VR - Ei mitään juniin liittyvää vaan virtuaalitodellisuutta / Foorumit / www.pelaajalehti.com
1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
VR - Ei mitään juniin liittyvää vaan virtuaalitodellisuutta

Avataas tällainenkin kun alkoi keskustelu tuolla tämän päivän top5-uutispostauksessa käydä sen verran meheväksi...

VR eli Virtual Reality on taas pinnalla etenkin pelimaailmassa kun Oculus VR-nimeä totteleva yhtiö on vuosien ajan kyhäillyt VR-tekniikkaan pohjautuvaa laitetta, jonka pääasiallisena markkinointivälineenä on käytetty sen yhteensopivuutta pelaamisen kanssa. Teknologiajätti Sony ei myöskään ole jäänyt lepäämään laakereilleen asian tiimoilta ja se julkistikin vuonna 2014 kehittelevänsä pelaamiseen tarkoitettua VR-headsettiä työnimellä Project Morpheus. Näiden laitteiden uskotaan useissa piireissä olevan se pelaamisen "next big step" mitä liikkeentunnistus oli viime konsolisukupolvessa ja vaikka kauppojen hyllyillä ei laitteita ole vielä nähty, on hype niiden ympärillä kova. Miten nämä vekottimet sitten toimivat?

IMAGE(http://www.independent.co.uk/incoming/article9033088.ece/alternates/w620/Oculus_Rift.jpg)

Oculus ja Morpheus ovat siis verkkokalvojen koko näköalan peittäviä laitteita jonka johdosta pelaaja tulee näkemään vain ja ainoastaan pelikuvan koko komeudessaan, ilman sitä telkkarin vieressä istuvaa kissaa tai tietokoneen monitorin vieressä olevaa äitin valokuvaa (sydänkehyksissä totta kai). Tämän efektin tehtävänä on luoda illuusio ns. pelin sisällä olemisessa ja immersion kannalta tämä onkin varmasti mullistavin keksintö sitten FPS-kuvakulman. Toinen iso juttu molemmissa laitteissa on head tracking joka siis selkokielellä meinää sitä että kun pelaaja liikuttaa päätään esimerkiksi ensimmäisen persoonan kuvakulmaa käyttävässä pelissä, liikkuu myös pelaajan ohjastaman hahmon katse sitä mukaa itse pelissä. Myös integroidut kuulokkeet kuuluvat myös asiaan joten pelaaja käytännössä upotetaan peliin täysin pl. raajat jotka yhä joutuvat kontrolloimaan pelihahmoa perinteisin keinoin (padi tai näppis-hiiri-kombo).

Onko VR sitten se pelaamisen seuraava askel?

Meikäläisen mielestä ei ole. Oculuksen (ja kaiken järjen mukaan myös Sonyn proggiksen) isoimmat WAU!-elämykset tullaan kokemaan lähinnä hidastempoisissa FPS-kuvakulmaa hyödyntävissä simulaatioissa tai sitten Pewdiepien keskittymishäiriöntäyteisistä rääkymisvideoista tutuissa FPS-kauhupeleissä ja tämän vuoksi olenkin itse mieltänyt molemmat projektit FPS-lisälaitteiksi sillä niiden toimivuutta on sangen hankala ajatella esim. tasoloikkapeleissä, urheilupeleissä (pl. autopelien ohjaamokuvakulmat), 3rd person-peleissä jne. yms. Helvetin mukavaa näitäkin genrejä on varmasti pelata koko näkökentän peittävällä "resoluutiolla" mutta haluanko tosiaan upota niin syvälle pelimaailmaan että ympäröivä maailma sulkeutuu kokonaan ympäriltäni (tähän kuva Oculus-pelaajasta jonka kämppää rosvot tyhjentävät taustalla samalla kun janari pelaa peliään Oculus naamalla)? En oikeastaan. Valtavirran suosio riippuu loppupeleissä hintalapusta ja jos laitteiden hinnat pomppaavat hitusenkin yli 150€ kipurajan (joka siis on jo lähes pelikonsolin hinta), liikutaan hyvin vaarallisilla vesillä, etenkin kun laitteen hyödyntäminen peleissä rajoittuu niin paljolti noihin mainittuihin genreihin. Olen useasta eri lähteestä lukenut satasen myyntihinnoista ja jossain on huhuttu jopa lähelle kahtasataa dollaria kipuvia hintoja mutta aika näyttää millä hinnalla se lähin maitokauppa meille näitä ihmelaitteita tulee myymään.

Hinnan lisäksi myös toimivuus on kaiken A ja O. Onhan se toki nyt kiva tekniikkamessuilla kokeilla laitteita varten tehtyjä "pelejä" ja tekniikkademoja mutta entäpä sitten se normikäyttö? Call Of Dutyn moninpeliä pelatessani olisi kiva saada hahmo kääntymään nopeasti täydet 180 astetta joten mitä teen? Laitan yhä napin pohjaan peliohjaimesta eikö vain? Entäpä sitten kun haluaisin ampua tarkasti kyseisessä pelissä? Liikutanko kursoria katseellani vai perinteiseen tyyliin tähtäysnappi pohjassa ja tattia hitaasti padissa liikuttamalla? Mitäpä jos haluan katsoa vähän vasemmalle? Liikutanko hieman päätäni jotta näytön tunnistuspiste älyää liikuttaa myös pelin omaa kameraa ja näin ollen kuvakulmaa vai käännänkö vaan pääni suoraan vasemmalle jolloin saatan kääntää koko hahmon rintamasuunnan samaan suuntaan? Monimutkaista touhua ja uskokaa tai älkää, mainstream-kehittäjille aivan liian monimutkaista touhua. Lisääkin kysymyksiä olisi vielä mm.laitteiden ergonomisuudesta ja muista asioista mutta säästetään niitä sitten itse keskusteluun ja väittelyyn.

VR-touhu on paperilla tosiaan se pelaamisen seuraava asia mutta sen toteuttaminen vaatii huomattavasti enemmän kuin mitä nyt on nähty. On se kiva sitten indiekauhupelejä pelatessa huutaa naurettavan kokoinen mötikkä silmien edessä mutta entä sitten kun pitäisi pelata muitakin pelejä? Tähän toivottavasti joko Sony tai Oculus VR tai joku boardilainen meille vastaa tämän keskustelun aikana.

Itselleni Microsoftin HoloLens iski kovempaa, tosin se ei olekaan enää sitten VR -teknologiaa vaan mennään Augmented Realityyn.

Jos Oculus ja Morpheus sisältäisivät jonkinlaista softaa itsessään, joka mahdollistaisi AR -tekniikan hyödyntämisen(ja niillä ylipäätään olisi mahdollista olla tekemisissä "oikean maailman" kanssa jollain järkevällä tavalla), kiinnostaisivat ne minua huomattavasti enemmän. Langattomuuden puute on suurin miinus näissä(vihaan johtoja). Unelma VR kokemukseni on paljon lähempänä sitä mitä Microsoft suunnittelee, olkoonkin että menettäisin siinä jonkin verran "immersiota" ja joutuisin lataamaan härpäkettä vähän väliä.

Taitaa vaan hintahaarukka kohota reilusti yli sen 150, jos näistäkin vempeleistä koitettaisiin tehdä HoloLenssin tavoin langattomat. Tosin mikäpä Oculusta ja Sonya estäisi myöhemmin tuomasta markkinoille kalliimman, akullisen version. Kelpaisi minulle. Todennäköisesti siinä vaiheessa minulla on jo omia tarpeitani tyydyttävät virtuaalikakkulat, jotka osaavat viihdyttää meikäläistä silloinkin, kun jostain syystä en voi käyttää tätä kannettavaa läppäriäni.

Toisin sanottuna lasit, joihin on rakennettu oma käyttöjärjestelmä, jota operoidaan virtuaalisilla napeilla, käsiliikkeillä, ja jos käyttäjä niin haluaa, myös fyysisillä ohjaimilla kuten langattomalla hiirellä, näppäimistöllä ja padilla.

Oculus Riftistä saisi varmaan ihan hyvän elokuvienkatselu lelun(olettaen, että siitä pistetään joskus langaton versio myyntiin), jolla voisi korvata videotykin ja valkokankaan puutteen.

Lainaus käyttäjältä Wili

Itselleni Microsoftin HoloLens iski kovempaa, tosin se ei olekaan enää sitten VR -teknologiaa vaan mennään Augmented Realityyn.

