Nintendo Switch / Foorumit / www.pelaajalehti.com
1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Lainaus käyttäjältä Muksu+

Olin jo luopunut oikeastaan toivosta

Samoin. Eilen jo ehdin todeta itsekseni neogaffin "Fanxiety" ketjua selatessa, että aivan sama! Tulkoon milloin tulee.

Nipa on ihan kivasti antanut odottaa itseään. Playstation 4 hypeaallon aikana ei kertaakaan aivot kiehuneet tällä lailla.

Olettaisin, että tuon "ennakon" jälkeen pelitalot alkavat pikkuhiljaa myös paljastamaan omia projektejaan. Olisi aika luonnollinen siirtymä täydellisen radiohiljaisuuden loputtua.

Odotus ja hype NX:ää kohtaan on päässyt tässä välissä laskemaan aika lähelle nollaa, ja brändiuskollisuus Nintendoa kohtaa on ollut ennätysmäisen pohjalla, mutta sieltä se hype ponnahti pinnalle taas, tämän illan julkistusta odotan innolla! Toivottavasti kaikki antipatiani ja ennakkoasenteeni todistetaan turhiksi ja voin taas jatkaa Nintendofanittamista vanhaan tyyliini!

Nintendon uusi konsoli, olkaa hyvä!

Will buy jos hinta ei ole liian kova.

Third Partyjen tuki on saatu "jonkinmoiseen" kuosiin, ainakin näin alkuun:

505 Games
LEVEL-5 Inc.
Activision Publishing, Inc.
Marvelous Inc.
ARC SYSTEM WORKS Co., Ltd.
Maximum Games, LLC
ATLUS CO., LTD.
Nippon Ichi Software, Inc.
Audiokinetic Inc.
Parity Bit Inc.
Autodesk, Inc.
PlatinumGames Inc.
BANDAI NAMCO Entertainment Inc.
RAD Game Tools, Inc.
Bethesda
RecoChoku Co., Ltd.
CAPCOM CO., LTD.
SEGA Games Co., Ltd.
Codemasters®
Silicon Studio Corporation
CRI Middleware Co., Ltd.
Spike Chunsoft Co., Ltd.
DeNA Co., Ltd.
SQUARE ENIX CO., LTD.
Electronic Arts
Starbreeze Studios
Epic Games Inc.
Take-Two Interactive Software, Inc.
Firelight Technologies
Telltale Games
FromSoftware, Inc.
THQ Nordic
Frozenbyte
Tokyo RPG Factory Co., Ltd.
GameTrust
TT Games
GRASSHOPPER MANUFACTURE INC.
UBISOFT
Gungho Online Entertainment, Inc.
Ubitus Inc.
HAMSTER Corporation
Unity Technologies, Inc.
Havok
Warner Bros. Interactive Entertainment
INTI CREATES CO., LTD.
Web Technology Corp
KOEI TECMO GAMES CO., LTD.
Konami Digital Entertainment Co., Ltd.

Vielä tätä ei ole ehtinyt sulatella kunnolla, mutta jos PELEJÄ tulee, niin ostettava on! Tai no, sen verran täytyy tunnustaa, että ollut jo ennakkotilauksessa yli vuoden päivät.. mutta tokihan sen voi peruakin! WTF!!! Electronic Arts is in da House...!?? :D

Jos konsolin tehot (kuten olettaa sopii) jää jälleen selkeästi jälkeen kilpailijoista, niin noinkohan 3rd-party tuki tulee olemaan kummoista. Näppärä idea kuitenkin Nintendolta, jolla ainakin erottaudutaan jälleen joukosta, itse en kuitenkaan tuon hybridi-mallin kohderyhmään kuulu, vaan kyllä konsoli tulisi ostettua vain ja ainoastaan Nintendon omien nimikkeiden takia ja pelaaminen tapahtuisi 99% ajasta kotisohvalla.

Kuten aina, ei ne konsolin tehot ja (itselleni turhat) ominaisuudet ostopäätöstä ratkaise, vaan itse pelit.

Konsepti on aika lähellä täydellistä. Sohvalla "tavallinen" ohjain kädessä telkkarista ja sitten kun innostaa, niin käsikonsolin näytöltä. Sikäli mikäli julkaisussa tosiaan on Zelda, Splatoonin ja Mario Kartin porttaukset(?) ja vielä jotain muuta, niin alku on hyvä.

Paljon tässä on toki vielä kysymysmerkkejä. Tilisysteemin PI-TÄÄ olla kunnossa julkaisussa. Tarkat tehot ja hinta toki myös vielä mysteeri.

Silti, varsin hyvä paljastus. Parempi mitä odotin. Konsolin nimi on IMO aika pöljä, mutta ainakin Wii jätettiin viimein historiaan.

Spekseistä kiinnostuneille: (Virallisesta PR-viestistä lainattu)

Here's the full PR:

Nintendo Switch is powered by the performance of the custom Tegra processor. The high-efficiency scalable processor includes an NVIDIA GPU based on the same architecture as the world's top-performing GeForce gaming graphics cards.

The Nintendo Switch's gaming experience is also supported by fully custom software, including a revamped physics engine, new libraries, advanced game tools and libraries. NVIDIA additionally created new gaming APIs to fully harness this performance. The newest API, NVN, was built specifically to bring lightweight, fast gaming to the masses.

Gameplay is further enhanced by hardware-accelerated video playback and custom software for audio effects and rendering.

We've optimized the full suite of hardware and software for gaming and mobile use cases. This includes custom operating system integration with the GPU to increase both performance and efficiency.

NVIDIA gaming technology is integrated into all aspects of the new Nintendo Switch home gaming system, which promises to deliver a great experience to gamers.

No eipä tuo vielä kerro oikeastaan yhtään mitään, vaan nimenomaan pelkkää PR-puhetta....eiköhän ne viralliset speksit tiedetä viimeistään joulun aikoihin.

Havaitsin vasta nyt Bandai Namcon tuossa listassa. Toisin sanottuna, ehkä Tekken 7 Switch käännös on myös tuloilla ja täten minun ei tarvitse uudestaan ostaa PS4. Mieltä lämmitti, että konsolille on tarjolla myös perinteinen padi..... Joka todennäköisesti myydään erikseen. =P

Lainaus käyttäjältä Balnazzard

No eipä tuo vielä kerro oikeastaan yhtään mitään, vaan nimenomaan pelkkää PR-puhetta....eiköhän ne viralliset speksit tiedetä viimeistään joulun aikoihin.

Täysin oikeassa olet siinä, että mitään "teholukuja" tuosta ei selviä. Olisi pitänyt kirjoittaa tekstin otsikoksi piireistä kiinnostuneille, eli sehän tässä ainoastaan vahvistui, että NVIDIA oli kuin olikin se sirutoimittaja NX:lle.. anteeksi, Switchille! ;)

Uusi 3D-Mariohan siellä trailerissa vilahti, mutta lieneekö kuitenkaan edes julkaisupeli? Miyamotohan taannoin toimitteli, että uusi Mario saatetaan nähdä jossain muodossa vasta ensi vuoden E3-messuilla. Värimaailmaltaan videolla nähty Mario vaikutti äkkiseltään 3D Worldin kaltaiselta, mutta tuli siitä kyllä myös Mario 64 vahvasti mieleen. Oijoi kun olisikin hieman sellainen avoimempi maailma, eikä ratamainen kuten 3DW oli.

Switched:
Vanha kunnon "revikkatekki purkkalasta" selitti hyvin, miksi Switchin ensiesitys on nerokas!

Noniin nyt ollaan makusteltu tuota eilistä julkistusta yön yli. Yleinen fiilis on kyllä aivan positiivinen.

+ Nintendo on selkeästi ottanut virheistään oppia - laitteen konsepti on ihastuttavan selkeä ja klassisen Nintendomainen back to basics-tyylinen ratkaisu, jonka tarjoama lisäarvo on helposti kommunikoitavissa kuluttajille. Wiin ja Wii U:n lisäpalikoiden, nunchien, motion palikoiden, sensor barien, jumppalautojen ja golfmailojen jälkeen tuollainen paketti, jossa on kaikki mukana spontaaneja multiplayer sessioita varten tuntuu todella raikkaalta. Tämä on paluu siihen varhaisen Nintendon oivaltavuuteen ja lähestyttävyyteen - tulee vahvasti mieleen ne 2 player Game and Watchit.

+ Tässä vaiheessa, jos aikoo julkaista uuden alustan, on sen otettava SELKEÄ pesäero kilpailuun nähden ja tehtävä asiat tosi eri tavalla, mitä kilpailijat. Tosi eri tavalla tekemisessä on taasen se haaste, että se ei välttämättä ole enää riittävissä määrin samaa jatkumoa entisen kanssa eivätkä mm. third partyt jaksa panostaa jonkun todella uniikin infran hyödyntämiseen, eivätkä näe sitä riskin arvoisena (Wiin ja Wii U:n ongelma). Switch edustaa todella omalaatuista linjaa ("The Nintendo Difference™"), joka tarjoaa mahdollisuuksia innovointiin, ollessa samalla hyvinkin konservatiivinen pelialusta, joka ei lähtökohtaisesti anna mitään esteitä esim perus multiplattojen porttaamiselle.

