PC vs. konsolit (pelit ja rauta) / Foorumit / www.pelaajalehti.com
1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus

Itselleni konsoli paljon parempi pelaamiseen. En ole grafiikka huora tai epäsikiö! En tajuu joitain pc pelaajia ostavat esim ps4 ja sit myöhemminn ruikuttavat että se pölyttyy hyllyl!! 1-3 pelin takia ostettava konsoli jonkun perkeleen yksinoikeuspelin takii!! itse en pystys ostaan äxäboxii jonkun halon takii jumaliste! Tai ostamaan master shit pc jonkun grafiikan takii!

Lainaus käyttäjältä Tumez

Itselleni konsoli paljon parempi pelaamiseen. En ole grafiikka huora tai epäsikiö! En tajuu joitain pc pelaajia ostavat esim ps4 ja sit myöhemminn ruikuttavat että se pölyttyy hyllyl!! 1-3 pelin takia ostettava konsoli jonkun perkeleen yksinoikeuspelin takii!! itse en pystys ostaan äxäboxii jonkun halon takii jumaliste! Tai ostamaan master shit pc jonkun grafiikan takii!

itsellä vähän tuota ongelmaa PS4 kyllä talosta löytyy ja muutama pelikin sille mutta PC:llä lähinnä vietän aikani koska enemmän peliseuraa omasta porukasta siellä, en sano että olisi turha ostos kokonaisuutena tuo uusi konsoli mutta kun osti sen julkaisussa niin olihan se hiukan liian aikaista jos kerran vuoden lopulla/vaihteessa tulee vasta konsolille pelejä joita oikeesti odottaa ja haluaa sille ostaa, tästä syystä omakin ps4 ollut jo toista kuukautta emännän pikkuveljellä lainassa koska ei sillä tule pelattua.

Lainaus käyttäjältä Tumez

Itselleni konsoli paljon parempi pelaamiseen. En ole grafiikka huora tai epäsikiö! En tajuu joitain pc pelaajia ostavat esim ps4 ja sit myöhemminn ruikuttavat että se pölyttyy hyllyl!! 1-3 pelin takia ostettava konsoli jonkun perkeleen yksinoikeuspelin takii!! itse en pystys ostaan äxäboxii jonkun halon takii jumaliste! Tai ostamaan master shit pc jonkun grafiikan takii!

Tosipelaaja ostaa kaikki konsolit. Itekkin pelaan pääasiassa pc:llä, koska pelien hinnat aivan eri maailmasta. PC:llä peli on paljon enempi muokattavissa josta myös nautin. Kontrollit ei miellytä? Vaihdan ne...vieläkään ei miellytä? Pistän ohjaimen kiinni.

Uusien pelien kanssa ulkoasu ei hirveästi parempi ole, mutta pelikokemus paljon parempi sulavan ruudunpäivityksen takia. Aina ennemmin valitsen sen >60fps version ennemmin kuin konsolin <30fps.

Itse olen PC miehiä vaikka Ubisoft koittaa sitä estää.

Ubin viimeiakiset toimet ja lausunnot on kyllä nostanut niskavillat pystyyn.
- Farcry 3 downgreidaus E3 demosta
- Farcry 4 samanlainen konsoleilla ja PC:llä, eli siis taas tahallaan downgreidattua kakkaa
- Watchdog downgreidaus ja tehosyöppöys. Outoa että sillä modilla jolla sai peliin ne "poistetut" grafiika peli tuntui pyörivän paremmin (Sis Sweet FX).
- Assasin Creed Unity minimi GTX 680/7970 tms huh huh missä optimointi, konsoliessa pyörii maks 7870
- Lisenssimaksu alennukset konsolivalmistajilta jos peli ei pyöri paremmin muilla alustoilla.

Silti ei konsolit ole vaihtoehto itselle jos peli tulee PC:lle, modit, asetusten säätö, vakaampi fps, Sweet FX ja ENB jne...

En ole konsolilla monasti kohdannut peliä jossa FPS tippuisi merkittävästi, PC:llä olen havainnut ilmiötä huomattavasti useammin jota voi toki parannella poistamalla grafiikkakikkoja yms yms. Kaverini pelaa 2000 euron koneella Euro Truck Simulatoria ja se pyörii niukin naukin yli 20 fps:llä mutta näyttää silti sulavalta mutta ei kuitenkaan kovin "aidolta"

Ja yhä, koska kovin moni tuntuu uskovan siihen että erottaa jopa tavallisen hehkulampun välkkeen (rapiat 50 kertaa sekunnissa) niin olette kyllä uskomattomia silminenne :)
Kunnioitusta.

