Final Fantasy / Foorumit / www.pelaajalehti.com
1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus

Kyllä auto esimerkki tällä kertaa onnistui. :)
Nyt kun nuista yleisistä piirteistä puhut, niin mitkä sinulle edustavat seiskaa? Itselle oikeastaan se on se maailman tuntu, kaikki kabbalasta otettu okultti kama, Jenova hommelit ja pienet komedialliset vivahteet siellä täällä.

Itseäni vain harmittaa se, että muilla foorumeilla Nomurasta puhuttaessa hänen KH -taustansa otetaan jonkinlaisena alentavana tai negatiivisena elementtinä.

Kannattaa tosiaan Kurrinen muistaa että demohan se vasta on kyseessä. :) Kuten JayeizH tuossa sanoo, niin suurella todennäköisyydellä menee vielä vuosi ennen kuin FFXV tulee pihalle.
Taistelun eräänä ongelmana on nyt se, että kaikki vihut pieksää pelkällä neliöllä. Tuon päivityksen jälkeen kun lisättiin se dodge roll, ja erikoishyökkkäysten MP maksua pienenettiin, aloin luoda enemmän strategioita möllejä vastaa. Silti taistelujärjestelmä kaipaa hieman monipuolisuutta, mutta tosiaan demo ei kuvasta peliä kokonaisuudessan. Siitä puuttu magia kokonaan, ja suurin osa aseista ei käyttäydy sillä tavalla, kuinka ne loppu pelissä tulevat toimimaan. Se Zweinhenderiin on tehty sen mukaan kuinka se liikkuu valmiissa pelissä(ainakin osittain visiiin), jos lataat 2.0 version. Zweinhenderin aloitushyökkäyksellä saa rakkenneltua jänniä yhdistelmiä, kuten voit aiemmista viesteistäni lukea. Combo aseena se on kanssa hyvä isoja joukkoja vastaan, ja sen lataus hyökkäyksellä aiheutat paljon damagea yksittäiselle viholliselle.

Vihuja täytyy vähän muuttaa. Nyt voit suoraan mennä pieksämään, mutta olisi jännää jos tulisi vihollisia, joiden taakse joutuu vaikka kiertämään, että läpäisee niinden puolustuksen, tai se pitää murtaa parry iskulla. Olisi myös mahdollista luoda möllejä, johon tehoaa ainostaan taiat. Näin saataisiin monipuolisuutta taisteluun. Demossa kuitenkin Magitek joukkoja vastaan käytävät mätöt ovat todella hauskoja.

Full thrust on oikein tehokas garula vihollisiin.

Lainaus käyttäjältä hemmoheikkinen+

Nyt kun nuista yleisistä piirteistä puhut, niin mitkä sinulle edustavat seiskaa? Itselle oikeastaan se on se maailman tuntu, kaikki kabbalasta otettu okultti kama, Jenova hommelit ja pienet komedialliset vivahteet siellä täällä.

Kun ajattelen eri FF-pelejä, ne määrittelevimmät ja erottelevimmat asiat ovat hahmot, taistelujärjestelmä, tyylisuunta, olennaiset paikat ja musiikki. Eli tässä tapauksessa vuoropohjainen materiasysteemi, kaikki hahmot (myös vihut), steampunk muutamalla selkeästi erottuvalla paikalla ja Nobuo Uematsun alkuperäinen sävellys (remasteroitu käy hienosti, mutta remix ei).
Totta kai juoni on kaikessa mukana, kun remakesta puhutaan, mutta en pidä sitä ihan niin tärkeänä kuin voisi ajatella. Toki määrittävät osaset pitää olla paikoillaan ja jokaisessa FF-pelissä on ne legendaariset kohtaukset ja paikat jotka lisäävät tunnelmaa ja jää mieleen. Esim. FF7:n hienoin paikka minulle on Cosmo Canyon. Se fiilis kun ensi kertaa astuin siihen paikkaan oli vaan hieno.
Mutta esim tapahtumien rakenne on sinänsä vapaata riistaa. Eli kuinka mikäkin tapahtui. En edes muista tarkalleen kuinka Cloud ja muut lopulta lähtivat Midgarista pois. Se tunnelma mikä siihen lähtöön oli kerätty oli vain mahtava. En muista mitä Cosmo Canyonissa tapahtui, mutta se on huima paikka. Se että vaatiiko se tunnelma sen juonikaaren kirjaimellisesti mikä se on alkuperäisessä, on kysymys johon en osaa vastata. Tietyllä tavalla voi olla. Mutta se ei tarkoita etteikö tapahtumia voisi kirjoittaa yhtä hyvin, vain eri tavalla.

"EDIT
Sama juttu muuten maailmassa. Jos tyylisuunta ja määrittävät paikat ovat kuten alkuperäisessä, muuten asia ei minua vaivaa. Tähän voi toki tehdä kysymyksen, että mitä maailmasta sitten saa muuttaa, mikä on "määrittävä paikka". Ja se on aika hyvä kysymys :) Voisi sanoa että tässäkin se tyylisuunta ja arkktehtuuri määrittelee aika hyvin. Cosmo Canyon on hieno paikka, mutta enhän siitä muista kuin sen yleiskuvan ja fiiliksen. Eli "sisältä" se voi sinänsä olla ihan minkälainen vaan, kunhan tyylisuunta ja arkkitehtuuri myötäilee vanhaa.
EDIT"

Lainaus käyttäjältä hemmoheikkinen+

Itseäni vain harmittaa se, että muilla foorumeilla Nomurasta puhuttaessa hänen KH -taustansa otetaan jonkinlaisena alentavana tai negatiivisena elementtinä.