+ Mobiiliperseily ei ollut tuossa ensiesityksessä millään tapaa läsnä (ISO PLUSSA, KIITOS NINTENDO!!!!!), vaan kyse on 100% puhdasrotuisesta PeliKonsolista, jonka kohderyhmänä näyttäisi olevan videopelejä harrastava coreyleisö.

- Killer app jäi vielä esiteltäväksi...Zeldan saa Wii U:lle, Mario Kartilla ja Splatoonilla ei mulle myydä tällä hetkellä mitään. MK8 ja Splatoon on vielä varsin tuoreessa muistissa, ja Wii U:lle julkaistut, näiden klassikkosarjojen viimeisimmät osat olivat niin viimeisen päälle hiottua timanttia, että vaikea edes oikein kuvitella, mitä lisättävää näihin voisi enää olla. Pelottaa muutenkin Wii U shovelware pienillä höystöillä...mähän en lähde niitä samoja pelejä ostamaan uudestaan. Tuo vilautettu 3D Mario....ei sano vielä mitään. Vaikkakin esim. Beteshdan tuki Nintendon konsolille on Iso Juttu (poistaa mulle itseasiassa yhden päällimmäisistä tarpeista omistaa joku muu, kuin Nintendon konsoli), ei silti Skyrim remasterilla myydä mulle uutta konsolia. Julkaisu siis huutaa akuutisti uusia IP:tä

- Suunnittelijana kiinnitän huomiota erityisen paljon muotoiluun, joka switchissä oli aivan hämmästyttävän geneerinen, ihan puhtaasta esteettisestä vinkkelistä. Konsoli itsessään näyttää joltain Kiinalaiselta, waren pyörittämiseen suunnitellulta Android-laitteelta. Laitteessa ei ollut edes etäisesti mitään Nintendomaista; tuntuu kuin muotoilu oltaisiin tilattu Logitechiltä, tai Olyan firmalta. Miksei jotain pientä SNES väriteemaista nappilayoutia, keltaisia C-nappeja, kiiltävää valkoista....JOTAIN??? Tuntuu, kuin laitteen väriteema, pintatekstuurit, logo - kaikki olisi haettu sen kaikista geneerisimmän keskiarvon mukaan. Tuo docking stationkin on aika valloittava elementti jossain tv-tasolla, eikö siitä olisi voitu tehdä sen näköinen, että sitä voisi vaikka haluta pitääkkin siinä?? Entä se pro-controller?? Hyvä ehdokas Kaikkien Aikojen ja Maailmojen Tylsimmän Näköiseksi Peliohjaimeksi. Tämä laite kipuaa sinne alkuperäisen DS:n rinnalle Nintendon tylsimmän näköisimpänä hardwarena. Wii U ei mitään design palkintoja voita, mutta ainakin se oli edes kiiltävä...

Toisaalta ehkä tämä ultra-geneerisyys on osa kommunikaatiota? Ehkä Nintendo haluaa ottaa selkeän pesäeron Wii-muotoiluun, joka oli aika trendikäs aikoinaan ja vakuuttaa myös tuon harmaan, mauttoman ja tylsän massan siitä, että kyse on nyt OIKEASTA pelilaitteesta, eikä Wii/gimmick/snoukkamama-suunnittelufilosofian laitteesta...Katsokaa! Tämä harmaa ja tylsä ja Skyrim pyörii!! Tiedä häntä....

Mutta siis summa summarum...Itse tarvitsen vielä rutkasti lisää infoa laitteesta ja esim julkaisukatalogista, ennenkuin ostopäätöksiä lyödään lukkoon, mutta kaiken kaikkiaan tuntuu, että Nintendon linjaus on oikea, ja ennenkaikkea ehkä paras, mitä he ovat voineet tässä VARSIN hankalassa markkinatilanteessa ottaa, joten peukut pystyyn ja lykkyä pyttyyn!

Hmmm.... Nintendo ei ole oppinut PR:stä ainakaan mitään. Reggie väitti pokalla, että WiiU:n virheitä ei toisteta ja mikä on tulos? Reilu 3min pitkä esittely video ja loppuvuosi hiljaa. En oikein tiedä itkisikö vai nauraisiko. Nintendo ei ilmeisesti vain osaa PR:ää. M$ ja Sony saivat enemmän hypeä ja innostusta aikaiseksi konsolien uusien VERSIOIDEN julkistuksella kuin Nintendo tällä. Ei kovin paljoa enempää voisi olla "meh" fiilis mitä toi lopulta jätti.

Paras ehkä oli uuden Marion näkeminen. Sinänsä sekään ei mitään erikoista. Se oli Mario ja Marion tyylinen Mario. Mutta se että tämä vihjaa että peli voisi olla julkaisussa, on hieno juttu.

Muotoilusta olen aivan samaa mieltä Megamanin kanssa (shock!). Todella mitään sanomattoman näköinen. Juurikin "Kiinalainen waren pyörittämiseen tehty android -laite". Tämä firmalta joka julkaisi eräs vuosi violetin värisen konsolin. Hyvin epänintendomaista. Oli se sitten hyvä tai huono. Tämä tuki entisestään sitä yleistä "meh" fiilistä jonka pätkä jätti.

Irrotettavat pikkuohjaimet on ihan turhaa paskaa. Pro controller on erittäin jees. Saa nähdä kuinka lopulta sopii käsiin.

Tehot on pieni kysymysmerkki. Mutta eiköhän sielä ole kustomoitu Tegra X1. Varmasti saatu puristettua Nintendon vaatimalle tasolle niin kooltaan, lämmön tuonnoltaan, kulutuksen ja hinnan osalta. Nintendo kuitenkin aikoo myydä tätä voitolla alusta asti. Nämä huomioiden en jaksa uskoa X2 piiriin.
Se mikä tässä on huono puoli, on luonnollisesti ne tehot. X1 on suorilta flops tehoiltaan reilun PS3:n ja WiiU:n luokkaa. Eli niihin päästään helposti ja varmasti yli. Mutta Xbone on jo eri juttu. Sinne päästään periaatteessa kun siirrytään käyttämään half-precision flopseja, mutta Xbonen luvut on otettu Single-precision flopseista.
Käytännössä tämä tarkoittaa kuinka suuria liukulukuja käsitellään. Single-precision on 32bit eli 4 tavua, kun half-precision on tästä puolet, 16bit eli 2 tavua. Sinänsä tämä puolittaa väylän tarpeen, mutta se myös sisältää puolet vähemmän dataa. En ole koodari, joten en tiedä minkä kokoisia liukulukuja yleensä käytetään koodauksessa, 32bit vai 16bit. Mutta mitä nyt pelialaa on seurannut, yleensä mennään enemmän sielä maksimissa kuin minimissä. Eli jos 32bit on käytössä, niin miksi sitä ei käytettäisi. X1:ssä on se hyvä, että ymmärtääkseni se voi pistää näitä kyllä peräkkäin helposti jos peli on tehty 32bit liukuluvuilla X1 pystyy sen käsittelemään. Ongelma on vain se että laskentateho puolittuu siinä vaiheessa.

Mutta lopulta selittelen aika pinnallisella tietämyksellä näistä :) Joten en oikeasti tiedä miten nämä vaikuttaa käytännössä. Mutta se on varmaa, että Xbonen teoreettisiin tehoihin ei päästä. Sinänsä jos sitä käyttää kannettavana niin tuskin on tarpeenkaan. Mutta TV-ruudulla... Saa nähdä. Onhan se sinänsä cool ajatella että on WiiU:n tai PS3:n tehot kannettavassa laitteessa.

Lainaus käyttäjältä Megaman

...

Olin tuolla samaa mieltä Megamanin kanssa yhdessä asiassa. Että universimi ei tuhoudu tälläisestä ennen kuulumattomasta tilanteesta laitan spoilereihin mielipiteeni muusta mitä Megaman sanoi:
[spoiler]IMAGE(http://replygif.net/i/926.gif)
[/spoiler]

Lainaus käyttäjältä JayeizH+

Irrotettavat pikkuohjaimet on ihan turhaa paskaa.

Wait....tämähän on koko konsolin kantava idea..? Mahdollisuus jakaa konsoli pieniin multiplayer sessioihin ja nelinpeliin kahdella konsolilla on kerrassaan nerokas, ja poistaa tarpeen sille, että jokaisella kaverilla pitää olla hardware, pelikasetit, linkkikaapelit ja mitä nyt ikinä, josta johtuen esim noita spontaaneja DS/3DS multiplayer sessioita on aika harvakseltaan....Toki kavereita pitää edelleenkin olla.

