Pelaaja-lehti 175 huhtikuu -palauteketju / Foorumit / www.pelaajalehti.com
1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Pelaaja-lehti 175 huhtikuu -palauteketju

Huhtikuun kosminen Pelaaja alkaa tänään putoilla tilaajien postiluukuista ja ilmestyy Lehtipisteisiin kautta maan perjantaina. Risuja, ruusuja, kysymyksia jne. palautetta numerosta voi antaa tähän ketjuun. Thx!

Lehden muovien sisällä oli mukana keltainen paperi, jossa lukee "00-99".
En itse lehden pikaisen selauksen perusteella löytänyt mitään vihjettä tälle mystiselle viestille.

Lainaus käyttäjältä FinDefaulted+

Lehden muovien sisällä oli mukana keltainen paperi, jossa lukee "00-99".
En itse lehden pikaisen selauksen perusteella löytänyt mitään vihjettä tälle mystiselle viestille.

Kuulostaa Postin jakelulappuselta. Eli jäänyt/livahtanut postissa sellainen sinne väliin.

Juu, ei ainakaan meidän toimistamme mitään tuollaista ole mukaan lähtenyt, varmaankin juuri postin jotain lappusia.

Itselläni taitaa jo ainakin toinen numero putkeen tulla vasta ns. kaupasta ostajien päivänä jos silloinkaan. Postin vika ilmeisesti nämä viivästykset ettekä pystyne tähän vaikuttamaan?

Vähän ärsyttää kun mainostetaan ja itsekin on jo hyvillä mielin odottamassa että pääsisi läpyskää selailemaan niin sitten tuleekin vain pettymyksiä postiluukusta.

No, ehtii sen toki lukea pari päivää myöhemminkin mutta sillä lailla first world problems tasolla aika merkittävä juttu.

Lainaus käyttäjältä FinDefaulted+

Lehden muovien sisällä oli mukana keltainen paperi, jossa lukee "00-99".
En itse lehden pikaisen selauksen perusteella löytänyt mitään vihjettä tälle mystiselle viestille.

Mulle ei oo tullut lehteä muoveissa pitkään aikaan. Epäreilua.

Lehdessä Snipperclipsin arvostelija väittää huutomerkin kera, että tämä 8/10-arvosanan saanut peli on Switchin toiseksi paras peli heti Zeldan jälkeen, vaikka samaan aikaan Switchin VOEZ saa (ansaitusti) arvioksi 9/10. Toivoisi, että saman lehden arvosanat ja väitökset olisivat linjassa keskenään.

Lainaus käyttäjältä Hayarigami

Lehdessä Snipperclipsin arvostelija väittää huutomerkin kera, että tämä 8/10-arvosanan saanut peli on Switchin toiseksi paras peli heti Zeldan jälkeen, vaikka samaan aikaan Switchin VOEZ saa (ansaitusti) arvioksi 9/10. Toivoisi, että saman lehden arvosanat ja väitökset olisivat linjassa keskenään.

En puhu tässä Huttusen ja kumppaneiden puolesta, mutta ainakin minusta katsot arvosteluja nyt vähän yksiulotteisesti.

Monissa tapauksissa arvostelu, oli kyseessä sitten Pelaajassa tai ihan vain jossain muussakin julkaisussa ilmestynyt kritiikki, on yhden henkilön mielipide asiasta - ei absoluuttinen totuus, joka pitää universuminkin raiteillaan. Pelaajassa tämä on huomioitu ajoittain esimerkiksi toisen mielipiteen tarjoavilla Vaihtopelaaja-arvioilla ja sillä, ettei esimerkiksi vuoden pelejä valita vain laittamalla pelit riviin arvosanojensa mukaan.

Jotta arvostelut ja niissä olevat mielipiteet voisivat olla täysin verrattavissa toisiinsa, täytyisi yhden henkilön käytännössä tehdä ne kaikki tai sitten julkaisuun pitäisi luoda jonkinlainen hyvin keinotekoinen ja aggressiivinen tarkastusprosessi, jossa useat mielipiteet yritetään puristaa yhdeksi harmaaksi sanomaksi. Molemmat näistä käytännöstä tekisivät arvosteluista kovin yksipuolisia ja tuhoaisivat myös niiden inhimillisen ja persoonallisen aspektin, mitkä minusta ovat nimenomaan tärkeä osa kritiikkiä - onhan kyse nimenomaan mielipiteistä. Toki jonkinlainen johdatteleva linja julkaisulla on hyvä olla arvosteluissaankin, mutta sen ei missään nimessä pitäisi haihduttaa yksilön roolia pois kritiikistä.