Kingdom Hearts on niin erilainen sarja kuin FF, ja varsinkin aivan erilainen kuin FF7. Millä tavalla vaan katsottuna. Jokainen ohjaaja kuitenkin tuo omat juttunsa aina projektiin mukaan, luonnollisesti. Ja Nomuran ratkaisut KH:ssa eivät ole minun mielestä (ei ilmeisesti monen muunkaan mielestä) lähelläkään sitä mitä FF7:ssa on. Toki miehen tausta mm. FF7:n hahmosuunnittelijana luo toivoa, että mies tietää mitä tekee. Silti KH tausta on vahvempi kuin FF tausta.

Lueskelin hänen haastattelujaan Advent Childerenin luomisesta, ja kommentit Sephirothista olivat todella mielenkiintoisia. Ne ainakin minusta kuvasivat hahmoa todella hyvin, ja mielestäni Nomura tietää(no varmasti koska hahmot on luonut) mite he ajattelavat ja toimivat. Pidin myös siitä, että vaikka elokuvassa oli niitä synkkiä viboja, niin oli siihen saatu integroitua myös humoristisia kohtauksia, aivan niin kuin seiskassa omasta mielestäni.

Tunnelma on kyllä tärkeä. Kun esimerkiksi mennään ensimmäistä kertaa sinne kraateriin(Ice glacier), niin siellä se on kyllä huipussa. Minua ärsytti se, että sielläkin on kohdataan vihollisia, sillä se rikkoi tunnelman aivan kokonaan. Olisi ollut paljon parempi, jos siellä ei olisi kohdattu vihollisia, ja oltaisiin vaan rauhassa saatu kulkea eteenpäin.

Tuosta remaken trailerista hieman näkyy että arkkitehtuuri on hieman muuttunut. Muun ympäristön sekaan on tullut pilvenpiirtäjiä, muuta tämä minusta hyvin kuvaa sitä, kuinka yläluokkaisessa asemassa slummin yläpuolella elävät ovat. Kun taas mennään alas, sinne slummin tasolle, niin siellä näkyy se seiskalle tyylinen arkkitehtuuri paremmin(eli se on yhä tallella).

Pidin kaikesta symboliikasta mitä siinä traikussa oli. En edes aluksi sitä huomannut, mutta ennen kun se musta höyhen laskeutuu siihen lammikkoon, niin lammikon heijastuksesta voi hetken verran nähdä yksi siipisen enkelin patsaan.

EDIT: Paljon FFXV kamaa odotettavissa Gamescomissa:Your text to link here...

Ensi viikolla Gamescomissa Final Fantasy XV tulee olemaan isosti esillä. Paikalle saapu henkilöitä pelin kehitys tiimistä, muun muassa seuraavat henkilöt:

Lainaus

Square Enix Germany confirmed the Final Fantasy XV developers, who will be present at Gamescom 2015 and attend the stage shows on Thursday, Friday and Saturday at 03:00 pm.

The following developers will at Gamescom:

Hajime Tabata – Director
Isamu Kamikokuryo – Art Director
Yuki Matsuzawa – Concept Artist
Yoko Shimomura – Composer

After their live Q&A on stage the whole team will do a signing session right after. Fan questions for the Q&A will be collected by Square Enix Germany on Facebook and Twitter using the hashtag #QAFFXV.

Olisi kyllä hemmetin siistiä tavata tuo Shimomura joku päivä, mutta en mahda koskaan olla niin onnekas. Jännä nähdä mitä kysymyksiä jengi aikoo esittää.

Myös seuraavalla Tabatan Active Time Reportille on annettu päivämäärä, ja se tulee viides päivä tätä kuuta. Se on ainoa mikä julkaistaan meesuilta(ainakin jos ymmärsin oikein), ja tulee Twicthin kautta. Täältä voi lukea tarkemmin FFXV liittyvistä aikatauluista, ja löytyy kanssa linkki sinne Squaren Twicthiin:Your text to link here...

EDIT: It is happening, tomorrow!

IMAGE(http://fat.gfycat.com/HandsomeWetAmericangoldfinch.gif)

Hype!

Dawn-traikku oli melkoista haukottelukamaa. Preludea sentään kuultiin josta lämpimät sävärit mutta noin muutoin ei jaksanut viisari värähtää edes Wolf Linkin kipitellessä kuviin. Pelikuva olisi ollut paljon mukavampaa vaikka sekään ei ole mitenkään suuremmin fiiliksiä nostellut, etenkin kun horisontissa siintää varmastikin jokaisen asian paremmin tekevä XCX joka toivon mukaan täällä vanhalla mantereellakin joulun tienoilla saadaan kauppoihin (japsien pelikuvan katsominen raastaa sydäntä).

Näyttää siltä että olen pikkuhiljaa pääsemässä yli syndroomastani jossa hypetyin liiaksi Square-Enixin tuotteista jotka paria hassua poikkeusta (Bravely Default, Theatrhythmit, TWEWY, FF XII) ovat olleet viime vuosina enemmän tai vähemmän keskinkertaista kamaa tai aivan suunnatonta paskaa. Seuraavaksi voisikin sitten kokeilla samaa kaavaa Sonic-peleillä joiden kohdalla vieläkin sellainen pieni toivonkipinä syttyy jokaisen pelin kohdalla, sammuen aika ripeään pelien julkaisun alla.