Jos tuo olisi oikeasti vain tuollainen perus kannettava konsoli, jonka voit kotiin tullessa lyödä telakkaan kiinni ja pelata telkkarista, en edes sylkäisisi laitteen suuntaan.

EDIT: ja nyt vielä terveiset sille tietylle pienelle klikille, joka jossain vaiheessa uskoi/toivoi Nintendon kehittävän perinteisen multiplattariboksi TEHOMYLLYN perus padillä ja ilman gimmickejä!! Se oli aivan kurapaska idea lähtökohtaisestikkin, ja oli koko matkan päivän selvää, ettei sieltä sellaista ole tulossa...ja tässä nyt ollaan. Terkkuja vaan!!!

Lainaus käyttäjältä Megaman

Wait....tämähän on koko konsolin kantava idea..?

Ömmmm... koko konsolin kantava idea on pelata alle 10":n ruudulla jaettuna multiplayer peliä kahdella pienellä ohjaimella? WTF? :D Jos tämä on se Nintendon "suuri konsepti", niin metsään menee ja kovaa :D Eli ei. Uskallan todellakin väittää se ei ole se konsolin kantava idea :) Se että sitä voi kantaa mukana, näyttäisi todennäköisemmältä.

Lainaus käyttäjältä Megaman

Mahdollisuus jakaa konsoli pieniin multiplayer sessioihin ja nelinpeliin kahdella konsolilla on kerrassaan nerokas

Et kyllä petä, myönnetään :) Se siitä tulleesta mobiilipaskastakin :)

Lainaus käyttäjältä Megaman

...ja poistaa tarpeen sille, että jokaisella kaverilla pitää olla hardware, pelikasetit, linkkikaapelit ja mitä nyt ikinä, josta johtuen esim noita spontaaneja DS/3DS multiplayer sessioita on aika harvakseltaan....

Ai siitäkö se johtuu. Mä veikkaan että pohjasta otettava erilliset ohjaimet DS:ään ei olisi sitä pelastanut. DS:ää multiplayer alustana siis.

Lainaus käyttäjältä Megaman

Jos tuo olisi oikeasti vain tuollainen perus kannettava konsoli, jonka voit kotiin tullessa lyödä telakkaan kiinni ja pelata telkkarista, en edes sylkäisisi laitteen suuntaan.

Kertaan taas:
PS3 Move palikat: Halpa kopio tms.
Xbox Kinect: Paskaa
Tehot: Ihan turhaa, ei saa tehtyä mitään uutta ja erilaista
Max 10" kannettava kahdella miniohjaimella: Nintendo tekisen taas!!! Nerokasta! Parasta innovaatiota sitten WiiU:n ennenkuulumattoman tabletti ohjaimen!! Muuttaa multiplat pelaamisen täysin!!
Mobiilimultiplat: Ihan mobiilipaskaa.

No, Megaman menee tunteella ja fiiliksellä, eikä logiikalla, niin eihän siinä paljoa voi vastaan väittää :) Uskon siis täysin, että Megaman on tätä mieltä. Kivahan se on kun on kivaa ainakin jollain. Faktoilla tai logiikalla näistä on kuitenkaan turha keskustella tai perustella.

Lainaus käyttäjältä JayeizH+

Lainaus käyttäjältä Megaman
Wait....tämähän on koko konsolin kantava idea..?

Ömmmm... koko konsolin kantava idea on pelata alle 10":n ruudulla jaettuna multiplayer peliä kahdella pienellä ohjaimella? WTF? Jos tämä on se Nintendon "suuri konsepti", niin metsään menee ja kovaa Eli ei. Uskallan todellakin väittää se ei ole se konsolin kantava idea Se että sitä voi kantaa mukana, näyttäisi todennäköisemmältä.

No en tiedä...katsoitko sen esittelyvideon? Kyllähän sille toiminnolle aika iso painoarvo siinä annettiin...Ihan logosta lähtien.

Lainaus käyttäjältä JayeizH+

No, Megaman menee tunteella ja fiiliksellä, eikä logiikalla, niin eihän siinä paljoa voi vastaan väittää Uskon siis täysin, että Megaman on tätä mieltä. Kivahan se on kun on kivaa ainakin jollain. Faktoilla tai logiikalla näistä on kuitenkaan turha keskustella tai perustella.

Mikä tää asenne nyt taas on? Mene vaikka pienelle kävelylle haukkaamaan vähäsen raitista ilmaa ja palataan asiaan sitten. Nyt puhutaan konsolista - ei ole tarvetta vittuilulle.

Lainaus käyttäjältä Megaman

No en tiedä...katsoitko sen esittelyvideon? Kyllähän sille toiminnolle aika iso painoarvo siinä annettiin...Ihan logosta lähtien.

Siis jaetun ruudun moninpeliähän ei tainnut olla kuin kahdessa kohtauksessa, sielä terassilla ja koripallokentällä. Turnaus kohtauksellakaan ei ollut mitään tekemistä jaetun ruudun kanssa. Itse siis sain trailerista ihan eri kuvitelman. Enkä ole kyllä erityisesti lukenut muualtakaan huomioita, että kyseessä olisi juuri mukana kulkeva multiplayerlaite, vaan TV:ssä toimiva konsoli jonka saa mukaan. Niinhän Nintendo on itsekkin sanonut alusta asti: Switch(NX) on ennen kaikkea kotikonsoli.
Toki sinä sitä multiplat pelaamistakin oli, mutta niinhän Nintendon joka konsolin tapauksessa on. Sielähän on ollut jo reilu 10 vuotta idea yhdessä pelaamisesta, niin onhan se sinänsä looginen jatkumo tuoda laite joka tukee samaa missä vaan oletkin. Mutta ei se mikään kantava idea ole.

EDIT: Niin ja se logo. Sehän näytettiin joka kerta kun ohjain klikattiin johonkin kiinni. Nimikin viittaa tähän, vaihda (switch) pelitapaa vauhdissa. Toki se noihin pikkuohjaimiin viittaa, mutta sinä puhuit multiplayer pelaamisesta. Ja se minkä Nintendo on tehnyt oikein on, että niitä pikkupalikoita ei tarvitse käyttää välttämättä erikseen. Voit pitää ne kiinni laitteessa tai ostaa pro controllerin. Ei se nyt ehkä nerokasta ole, mutta vähintäänkin hieno juttu.
/EDIT

Lainaus käyttäjältä Megaman

[quote='käyttäjältä JayeizH+']
No, Megaman menee tunteella ja fiiliksellä, eikä logiikalla, niin eihän siinä paljoa voi vastaan väittää Uskon siis täysin, että Megaman on tätä mieltä. Kivahan se on kun on kivaa ainakin jollain. Faktoilla tai logiikalla näistä on kuitenkaan turha keskustella tai perustella.
[/quote]
Mikä tää asenne nyt taas on? Mene vaikka pienelle kävelylle haukkaamaan vähäsen raitista ilmaa ja palataan asiaan sitten. Nyt puhutaan konsolista - ei ole tarvetta vittuilulle.

No joo myönnetään. Jätetään henkilöihin puuttuvat kommentit tekemättä. Yritän vain varovaisesti (en selvästi tarpeeksi varovasti) herätellä sisältäsi sitä, joka katsoisi joskus omia tekstejään ja mielipiteitään. Vaikka toki jokaisella on oikeus omiin mielipiteisiinsä ja tietenkään minulla tai kenelläkään ei ole oikeutta sanoa niitä vääriksi.

Lainaus käyttäjältä JayeizH+

No joo myönnetään. Jätetään henkilöihin puuttuvat kommentit tekemättä. Yritän vain varovaisesti (en selvästi tarpeeksi varovasti) herätellä sisältäsi sitä, joka katsoisi joskus omia tekstejään ja mielipiteitään. Vaikka toki jokaisella on oikeus omiin mielipiteisiinsä ja tietenkään minulla tai kenelläkään ei ole oikeutta sanoa niitä vääriksi.

En näe tuossa mielipiteessä mitään katselemisen arvoista. En ole suoranaisesti mitenkään aivan 100% tulessa tuosta uudesta laitteesta, enkä ole tosiaankaan lyönyt ostopäätöksiä vielä lukkoon, mutta erityisesti ottaen huomioon hankalan yleisen markkinatilanteen, jossa markkinat eivät varsinaisesti edes kaipaa mitään uutta pelaamisfokusoitunutta hardwarea, kuin myös Nintendon varsin hankalan, Wii U:n jälkeisen tilanteen, mielestäni Nintendo on handlannut homman aika hyvin, ja näen konseptin, joka voisi jopa lähteä kantamaan.

Myös jos katselee ihan vaikka vain pelaajalehden boardin reaktiota, niin vastaanotto Switchille näyttäsi olevan melko positiivinen, joten nyt lähtisi puhumaan mistään minun mielenhäiriöstäni, johon olen kieroon kasvaneessa maailmankuvassani ajautunut.

