1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus

Kyllä olet kieltänyt. Tuossa lainauksessa hyvin selvästi puhut faktasta, eikä kyseessä ole fakta, jos se ei päde kaikkiin (mukaanlukien minut). Piste. Tämän selkeämmin asian käsittelyä ei voi lopettaa.

Voi nyt hyvänen aika ja herranjestas sentään! Miten sinä et voi vieläkään tuota ymmärtää? Se on fakta sen asiaan liittyvän pointin osalta mutta kun se sinun asiasi on täysin eri asia. Ne eivät ole ristiriidassa mitenkään keskenään. Yritä nyt jo hieman käyttää niitä aivonystyröitä välillä, nuo kaikki on kyllä luettavissa tuolta viesteistä. Tuota on yritetty sinulle selittää nyt jo aika monen viestin verran.

Eikä sinun MIELIPITEESEEN voi mikään fakta vaikuttaa. On olemassa ihmisiä, jotka ajattelevat että evoluutio ei ole totta. Se on heidän mielipiteensä (tai harhaluulonsa, whatever) mutta se ei kumoa mitenkään faktoja evoluution suhteen.

Kerran vielä: en ole kieltänyt sinun MIELIPIDETTÄSI mutta minun alkuperäinen, mitattavissa oleviin asioihin perustuva väite on fakta, jota sinä et ole pystynyt kumoamaan. Muista nyt ne askeleet. Niitä ei voi kumota sillä, että sinä et osaa Switchillä kirjoittaa tai mitä nyt oletkin noita ns. "argumenttejasi" heitellyt. Nuo sinun argumenttisi eivät ole samalla tapaa mitattavissa kuin nuo minun esimerkkini askeleet. Nuokin otin mukaan vain siksi, kun yritin yksinkertaistaa asiaa sinua varten. Turhaa sekin. Kuten varmasti tämäkin. Odotan "innolla" mitä keksit seuraavaksi.

Ota edes kohteeksi se oikea aihe niin olisi vähän järkevämpää tämä homma. Älä vertaile mielipidettä tai mieltymystä mitattavissa olevaan asiaan. Jooko?

Switch ei näytä olevan enää keskustelun keskiössä, joten aletaas itse kukin palauttaa junaa raiteilleen.

Saas nähdä, miten pian ilmestyvä uusi Xenoblade tulee nappaamaan. Olen kohtalaisesti sarjasta pitänyt, mutta koko ajan pelottaa, että pystyykö uusin peli viemään sarjaa miten eteenpäin. Näin tänä vuonna Zelda ja Persona ovat aiheuttaneet jo odotettuakin positiivisempia tunteita minussa, joten uudella isoon avoimehkoon maailmaan sijoittuvalla roolipelillä on iso tehtävä edessään, jos se haluaa vielä jotenkin jäädä mieleen. Vähän asian suhteen toki rohkaisee se, että Monolith Softilta oli porukkaa mukana auttamassa myös Zeldan työstössä.

Ja Voez on muuten alkanut kuumottelemana kovasti viime aikoina varsinkin sen jatkuvan päivittymisen myötä. Saas nähdä, miten peliin tulevaisuudessa ainakin Japaniin kaavailtu ohjainpelattavuus tulee toimimaan. Hirveästi kun kosketusnäytöllä liukastelu ei oikein houkuta rytmipeliä pelatessa.

^ Kai olet voezin demoa kokeillut?
Itsekin epäilin, että miten rytmipeli toimii pelkällä kosketuksella, mutta pakko se oli ostaa kun pelasin demon biisit pari kertaa läpi.
Mielenkiinnolla kyllä odotan miten tuohon saadaan perinteiset kontrollit sovitettua. Peli kun on alusta asti suunniteltu kosketukselle ja tottunut pelaamaan vähintään neljä sormea ruudulla. Puhumattakaan liikuteltavista hold nuoteista ja swipe nuoteista.

Kuten aiemmin mainitsin niin voez vakuutti niin hyvin, että kunhan siihen kyllästyn niin deemo menee välittömästi ostoon.

Samat sanat, zappah. Kaikki on kyllä luettavissa. Tuo valttikortiksi nostamasi "mitattavuus" on argumenttina kevyempi kuin Mario Odysseyn kokkilinnun höyhen. Kas kun askeleiden lisäksi myös aikaa on mahdollista mitata. Voidaan siis mitata, kauanko kestää kirjoittaa ja navigoida Switchillä ja toisaalta kännykällä (tuloksesta minulla on eräs veikkaus). Turhaan minun kirjoittamistani vähättelet - eiköhän suuri osa tätäkin lukevista kirjoita sujuvammin ketterällä pikkulaitteella kuin Switchillä. Yritä hyvänen aika nyt ymmärtää, että me molemmat puhumme tässä viime kädessä pelaamisen tukena toimivan internetselaimen käyttökokemuksesta, jonka muodostavat erilaiset mitattavat asiat ja toisaalta mieltymykset. Tuskin olet mittarimato, joka mittaa askelia eikä ole kiinnostunut itse kokemuksesta. Me emme siis puhu eri asioista. Kaikkien selainten käyttö on vapaata, mutta ei vain ole mahdollista faktisesti sanoa, että Switchin oma selain olisi peliopastusten katsomiseen absoluuttisesti parempi ja kätevämpi kuin vaikkapa kännykkän, kuten aiemmissa kommenteissa väität, sillä jopa mitattavuuteen perustuva argumenttisi sakkaa. Tämän Riepukin varmasti voi vahvistaa, jotta saadaan keskustelu vihdoin päätökseen. Tsemppiä siis totuuden hyväksymiseen, zappah. En usko, että haluat, että sinusta välittyy keskustelijana yhtä kajahtanut kuva kuin profiilikuvassasi näkyy.

En ole pelannut aiempia Xenobladeja, joten odotan innolla, mitä tuleman pitää. Omalla kohdallani on melko selvää, että peli menee Personan ohi jo pelkän kannettavuuden ja sen ansiosta, että teksti ei ole älyvapaasti valkoista mustalla pohjalla (mistä silmiä rasittavasta syystä Persona jäi minulla kesken jo varhaisessa vaiheessa). Zeldaa se tuskin kokemuksena ohittaa, mutta toivon, että luvassa olisi samantapaista mielenkiintoista seikkailua kuin pitämässäni Ys-pelisarjassa (vaikka taistelusysteemi ja monet muut asiat ovatkin erilaisia).

Hienoa että VOEZ nostettiin keskusteluun - juuri sitä peliä olen pelannut viime aikoina paljon! Olin erittäin iloisesti yllättynyt kolmesta ilmaisesta päivityksestä. Täytyy sanoa, että Special-tasolla Full Combo -suorituksen jälkeen fiilikset ovat yhtä hyvät elleivät paremmatkin kuin Zeldassa pomovastuksen tai Mariossa vaikeasti saatavan kuun jälkeen. Enää 2 S-tasoista suoritusta (eli käytännössä Full Comboa) Special-tasolla, niin saan kolmanneksi viimeisen tarinaruudun avattua. VOEZ vaikuttaa olevan aika aliarvostettu, mutta minulle se on yksi vuoden mieluisimpia pelejä. En kyllä todellakaan pelaisi peliä mieluusti ohjaimella, sillä suuri osa pelin viehätyksestä tulee juuri sormiakrobatiasta ja sen luomasta fiiliksestä. Vaikea kuvitella, miten saman fiiliksen voisi saada ohjaimella pelaamalla.