Ja vaikka esimerkiksi kahden hyvin erilaisen pelin arvosanan takana olisikin yksi ja sama ihminen, en lähtisi suoraan vertaamaan pelien laatua sillä, kumpi sai isomman numeron. Arvosanoihin voivat vaikuttaa monet asiat, mukaanlukien esimerkiksi genre, jonka sisällä arvosteltava peli sattuu myllertämään. Kaikille absoluuttisen arvosanajärjestelmän tavoittelu on mahdotonta ja totta puhuen se jälleen riisuisi arvosteluista myös niiden persoonallisempaa puolta. Pelitkin tapaavat olla muutakin kuin vain osiensa summa.

Hyvät, pahat ja Pelaaja

Tällä kertaa odotin mielenkiinnolla Pelaajan maaila / Hyvät, pahat ja rumat -osiota. Tavallaan odotettu tulos, että Pelaajan suvakkitoimitus oli päätynyt tuollaiseen listaukseen.

Syntipukit osiossa haukutaan pelaajia, jotka ovat kehdanneet arvostella BioWaren animaattoria, jonka pääasialliset meriitit ovat feminismin saralta. Samaan aikaan jätetään kokonaan mainitsematta Manveer Heir. Henkilö, joka vuosikausia vaikutti BioWarella pelien kehitykseen. Avoimen rasistinen valkoisia pelaajia kohtaan, lähetellen mm. vuosikausia Twitterissa avoimen rasistisia viestejä.

Manveer Heirin twiittailua ja sekoiluja voi lukea vaikkapa täältä: http://imgur.com/gallery/vKfZ8

Lisää löytyy helposti käyttämällä Googlea. Tosin, se vaatisi oikeata toimittajan työtä, eikä vain suvakkipropagandan copy-pastettamista.

Lohikäärmeaika

Itse tykkäsin BioWaren peleistä. Jade Empire oli yksi vanhoista suosikeistani. Taannoin tulin ostaneeksi www.gog.com:sta erinomaisen Dragon Age : Origins pelin. Peli olikin saanut Pelaajalta hyvät arvostelut. Jatko-osa Dragon Age : 2 oli pettymys toistuvien luolastojen ja yksinkertaistetun pelimekaniikan osalta. Taistelut sen sijaan toimivat melko hienosti. Seuraavaksi olikin aika syventyä Dragon Age : Inquisitioniin, joka oli Pelaajalta saanut huippuarvostelun.

Pettymys olikin suuri, kun fantasiailluusio tuhottiin laittamalla peli täyteen suvakki- ja feministipropagandaa. Tämä ei ole sattumaa, sillä BioWarelle on pesiytynyt sekä feministejä että valkoisia pelaajia avoimesti vihaavia pelinkehittäjiä. Valitettavasti arvostelussa tästä ongelmasta ei mainittu mitään.

Inquisitionissa en saanut uppoutua keskiaikaiseen fantasiaan, taikuudella ja lohikäärmeillä höystettynä. Sen sijaan kahlasin korvia myöten epäuskottavia henkilöitä (mustia) täynnä olevassa valtakunnassa. Vastaan tuli niin tökeröä kerrontaa myös seksuaalivähemmistöistä (Qunarien sukupuolenvaihtajat, joita pelissä avoimesti ihastellaan), että suorastaan kuvotti.

Pelaaja ei vaivautunut myöskään mainitsemaan mitään hahmoeditorista. Originsin hahmoeditorilla pystyi luomaan melko helposti mieleisensä hahmon, mutta samaa ei voinut sanoa Inquisitionista. Oletusarvoisesti naissankari näytti lähinnä transseksuaalilta. Hiusvaihtoehdoista noin puolet (14 kappaletta) olivat joko kaljuja tai millin siilejä. Lukuisat muut vaihtoehdot olivat heitetty suoraan mieshiuksista. Pahin, mutta ei suinkaan ainoa puute.

Kyseisestä pelistä oli poistettu myös kaikki naiselliset hahmot. Dragon Age : 2:ssa sai aloitettu romanssin seksikkään Isabelin kanssa. Inquisitionissa sen sijaan tarjolla oli joko musta "nainen" (Vivienne) tai kirveellä veistetty Cassandra. Sara oli madollista romantisoida vain pelatessa naishahmolla.

