Resident Evil - Yleinen ketju / Foorumit / www.pelaajalehti.com
1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus

En ole seiskaa pelannut mutta kysymykseen "miksi se on resident evil ja miksi mun pitäis kiinnostua" voin vastata:

1. Se on RE siksi, että saa enemmän huomiota, joka johtaa helposti lisämyynteihin.
2. Kiinnostua kannattaa jos se on hyvä peli.

Toki jos se respojen b-juoni samojen hahmojen kanssa on must, niin tuo nimellä ratsastaminen voi olla sellainen turn off, että jää kauppaan. Itsellä ei ole väliä, erityisesti kun perusrespana olisi paskan kutosen jälkeen varmasti jäänyt kauppaan ellei ihmeitä olisi tehty. Nyt erilaisena jopa kiinnostaa että minkä tuomion tämä pelaajilta saa ja sitä kautta pitää katsella omaa ostoslistalle pääsyä.

Lainaus käyttäjältä Ravenwood+

Voisiko joku ystävällinen ihminen kertoa että onko tällä uusimmalla Resident Evilillä mitään tekemistä noiden edellisten osien kanssa?

Kuulemma juoni linkittyy muihin ressoihin, mutta se pitää pelata, jotta selviää millä tavalla tarkalleenottaen.

Lainaus käyttäjältä Ravenwood+

En sano etteikö tuo vois olla pelinä hyvä, mutta jos siinä ei oo mitään aiemmista peleistä tuttua niin miksi se on Resident Evil ja miksi mun pitäis kiinnostua?

RE6 oli yleisen mielipiteen mukaan fiasko, joten sarja piti yksinkertaisesti resetoida, vähän niinköin 007 Die Another Dayn jälkeen. Mun mielestä tämä uusi suunta vaikuttaa varsin tuoreelta ja mielenkiintoiselta, vieden sarjaa pois juustoisesta hollywood toimintaräimeestä takaisin puhtaaseen survival horroriin päin.

Peli on vielä postissa, mutta odotan innolla, että pääsen tätä tahkoamaan! First Hour demo on koluttu puhki - VR:nä tottakai ja voin sanoa, että kyse on kerrassaan käänteentekevästä pelikokemuksesta. RE7 todistaa, että PSVR pystyy todellakin luomaan immersiivisiä, graafisesti vaativia, täysimittaisia triple-A top tier pelikokemuksia.

Tuli juuri äsken pelattua seiska läpi ja oli ihan hyvä kokemus vaikka erilainen kuin muut osat ja on siinä hieman viitteitä aiempaan.

Kiitosta vaan vastanneille. Tuota demoa tuli tosiaan testattua sillon ku se julkaistiin, mutta en saanut siitä sitä Ressa fiilistä jota kaipasin, joten siks mulla ei oikein odotukset noussut tätä peliä kohtaan. Ehkäpä joskus kun hinta laskee tarpeeksi niin tsekkaan kyseisen teoksen, täyttä hintaa ei nyt oikein huvittaisi maksaa.

RE6 oli mun mielestä kaikessa typeryydessään varsin viihdyttävä peli. Näin ihan sivuhuomiona.

Olipas pettymys tuo viime viikonloppu, kun ei nähtykään Resident Evil 2 remakesta mitään matskua, vaikka huhut ja hype kiersivät kovilla originaalipelin täyttäessä 20 vuotta. Capcom ei edes kiinnittänyt merkkipäivään mitään huomiota, mutta pahoittelivat twiittauksiaan joista jengi ylipäätään veti johtopäätökset, että vihdoin nähdään odotetusta remakesta jotain matskuakin. Myös Facebook-sivuilla tapahtunut fonttivaihdos herätti kovasti odotuksia.

Täytyy sanoa että Resident Evil 7:n jälkeen ei ole enää läheskään niin kova innostus edes niitä perinteisiä respoja kohtaan. Ennen seiskaa pelailin hyvillä mielin remaket Zerosta ja ykkösestä. Tuota huhuttua kakkosta olin myös innolla odotellut koska sen demo oli joskus kovassa käytössä. Itse peliä en koskaan ostanut kun ei sitä rahaa ollut silloin ostella uusia pelejä kovin usein.