Faktat on edelleen mitattavia asioita ja niitä siinä asiassani oli, toisin kuin sinulla. Asiaani et vieläkään kumonnut. Itse en myöskään puhunut mistään kokemuksesta minkään suhteen, joten älä laita minua sellaista tekemään villeissä kuvitelmissasi. Puhuin edelleen siitä, mikä on vaivalloisempaa ja mikä ei, siinä tilanteessa, jossa minä olin, mitattuna tekojen eli askelien määrällä.

Myös se, että otat nyt ajan mukaan ei muuta asiaa: jos olisit lukenut viestini, niin voisit ymmärtää, että vaikka Switchillä kuinka hitaasti kirjoittaisi, niin aikaa jäisi silti hyvin varmasti enemmän kuin mitä nuo ekstra-askeleet vie. Toisaalta alunperin se, mitä jutussani "mitattiin" oli vaiva. Enemmän noista lisäaskeleista on vaivaa kuin hitaasti kirjoittamisesta.

Ja itse sinä sen oman hidastelusi toit Switch-kirjoittelussa esille ja nytkö sitä ei saa enää huomioida? Jännä.

Saivartele vaikka hamaan loppuun asti - et sinä voi tuota faktaa kumota. Totuudet minä olen jo hyväksynyt: toinen on se, että olen ollut koko ajan oikeassa ja toinen on se, että sinä et sitä pysty hyväksymään.

Mikäli tämä joksikin yleisöäänestykseksi menee ja haluat että muut päättävät kuka tässä on oikeassa niin ei tuo minua haittaa. Jos lähtökohta on se, mistä jutun itse aloitin, niin siihen on aika paha väittää vastaan. Jos voi, niin mielenkiinnolla kyllä luen perustelut.

(Heh, ja kun koko askeleita ei edes suurimmalle osalle tule, kun kännykkä on muutenkin vieressä. Switchin hitaasta kirjoittamisesta taas kärsii jokainen sitä käyttävä. Et myöskään sanonut, että fakta on se, että askeleita voi mitata, vaan se, että Switchin selain on faktisesti kätevämpi. Ei tässä aiempien sanomisten muuntelut auta)

Siis väitätkö oikeasti, ettei kuvailemasi käyttökokemuksen vaivalloisuus ole kokemusta? Oikeasti? Etkä ymmärrä mitä juuri kirjoitin? Morjens. Puhukaa nyt muut tuolle järkeä, minä kuittaan ulos.

Edit: Minä en ole muuttanut skenaariotasi mihinkään. Varsinainen ongelma syntyi siitä, kun yleistit tilannettasi puhumalla Switchin selaimen paremmuudesta faktana. Kai käsität, että teit noin, ja että niin ei voi tehdä? Toinen on hyvä pituushypyssä ja toinen korkeushypyssä, eikä silti voi sanoa, kumpi on parempi. Se, että korkeushypyssä saattaa olla vähemmän askelia, ei tee korkeushyppääjästä parempaa. (Ei ehkä täydellinen vertaus, mutta pakko tässä on jotain keksiä, jotta tajuaisit)

Lainaus käyttäjältä Hayarigami

Siis väitätkö oikeasti, ettei kuvailemasi käyttökokemuksen vaivalloisuus ole kokemusta? Oikeasti? Etkä ymmärrä mitä juuri kirjoitin? Morjens. Puhukaa nyt muut tuolle järkeä, minä kuittaan ulos.

No eiköhän jokainen asia, jonka voi tehdä, ole kokemusta. Ja jos käytetään jotain, on se käyttöä. Se pointti on nyt siinä, että se on MYÖS mitattavissa oleva juttu, jota voi vertailla. Sinä se et ole oikein missään vaiheessa ollut junan kyydissä.

Lainaus käyttäjältä Hayarigami

(Heh, ja kun koko askeleita ei edes suurimmalle osalle tule, kun kännykkä on muutenkin vieressä. Switchin hitaasta kirjoittamisesta taas kärsii jokainen sitä käyttävä)

Niin, nyt menet taas sillä oletuksella että se puhelin on vieressä. Tässä on nyt se ongelma, että se ei ole se lähtökohta, josta juttuni lähti. Se homma menee sinulla jo heti alussa pieleen. Ja et kai nyt vain puhu jo oikeista jaloilla tehtävistä askelista? Ethän? Sellaisista ei nimittäin ollut varsinaisesti kyse.

Et sinä voi sitä skenaariota muuttaa, sillä se ei mennyt kuten sinä sen kirjoitat. Ja vielä väität että minä en ymmärrä jotain :D

1. Minulla ei ollut puhelinta. Sinä et voi sitä siihen skenaarioon saada.
2. Jos olisi ollut, olisi askelia jäänyt välistä ja homma ollut todellakin helpompi.
3. Mutta kun ei ollut, joten tuo kohta kaksi on turha sen oikeasti tapahtuneen asian suhteen.

Lainaus

Jäikö rievun viestin ensimmäinen rivi lukematta?

Ei mutta näkisin että muutenkin hiljaisella foorumilla on aika pöljää katkaista keskustelu ennen ns. päätöstä. Aiheeseenkin se on koko ajan liittynyt, sillä Switchistähän tuo koko homma lähti. Toisaalta ehkä tämä inttäminen taas on mennyt vitsiksi.

Lainaus käyttäjältä Hayarigami

Ei jäänyt. Palasin seuraavassa kommentissani Switchin peleihin, mutta toinen osapuoli ei näköjään hyväksy tilannetta vaan jankkaa "faktojaan". Valitettava tilanne, jonka soisi jo loppuvan.

Ja sinä saat jatkaa ihan vain koska kirjotit myös toisesta aiheesta? Vähän läpinäkyvää kikkailua, joten ihan yhtä paljon sinäkin tätä olet tässä jatkanut. Minä en vain yritä piilotella sitä.

Jankkaustahan ei olisi tarvinnut ollenkaan jos sinulle ei tarvitsisi vääntää rautalankaa. Tosin etpä sinä sittenkään ole ymmärtänyt, joten sinänsäpä tämä on aika turhaa. Minäpä se typerys tässä olen kun en ole oppinut ettei sinulle kannata mitään järjellä yrittää perustella.

En puhunut Switchin SELAIMEN paremmuudesta vaan edelleen vaivasta. Mikä tahansa toimiva selain olisi ollut vaivattomampaa kuin tehdä se ylimääräinen siinä ympärillä. Näin vaikeaako tuo ymmärtäminen sinulla yhä on? En myöskään "yleistänyt tilannettani" vaan nimenomaan olen koko ajan tarkoittanut että juuri ja nimenomaan siinä tilanteessa, sillä tuolilla, sillä rahilla, siinä asunnossa. Siihen sinä et niitä puhelimia voi saada taiottua viereen kun niitä ei siinä ollut.

Sinulle tuo Nintendo-fanius on ilmeisesti niin tärkeää, että jos olisin kertonut Switchin räjähtäneen, niin yrittäisit täällä selittää että ei se ole räjähtänyt kun muillakaan ei ole. Tai jotain yhtä loogista.

Jäikö rievun viestin ensimmäinen rivi lukematta?

"Switch ei näytä olevan enää keskustelun keskiössä, joten aletaas itse kukin palauttaa junaa raiteilleen."

Ei jäänyt. Palasin seuraavassa kommentissani Switchin peleihin, mutta toinen osapuoli ei näköjään hyväksy tilannetta vaan jankkaa "faktojaan". Valitettava tilanne, jonka soisi jo loppuvan.

