1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus

Itse tajusin tänään ihan uuden asian pelistä, vaikka tähtiä jo kasassa +300kpl. Niin se vaan leimasinten hakeminen avaa silmiä :)

"Ai noinkin voi tehdä"

Edit: Nyt ilmeisesti menossa aivan viimeinen maailma, kyllä tuota on tahkottukin :D

Edit2: [spoiler]Crown-world lannistaa mut...[/spoiler]

Huhhuh, juuri pääsin viimeisen kentän läpi. Harvinaisen tyydyttävä fiilis.

Pelihän alkaa suorastaan huolestuttavan helposti, kaikki vihreät tähdetkin ovat helppoja löytää. Vaikeustaso nousee kyllä pikkuhiljaa, mutta ei mitenkään valtavasti. Lopputekstien jälkeen aukeavat kentät ovatkin jo kutkuttavan pirullisia. Mutta voi hyvät hyssykät sentään, sitä viimeistä maailmaa.

[spoiler]Vikassa Mystery Housessakin oli tarpeeksi hikoiltavaa, mutta viimeinen varsinainen kenttä oli varmaan vaikein asia, mitä Nintendo on ikinä peleihinsä luonut. Kuolin aivan liukuhihnalta siinä. Eikä edes missään yhdessä kohdassa, vaan kentän jokainen osio oli rakennettu lannistamaan pelaaja. :)

(Lucky Bell auttaa kyllä kivasti, sillä patsaalla esim. saa murskattua ne heiluvat piikit)[/spoiler]

Lainaus käyttäjältä finngamer+

Huhhuh, juuri pääsin viimeisen kentän läpi. Harvinaisen tyydyttävä fiilis.

Pelihän alkaa suorastaan huolestuttavan helposti, kaikki vihreät tähdetkin ovat helppoja löytää. Vaikeustaso nousee kyllä pikkuhiljaa, mutta ei mitenkään valtavasti. Lopputekstien jälkeen aukeavat kentät ovatkin jo kutkuttavan pirullisia. Mutta voi hyvät hyssykät sentään, sitä viimeistä maailmaa.

En ole itse vielä päässyt 3D Worldia pelaamaan, kun saan sen vasta jouluna, joten en sano tuosta vaikeudesta vielä mitään, mutta oletko vetänyt New Super Mario Bros. U:n kaikkia Challengeja kultamitaleilla? Noista etenkin "Don't. Touch. Anything." -haaste menee helposti samaan kategoriaan tuon kuvailemasi kanssa.

Lainaus käyttäjältä Miku

En ole itse vielä päässyt 3D Worldia pelaamaan, kun saan sen vasta jouluna, joten en sano tuosta vaikeudesta vielä mitään, mutta oletko vetänyt New Super Mario Bros. U:n kaikkia Challengeja kultamitaleilla? Noista etenkin "Don't. Touch. Anything." -haaste menee helposti samaan kategoriaan tuon kuvailemasi kanssa.

Juu, tuli vedettyä kaikki (yksinpelattavat) haasteet kultaan.

Saatan ehkä muistaa väärinkin, mutta kyllä tuo 3D Worldin taso tuntui vaikeammalta. :)

En tiedä mikä on kun ei hirveästi innosta yksinpelinä 3D World. Neljä tuntia pelannut ja en vain nauti pelaamisesta ollenkaan. Tuntuu vain jotenkin väkisin puurtamiselta. Toivoisin tulevaisuuden Marioilta hieman Sunshinen kaltaista vapaampaa maailmaa. Nyt on hirveä kasa täysin erilaisia kenttiä, joissa on paljon vaihtelua, mutta tuntuu se punainen lanka olevan hieman hukassa.

Tämä on varmaan loisto viihdettä ystävien kesken, mutta yksinpeli ei vakuuta ollenkaan. Tai ehkä sitä vaan tähän vuodenaikaan uppoutuu enemmän synkempiin peleihin. Varmaan uusimman Walking Deadin jälkeen tämä voisi iskeä paremmin. Viikonloppuna tulee kylään pikkuveli ja sisko. Molemmat hulluja Mario faneja. Ehkä sitten niiden kanssa saadaan hauskat mittelöt aikaiseksi.

Lainaus käyttäjältä finngamer+

Juu, tuli vedettyä kaikki (yksinpelattavat) haasteet kultaan.

Saatan ehkä muistaa väärinkin, mutta kyllä tuo 3D Worldin taso tuntui vaikeammalta. :)

Juu no uskotaan sitten. :) Itse muistan jumittaneeni kesällä melkein pari päivää sen "Don't. Touch. Anything." -haasteen parissa kun hommasin itsekin kaikista noista kultamitalit. (Myöskin niistä kahden pelaajan Boost Mode Challengeista, onneksi kaverilla ja veljellä oli kärsivällisyyttä jatkuvien Retryjen jälkeen!)

Siitä olen kyllä iloinen että Nintendo on viime vuosina alkanut laittamaan Marioihin näitä super-vaikeita kenttiä tai haasteita. Mario Galaxy 2:sta on jo aikaa kun olen sen vetänyt läpi, mutta siitä mieleeni jäi etenkin viimeinen tähti, eli Grandmaster Galaxy Perfect Run. Sitten New Super Luigi U oli itsessään mukavan haastava ja etenkin bonusmaailman kentät olivat jo todella vaikeita. New Super Mario Bros. U:ssa oli Challenget. 3D Landista ja New Super Mario Bros. 2:sta ei tosin jäänyt itselleni mieleen mitään erityisen hankalaa, mutta enpä ole päässyt jälkimmäisen DLC:hen käsiksi (Siellä on ilmeisesti muutama vaikea kenttä Coin Rushiin) kun eShop ei suostu yhteistyöhön OP Visa Electronin kanssa.