Mielestäni Yawn-traileri olisi ollut muuten ihan ok, mutta nuo tekstit olivat niin juustoista kamaa, että trailerista oli hankala saada sitä tavoiteltua fiilistä irti. Ilman tekstejäkään ei missään nimessä mikään odottamisen arvoinen traileri.

Minusta oli ihan jees. Varsin "komee" niin sanotusti. Toki ehkä draamassa vellottiin vähän turhankin antaumuksella, mutta mulle se toimi yllättävän hyvin.

Sen sanon, että traileri antoi lopulta yllättävän vähän. Kertoi muka alkuasetelmista jne. mutta käytännössä jätti kaiken avoimeksi. Aika turha siis, vaikka komee olikin. Olisin kuvitellut, että nyt olisi oikeasti pistetty kortit pöytään ja isketty katsoja alas tuolilta, mutta ei. Tästä päätellen, julkaisu on vielä pitkän matkan päässä. Aikaisintaan ensi keväänä. Tekisi mielisanoa jopa ensi syksy, mutta voiko olla että kehitys olisi oikeasti niin kesken vieläkin... Tosin eihän kevään ja syksyn välinen aika olisi prosentuaalisesti mitään tämän pelin kehitysajassa.

Dodiin. Nyt kun reissuilta palattu ja traileri pureskeltu, niin voisinpa minäkin avaita hiukan sanaista arkkuani. Traikku oli kyllä ihan jees, ja fiilis tuli hyvin läpi mutta... hieman olisin kyllä toivonut että olisivat lisää näyttäneet. Musiikki oli aivan loistavan kuuloista ja pidin paljon siitä mitä Shimomura oli tehnyt FF preludelle. Se kuulosti jotenkin pelottavalle. Sateinen sää lisäsi painostavaa ja melankolista tunnelmaa. Kyllähän tuo Noctilsen isän kyynelten ja murtuneen ilmeen näkeminen kirvoitti itsestäni myös tuneteita, mutta ehkä tosiaankaan kyseessä ei ollut oikea traileri tähän ajankohtaan. Square nyt vissiin haluaa kaikkia pelaaja samalle viivalle(uudet jotka ei tiedäsarjasta mitään, ja ne jotka on Versuksen kehitystä seurannut viimeiset 9 vuotta), mutta en nyt osaa sanoa miten hyvin tuo onnistui.

Kyseiset kolme hahmoa siinä loppusaa eivät Tabatan mukaan olleet Eidoloneja, vaan jotain muuta. Moni epäileekin että kyseessä ovatkin XV maailman jumalat, ja Regis oli uhraamassa poikaansa niille. Itse pidän tätä näkemystä mielenkiinotisena, ja Regis katsoi poikaansa siihen malliin, että tämä on viimeinen kerta kun häne tulee Noctiksen näkemään. Itseäni hiukan harmittaa että Regiksen ulkönäkö on muuttunut. Hahmossa on ollut aina sellainen rikollispomo viba, mutta nyt häntä on muutettu hiukan enemmän kuninkaallseksi. Eihän siinä mitään ole koska Regis on Luciksen kunigas, mutta aiemmassa hahmomallissa kuninkaalisuus oi yhdistetty mafia tunnelmaan. Huoliteltu harmaa tukka ja musta puku. Tosin jos tuota jukaistua taidekuvaa katsoo, niin hahmolla on yhä sen viitan alla musta kalliin näköinen puku, ja nahka hanskat. Eli kyllä se entinen ajatus hahmon takaa vissiinkin vielä löytyy. Hyvä juttu.
Tässä uutta stoori synopsista jos jengiä kiinnostaa:

Lainaus

In a matter of days, the Kingdom of Lucis is to sign an armistice, ending a long and bitter conflict with Niflheim. Ahead of the ceremony, Prince Noctis, heir to the Lucian throne, sets forth from his homeland to formalize the union of states through his marriage to the Lady Lunafreya of the imperial province of Tenebrae.

The offer of peace, however, is no more than a ruse to lower the Lucian shield, and the imperial army takes the crown city and its sacred crystal in one fell swoop. En route to his destination, Noctis is shocked to learn that he, his father the king, and his betrothed are believed dead.

Overnight, the dream of peace has faded into a distant memory. His world crumbling around him, Noctis has naught but his resolve and his loyal companions to see him through the trials to come.

Tabata myös tuoss manitsi, että FFXV tulee ennen vuotta 2017. eli jospa sitä päästäisiin ensi vuoden puolella jo pelaamaan. Your text to link here...

Itse pidin mielenkiintoisena Tabatan kommentteja Lunasta. Tabata halusi hiukan raottaa hahmon personaan hänen silmiensä kautta, ja kun tuota traileria katsoo niin niistä on mahdollista huomata jotain. Aluksi siellä saatta havaita pelkoa, mutta hiukan myöhemmin niissä heijastuu jotain muuta, päättäväisyys?