Lainaus käyttäjältä gurgi+

Loistava, rehellinen ja asiantunteva analyysi tästä nipan "huikeasta" trailerista ja laitteesta ylipäätäänsä

Ai ai ai mitä....siis ymmärsinkö nyt oikein, gurgi+ EI tykännyt tästä Nintendon uudesta julkistuksesta? :O:OO:ooo

Ihan mielenkiintoista seurattavaa kohdeyleisöön kuulumattoman näkövinkkelistä.

Ensivaikutelma videon perusteella on vahvasti "mobiililaite ohjaimilla" ja tämä lienee mobiililaitteiden suuntaus pelaamisen suhteen yleisestikin. Ruutu tuntuu auttamattomasti liian pieneltä kahdenkin ihmisen istuessa vierekkäin.

Mielenkiintoista jos Skyrim on tosiaan käännetty ARM-arkkitehtuurille. Tarkemmat tiedot NVN APIsta ja softapuolesta jäivät valitettavasti vielä täysin avoimiksi.

- "The dock is not the main console unit of Nintendo Switch"
- The Switch can't play physical 3DS or Wii U games
- Switch comes with two Joy-Con controllers
- Skyrim and NBA 2K are not actually confirmed for the system
- Switch will support Unreal Engine 4
- Switch will support Nintendo Amiibo figures
Ars Technica: One day later, additional Nintendo Switch details dribble out

Äkkiseltään mä näen tän itselleni PS vitana Nintendon peleillä. Voi sen telkkariinki lyödä jos tahtoo välttämättä Monster Huntteria pelata välillä isolta ruudulta.
Yhteen asiaan voin myös itse todeta, että "Nintendo teki sen taas!!!". Nimittäin verkossa tapahtuva sosiaalinen pelaaminen tuntuu loistavan poissaolollaan. Noh, pärjää tuota käsikonsolissa ilmankin sitä.

Yksi suurimpia kysymysmerkkejä nyt itselle on se, että kun kerta noin vahvasti mennään "Konsoli taskuun ja menoks!" -markkinoinnilla, niin toivottavasti siihen nyt ois edes mahdollista saada lyödä kiinni sim kortti.
Muuten Splatoonin tahkoaminen junassa saattais olla hyvinkin... yksinäistä...

Lainaus käyttäjältä Napsuh+

Yksi suurimpia kysymysmerkkejä nyt itselle on se, että kun kerta noin vahvasti mennään "Konsoli taskuun ja menoks!" -markkinoinnilla, niin toivottavasti siihen nyt ois edes mahdollista saada lyödä kiinni sim kortti.
Muuten Splatoonin tahkoaminen junassa saattais olla hyvinkin... yksinäistä...

Eikös jokaisessa lamamallin luurissakin ole nykyisin WLAN-hotspotti...

Lainaus käyttäjältä gurgi+

Loistava, rehellinen ja asiantunteva analyysi tästä nipan "huikeasta" trailerista ja laitteesta ylipäätäänsä

Näin suurta myötähäpeää en ole tuntenut aikoihin. Tietävätköhän noiden poikien vanhemmat siitä mitä he vapaa-ajallaan tekevät, I hope not.

Jäin miettimään pelikortteja ja pelien kokoa. Kyllähän kortille mahtuu ihan hyvin tavaraa jo nykyään, mutta mahtaakohan laitteessa olla miten paljon tilaa digitaalisille peleille? Olettaisin että kun konsepti on tällainen, niin tätä olisi joku miettinyt.

Also, hyvä että mattapinta on korvannut kaikessa glossyn. Terve menoa.

Lainaus käyttäjältä ExPReS

Eikös jokaisessa lamamallin luurissakin ole nykyisin WLAN-hotspotti...

Odotinkin jo melkein, että tää tuodaan esille. Vaikka sitä liittymään mihinkään muuhun käyttäisi, niin olisin valmis maksamaan siitä ettei mun tarvitse lyödä puhelimesta wlaneja päälle, yhdistellä sitä konsoliin ja pistellä lopuks sitä pois päältä. Säästyy myös luurin akkukin samalla.
Tällä hetkellä jos ajattelee tota mun 3DS:n käyttötapaa, niin joutuisin sulkemaan ja käynnistämään pelinkin sen takia. Se kun on lähetulkoon aina päällä ja lepotilassa peli kesken.

Toi kaikki on mulle liikaa. Mä toivon kannettavalta laitteelta helppoutta ja riippumattomuutta toisista laitteista.
Tästä syystä mulla on myöskin lähes kaikki 3DS:n pelit ostettuna digitaalisena, eikä Vitalle ole ensimmäistäkään fyysistä peliä.

Lainaus käyttäjältä Napsuh+

Lainaus käyttäjältä ExPReS
Eikös jokaisessa lamamallin luurissakin ole nykyisin WLAN-hotspotti...

Odotinkin jo melkein, että tää tuodaan esille. Vaikka sitä liittymään mihinkään muuhun käyttäisi, niin olisin valmis maksamaan siitä ettei mun tarvitse lyödä puhelimesta wlaneja päälle, yhdistellä sitä konsoliin ja pistellä lopuks sitä pois päältä. Säästyy myös luurin akkukin samalla.
Tällä hetkellä jos ajattelee tota mun 3DS:n käyttötapaa, niin joutuisin sulkemaan ja käynnistämään pelinkin sen takia. Se kun on lähetulkoon aina päällä ja lepotilassa peli kesken.

Toi kaikki on mulle liikaa. Mä toivon kannettavalta laitteelta helppoutta ja riippumattomuutta toisista laitteista.
Tästä syystä mulla on myöskin lähes kaikki 3DS:n pelit ostettuna digitaalisena, eikä Vitalle ole ensimmäistäkään fyysistä peliä.

Eikö Vitasta pudotettu 3G pois melko nopsaan, kun se ei ollut kenellekkään tarpeellinen. Vähän veikkaan, että olet vähemmistössä.

Also, unohdin äsken mainita. Mielenkiintoista, että telakka peittää ohjaimen näytön kun se on paikoillaan. Mene ja tiedä onko tässä muuta tarkoitusta, kuin erottua Wii U:sta.

Lainaus käyttäjältä Muksu+

Eikö Vitasta pudotettu 3G pois melko nopsaan, kun se ei ollut kenellekkään tarpeellinen. Vähän veikkaan, että olet vähemmistössä.

Eikös Vita ollu vähän joko/tai konsoli. Joko mallia wlan TAI 3g. Molempia et samaan pakettiin saanut.
3g toimi myöskin niin päin persiitä, että sillä ei kuuleman mukaan kyennyt pelaamaan verkossa, vaan lähinnä selailemaan nettiä. Pelikäyttöön siitä ei ollut tippaakaan.
Kun vaihtoehdot on noi, niin ei mikään ihme että kaikki (allekirjoittanut mukaanlukien) valitsi wlanin.

Mitenköhän nuo Switchin ohjaimen "palaset" kestävät kulutusta?

Lainaus käyttäjältä edqe

Skyrim [--] not actually confirmed for the system

Peli, jota helvetti soikoon pelataan suurin osa trailerista, ei ole vahvistettu laitteelle. Taas muistaa kuinka markkinointi toimii: hehkutetaan ja lupaillaan vaikka kaikki lupailtu ei ole edes varmistettua.

Tosin ehkä tuo traileri nyt on sitten se vahvistus? Ei sillä että tuolla (pelillä) mitään muuta merkitystä olisi kuin tuo markkinoinnin paskuus, mikäli siis asia todella on niin ettei asiasta ole edes varmuutta olemassa.

No juu, eipä tuo Switchin paljastus sen kummempia tunteita herättänyt suuntaan tai toiseen - ei voi olla missään nimessä pettynytkään, mutta ei tuota ole pakottavaa tarvetta hankkia heti julkaisussa. Eurogamerin artikkeli piti hyvin kutinsa, minkä jokainen järkevä osasi jo vainuta. Armoton odotus onneksi päättyi. :)

Nintendo yrittää erinomaista häivetaktiikkaa - hinta ja speksit pidetään visusti piilossa ja hypeä yritetään kasvattaa mahdollisimman laajalle pelaajakunnalle. Mutta kun hinta paljastetaan, niin monella jää suu täysin ammolleen. Olen täysin varma, että alle $299 tuo konsoli ei lähde. Todennäköinen hinta on $350 ja suomihinta keikkuu varmasti siellä 400 euron tietämillä ja ylikin.

Eipä noista tällä kertaa "esitellyistä" peleistä itseä kiinnosta kuin uusi Mario; Breath of the Wild tulee pelailtua vielä ihan Wii U:lla. Kyllä Switch tulee silti ostettua, jos/kun hinta ja pelitarjonta on kohdillaan. Kuten arvelin, niin Nintendo (jälleen kerran) menee sieltä missä aita on matalin eli Wii U -porttauksia tulee kyllästymiseen asti. Nintendon vanhemmasta tarjonnasta itseä kiinnostaisi vain Skyward Swordin ja Super Metroidin HD remaket, mutta muuten nuo täysin samat porttaukset tai pikkuisen siloitellut + parannellut uutuusversiot ei kiinnosta pätkän vertaa.