Lainaus käyttäjältä Hugejorma+

En tiedä mikä on kun ei hirveästi innosta yksinpelinä 3D World. Neljä tuntia pelannut ja en vain nauti pelaamisesta ollenkaan. Tuntuu vain jotenkin väkisin puurtamiselta. Toivoisin tulevaisuuden Marioilta hieman Sunshinen kaltaista vapaampaa maailmaa. Nyt on hirveä kasa täysin erilaisia kenttiä, joissa on paljon vaihtelua, mutta tuntuu se punainen lanka olevan hieman hukassa.

Itsekin pidän enemmän Mario 64:n, Sunshinen ja ekan Galaxyn tyylisistä vapaammista Marioista, joissa on laajemmat kentät ja jossain määrin vapaampi meininki. Jotkut tosin ovat sitä mieltä että nuo vapaammat ja laajemmat 3D-Mariot ovat enemmänkin seikkailupelejä kuin tasoloikkia. En ole tosiaan 3D Worldia vielä päässyt pelaamaan, mutta uskon viihtyväni sen parissa vallan mainiosti kun 3D Landistakin tykkäsin kovasti ja 3D World näyttää kaikin puolin paremmalta.

Lyhyet merkityksettömät kentät tuntuu juurikin turhilta. Varmaan johtuu siitä, kun on tullut juuri vedettyä pikkuveljen kanssa wiin New super mariota ja WiiU:n versiota. Alkaa lyhyet kentät puuduttamaan. Niin siis itse vedän aina kaikki mahdolliset kentät ja kerään kaikki tähdet. Lyhyet kentät tuntuvat jotenkin vanhanaikaiselta mallilta. Olisi mahtavaa nähdä tämä peli suuressa mittakaavassa, jossa oltaisiin yhdistetty pelin elementtejä suureen yhtenäiseen maailmaan. Tämä oli luultavasti viimeinen tasoloikka Mario, johon rahani laitan. Kaipaan massiivista Mario seikkailua.

Lainaus käyttäjältä Miku

[quote='käyttäjältä finngamer']
Juu, tuli vedettyä kaikki (yksinpelattavat) haasteet kultaan.

Saatan ehkä muistaa väärinkin, mutta kyllä tuo 3D Worldin taso tuntui vaikeammalta.[/quote]
Juu no uskotaan sitten. Itse muistan jumittaneeni kesällä melkein pari päivää sen "Don't. Touch. Anything." -haasteen parissa kun hommasin itsekin kaikista noista kultamitalit.

Nyt tulikin valehdeltua päin naamaa. Tarkistin, ja pronssihan se siellä vain komeili. :)

Eiköhän tuon kultaan vetäminen ole siis vielä helposti asteen korkeammalla.

Nyt on erittäin helpottunut olo. Rapiat 52 tuntia siinä meni ja Super Mario 3D World 100%. Voisi jopa sanoa, ettei yhtään liian aikaisin, sen verran tuo viimeinen kenttä imi miehestä mehut. Täydet vihreät tähdet, leimat ja lipputankojen huiput sekä kaikki kentät kaikilla hahmoilla läpi. Tietenkin tuon kaiken saisi menemään merkittävästi nopeammin moninpelaamalla kavereiden kanssa tai muuten kikkailemalla mutta itse suoritin kaiken yksin aivan perinteisen mallin mukaan, joten paikoitellen hieman grindaamisen puolelle fiilikset menivät, varsinkin kun ensimmäinen puolisko pelistä on aikamoista läpijuoksua. Viimeisen maailman haasteet onneksi kuitenkin korjasivat tämän seikan ja loppuaika menikin mukavasti epäuskon, lannistumisen ja lukemattomien "Too Bad!" -hetkien täyttäessä sielunmaiseman.

Jos unohdetaan normaalin yksinpelikampanjan ulkopuoliset haastetilat, DLC:t yms, myös minulle tuo jo tässä ketjussa mainostettu viimeinen kenttä on ehdottomasti kaikki Mario-pelit mukaanluettuna suurimmat vaikeudet aiheuttanut tekele, varsinkin jos tarkoituksena on suorittaa se kaikilla hahmoilla. Kaiken kaikkiaan kuitenkin kerrassaan hieno peli ja kehujen arvoinen. Ehkä ainoana kritiikkinä voisi miettiä kuinka mielekäs ratkaisu pelaajan kannalta on tämä "kaikki kentät kaikille hahmoilla, jotta 100%" -malli jos moninpeli ei ole vaihtoehto mutta näin tällä kertaa ja homma paketissa mukavasti. Suosittelen.

Olihan tuo hauskaa kolmisteen pelailla Mariota (8h putkeen). On kyllä melko armotonta, jos hieman vähemmän tasoloikkia pelannut on joukossa. Jää meinaan armotta muiden jalkoihin. Varsinkin jos sattuu olemaan joukossa erittäin kilpailuhenkisiä persoonia. Varmaan täydellistä viihdettä, kunhan vaan löytyisi neljä tasavertaista kaverusta.