Pidin todella paljon tuosta Malboro pätkästä mikä näytettiin ATR aikana. Aiemmissa sarjan peleissä Malboro on saanut ensimmäisen vuron, ja tällä tapaa "väijyttänyt" pelaajaan. Eli oikeastaan tämä tieto näkynyt vain info palkkina ruudulla. Nyt asian on kuitenkin toinen. Malboro käyttätyy kuin oikea eläin, ja vaani saalistaan suon uumenissa. Your text to link here...
Malboron asuttama suo kuulostaa todella pelottavalta.
Gamescomissa esiteltiin myös paljon concep arttia. Tuolta spoilerin takaa löytyy:
[spoiler]
IMAGE(http://www.famitsu.com/images/000/085/559/l_55c6fb24608c8.jpg)

IMAGE(http://www.famitsu.com/images/000/085/559/l_55c6fb249a360.jpg)

IMAGE(http://www.famitsu.com/images/000/085/559/l_55c6fb29e7d2c.jpg)
[/spoiler]

Ei jumalauta. Viime viikon alussa pyöri Twitterin ihmeellisessä maailmassa hassuttelukuvaksi luulemani otos Square-Enixin työryhmästä valokuvaamassa kiviä ja mallintamassa niitä FF XV:tä varten (KLIK! http://kotaku.com/final-fantasy-xv-will-have-amazing-video-game-rocks-1737284811) ja nyt sitten vasta itselleni selvisi että tämä kyseinen "uutinen" olikin aivan totisen tosi ja jälleen saa taas ihmetellä että mitä sieniä ne siellä oikein vetelee?

Ei ole tällaisten tietojen jälkeen enää kovin iso ihme että peli on tosiaan pyörinyt enemmän tai vähemmän valmistuksessa kohta kymmenen vuotta (kauemmin siis kuin Too Human) ja nyt se isoin pelko mitä itselleni asian suhteen tulee, on se että tämä peli saattaa olla kuolinisku Final Fantasy-peleille sellaisena kuin ne nykyään tunnemme. Square-Enixillä ei tosiaan ole puutetta rahasta joten tämä tuleva FF-peli voi ihan hyvin olla valmistuksessa vielä uudetkin kymmenen vuotta mutta se ei 99,99% varmuudella tule täyttämään sille asetettuja odotuksia joko taloudellisella tai laadullisella puolella, pahimmassa tapauksessa molemmissa. Viime vuosien suosituimmat FF-pelit ovat olleet joko nettimörppejä (XI ja XIV joka sekin toki aloitti katastrofilla) tai sitten Final Fantasyja naamioituna eri nimelle (Bravely Default) joten FF XV:n tulevan mahalaskun jälkeen saattaa S-E:n maanantaipalaverissa olla mietinnän paikka. Mielestäni lafka voisi vastaisuudessa keskittyä Final Fantasy-tuotenimikkeen kanssa ihan vaan niihin perusasioihin joilla se pärjäsi menestysvuosina ja joilla se on pärjännyt nimenomaan näiden pienempien, "non-Final Fantasy"-nimikkeiden kanssa eli keskittyä sarjan peleissä jatkossa tarinaan ja hahmoihin sen sijaan että kymmenen vuotta valokuvattaisiin kivilohkareita ja julkaistaisi lähinnä myötähäpeää aikaansaavia virityksiä joista näkee kilometrin päähän että nyt yritetään hivenen liikaa.

Tuosta ylläolevasta olen samaa mieltä. Mitä ihmeen väliä sillä on, kuinka hienoilta ne murikat näyttävät, jos pelin kehitykseen kuluu osittain niiden takia ikuisuus? Itse ottaisin mieluummin rumempia lohkareita, jos saisin valmiin pelin käsiini nopeammin.

On tosiaan huolestuttavaa, että jos XV epäonnistuu, niin mitä ihmettä sarjalle sitten tosiaan käy? Ei todellakaan haittaisi, että palattaisiin vanhojen hyvien perusjuttujen, kuten juuri niiden tarinoiden ja hahmojen pariin. Vaikka niiden pienempien pelien grafiikka olisi puolet siitä, mitä XV tarjoaa nyt, niin en valittaisi lainkaan.

FFXV:n mahdollisesta menestyksestä on vähän ristiriitaiset mielipiteet. Jos peli menestyy, se tarkoittaa että FF:n tulevaisuus on reaaliaikaisessa taistelussa. Ja se olisi pidemmälti suuri pettymys. Jos se taas ei menesty, niin riittääkö S-E:llä rohkeutta vielä yrittää perinteisellä FF-kaavalla? Voi tehdä tiukkaa.

Mikä sitten lasketaan viidentoista kohdalla "menestykseksi"? On selvää että peli on maksanut lähes saman verran tai jopa enemmän kuin vaikka Konamilla isot pyörät pyörimään laittanut MGSV joten saa myydä peli aivan tolkuttoman määrän jotta maksaisi itsensä takaisin. Back in the day olisi peli myymyt pelkän nimensä vuoksi jo miljoonia mutta nyt kun suuntaa on viety aiempaa länkkärimpään suuntaan, lämpeneekö ns. kotiyleisö enää samalla lailla kuin menestyksen vuosina?

Onhan tuokin hyvä kysymys, mutta voisin kuvitella, että menestystä voisi mitata myyntiluvuilla. Jos tulee yhteensä 10milj. myytyä peliä, FF:n tulevaisuuden luulisi olevan turvattu, vaikka budjetti ei pitäisikään. Jos myynti jää alle 4milj. se voi olla uhattuna. Toki alle 10milj. myynnitkin saattaa riittää, mutta heitin tuon nyt "varmana" lukuna. Tai voisin kuvitella että se on varma luku. Tiedä sitten mitä S-E:llä haetaan. Kehityskustannukset mielessä pitäen, odotukset voi olla aika kovat.