Switch on Tamia siteerateksani high risk/high reward. Pelit ratkaisevat lopulta sen, että menestyykö laite vai ei. En nyt haluaisi olla turhan pessimistinen, mutta jotenkin mulla on aikamoiset Dr. Doom -fiilarit. Switch voi ihan hyvin jäädä jopa Wii U:n myynneistä. +20 miljoonaa myytyä konetta olisi jo aikamoinen ylisuoritus. +50 miljoonaa tuo ei tule koskaan myymään.

Ja Switchin on parempi olla aluekoodivapaa tai muuten tuo kolmen minsan paljastustraileri oli aika perkeleen harhaanjohtava. Jos ostat pelin maasta X, menet lentokoneeseen ja sitten peli on aluekoodilukittu... Hmm. Odotellaan nyt Nintendon virallista sanaa, mutta huhut ainakin toitottavat aluekoodivapautta.

Niin ja Nintendo kerää lisätarvikemyynneillä varmasti miljoonan jos toisenkin. On ihan kiva, kun droppaat kunnolla tuon tablettiosan tai koira järsii toisen Joy-Conin. Ja HC-pelaaja ostaa tietenkin Pro Controllerin, joka ei varmasti irtoa alle 50 euron.

Jos saisi valita Switchin tai GameCube 2.0:n (jossa olisi ohjaimena Switch Pro Controller) välillä, niin aika moni päätyisi jälkimmäiseen. En edelleenkään näe, että mitenkä joku kasuaalijonne/jaana roudaisi tuota Switchiä mukanansa puhelimensa/tablettinsa/mahdollisen muun (Nintendon) käsikonsolin lisäksi. Ja konsolin + pelien hinta on liian iso kynnys monelle. Varsinkin pelien hinnat pysyvät Nintendolla huimaisevan pitkään korkeina verrattuna kilpailijoihin.

Lainaus käyttäjältä Corso

Jos saisi valita Switchin tai GameCube 2.0:n (jossa olisi ohjaimena Switch Pro Controller) välillä, niin aika moni päätyisi jälkimmäiseen.

No ei helvetissä. Vaikken mitään ostopäätöksiä ole Switchin suhteen lyönyt lukkoon, niin ylläoleva vaihtoehto olisi silti ollut aivan jäätävän tylsä. Jos sitä Gamecubea ei ostanut kovin monikaan ekalla rundilla, niin miksi nytkään?

Lainaus käyttäjältä Napsuh+

Yksi suurimpia kysymysmerkkejä nyt itselle on se, että kun kerta noin vahvasti mennään "Konsoli taskuun ja menoks!" -markkinoinnilla, niin toivottavasti siihen nyt ois edes mahdollista saada lyödä kiinni sim kortti.
Muuten Splatoonin tahkoaminen junassa saattais olla hyvinkin... yksinäistä...

Tämä vaatii sen verran maakohtaisia specsejä, että epäilen. Eli se nostaisi hintaa selvästi verrattuna wlan tukeen. Lisäksi tämä ei tosiaan ole ollut suosittua massojen kanssa Vitallakaan, niin en usko että Nintendokaan ottaisi lisärautaa ja virran syöjää näillä perustein.

Lainaus käyttäjältä Muksu+

Jäin miettimään pelikortteja ja pelien kokoa. Kyllähän kortille mahtuu ihan hyvin tavaraa jo nykyään, mutta mahtaakohan laitteessa olla miten paljon tilaa digitaalisille peleille? Olettaisin että kun konsepti on tällainen, niin tätä olisi joku miettinyt.

En usko että tilaa on hirveitä määriä. Varmaan jossain 40- 100GT välissä. Siis ihan oma mutu veikkaus. Pelit tulee kuitenkin SD korteilla, jotka on varsin nopeita verrattuna esim. optiseen levyyn, niin veikkaan että kaikki lataukset voi laittaa korteille konsolin ohjelmisto tms. päivityksiä lukuunottamatta. Käytännön merkitystä tällä ei juurikaan ole, sillä veikkaan että tämän hetken VC -pelit menisivät kaikki yhdelle isolle SD kortille. Mahdolliset Switchin omat ladattavat pelit on toki eri juttu.

Lainaus käyttäjältä Muksu+

Also, unohdin äsken mainita. Mielenkiintoista, että telakka peittää ohjaimen näytön kun se on paikoillaan. Mene ja tiedä onko tässä muuta tarkoitusta, kuin erottua Wii U:sta.

Tässä nyt tuskin mitään erikoista tarkoitus. Eiköhän se ole ihan suojasyistä siinä. Toki muotoilu seikkojenkin vuoksi, mutta itsellä tuli ensimmäisenä mieleen käytännöllisyys. Näyttö kuitenkin on aivan varmasti pimeänä, kun se on telakassa, niin sen ei mitenkään tarvitse olla esissä.

Lainaus käyttäjältä Corso

Nintendo yrittää erinomaista häivetaktiikkaa - hinta ja speksit pidetään visusti piilossa ja hypeä yritetään kasvattaa mahdollisimman laajalle pelaajakunnalle. Mutta kun hinta paljastetaan, niin monella jää suu täysin ammolleen. Olen täysin varma, että alle $299 tuo konsoli ei lähde. Todennäköinen hinta on $350 ja suomihinta keikkuu varmasti siellä 400 euron tietämillä ja ylikin.

Eiköhän se sielä 299$:ssa pysy. Suomihinta sitten jotain 349€ tai alle. Nintendo on puhunut "jälkiviisaana" että WiiU oli liian kallis, joka oli yksi syy huonolle menestykselle. WiiU:n julkaisuhinta taisi olla 399$. Mutta 299$ on mielestäni aika varma juttu. Jos on jotain bundleja, esim. pelkkä tabletti ja sivuohjaimet, niin hinta voi olla allekin sen 299$.

Lainaus käyttäjältä gurgi+

[url=https://www.youtube.com/watch?v=aO0EO8HfdSM]Loistava, rehellinen ja asiantunteva analyysi tästä nipan "huikeasta" trailerista ja laitteesta ylipäätäänsä[/url]

Lainausmerkit lienee menneet vääriin kohtiin, koska näin sen olisi pitänyt mennä:

"Loistava, rehellinen ja asiantunteva analyysi" tästä Nipan HUIKEASTA trailerista ja laitteesta ylipäätäänsä. :D

Varmaan joutunut paljon aikaa käyttämään, että tuon videon ylipäätään on löytänyt. Oli fifty-fifty (10k-10k) peukkua ylös ja peukkua alas, joten onneksi edes puolet videon "vahingossa" nähneistä on järkevästi ilmaissut, mitä olivat mieltä noiden pikkunilviäisten hassutuksista. Mitähän tuo toinen kersa oli vetänyt, kun sille oli kasvanut parta?

Jotta pääsen yli tästä järkytyksestä, kun erehdyin katsomaan tuon gurgin linkkaaman videon, niin vaihdanpa puheenaihetta. Mitäpäs mieltä te "pc-teknikot" ootte, tai kenellä nyt yleensäkin on joku visio asiasta, että tekeekö tuo Switchin telakka kenties muutakin kuin kytkee ja skaalaa tabletin HD-töllöön? Ennen ja jälkeenkin julkistuksen on ollut huhuja, että siinä "leivänpaahtimessa" olisi tosiaan ihan jotain tekniikkaa, joka boostaa konsolin kokemusta kotikäytössä, eli toisinsanoen kasvattaisi specsejä? Totta vai tarua?

Lainaus käyttäjältä Mikanes

Varmaan joutunut paljon aikaa käyttämään, että tuon videon ylipäätään on löytänyt. Oli fifty-fifty (10k-10k) peukkua ylös ja peukkua alas, joten onneksi edes puolet videon "vahingossa" nähneistä on järkevästi ilmaissut, mitä olivat mieltä noiden pikkunilviäisten hassutuksista. Mitähän tuo toinen kersa oli vetänyt, kun sille oli kasvanut parta?

Itsellä tämä hassuttelu kanava on tilattujen listalla, niin löyty helposti ja kyllähän sitä yli kolmekymppisillä yleensä partakin kasvaa(tiedä sitten niistä nipanmieslapsista.)

Lainaus käyttäjältä Mikanes

Mitäpäs mieltä te "pc-teknikot" ootte, tai kenellä nyt yleensäkin on joku visio asiasta, että tekeekö tuo Switchin telakka kenties muutakin kuin kytkee ja skaalaa tabletin HD-töllöön? Ennen ja jälkeenkin julkistuksen on ollut huhuja, että siinä "leivänpaahtimessa" olisi tosiaan ihan jotain tekniikkaa, joka boostaa konsolin kokemusta kotikäytössä, eli toisinsanoen kasvattaisi specsejä? Totta vai tarua?