Nyt kun Youtube tarjoaa (Chromella) 60fps videoita, niin helpottunut vähän tuo framerate vertailu. Tuosta kun katsastaa 1080p60 moodissa pientä videon tynkää vaikka Sleeping Dogsista, niin pitäisi kyllä ihan jokaisen huomata selkeä ero tuossa sulavuudessa. Ei se tietenkään pelistä parempaa tee, mutta selkeä ero siinä kuitenkin on.

Lainaus käyttäjältä Demppa+

Nyt kun Youtube tarjoaa (Chromella) 60fps videoita, niin helpottunut vähän tuo framerate vertailu. Tuosta kun katsastaa 1080p60 moodissa pientä videon tynkää vaikka Sleeping Dogsista, niin pitäisi kyllä ihan jokaisen huomata selkeä ero tuossa sulavuudessa. Ei se tietenkään pelistä parempaa tee, mutta selkeä ero siinä kuitenkin on.

Nuo youtube videot on vielä huono vertauskuva, kun on kyse nauhoitetusta pakatusta materiaalista, jolloin videon laatu kärsii todella paljon.

Itse olen toista mieltä tuosta paremmuudesta. Kaikki pelit ovat parempia 60fps + ruudunpäivityksellä. Tekee vaan pelaamisesta ja tuntumasta huomattavasti nopeampaa ja herkempää. Pc:llä on varsinkin ollut täyttä nautintoa 100 fps + nopeatempoisissa peleissä. Vaikka kameraa kääntää todella nopeasti, niin näkee viholliset täydessä liikkeessä. Esim tänään pelailin Sunset Overdriveä ja ärsytti kun herkällä ohjauksella kuva on pelkkää blurria kun kameraa kääntää nopeasti. Pakko saada kamera hitaaseen liikkeeseen tai paikoilleen, niin hahmoittaa kaikki viholliset.

Omalla kohdalla liika terävyys vain tekee pelistä huomattavasti vähemmän "aidon" tuntuista.
Ihan vaikka simppelinä esimerkkinä, istun junassa ja katson ulos niin läheltä nopeasti vilahtavat objektit ovat automaattisesti "blurrattuna" koska näköni ei ehdi näkemään lehtiä puissa yms yms, siksi se myöskin on peleissä "ylikäytettyä" koska siten meidän ihmis silmämme toimii, emme kykene katsomaan kokonaista kuvaa tarkasti.

Hugejorma, kun ajat autolla 100 km/h niin kuinka monta "framea" se sinusta on ?

Enkä tarkoita tätä mitenkään pottuiluna, makunsa meillä kullakin mutta monet tuntuvat vaativan peleiltä enemmän kuin ihminen on kykenevä.

Onhan se nyt eri asia verrata jotain näytöllä olevaa kuvaa silmän muodostamaan kuvaan. Jos ne silmän itsessään tekemät blurrit saavat kaveriksi vielä näytön, eli pelin, tekemät blurrit niin siinähän on sitten kaksinkertainen määrä blurrausta normaaliin silmäilyyn verraten. Ehkä realistinen blur-efekti saadaan aikaiseksi sitten kun yhdistetään ihmissilmän katseen suuntaa mittaava kamera peliin, joka sitten blurraa ne alueet joihin silmä ei katso. Muuten kyllä ymmärrän miksi "kaksinkertainen" blurraus (itse silmä ja näyttö) ärsyttää.

Lainaus käyttäjältä zappah

Onhan se nyt eri asia verrata jotain näytöllä olevaa kuvaa silmän muodostamaan kuvaan. Jos ne silmän itsessään tekemät blurrit saavat kaveriksi vielä näytön, eli pelin, tekemät blurrit niin siinähän on sitten kaksinkertainen määrä blurrausta normaaliin silmäilyyn verraten. Ehkä realistinen blur-efekti saadaan aikaiseksi sitten kun yhdistetään ihmissilmän katseen suuntaa mittaava kamera peliin, joka sitten blurraa ne alueet joihin silmä ei katso. Muuten kyllä ymmärrän miksi "kaksinkertainen" blurraus (itse silmä ja näyttö) ärsyttää.