Nyt on Super Mario 3D World läpi. Ainakin melkein. Kaikki kentät on läpäisty ja vihreät tähdet kerätty. Myöskin melkein kaikki tarrat on kerätty poislukien hahmojen viimeiset tarrat, jotka saa kun on vetänyt jokaisella hahmolla jokaisen kentän läpi. Save filessä kukoistaa neljä kimaltelevaa tähteä ja oletan, että tuon viidennen saa, kun vetää kaikilla hahmoilla kaikki kentät. Vähän halvahkoa kierrätyksen makuahan tuossa on, että jokainen kenttä pitää vetää jokaisella hahmolla jotta peli olisi 100% läpi. Tavallaan ihan hauskaa pelata kenttiä uudelleen, koska kenttäsuunnittelu on niin mahtavaa, mutta hahmot eivät mielestäni poikkea toisistaan niin radikaalisti, että kenttien pelaaminen jollain toisella hahmolla olisi tarpeeksi erilainen kokemus. Kai tuolla tosiaan yritetään kannustaa moninpeliin, mutta itse tykkään edelleen pelata Mariot yksinpelinä. Moninpeli on tässäkin Mariossa kokeilun perusteella melko kaoottista räpellystä, ettei siitä oikein tahdo tulla mitään jos muut pelaajat eivät ole Mario-taitureita. Ihan hauskaa tuo moninpeli toki oli, mutta ei kovin hooceetä.

Viimeinen kenttä, eli Champion Road, oli mielestäni helppo. Hypetyin siitä, kun täällä aika moni taisi sanoa, että se on yksi vaikeimpia Mario-kenttiä ikinä. Käytin tosin tuossa kahta Super Leafia (niitä normaaleja siis, kultaisiin en edes harkinnut koskevani koko pelin aikana ja mielestäni ne pitäisi poistaa Marioista kokonaan), mutta mielestäni se ei ole millään tapaa huijaamista kuitenkaan. Miksipä normaalien Power-Upien kanssa ei saisi mennä johonkin kenttään, jos siihen annetaan mahdollisuus? Ilman Super Leafia tuo olisi kyllä ollut helvetin paljon vaikeampi, sen voin jo myöntää suoraan.

Mutta entäs sitten itse muu peli? Itselleni tämä on GOTY. Huonoja puolia pelissä ei paljoa ollut, hyviä senkin edestä. Ja kissapuvulle iso <3, loistava Power-Up vaikkei viiksekäs, lievästi ylipainoinen italialaisamerikkalaisjapanilainen mies olekaan maailman söpöin näky se päällä. Kuitenkin kissapuku mahdollisti oikein kekseliäitä salareittejä ja uudenlaista kenttäsuunnittelua.

Tässäpä nopeasti omat ruusut ja risut pelistä. Nuo huonot puolet ei ole tosiaankaan kovin merkittäviä, mutta itseäni ne kuitenkin häiritsivät vähäsen.

+ Kenttäsuunnitelu
+ Miauu!
+ 5 pelattavaa hahmoa
+ Rautaiset kontrollit
+ Syötävän hyvännäköinen millä tahansa standardeilla
+ Musiikit
+ Loppubossin jälkeiset salamaailmat
+ Captain Toad

- Aikaraja tarpeeton
- Jos haluat vetää 100% niin kierrätyksen makua ilmassa
- Kultainen Super Leaf

10/10

Selvennän vähän noita huonoja puolia. Tuosta aikarajasta, niin joissakin kentissä se tietysti pitääkin olla. Tarkoitan nyt niitä, joissa pelaajalle annetaan 30 tai 100 sekuntia aikaa läpäistä kenttä. Noiden kenttien idea perustuu nimenomaan tuohon aikarajaan, mutta normaaleissa kentissä se aikaraja on melko tarpeeton ja osittain vähän ärsyttäväkin. Itse tykkäsin tutkia kaikki kentät läpikotaisin salareittien, tarrojen, Luigi-pääsiäismunien ja vihreiden tähtien takia sekä myöskin yksinkertaisesti ihastella upeita maisemia ja musiikkeja, mutta aikaraja hengittämässä niskaan vähän pilasi sitä fiilistä. 2D-Marioihin se aikaraja sopii, mutta mielestäni 3D-Mariot voisivat jättää sen pois kokonaan normaaleista kentistä.

Sitten tuo kultainen Super Leaf. Inhoan sitä itemiä, ja ylipäätään koko itemin periaatetta. Ei vanhoissa Marioissakaan tuollaisia ole ollut, eikä niitä pitäisi olla uusissakaan. Jos jotain kenttää ei pääse läpi, niin sitten sitä kokeillaan uudestaan ja uudestaan niin kauan kunnes se menee läpi. Piste.

Viisi erilaista hahmoa pelattavana on tosiaankin hieno juttu mielestäni, mutta kuten sanoin, niin peli menee vähän kierrättämiseksi, kun jokaisella pitää jokainen kenttä läpäistä 100% läpäisyyn. Onko sitä pakko tehdä? Ei. Teenkö sen silti? Teen, koska olen aiemmatkin Mariot vetänyt 100% läpi ja yleisesti tykkään pelata hyvät pelit kokonaan läpi.

Sitten voisin selventää noita hyviä puolia. Graafisesti peli on tosiaan todella näyttävän näköinen, katsoi sitä minkä lasien läpi tahansa. Tässä sitä taas nähdään, että on ihan vitun sama pyöriikö peli 1080p vai 720p, jos jälki on tällaista.

Captain Toad -kentät olivat mukavan kekseliäitä, mutta olisivat voineet olla vähän haastavampiakin. Harmillisen vähän noita oli kyllä, ehkä lisää tulee DLC:n muodossa? Nintendo, make it happen.