Onko Final Fantasy Type-0 hankittava peli? Taistelu systeemi mietityttää enemmän.

Mitä enemmän seiskan remakesta kuulee, sitä enemmän tulee "what have we done"-fiilareita. Nomuran aivoituksiin ei ole ollut luottoa enää aikoihin ja nyt kun nämä päättömät suunnitelmat episodipohjaisesta rakenteesta ovat tulleet ilmoille, ei voi kuin ihmetellä että mitä tulee käymään Final Fantasy VII:n legacylle, jos/kun/jos tämä tuotos tulee jäämään alle ihmiskunnan odotusten?

Ensimmäinen iso ongelmakohta: pelin puikoissa on siis osaaja joka sai koko viime kotikonsolisukupolveen valmiiksi YHDEN originaalin pelin (FF XIII) joka sekin oli keskinkertainen räpellys vaikka kehitysvuosia annettiin pelille lukuisia ylimääräisiä alkuperäiseen budjettiin nähden. Sama homma on toistumassa viidennentoista Final Fantasyn kanssa, jossa kivilohkareiden valokuvaaminen ympäri planeettaa näyttää viivästyttävän hommaa jo kymmenen vuoden merkkipaalun kohdalle. Melkoinen suoritus kyllä ja täytyy vain ihmetellä että millaisia deadline-pykäliä Nomura-sanilla on työsopparissaan sillä miehen hidastelua ja himmailua on saanut sivustakatsojan roolista nauraa jo vuosia. Tästä päästäänkin toiseen ongelmakohtaan...

Lupailtu episodipohjainen rakenne seiskan uuteen versioon, tulee olemaan huono idea. Peli, tai siis ensimmäinen osa, saadaan kauppoihin tätä menoa aikaisintaan loppuvuodesta 2017 jos silloinkaan ja projektin massiivisuuden (ja Nomuran työtahdin) tuntien, kakkosepisodi meneekin sitten seuraavalle konsolisukupolvelle. Ikuisuusprojekteissa on aina sitä omaa romantiikkaansa mutta jos jälki tulee olemaan sitä mitä pikaiset ennakkopalat on antaneet olettaa (putkijuoksua nätillä ulkoasulla ja roolipelielementeillä), ei kovinkaan paljoa ole syytä uusienkaan pelaajien odotella sitä seuraavaa episodia saapuvaksi.

Toivon mukaan uusi pelisukupolvi pelaa seiskafantasiansa siinä alkuperäisessä klassisessa muodossaan. Muuten voi käydä niin että saamme selitellä lapsenlapsillemme että mikä ihme siinä sysipaskassa Final Fantasyssa muka oikein oli silloin joskus niin ihmeellistä?

Lainaus käyttäjältä Norsukampa

Mitä enemmän seiskan remakesta kuulee, sitä enemmän tulee "what have we done"-fiilareita.
Ensimmäinen iso ongelmakohta: pelin puikoissa on siis osaaja joka sai koko viime kotikonsolisukupolveen valmiiksi YHDEN originaalin pelin

Ei se ole mikään ihme, että pääsarjan osien kanssa kestää, kun sarjaan ilmestyy siinä sivussa järkyttävä määrä kaikkia muita pelejä. Tässä ainoastaan ne jotka osaan luetella ulkomuistista vuoden 2006 (eli FF XII:n) jälkeen

Crisis Core
Type 0
3 x Dissidia
Theatrhytm
Final Fantasy XIV: A Realm Reborn (ja Heavensward)
lukuisia mobiiliporttauksia vanhoista FF-peleistä
Final Fantasy X remasterit
Final Fantasy Dimensions
FF IV: The After Years
ja luonnollisesti FF XIII ja sen kaksi jatko-osaa

On tuossa tavaraa kymmenelle vuodelle. Osa noista on vieläpä ollut erittäin hyviä pelejä.

Minä jaksan uskoa, että VII:n Remaken tekemät muutokset ovat lopulliselle pelille eduksi. Pelaajat valittavat joka tapauksessa joten kehittäjänä jättäisin ne huomioimatta ja keskittyisin ihan vaan omaan näkemykseen.

Mitenkähän nämä VII episodit sitten menee? Jos pelattavuus toimii ja Midgaria pääsee tutkimaan vähintään 30-40 tunnin edestä niin kyllä itselleni kelpaisi, mutta jos kyseessä on +5 tunnin Dirge of Cerberus-henkinen putkijuoksu niin ei. Kumpaa genreä tämä sitten lienee, jrpg vai toiminta?

Hei, tännekin tiedoksi Final Fantasy XIV:tä pelaileville:

Final Fantasy XIV -yhteisöpäivä järjestetään lauantaina 23.4.2016 klo 12 alkaen Helsingin Pelitalo Maximum Gamingissa.

Meno alkaa siis klo 12 Helsingin Sörnäisissä sijaitsevalla Maximum Gaming -pelitalolla.
Ohjelmassa tietenkin XIV:n pelailua, visailuja, herkkuja ja yllätyksiä kaikille!

Jos haluat ottaa ystäväsi mukaan ja hän ei vielä pelaa XIV:tä, annetaan hänelle paikan päällä ilmaiseksi pelikoodi eli uudet pelaajat saa pelin ilmaiseksi!

Lisätietoa tapahtuman facebook-sivulta tai vaikka multa:
https://www.facebook.com/events/212438455783076/

Tervetuloa!