RE7 kuitenkin oli niin kova tapaus että paluu tuohon perinteiseen ei innosta. Toki nuo remaket ei ole mitenkään pois mahdolliselta RE7-tyylisen pelin jatkolta mutta silti. Tällä hetkellä on nuo seiskan DLC:t peluussa ja vaikka ne eivät täysin yhtä priimaa ole niin todella hyvää kamaa nekin.

Kyllä tuo kakkonen varmasti tulee ostettua jos/kun se sieltä tulee mutta nyt kun sarjan peleissä on jo kolmea eri päätyyliä olemassa, niin ihan selvästi parhaiten iskee tuo RE7, joka periaatteessa on se perinteinen malli mutta first person kuvakulmasta. Seiskassa on myös ykkösen tavoin mukavan maanläheinen lähtötilanne eikä heti mitään kokonaista kaupunkia tai kylää täynnä örmöjä.

Oma jaottelu noiden pelien "tyylin" perusteella menisi jotenkin näin, parhaasta huonoimpaan:

1. RE7 (eniten kauhua/jännitystä, tutkimista + first person. Hyvin lähellä perinteistä mutta eri kuvakulmasta)
2. RE0, RE1, RE2, RE3 (ns. perinteinen RE-kaava)
3. RE4, Revelations (jotain ylempien ja alempien väliltä, molemmat loistavia pelejä)
4. RE5, RE6 (räiskinnän puolelle mentiin. Vitonen vielä lähempänä hyvää nelosta mutta kutonen ihan paska)

Nämä toki minun mielipiteitäni. Ainoa josta en oikeasti ole pitänyt, on kutonen. Nuo tyylit/kaavat on kuitenkin olemassa ja itse toivoisin nimenomaan enemmän tarjontaa tuohon perinteisempään menoon. Joko uudessa fps-kuvakulmassa tai sitten vanhassa.

Itse en ole RE2/RE3 tai Revelations 2 pelannut mutta niputin ne siis noihin kategorioihin, joihin ne mielestäni kuuluvat.

Korjaan sen verran, että RE2 remake on tulossa, Capcom on tämän itse julkistanut. Ei siis perustu huhuun. Peli on kuitenkin ollut kehityksessä jo pitkään, eikä siitä ole nähty edes screenshottia. Paitsi ehkä alkumenusta, mutta en usko että sekään on lopullinen.

7 oli kyllä samperin hyvä, olkoonkin että homma lässähti lopussa. Tykkäsin myös Texas Chainsaw Massacre-vivahteista. Vihollisissa olisi saanut kyllä olla enemmän vaihtelua, vaikka moldedit olivatkin alussa todella kuumoittavia otuksia.

Itse odotan kovasti Resident Evil Zero-remaken pelaamista, koska se on klassisen kaavan ressuista ainoa, jota en ole koskaan pelannut. Revelationsit eivät vaikuta houkuttelevilta, nelosesta en tykkää ja vitonen oli kuraa. Kutosta en koskaan kokeile, koska se haukuttiin jo joka paikassa eikä nämä action-ressut ole kirjoissani oikeita Resident Evil-pelejä. :)

Oma top-listani voisi juuri nyt näyttää tältä:

1. Resident Evil - mikään ei voita nostalgiaa ja sitä, miten menetin lapsena yöunet viikoiksi siitä zombin pään kääntymisestä :)
2. Resident Evil 2
3. Resident Evil remake - pääsin pelamaan vasta kun ilmestyi PS4:lle, huikean näköinen ja mahtava kokemus
4. Resident Evil 3 (tämän sijoittuminen voisi olla korkeammallakin, ehkä eniten pelaamani Resident Evil)
5. Resident Evil 7 - viimein uusi, oikea Resident Evil!
6. Resident Evil Code Veronica - klassinen meininki, mutta jotenkin aika unohdettava

Listaan saadaan pian sijoitettua tuo Zero ja toivottavasti myös kakkosen remake ehkä tänä vuonna. Puhumattakaan Resident Evil 2-lautapelistä, joka mulla myös ennakkotilattuna :D

Muistelin itsekin että se taisi olla jo luvattu mutta kun en ollut varma niin puhuin huhusta.