Jos Oculus ja Morpheus sisältäisivät jonkinlaista softaa itsessään, joka mahdollistaisi AR -tekniikan hyödyntämisen(ja niillä ylipäätään olisi mahdollista olla tekemisissä "oikean maailman" kanssa jollain järkevällä tavalla), kiinnostaisivat ne minua huomattavasti enemmän. Langattomuuden puute on suurin miinus näissä(vihaan johtoja). Unelma VR kokemukseni on paljon lähempänä sitä mitä Microsoft suunnittelee, olkoonkin että menettäisin siinä jonkin verran "immersiota" ja joutuisin lataamaan härpäkettä vähän väliä.

Taitaa vaan hintahaarukka kohota reilusti yli sen 150, jos näistäkin vempeleistä koitettaisiin tehdä HoloLenssin tavoin langattomat. Tosin mikäpä Oculusta ja Sonya estäisi myöhemmin tuomasta markkinoille kalliimman, akullisen version. Kelpaisi minulle. Todennäköisesti siinä vaiheessa minulla on jo omia tarpeitani tyydyttävät virtuaalikakkulat, jotka osaavat viihdyttää meikäläistä silloinkin, kun jostain syystä en voi käyttää tätä kannettavaa läppäriäni.

Toisin sanottuna lasit, joihin on rakennettu oma käyttöjärjestelmä, jota operoidaan virtuaalisilla napeilla, käsiliikkeillä, ja jos käyttäjä niin haluaa, myös fyysisillä ohjaimilla kuten langattomalla hiirellä, näppäimistöllä ja padilla.

Oculus Riftistä saisi varmaan ihan hyvän elokuvienkatselu lelun(olettaen, että siitä pistetään joskus langaton versio myyntiin), jolla voisi korvata videotykin ja valkokankaan puutteen.

Aika harvalle tuo Oculus Rift kelpaisi elokuvien katseluun loppujen lopuksi. Tässä juuri on syy miksen usko VR lasien ikinä tulevan muuksi kuin pienten marginaalien kivaksi leluksi. VR laseja katsoo vain yksi henkilö. Ei valtaosalle VR lasit voi siten ikinä korvata vanhaa kunnon näyttöä/valkokangasta/jotain vastaavaa.

Omassa tilanteessa olisi myös todella rasittavaa jos jatkuvasti pitäisi ottaa lasit pois ja laittaa takaisin, oli sitten kyseessä perheen vaatima huomio, vessassa/keittiössä käynti tai vaikkapa pikainen tiedonkeruu puhelimella :P

Ja koska mainstream tuotteeksi tästä ei ole, tarkoittaa se sitä, ettei kehittäjiä tule kiinnostamaan. Jos kuvittelitte että Kinectit yms. on floppi, niin tämä ei yllä varmaan edes siihen menestykseen.

Virtuaalitodellisuus on ideana hauska ja siitä tulee varmaan varsin mainio vetonaula huvipuistoihin ja Heurekaan, mutta itse en kyllä laittaisi hölmöjä laseja päähän, jotta saisin lisää päänsärkyä (jota saan jo nykyään kaikesta mahdollisesta) sekä huonon olon. Sitä paitsi harva genre taipuu virtuaalitodellisuuteen, eikä mieleeni tulekaan muita kuin rauhalliset kävelysimulaatiot.

Lainaus käyttäjältä Core

Jos kuvittelitte että Kinectit yms. on floppi, niin tämä ei yllä varmaan edes siihen menestykseen.

Jeah. Laajennettu todellisuus, johon MS:n HoloLens käytännössä perustuu, saattaisi ehkä kiinnostaa massamarkkinoitakin. Microsoftin mukaan HoloLens on itsenäinen Windows -tietokone, joten sillä voisi olla jopa toivoa menestyksestä. Näin siis, ellei Microsoft puhu pehmoisia tai vastaavasti laita hilavitkuttimelleen älytöntä hintalappua. Pelkkä VR sen sijaan(ilman AR ja runsasta ohjelmistotukea) oleilee markkinoilla ehkä tähdenlennon ajan, viihdyttäen pientä määrää ihmisiä ja kuolee sitten pois.

Henk.koht En tarvitse kannettavaa näyttöä naamalleni, ellei siitä ole todellista hyötyä arkielämässä. Pelkkään pelaamiseen minulle riittää nyt ja tulevaisuudessa normaali tietokoneen monitori.

Ideana hauska ja kokeilemisen arvoinen mutta pidemmän päälle en uskaltaisi lyödä näyttöjä silmilleni ja kärsiä ennenaikaisesti viherkaihista yms muista mahdollisista näköhäiriöistä pitkän ajanvälin käytön jälkeen, kaiken kukkuraksi on hyvä että välillä voi katsella toisaalle ja kuunnella jos vaimollakin on asiaa, miettikääpä tilannetta, olet siinä penkissä liimautuneena maski päässäsi, pelaat Alien : Isolationia ja yhtäkkiä tunnet kuinka vaimosi oikeasti kopauttaa olkapäälle....

En kyllä elokuvissakaan pidä siitä 3D:stä pahemmin, yli 2 tunnin leffa on jo tuskaista katsottavaa nykyiselläänkin mutta eipä silti, nostan hattua että edelleen on tahoja joita mahdollisuudet kiinnostavat, toivon vain etteivät tuputa tätä hienoutta sitten väkipakolla lisäten peleihin pakollista support usagea ja achievementteja sen taakse vain myyntejään lisätäkseen. Ei.

Omalla kohdalla kyllä kutittelee. Kukaan katsonut SAO :ta ? Eipä tietenkään. Noh kyseessä sarja, jossa porukka pääsee tälläiseen VR peliin. Päähän laitettava masiina kaappaa hermostosi ja liikuttaessasi raajojasi liikkuukin pelihahmon nivelet. Tälläinen on ollut suuri haaveeni ja siksi sikisen intoa VR :tä kohtaan. Noh tekemistä riittää. Eihän olla vasta kuin alkumetreillä. Hyvä jos saatu maisema näyttämään samalta kuin luonnossa ja kehtaankin toivoa että saataisiin aistit ja tunteet mukaan. Ainahan sitä saa fantasioda.

Itseäni ei nää virtuaalilasit sun muut härpättimet jaksa oikein sytyttää. Mulle on tosi iso kynnys pelata pelejä edes luurit korvilla, joten en koe kovin todennäköiseksi että jaksaisin joku maski päässä istua pelejä pelatessa. Vähän sama kun jotkut 3D-telkkaritkaan ei vois vähempää kiinnostaa, koska niiden käyttämiseen tarvii lasit. Ei kiitos. Voishan se olla ihan jees kokemus kertaluontoisesti päästä testaamaan jotain Oculus Riftiä (vai mitä lie onkaan nimeltään), mutta en mä siihen euroja kyllä sijottaisi yhtään.

Näin.

Lainaus käyttäjältä Heads-hot+

Omalla kohdalla kyllä kutittelee. Kukaan katsonut SAO :ta ?

Täällä on itse asiassa menossa toinen tuotantokausi. Loistava sarja, vaikka ei ehkä ihan sieltä kirkkaimmasta päästä. Olen nauttinut SAO:n näkökulmasta virtuaalitodellisuuteen paljon enemmän, kuin sen eräänlaisesta vastineesta, nimeltään: Log Horizon.

Harmillisesti sarjassa käytettävä VR -teknologia tuskin näkee päivän valon meidän elinaikanamme. Olisin ihan aikuisten oikeasti valmis maksamaan 3000 euroa tuollaisesta laitteesta, jos se toimisi täsmälleen, kuten SAO:ssa.

Juonipaljastuksia:
[spoiler]Luonnollisesti ilman, että joku jästipää vangitsee meikäläisen pelin sisään niin, etten pääse kirjautumaan takaisin "todellisuuteen". Ajatuksena erittäin epämiellyttävä, sillä se johtaisi siihen, että oikeassa maailmassa oleva kehoni koulee pikku hiljaa nesteen ja ravinnon puutteeseen. Sitten vielä se toinen kauhuskenaario, jossa pelin sisään vangittu "kaverini" päsäyttää virtuaalisen minäni palasiksi=Instant death in real life.

PS. Kakkos kausi on mielestäni parempi pelkästään yhdestä ainoasta syystä: Light saber!!![/spoiler]

Lainaus käyttäjältä Wili

Täällä on itse asiassa menossa toinen tuotantokausi. Loistava sarja, vaikka ei ehkä ihan sieltä kirkkaimmasta päästä. Olen nauttinut SAO:n näkökulmasta virtuaalitodellisuuteen paljon enemmän, kuin sen eräänlaisesta vastineesta, nimeltään: Log Horizon.