Musiikit oli tosiaan mahtavat. Vanhoista musiikeista remixatut versiot oli tietysti hunajaa, mutta kyllä nuo uudetkin oli loistavia. Tässäpä jotain omia suosikkeja:
Jungle theme
World 1 Map
Savanna Theme
Bowser World Map
Ghost House
Lava Rock Lair
Captain Toad
Athletic Theme 1
Hisstocrat Battle
Main Theme

Sitten näitä retro-biisejä, osa enemmän retroa ja osa vähemmän:
Roulette Bonus / Super Mario Bros. 2
Mount Must Dash / Super Mario Kart
World Crown / Mario Galaxy
3D Land remix

Kyllä noissa hahmoissa ihan hyvin eroa minusta on. Tai no mario, luigi ja toad voidaan laittaa samaan ryppääseen, mutta peach pystyy leijumaan myös power uppien kanssa joten kissapuvun kanssa se on ihan uber kova kiipeilijä ja rosalinalla on tuplahyppy ja spin hyökkäys jopa pienenä ollessan joten ei paljon tarvitse pelätä mitä tulee vastaan kun kaikkia voi vaan vetää turpaan. Harmillisesti kumpikaan noista ei toimi jos ottaa power upin.

Lainaus

Ghost House

Ihan real nigga talk. Kyseinen musiikkiraita on parasta mitä missään Mariossa on koskaan kuultu. Ja todella, real nigga talk.

Lainaus

+ Captain Toad

3DS:n (tai Wii U:n) eShoppiin kokonaan tälle omistettu peli, niin painan sitä nappia missä lukee "Osta tuote rahoillasi".

Lainaus käyttäjältä partajeesus

Kyllä noissa hahmoissa ihan hyvin eroa minusta on. Tai no mario, luigi ja toad voidaan laittaa samaan ryppääseen, mutta peach pystyy leijumaan myös power uppien kanssa joten kissapuvun kanssa se on ihan uber kova kiipeilijä ja rosalinalla on tuplahyppy ja spin hyökkäys jopa pienenä ollessan joten ei paljon tarvitse pelätä mitä tulee vastaan kun kaikkia voi vaan vetää turpaan. Harmillisesti kumpikaan noista ei toimi jos ottaa power upin.

Hahmot eroavat toisistaan kyllä mukavasti, mutta saman kentän läpäiseminen viidesti eri hahmolla on mielestäni turhan samanlainen kokemus ja menee kierrätykseksi. Tuota lähinnä tarkoitin sillä.

Edit: Noniin, nyt on sitten kaikki kentät läpäisty kaikilla hahmoilla ja peli on 100% läpi! Olen tuosta Champion Roadista edelleen samaa mieltä, eli melko helppo tapaus se on pelin "the ultimate challengeksi". Käytin noilla muillakin hahmoilla siinä kahta Super Leafia, mutta kuten aiemmin sanoin, se ei ole huijaamista millään tapaa koska kyseessä on kuitenkin normaali Power-Up ja mikään ei estä sen kanssa kenttään menemistä.

Lainaus käyttäjältä Miku

Noniin, nyt on sitten kaikki kentät läpäisty kaikilla hahmoilla ja peli on 100% läpi! Olen tuosta Champion Roadista edelleen samaa mieltä, eli melko helppo tapaus se on pelin "the ultimate challengeksi". Käytin noilla muillakin hahmoilla siinä kahta Super Leafia, mutta kuten aiemmin sanoin, se ei ole huijaamista millään tapaa koska kyseessä on kuitenkin normaali Power-Up ja mikään ei estä sen kanssa kenttään menemistä.

Eikö tuosta viimeisestä kentästä ole yleisesti (itseni mukaanluettuna) lähinnä puhuttu Mario-pelien mittakaavalla haastavana, ei suinkaan mitenkään äärisadistisena kokemuksena koko videopelihistoriassa. Tietenkin haastavuus on aina subjektiivinen käsite mutta jos puhutaan Mario-pelien yksinpelikampanjoista, niin esim. itse en ole kokenut minkään Marion missään kentässä samaa ja kaikkia on kuitenkin pelattu. Ehkä sinulle jokin toinen kenttä on tälläinen, jollekkin muulle taas joku aivan päinvastainen mutta vaikuttaa, että enemmänkin etukäteen noita juttuja lukemalla ostit tuon hypen kentän ylivertaisesta vaikeudesta ja kun se ei ollutkaan mitään aivan sairasta, tavallaan "petyit"?

Lainaus käyttäjältä Yksinpelaaja

Eikö tuosta viimeisestä kentästä ole yleisesti (itseni mukaanluettuna) lähinnä puhuttu Mario-pelien mittakaavalla haastavana, ei suinkaan mitenkään äärisadistisena kokemuksena koko videopelihistoriassa. Tietenkin haastavuus on aina subjektiivinen käsite mutta jos puhutaan Mario-pelien yksinpelikampanjoista, niin esim. itse en ole kokenut minkään Marion missään kentässä samaa ja kaikkia on kuitenkin pelattu. [b]Ehkä sinulle jokin toinen kenttä on tälläinen, jollekkin muulle taas joku aivan päinvastainen mutta vaikuttaa, että enemmänkin etukäteen noita juttuja lukemalla ostit tuon hypen kentän ylivertaisesta vaikeudesta ja kun se ei ollutkaan mitään aivan sairasta, tavallaan "petyit"?[/b]

Jep, juurikin näin se meni. Super Mario Galaxy 2:n viimeinen kenttä, Grandmaster Galaxy oli muistaakseni juurikin melko sadistisen vaikea, jos tuosta veti sen Perfect Runin jossa muistaakseni kuolee kerrasta, checkpointeja ei ole jne. Tuosta on tosin jo muutama vuosi aikaa kun tuon pelasin ja voi olla, että muistan väärin.