Tosiaan tuon seikan unohdin lisätäkkin, tottahan toki se ärsyttää kun tekemällä tehdään se efekti jonka oma silmä tekee jo automaattisesti, siksi mainitsinkin blurrauksen olevan ylikäytetty efekti nykyisin, unohdin vain tarkentaa sitä. Kiitoksia.
Hassua kyllä niin joissakin peleissä jos on tehty Lens Flarea niin se ärsyttää aivan älyttömästi etenkin kun se saattaa estää näkemästä jotakin kohdetta yms.
toisaalta jos kohti aurinkoa vasten olevaa hahmoa koittaisin tapittaa niin tuskimpa näkisin sen tarkemmin mutta pelin käyttämänä keinona se ärsyttää.

Lainaus käyttäjältä SamTheFurious82+

Omalla kohdalla liika terävyys vain tekee pelistä huomattavasti vähemmän "aidon" tuntuista.
Ihan vaikka simppelinä esimerkkinä, istun junassa ja katson ulos niin läheltä nopeasti vilahtavat objektit ovat automaattisesti "blurrattuna" koska näköni ei ehdi näkemään lehtiä puissa yms yms, siksi se myöskin on peleissä "ylikäytettyä" koska siten meidän ihmis silmämme toimii, emme kykene katsomaan kokonaista kuvaa tarkasti.

Hugejorma, kun ajat autolla 100 km/h niin kuinka monta "framea" se sinusta on ?

Enkä tarkoita tätä mitenkään pottuiluna, makunsa meillä kullakin mutta monet tuntuvat vaativan peleiltä enemmän kuin ihminen on kykenevä.

Ensinnäkin liikkuvassa kulkuneuvossa ihmissilmä pystyy tarkentamaan useisiin objekteihin salamannopeasti ilman minkäänlaista viivettä, eikä kaikki ole suinkaan blurria. Ihan normaalisti autoa ajaessa jokainen voi kokeilla miten tämä toimii. Ajaessa ei todellakaan katsella vain sinne horisonttiin, vaan on otettava useita asioita huomioon. Juuri tämän takia ylimääräinen blurraus tuo täysin luonnottoman aspektin peleihin, kun ihmissilmä muodostaa automaattisesti blurria kohteisiin, johon katse ei ole tarkennettu.

Tuo paljon haukkumani 30 fps vaikuttaa visuaaliseen antiin, kuin myös itse pelattavuuteen. Jos pelissä on nopeutta / vauhtia todella paljon, niin pienetkin viiveet ohjauksessa vaikuttaa todella paljon ohjattavuuteen ja hallintaan. Esim jos ajopelissä on 300 km / h mittarissa, niin ruutu päivittyy hieman vajaan 3 metrin välein. Tämä tarkoittaa, että ohjaustuntuma on heikkoa ja vaikuttaa pelattavuuteen yllättävän paljon. Sen jälkeen kun on pelannut pc:llä ajopelejä 120 fps + ilman minkäänlaista ylimääräistä blurria, niin paluu next gen 30 fps tuntuu melkoisen karulta. Tällä hetkellä ainoastaan Forza 5 on onnistunut pitämään nautinnon yllä X1:llä.

Niin ja mikä tuo "montako framea se sinusta on" kommentti oikeen on? Jos ihminen (itseni) laitettaisiin simulaattoriin, jonka tehtävä olisi simuloida todellisuutta, niin kohtuu nopean ruudunpäivityksen näytöt täytyisi asentaa, jotta pystyttäisiin luomaan luonnollinen silmän viive. En usko että oma 144Hz / 1ms näyttö pystyisi tarjoamaan lähellekään sitä nopeutta, johon ainakin oma ihmissilmä pystyy. Aivan sama mikä vauhti ajaessa on.

kokeilin tätä ihan oikeasti tässä pari päivää sitten, siis liikkuvasta autosta sivulle katsomista, en yksinkertaisesti pysty edes 60 km/h vauhdissa katsomaan ja tarkentamaan tien vierellä sivuavia kasveja/puita koska ne liikkuvat omalle katseelleni liian nopeasti, enkä tosiaan usko että siihen kykenee kukaan, toisaalta onhan täälläkin heitä jotka omaavat X-men kaltaisia kykyjä joten kait minä olen vain liian tavallinen.

huge, tiedän että olet mahtava tyyppi mutta olen silti lievästi huvittunut että kykenet tosiaan (uskoaksesi) erottamaan jopa hehkulampun välkkeen eli laskemaan ne kerrat kun se sekunnissa välkkyy, olen kateellinen ja kunnioitan sinua saavutuksestasi.