Harmillisesti sarjassa käytettävä VR -teknologia tuskin näkee päivän valon meidän elinaikanamme. Olisin ihan aikuisten oikeasti valmis maksamaan 3000 euroa tuollaisesta laitteesta, jos se toimisi täsmälleen, kuten SAO:ssa.

Sen verran nopeasti tuo kehitys tapahtuu, että moni voisi sanoa tuon olevan mahdollista 30 vuodessa. Tosin en usko että ihan niin pian välttämättä. Riippuu kehitetäänkö sellaista.

Nyt kun PSVR on tullut isosti kaapista, niin voidaan varmaan esittää kyssäri. Hyppääkö jengi VR-junaan (otan takkini ja lähden) vielä tänä syksynä?

Itse en ole kokeillut ko. vempeleitä, joten mutulla tässä kirjoittelen, mutta en jostain syystä yhtään fiilaa tätä juttua. Jo aikoinaan 3D-lasien pitäminen kotona tuntui vähän liian diipiltä kamalta, joten en millään näe investoivani noihin kakkuloihin. Ainakaan kun yksinkään peli ei ole vaikuttanut tekniikkademoa kummemmalta. Noh, kuten sanottua pelaamatta paskaa.

Lainaus käyttäjältä Muksu+

Nyt kun PSVR on tullut isosti kaapista, niin voidaan varmaan esittää kyssäri. Hyppääkö jengi VR-junaan (otan takkini ja lähden) vielä tänä syksynä?

Itse en ole kokeillut ko. vempeleitä, joten mutulla tässä kirjoittelen, mutta en jostain syystä yhtään fiilaa tätä juttua. Jo aikoinaan 3D-lasien pitäminen kotona tuntui vähän liian diipiltä kamalta, joten en millään näe investoivani noihin kakkuloihin. Ainakaan kun yksinkään peli ei ole vaikuttanut tekniikkademoa kummemmalta. Noh, kuten sanottua pelaamatta paskaa.

Vaikka Sony hinnoitteli omansa kilpailukykyisesti suhteessa muihin, en ikimaailmassa maksaisi tollasesti niche-lisälaitteesta enemmän kuin itse pelilaite (PS4) on maksanut. Itsellä ei ees pleikkaa ole, mutta vaikka Microsoft tuottaisi vastaavan Onelle niin nauraisin räkäisesti ja jättäisin kaupan hyllylle.

Mikäs siinä jos kiinnostaa, mutta ei näillä hinnoilla ainakaan kyllä herätä uteliaisuutta mussa, enkä edelleen usko että näillä hinnoilla voidaan päästä hyviin tuloksiin. Kyllä ongelma tulee olemaan että hinta pitää valtavirran kaukana ja ilman valtavirtaa pysyvtä kehittäjät kaukana. Toivottavasti olen väärässä, en nyt sikäli halua minkään floppaavan, mutta toivottavasti suosio ei saavuta sitäkään tasoa että kakkulat päässä pelaaminen olisi tulevaisuuden vakio.

No en todellakaan...vaikka PS4:n jo omistaisin, niin 400e kakkuloista, jonka laadusta/toimivuudesta en tiedä yhtään mitään, saatika siitä kokeeko VR-buumi lopulta samanlaisen kohtalon kuin 3D-töllöt. Toki hyvä, että niin Sonyn, Oculuksen kuin HTC:n laitteilla näyttäisi kaikilla olevan kysyntää ja ainakin kahden ensimmäisen kohdalla ensimmäiset erät viedään käsistä, niin ei homma floppaa ainakaan heti alkuunsa ja mahdollisesti tulevaisuudessa saadan edullisempia ja vielä parempia laitteita, sekä pelejä, jotka tukevat VR-laitteita.

Mutta tosiaan itse en olisi valmis 400e, saatika sitä enemmän uhraamaan teknologiaan, jonka tulevaisuudesta ei ole vielä mitään varmuutta ja vaikka olisikin, niin odottaisin siihen asti että saisin kakkulat huomattavasti halvemmalla.

Pornoa vaan tarpeeksi, niin kyllä ne kauppansa tekee. Sehän on nähty monessa teknologiassa.

Liian aikaista itselleni vielä. Uusi sukupolvi on jo tulossa ja lasit kehittyvät varmasti huimaa vauhtia.

VR-laseilla pelanneena täytyy sanoa kuitenkin, että teknologian suhteen on täysi luottamus. Jo tässä vaiheessa Elite:Dangerous, Project CARS ja DiRT:Rally VR-lasien kanssa ovat vakuuttaneet täysin. Odotan innolla, että pääsee pelamaan pelejä kuten DCS ja iRacing.

Valitettavasti samaa ei voi sanoa esitellyistä VR-peleistä.

Ei ikinä ole kiinnostanut virtuaalitodellisuus peleissä, joten en. Olen 100% tyytyväinen pelaamiseen ilman mitään gimmickejä, eikä se ole muuttumassa lähitulevaisuudessa. Ellei......

Lainaus käyttäjältä JayeizH+

Pornoa vaan tarpeeksi, niin kyllä ne kauppansa tekee. Sehän on nähty monessa teknologiassa.

Can Confirm, laadukas ja laaja pornovalikoima/dating simuja/semmonen ihan oikea elettävä virtuaalitodellisuus elämä niin ostaisin.

Ne ketkä dumaa VR:n gimmickiksi ja vertaa 3D-laseihin, oletteko testanneet itse mitään VR-laitetta? Jos olette niin mitä?

Enpä ole vielä kuullut kenestäkään joka olisi testannut jotain kunnollisia VR-laseja eikä olisi ollut vakuuttunut kokemastaan. Siinä missä 3D-lasit oli kirjaimellisesti pelkkä gimmick, VR taas perustavanlaatuisesti mullistaa nykyisen esitystekniikan.

Itselläni ei korkeiden hankintakustannusten ja toistaiseksi vähäisen sisällön vuoksi ole varsinaista kiirettä hypätä VR:n kelkkaan, mutta olen iloinen siitä että tämä tekniikka saadaan vihdoin kuluttajien käyttöön.

En ole testannut mutta tekisi mieli. Ihan asian vuoksi en lähde mihinkään liikkeeseen testaamaan. Erityisesti kun isoin ongelma on hinta. Ostaa sitten jos homma oikeasti yleistyy ja sieltä alkaa tulla jotain itselle pakollista pelattavaa, jota ei voi sivuuttaa. En tosin tiedä mitä se olisi, on se tuo hinta sen verran kova este. Kyse ei ole myöskään siitä, etteikö muka saisi jotain 400-500 kerättyä mutta jos se jää pariin testiin ja nicheksi niin ei huvita tuollaista summaa siihen heittää. Ei uskalla.

"As long as the GPU can hit 45 HZ we want for people to be able to run VR"

"I can run Aperture [a graphically rich Valve-built VR experience] on a 680 without dropping frames at a lower quality, and, for me, that’s enough of a proof of concept"

Valve Wants VR To Run On Graphics Cards From 2012

Lainaus käyttäjältä Tunna+

Ne ketkä dumaa VR:n gimmickiksi ja vertaa 3D-laseihin, oletteko testanneet itse mitään VR-laitetta? Jos olette niin mitä?

Enpä ole vielä kuullut kenestäkään joka olisi testannut jotain kunnollisia VR-laseja eikä olisi ollut vakuuttunut kokemastaan. Siinä missä 3D-lasit oli kirjaimellisesti pelkkä gimmick, VR taas perustavanlaatuisesti mullistaa nykyisen esitystekniikan.

Itselläni ei korkeiden hankintakustannusten ja toistaiseksi vähäisen sisällön vuoksi ole varsinaista kiirettä hypätä VR:n kelkkaan, mutta olen iloinen siitä että tämä tekniikka saadaan vihdoin kuluttajien käyttöön.

En ole testannut, mutta en epäile kokemusta. Epäilen vaan peruskuluttajan näkökulmasta ja siten kehittäjien. Tulee olemaan aivan tajuttoman vaikeaa saada tarpeeksi moni vakuuttuneeksi että maksavat kokonaisen pelilaitteen hinnan tai enemmän LISÄLAITTEESTA. Ja pelintekijät ei yleensä viitsi vaivaantua AAA-pelien kanssa kun budjetit on satoja miljoonia ja niin kohdeyleisön oltava mahdollisimman iso.