Mutta ainakin yksi oikeasti millä tahansa mittapuulla sadistisen vaikea kenttä/haaste oli New Super Mario Bros. U:n "Don't. Touch. Anything." -haasteen kultamitali, josta olen tässäkin ketjussa muutaman kerran maininnut. Tuo on itsellä tuoreessa muistissa, viime kesänä kun sen pelasin ja muistan olleeni sen kanssa jumissa pari päivää, kun hommasin siitä sen kullan. Se on vieläkin itselle kaikista Marioista se vaikein haaste tai kenttä.

Jotenkin tosiaan onnistuin hypettymään tuosta Champion's Roadista, että kyseessä olisi jotakuinkin yhtä vaikea kenttä kuin vaikkapa nuo mainitsemani. Ei tuo nyt mikään ihan läpijuoksu ollut tietenkään, mutta kuitenkin. Helvetin vaikeahan tuo olisi, jos Power-Uppeja ei voisi käyttää.

Tuli pelattua Super Mario 3D Worldia uudestaan, koska halusin haastaa itseni että kuinka nopeasti pääsen pelin läpi, ja minulla vierähti vajaat 3 tuntia ja 15 minuuttia nähdä loppuratkaisu.

Olen kyllä kasuaalinen speedrunnaaja, sillä en tee tämmöisiä kovin usein, mutta välillä haluan kokeilla että kuinka nopeasti pääsen pelin loppuun.

Olo on antiikkinen sillä sain jälleen kerran hankittua 120 tähteä Super Mario 64:ssa hiphei linnan katolle moikkaamaan Yoshia.

Nyt tuli vedettyä läpi. Tai Bowser tiputettua tornistaan. Tähtiä on keräämättä vielä pieni kasa, kun pari yli 200 taisi olla nyt ja oliko 380 (!!) yhteensä. Suoraan sanottuna tämä on liian paljon. Kun pääsin pelin läpi ajattelin että voisi ehkä niitä keräillä, mutta kun luin että niitä on melkein 400kpl, vähän into laski. Keräilyinto laskee jos on melkein selvää, että niitä kaikkia ei ehdi/jaksa kerätä.

Itse pelistä niin olihan se aika rautaista pelattavuutta. Nintendon pelit ovat aina sellaisia että kun mokaat, tiedät moanneesi. Vika ei ole huonosta suunnittelusta, ohjauksesta tai typerästä ideasta. Pystyt sanomaan että homma ihan mahdollista tehdä, mutta et vain onnistunut siinä. Tämä on kova kannustin koko pelin läpi. Vaikein kenttä oli varmaan se mikä mentiin lähes kokonaan pyörivän palkin päällä. Tähän meni elämiä varmaan kymmenkunta ennen kuin pääsi läpi. Pari muutakin haasteellisempaa kenttää oli, mutta eipä suurempia. Viimeinen, Bowserin kenttä oli pettymys. Ruudun olisi pitänyt mennä vähintään kaksi kertaa nopeampaa niin olisi ollut kunnon menoa. Tosin tämäkin olisi varmaan mennyt suht helposti kissapuvulla. Tämä on muuten ehkä huonoin juttu koko pelissä. Onhan sillä kiva etsiä tähtiä tms. salaisuuksia sieltä täältä ja aina tulee kiivettyä seinää ylös jos sielä olisi jotain. Mutta tämä tekee muutamasta kentästä todella helpon. Vastustajia ei käytännössä tarvitse varoa ollenkaan, koska kaikkiin tehoaa "raapaisu". Puvun lähes ylimenevä söpöys ei varsinaisesti häirinnyt, mutta ei se "miau" nyt hymyäkään nostanut. Kaiken kaikkiaan peli olisi ollut parempi ilman kissapukua.

Todellinen haaste tulee extrakentissä. Hitto että sai taistella että pääsi edes ensimmäisen kentän. Toista en vielä yrittänytkään. Näitä tulee ehkä pelattua vielä. Tosin nyt kun peli on läpäistu ja useampi tunti takana tälläistä väriloistoa, se alkaa jo riittää. Voisi pistää PS3:een GoW3:n tai X360:een Force Unleashedin tai Darksiders 2:n.

Lainaus käyttäjältä JayeizH+

Vaikein kenttä oli varmaan se mikä mentiin lähes kokonaan pyörivän palkin päällä. Tähän meni elämiä varmaan kymmenkunta ennen kuin pääsi läpi.

Olitko yhtä tyhmä kuin minä ja koitit pysyä hyppimällä niiden päällä? Vasta muutama viikko sitte luin, että niiden päällä voi vaan kävellä ja tuli aika facepalm olo. Joo kyllähän ne rotat sen siinä alussa näyttää, mutta tietenkin tapoin ne heti. Missä pelissä muka on ollut hyvä idea hypätä jonkun liikkuvan laatan päälle ja jättää viholliset henkiin siihen vierelle.

Lainaus käyttäjältä partajeesus

Olitko yhtä tyhmä kuin minä ja koitit pysyä hyppimällä niiden päällä? Vasta muutama viikko sitte luin, että niiden päällä voi vaan kävellä ja tuli aika facepalm olo. Joo kyllähän ne rotat sen siinä alussa näyttää, mutta tietenkin tapoin ne heti. Missä pelissä muka on ollut hyvä idea hypätä jonkun liikkuvan laatan päälle ja jättää viholliset henkiin siihen vierelle.