600 vuotta

Sama feministi- ja suvakkipropaganda jatkui valitettavasti myös Mass Effect : Andromedassa. Tämän Pelaaja jättää luonnollisesti täysin kertomatta lukijoilleen. Onneksi totuuden saa melko pienellä vaivalla selville, katselemalla esimerkiksi Pelaajan haukkuman Pewdiepien videon aiheesta.

Pelissä näkyy taas feministi- ja suvakkipropaganda. Pelin naissankaria ei saa muokattua, mikäli haluaa pelata valkoihoisella naisella. Ainoastaan mustia ja aasialaisia naisia saa muokattua. Monelle pelaajalla suuri pettymys. Pelaaja jättää agendansa mukaisesti tämän mainitsematta.

Loppuun

Pelaajaa tuli tilattua noin 10 vuotta. Valitettavasti lukiessani peleistä ja pelatessani niitä, en halua suvakkipropagandatuputusta. Nyt on aika jättää tälle puolensa valinneelle roskajulkaisulle hyvästit. Päädyitte itse sekä pahat että rumat osioon. Surullista.

Riepu: Minäkään en tue mielipiteiden puristamista harmaaksi massaksi. Mainitsemaltani ongelmalta vältyttäisiin yksinkertaisesti, jos arvosteluissa vältettäisiin tarkkoja "konsolin X N:nneksi paras peli" -ilmauksia ja annettaisiin lukijoiden tehdä tuollaiset päätelmät itse luettujen arvostelujen perusteella.

Lainaus käyttäjältä Hayarigami

Riepu: Minäkään en tue mielipiteiden puristamista harmaaksi massaksi. Mainitsemaltani ongelmalta vältyttäisiin yksinkertaisesti, jos arvosteluissa vältettäisiin tarkkoja "konsolin X N:nneksi paras peli" -ilmauksia ja annettaisiin lukijoiden tehdä tuollaiset päätelmät itse luettujen arvostelujen perusteella.

Juuri tuo on minusta vain sitä turhaa puristamista :) Arvostelussa lukee aina arvostelijan nimi ja tuollaisetkin heitot auttavat kuvastamaan, millaisesta yksilöstä on kyse. Lukija saa tuolloinkin tehdä ihan vapaasti omia johtopäätöksiään.

Lainaus käyttäjältä Hayarigami

Riepu: Minäkään en tue mielipiteiden puristamista harmaaksi massaksi. Mainitsemaltani ongelmalta vältyttäisiin yksinkertaisesti, jos arvosteluissa vältettäisiin tarkkoja "konsolin X N:nneksi paras peli" -ilmauksia ja annettaisiin lukijoiden tehdä tuollaiset päätelmät itse luettujen arvostelujen perusteella.

Ongelmalta vältyttäisiin poistamalla numerot arvosteluista, mutta miten silloin lampaat tietäisivät minkä pelin kaupasta pitäisi ostaa, kun ei se arvostelutekstin sisältö ole niin justiinsa ja numero helpompi ymmärtää.

Lainaus käyttäjältä f.o.o

Hyvät, pahat ja Pelaaja

Tällä kertaa odotin mielenkiinnolla Pelaajan maaila / Hyvät, pahat ja rumat -osiota. Tavallaan odotettu tulos, että Pelaajan suvakkitoimitus oli päätynyt tuollaiseen listaukseen.

Syntipukit osiossa haukutaan pelaajia, jotka ovat kehdanneet arvostella BioWaren animaattoria, jonka pääasialliset meriitit ovat feminismin saralta. Samaan aikaan jätetään kokonaan mainitsematta Manveer Heir. Henkilö, joka vuosikausia vaikutti BioWarella pelien kehitykseen. Avoimen rasistinen valkoisia pelaajia kohtaan, lähetellen mm. vuosikausia Twitterissa avoimen rasistisia viestejä.

Manveer Heirin twiittailua ja sekoiluja voi lukea vaikkapa täältä: http://imgur.com/gallery/vKfZ8

Lisää löytyy helposti käyttämällä Googlea. Tosin, se vaatisi oikeata toimittajan työtä, eikä vain suvakkipropagandan copy-pastettamista.

Lohikäärmeaika

Itse tykkäsin BioWaren peleistä. Jade Empire oli yksi vanhoista suosikeistani. Taannoin tulin ostaneeksi www.gog.com:sta erinomaisen Dragon Age : Origins pelin. Peli olikin saanut Pelaajalta hyvät arvostelut. Jatko-osa Dragon Age : 2 oli pettymys toistuvien luolastojen ja yksinkertaistetun pelimekaniikan osalta. Taistelut sen sijaan toimivat melko hienosti. Seuraavaksi olikin aika syventyä Dragon Age : Inquisitioniin, joka oli Pelaajalta saanut huippuarvostelun.