Näin hypoteettisesti ajateltuna näyttää ihan varmalta hudilta kun ajattelee tota kautta ja miettii lisälaitteiden historiaa.

Itse näin unta että pelasin Halon deathmatchia kavereitani vastaan virtuaalitodellisuudessa. Niin todellista pelikuvaa tuskin vielä näillä laitteilla saa eliiiiii, skippaa duunit ja lähe rannalle

Lainaus käyttäjältä Core

En ole testannut, mutta en epäile kokemusta. Epäilen vaan peruskuluttajan näkökulmasta ja siten kehittäjien. Tulee olemaan aivan tajuttoman vaikeaa saada tarpeeksi moni vakuuttuneeksi että maksavat kokonaisen pelilaitteen hinnan tai enemmän LISÄLAITTEESTA. Ja pelintekijät ei yleensä viitsi vaivaantua AAA-pelien kanssa kun budjetit on satoja miljoonia ja niin kohdeyleisön oltava mahdollisimman iso.

Juu. En oikein käsitä miksi Pentti-Peruskuluttaja ostaisi kaupasta VR-vempeleen, varsinkin jos sillä voi pelata lähinnä tekniikkademoja. Veikkaan, että julkaisussa vehkeet menevät ihan hyvin HC-yleisön avulla kaupaksi, mutta sitten kun innokkaimmat ovat saaneet laitteensa, niin pitäisi pystyä tukemaan vempeleitä uusilla peleillä jne. jne. Väitän että ensimmäinen aalto ei vielä maailmaa mullista...

...katsellaan parin vuoden päästä kun tekniikkaa on hiottu ja hintoja saadaan silvottua.

Taisin olla tämän foorumin porukasta ensimmäinen, joka oikeasti ennakkotilasi Oculuksen. Suoritin kyseisen pyhän rituaalin eilen illalla, ja lopulliseksi hinnaksi kertyi 742€, eli ihan jäätävästi. Tällä hetkellä ollaan heinäkuun erässä, mutta ensimmäiset oculukset liikahtaa tasan viikon päästä 28. päivä, ja tällöin iso osa ennakkovarauksista varmasti tipahtaa pois, kun laite pitäisi oikeasti maksaa. Ei kyllä sinänsä haittaisi yhtään, olisi vain melkein parempi jos en omaani saisi ennen E3 - messuja. Se nyt on viimeinen etappi joka saattaisi kääntää kelkan Viven suuntaan. Omassa opiskelijakämpässä ei kivuttomasti saa järkättyä Viven vaatimaa tilaa, joten mieluummin hankkisin sohvalta nautittavan kokemuksen. Vive vaikuttaa kieltämättä paremmalta kokonaisuudelta, mutta sille kertyy hintaa tällä hetkellä 990€ Suomeen toimitettuna. En sitten tiedä että jääkö nuo vielä tulliin kiinni, ja siitähän kertyisi se kahdeksan prosenttia lisähintaa.

Vuonna 2013 kokeilin ensimmäisen kerran Oculuksen DK1 versiota Digiexpo messuillla, ja olin vakuuttunut välittömästi. Viimevuonna pääsin kokeilemaan DK2 versiota, ja kokemus oli huomattavasti parempi. Samsungin Gear VR: ää olen myös kokeillut, mutta kokemus ei ollut lähelläkään Oculuksen tarjoamaa, vaikka näytön resoluutio olikin korkeampi. Tällä hetkellä tuntuu että mobiiliVR on täysverinen gimmick. Tällä hetkellä itsellä on täysi luotto VR: n yleistymiseen, nyt vain mahdollisimman monen tulisi päästä tuollaista kokeilemaan.

Itse en kyllä koe näitä VR laseja lisälaitteena, vaan ihan täysvertaisena alustana. PSVR ei itseäni hirveästi kiinnosta, mutta se tulee varmasti olemaan näistä kaikista menestyvin. Onhan se nyt aivan hävyttömän halpa, ja nämä selvästi revitäänkin käsistä: http://www.gamespot.com/articles/playstation-vr-sold-out-in-minutes-on-amazon-uk/1100-6435707/

Lopullinen VR:n läpilyönti tarvitsee integraatiota normaalisti mukana kulkevien laitteiden kuten älypuhelimien kanssa. Vaikka esimerkiksi Pokemon GO ei mitään Oculus Riftin kaltaista virtuaalielämystä tarjoakkaan, on se silti historiallinen merkkipaalu VR kehityksessä ja esitellyt konseptin suurille massoille. Ehkäpä jotain cicretin tapaista teknologiaa hyödyntäen saadaan implementoitua keinotodellisuuden heijastaminen ympäristöön ilman epämukavia laseja ja turhaa päänsärkyä.

Lainaus käyttäjältä BirdmansBird

Lopullinen VR:n läpilyönti tarvitsee integraatiota normaalisti mukana kulkevien laitteiden kuten älypuhelimien kanssa. Vaikka esimerkiksi Pokemon GO ei mitään Oculus Riftin kaltaista virtuaalielämystä tarjoakkaan, on se silti historiallinen merkkipaalu VR kehityksessä ja esitellyt konseptin suurille massoille. Ehkäpä jotain cicretin tapaista teknologiaa hyödyntäen saadaan implementoitua keinotodellisuuden heijastaminen ympäristöön ilman epämukavia laseja ja turhaa päänsärkyä.

En ajattele että tavallaan se pseudo-VR/AR-puoli on Pokemon Go:ssa se suurin vetonaula. Itse heitin AR:n heti pois päältä, koska oli paljon helpompi pelata ja heitellä palloja niin. Kyllä menestyksen/kiehtovuuden taustalla on muut tekijät kuin mitään mitä voidaan VR:ään soveltaa.

Pokemon Go on AR peli, ei VR peli. AR integroituu todellisuuteen, eli juokset pitkin poikin oikeassa maailmassa ja näet ruudulla Pokemonin pudotettuna kadulle missä olet.
VR on virtuaalitodellisuutta, jolla ei ole mitään tekemistä oikean maailman kanssa. Päinvastoin. Sinänsä näissä voi nähdä jotain samaa, koska molemmat ovat tietyllä tavalla "todellisuuden" tekemistä toisenlaiseksi mitä se on, mutta ne ovat kuitenkin eri asioita. Toki näidenkin rajat hälvenee jossain vaiheessa, mutta Pokemon Go on aika simppeli tapaus. Se on AR -peli.
AR = Augmented Reality. Todellisuus pohjalla ja siihen "lisäämistä".
VR = Virtual Reality. Täysin ulkomaailmasta eriytynyt.

Näin sen olen itse käsittänyt.

En tiedä liittyykö oikeasti asiaan mutta tuli kokeiltua Linnanmäellä tätä VR vuoristorataa, joka oli oma ensikosketus VR kypärään, epämiellyttävä käyttää mutta fiilis oli vähintään vinka kun rata sekä näkymä kohtasivat mitä ei tietenkään kotioloissa voi kokea mutta uskallan jo väittää että VR ei ole itselleni sopiva pelialusta lainkaan, pitkällä tähtäimellä ainakaan, uskaltaisin herjata että ken pelaa VR:llä täydet herkut päällä 2-3 tuntia putkeen saa varata aikaa jo näkötohtorille

Lainaus käyttäjältä SamTheFurious82+

uskallan jo väittää että VR ei ole itselleni sopiva pelialusta lainkaan, pitkällä tähtäimellä ainakaan, uskaltaisin herjata että ken pelaa VR:llä täydet herkut päällä 2-3 tuntia putkeen saa varata aikaa jo näkötohtorille

Pahimpia kauhupelejä pelatessa ei tarvitse edes aikoja varata minnekään, kun sydärin takia maataan lattialla.

Lainaus käyttäjältä Rokkijani

Lainaus käyttäjältä SamTheFurious82+uskallan jo väittää että VR ei ole itselleni sopiva pelialusta lainkaan, pitkällä tähtäimellä ainakaan, uskaltaisin herjata että ken pelaa VR:llä täydet herkut päällä 2-3 tuntia putkeen saa varata aikaa jo näkötohtorille

Pahimpia kauhupelejä pelatessa ei tarvitse edes aikoja varata minnekään, kun sydärin takia maataan lattialla.