Zero oli kyllä loistava. Pidin jopa enemmän mitä ykkösen remakesta. Itse en ole pelannut molemmista kuin sen remaken. Zerossa erityisesti se kahden hahmon välillä vaihtelu oli virkistävän erilaista. Missä muussa pelissä tuollaista edes on? Resident Evil 2:ssa ilmeisesti jonkinlaisena mutta käsittääkseni sitä ei kukaan käytä - tai sitten se oli vain jossain varhaisessa versiossa?

Revelationseista en ole pelannut kuin ensimmäisen. Se on ehkä lähimpänä Resident Evil 4:sta. Minä tykkäsin molemmista mainituista.

Vitonen oli ensimmäinen peli, jonka sain oman X360:n mukana ja vieläpä coop. Sen takia se on ehkä itsellä pidetympi mitä objektiivisesti arvostellen voisi olla. Voisi sanoa että se on huono RE4 mutta ihan viihdyttävä peli, erityisesti kaksin pelattuna.

Kutosen oletin menevän kaksinpelinä mutta kesken jäi. En tajua miten saivat pilattua ihan pelattavan vitosen jälkeen sen niin pahasti.

Onneksi tuli seiska ja nämä perinteisten remaket.

Olen miettinyt muuten että onkohan tuo seiska alkanut ihan eri pelinä ensin, johon on sitten lisätty vain Resident Evil -elementtejä? Tuttu nimi myy aina paremmin. Itseäni ei silti haitannut, sillä peli toimi nimenomaan sen takia että se olisi voinut olla jotain muutakin kuin Umbrellan iänikuisia kikkailuja. Nekään ei silti haitanneet ja juoni oli loppujen lopuksikin mukavan pieni, pysyen pienellä alueella ja vaikuttaen pieneen määrään ihmisiä.

Yhtään en tiedä mihin suuntaan tuosta seiskasta voisi lähteä. Se tuli kuitenkin niin yllätyksenä ja nyt jos tulee samaa, ei se tietenkään voi olla yhtä kova positiivinen yllätys. Ei ole helppoa kehittäjillä kyllä.

Huh, nyt kun kehuit Zeroa, niin odotusarvot vain nousivat. Tänään korkkaan, tai viimeistään huomenna.

Resident Evil 2:ssa kahden hahmon suhde toimii niin, että pelatessa pelin läpi ensiksi esim. Leonilla toinen läpipeluu Clairella on hieman erilainen ja jotkin valinnat, joita teit Leonilla, vaikuttavat Clairella läpipeluuseen. Sama pätee toisinpäin. Tämä oli aikoinaan aika innovatiivinen systeemi ja pakotti myös pelin julkaistavaksi kahdella levyllä.

Mitä tulee RE seiskaan, niin PT:n aka Silent Hillsin peruuntumisen spekuloidaan vaikuttaneen RE7:aan aika paljon. PT:n aiheuttama hype jätti aukon, johon Resident Evil 7 tarttui kiinni - tämä selittäisi tyylilajillista muutosta. Mutta vaikea sanoa. Voi myös olla, että RE7 oli alunperin joku toinen peli, kuten mietit. Joka tapauksessa hyvä että uudistivat koko konseptin, vaikka itse haikailen eniten old school-meininkejä.

Jeh oli huippua

RE2 oli yks parhaimpia

Original ressa pelejä tullu niin paljon pelattua että menis silmät kiinni :D Mutta joo olisin itsekin oottanu kakkosen remakesta jotain uutta tietoa. En välttämättä traileria tms, mutta se julkaisu ois kiinnostanu.

Zero menossa. Tein elämäni suurimman virheen, kun aloitin hardilla. Pääsin just junaosuuden läpi ja kyllä on vaikeeta, monta kertaa joutunut pelaamaan pitkiä pätkiä uusiksi kun olen depsinyt.