Terveisin
Final Fantasy XIV -fanit

Täällä ei olekkaan vielä uuden FFXV demon fiilistelyjä. No:

Tuli eilen illalla (tai yöllä) pelattua demo läpi. Ei nyt huono, mutta ei todellakaan odotuksien tasolla. Ensimmäisenä pistää silmään kamera taistelutilanteessa. Menee vielä parin vihun kanssa, mutta kun on useampi vihu, iskut kameran ulkopuolelta on aika tavanomaisia. Eikä kameraa pysty kääntämään, koska sama peukalo jolla säätäisit sitä on isku napilla. Ei hyvä siis.

Toinen yhtä paha tai jopa pahempi oli taiat. Ne pitää tähdätä. Ei mitään järkeä. Tämä tekee ne käytännössä hyödyttömiksi, koska niitä käyttäessä et voi liikkua. Joten niitä on joko käytettävä pirun kaukaa tai pirun nopeasti. Eli tähdätä pirun nopeasti. Itseltä ei onnistunut. Tämä on sinänsä huvittavaa, koska miekan ollessa valittuna, ei tarvi kuin painaa isku nappi pohjaan, hahmo juoksee automaattisesti vihun luo ja lyö sitä. Mutta taika täytyy jostain syystä tähdätä. Älytöntä.

Graafisesti ok. Ei todellakaan mitään ihmeellistä, mutta ok.

Peli voisi olla aika kova jos loitsut hoidettaisiin paremmin ja kameraa hiukan säädettäisiin. Mutta näillä... saa nähdä.

Samat ajatukset JayeizH:n kanssa. Vähän huolestuttavan suuria ongelmia nuo, jos mitään ei niille tapahdu.

Lainaus käyttäjältä JayeizH+

Täällä ei olekkaan vielä uuden FFXV demon fiilistelyjä. No...

Aikalailla samoilla linjoilla. Taistelu tuntui lähinnä tylsemmältä versiolta KH:sta. Silti, tykkäsin siitä miten vuoropohjaisesta on yritetty siirtyä enemmän isoille konsoleille sopivaan suuntaan, mutta tekemisen meininkiä ei oikein ollut tarpeeksi. Noh, saas nähdä.. Ulkoasu oli muuten ihan mallillaan, mutta reilusti löytyy vielä viilattavaa.

10 miljoonan myynteihin SE kuulemma tähtää. Noh, aina on toki kiva yrittää ja haaveilla!

Joo, voisinpahan itsekin kertoa mielipiteeni demosta.

Ensinnäkin tuo taistelusysteemi. Odotin että olisi suhteellisen samankaltainen kuin episode duscaessa joillain pienillä lisäyksillä ja muutoksilla. Täytyy sanoa, etten tätä platiniumin systeemiä oikein haluaisi, koska kuten Muksu tuossa oivasti sen kiteyttää se on tylsempi version KH:sta. Ja toivon todellakin ettei taikomista toteuteta tuollaisella heittotekniikalla, on se tähtääminen niin ärsyttävää.

Taistelu ei kuitenkaan tuntunut olevan demon pääpaino, joten kritiikkiä varmaan kuunnellaan. Tärkeämpänä pidän demon fantasia elementtejä. Jos varsinaisessa pelissä tapahtuu tuollaista mielikuvituksellisuutta runsaamminkin, on se juuri mitä olen kauan toivonut. Tuo koko Unten maailma tuo mieleen FF6:n, mikä on todellakin erinomainen asia.

Ps. Mietin tässä juuri, että XV:n 'pääpahiksesta' ei ole vielä mitään infoa ollut, joten onkin jännä paikka, kun pahiksethan ovat monasti FF-pelien parasta antia. Toivon vain ettei kyseessä olisi sen jonkun vihollisvaltion kuningas, sillä se olisi ehkä vähän liian itsestään selvä.
PsPs. Mooglet vissiinki ovat pelissä mukana, ja Tabatan mukaan todella suloisia. Jee!

TÄH! Onko onko olemassa joku Crystal Editionikin? Vaan ei minulle kertonut tästä kukaan. Ihan turhaan ostin ton Limited Collector's editionin ja maksoin itseni kipeäksi. Nooh, ainakin on peli.

Vieläkös täällä XV:ta jaksetaan odottaa lähes 10 vuoden jälkeen ja mitkäs ovat fiilikset, kun se nyt vihdoin on lähes täällä? Jokos tunteja lasketaan vai oletteko edelleen miettimässä ostopäätöstä?

Omalla kohdallani tässä vaiheessa ainoa kysymys on, että tulisiko se jo mahdollisesti maanantaina vai sittenkin vasta tiistaina. Tunnelmat ovat samaa luokkaa kuin aikoinaa VIII, IX ja X odotellessa. Eli nyt on sitä hyvää ja innokasta fiilistä jälleen mukana. Mikään ei ole liian suurta FF:ssä ja on vain positiivista, että tällaisen ylieeppisyyden kuvan tästä uusimmasta on saanut. Ja soundtrack! Pelisarjan kohdalla musiikista ei voi puhua tarpeeksi ja sillä puolella XV kyllä kuulostaa äärimmäisen hyvältä. Yoko Shimomura on kyllä tehnyt hienoja jälkeä!