Juu huomasin kyllä, että sinä olit sen lukenut.
Meinasin jotain voezistakin kommentoida, mutta ainoa joka tuli mieleen oli "ai sä olet niitä robotteja jotka vetää full comboja special tasolla".
Itse olen muutamaa biisiä kokeillut special tasolla eikä se ollut enää kivaa pelaamista.
Uusimman päivityksen mukana tulleista biiseistä kaksi oli sellaisia jotka tyydyin pelaamaan jopa easylla. Toki nopeus oli pakko nostaa kutoseen ettei kuollut tylsyyteen.

Joidenkin japanilaisten pätkiä voezista ja deemosta katsonut tubesta ja aina ihmetyttää kuinka hyvin jotkut osaa näitäkin pelata.
Sama toki koskee melkein jokaista rytmipeliä.

Joo, ihailen moisia rytmivelhoja. Itse pääsen parhaimmillaan tason 14 Specialeja Full Combona ja nyt on siis 28 sellaista suoritettu (S rank). Tasot 15 ja 16 ovat kyllä aika tuskaa (ja jotkut yksittäiset jo niitä ennen). Täytyy sanoa, että on upeaa huomata oma kehitys VOEZia pelatessa. Alussa en päässyt edes monia Hardeja Full Combona, Specialeista puhumattakaan, mutta nyt tuntuu, että muutamat Specialit menevät jo melko vaivatta virheettä. Ainoa miinus pelissä on, että teknojumputuksia on omaan makuuni liikaa. Nautin enemmän j-pop-tyylisistä kappaleista.

Voi miksei Deemo voi jo tulla Switchille!
Edit: Kiitos Mikanes! Oli päässyt täysin menemään ohi!

^ Onhan se julkaistu jo melkein kaksi kuukautta sitten..!!?

E: Deemo Review (Switch)

"Joo, ihailen moisia rytmivelhoja. Itse pääsen parhaimmillaan tason 14 Specialeja Full Combona ja nyt on siis 28 sellaista suoritettu (S rank).
Täytyy sanoa, että on upeaa huomata oma kehitys VOEZia pelatessa.
Ainoa miinus pelissä on, että teknojumputuksia on omaan makuuni liikaa. Nautin enemmän j-pop-tyylisistä kappaleista.
"

Itse olen huomannut, että noihin vaikeustason lukuihin ei ole luottamista ollenkaan. Joku 13 tason hard biisi voi olla paljon helpompi mitä tason 10 biisi.
Toinen miinus minulla on se, että todella usein nuotit ei tunnu menevän minkään äänen mukaan. Esim project diva sarjan peleissä ne saattaa mennä välillä tausta biitin mukaan, välillä melodian mukaan ja välillä laulun mukaan, mutta niissä on aina helposti havaittavissa se rytmi jota voi seurata.

Tässä tuntuu olevan monta biisiä jossa nuotit ei seuraa yhtään mitään jopa hardilla. Special tasolla niitä on vielä enemmän.
Usein tuntuu, että niitä on vaan lätkitty pitkin ruutua jotta homma on haastavaa.
Ehkä olen vaan väärässä enkä vaan huomaa jotain.

Vaikka itse olen kohtuu paska niin kyllä se kehittyminen on tullut huomattua täälläkin.
Biisit jotka oli alunperin naurettavan vaikeita on nykyään ihan kivoja pelata ja full comboja on kertynyt myös ihan kivasti. Tosin vain hardilla.
Itse kyllä tykkään rankemmista techno biiseistä ja varsinkin ne pari hardstyle biisiä saa virneen naamalle.
Silti kaksi omaa suosikkia on demossakin ollut wilt joka oli niin hieno biisi, että sen pelaamisen jälkeen peli oli pakko ostaa.
Toinen on run, lads run ihan silkasta pelaamisen ilosta sillä jo hard tasolla nuotit tuntuu menevän aika 1:1 musiikin kanssa.

Ja tosiaan se deemo on julkaistu jo pari kuukautta sitten kuten mikanes sanoi.
Tässä juuri sitä pelaamista joka saa kateelliseksi. Run lads run biisi deemossa yhdellä kädellä.

Edit: Tälle fontille täytyy ihan oikeasti tehdä jotain. Esim tuo kahden ykkösen välissä oleva kaksoispiste ei näy melkein ollenkaan. Lisäksi linkkien väri hukkuu aivan liian helposti normi tekstin sekaan.

Olen vieläkin täysin kahden vaiheilla tuleeko otettua NS vai XOX. Sinänsä ehkä NS olisi parempi, koska XOX:n hinta tulee varmasti nopeammin alas kuin NS:n. Mutta silti mietityttää se pelitarjonta. Niin ironista kuin se onkin. Kun on Zelda WiiU:lle ja Mario hype ei ole enää takaisin noussut, seuraava peli joka kiinnostaa on Octopath Traveller. Eniten silti epäilyttää 3rd Partyjen tuki. Joku voisi sanoa että se on hyvä, mutta tällä hetkellähän 3rd Partyilta on tullut vain uudelleen julkaisuja. Ja useat niistä voin pelata parempana PS4:llä. Indie tms. pelejä voi mainostaa kuinka paljon vaan, mutta en tarkoita niitä.

Muutenkin NS:n tulevaisuuden julkistuksissa ei mikään varsinaisesti nosta päätään. Metroid, mielenkiintoinen, mutta ei Primet aikaisemminkaan niin kovasti iskeneet. Yoshi, meh, Kirby, meh, Smash, meh. Täytyy alkaa myöntämään pikku hiljaa että en ehkä vain ole Nintendo -pelaaja enää. Jos edes pelaaja. Tosin DKC olisi eri juttu, samoin Kid Icarus ja ehkä 2D Metroid. DKC tulee varmasti jossain vaiheessa, mutta en NS:ää kyllä nyt osta sen takia.

Ei sillä, ei XOX:n tuleva pelivalkoima se erikoisemmalta näytä. Mutta pelejä on kuitenkin enemmän tällä hetkellä ja siinä on aina se taaksepäin yhteensopivuus peleihin jotka on pelaamattomana tällä hetkellä hyllyssä ja päälle vielä 4k leffa toisto (joka on oikeasti se mitä tulisi siinä käytettyä)

Valintoja valintoja. Voisi olla että jätän molemmat hyllyyn ja ostan uudet kaiuttimet. En kuitenkaan voi väittää että tällä hetkellä TV:ssä kiinni oleville koneille (PS4, WiiU + kasa vanhempia) ei löytyisi pelattavaa.

Mikäli pelailee vain konsoleilla ja haluaa ne multiplattarit parhaina versioina, niin One X ostoon. Jos ei ole merkitystä multiplattareissa graafisella erolla niin ei Onella ole oikein kauheasti mitä tarjota pelillisesti.

Switchillä taas on niin paljon kiinni siitä, että mikä iskee. Itsellä ei ole kiikarissa Marion ja Zeldan lisäksi oikein mitään. Snipperclipsin voisi ehkä ostaa. Pitäisi tosiaan - kuten itse sanoitkin - olla ns. Nintendo-pelaaja että Switchistä saa kaiken irti.

Jopa Onella on horisontissa enemmän kiinnostavia tulevia teoksia kuin Switchillä. Ja koska tätä on aina pakko erikseen painottaa, niin todellakin tämä on minun mielipiteeni asiasta. E3:lla oli kovan oloinen kattaus pienempää kamaa tulossa Onelle, joista ehdottamana ykkösenä Orin jatko-osa.