Tavaroiden kanssa vekslaaminen ärsyttää muita klassisia ressuja enemmän, kun tavaraboksia ei ole ainakaan vielä tullut vastaan. Koko ajan swappaillaan veitsiä ja muuta turhaa sälää hahmojen kesken tai heitellään tavaroita lattioille, jotta voi yhdistää pari herbiä ja sitten tavarat taskuun. Tähän menee hermo. Myös tekoälyn ohjaaman kaverin kuolemiin menee hermo.

Muutoin peli on kyllä kaunista katseltavaa ja aivan sitä old school meininkiä, mitä kaipaankin! Joten vaikka valituksen aihetta riittää, vielä ollaan reilusti plussan puolella fiiliksissä.

Mielestäni noita pelejä ei kannata aloittaa hardilla.

Hardilla se paras etenemistapa on, että juostaan mahdollisimman paljon vihujen ohitse, jolloin tutkimiselle sun muulle jää vähemmän aikaa. Itse pelailin hardilla vasta toisen kerran ja se oli järkevä ratkaisu nimenomaan sen takia, että tiesi suunnilleen mihin mennä, mitä on vastassa ja niin edelleen. Tietenkin myös se, että pystyi hyvällä omallatunnolla sivuuttamaan läpipeluun kannalta turhat nurkat.

En ole edes varma onko noita pelejä "optimoitu" hardilla pelattavaksi muutoin kuin niin, että tietää jo mitä suunnilleen on vastassa. Sokkona hardille Resident Evilissä? Ei kiitos. Seiskassahan ei muuten tainnut olla kuin easy ja normal. Madhouse avautuu läpipeluun jälkeen.

Muistaakseni minulla tuli Zerossa hardilla ongelmia loppupomossa kun ei paukut meinanneet riittää. Riittivät sitten kuitenkin eikä tarvinnut aloittaa alusta. Kannattaa tehdä useita tallennuksia loppupäässä jos ei olekaan tarpeeksi tavaraa mukana.

Joo. Olen aika lailla samaa mieltä, että tuli otettua ehkä liian iso haaste vastaan. Mutta tämän kanssa eletään, ei oikein huvita aloittaa alusta koko peliä. Mulla on kyllä muistikuva, että jotkut ressut (1-3?) olivat hardilla ihan kohtuullisia ts. muutoin olivat liian helppoja.

SPOILEREITA ZEROSTA:

Pelin alussa oli hankala väistellä zombeja, koska junan käytävillä on ahdasta. Nyt pääsin tuohon mansioniin, jota ennen lopettamista vähän kävin kyttäilemässä. Tiukkaa tekee ammusten kanssa, mutta ehkä jollain strategialla saan yytsittyä missä on tarpeellista kamaa.

Minä jännitän kauhupelejä pelatessa aika paljon, joten vähiin käyvät panokset on jo melkein liikaa. Pitää päästä holtittomasti räiskimään. :D

Tämä Zeron pelailu on kyllä jännää puuhaa. Tavallaan tämä on juuri sitä mitä haluaa: klassista survival horroria pre-rendered grafiikoineen päivineen. Toisaalta jotkut näistä mekaniikoista, jotka mun mielestä on näissä peleissä ihan pakollisia kuten tavaroiden älyttömät kantorajoitukset (patsas vie yhtä paljon tilaa taskussa kuin vaikka joku avain) ja toisaalta näiden kanssa kikkailuun palaa hermo. Varsinkin hardilla, kun kuolema koittaa vähän väliä ja seivauksen jälkeen pitää kikkailla kaikki uusiksi.

Ihmetellen kyllä sitä, ettei mikään indielafka ole vielä keksinyt repiä vanhoista ressuista parhaat ideat ja höystää omalla maailmalla. Varsinkin RE2:n remakee odottelevia on vaikka kuinka paljon ja 3. persoonan survival horroria on todella vähän tarjolla.