Aluksi kyllä. Mutta parin yrityksen jälkeen tuli ahaa elämys :) Ei se kävelemälläkään helppoa ollut, mutta hyppimällä todellista taiteilua :D

↑Itsekin ihmettelin kuinka porukka pitää viimeistä kenttää haastavana, kun pidin tuota kyseistä kenttää lähes mahdottomana.. kunnes lopulta tajusin niiden rottien merkityksen, että opastavat vähän n00bia pelaamaan. Hyvä etten ollut ainoa joka "väärin" pelasi tuota.. :D

Pakko itsekin mainita kyseisestä kentästä sen verran, että itsellä meni siinä joku 30 elämää ensimmäisellä kerralla ja ajattelin etten varmaan onnistu koskaan saamaan leimasinta tuosta kentästä. No palasin tuohon bonuskenttien jälkeen ja kappas onnisti jo toisella elämällä. Siinä pitää vaan osata välttää juoksun käyttämistä ja ennen kaikkea turhien hyppyjen tekemistä.

No nyt kun sain aikaiseksi kirjoittaa tänne on pakko itsekin kehua Super Mario 3D Worldia. Landiin nähden huikea parannus. Niin kuin kaikkialla on jo sanottu, lähes jokaisessa kentässä on oma niksinsä, jonka myötä kenttäsuunnittelu on yksi kaikkien aikojen parhaista tasohyppelyiden saralta. Vaikeustaso tuntuu aluksi helpohkolta ja yksinpelillä se onkin sitä, mutta loppua kohden varsinkin tähtiä ja leimasimia metsästäessä haastetta alkaa olla ihan kunnolla. Kavereiden kanssa neljästään tätä oli aivan hulvaton pelata ja kaaoottisuus vain lisäsi hauskuutta. Parhaimmillaan peli on silti yksin pelattuna ja kenttäsuunnittelu pääsee silloin myös parhaiten oikeuksiinsa. Itse tykkäsin kissapuvusta vaikka se helpottaakin peliä todella paljon. Power uppeja olisi saanut olla vähän enemmänkin mielestäni vaikka kaikki uusista olivatkin oikein hyviä. Musiikit ovat yhdet parhaimmista mitä on Nintendon peleissä tullut kuultua. Todella hyvää settiä. Vielä jonkun verran tähtiä uupuu pääasiassa tähtimaan kentistä. Ärsyttää kun joissakin niistä pitää olla joku power up toisesta kentästä varastossa ja epäonnistuessa pitää hommata tavara uudestaan haltuun.

Nintendolla on kyllä melkoinen homma saada pistettyä tästä paremmaksi seuraavan Marion kanssa. Kun saisivat saman idea määrän tungettua Galaxyjen tyyliseen mahtipontiseen meininkiin niin hyvä tulisi.

Lainaus käyttäjältä SikSak

Ärsyttää kun joissakin niistä pitää olla joku power up toisesta kentästä varastossa ja epäonnistuessa pitää hommata tavara uudestaan haltuun.

Muutaman tähden kanssa itsekin luulin näin, mutta viimeistään sillä kerralla kun tähden lopulta sain, huomasin, että sama powerup olisi kyllä löytynyt siitäkin kentästä hyvästä piilosta.

Tuli korkattua new super mario bros U ja vedettyä tarina läpi. Nelisen tuntia siinä meni. Yllätyin siitä kuinka sujuvasti tuo meni. On kuitenkin ne 3d worldin naiset hemmotelleet meikäläisen aika piloille. Samalla ajatuksella pelasin kuin new super luigia ja 3d worldia eli jos niitä tähtikolikoita on helpoissa paikoissa niin ne nappaan, mutta muuten annan olla ja noin pelattuna tämä oli kyllä helpomman tuntuinen mitä 3d world.

Aika vauhdilla tuli mentyä ja esim se talvi maailma on vielä kokonaan pelaamatta kuten useampi muukin kenttä. Kyllä se new super luigi ilmeisesti "pikkasen" vaikeampi oli kun minulla meni siihen n.7 tuntia ja kunhan tästä vetää loput kentät niin varmaan ollaan samoissa lukemissa ja luigissa ne kentät on kuitenkin paljon lyhyempiä.

Edit: Kyllä se mario vaan on täysi hullu, psykopaatti, eläinten kiduttaja...
Muistakaa katsoa myös toinen osa tuosta videosta. Nyt varmaan kannattaa muistuttaa, että nuo tuon tyypin tekemät videot on siis pelkkää huumoria vaikka onhan tuossa monta hyvää pointtia.

Joku mukava ihminen laittanut tuon 3d worldin 2cd:n soundtrackin tubeen.

Pieni huomionarvoinen ilmoitus ennen omia kuulumisia:

PBC:n Mario-viikko on ollut päällä jo pidemmän aikaa ja tämän aikana boardeilta tutut Norsukampa, Hazuki_Exe, Vulpes Arctos ja Obossumi ovat käsitelleet pelisarjan pääpelejä aina konsoleittain.

Kuuntele jaksot podcast muodossa tai katso pelikuvan kera videoiden muodossa.

Super Mario Odyssey julkaistaan viimeinkin perjantaina ja olen ruokkinut odotuksen nälkää pelaamalla Super Mario Worldia uudella SNES Classic Mini -konsolilla. En ole koskaan omistanut Super Nintendoa ja olin muutenkin vaippaiässä vielä tuohon aikaan, joten Snesin aikakausi jäi itseltä tyystin kokematta. Olen aiemmin pelannut Super Mario Worldia Virtual Console -julkaisuna, mutta en ole silti koskaan läpäissyt peliä, sillä Virtual Console -pelit jäivät aina usein testaamisen varaan. Kuitenkin uudessa SNES Classic Mini -konsolissa alkuperäinen ohjain ja laadukkaampi emulaatio luovat sitä oikeaa pelaamisen fiilistä, toisin kuin nämä Virtual Console -julkaisut. Tällä kertaa olen edennyt pelissä viidenteen linnakkeeseen ja olen todella nauttinut pelin helposti hallittavista kontrolleista, sekä loistavasta kenttäsuunnittelusta. Tarkoituksena olisi läpäistä peli viimeistään torstaina, ennen Marion seuraavaa uutta seikkailua.