En kyllä täytä vaatimuksia PC-teknikosta, mutta yhtenä vaihtoehtona on että kannettavassa muodossa Switch on ns. energiansäästö-modessa ja telakassa taas täydet tehot käytössä. Jolloin telakka boostaa tehoa verrattuna handheld-tilaan, mutta itse laskentatehoa lisääviä palikoita telakassa ei ole.

Lainaus käyttäjältä Mikanes

Mitäpäs mieltä te "pc-teknikot" ootte, tai kenellä nyt yleensäkin on joku visio asiasta, että tekeekö tuo Switchin telakka kenties muutakin kuin kytkee ja skaalaa tabletin HD-töllöön? Ennen ja jälkeenkin julkistuksen on ollut huhuja, että siinä "leivänpaahtimessa" olisi tosiaan ihan jotain tekniikkaa, joka boostaa konsolin kokemusta kotikäytössä, eli toisinsanoen kasvattaisi specsejä? Totta vai tarua?

Käytännössä katsoen GPU-tehjoja on mahdollista lisätä ulkoisella laitteella, kunhan käytössä on Thunderbolt 3 tai vastaavanlainen liitin. Käytännössä tämä olisi aivan järjetön ratkaisu, koska konsolin hinta on pidettävä matalana. Ei olisi mitään järkeä laittaa käsikonsoliin ja telakkaan molempiin kallista piirilevyä. Jos tehoja tarvitsee käsikonsoliin lisää, niin siihen olisi järkevämpää vain tilata Nvidialta yksi tehokas ja vähävirtainen piiri.

Tuossa jo aiemmin ExPReS kommentoikin tätä aihetta ja pysyn itse samoilla linjoilla. Voisin myös veikata täysien tehojen hyödyntämistä konsolin ollessa kiinni telakassa. Myös kellotaajuutta on samalla mahdollisuutta nostaa. Mielenkiinnolla odotan lisäinfoa telakasta ja tarkat tiedot tuosta "uudesta" Nvidian piirilevystä. Eli onko kyseessä oikeasti tehokkaampi uusi piiri vai jokin hieman viilattu Tegra X1-piiri.

Itse konsoli oli hyvin pitkälle juuri sellainen kun kuvittelinkin. Ei juurikaan tullut mitään isoja ylllätyksiä. Ehkä noiden ohjaimen kapuloiden erikseen käyttäminen hieman hämmästytti, mutta muuten omat veikkaukset meni melkoisen hyvin nappiin. Nyt vaan haluan tiedon konsolin tehoista, niin katsotaan miten 3rd party jatkaa konsolin tukemista hektisen julkaisun jälkeen. Itselläni kyseinen konsoli saattaa mennä hankintaan, koska tuo hybrid pelaaminen laitteella houkuttelee. Nykyisessä uudessa asunnosta löytyy ainoastaan videotykki, eikä ollenkaan telkkareita. Olen myös nykyään suurimman osan ajasta liikenteessä ja haluisinkin pelata mm. Dark Souls, Rocket League, Overwatch ja vastaavat pelit kyseisellä kannettavalla laitteella. Eli jos hyvä 3rd party tuki löytyy, niin tulen ostamaan heti julkaisussa. Pelkät Nintendon pelit ei millään innosta tarpeeksi. Ne tulen pelaamaan kuitenkin kotisohvalta käsin joskus tulevaisuudessa.

Lainaus käyttäjältä Ziisus

Tuossa jo aiemmin ExPReS kommentoikin tätä aihetta ja pysyn itse samoilla linjoilla. Voisin myös veikata täysien tehojen hyödyntämistä konsolin ollessa kiinni telakassa. Myös kellotaajuutta on samalla mahdollisuutta nostaa. Mielenkiinnolla odotan lisäinfoa telakasta ja tarkat tiedot tuosta "uudesta" Nvidian piirilevystä. Eli onko kyseessä oikeasti tehokkaampi uusi piiri vai jokin hieman viilattu Tegra X1-piiri.

Tuo vaikuttaa näillä tiedoilla todennäköisimmältä, koska eilisen jälkeen lueskellut asiaa pohtineiden mietteitä, niin aikalailla noin sen ovat maailman saiteillakin kuvailleet. Eli telakkaan iskettäessä Switch toimisi tosiaan "home modessa" sutjakammin, koska näyttö sammuu ja "portable moden" säästötila lähtee myös pois päältä. Nintendo on myös vahvistanut sen, että telkkarista pelattaessa Switch on täysin yhden ruudun kokemus. Eli DS/3DS/WiiU-kokemukset on tässä heivattu. Selvähän tuo, koska "tabletissa" on kaikki (tai ainakin tärkeimmät) systeemit, niin eihän sillä paljoa telkkarista pelattais. Tai no voisi pelata jos sen kytkisi telkkariin suoraan, mutta se olisi sitten 1:1 kokemus, eli kyllä tuo vaikuttaa olevan niin suunniteltu, että kyseisellä telakalla on yllättävän iso merkitys konsolikokemusten saamiseksi.

Toinen mielenkiintoinen asia vaikuttaa olevan tuo arkkitehtuuri, koska Nvidialla on ilmeisesti erittäin suuri merkitys siihen, että minkätasoisia (visuaalisia) kokemuksia tuosta hybridista lopulta irtoaa. En noista niin suuremmin ymmärrä, mutta jotkut aiheesta höpisseet toimittelivat, että vaikka tuo Switch olisi puhtaasti raudaltaan jopa Xbox Onea heikompi, niin modernimmalla arkkitehtuurilla ja hyvällä softasuunnittelulla oltaisiin hyvinkin PS4-tasolla.. tiedä sitten!!? Joku huhu kertoi että NS (Nintendo Switch) sisältäisi toisen sukupolven Maxwell-arkkitehtuuria... voiko joku selittää sen merkityksen, jos tuollainen siinä nyt olisi??

Maxwell -arkkitehtuurilla tarkoitetaan Tegra X1:n sisältämän GPU:ta. Tegrahan on siis piiri jossa on CPU ja GPU. Toisen sukupolven Maxwell on PC -puolella, GeForce korteissa Nvidian 900-sarja ja ensimmäisen polven on 700 ja 800-sarjaa. Uusimmat PC puolen GPU:t ja Tegra X2:ssa on taas Pascal -arkkitehtuuria.

GeForcen kannettavien korteissa/piireissä tuolla toisen sukupolven Maxwellilla on saatu Xbone ja PS4:nkin tasoisia flops lukuja, eli kyllä sieltäkin tehoa löytyy. Mutta kyseessä on kuitenkin Tegra, ei GeForce. Mutta jos NS:ssä on kustomoitu Tegra X1, toisen sukupolven Maxwellilla, mielenkiintoni ainakin herää.
Toisen sukupolven Maxwellia on käytetty kannettavissa, eli kyllä siitäkin mobiiliprossuja löytyy, mutta empä tiedä kuinka sellaisen saa edullisesti NS:n kokoon. Kannettavissa on kuitenkin kunnon tuulettimet, kun NS:ssä on mielestäni passiivijähdytys.

Ja kyllähän se arkkitehtuuri, softasuunnittelu ja kehitystyökalut aina vaikuttaa siihen, mitä saadaan raudasta irti. Siksi multiplat on usein heikompi kuin yksinoikeudet tai PC:llä tarvitaan enemmän tehoja kuin konsoleilla jne. Mutta ei niillä ihmeitä tehdä. Jos PS4 on tuplasti NS:ää tehokkaampi (mikä ei tunnu olevan kaukaa haettu), ei siinä päästä samalle tasolle millään.

NS:n kehitystyökaluissa oli muuten Tegra X1, sen alkusyksyn Eurogamerin huhun mukaan. Ja kun miettii kuinka hyvin se piti paikkansa, niin voisi kuvitella, että tämäkin pitää. Ja jos siinä oli X1, en usko että NS:ssä olisi oikein mitenkään X2:sta. Se on pieni toive tehoista, jos ovat saaneet tehtyä hyvän kustomoidun piirin toisen sukupolven maxwellilla, silloin oltaisiin varmasti lähempänä Xbonea, mutta tuskimpa silti samalla tasolla. NS on kuitenkin aika lähellä tabletin kokoa. Ei se vaan pysty samalle tasolle niin vanhalla raudalla.

Lainaus käyttäjältä Muksu+

Also, unohdin äsken mainita. Mielenkiintoista, että telakka peittää ohjaimen näytön kun se on paikoillaan. Mene ja tiedä onko tässä muuta tarkoitusta, kuin erottua Wii U:sta.

Mä veikkaan, että kyse on juuri nimenomaan selvän pesäeron tekemisestä Wii U:hun, jonka kahden ruudun konseptin moni koki sekavana. Sääli sinäänsä, koska itselleni toinen ruutu todistautui erinomaiseksi ideaksi - jopa FallOut 4:n pelaaminen on varsin ikävää ilman sitä padissa/luurissa olevaa companion appia.