Haha voit olla hyvinkin oikeassa :D
Toisaalta tätähän voisi hyödyntää tehokkaasti fobioiden hoidossa mm. araknofobia

Nyt on PlayStation VR testattu sen autopelidemon muodossa ja täytyyhän sen tunnustaa olleen aika vaikuttava kokemus. Immersio on sitä luokkaa, että tuollaiseen varsin geneeriseen, perus autopeliinkin tuli aivan uusi ulottuvuus joka oli tällekkin peliveteraanille aika ainutlaatuinen kokemus. Hienoa, että esim mutkassa pystyy vaivattomasti kohdistamaan katseensa kaarteeseen, kuten tekisi oikeallakin autolla ajaessa.

Negatiivistä se, että ainakin siinä autopelidemossa resoluutio oli todella surkea. Koitin säätää vr headsetin kontrastia, mutta en ainakaan siinä saanut säädettyä sitä asialliselle tasolle. Tuo pitää kyllä selvittää, ennen ostopäätöksen tekoa, on meinaa melko deal breaker, jos sitä ei tuon skarpimmaksi saa säädettyä. Kuvan puuroisuus söi muuten huippuluokan immersiota pahasti. Myös ruudun pikseli gridi näkyi taustalla, mutta sen kanssa vielä voisi ehkä elää.

Toinen juttu oli ehkä pelin auton mittasuhde. Auto ei jotenkin tuntunut realistisen kokoiselta siinä ympärillä, vaan tuntui enemmänkin siltä, kuin pelkkä pää olisi jonkun polkuauton sisällä.

Mutta kaiken kaikkiaan aika vaikuttava kylläkin.

Lainaus käyttäjältä Megaman

Negatiivistä se, että ainakin siinä autopelidemossa resoluutio oli todella surkea. Koitin säätää vr headsetin kontrastia, mutta en ainakaan siinä saanut säädettyä sitä asialliselle tasolle. Tuo pitää kyllä selvittää, ennen ostopäätöksen tekoa, on meinaa melko deal breaker, jos sitä ei tuon skarpimmaksi saa säädettyä. Kuvan puuroisuus söi muuten huippuluokan immersiota pahasti.

Eihän näissä vaan riitä resoluutio, se nyt oli tiedossa jo ennen ensimmäistäkään testiä. Vielä kun tuo huono resoluutio tuodaan "naamalle", niin ei se vaan näytä hyvälle. Wau-efektin jälkeen jäljelle jää minipelejä(toistaiseksi?) huonolla resoluutiolla pyörittävä laite.

Lainaus käyttäjältä ExPReS

Eihän näissä vaan riitä resoluutio, se nyt oli tiedossa jo ennen ensimmäistäkään testiä. Vielä kun tuo huono resoluutio tuodaan "naamalle", niin ei se vaan näytä hyvälle. Wau-efektin jälkeen jäljelle jää minipelejä(toistaiseksi?) huonolla resoluutiolla pyörittävä laite.

No joo siis mähän en pientä suttuisuutta säikähdä, mutta tuo oli sellaista PS2 komposiitillä-tasoa, joten syytä olettaa, että ongelma oli säädöissä. Esim sen viereisen haitankki-demon pelaajat eivät valittaneet resosta ollenkaan. Kyllähän siinä kuvassa näkyi taustalla se resoluution aiheuttama pikseligridi, mutta sen kanssa mä pystyisin vielä elämään

Eli totuus on juurikin se mitä epäilinkin: PS4:n tehot ei vain riitä. Sinänsä ihan ymmärrettävää tai loogista. Se on sitten tietty henkilöstä kiinni kuinka paljon se haittaa, mutta resoluutio ja terävyys ei vain voi olla kovin erikoista, kun molemmille silmille pitää syöttää 90fps.

Mut hei, eihän se resoluutio peliä tee, vai mitä ;)

Lainaus käyttäjältä Megaman

Lainaus käyttäjältä ExPReS
Eihän näissä vaan riitä resoluutio, se nyt oli tiedossa jo ennen ensimmäistäkään testiä. Vielä kun tuo huono resoluutio tuodaan "naamalle", niin ei se vaan näytä hyvälle. Wau-efektin jälkeen jäljelle jää minipelejä(toistaiseksi?) huonolla resoluutiolla pyörittävä laite.

No joo siis mähän en pientä suttuisuutta säikähdä, mutta tuo oli sellaista PS2 komposiitillä-tasoa, joten syytä olettaa, että ongelma oli säädöissä. Esim sen viereisen haitankki-demon pelaajat eivät valittaneet resosta ollenkaan. Kyllähän siinä kuvassa näkyi taustalla se resoluution aiheuttama pikseligridi, mutta sen kanssa mä pystyisin vielä elämään

Jokainen tietysti huomioi resoluutio/grafiikka-asiat hieman eri tavalla, toiset näkee vain sen alun "wau":n, toiset katsoo kriittisemmin.

VR:lle ei kuitenkaan ainakaan toistaiseksi ole yhtään killer appia, joten vaikea on kyllä kiinnostua tällä hetkellä VR:stä.

Lainaus käyttäjältä JayeizH+

Eli totuus on juurikin se mitä epäilinkin: PS4:n tehot ei vain riitä. Sinänsä ihan ymmärrettävää tai loogista. Se on sitten tietty henkilöstä kiinni kuinka paljon se haittaa, mutta resoluutio ja terävyys ei vain voi olla kovin erikoista, kun molemmille silmille pitää syöttää 90fps.

Mut hei, eihän se resoluutio peliä tee, vai mitä

Noh, ymmärrän toki, että kiire on hirmuisen kova päästä polkemaan tämä juttu maan rakoon, mutta ennen ennen kuin aletaan täällä nyt julistamaan totuuksia, niin odotetaanko, että pääsee testaamaan sitä edes oikein säädetyllä headsetillä...tai testaamaan yleensäkkään?

Huomasin, että myös se, miten hyvin lasit ovat päässä, vaikuttaa melkolailla kuvan skarppiuteen. Jos lasit olivan liian löysästi, heiluivat ne päässä, jolloin kontrasti heittelehti laidasta laitaan

Ps: PS VR pyörittää kuvaa 60fps, ei 90

Lainaus käyttäjältä Megaman

Ps: PS VR pyörittää kuvaa 60fps, ei 90

Korjaa jos olen väärässä, mutta PS4 pyörittää VR pelejä natiivisti 60fps, mutta lasit toistavat jokaisen ruudun kahteen kertaan, jolloin kuvaa saadaan näyttämään sulavammalta (120fps). Tai puolestaan vaativammat pelit pyörivät 45fps, jolloin ruudut toistetaan kahteen kertaan. Tällöin päästään tuohon 90fps. Kyseessä on kompromissi, kun käytössä on rajallinen määrä konsolitehoja. Tämä oli ainakin informaatio etukäteen prototyyppimalleissa. Eli otetaan käyttöön jonkinlainen kuvanparannustekniikka. Näyttöpaneeli on itsessään käsittääkseni 120Hz.

Lainaus käyttäjältä Megaman

[quote='käyttäjältä JayeizH+']Eli totuus on juurikin se mitä epäilinkin: PS4:n tehot ei vain riitä. Sinänsä ihan ymmärrettävää tai loogista. Se on sitten tietty henkilöstä kiinni kuinka paljon se haittaa, mutta resoluutio ja terävyys ei vain voi olla kovin erikoista, kun molemmille silmille pitää syöttää 90fps.

Mut hei, eihän se resoluutio peliä tee, vai mitä
[/quote]
Noh, ymmärrän toki, että kiire on hirmuisen kova päästä polkemaan tämä juttu maan rakoon, mutta ennen ennen kuin aletaan täällä nyt julistamaan totuuksia, niin odotetaanko, että pääsee testaamaan sitä edes oikein säädetyllä headsetillä...tai testaamaan yleensäkkään?

Huomasin, että myös se, miten hyvin lasit ovat päässä, vaikuttaa melkolailla kuvan skarppiuteen. Jos lasit olivan liian löysästi, heiluivat ne päässä, jolloin kontrasti heittelehti laidasta laitaan

Ps: PS VR pyörittää kuvaa 60fps, ei 90

Megaman se jatkaa vanhalla alentavalla tyylillään. Minähän en suoraan sanonut että PS4:n VR olisi tuhoon tuomittu. Ei PS4:n tehot pitkälle voi riittää tämän kanssa, mutta se riittääkö se joissain peleissä tarpeeksi pitkälle tai onko siitä haitaksi asti, on henkilöstä kiinni, kuten sanoin aikaisemminkin. Varmasti se joissain toimii ihan jees. Erityisesti jos ei tavoitella realistisuutta, toisin kuin ilmeisesti tämän hetken peleissä (vai sovelluksissa?) on yritetty tehdä. Mutta esim. toimivaa F1 VR -peliä en ihan heti odota PS4:lle.