Kunnioittaen Sami

Itse olen harrastanut liikkuvasta autosta katseen tarkentamista ohitettaviin esineisiin jo lapsesta lähtien, eikä mitään ongelmia ole. Ainoa syy miksei tarkennus pysy, on se että ne liikkuvat pois näkökentästä. Tarkennus täytyy tietenkin tehdä niin että katseella seurataan sitä kohdetta, jota haluaa katsoa. Eihän tuo muuten voi toimiakaan.

Lisäksi tuokin ihmissilmän fps on taidettu jo useaan kertaan todistaa että se on ainakin reilusti enemmän kuin 24 fps. Niistä hävittäjälentäjien testeistä voidaan päätellä kuinka paljon enemmän.

Lainaus käyttäjältä SamTheFurious82+

enkä tosiaan usko että siihen kykenee kukaan

Itse pystyn ja helposti.

Lainaus käyttäjältä SamTheFurious82+

Kaverini pelaa 2000 euron koneella Euro Truck Simulatoria ja se pyörii niukin naukin yli 20 fps:llä

Kaverillas on vuoden 2006 pakettikone.

Haluaako joku osallistua käytännön testiin ? Tyhjä tienpätkä, tien varrelle vaikkapa Lapio, ajetaan siitä ohi 60 vauhdissa niin katsotaan moniko sen näkee tarkasti ? Ilman että kukaan sillä hetkellä tietää missä kohtaa se on jotta sitä ei vahingossakaan odota.

Olen ilomielin mukana todistamassa näitä väitteitä, hävittäjälentäjä on käsittääkseni vähän eri asia kuin peruspelaaja, aistit on virittäytynyt harjoittelulla.

Olenhan itsekkin ollut nostokurjen ohjaajana eli omaan kohtalaisen syvyysnäön...
Siihenkään eivät kaikki pysty.

Lainaus käyttäjältä SamTheFurious82+

Haluaako joku osallistua käytännön testiin ? Tyhjä tienpätkä, tien varrelle vaikkapa Lapio, ajetaan siitä ohi 60 vauhdissa niin katsotaan moniko sen näkee tarkasti ? Ilman että kukaan sillä hetkellä tietää missä kohtaa se on jotta sitä ei vahingossakaan odota.

Mihin pyrit tällä?

No kun tuntuu siltä että jokainen kykenee huomaamaan objektin kuin objektin missä tahansa vauhdissa niin eikös tuollainen käytännön testi toimisi sen toimivuuden testaamiseen ?

paperilla ja teoriittisesti on helppoa päteä ja vastailla mutta käytäntö puhuu usein puolestaan, on totta että 30 fps ja 60 fps ovat eri tasoilla mutta on silti huvittavaa kuulla kuinka kaikki alle 60 fps tuntuu pätkivän, yskivän jne jne ja itse kuulun vähemmistöön joille maailman rikkaus merkitsee enemmän kuin luotimainen etenemisnopeus.
Esimerkiksi open world ajopeleissä 30 fps on siellä lähinnä siksi että pelimoottorilla on paljon enemmän prosessoitavaa kuin jos ajetaan suljetussa ympäristössä ja siksi myös 30 fps peleihin saadaan enemmän objekteja ja tapahtumaa aikaiseksi ilman että se siitä notkahtaa.

Mm. Forza horizon näytti huomattavasti kauniimmalta kuin sen riisuttu 60 fps isoveli Forza Motorsport 4, maailma oli huomattavasti eläväisempi paikka.

Lainaus

on silti huvittavaa kuulla kuinka kaikki alle 60 fps tuntuu pätkivän, yskivän jne

Tottumuksesta kiinni. Toki pystyn elämään sen 30:n kanssa, mutta aina ennemmin ottaisin sen karsitumman grafiikan ja sulavamman pelin.