Huomenna(?) alkaa ilmeisesti tippua arvosteluja Odysseystä. Edge antoi tosiaan jo ihan positiiviset pisteet, mutta mielenkiinnolla kyllä odotan pystyykö Mario vastaamaan asetettuihin odotuksiin. Hype on kuitenkin aika lailla pilvissä ympäri internettiä.

Ihan positiiviset? Edge antoi täydelliset pisteet. Kannattaa myös muistaa, että ファミ通 (Famitsu) antoi 39/40. Jo näiden perusteella on mielestäni itsestään selvää, että Mario pystyy vastaamaan asetettuihin odotuksiin, siinä ei ole mitään jännittämistä. Veikkaan, että Metacritics-keskiarvo lennähtää tänään 96 pisteen tuntumaan. En malta odottaa huomista.

Tässä kohtaa on hyvä muistaa että EDGEltä ja Famitsulta sai aikanaan täydet pisteet myös pelisarjansa heikoin osa, sellainen keskinkertainen tekele kuin Skyward Sword. En siis vieläkään antaudu hypen valtaan...

Joko saa antautua hypen valtaan? 97 metascore, 65 arvostelua. Kyllä se Nintendo vaan osaa.

En ole koskaan piitannut arvosanoista enkä aio aloittaa nytkään mutta myönnän avoimesti että kutkuttaisi hommata se Switch nyt kun Mario Odyssey tuli ulos, näyttää uskomattoman hauskalta peliltä, enkä ole Marioita juuri Mario 64:n jälkeen paljoa pelaillut ja sitäkin edelleen silloin tällöin, kyllä se Nintendo yleensä vaan osaa.

Itse olen viimeksi pelannut Super Mario Worldia, joten ihan jees palailla Marion pariin. Galaxyt kyllä kiinnostaisivat myös ja toivonkin että tulee jokin remaster tai vastaava molemmista Switchille.

Muutaman kerran tullut pelailtua Odysseytä (Dinomaailma ja aavikko noin 80% läpi, nyt puutarhamaailma kesken) ja täytyy sanoa että kevyesti pettynyt olen. Mario tuntuu painottomalta hyppiessä ja vihulaisten hatutus tuntuu vain uudelta versiolta perinteisistä power-upeista. Lisäksi osa noista hatutuskohdista on aika puuduttavia, esimerkkinä viemäristä nousevat paskaämpärit joiden jalkoja venyttemällä kurotellaan ylemmäs... Hyvä silti, muttei mikään uraa-uurtava teos Mario-sarjassa. 9/10

Onkos täällä nyt Odyssey-pelaajia? Kannattaako noita maailmoja kauheasti nuohota läpi kun tuntuu että tarvitsee jotain kykyä, kamaa tai muuta että löytää kaiken? Olen nyt kolmannessa maailmassa ja nyt on jo ihan selvä juttu että ei tuolta voi kaikkea ekalla kerralla löytää. Ei siis vaikka pomonkin hoitelee alta.

Lienee siis paras vain käydä ne helpot läpi ja mennä eteenpäin ja palata sitten tarinan jälkeen keräilemään, luulisin?

Lisäkykyjähän pelissä ei varsinaisesti saa, mutta suosittelen tuota lähestymistapaa kyllä muuten. Ajan myötä kentät kun saavat koko ajan lisää etsittävää ja ainakin itselleni oli nautittavampaa palata jahtaamaan kaikkea, kun lopputekstit on ensin tullut nähtyä.

Tämä on toki oma preferenssini.

Minäkin tein samoin, eli otin tarinan aikana sen verran kuita kuin mukavalta tuntui, ja lopputekstin jälkeen palasin. Käsittääkseni kaikki saatavissa kuut on kyllä mahdollista saada, koska mitään lisäkykyjä ei ole. Se vain vaatii joskus jonkin verran ajattelua.

Minulla on tällä hetkellä 590 kuuta ja konsolin mukaan olen pelannut yli 30 tuntia. Tavallaan olisin kaivannut hiukan enemmänkin sisältöä. Nyt on vieläpä menossa melko ikävä vaihe, kun ei oikein tiedä, miten saisi paljon lisää kuita. Karttavinkkien ostaminen on yksi vaihtoehto, mutta se taas vaatii ärsyttävää kolikoiden grindausta.

Itse kolusin tiettyyn pisteeseen asti niitä maailmoja, mutta yhdyn kyllä edellisiin, eli kannattaa pelailla tarina vaan läpi ja palata sitten takaisin. Muutamat maailmat olen nyt siivoillut kokonaan valmiiksi tarinan jälkeen ja hauskaa puuhaa tuo on edelleen. Mukavia pieniä muutoksia tulee kuitenkin koko ajan vastaan.

Aika harvoin tulee tosin palailtua enää nykyään pelien maailmaan, kun tarina on nähty. Toki Odysseyssä koko idea on noiden ylimääräisten kuiden etsiminen ja maailmoiden tutkiminen, ainakin IMO. Viimeksi näin tosin kävi BotW:n kanssa, kun palasin viimeistelemään sivutehtäviä ja shrinejä silloin kun tarina on paukuteltu ja peli ollut "hyllyssä" jonkin aikaa.