Resident Evil 7 meni tossa viime viikolla lävitse ja kyllähän tuo vallan mainio peli oli. Itsehän kuulun niihin vammaisiin jotka nauttivat RE6:n älyttömästä meiningistä. Siks olinkin vähän skeptinen tätä seiskaa kohtaan. Tajusin kuitenkin jo ennen pelaamista että ei ehkä kannata odottaa sitä yhtä järjetöntä meininkiä kuin aiemmissa peleissä ja ehkä sen takia nautinkin tästä niin paljon kuin nautin. Oikeastaan parhaita hetkiä oli ne kun mörköjä ei näkynyt mailla eikä halmeilla. Tän takia parasta pelissä oli ehdottomasti se aika kun pyörittiin siellä talossa ja etsittiin ulospääsyä. Loppua kohden meno meni hieman turhan toiminnalliseks, joka ei aina välttämättä ole huono asia mutta tässä ois toivonut että se rynnäkkökivääri ois jätetty kokonaan pois. Ei mulle tosta pelin loppupäästä paha mieli tullut, mutta ois se voinut olla hieman toisenlainen.

Bossitaistelut oli RE7:ssa jostain syystä mun mielestä tosi mälsiä. En osaa oikein selittää mikä niissä tökki, mutta en vaan nauttinut. Varsinkin se kärpäsmummo oli tosi rasittava. Tavalliset mörriäiset oli ihan jees, mutta aika vähän niissäkin oli vaihtelua. Pikkasen ehkä kaipasin perus zombeja, mutta aina ei voi saada kaikkea.

En tiiä, jotenkin aina helpompi puhua negatiivisista asioista. Pidin tästä pelistä kuitenkin kovasti ja jos pelejä arvostelisin niin arvosana ois joku 8/10. Ihan mielenkiinnolla seuraan mitä tuleman pitää Resident Evilin maailmassa. Eiköhän sieltä vielä ainakin pari tän tyylistä peliä tule ennenku taas muuttavat kaavaa. Niin ja vois ehkä ne DLC:t pelata jossain vaiheessa tästä seiskasta, en kyllä kauheasti niiltä mitään odota.

^ Itsekin tykkäsin kutos ressasta. Oikeastaan ainoa miinus oli se yksi tyyppi joka muuntui aina vaan naurettavampaan muotoon. Myös se ajo kohtaus oli kohtuu paska ohjattavuuden osalta. Muuten kyllä tykkäsin kovastikin ja minusta RE6 on kokonaisuutena parempi mitä RE5.

Seiska on vielä aloittamatta, mutta kaiken hehkutuksen jälkeen odotukset on ehkä jopa liian korkealla.
Ajattelin kuitenkin tehdä poikkeuksen ja sammuttaa valot kun alan tuota pelaamaan niin saa hieman ekstra fiilistä.
Pimeässä pelaaminen alkaa kohtuu herkästi rasittamaan meikäläisen silmiä, mutta joidenkin pelien ja leffojen kanssa on vaan pakko kärsiä jotta niistä saa enemmän iloa irti.
Huomasin juuri kuinka typerältä tuo kuulostaa :D

Lainaus

Ihan mielenkiinnolla seuraan mitä tuleman pitää Resident Evilin maailmassa. Eiköhän sieltä vielä ainakin pari tän tyylistä peliä tule ennenku taas muuttavat kaavaa.

Oma veikkaukseni on, että Resident Evil 2 remaken suhteen tullaan näkemään jotakin vanhempaan liittoon viittaavaa, joskaan ei kuitenkaan pre-rendered grafiikoita ja lukittuja kuvakulmia. Huhut kertovat että perspektiivi olisi olan takaa kuten nelosessa, mutta huhut nyt on huhuja, eli viihdyttäviä mutta eivät välttämättä totta.

Resident Evil 8:n suhteen olettaisin, että seiskan kehujen myötä meno jatkuu jokseenkin samanlaisena, eli first personilla mennään ja muutenkin samaa, onnistunutta kaavaa hyödynnettäisiin. Itse toivon parempaa juonta, yhä suurempaa kauhupainotteisuutta (seiskassa tosin asiat olivat jo hyvin) ja monipuolisempaa vihollisvalikoimaa. Moldedit olivat kyllä erittäin onnistuneita, mutta muita vihollisia oli melko vähän.