Laitteena tuo Switch kyllä on siististi cool. Tosin eipä sillä voi tällä hetkellä muuta tehdä kuin pelata mutta ainakin sille pelaamiselle on annettu monipuoliset mahdollisuudet.

Selaimestahan ei saa edes puhua mutta sitäkin enemmän toivoisin näkeväni aiempien Nintendo-konsolien pelien tuontia Switchille.

Tähän saan varmasti vastaukseksi taas jotain fiksua, tyyliin: "olisit ostanut Wii U:n" tai että "ei ne vanhat laitteet maksa nykyään juuri mitään, osta ne!" mutta kun tässä olisi taas kaikista mukavinta pelailla ne kaikki samalla laitteella JA vieläpä kannettavana. Johtosotkuakin välttäisi ja ainakin minulla on muutenkin kaikki HDMI-jakajan paikat käytössä, jonka takia Switchistä muodostui itselle täysin kannettava pelikone.

Siitä en tiedä että onko Wii U:n peleissä paljon kahden ruudun käyttöä vaativia pelejä mutta esim. Mario Galaxyt voisi heittämällä tuoda Switchille.

Itse ostin Switchin jo tässä vaiheessa lähinnä hyvän tarjouksen takia: Mario + konsoli 320 euroa. Tuosta saisi varmaan omansa takaisin jos myydä päättäisi tai ainakaan ei hirveästi jäisi tappiota.

Kyllä Nintendo varmasti porttaa enemmänkin Wii U:n pelejä Swithille. Hyvä vaan, U:n laitekanta oli niin huono että paljon hyviä pelejä jäi ihmisiltä pelaamatta.

Todennäköisesti sieltä tulee niitä WiiU porttauksia, kun Mario Kart myi niin hyvin mitä myi. Tosin Mario Kart taitaa olla Nintendon menestyneimpien sarjojen top-3:ssa, niin se on ainakin jollain tasolla oma tapauksensa. Tosin oman valinnan kanssa tällä ei ole väliä, koska WiiU tosiaan löytyy. Joten niiden porttaus NS:lle ei lämmitä oikein millään tasolla. Oikeastaan päinvastoin. Niillä resursseilla millä Nintendo tekisi porttauksia, voisi tehdä ihan uusia pelejä...

Mulla ei oo Nintendoa oikeen ollu sitten GameCuben. Oli mulla 3DS mut se pölyttyi vaan kaapissa. Oon kyllä saanut ihan koko rahan edestä ja silti monta peliä mitä haluis jää taloudellisista syistä kauppaan.

Jos yhtään kiinnostaa eikä oo vielä pelannut, niin Stardew Valley sopii Switchille ihan törkeän hyvin myös. Ja ohan nyt Rocket League, voi sitä tahkota myös liikenteessä! :D

Nyt tää ei-niin-kova-Nintendo-pelaaja lähtee tyttären kanssa Hesburgeriin ja syömisen jälkeen ku se jumittaa pari tuntia leikkipaikalla niin Switch povarista! En oo kyllä vielä päättänyt että Super Mario Odysseyta vai LA Noirea, mutta tohon Hori Tough Pouchiin kuuluu pienet kätevät taskut viidelle kortille, niin molemmat on kyllä mukana, plus tietty kaikki digitaalisetkin herkut.

XOnen ja Switchin vertailussa valitsisin ehdottomasti Switchin, sillä sen horisontissa on aivan käsittämätöntä pelitarjontaa:
- SHIN MEGAMI TENSEI V
- seuraava Pokémon
- seuraava Fire Emblem
- Octopath Traveler
- Dragon Quest XI:n Switch-versio
- Xenoblade Chronicles 2

Xbox Onen tuleviin peleihin perehdyin varta vasten tätä kommenttia varten, ja siellä kiinnostavaa yksinoikeutta on lievästi sanottuna niukasti:
- Ori

Mutta tähän mielipiteeseen yhtyviä tuskin löytyy, koska pelimakuni on Suomessa äärettömän harvinainen - lähes uhanalainen. Liian samanlainen kuin japanilaisilla. Pelitarjontaan perustuen pidänkin henkilökohtaisesti täysin luonnollisena sitä, että Xboxien myyntiluvut liikkuvat Japanissa kymmenissä tai sadoissa kappaleissa, siinä missä PS4 ja Nintendon konsolit myyvät useimmiten kymmeniä tuhansia viikossa. On aika masentavaa, että tälläkään foorumilla kunnon hypetystä monien Switch-pelien kohdalla tulevaisuudessa tuskin pääse syntymään, kun täkäläisten pelimaku on niin kovin erilainen. Sydäntäriipivää olla ympäristössä, jossa tuon tuosta joku mainisee pelitarjonnan puutteesta, vaikka itsellä moinen asia ei tule mieleenkään.

Lainaus

XOnen ja Switchin vertailussa valitsisin ehdottomasti Switchin, sillä sen horisontissa on aivan käsittämätöntä pelitarjontaa:
- SHIN MEGAMI TENSEI V
- seuraava Pokémon
- seuraava Fire Emblem
- Octopath Traveler
- Dragon Quest XI:n Switch-versio
- Xenoblade Chronicles 2

Itse odotan innolla noista kaikkia muita paitsi Dragon Questiä, jostain syystä kysyinen sarja ei ole innostanut muutakun kokeilemaan. Tuohon listaan jatkeeksi itsellä uusi Yoshi, Kirby, Metroid Prime 4, Nine Parchments, Wargroove ja Lost Sphear, joka kyllä tulee muillekkin konsoleille.
Onneksi Xenoblade Chroniclesia ei joudu enää kauaa odottelemaan, kiva taas saada swichillekkin lisää pelattavaa. Kyllähän switchille pelattavaa löytyy (noin 20 peliä ostettana), mutta kyllä silti kelpais porttaukset vanhemmista Nintendon peleistä.

Lainaus

XOnen ja Switchin vertailussa valitsisin ehdottomasti Switchin, sillä sen horisontissa on aivan käsittämätöntä pelitarjontaa:
- SHIN MEGAMI TENSEI V
- seuraava Pokémon
- seuraava Fire Emblem
- Octopath Traveler
- Dragon Quest XI:n Switch-versio
- Xenoblade Chronicles 2

Xbox Onen tuleviin peleihin perehdyin varta vasten tätä kommenttia varten, ja siellä kiinnostavaa yksinoikeutta on lievästi sanottuna niukasti:
- Ori

Mutta tähän mielipiteeseen yhtyviä tuskin löytyy, koska pelimakuni on Suomessa äärettömän harvinainen - lähes uhanalainen. Liian samanlainen kuin japanilaisilla. Pelitarjontaan perustuen pidänkin henkilökohtaisesti täysin luonnollisena sitä, että Xboxien myyntiluvut liikkuvat Japanissa kymmenissä tai sadoissa kappaleissa, siinä missä PS4 ja Nintendon konsolit myyvät useimmiten kymmeniä tuhansia viikossa. On aika masentavaa, että tälläkään foorumilla kunnon hypetystä monien Switch-pelien kohdalla tulevaisuudessa tuskin pääse syntymään, kun täkäläisten pelimaku on niin kovin erilainen. Sydäntäriipivää olla ympäristössä, jossa tuon tuosta joku mainisee pelitarjonnan puutteesta, vaikka itsellä moinen asia ei tule mieleenkään.

Mitenköhän tuohon vastaisi että ei nyt antaisi väärää kuvaa tai aiheuttaisi pahempaa ärtymystä. Yritetään.

