit. Vielä PS2:n tatit oli täysin surkeat mielestäni. Paljon oli kiinni tietenkin siitä miten pelinkehittäjät oli ohjauksen osanneet ohjelmoida. PS2:n alkutaipaleella homma oli vielä vähän hakusessa. En tiedä minkälaista tekniikkaa GameCube käytti, mutta sen ohjaimen vasen tatti on kaikkien aikojen suosikkini. Siitä sai todella hyvän otteen, se oli supertarkka ja juuri sopivan jäykkä. Muutenkin GC-ohjain oli todella hyvin muotoiltu. Nykyään kaikki ohjaimet alkaa kuitenkin olemaan aika hyvin optimoitu.

tuohon viimeiseen lisäten, Resident Evil 4:sta pelattuani Cubella ja Xbox360:llä niin kyllä Cubessa se ohjaus toimii paremmin kuin boxilla, johtunee varmasti siitä että Cuben ohjain oli upeasti toteutettu.

Ainoa ohjain joka omallakohdalla on koskaan aiheuttanut vakavia kramppeja on kuitenkin se wanha kunnon 8 bittisen Nintendon kapula hah.

Tänään tuli Coolshopista PDP Face Off Wired Pro Controller Switchille. Toimitus kesti viikon, paketin mukaan postitettu Tanskasta. Hakusessa oli halpa kakkosohjain Mario Karttiin ja siinä tehtävässä toimii mainiosti. Liikeohjaus ja tärinät puuttuu ja näppäintuntuma pykälän huonompi kuin Nintendon ohjaimessa, mutta pieksee silti mukavuudessa Joy-Conit 100-0. Type-c kaapeli on pidempi kuin Nintendon vastaava ja ohjain toimii myös pc:llä. Hintaa oli 30€. Yhen illan testailun perusteella en lähe suosittelemaan, mutta ihan hyvältä vaikuttaa.

Face Off kerää nykyään lähinnä pölyä kaapissa, ABXY-nappien kanssa ilmeni rekisteröintiongelmia parin kuukauden käytön jälkeen. En suosittele siis. Pukin konttiin lähtikin nyt tilaukseen 8bitdo SN30 Pro 2 G Classic, kun näköjään tullut saataville: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/3816/kqsfq/8bitdo-SN30-Pro-2-G-Classic-Edition-peliohjain-Switch-PC-OSX

Copy-pastean saman tähän kuin verkkokauppa.comin arvosteluun 8bitdo SN30 Pro 2 G Classic Edition:
Pari päivää käytelly, toimii moitteettomasti. Akku tuntuu kestävän hyvin kun ei tarvinnut ladata vielä. Pariutuu kivuttomasti Switchin ja kännykän kanssa. Liikeohjaus ja tärinät toimii hyvin. Paras D-pad mitä käyttäny, täydellinen tarkkuutta vaativiin (retro-)peleihin. Hyvät tatit ja olkanäppäimet. Pieni miinus muiden nappien kummallisesta sijoittelusta: start/select-napit ei ihan keskellä ja ABXY-napit hiukan liian etäällä toisistaan. Helposti paras (ei Nintendon tekemä) ohjain Switchille, suosittelen lämpimästi.