Pettymys olikin suuri, kun fantasiailluusio tuhottiin laittamalla peli täyteen suvakki- ja feministipropagandaa. Tämä ei ole sattumaa, sillä BioWarelle on pesiytynyt sekä feministejä että valkoisia pelaajia avoimesti vihaavia pelinkehittäjiä. Valitettavasti arvostelussa tästä ongelmasta ei mainittu mitään.

Inquisitionissa en saanut uppoutua keskiaikaiseen fantasiaan, taikuudella ja lohikäärmeillä höystettynä. Sen sijaan kahlasin korvia myöten epäuskottavia henkilöitä (mustia) täynnä olevassa valtakunnassa. Vastaan tuli niin tökeröä kerrontaa myös seksuaalivähemmistöistä (Qunarien sukupuolenvaihtajat, joita pelissä avoimesti ihastellaan), että suorastaan kuvotti.

Pelaaja ei vaivautunut myöskään mainitsemaan mitään hahmoeditorista. Originsin hahmoeditorilla pystyi luomaan melko helposti mieleisensä hahmon, mutta samaa ei voinut sanoa Inquisitionista. Oletusarvoisesti naissankari näytti lähinnä transseksuaalilta. Hiusvaihtoehdoista noin puolet (14 kappaletta) olivat joko kaljuja tai millin siilejä. Lukuisat muut vaihtoehdot olivat heitetty suoraan mieshiuksista. Pahin, mutta ei suinkaan ainoa puute.

Kyseisestä pelistä oli poistettu myös kaikki naiselliset hahmot. Dragon Age : 2:ssa sai aloitettu romanssin seksikkään Isabelin kanssa. Inquisitionissa sen sijaan tarjolla oli joko musta "nainen" (Vivienne) tai kirveellä veistetty Cassandra. Sara oli madollista romantisoida vain pelatessa naishahmolla.

600 vuotta

Sama feministi- ja suvakkipropaganda jatkui valitettavasti myös Mass Effect : Andromedassa. Tämän Pelaaja jättää luonnollisesti täysin kertomatta lukijoilleen. Onneksi totuuden saa melko pienellä vaivalla selville, katselemalla esimerkiksi Pelaajan haukkuman Pewdiepien videon aiheesta.

Pelissä näkyy taas feministi- ja suvakkipropaganda. Pelin naissankaria ei saa muokattua, mikäli haluaa pelata valkoihoisella naisella. Ainoastaan mustia ja aasialaisia naisia saa muokattua. Monelle pelaajalla suuri pettymys. Pelaaja jättää agendansa mukaisesti tämän mainitsematta.

Loppuun

Pelaajaa tuli tilattua noin 10 vuotta. Valitettavasti lukiessani peleistä ja pelatessani niitä, en halua suvakkipropagandatuputusta. Nyt on aika jättää tälle puolensa valinneelle roskajulkaisulle hyvästit. Päädyitte itse sekä pahat että rumat osioon. Surullista.

En tiiä miksi, mutta naurattaa tämä sinun teksti. Suvakkipropagandatuputusta... hahhah.

Aika monesta meitä on vuosien varrella syytetty, mutta suvakkipropagandatuputuksesta ei tätä ennen kertaakaan. Täytyy vain todeta että aika mielipidevärittyneet lasit saa olla päässä että näkee mitään tuollaista Pelaajassa. Erikoisherkkyys näyttää olevan some-ajan henki välittämättä siitä minnepäin poliittista akselia sijoittuu...

Olen jo jonkin aikaa miettinyt yhtä asiaa, joka on aina pikkuisen häirinnyt, mutta en ole sitä koskaan tapetille nostanut. Pidän nimittäin lehden taitosta suuresti, mutta ainoa häiritsevä asia ovat tulitikkuaskin kokoiset screenshotit peleistä. Esimerkiksi Nier: Automatan, Berserk and the Band of the Hawkin ja Styxin arvosteluissa GBA:n ruutuakin pienemmät kuvakkeet ovat vain pelkkää sotkua tai liian tihrusteltavan pieniä. Pikkukuvakkeet toimivat esimerkiksi Styxin alimmassa pikkukuvassa tai Has-Been Heroesin selkeissä kuvituksissa, mutta itse pelikuvaa taistelun tuoksinnan keskeltä ei pitäisi niihin laittaa. Minusta kuvien kokoa pitäisi kasvattaa ja ehdottomasti kuvien sisältöä miettiä tarkemmin.

Ei muuta. :)