FFXV on saapunut. Ensi fiilis on vitutus. Yli puolen tunnin odotus että peliasentuu -_- Lapsettomalle yksineläjälle tämä tuskin on odotus eikä mikään, mutta kun perheellisenä saa tälleillalle sen 2h päivästä aikaa pelata, niin yli puolen tunnin odotus vielä tämän 10 vuoden päälle tuntuu joko huonolta vitsiltä tai vittuillulta. Niin ja mitä se lataa? 9 gigan päivityspakettia. Siis 9 gigan :D BD:n koko ei kyllä riitä mihinkään...

Nyt FFXV ollut tulilla jo muutaman tunnin. Alku on vähän ristiriitainen. Sinänsä kaikki on kunnossa, mutta pienet nyassit tai yksityikohdat häiritsevät.
Taistelu ensimmäisenä. Se on paikoitellen todella sekavaa. Ja jotenki en pysy kärryillä siinä ollenkaan. Tuntuu että tekoäly hoitaa taistelun ja roikun vaan mukana ja teen vähän mikä on kivaa. Sinänsä taistelu on erittäin viihdyttävää, mitä nyt kamera sekoaa joskus, mutta se vähän kärsii siitä tunteesta että langat ei ole omissa käsissä, vaan tekoälyn. No, voi olla että tämä johtuu vain siitä että ei ole päässyt ihan vielä systeemin sisään.

Toinen on tämä pelin kantava "kaveri teema". Se on jo niin imelää paikoitellen, että menee jo kornin puolelle. Ja sitten jos sattuu soimaan Florence & The Machinen biisi taustalla, voisin kuvitella että pojat on karanneet romanttiselle "poikareissulle", eikä menossa kohti Noctiksen häitä. Onhan JRPG:t aina vähän tälläisiä, mutta olisi edes vähän voinut ottaa Gear of Warin äijä meininkiä mukaan. Nyt pelissä menee neljä nahkaan pukeutunutta siloposkista jätkää joista yksi napsii valokuvia pitkin matkaa, jotka sitten käydään läpi päivän päätteeksi. Niin ja yksi on kokki. Vähän rosoisuutta kaipaa. Se olisi tuonut persoonallisuuttakin.

Mutta kaikkinensa, alku ei ole huono. Toivon että pelin pienet kauneusvirheet ei ala painaa liikaa, tai että niistä pääsee eroon lopulta. Alun vilaus taistelusta liekkien keskellä lupaa hyvää, mutta saa nähdä.

Lainaus käyttäjältä JayeizH+

Toinen on tämä pelin kantava "kaveri teema". Se on jo niin imelää paikoitellen, että menee jo kornin puolelle. Ja sitten jos sattuu soimaan Florence & The Machinen biisi taustalla, voisin kuvitella että pojat on karanneet romanttiselle "poikareissulle", eikä menossa kohti Noctiksen häitä. Onhan JRPG:t aina vähän tälläisiä, mutta olisi edes vähän voinut ottaa Gear of Warin äijä meininkiä mukaan. Nyt pelissä menee neljä nahkaan pukeutunutta siloposkista jätkää joista yksi napsii valokuvia pitkin matkaa, jotka sitten käydään läpi päivän päätteeksi. Niin ja yksi on kokki. Vähän rosoisuutta kaipaa. Se olisi tuonut persoonallisuuttakin.

Noh, lännen ja idän ajatukset miehisyydestä ovat niin erilaisia, että siellä Gears of Warin äijät puolestaan leimattaisiin koomisiksi stereotypioiksi.

Peli tuli viime yönä pelattua läpi, ja pääosin positiiviset fiilikset jäi! Tosin siitä 40 tunnin luvatusta tarinasta jäätiin kauas kun lopussa ruudulla kello raksutti päälle 27 tuntia. Noh, jätinkin melkein kaikki sivutehtävät tekemättä että kyllä sitä pituutta toiselle pelikerralle tulee riittämään. Pelimekaniikka on mainio, erinäisillä kyvyillä ja systeemeillä on jopa oikeasti väliä eikä peli nyt varsinaisesti helppo ollut vaikka game overia ruutuun ei tullutkaan ennen loppurähinöitä. Taistelusysteemi toimii hyvin kun siihen lopulta pääsee sisälle; kyseessä ei ole vain yhden napin hakkaustaktiikka vaan vaatii jatkuvaa vuorottelua puolustuksen ja hyökkäyksen välillä tai muuten turpaan tulee nopeasti. Kamera aiheutti ongelmia parissa kohti jääden jumiin tai jättäen muut hirviöt selän taakse piiloon, mutta helpottui kun vaihdoin sijainnin kauemmaksi. Maailma, tai siis Lucis, on laajudessaan mainio ja suorastaan kutsuu etsimään aarteita ja hirviöitä - asiaa auttaa se että peli on kaunis kuin sika pienenä ja ruudunpäivityskin toimi hyvin, peli ei ladannut pusikoita eteen sitä mukaa kun käveli vaan koko maailma oli yksityiskohtia myöten ehjä ja upea. Tarinallisesti peli jäi vähän heikommaksi, puitteet olivat kunnossa erittäin pitkään ja eeppiseen tarinaan mutta lopputulos jäi laihemmaksi kuin olisi toivonut. Tämä harmittaa sillä vaikka tarina itsessään on ihan hyvä, se olisi voinut olla niin paljon parempi hieman enemmällä työstämisellä.