Huvittavaa hiukan kun lähdit tähän, koska mainitsin että eniten odotan Octopath Traveleria, joka on SMTV:n jälkeen varmaan japanilaisin peli koko joukosta. Ja vielä laitoin "Ei sillä, ei XOX:n tuleva pelivalkoima sen erikoisemmalta näytä".

Xenoblade Chronicles 2 voisi olla hyvä jos se taistelumekaniikka olisi erilainen. Minulle esim. "oikea" JRPG tarkoittaa mm. vuoropohjaista taistelua.

Itsehän siis olen 2000-luvun vaihteen "japani-fani" ja niitä joihin iski PSOnen FF-sarja ja Naruto jne. shōnen kuin leka. Sen jälkeen on ajatusmaailma vähän... sanoisiko fokusoitunut, vaikkakaan ei suuremmin muuttunut. Eli uskallan myöntää että Japanistakin tulee paskaa tai jotain mikä ei kiinnosta ja lännestäkin tulee parhautta ja jotain mikä kiinnostaa. Toki myönnän että en ikinä ns. maksimiin asti päässyt tuossa "japanilaisuudessa", kun ei tullut tilaisuutta ikinä oikeasti lähteä sinne Japaniin. Mutta muistan sen kun Japani oli hienointa mitä pallolta löytyi, animea ja mangaa meni metrikaupalla ja kun vihdoin pääsi Japanin alkeiskurssille oli ensimmäistä kertaa kieltenopiskelussa aktiivisesti mukana. Se oli sitä aikaa... Ja vaikka joka jannu on luonnollisesti oma itsensä, pieni deja vu noista sun jutuista tulee. Tällä haen sitä, että vaikka pelimakusi ei välttämättä ole valtavirtaa sinun mielipiteeseen yhtyviä löytyy aivan varmasti. Niin menneisyydestä, nykyisyydestä kuin tulevaisuudestakin.

Tuossa ylemmässä listassa ainoa itseä kiinnostava on xenoblade ja siitä onkin erikoisversio varattuna.
Kaikki tuntuu octopath travelleria kehuvan ja luulisi sen minuunkin iskevän sillä tykkäsin todella paljon barvely defaultista ja bravely secondista.
Omaan makuun siinä vaan oli melkein kaikki pielessä. Ääninäyttely oli heikkoa ja graafinen ilme ei vaan toimi minulle. Telkkarin kautta kun pelasi niin melkein alkoi silmiä särkeä ja hahmoista ei saa mitään selvää.

Oikeastaan ainoa plussa oli se bravely defaultista kopsattu taistelu systeemi.
Jos tuossa olisi myös bravelyn visuaalinen tyyli niin olisin kiinnostunut.
Mutta tuo nyt olikin joku aikainen proto jolla vaan esiteltiin tulevaa projektia ja moni asia voi muuttua, tai tuon käsityksen ainakin olen saanut.

Uus Pokemon noista kiinnostaa, mutta siihen jää mulle. Ei oo japsirpg:t oikeen ikinä uponneet mulle.

Mutta eipä se mulle Switchin arvoa alenna. Jokaselle jotakin.

Ite jos nyt switchin hommaan niin siihen hommaan ainakin armsin, mario kart 8 deluxen, super mario odysseyn, Legend of Zeldan, Splatoon 2:sen, Snipperclipsin, Just dance 2018, Pokken Tournament ja ehkä Binding of Isaacin ja tietysti myös suojalasin ja kotelon mutta en tietysti kaikkea kerralla :D

Nine Parchments (Frozenbyte) Demo saapunut tänään ladattavaksi Switchin eShopista.

Magicka 2 ei lopulta iskenyt, vaikka luulin, joten sen perusteella en usko tuon Nine Parchmentsinkaan osuvan. Tosin kyllä se silti trailerin perusteella kiinnostaa, joten eipä se demottaminen mitään maksa.

Onko Switchillä niin vähän pelejä vai miksi demoja on niin köyhänlaisesti tarjolla? Tosin eipä niitä muutenkaan nykyisellä konsolisukupolvella ole samaan malliin kuin muistelen X360-aikoina olleen. Tai no, puhun tosin lähinnä Arcade-peleistä, joista oli MS:llä AINA demo. Muistaakseni se oli ihan vaatimuksena niissä.

Niitä latauspelien demoja minä tosin nimenomaan Switchillekin toivoisin. Fyysiset tulee ostettua fyysisinä ja niistä yleensä osaa muutenkin paremmin sanoa kiinnostaako vai ei.

^
Oon hämmästelly ihan samaa! Noista "oikeista" peleistä on jotenki helpompi sanoa kiinnostaako vai ei, mutta kaikki lataus- ja indietavara tuntuu olevan ihan täyttä lottoamista, eikä niitä siksi ole tullu ostettuakaan Stardew Valleytä lukuunottamatta.

X360 aikana tuli tosiaan ostettua ihan järkyttävän monta Arcade-peliä. Se oli kyl toimiva systeemi kieltämättä. Lataa peli, pelaa rajotettu demo versio. Tykkäsiks? Maksa peli ja se on samantien kokonaan auki ilman mitään lisälatauksia.

Toisaalta monesti lataus- ja indietavara on myös sen verran halpaa, että harvemmin siinä kokee suurta rahaa menettäneensä, vaikka peli ei täysin iskisi. Täydeksi lottoamiseksi en kutsuisi, kun arvosteluja on pienemmistäkin peleistä nykyään runsaasti saatavilla netissä.

"Sen verran halpaa" on vähän huono argumentti sian säkissä ostamista vastaan... Itse jätän mieluummin ostamatta kuin menetän ne vähätkin roposet. Ja tässä nyt oli kyse niistä tapauksista, joista ei pysty 100% sanomaan vaikka miten lukisi arvioita, katsoisi videoita sun muuta.

Esim. Prey vaikutti kaikinpuolin täysin siltä peliltä mitä haluan pelata mutta demo ei iskenyt yhtään. Jos olisin mennyt fiiliksellä niin rahat olisivat ehkä menneet hukkaan.

Tosin nyt ostin tuon kuitenkin 19 eurolla, koska sitä on kehuttu paljon monessa paikkaa ja Witcher 2:n kanssa kävi niin, että ensin ei iskenyt yhtään ja kun pääsi sisään, niin parhaita pelejä ikinä.

Prey on tuosta omasta käyttäytymisestä huolimatta kuitenkin hyvä esimerkki siitä, että ne vaikutelmat voi kääntyä täysin toisenlaisiksi kun peliä pääsee itse kokeilemaan.

Se itse testaaminen on kuitenkin se lopullinen niitti usein kaikelle muulle vaikutelmalle teoksesta. Suoraan sanottuna en osaa sanoa pidänkö lopulta vapaan maailman Zeldasta, sillä viime aikoina ylipäänsä open world on väsyttänyt. Mario Odyssey ja useampi muu viimeaikoina pelaamani teos tekee maailman vapauden juuri oikein: sopivan tiivistä mutta silti tarpeeksi vapaata etenemistä. Ei mitään "tässä on X neliökilometriä, mene, poikani ja tee itse seikkailusi!"-juttuja enää...

Kyllä multa on jäänyt ihan tolkuton määrä pelejä ostamatta, kun on annettu mahdollisuus demota tai joku betaviikonloppu tms nettipelissä.