Ja itsehän luulin että sinä juuri "yleensäkin pääsit testaamaan". Sinulla ei ehkä ole kunnioitusta yhtään kanssa keskustelijoita kohtaan, mutta itse oletan että kyllä täällä monet osaa jonkinlaisen näkemyksen antaa. Ja toki annan niille painoa.

Lainaus käyttäjältä JayeizH+

Megaman se jatkaa vanhalla alentavalla tyylillään.

No enpä mä nyt koe, että tuo mun kommentti kovinkaan alentava oli. Välillä vaan ihmetyttää, miten ihmisten ennakkoasenteet tähän hommaan ovat niin negatiiviset, ja vieläpä ennen testausta. VR tuntuu olevan vähän niinkuin hyvinvointi, ensiksi taistellaan vuosisatoja sen eteen, ja kun se on saavutettu, kaikki vaan valittaa. Sen sijaan median ennakkoarviot tuntuvat olevan enimmäkseen varovaisen positiivisiä ja pelien teknisen toteutuksen tunnutaan vaihtelevan laidasta laitaan jopa tasolle, joka ei kauheasti eroa kalliimpien VR headsettien suorituksesta.

Itse suhtaudun aiheeseen avoimin mielen. Hahmotan kyllä sudenkuopat, johon VR voi pudota, mutta näen myös mahdollisuuden tarjota jotain aidosti uutta, joka pelaamisesta on mielestäni puuttunut jo pitkän tovin. Mielestäni odotukset ovat melkoisen epärealistiset, jos odottaa täysin virheetöntä VR kokemusta tältä ekalta sukupolvelta - itselleni kelpaa aimo askel oikeaan suuntaan, jonka nämä laitteet ovat ennakkoarvioiden pohjalta ottaneet. Itselleni myös riittää tuollainen konsoleille sovitettu, low key VR niin kauan, kun sitä tosiaankin hyödynnetään luovasti peleissä.

Lainaus käyttäjältä JayeizH+

Mutta esim. toimivaa F1 VR -peliä en ihan heti odota PS4:lle.

No, tuon lyhyen testauksen pohjalta voin sanoa, että autopelit ovat ainakin yksi genre, jotka tulevat siirtymään täysin uuteen ulottuvuuteen VR:n myötä. Kuvittelisin VR:n soveltuvan melko täydellisesti tuohon genreen, jossa pelaajalla on ikäänkuin fixed position auton sisällä ja rattiohjain vastaa fyysiseltä tuntumaltaan pelin ohjausmetodia

Lainaus käyttäjältä Megaman

No enpä mä nyt koe, että tuo mun kommentti kovinkaan alentava oli. Välillä vaan ihmetyttää, miten ihmisten ennakkoasenteet tähän hommaan ovat niin negatiiviset, ja vieläpä ennen testausta.

Sanoo kaveri jolla itsellä on kadonnut kiinnostus NX:ää kohtaa ennen kunnon julkistusta ja toisaalta taas tuomitsee kaikki pelit ilman testiä joissa on minkään sortin mobiilikytköksiä. Anteeksi, mutta ironia on jo aika huimaa.

Ja kun tehot on mitkä on, en näe mitään ihmeteltävää PS4:n VR:n mahdollisuuksien skeptisyydestä. Pikemminkin se on aika loogista olla skeptinen. Scorpio ja PS4 Pro on eri juttu, mutta PS4... VR itsessään on tietty hieno juttu.

Lainaus käyttäjältä Megaman

[quote='käyttäjältä JayeizH+']Mutta esim. toimivaa F1 VR -peliä en ihan heti odota PS4:lle.
[/quote]
No, tuon lyhyen testauksen pohjalta voin sanoa, että autopelit ovat ainakin yksi genre, jotka tulevat siirtymään täysin uuteen ulottuvuuteen VR:n myötä. Kuvittelisin VR:n soveltuvan melko täydellisesti tuohon genreen, jossa pelaajalla on ikäänkuin fixed position auton sisällä ja rattiohjain vastaa fyysiseltä tuntumaltaan pelin ohjausmetodia

F1 peleissä on 22 autoa samaan aikaan radalla joista on 11 pitäisi olla poikkeavia toisistaa ja päälle vielä vaihtelevat ajo-olosuhteet sekä se että kisa kestää about 45-70 kierrosta. Tilanne ei ole sama kuin rallissa, jossa ajetaan radalla käytännössä yksinään ja yksi kierros.

Toki jotkut autopelit sopivat varmasti hyvin VR:lle.

EDIT: Muokattu hiukan megamanin kertomaan muotoon.

Lainaus käyttäjältä JayeizH+

Lainaus käyttäjältä Megaman
No enpä mä nyt koe, että tuo mun kommentti kovinkaan alentava oli. Välillä vaan ihmetyttää, miten ihmisten ennakkoasenteet tähän hommaan ovat niin negatiiviset, ja vieläpä ennen testausta.

Sanoo kaveri joka on lytännyt NX:n ilman kunnollista julkista ja kaikki pelit joissa on minkään sortin mobiilikytköksiä. Anteeksi, mutta ironia on jo aika huimaa.

Tää oli nyt aika....ontuva counteri. Miten mä voisi lytätä NX:n kun en siitä mitään tiedä? Mähän olen puhunut vain oman mielenkiinnon hiipumisesta laitetta kohtaan, joka on varmasti tunne, jonka melko moni jakaa kanssani.

EDIT: Yleisesti ottaen vastaanotto tuntuisi olevan suht positiivinen, ja KAIKKI ovat testanneet sitä tässä vaiheessa perus PS4:llä. Toki, jos kelpuuttaa vain niin high end VR kokemuksen, kuin nykyinen teknologia sallii, varmaankin PS VR:ään voi pettyä. Itse koen tämän enemmänkin avaukseksi VR:lle...

"The biggest unknown though is how much of a difference PS4 Pro will make and whether you can afford that as well. But many of the experiences we’ve played on a normal PlayStation 4 are already very good, and extremely encouraging for the future."

http://www.metacritic.com/feature/playstation-vr-headset-reviews?ref=hp

Lainaus käyttäjältä Megaman

Tää oli nyt aika....ontuva counteri. Miten mä voisi lytätä NX:n kun en siitä mitään tiedä? Mähän olen puhunut vain oman mielenkiinnon hiipumisesta laitetta kohtaan, joka on varmasti tunne, jonka melko moni jakaa kanssani.

Muokattu hiukan. Parempi? Ja mitä tällä on tekemistä sen kanssa että muut jakaa sinun kanssa tunteen NX:stä? Varmasti moni jakaa myös minun skeptisyyden PS4:n kyvyistä pyörittää VR-pelejä. Perustelutkin kerroin, mutta taisi nekin mennä ohi...

Lainaus käyttäjältä Megaman

EDIT: Yleisesti ottaen vastaanotto tuntuisi olevan suht positiivinen, ja KAIKKI ovat testanneet sitä tässä vaiheessa perus PS4:llä. Toki, jos kelpuuttaa vain niin high end VR kokemuksen, kuin nykyinen teknologia sallii, varmaankin PS VR:ään voi pettyä. Itse koen tämän enemmänkin avaukseksi VR:lle...

"The biggest unknown though is how much of a difference PS4 Pro will make and whether you can afford that as well. But many of the experiences we’ve played on a normal PlayStation 4 are already very good, and extremely encouraging for the future."

http://www.metacritic.com/feature/playstation-vr-headset-reviews?ref=hp

Myönnän kyllä, että olen yllättynyt että PS4 yleensäkin pyörittää VR -pelejä niin että niitä pystyy pelaamaan. Mielenkiinnolla odotan kuinka hyvin se lopulta toimii. En voi olla ajattelematta kuinka Wiin kanssa kävi, vaikka kyse onkin sinänsä aivan eri asiasta: Koko kansa oli hypen kourissa, kunnes totuus siitä tuli, että sitä hyödynnettiin oikeasti hyvin aika harvassa pelissä, party pelejä lukuunottamatta. Tuleeko VR toimimaan PS4:llä vaativimmissa peleissä tai pidemmissä sessioissa? Saa nähdä.

Aika armottomia arvosteluja saanut moni PSVR:n peli, kyseessä siis Metacritic keskiarvo(atm).
Ennakkoaavistus pelien laadusta osui ikävän oikeaan, Driveclubin arvosanat kyllä yllätti, en ihan noin huonoksi veikannut.