Mutta siis erinomainen peli on kyseessä, sillä vaikka tarina jää laihemmaksi niin kokonaisuus toimii kympillä. Oliko tämä nyt kymmenen (tai siis oikeasti viiden) vuoden odotuksen arvoinen? Jaa-a. Kallistuisin vastaukseen että kyllä. Ei niin eeppinen kuin olisi voinut olla, mutta kokonaisuus reilusti plussan puolella!

//Ai niin ja se musiikki!! Yoko Shimomura on jo Kingdom Hearts -sarjalla osoittanut kykynsä, mutta XV:n OST kyllä vetää kevyesti vertoja klassisille FF-tunnareille. Aivan jäätävän upeaa settiä jälleen kerran, varsinkin nyt kun käytössä on ollut aito orkesteri syntikan sijaan.

Lainaus käyttäjältä Nelia19+

//Ai niin ja se musiikki!! Yoko Shimomura on jo Kingdom Hearts -sarjalla osoittanut kykynsä, mutta XV:n OST kyllä vetää kevyesti vertoja klassisille FF-tunnareille. Aivan jäätävän upeaa settiä jälleen kerran, varsinkin nyt kun käytössä on ollut aito orkesteri syntikan sijaan.

Tämä on tosi. En ole edes pelannut kauaa, niin silti odottaa että musiikki alkaa pauhaamaan. Kunhan se ei ole Florence & The Machinea.

Lainaus käyttäjältä Nelia19+

//Ai niin ja se musiikki!! Aivan jäätävän upeaa settiä jälleen kerran, varsinkin nyt kun käytössä on ollut aito orkesteri syntikan sijaan.

Musiikki on kyllä hetkittäin ollut todella komeaa. Esimerkiksi Hunt or Be Hunted on parhaita pomovastusteemoja koko sarjan historiassa.

Itse en kuulu siihen sakkiin, jonka mielestä Final Fantasy -sarja on jo parhaat päivänsä nähnyt. Minulle Final Fantasy XIII oli yksi sarjan huippukohtia ongelmistaan huolimatta. Siksi Final Fantasy XV:n koneeseen laittaminen oli pitkän odotuksen jälkeen kutkuttava hetki. Itselläni alkoi vasta chapter 3 eli pelattavaa on luultavasti vielä paljon jäljellä.

Ensivaikutelma on sekava. Tuntuu että taistelut ovat jatkuvasti joko aivan liian helppoja tai turhauttavan vaikeita. Pelin black magic ottaa vaikutteensa kahdeksannen fantasian erittäin kiistellystä draw -mekaniikasta. Johonkin Metal Geariin tai GTA:han verrattuna FF XV:n maailma ei ole ihan niin avoin ja elävä kuin voisi toivoa. Matkaa joutuu jatkuvasti taittamaan jalan ja näkymätöntä seinää tulee vastaan milloin missäkin. Vuorokaudenajat vaihtelevat vähän liian tiuhaan tahtiin ottaen huomioon miten tämä rajoittaa pelaajan liikkuvuutta. Sivutehtäviä saa suorittaa jatkuvasti opaskirjakädessä, että löytää heinäsuovasta sen neulan mitä joku tyyppi on sinne lähettänyt etsimään. Jäävuoren huipentuma on mälsän monotoninen, muttei sentään kehno hahmokaarti.

Monen tässä kritisoimani asian kanssa oppii silti nopeasti elämään. Kaikessa on vahva lupaus siitä, että meno paranee loppua kohti.

Minulla on paha ongelma Open World-pelien kanssa. Jos näen kysymysmerkin, niin sivutehtävä on pakko tehdä. Varsinkin tässä pelissä tuo ongelma on korostunut. Olen Chapter 4 ja tiimi on lvl 48.

Kyllä noita hunteja löytyis vaikka muille jakaa, mutta tosi rasittavvaa kuinka niitä pitäisi yksitellen suorittaa. Jos pystyisi ottamaan kaikk tarjolla olevat, käydä suorittamassa ne ja sitten vasta palata hakemaan palkkio niin olisi moti kovempi.

Tietääkö kukaan että mistä on kyse, kun sain FF15 "Timed Quests"-osiossa 100QP-pistettä, vaikka en ole suorittanut mitään tehtäviä? Tuon pistemäärän pystyi vaihtamaan 200 000 Giliin, joten tuntuu kummalliselta että heti pelin alussa annettaisiin noin iso hyöty ilmaiseksi.

Täysin koukussa final fantasy xii the zodiac ageen. Juuri läpäisin sen pitkän luolasto tunnellin, joka herjaa, että tehkää useampi tallennus. täältä ei päästä pois helposti. en pysty lopettaa pelaamista.

Aloitin retroilemaan oikein kunnolla ja korkkasin PS3:lla PSOnen FFVI:n. On se vaan aikamoista kuinka alkumetreiltä tunnelma vain on parempi kuin uusimmissa. En ole ikinä edes pelannut FFVI:sta, joten nostalgiasta ei pitäisi olla kyse. Musiikki ja alkuasetalmat vain herättää enemmän mielenkiintoa kuin häihin matkaava prinssi joka työntää "äijien" kanssa autoa lähimmälle bensa-asemalle.

FFXV:n alku on muuten varmaan tylsin tai vähiten motivoiva kaikista FF-peleistä.

Käytin final fantasy the zodiac agessa yhdessä vaikeessa pomo taistelussa quickening hyökkäyksen, joten kysyisin tietääkö kukaan latautuuko ne uudelleen pelin aikana?