Onhan se mun näkökannalta hyvä, mutta siinä jäi tekijät ilman rahojaan, vaikka olisin pelin ostanu hypen perusteella. Mutta ehkä siinä käy myös toiste päin, eli kun joku epävarma pääsee kokeilemaan, niin ostaa sittenkin.

Vajaa kuukausi tuli dataa siitä, miten pelaajat tykkäävät pelata Switchillä. Oli miellyttävää huomata, että kuulun siihen peräti 30%:n joukkoon, joka pelaa Switchillä pääsääntöisesti telakoimattomana. Pääsääntöisesti telakalla pelaaminen oli vain alle 20%:n vastaajista puuhaa. Yllätyittekö te näistä luvuista?

Suurin osa oli kuitenkin niitä jotka pelaa molemmilla tavoilla. Muut vaihtoehdothan oli vain telakassa tai vain kannettavana. Itsellä nykyään varmaan 60% ajasta pelaan kannettavana.

Ei vain telakassa tai ilman vaan vähintään 80% ajasta, kuten artikkelissa mainitaan. Joka tapauksessa telakaton moodi näyttäisi olevan tuon kyselyn perusteella telakkamoodia suositumpi. Näin ollen - telakoimattomasta käytöstä johtuen - voidaan odottaa, että suht monella Switchin akku "kuolee" muutaman seuraavan vuoden aikana. Täten myös akunvaihtopalveluja alkanee muutaman vuoden sisällä ilmaantua (Nintendon oman akunvaihtopalvelun lisäksi, mutta onko Nintendolla edes Suomessa päämajaa, jossa akunvaihto-operaatioita voitaisiin suorittaa?). Itse ainakin olen jo nyt huolissani tuon upean laitteen elinkaaresta ja haluan välttämättä, että laitteeseeni asennetaan aikanaan uusi akku osaavissa käsissä.

Lainaus

Itse ainakin olen jo nyt huolissani tuon upean laitteen elinkaaresta ja haluan välttämättä, että laitteeseeni asennetaan aikanaan uusi akku osaavissa käsissä.

Itse en maksaisi mistään palveluista ylihintaa mutta haluaisin että akku on varmasti laadukas. Toisaalta taas Nintendo hinnoittelee tuotteitaan muutenkin Apple-tyyliin, joten virallinen Nipa-akku on varmasti moninkertaisesti kalliimpi kuin jokin täysin toimiva tarvikeakku.

Osaa sitä toki muutkin: MS:llä taisi olla hdmi-piuhoja ylihintaan Xbox-merkittynä ja nytkin ulkoisia kovalevyjä myydään Playstationin ja Xboxin logoilla varustettuna vaikka mikä tahansa peruskovo toimisi.

Muutenpa se akun vaihtaminen vaikuttaisi olevan yllättävän helppoa, mitä netistä on videoita katsellut. Sen suhteen ei siis ainakaan meikäläisellä ongelmia kunhan vaihtoakun tietää olevan ok. Toki itse tykkään joka tapauksessa tehdä tuollaiset itse, joten sekin kohdallani merkitsee. Ja jos ei uskallus tai usko omiin taitoihin riitä, niin onhan se parempi sellaisen vaihtaa joka osaa.

Takuu-ajalla en tietenkään itsekään vaihtaisi mutta vain sen takia että jos tulee muita vikoja, niin takuu on aukomisen takia mennyt.

Virallisestihan Nintendo ei suosittele akkua itse vaihdettavaksi, mutta jos on luottoa omiin taitoihin, niin mikäs siinä. Ei se videon perusteella suunnattoman hankalalta näytä, mutta kai siinä moni asia voi mennä pieleen. Ainakin videon perusteella olettaisin, että akkua vaihdettaessa mahdollista (lasista) screen protector -suojakalvoa ei tarvitse irrottaa - korjatkaa jos olen väärässä. Mitään sadan euron ylihintaa en minäkään ehkä akunvaihdosta maksaisi, mutta suht paljon olen kuitenkin valmis pulittamaan, kun tärkeästä asiasta on kysymys.

Lainaus

Virallisestihan Nintendo ei suosittele akkua itse vaihdettavaksi, mutta jos on luottoa omiin taitoihin, niin mikäs siinä.

Kerro toki jokin valmistaja joka suosittelisi. Siinähän menee voitot jos porukkaa itse suositellaan asioita tekemään.

Akun vaihto ei minusta kauheasti vaadi jos yhtään on mitään ikinä itse käsillään tehnyt. Edelleen toki ymmärrän jos haluaa olla varma ettei kämmäile ja/tai ei ole luottoa osaamiseensa. En minäkään lähtisi ilman oppaita/videoita hommaa tekemään mutta tosiaan niiden perusteella helppo homma.

Vasta purin vanhemman läppärini melkein atomeiksi ja oli ensimmäinen purkamani läppäri. Kasaankin meni ehjänä ja yhä toimii. Jännitti toki vähän että saako enää kasaan mutta en olisi alkanut tekemään edes jos en olisi nähnyt selkeää videota asiasta.

Kännyköistä yleisesti ottaen taitaa olla vaikeampi vaihtaa akku kuin Switchistä. Siis sellaisista kännyköistä, joissa ei ole käyttäjän vaihdettavaa akkua.

Lainaus

Ei se videon perusteella suunnattoman hankalalta näytä, mutta kai siinä moni asia voi mennä pieleen.

Ei tosiaan vaikuta ja ainahan voi käydä mitä tahansa. Otetaan esimerkkinä oman pc:n rakennus: se on helppoa mutta aina löytyy porukkaa, joka työntää väkisellä jotain rikki. Mahdollista siis toki on mutta kärkkäästi kommentoiden täytyy olla jo lähelle idiootti että hommassa jotain rikkoo. Osat ei mene kuin tietyllä tavalla sinne oikein ja jos yhtään malttaa seurata vielä ohjeita niin kuka tahansa normaali liikkumiskyvyn omaava voi kasata tietokoneen. Akun vaihdon väitän olevan samassa sarjassa, ainakin Switchin osalta.

Lainaus

Ainakin videon perusteella olettaisin, että akkua vaihdettaessa mahdollista (lasista) screen protector -suojakalvoa ei tarvitse irrottaa - korjatkaa jos olen väärässä.

Muistaakseni akun vaihdossa otetaan vain takakuori irti, joten jos kalvo ei jostain kumman syystä levity myös sinne, niin ei tarvitse muuta irroittaa.

Lainaus

Mitään sadan euron ylihintaa en minäkään ehkä akunvaihdosta maksaisi, mutta suht paljon olen kuitenkin valmis pulittamaan, kun tärkeästä asiasta on kysymys.

Joo, hinnastahan se lopulta on kiinni. Epäilen kuitenkin olevan sama juttu kuin puhelimien suhteen: itse saa halvemmalla tehtyä. Toisaalta kuten jo sanoin: puhelimet on äkkiseltään vertailtuna vaikeampia akun vaihdon suhteen. Siellä on enemmän kaikkea liimaa sun muuta välissä eikä mitään ruuveja taida juuri löytyä. Toisin kuin Switchissä, jossa ruuvit on.

Tiivistäen siis: takuulla akunvaihdon tekevä firma järkevällä hinnalla lienee Switchin suhteen paras vaihtoehto. Itse kuitenkin vaihtaminen tuntuu olevan helppoa, kunhan on varma akun laadusta. Minä vaihtaisin itse jo värkkäilystä pitämisen vuoksi, kunhan olisi varmuus akun laadukkuudesta.