Ei olisi oikein mitään logiikkaa tehdä remakea kakkosesta jos siinä ei olisi lukittuja kuvakulmia. Peli muuttuisi liikaa. En usko noin isoon muutokseen kyllä pätkääkään.

Kasin toivon minäkin jatkavan seiskan linjoilla. Itse en kokenut seiskan vihollisvalikoiman olevan mitenkään vajaa mutta se johtuu siitä, että näin että se oli loogista juonen kannalta. En kaipaa siis peliin isoa vihollisvalikoimaa vain sen takia että peleissä kuuluu olla sellainen. Otan mieluummin juonen, jonka perusteella viholliset muodostetaan. Vaihtelevuuttakin voi tehdä muutoinkin kuin erilaisten vihollisten määrällä, esim. sijoittelulla, kenttärakenteilla sekä pelihahmon kyvyillä ja tavaroilla.

Lainaus

Ei olisi oikein mitään logiikkaa tehdä remakea kakkosesta jos siinä ei olisi lukittuja kuvakulmia. Peli muuttuisi liikaa. En usko noin isoon muutokseen kyllä pätkääkään

Minäkin haluaisin lukitut kuvakulmat, mutta viime aikaisten huhujen perusteella Capcom oli niitä testannut, mutta ne eivät toimineet. Mutta joo, tämä oli huhu. Toisaalta, voi olla nykystandardeissa hankalaa saada peliä myytyä jos sen pelattavuus on teknisesti vanhentunut - ja uskon, että uusille pelaajille vanhat, lukitut kuvakulmat ovat yksinkertaisesti liian tönkköjä. Minun veikkaukseni on, että Resident Evil 2 remake tulee olemaan pelattavuudeltaan aika erilainen kuin alkuperäinen. En usko että remake on samantyyppinen kuin ykkösen kanssa.

No eipä se nyt maailmanloppu ole jos ei ole lukitut kamerakulmat. Riittää että on laadukas ja viihdyttävä teos. Tosin vaikka RE7:n suhteen osasivat tehdä hommat oikein niin ei itsellä vielä ole luottoa että osaavat tehdä automaattisesti muutoksia oikeaan suuntaan, joten huonompaankin voivat mennä. Katsellaan silti mitä sieltä tulee.

Äsken pelasin tuon RE7:n Not a Hero DLC:n läpi ja olihan se aikamoista räimettä. Reilu tunti meni läpäisyssä eli ei mikään älyttömän pitkä kokemus. Ei todellakaan kannata odottaa tuolta samaa fiilistä kuin pääpeliltä, tuo oli lähestulkoon pelkkää räiskintää. Onneks oli ilmainen lisäri, en olis montaa euroa tuosta halunnut maksaa. Aika meh, mutta tulipahan pelattua. Ehkä joskus vois koittaa Professional-tasolla läpäistä tuo. Sais ainakin yhden trophyn lisää.

Törmäsin eilen tällaiseen indiepeliin kuin Daymare: 1998. Näyttää ammentavan tunnelmaltaan erittäin paljon Resident Evil 2:sta. Kuvakulma taas on ehtaa nelosta. Ylipäätään peli yrittää selkeästi täyttää tuota vanhan liiton survival horror-tyhjiötä josta itsekin pauhasin ketjussa aikaisemmin. Kannattaa tutustua, itse ainakin jään odottamalla mielenkiinnolla mitä tulee.

https://www.youtube.com/watch?v=rqw7rYpJlEU

Tietysti isoin nälkä on REmake 2:sta kohtaan, mutta kun on vaan niin hiljaista sen suhteen...