Lainaus

Mm. Forza horizon näytti huomattavasti kauniimmalta kuin sen riisuttu 60 fps isoveli Forza Motorsport 4, maailma oli huomattavasti eläväisempi paikka.

Tottakai jos fps puolitetaan. Ja sen huomaa erittäin selkeesti kovassa vauhdissa. Siihen ei mitään lentäjän silmiä vaadita.

Lainaus käyttäjältä Ellipsis+

Lainauson silti huvittavaa kuulla kuinka kaikki alle 60 fps tuntuu pätkivän, yskivän jne
Tottumuksesta kiinni. Toki pystyn elämään sen 30:n kanssa, mutta aina ennemmin ottaisin sen karsitumman grafiikan ja sulavamman pelin.

LainausMm. Forza horizon näytti huomattavasti kauniimmalta kuin sen riisuttu 60 fps isoveli Forza Motorsport 4, maailma oli huomattavasti eläväisempi paikka.
Tottakai jos fps puolitetaan. Ja sen huomaa erittäin selkeesti kovassa vauhdissa. Siihen ei mitään lentäjän silmiä vaadita.

Lyhyesti sanottuna, olet aivan oikeassa.

Kyllähän on eroja 30 fps ja 60 fps paljonkin. PC:llä tuo iskee heti kun ohjaus on tarkempi. Konsolin padi on muutenkin "sinne päin" ohjain. hiiressä huomaa heti lagin joka tulee kuvaruudun viivestä.

Itse pelaan konsolilla ilman suuria ongelmia 30 fps, mutta auta armas jos PC:llä fps on alhainen tai epätaisainen.

Lainaus käyttäjältä SamTheFurious82+

Haluaako joku osallistua käytännön testiin ? Tyhjä tienpätkä, tien varrelle vaikkapa Lapio, ajetaan siitä ohi 60 vauhdissa niin katsotaan moniko sen näkee tarkasti ? Ilman että kukaan sillä hetkellä tietää missä kohtaa se on jotta sitä ei vahingossakaan odota.

Kyllä autoa ajaessa täytyy havaita kaikki tielläliikkujat, objektit ja muut liikenne kovemmissakin nopeuksissa. En ymmärrä tuota lapio juttua mitä sillä haet takaa? Jos meinaat testiä, jossa katsot 90 asteen kulmassa menosuuntaan (tyyliin naama suoraan kiinni junan ikkunassa), niin et varmaan pysty täysin havaitsemaan pieniä asioita. Jos kuitenkin huomaat häivähdyksen jostain poikkeavasta kohteesta, niin ihmissilmä pystyy tarkentamaan tähän kovassakin nopeudessa silmänräpäyksessä. Kun katsot normaalista esim junassa istuen ulos ja huomaat etäällä minkä tahansa objektin, niin varmasti jokainen pystyy tarkentamaan siihen ja seurata sitä niin kauan, kunnes se häipyy pois näkökentästä. Myös jos tarkennat mihin tahansa kiinteään tai liikkuvaan kohteeseen ja seuraat sitä pelkällä silmän liikkeillä, pysyy kyllä normaali ihminen seuraamaan sitä, kunnes se häipyy näkökentästä. Olen itse harjoitellut tätä lähes jokaisella junamatkalla / auton kyydissä takapenkillä lapsesta lähtien. Meillä on ollut kisoja vastaantulevien auton malleista, väreistä, rekisterinumeroista, taloista, koirista, hevosista, lehmistä yms. Lapsena matkustettiin paljon ja ei ollut kännyköitä mitä räpläillä matkan ajan. Joten oli reilusti aikaa seurata ympärillä vilisevää maailmaa.