Dualshockiin olisin vaihtanut akun mutta epäilyttää halvat hinnat. Onko ns. virallisissa akuissa vain niin hitosti ilmaa hinnassa että alkaa sen takia epäilemään jo normaalihintaisia akkuja? Kameraankin voisi ostaa toisen akun mutta jäänyt ostamatta kun viralliset on kalliita ja halvat epäilyttää laadullaan. Ei huvittaisi rikkoa kallista kameraa, saati Switchiä tai muutakaan.

Pointti tuohon ekaan sitaattiini liittyen oli siis se, että Nintendo itse ei esimerkiksi mainosta suuresti 3DS:n akunvaihtopalveluaan (jos sellaista edes on), sillä 3DS:n akku on paljon Switchin akkua yksinkertaisempi vaihtaa. Sen sijaan Switchin kohdalla akunvaihtopalvelu tuli uutiseksi jo melko aikaisessa vaiheessa, mikä on ymmärrettävää, kun vertaa akunvaihdon hankaluutta 3DS:ään. Lyhyesti sanottuna vaikuttaa siis siltä, että 3DS:n akku on suunniteltu peruskäyttäjän itse vaihdettavaksi, Switchin ei.

Lisäkysymys: Onkohan siitä mitään haittaa, jos käsikonsolimoodilla pelatessa pitää Switchiä koko ajan latauksessa (olettaen että pelaa pistorasian lähellä)? Tilannehan muistuttaa suuresti telakoituna pelaamista, jolloin Switch myöskin on käsittääkseni koko ajan latauksessa. Vai sanoisitteko, että käsikonsolimoodilla pelatessa jatkuva yhtäjaksoinen lataaminen on akun eliniän kannalta jopa suositeltavaa?

Asiaa sivuten, kuinka kauan teillä 3DS:sän akku kestää? Itse ihmettelin kun Switch julkistettiin, ja kaikki valitti kolmen tunnin akkukestoa, mutta ei minun 3DS XL akku kestä pelikäytössä yhtään kolmea tuntia kauempaa. Yhdelle kaverille ihmettelin että onko akku vanhentunut niin se sano ettei se ikinä ole kestänyt kauempaa hänelläkään (sama malli).

Ei sitä akkua kauheasti kannata miettiä. Se kuluu joka tapauksessa, enkä usko että normaalikäytön rajoissa sen alinkaarta pystyisi vuosia lisäämään. Itse uskon että akku kuluu enemmän siitä jos sen ei anna mennä tyhjäksi tai kulua joskus, kuin että sitä pitäisi siinä jatkuvasti virran päässä. Tämä perustuu omaan kokemukseen. Puhelimia on tullut yleensä pidettyä useampi vuosi, mutta harvemmin niissä on akku mennyt íhan käyttökelvottomaksi. Tietokoneissa taas, jotka on enimmäkseen virrassa kiinni, kuluu akku lähes aina loppuu jonkun vuoden päästä, eikä se pidä virtaansa. Toki näissä on erilaista tekniikkaakin. Mutta uskon että NS:ssä on pitkälti samanlaista teknologiaa kuin tableteissa/puhelimissa ja silloin sen pitää kestää uudelleen latausta paremmin, kuin jatkuvaa virroissa oloa.

JayeizH, tuo uskomus akun ajoittaisen tyhjentämisen tarpeellisuudesta on kyllä melko tyhjentävästi kumottu. Etenkin tästä viestistä saa hyvät perustiedot Switchin akun (ja muidenkin litiumioniakkujen) suositellusta latausmenettelystä. Niitä ei ole mitään syytä päästää 0%:iin vaan mieluusti pitää aina 60%:n yläpuolella. Kysäisin vain, kun juuri tuosta mainitsemastani tapauksesta en ole nähnyt selvää mainintaa.

3DS:n akkukestosta: en ole tarkkaan mitannut, mutta kyllä minulla kestää ainakin yli 3 tuntia. Eron Switchin akkuun kyllä huomaa.

Ihan täytyi tarkistaa asia. Ja ongelma ei sinänsä ole siinä että akku pitäisi tyhjentää, vaan siitä että sitä ei saisi ladata täyteen. Eli optimaali lataus on kai välillä 25%-80%. Ja eniten akkua kuluttaa se, jos lataa akun aina täyteen ja se on korkeassa lämpötilassa. En tiedä kuin NS kuumenee, mutta tällä on ilmeisesti merkittävä (tai merkittävin) vaikutus akun käyttöikään.

Lisäksi en tiedä kuinka NS:n toimii jo sitä pitää jatkuvasti latauspiuhassa, mutta silloinhan se on jatkuvasti latauksessa ja ainakin periaatteessa lataa jatkuvasti sinne 100% asti sitä. Järjen mukaan tämän pitäisi lyhentää ikää, koska täyteen lataaminen sitä tekee siinä missä tyhjäksi päästäminenkin. Toki NS:ssä voi olla jokin asetus joka ei lataa sitä aivan täyteen.

Kolmas on vielä lataus nopeus, eli käytännössä kuinka paljon akkua ladataan. Mitä nopeampi lataus sitä enemmän akku kuluu, koska siihen syötetään virtaa suuremmalla jännitteellä.

Kerta keskustelu lipsahti 3DS:n puolelle, niin kysynpä minäkin: miten kauan teillä immeisillä kestää ladata oma 3DS:n akku täyteen? Itselläni on siis perus 3DS XL ja laturina toimii Gamestopin oma aparaatti (koska en suostunut tukemaan Nintendon älytöntä "Osta laturimme erikseen"-humpuukia). Tällä kokoonpanolla laitteeni oranssi latausvalo sammuu noin 3 h - 3h 30 min latauksen jälkeen. Ja siis, itselläni on tapana pelata akku IHAN nollille. Tämä tarkoittaa hyvin tiheää tallentamista sen viimeisen 10 minuutin aikana, kun laitteen molemmat valot välkkää kuin hätävalot konsanaan. Mitä akun kestoon tulee, sanoisin sen olevan siinä 3-4 tunnnin paikkeilla, kunhan kaikki ylimääräiset räpellykset kuten streetpass tai internetti ovat pois päältä (puhumattakaan siitä kaikista pahimmasta virtasyöpöstä, eli 3D-efektistä).

Jotta en menisi kuitenkaan täysin offtopicin puolelle, niin sanotaanpa vielä pari asiaa Switchistä: jos Pokemonin pääpelit ovat tosiaan tulossa seuraavaksi Switchille (mikä näillä näkymin vaikuttaa erittäin todennäköiseltä), niin ne olisivat minulle varsin varteenotettava syy ostaa koko konsoli. Silloin voisin hankkia laitteelle ainakin Pokemonin, Zeldan ja viimeisimmän Marion...

Joskin, tähän väliin mahtuu pari mutta-kohtaa; ekaksikin, kuten olen jo tuolla aiemmissa uutisissa uumoillut, saatan seuraavan Pokemon-generaation kohdalla ihan suosiolla joko skipata ekat pelit tai sitten odotella vähintään vuoden verran, josko niistäkin tulisi tällainen selkeästi viilatumpi ja sisällöltään rikkaampi Ultra-versio. Jos sitä ei sen ensimmäisen vuoden jälkeen tupsahda pellolle, niin voisihan sitä sitten harkita, että ostanko tuota uutta geniä silloin vaiko en. Ultra Sunia on toki ollut kiva pelata, mutta samalla se on alleviivannut sitä, millaista sisällön saksimista ja viimeistelyn puutetta ekat pelit ovat joutuneet kärsimään. Tosin jos Switchille tulevat pelit ovatkin 4. genin remakeja, niin niiden tapauksessa tuskin tarvitsee pelätä tuollaista kikkailua Gamefreakilta.