Resident Evil on ollut mulle erittäin tärkeä sarja siitä lähtien kun näin ensimmäisen RE:n pleikkarilla. Sen jälkeen rakastuin kakkoseen. Lainasin kaveriltani piraattiversion siitä, jossa ei näkynyt edes värejä, mutta se oli silti unohtumaton kokemus. Grafiikat näytti mun silmään silloin superrealistislta mikä on hieman huvittavaa jos katsoo niitä laatikkomaisia hahmoja nykyään. Poliisilaitoksen aulan musiikki tuo erittäin vahvan nostalgian. Kolmonen on ehkä kuitenkin parempi peli, mutta sitä pelasin vasta Cubella.

GameCuben julkaisun aikoihin näin eräässä pelilehdessä kuvia tulevasta remakesta ja se oli jotain sellaista mitä en ollut ikinä nähnyt. Tiesin, että mun on hankittava se konsoli. Eli Resident Evil on syypää siihen, että musta tuli myös Nintendon fani. Remake oli todella pelottava kokemus ja näytti todellisuudessakin tajuttoman kauniilta. Zero oli lievä pettymys, mutta RE3 ja Code Veronica, jotka myös käännettiin kuutiolle varasti mun sydämen. Ja sitten tuli RE4, joka oli todella iso tapaus. Sitä tuli jauhettua paljon kavereiden kanssa. Loisto peli, mutta se oli kuitenkin iso askel poispäin siitä mikä mulle on tärkeintä: tunnelmallinen seikkailu.

Tässä vaiheessa kiinnostus alkoi lopahtaa. Totesin RE5:n hyväksi peliksi, mutta se ei kuitenkaan jaksanut pitää otteessaan. RE6 samoin. Revelations oli parempi kokemus, vaikka ei sekään suurempia intohimoja herättänyt. Revelations 2 otti hieman suuremman harppauksen klassisten pelien suuntaan ja teki muhun paremman vaikutuksen.

Mistä päästään RE7:aan ja täytyy sanoa, että nautin pelistä todella paljon. Se on kuin rakkauskertomus koko muulle sarjalle. Siinä on modernia kauhupeliä, ykkösen kartanomeininkiä sekä nelosen toiminnallsempaa otetta ja käydään jopa Revelationsin laivassa. Oon varovaisen optimistinen RE2:n remaken suhteen. Näyttää siltä, että Capcom ehkä sittenkin tietää mitä tekee.

No perskule :D

E3 sen kuin lähestyy. Joko saadaan kuulla Resident Evil 2 remakesta? Mittees lottootte?

toivottavasti. on sitä odotettukin.

SIINÄ SE NYT ON!

https://www.youtube.com/watch?v=RuWiKXdkdpk
https://www.youtube.com/watch?v=xtxJtQa6VSw&feature=youtu.be

Näyttää tuon perusteella aivan todella hyvältä! Synkkyysmittari on käräytetty täysille ja remakessa haetaan selkeästi brutaalimpaa, lohduttomampaa maailmanlopun meininkiä. Fixed angleista on luovuttu, mutta ainakin 3rd person pysyy. Clairen skenaario vaikuttaa äkkiseltään olevan vielä auki, että onko se pelattava, kun traileri on niin Leon-keskeinen. Vai mitä muut tuumaa?

Nämä vanhat Resident Evilit ovat itselleni niin tärkeitä, että sydän vallan pakahtuu innosta. Ensi vuodesta tulee pelien suhteen todella kova vuosi. Syvällisempää analyysia en osaa antaa, kun kädet tärisee innosta ja ajatus ei juokse.

Höpinät sikseen. Ilmeisesti pelissä on sekä "over-the-shoulder"-view ja sitten kuvakulmia, joilla haetaan nostalgiaa alkuperäiseen RE2:een. Nostalgiavibojahan oli jo trailerissa, jossa näkyy selvästi alkuperäinen PlayStation.

Myös Claire on pelattavana.

Ai että, ai että.