Lainaus käyttäjältä JayeizH+

GeForce korteissa tuolla toisen sukupolven Maxwellilla on saatu Xbone ja PS4:nkin tasoisia flops lukuja, eli kyllä sieltäkin tehoa löytyy.

Onko GeForce 900-sarjassa edes niin tehotonta versiota että olisi tasapäinen PS4:n kanssa? Joku 950-versio kenties? Tuosta tekstistä saa sellaisen kuvan että 900-sarja painii samassa sarjassa PS4:n kanssa, vaikka esim 970 taitaa olla tflopseissa mitattuna Pron kanssa about samoissa. 980ti:ssä vääntöä ~3x se mitä PS4:ssa.

Sori jäi puuttumaan sana tuolta välistä :) Eli tarkoitin kannettavien GeForce piirejä :) Eli 9xxM piirejä.

EDIT: Vaikka ei sillä, on 8xxM piireilläkin saatu PS4:n ja Xbonen tasoisia lukuja, mutta sielä hajonta on niin suurta, enkä löytänyt millä precision asetuksella ne on otettu (todennäköisesti kyllä single precision).

Mutta näissä PC:n GeForce kortteihin vertaamisessa pitää olla aika varovainen. Tegra on kuitenkin eri juttu, vaikka sielä samaa GPU arkkitehtuuria onkin alla. Ihan niinkin yksinkertaisen asian vuoksi, että GeForce korteissa on GDDR5 muistia, kun Tegrassa on LPDDR4 muistia.

Lainaus käyttäjältä Mikanes

Joku huhu kertoi että NS (Nintendo Switch) sisältäisi toisen sukupolven Maxwell-arkkitehtuuria... voiko joku selittää sen merkityksen, jos tuollainen siinä nyt olisi??

Random huhuihin en lähde spekuloimaan, mutta Nvidia itse manitsi blogissaan.

Lainaus

Nintendo Switch is powered by the performance of the custom Tegra processor. The high-efficiency scalable processor includes an NVIDIA GPU based on the same architecture as the world’s top-performing GeForce gaming graphics cards.

Tuo viimeinen lause viittaisi suoraan Pascal-arkkitehtuuriin, ellei Nvidia halua suoraan hämätä kuluttajia luulemaan Maxwell-kortteja "world's top performing graphic cards". Kyse on joko Maxwell-arkkitehtuurin mukainen custom Tegra X1-piiri tai Pascal-arkkitehtuurin mukainen täysin uusi piiri.

Jos Nintendo Switch tulee olemaan Maxwell-pohjainen, niin hieman heikolta näyttää. Pascalin myötä tuli oikeasti aivan hirveä harppaus teknisesti eteenpäin ja tämä olisi kaikkein loogisin suunta. Pascalin hyödyt ovat aivan järkyttävän kovat käytännössä aivan joka näkökulmasta katsottuna. Uudet pelit toimivat sulavammin, uusia ominaisuuksia, tehonkulutus vähäistä, kannettavassa parempi akkukesto, kannettava käy viileämpänä, tämän myötä korkeammat kellotaajuudet, vältetään "throtlausta" jne.

Pah. Samaa "maailman top-performance GeForce pelikorttien" arkkitehtuuria on Tegra X1:ssäkin. Eli Maxwell arkkitehtuuria. Mikään ei viittaa eikä vihjaa Pascal arkkitehtuurista. Siellä on kustomoitu Tegra X1, eli Maxwell GPU. Se onko se sitten ensimmäisen vai toisen sukupolven Maxwell, on hyvä kysymys. Tuossa blogissa en siitä tosin mitään vihjettä suuntaan tai toiseen löytänyt.

@JayeizH Uskon täysin, ettei Switchin sisältä löydy Pascalia, mutta Maxwell-arkkitehtuurin mukaiset kortit eivät enää ole lähelläkään tuota listakärkeä. Sen on valloittanut Pascal-kortit aivan suvereenisti. Nvidia on kyllä tunnettu suurista puheistaan ja liioittelusta.

Lainaus käyttäjältä JayeizH+

Sori jäi puuttumaan sana tuolta välistä Eli tarkoitin kannettavien GeForce piirejä Eli 9xxM piirejä.

EDIT: Vaikka ei sillä, on 8xxM piireilläkin saatu PS4:n ja Xbonen tasoisia lukuja, mutta sielä hajonta on niin suurta, enkä löytänyt millä precision asetuksella ne on otettu (todennäköisesti kyllä single precision).

Mutta näissä PC:n GeForce kortteihin vertaamisessa pitää olla aika varovainen. Tegra on kuitenkin eri juttu, vaikka sielä samaa GPU arkkitehtuuria onkin alla. Ihan niinkin yksinkertaisen asian vuoksi, että GeForce korteissa on GDDR5 muistia, kun Tegrassa on LPDDR4 muistia.

Juu, M-mallit kyllä painii samassa sarjassa, sen verran rajusti leikattu desktop-versioista. Näköjään oppii aina uutta, noita M-versioita on näköjään tosi lussuja :)

Tästä Switchin "myöhäisestä" julkistuksesta tulee mieleen se että olisiko joku rautapuolen päätös tehty varsin myöhäisessä vaiheessa. Silloin voi jopa olla jotain cuttingedge-settiä sisässä, siis mobiilipuolelta ajateltuna.

Lainaus käyttäjältä ExPReS

Tästä Switchin "myöhäisestä" julkistuksesta tulee mieleen se että olisiko joku rautapuolen päätös tehty varsin myöhäisessä vaiheessa. Silloin voi jopa olla jotain cuttingedge-settiä sisässä, siis mobiilipuolelta ajateltuna.

Voi olla... Tai sitten julkistusta siirrettiin, kun yksinoiuspelit eivät olleet vielä valmiina. Toivottavasti nähdään paljon uusia pelejä ja 3rd party tuki loistaisi laajalla valikoimalla. Vaikka rauta puoli ei yltäisikään Xbox One tasolle, niin luulisi tiettyjen pelien olla helppoa portata kyseiselle uudelle konsolille. Esim Overwatch ja Rocket League pitäisi pyöriä hieman heikommallakin raudalla sulavasti. Jotenkin veikkaan, ettei Nintendon konsolilla tulla näkemään kaikkein vaativampia pelejä, kuten Witcher 3, Tomb Raider yms.

Lainaus käyttäjältä Ziisus

@JayeizH Uskon täysin, ettei Switchin sisältä löydy Pascalia, mutta Maxwell-arkkitehtuurin mukaiset kortit eivät enää ole lähelläkään tuota listakärkeä. Sen on valloittanut Pascal-kortit aivan suvereenisti. Nvidia on kyllä tunnettu suurista puheistaan ja liioittelusta.

Eihän Nintendon rauta ole ollut "listakärkeä" sitten GC:n. Tullut periaatteessa aina sukupolven takana. Wii oli X360&PS3 sukupolvea, mutta rauta oli lähes täysin kustomoitua GC:n rautaa. WiiU oli XBone&PS4 sukupolvea, kun rauta oli edelleen samaan Power arkkitehtuuriin pohjautuvaa mitä oli Wii:ssä.
Toki Nintendo tulee tässä tavallaan yhden sukupolven "etuajassa", mutta nyt Nintendo tuokin kannettavaa rautaa. Siellä on reilu 10 vuotta menty teho-/hintasuhde edellä ja parasta siihen on se askeleen tai pari vanha ja päivitetty. Eli tässä tapauksessa kustomoitu Maxwell. Wiin ja WiiU:n kanssa askeleita on ollut jopa enemmän kuin yksi taaksepäin, mutta en tiedä miten nyt on tehty.

Aloin tutkimaan hiukan tarkemmin onko Tegra X1:ssä edes ollut toisen sukupolven Maxvellia, niin en oikein löytänyt mitään viitettä siitä, minkä sukupolven Maxwell X1:ssä oikein on. Tuntuu että siinä olisi vähän molempia. Piiri on GM20B ja tuon pitäisi periaatteessa olla toisen sukupolven GPU. Tiedä sitten... Mutta voi siis hyvinkin olla, että NS:ssä sitä olisi kustomoitu entistä lähemmäs toisen sukupolven maxwellia.

@JayeizH Eihän tässä ollutkaan kysymys millaisia laitteita Nintendolla on aiemmin ollut. Nvidian lausuntoon ainoastaan kiinnitin huomiota, joka tuntui antavan sen suuntaista huomiota, että voisi olla Pascalia luvassa, vaikka epäilenkin suuresti tätä. Maxwell arkkitehtuuri ei enää tänäpäivänä ole mitenkään "world’s top-performing" luokkaa. Pascal vie meinaan jokaisella osa-alueella Maxwellia todella rankasti.