Rez Infinite 89
RIGS: Mechanized Combat League 79
Battlezone 74
Batman: Arkham VR 72
Until Dawn: Rush of Blood 69
Driveclub VR 65
PlayStation VR WORLDS 56

No eihän noilta voinut edes trailereiden perusteella mitään isompia odotella. Joku Battlezone saa olla tyytyväinen tuohon 74 pisteeseen. Eikä se tarkoita että se on huono peli, se vain ei ole mikään "pakko pelata" tai merkkipaalu pelien historissa. Ei se pelkkä VR vielä riitä kun pitäisi olla hyvä/loistava pelikin.

Saas nähdä miten tuleva Gran Turismo tätä VR:ää tukee, 3D:tä kokeilin GT6:ssa ja olin oikeasti yllättynyt kuinka hauskaksi se teki itse ajamisen kun kojetaulu näytti olevan naaman edessä ja maisemat näyttivät oikeasti maisemilta, VR voi luoda jotain uskomattomia fiiliksiä kyllä jos se tehdään oikein, omalla kohdalla pelkona on vain että oma pötsi ei kestäisi kovin montaa minuuttia pelata VR:n kanssa ja kun vielä monet pelit ovat mallia "20-30 tuntia, ajopeline kohdalla satoja" niin tuloksena on tod.näköisesti paluu litteään kuvaan.

Katsoin vielä pariin otteeseen Star Wars Battlefront VR missions trailerit ja ennakkomatskut ja olihan se PS VR pakko lyödä tilaukseen! Ei tuota vain voi missata. REZ menee varmaankin ensimmäisenä peluuseen!

Eilen sain siis PS VR:n käsiini ja voin sanoa, että oli kyllä aivan kertakaikkisen friikki ja täysin ainutlaatuinen kokemus tämän peliharrastajan historiassa. Jokseenkin vastaavia kokemuksia on kun aikoinaan pisti Super Mario World, tai Mario 64 ensi kertaa käyntiin, Ridge Racer ensimmäistä kertaa pelihallissa, Wii Sports ensikokeilut, Oblivionissa dungeonista ulos astuminen ensimmäistä kertaa jne. Eli siis MÄÄRITTELEVÄ kokemus.

Mitkään trailerit ja ennakkoarviot yms. eivät pysty antamaan kovinkaan kattavaa kuvaa kyseisestä kokemuksesta - sen tietää vasta, kun se värkki on päässä. Vaikkakin tekniikka on jokseenkin vaatimatonta, onnistuu se silti hämäämään aisteja jotenkin niin kokonaisvaltaisesti, että siellä olemisen ja fyysisyyden tunne on kerrassaan hämmästyttävä. Vaikka kuinka järkeilee, että tämä on vain peliä jne. eikä varsinaisesti pelin ja todellisuuden raja missään välissä ala hämärtymäänkään, niin silti liskoaivot ottavat vallan, ja vaistomaisesti väistää olemattomia objekteja, kumartaa väistääkseen olemattomia rakenteita, härppii käsillänsä esineitä, joita ei ole ja kirkuu, sätkii ja vääntelehtii sohvalla, kun VR zombie käy päälle. EVE valkyreissä aluksen ponnahtaessa ulos emäaluksesta ei vain pystynyt muuta kuin kirkumaan, kuin pieni tyttö :D

Resoluutio ei tosiaankaan ole aivan niin puuroinen, kun verkkiksen ennakkotestauksen pohjalta koin - oikean asennon löytäminen headsetille vaatii vähän työtä, ja vaikuttaa dramaattisesti kuvanlaatuun. Pikselirunkkareillehan tämä laite EI ole - low key kokoonpanostahan kyse tosiaankin on, mutta PS VR selviytyy silti tehtävästään hämmästyttävän hyvin, ja on tosiaankin riittävän hyvä uskottavan ja jopa yllättävän tasokkaiden VR maailmojen luomiseen. Joten väitteet siitä, että perus PS4:n tehot eivät riitä VR:ään ovat nyt oman kokemukseni kautta todistettu vääriksi.

VR pahoinvoinnista en myöskään ainakaan tuon testauksen pohjalta huomannut mitään merkkejä, edes sen suhteen pahamaineisimmissa peleissä, kuten RIGS. Ekaa kertaa headsettiä testatessani EVEllä, aluksen ponnahtaessa avaruuteen ja ekoja kertoja analogi stickejä hikisillä peukaloillani härppiessä, vatsanpohjassa oli vähän sellanen linnanmäki fiilis, ja hetken joutui tunnustelemaan, että kestääkö tämän, mutta hetken totuttautumisen jälkeen ja peliin uppoutuessa, tuo fiilis helpotti. En toki osaa sanoa, mikä on tulos pidemmissä pelisessioissa...

Pelien trailerivideot eivät tosiaankaan anna juuri mitään osviittaa varsinaisesta kokemuksesta - lähtökohtaisesti hyvinkin köykäisenkin näköinen peli, kuten esim. yllämainittu Battle Zone, saattaa VR:nä olla hyvinkin vaikuttava kokemus. Itse olin ainakin Battle Zone demon jälkeen täysin valmis lyömään rahaa tiskiin. VR sopii myös yllättävän hyvin ilmiselvien genrejen, kuten auto- ja lentopelit lisäksi myös yllättäviin pelityyppeihin, kuten 3D tasohyppely. VR Playroomin mukana tullut 3D robottitasohyppely tuntui välittömästi todella luontevalta pelata ja vapauden tunne oli uskomaton, kun kameraa ei tarvitse ohjailla enää toisella stickillä, vaan olet ikäänkuin "jumalana" taivaalla seuraamassa ja ohjaamassa miniatyyrimaailman tapahtumia ja voit katsoa luontevasti sinne, minne haluat.

Miinustakin toki tulee muutamasta asiasta. Vaikka itse head tracking on todella skarppi ja viiveetön, ohjaimen liikkeentunnistus ja sen hallinta 3D ympäristössä on toteutettu varsin vaihtelevalla laadulla. Mulla ei ole Move ohjaimia, joilla testata pelejä - ne voivat kenties toimia liikkeentunnistusohjaamiseen paremmin, mitä perus PS4 ohjain. Peleissä, joissa liikkeentunnistuksella ohjaillaan vain jotain kursoria/tähtäintä homma toimi ihan ok, mutta esim pelissä, jossa asetellaan puupalikoita päällekkäin torneiksi, kontrollit oli lähestulkoon pelikelvottoman surkeat. Se tässä lohduttaa, että kaikista mielenkiintoisimmat pelit eivät käytä move ohjaimia/liikkeentunnistusta, vaan toimivat ihan perus padiohjauksilla.

Kuvan kalibrointi myös menee välillä ikävästi vinoon, eikä jossain nopeatempoisissa ja keskittymistä vaativissa peleissä jaksa oikein lennosta keskittyä ruudun uudelleenkalibrointiin. Esim Driveclub VR:ssä hetken pelaamisen kuluttua kuva alkoi aina puoltamaan vasemmalle, joka luo hämäävän tunteen siitä, että istut autossa vinossa. Pelin voi toki pausettaa ja kalibroida ruudun uudelleen, mutta helpompi ratkaisu voisi olla tyyliin pyörivällä tuolilla istuminen, jonka voit vaivattomasti kohdistaa vinoon valuneen ruudun suuntaan. Pitää vielä testata, että hämäsikö muuten pimeässä huoneessa palava kirkas, keittiön valo PS kameraa...

Kaikenkaikkiaan PS VR:stä jäi ensitutustumisen pohjalta varsin positiivinen fiilis ja toivon laitteelle vahvaa tukea ja pitkää ikää. Tämä on nyt se aidosti uusi juttu, joka mielestäni tästä kyseisestä sukupolvesta on toistaiseksi jäänyt vielä tyystiin uupumaan (mitä nyt ehkä ne pari WiiU:n proof of concept tason peliä onnistuivat luomaan täysin uudenlaisia pelikokemuksia). Hommasin PS VR:n lähinnä testatakseni sitä, sillä varauksella, että voin palauttaa sen kauppaan, mutta testauksen pohjalta voin sanoa, että värkki jää huusholliini ja nyt aletaan pistämään pelejä ostolistalle, jossa onkin jo alustavasti REZ Infinity, Battle Zone ja Wayward Sky!!