Revelations 2 tuli pelattua läpi ja oli se vaan paljon parempi mitä seiska.
Pelaaminen on mukavampaa kun ei jatkuvasti tarvitse olla viemässä tai hakemassa jotain säilytyslaatikolta, koska inventaario ei ole luokattoman pieni.
Pelattavuuskin on luontevampaa kun hahmot osaa jopa tehdä ihan kunnon väistöliikkeen jos joku meinaa päästä iholle. Seiskassa on pakko kääntyä 180 astetta "sprintata" pari metriä ja taas kääntyä 180 astetta.
Lisäksi tässä hahmot tuntuu jopa kyykyssä kulkevan samaa vauhtia mitä seiskan ethan maksimi kävely nopeudella jostain juoksusta nyt puhumattakaan.

Lisäksi peli on pidempi, siinä on co-op jos haluaa kaverin kanssa pelata sekä vielä raid moodi.
Edes yksin pelatessa hahmojen välillä vaihtaminen ei päässyt ärsyttämään vaikka arvostelujen perusteella niin pelkäsinkin ja tuon takia tämän aloittaminen vaan jäi ja jäi kunnes ehti jo switch versiokin tulemaan.
Onneksi tätä ei tullut pleikalla pelattua vaikka joskus alle kympillä ostinkin sillä switchin gyro tähtäys on ihan hemmetin hyvä.
Normaalistihan en gyro tähtäystä käytä kuin zeldan jouskarilla ampumisessa. Doomia testasin, mutta se oli ihan liian hektinen. Ressa sitten taas on sopivan rauhallinen ja ampuminen eri raajoihin tai heikkoihin kohtiin ei ole ainakaan minulla koskaan ennen ollut näin helppoa.

Mä rakastan tankkikontrolleja ja kiinteitä kamerakulmia, mutta onhan ne hieman vanhahtavia ratkaisuja. Peli näyttää mun silmään erittäin hyvältä. Kuulemma puzzlet on erilaisia ja molemmilla pelihahmoilla on oma erillinen kampanjansa. Alkuperäisen RE2:n "swapping"-systeemi oli hieman typerä, kun koko tarinan nähdäkseen piti pelata molempien hahmojen skenaariot läpi ja tehdä joitakin asioita toistamiseen. Aivan kuin joku, ehkä Chief Irons, olisi käynyt eri skenaarioiden välillä resetoimassa kaikki puzzlet. Code Veronicassa taas Chrisin ja Clairen tarinat oli selkeästi erilaiset.

Minäkin rakastan tankkikontrolleja ja kiinteitä kamerakulmia, mutta ymmärrän kyllä että ne sitoo pelin suunnittelua aika paljon ja toisaalta ei välttämättä palvele uutta yleisöä. Jos pelaan jotain vanhaa Resident Eviliä tai vaikka ykkösen remakee pitkästä aikaa, niin hetki menee tottua taas vanhaan malliin. Uudelle pelaajalle saattaa tuntua aika käsittämättömältä tavalta toteuttaa kontrollit.

Lueskelin kuitenkin, että tässä RE2 remakessa olisi jotain nostalgiaviboja herättäviä kamerakulmia ja voikin olla, että ihan muutama kohta pelistä toteutetaan soveltuvasti vanhaa mallia mukaillen. Se olisi todella tyylikästä, vaikka pelin ydin olisikin olan yleltä kuvatussa kamerakulmassa.

Katsoin eilen 20 minuutin gameplayvideon ja harvassa ovat kyllä pelit, jotka näin suuren hypen allekirjoittaneessa nostaa. Kerran tai kaksi vuodessa julkistetaan peli, jota odotetaan sitten päiviä laskien. Tämä on yksi niistä. Nostalgian ja toisaalta täysin uuden pelin yhdistelmä on aika voittamaton. Survival horroria ei myöskään ole liikaa, varsinkin kolmannesta persoonasta kuvatut loistavat poissaolollaan The Evil Withiniä lukuunottamatta, mutta ko. pelisarja ei kyllä yllä lähellekään klassikon asemaa, vaikka ovatkin hyviä pelejä sinänsä - kakkonen varsinkin.

Kovasti odottelen, että RE2:sta julkistettaisiin joku collector's edition tai vastaava. Nyt tekisi mieli ostaa joku fancympi versio hyllyyn.