Mitä tulee Tegra X1-piiriin... Pari viikkoa takaperin kaivoin infoa tuosta ja huomasinkin, että se olikin puristettu jo aiemmin 20nm prosessiin (eikä 28nm, kuten aiemmin kuvittelin). Tämä vain ihan lisämainintana. Muuten en sen enempää kaivellut teknistä tietoa, koska piirin suorituskyky on jo täysin selvillä ja tiedetään mihin se pystyy. Itseäni vaan ihmetyttää miten heikosti ennakkovideoiden perusteella uusi Zelda pyörii. Kyseessä on kuitenkin tekniseltä näkökulmalta katsottuna todella vaatimaton peli, jonka pitäisi kaiken järjen mukaan pyöriä huomattavasti sulavammin.

Lainaus käyttäjältä Ziisus

@JayeizH Eihän tässä ollutkaan kysymys millaisia laitteita Nintendolla on aiemmin ollut. Nvidian lausuntoon ainoastaan kiinnitin huomiota, joka tuntui antavan sen suuntaista huomiota, että voisi olla Pascalia luvassa, vaikka epäilenkin suuresti tätä. Maxwell arkkitehtuuri ei enää tänäpäivänä ole mitenkään "world’s top-performing" luokkaa. Pascal vie meinaan jokaisella osa-alueella Maxwellia todella rankasti.

Se mitä Nintendo tekee tai mitä valitsee piirikseen uudessa laitteessaan, on todennäköisesti hyvin linjassa yhtiön strategian kanssa ja sen kuinka yrityksella on ollut tapana toimia. Joka taas selviää kun katsotaan menneisyyteen. Sen vuoksi otin Nintendon aikaisemmat laitteet keskusteluun, koska siitä voi päätellä, että Nintendo ei ikinä laittaisi niin uutta teknologiaa kuin Pascal NS:ään. Tai ainakin voi päätellä enemmän kuin Nvidian "vihjeistä". Tosin minä en kyllä näe niissä mitään vihjettä Pascaliin.

Lainaus käyttäjältä Ziisus

Mitä tulee Tegra X1-piiriin... Pari viikkoa takaperin kaivoin infoa tuosta ja huomasinkin, että se olikin puristettu jo aiemmin 20nm prosessiin (eikä 28nm, kuten aiemmin kuvittelin). Tämä vain ihan lisämainintana. Muuten en sen enempää kaivellut teknistä tietoa, koska piirin suorituskyky on jo täysin selvillä ja tiedetään mihin se pystyy. Itseäni vaan ihmetyttää miten heikosti ennakkovideoiden perusteella uusi Zelda pyörii. Kyseessä on kuitenkin tekniseltä näkökulmalta katsottuna todella vaatimaton peli, jonka pitäisi kaiken järjen mukaan pyöriä huomattavasti sulavammin.

Se on kehitty WiiU:lle jossa on PowerPC arkkitehtuuria ja AMD.n näyttis. NS:ssä on Nvidian mobiilipiiri. Se tuo ongelmia.

Lainaus käyttäjältä JayeizH+

Lainaus käyttäjältä Ziisus@JayeizH Eihän tässä ollutkaan kysymys millaisia laitteita Nintendolla on aiemmin ollut. Nvidian lausuntoon ainoastaan kiinnitin huomiota, joka tuntui antavan sen suuntaista huomiota, että voisi olla Pascalia luvassa, vaikka epäilenkin suuresti tätä. Maxwell arkkitehtuuri ei enää tänäpäivänä ole mitenkään "world’s top-performing" luokkaa. Pascal vie meinaan jokaisella osa-alueella Maxwellia todella rankasti.

Se mitä Nintendo tekee tai mitä valitsee piirikseen uudessa laitteessaan, on todennäköisesti hyvin linjassa yhtiön strategian kanssa ja sen kuinka yrityksella on ollut tapana toimia. Joka taas selviää kun katsotaan menneisyyteen. Sen vuoksi otin Nintendon aikaisemmat laitteet keskusteluun, koska siitä voi päätellä, että Nintendo ei ikinä laittaisi niin uutta teknologiaa kuin Pascal NS:ään. Tai ainakin voi päätellä enemmän kuin Nvidian "vihjeistä". Tosin minä en kyllä näe niissä mitään vihjettä Pascaliin.

Lainaus käyttäjältä Ziisus
Mitä tulee Tegra X1-piiriin... Pari viikkoa takaperin kaivoin infoa tuosta ja huomasinkin, että se olikin puristettu jo aiemmin 20nm prosessiin (eikä 28nm, kuten aiemmin kuvittelin). Tämä vain ihan lisämainintana. Muuten en sen enempää kaivellut teknistä tietoa, koska piirin suorituskyky on jo täysin selvillä ja tiedetään mihin se pystyy. Itseäni vaan ihmetyttää miten heikosti ennakkovideoiden perusteella uusi Zelda pyörii. Kyseessä on kuitenkin tekniseltä näkökulmalta katsottuna todella vaatimaton peli, jonka pitäisi kaiken järjen mukaan pyöriä huomattavasti sulavammin.
Se on kehitty WiiU:lle jossa on PowerPC arkkitehtuuria ja AMD.n näyttis. NS:ssä on Nvidian mobiilipiiri. Se tuo ongelmia.

Jos halutaan katsoa meneisyyden aina siihen Nintendo 64 joka käytti samanlaisesti niitä pelimoduuleja ja varmaankin Nintendo halua ottaa siitä laitesta mallia aika paljon, kun pisti siihen Nintendo switchin moduuli paikan eikä levy-asema ja toiseksi ne tehot myös haluu iroitella siitä Wii konsoleista jotka olivat heikkotehoisia. Kyllähän se Gamecube oli "kannetava" pelikonsoli joka pystyi portaatioimaan lisäälaiten avulla käsikonsoli pelejä ja se oli tehokas konsoli joka floppasi pahasti siksi Nintendo pääti tehdä heikkotehoisen Wii sekä Wii U joka floppasi eteenkin Wii U

Lainaus käyttäjältä JayeizH+

Tosin minä en kyllä näe niissä mitään vihjettä Pascaliin.

Eli sinun mielestä Maxwell arkkitehtuuriin perustuvat näytönohjaimet ovat "world’s top-performing" luokkaa? Minun silmissä ne ovat kaukana huippuluokasta, kun markkinoilla on reilusti (energia)tehokkaampaa rautaa. Mutta kuten mainitsin, niin Nvidia on tullut tutuksi liioitelluista kielikuvista ja markkinoinnista. Jostain syystä sinun oli kuitenkin taas väkisin otettava keskusteluun mukaan Nintendon historia. Tiedän varsin hyvin tarkan historian eri konsoleista ja näiden arkkitehtuurisista ratkaisuista.

Tässä tapauksessa onkin huomattavasti eri tilanne, kun tällaista hybrid-konsolia ei olla aiemmin markkinoilla nähty. Periaatteessa jo Tegra X1-piiri on jo Nintendon historiaa katsoen enemmän kun kova veto. Bisnesnäkökulmasta katsottuna pitkällä tähtäimellä tilanne on kuitenkin kaksipiippuinen. Jos yhtiö nyt panostaisi vaikka esim 30€ enemmän tehokkaamaan vähävirtaiseen piiriin, niin vuoden päästä valmistuskustannukset saattaavat olla jo samaa tasoa molemmilla. Positiivisia puolia taas uudesta piiristä olisi vaikka kuinka paljon. Mitä energiatehokkaampi konsoli tulee olemaan, sitä paremmat edellytykset sillä on pärjätä pitkään markkinoilla. Itseäni ainakin kiinnostaa heti ensimmäisenä konsolin teho ja akkukesto.

Pelkkiä Nintendon pelejä pyörittävä laite ei vaan houkuttele tarpeeksi massaa. Nintendo varmasti tietää kuinka suurta roolia 3rd party näyttelee tämmöisen kannettavan täysiverisen konsolin kohdalla. Tai ainakin tietää kuinka paljon potentaiaalisia asiakkaita löytyy, jotka haluavat pelata mukanaan muitakin pelejä. Ei muuten olisi Skyrimiä tai NBA:ta trailereissa nähty. Näiden pelien pyörittäminen vaatii puolestaan kohtalaisen tehokkaan konsolin. En usko Tegra X1:ssä olevan tarpeeksi väntöä, jotta sillä saataisiin pyöritettyä mitenkään uusia AAA-pelejä. Sen näkee lähitulevaisuudessa.

Ps. Olen koko ajan ollut sitä mieltä, että sieltä tulee ainakin 90% todennäköisyydellä jokin custon Tegra X1-piirillä varustettu malli ulos. Vaikka Nintendo puskisikin ulos custom Tegra X1 varustetun konsolin, niin veikkaan sen olevan huomattavasti paranneltu malli alkuperäisestä piiristä. En muuten näe miten Skyrim ja vastaavat pelit pyörisivät Switch:llä.