Sen mitä googlettelin asiaa varovaisesti (ettei tule mitään spoilerintynkiä) niin en ehkä itse sanoisi että nuo on mahdollista kaikki löytää ilman käymistä muissa maailmoissa. Näin ollen en kyllä lähtisi väittämään että on mahdollista löytää KAIKKI kuut jokaisesta maailmasta sitä mukaa kun niissä on. Toki ne löytämisen keinot tuntuvat olevan hallussa heti alusta lähtien mutta se on vähän kuin löytäisi aarteen ilman aarrekarttaa: tuuri on joko kohdallaan tai sitten on lapioinut jokaikisen kohdan läpi.

Itse en ole löytänyt vielä yhdestäkään kaikkia mutta erikoiskolikot tuli löydettyä ensimmäisestä ja toisesta maailmasta.

Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, että onko joku muka oikeasti löytänyt edes yhdestä maailmasta kaikki kuut ilman käymistä muissa paikoissa, eli siis tullut maailmaan X ja vain aiempien maailmojen kokemusten perusteella kerännyt jokaisen kuun. Ehkä tutoriaalikentästä joku on voinut löytää mutta itsellä kyllä loppu jo siinä ideat kun vinkkejäkään ei enää saa ja tuntuu että jokainen paikka on käyty läpi.

On tuo peli kyllä niin loistavaa tutkimista: pieksää Unchartedit ja Tomb Raideritkin aarteiden etsimisen suhteen 100-0.

"Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, että onko joku muka oikeasti löytänyt edes yhdestä maailmasta kaikki kuut ilman käymistä muissa paikoissa"

Aika mahdotonta. Tarinan läpäisyn jälkeen kuita ilmestyy vielä lisää ja lisäksi jokaisessa maailmassa on vähintään yksi kuu jota ei saa heti, koska siihen pääsee käsiksi vain toisessa maailmassa olevan portaalin kautta.
Lisäksi on muitakin kuita jotka vaatii jonkun tapahtuman aktivoimisen muualla.

Eli Hayarigami tapansa mukaan puhuu mitä sattuu, ilman että tietää miten asia oikeasti on. Minäkin sain selville enemmän tietoa jo yhdellä googletuksella yhdestä löytämästäni erikoisesta asiasta, jonka kautta hoksasin että sitä ei voi vielä käyttää.

Lainaus käyttäjältä Hayarigami

Käsittääkseni kaikki saatavissa kuut on kyllä mahdollista saada, koska mitään lisäkykyjä ei ole. Se vain vaatii joskus jonkin verran ajattelua.

Ei ole saatavilla kun osa niistä tulee maailmoihin vasta pelin tarinan mentyä läpi. Ei kuule ajattelut auta.

Mutta nyt en kyllä muista menikö se niin, että ennen pelin läpäisyä se näytti aina maailman maksimikuiden määräksi sen hetkisen määrän, ja kun pelin pääsee läpi, ja lisäkuut ilmestyy, niin se nostaa sitä määrää.

No siinä tapauksessa voi olla mahdollista löytää sen hetkiset kuut mutta jos tarinan aikoo läpäistä niin nehän ei sitten ole KAIKKI. Toki jos jättää tarinan pelaamatta niin voi olla sitten ylpeänä kun on kerännyt kaikki sillä hetkellä löydettävissä olevan kuut.

Ja edelleen siellä on olemassa tosiaan ne vinkit toisissa maailmoissa, jotka toimivat ymmärtääkseni niin, että niitä kuita ei voi saada ennen kuin vinkin on nähnyt. Ei auta pomppia oikeassakaan kohtaa jos ei ole nähnyt vinkkiä.

Jossain muussa pelissä oli vastaava juttu, jota pidin ärsyttävänä: aarteita ei muka ollut olemassa ennen kuin löysi sen jonkin osoittajan siihen paikkaan. Niitä ei siis saanut ilman vinkkiä vaikka kaivoi oikeasta kohtaa, vaan oli ihan pakko saada ensin se osoitus sinne paikkaan. Mikähän peli sekin nyt taas sitten oli, ei mitään muistikuvaa nimestä tai muustakaan tuon ympäriltä.

Itse pitäisi siitä, että jos pelaaja haluaa kaivaa ja nuohota vaikka sentti kerrallaan joka paikan, niin ei estetä tätä tuollaisella keinotekoisella turhuudella. Tuohan tarkoittaa sitä, että se kuu ilmestyy sinne vasta kun Mario näkee sen vinkin. Sama homma siinä toisessa pelissä: aarre ilmestyy maan alta esiin kaivettavaksi vasta kun se näkyi kartalla.

EDIT: Se toinen peli taisi olla Rise of the Tomb Raider. Rahakätköjä ei mitenkään saanut ennen kuin "luki" monoliitistä kartan niille.

Tällät hetkellä 626 kuuta. Alkaa kyllä jo olla vähän sellaiset tunnelmat, että "äh, ei jaksa enää pyöriä samoissa pikkumaailmoissa" ja yrittää tuurilla löytää satunnaisia irtokuita. Kuten aiemminkin totesin, vinkkien ostaminen ei ole kovinkaan nopeaa niiden hintavuuden takia (ja amiiboja en omista). Peli on äärimmäisen hyvä, mutta tietynlainen tylsyys vaivaa tarinan jälkeistä osuutta ainakin minulla.

Kyllä itsellä riitti hyvin kolikot vinkkien ostamiseen. Toki sitten jäi 9999 kolikkoa maksava asu ja muutama muu ostamatta kun ei noiden takia huvittanut grindata. Rumia ne oli muutenkin.
Toki itsellä varmasti vaikutti se etten vaan voinut ohittaa kaikkia kolikoita vaan monta kertaa tuli otettua samoista ? palikoista samat kolikot kun ohi menin.