Tuli VR:ää testattua vihdoin. Itse tekniikka oli yllättävän toimivaa. Tosin peli oli Arham, joka ei kauheasti laitteistolta lopulta vaadi. Mutta tähän VR sopimainiosti. Hidas tempoista salapoliisi hommia. Oikeasti aika cool. Vähän oli sellaista turhan kikkailun tuntua vielä, eli pelitoiminnot oli VR:ää varten, eikä VR peliä varten. Esim. Batcave oli vain paikka missä turhauduin. Mutta kun pääsi ulos selvittelemään tapahtumia homma oli jo mielenkiintoisempaa. Vaikka myönnän, että tässäkin se juttu oli enemmän se VR:n käyttäminen, kuin varsinainen pelaaminen. Asiat ratkesi itsestään, painelit nappeja ja katselit oikeaan suuntaan. Eli vaikka teknisesti homma toimi ainakin tämän tyyliseen peliin varsin hyvin, itse peli ei ollut erikoinen. Mikä on sinänsä ihan ymmärrettävääkin. Muissa peleissä tilanne saattaa olla toki paremmin.

Suurin miinus tulee asioista joita ei edes ajatellut aikaisemmin. Ilmeisesti PSVR:nkään kehittäjät ei ole: Päähine on vain huono. Periaatteessa ihan jees. Johdot ei häiritse, niskat ei rasitu, ei tunnu painavalta ja istuu käytännössä ihan jees. Mutta.
Ensinnäkin säätövara olisi silti saanut olla tarkempi. Itselläni kävi niin että en saanut silmikkoa tarpeeksi lähelle. Pääni mitta oli juuri kahden portaan välissä, joten valoa tuli hiukan alakulmasta. Sinänsä tämä ei ole deal breaker, sitä harvemmin huomasi.
Toiseksi ja se suurin ongelma, päähineen materiaali ei sovi vasten ihoa ollenkaan. Se hiosti, tuntui hiukan epämukavalta ja kun ilma ei kierrä otsan kohdalta kun siinä on ihoon tarrautuvaa materiaalia, linssit sumenee viimeistään 5min jälkeen. Materiaalin pitäisi olla pehmeää kangasta, sen pitäisi hengittää ja yläosassa pitäisi olla jonkinlaiset ilmareiät. Tälläisenään tuo on itselle melkeimpä deal breaker. Pari kertaa pyyhin linssejä, mutta ne sumenivat aina vaan uudestaan, koska päähine ei "hengitä" ollenkaan.

Toki tuollaiset ongelmat tuntuvat pieniltä, kun tekniikka ainakin tälläisessä demopelissä toimii oikeasti aika hyvin. Mutta homma ei oikeasti toimi jos linssit sumenee koko ajan. Toki tässä vaikuttaa huoneenkin kosteus, ilmankierto huoneessa jne. mutta silti jää se päähineen materiaalin epämukavuus. Ja siltikin, en uskalla yli 500€ laittaa tuohon jos linssit oikeasti sumenee 5min välein.

Hieno vehje, seuraavaa versiota päähineestä odotellassa. Sitten aukaisen lompakkoni.

https://youtu.be/7mHQ58voy_Y

Kuvastaa hyvin mitä uhrauksia VR vaatii tehottomalla raudalla.
https://abload.de/img/vlcsnap-2016-11-23-16p4suu.png

Edit:Laitetaan kuva ihan linkkinä, en saanut puhelimella muuten näkymään järkevästi.

Lainaus käyttäjältä ExPReS

Kuvastaa hyvin mitä uhrauksia VR vaatii tehottomalla raudalla.

2D kuva referenssinä on vaan sinäänsä aika harhaanjohtava, sillä se ei taas laisinkaan tuo esille, mitä VR antaa suhteessa perinteiseen, ruudulta pelattuun peliin, eikä myöskään mistä joutuu tinkimään ilman VR:ää...

Sepä se tässä juuri on, että se mitä "paperilla" sanotaan, on yksi asia ja käytäntö toinen. Itse olen tässä pelaillut EVE Valkyrietä tiiviisti ja vaikkakin sen voisi objektiivisesti arvioida olevan melko kehno avaruusräiskintä kaikkine suttuisuuksineen, Dreamcast tekstuureineen, hyvin vaatimattomine pelimoodeineen jne jne. on se silti kirkkaasti intensiivisin ja vaikuttavin avaruusräiskintä, jota olen kuunaan pelannut ja siellä olemisen tunteessa täysin vertaansa vailla.

(ps: wingmatet kelpaisi tähän peliin, jos joku muukin pelailee!)

VR pelien arviointi onkin hankalaa, sillä objektiivisesti hyvinkin köykäinen ja kehnosti toteutettu peli voi olla VR:nä kuitenkin hyvinkin vaikuttava, eikä tätä voi tietää ennenkuin kokeilee itse. joku 3-6h mittainen VR peli tuntuu lähtökohtaisesti todella lyhkäiseltä, mutta VR:nä muutaman tunnin kokemus saattaakin olla intensiivisin pelikokemus aikoihin. Esim. sitä Here they lie:ta en olisi kyllä pystynyt pelaamaan edes demoa pidempää aikaa :D

Lainaus käyttäjältä JayeizH+

Ensinnäkin säätövara olisi silti saanut olla tarkempi. Itselläni kävi niin että en saanut silmikkoa tarpeeksi lähelle.
... linssit sumenee viimeistään 5min jälkeen. linssejä, mutta ne sumenivat aina vaan uudestaan, koska päähine ei "hengitä" ollenkaan.

Nämä ovat ns. "aloittelijan ongelmia". Itse totesin laitetta ensi kertaa testatessani tuon maskin asettumisen liian kauas jättäen valoraon alas, jolloin myös kuva on suttuisempi, kuin sen tulisi olla. Laitteen saatuani tajusin sen johtuneen vain siitä, että asetin headsetin "pannan" takaa liian alas. Rako umpenee, kun lasit asettaa vain korkeammalle. Ne saavat olla otsaltakin aika korkealla, jolloin kontrasti kuvassa ja säätövara on paras mahdollinen.

Mitä tulee tuohon höyrystymiseen, se on ongelma lähinnä aloittaessa, kun linssi on selkeästi viileämpi, mitä sitä lähelläoleva silmä. Höyry lähtee pois, kun raottaa maskia hetkeksi painamalla maskin alla olevaa nappia ja siirtämällä sitä edespäin ja hetken kuluttua, linssin lämmettyä se ei höyrysty enää.

Useat mörököllit ovat povanneet VR:n kuolevan pystyyn ja erityisesti PSVR:n (KOSKA TEHOT), mutta PSVR:llä näyttäisi kuitenkin menevän melkoisen vahvasti. Tällaiset uutiset ovat lohdullisia meille, early adoptereille, jotka lohkaisivat sen 450€ siihen värkkiin ensimmäisessä linjassa.

EDIT Tässä vielä lisää: TEHOT

Mitä pahaa tehot sulle on ikinä tehnyt? Nyt tulee niin paatuneen oloista tekstiä, että luulisi että tehot teki sulle jotain pahaa kun olit pikku megaman :)

Tehot oli itsellä suurin kysymys tai epäilys kuinka pelit voi toimia, koska artikkeleiden perusteella 1080p/60fps molemmille silmille olisi enemmän tai vähemmän must. Eli onko pelit kuinka teknisesti mahdollisia. Ei olisi ensimmäinen kerta kun julkaistaan VR-laitteistoa joka ei käytännössä toimisi. Mutta tämä ei tainnutkaan pitää aivan paikkansa. Ainakin Arkham toimii helvetin hyvin, teknisesti.

Se miksi epäilin suurempaa menestystä oli myös hinta. Sehän maksaa aivan helvetisti. Ja siis tuo 450€ ei ole edes se koko summa mitä useimmat joutuu maksamaan. Päälle pitää vielä ostaa kamera joka nostaa hinnan yli 500€:oon. Se on ihan helvetin kallis pelkäksi lisäosaksi. Sen menestys olisi erittäin epävarmaa vaikka tälläinen paketti tulisi Scorpion tehoiselle laitteelle.

Joten laskeppa nyt se kirveesi, se tehoista keskustelu ja niiden tarpeellisuus ei ole mikään henkilökohtainen loukkaus sinua kohtaan, eikä edes hyviä pelejä kohtaan.

Odotan oikeastaan mitä M$ meinaa tuoda Scorpiolla. Voisin kuvitella että VR on hyvinkin suunnitelmissa. Olisi aika kova jos toisivat esim. Halo VR:n heti julkaisuun. Se mitä Scorpion VR:llä saisi aikaan on kuitenkin aivan eri tasolla, mitä PS4:llä saa aikaan.