Sitten se toinen mutta Switchin ostoon. Ja tämä liittyy laitteeseen itseensä. Tai tarkemmin sanottuna sen puutteisiin: näyttöä naarmiva, köykäinen lataustelakka sekä varsin nopeaa lyhenevä akun kesto (ainakin mitä olen sivumennen nähnyt joidenkin kommentteja sekä täällä että muualla) - ei hyvä. Jos härvelillä ei pysty perustilassa pelaamaan edes kolmea tuntia putkeen, ainakaan ilman jotain saakutan varavirta-möhkälettä, joka roikkuu Switchissä kuin syöpäkasvain, niin olis aika ikävää kiikuttaa sitä Switchiä minnekään kotini ulkopuolelle. Ilmeisesti (ainakin joillain) ihmisillä tuo akun kesto on romahtanut huomattavasti jo muutaman kuukauden jälkeen ostopäivästä. Semmoinen ei oikein vala uskoa laitteen kestävyyteen.

Konsoli ja sen pelit kyllä kiinnostavat minua, mutta mieluummin odottelen Switchin hiotumpaa versiota, jossa on hyvässä lykyssä sekä parempi akku että lataustelakka.

Ei mulla kyllä akku oo vielä mihinkään huonontunut, vain idiootit tai vialliset telakat naarmuttaa näyttöä. Jos 3h kotikonsolitason peliä riitä niin sitte ei ehkä kannata hommata Switchiä. 3DS tason pelit pyörii sitten paljon kauemmin

En ole aiheesta videoita edes katsonut, mutta olen tiiraillut onko Switchiini tullut telakasta naarmuja ja en kyllä edes ymmärrä, miten siinä voi onnistua? Siis asetat sen normaalisti painamalla alas ja se on paikallaan. Miten helvetissä siinä saa naarmuja aikaan? Jonkun kuvan olen kyllä nähnyt.

Tämä saitti kyllä toimii oudosti. Tein lainauksen, mutta en näe viestiä minkä lähetin. Alueen etusivulla kyllä lukee että meikä teki viimeisimmä viestin. Nyt se ilmeisesti taas tulee kun lähetän tämän -->

EDIT: WTF mun viesti menikin tuonne väliin lainatun viestin eteen O_o Holy shitballs mikä suunnittelijan väläys. Mitä hiton järkeä tossa on keskustelupalstalla :D :D

JayeizH:

"- - jatkuvasti latauspiuhassa, mutta silloinhan se on jatkuvasti latauksessa ja ainakin periaatteessa lataa jatkuvasti sinne 100% asti sitä."

Olen ymmärtänyt, että 0%:sta 100%:iin on yksi "lataussykli". Jos Switchin lataa täyteen nollasta sataan, akun elinikä vähenee tuolla yhdellä syklillä. Sen sijaan jos Switch on koko ajan latauksessa (kuten se aina telakoituna on, ja telakoimattomanakin, jos varta vasten pitää latauksessa), prosentit pysyvät koko ajan 100%:ssa, joten varsinaisesti syklejä ei pääse edes muodostumaan. Joskus akun latautuessa pelatessa akkuprosentti saattaa laskea vähäisesti, jolloin saattaa tulla minimaalisia hyppäyksiä (99% --> 100%), mutta tuossahan kestää todella kauan, että akkua on ladattu 100%:n (eli yhden syklin) verran. Switch myös ilmeisesti lopettaa latauksen aina, kun akku saavuttaa 100%:n merkkipaalun. Koska kuumeneminen tai ylilataus ei Switchissä ole ongelma, on vaikea keksiä syitä, miksi kyseinen menettelytapa ei olisi paras syklien kuluttamisen kannalta. Tämä on siis käsitykseni, joka lukemistani vakuuttavan oloisista kirjoituksista (kuten yllä linkkaamastani) on muodostunut. Etsin täältä lähinnä vahvistusta tälle, mutta JayeizHin kommentti on tämän kanssa monilta osin ristiriidassa.

Momenttumi ei taida olla vielä ohitse. Japaniassa myytiin viime viikolla 145200 kappaletta Switchejä.Black fridayn myydyin tuote oli Amerikassa Switch. Hienoa!
http://nintendoeverything.com/media-create-sales-11-20-17-11-26-17/

Itse lueskelin tätä: http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

Ja eniten pisti silmään tämä "The worst situation is keeping a fully charged battery at elevated temperatures. Battery packs do not die suddenly, but the runtime gradually shortens as the capacity fades."
Ja saitilla on vielä lista:
Temperature 40% charge 100% charge
0°C 98% (after 1 year) 94% (after 1 year)
25°C 96% (after 1 year) 80% (after 1 year)
40°C 85% (after 1 year) 65% (after 1 year)
60°C 75% (after 1 year) 60% (after 3 months)

Eli esim. 25 astetta lämmintä ja 100% lataus tarkoittaa että vuodessa akkukapasiteetti laskee 20%.

Käytännössä ymmärrän tuosta artikkelista, että pitäisi ladata vähän ja usein. Mutta en tiedä kuinka tämä vaikuttaa lopulta. Koska lopulta puhutaan latauskerroista (cycle). Eli kun lataan vähän ja useasti akku kestää useamman lataus kerran, mutta siinähän tulee sen verran enemmän niitä latauskertoja, että käytännön hyöty jää todennäköisesti pieneksi.

Mutta se taitaa olla hyvä sääntö että ei lataa täyteen kun on kuuma tai huolehtii että NS ei ole kuumassa paikassa. Sillä taitaa säästää akkua eniten. Tuon artikkelin mukaan.

EDIT: En nyt saanut tuota kaaviota fiksun näköiseksi, mutta se tarkoittaa kuinka monta prosenttia alkuperäisestä virtamäärästä antaa 40% ja 100% lataus vuoden jälkeen, kun sitä on ladattu tietyissä lämpötiloissa.

Ainakin rc autojen kanssa kun lipo (lithium polymer) akut on kuukausia käyttämättä niin optimi jännite säilytykseen on n.3.7v/kenno eli n.puolet maksimista.
Äsken uteliaisuuttani tsekkasin omat akut ja samat jännitteet niissä on edelleen kuin yli vuosi sitten.

Käsikonsolien kanssa tilanne tietenkin on eri, koska se laite imee hieman virtaa vaikka onkin pois päältä. Veikkaan, että jos nyt lataan switchin 50% täyteen niin ei se vuoden päästä lähde edes päälle.
Toki switchin akku on li-ion, mutta saman tyylistä varastoimista google sillekin tarjoaa kun nopeasti tsekkasin eikä tuo oikein toimi käsikonsolin kanssa.

Paras tapa taitaa olla vaan pitää huoli ettei akku pääse niin tyhjäksi, että laite ei enää mene päälle. Tuossa vaiheessa on jo aika varmaa, että jotain vahinkoa akulle on tullut.
Itselle kävi noin vitan kanssa. Vielä en ole kokeillut kestääkö akku kuten ennen.

Lataamisen suhteen ei pitäisi olla mitään väliä kuinka täynnä tai tyhjä akku on kun laitteen laittaa piuhaan kiinni. Sama homma nykyisten puhelimien kanssa ja niidenkin akut kestää vuosia vaikka niitä ladataan joka yö jos luuri on kovassa käytössä.