Viimeeksi mainittua ei pysty esim heikon ruudunpäivityksen ajopeleissä kunnolla tekemään, kun tarkentaminen on käytännössä mahdotonta pelin lisätyn sumennuksen takia. Vaikka sumennuksen poistaakin 30fps peleistä, niin hahmottaminen on siltikin melko mahdotonta, kun tarkennus vaatii kiinteän kohteen (30fps kuva päivittyy aivan liian harvoin pystyäkseen muodostamaan hyvää kuvaa kovemmissa nopeuksissa). Mitä suurempi ruudunpäivitys (ilman blurria), sitä paremmin silmä pystyy reagoimaan ympäröivään maailmaan. Olen testannut reilusti erilaisia ajopelejä useammalla näytöllä ja miten näkökenttä vaikuttaa pelaamiseen milläkin ruudunpäivityksellä blurrauksella ja ilman sitä. Yhden näytön 30fps / 60fps, kolmen näytön 30fps / 60fps, kuin myös 144fps G-sync avulla. Erot on todella suuria eri näyttöpanelien ja ruudunpäivityksen välillä. Olen muutenkin ajanut testejä kaikissa peleissä niin paljon, että varmaan osaan vertailla tuloksia kohtuu objektiivisesti ilman mitään "mututuntumaa". Suurin osa ihmisistä, jotka kommentoivat ruudunpäivityksiä, eivät oikeasti tiedä mistä puhuvat. Jos testihenkilö laitetaan pelaamaan kaikki pelit 120fps+ kuukauden päivät. Tämän jälkeen hänen testattavaksi laitetaan samalta näytöltä 30pfs kuvaa, niin melkoinen shokki se on (jopa 60fps näyttää heikolta tuon jälkeen). Välillä melkeen toivon, etten olisi ikinä astunut pc-maailmaan, vaan pysyisin vieläkin "matrixissa" ainoastaan konsolipelien parissa.

Tänään tuli pari käytännön tilannetta vastaan. Ajoin autolla 60km/h 21.00 jälkeen illalla ja ulkona oli pilkkopimeä. Edessä oli liikennevalot, jotka olivat vihreät. Tarkoituksenani oli kääntyä vasemmalle pienestä risteyksestä. Huomasin todella heikosti pienen tumman objektin vasemmalla ja samantien silmä kiinnittyi tähän ja hidastin ennakoivasti. Pyöräilijä tuli ilman valoja / heijastimia risteykseen pukeutuen mustaan takkiin ja housuihin. Oma äitini ei sitä huomannut ja ihmetteli miten oikein näin tämän. Hän huomasi itse vasta kun hiljensin reilusti. Tämän objektin huomaaminen blurrattuna / heikommalla ruudunpäivityksellä olisi ollut täysin mahdotonta. Tämän jälkeen jäätiin keskustelemaan tilanteesta ja hetken kuluttua tuli vastaava tilanne vastaan oikealla puolella tietä. Liikkuvasta autosta näin pelkääjän puolen ikkunasta toisen pyöräilijän ja jarrutin ennakoivasti. Huokasin helpotuksesta kun omistan hyvän näön. Mietin miten olisi käynyt, jos paikallani olisi ollut joku vanhus, jonka hämäränäkö ja reaktioaika voisi olla huomattavasti heikompi.

Lainaus käyttäjältä SamTheFurious82+

Mm. Forza horizon näytti huomattavasti kauniimmalta kuin sen riisuttu 60 fps isoveli Forza Motorsport 4, maailma oli huomattavasti eläväisempi paikka.

Tarkoitat varmaan Forza 5? Forza 4 oli Xbox 360 peli. Jos tarkoitit Forza 5, niin en pysty ymmärtämään. Itse pelasin Horizonin demoa ja se näytti aivan hirveältä juurikin ruudunpäivityksen ja sumennuksen takia. Forza 5 puolestaan on vieläkin todella miellyttävän näköinen ja sitä tulee vieläkin pelattua satunnaisesti (Nürburgring by far suosikkirata). Näyttää kovassakin vauhdissa formuloilla pelatessa todella hyvältä ja ohjaustuntuma on rautaa. Samaa ei voi sanoa tuosta uusimmasta Horizonista, jonka ohjaus kärsi aivan liikaa tuosta huonosta vasteajasta. Huom nyt kommentoin ainoastaan miltä peli näytti visuaalisesti omaan silmään ja millaiselta pelattavuus tuntui omaan käteen. Pelillinen sisältö voi hyvinkin Horizonissa olla huomattavasti paljon parempaa.

Lainaus

Kyllähän on eroja 30 fps ja 60 fps paljonkin. PC:llä tuo iskee heti kun ohjaus on tarkempi. Konsolin padi on muutenkin "sinne päin" ohjain. Hiiressä huomaa heti lagin joka tulee kuvaruudun viivestä.

Kyllä padikin on tarkka, kunhan käyttää langallista ohjainta, ottaa pois aim assistit ja pitää sensitivyn korkeammalla. Tämän jälkeen 30fps viive korostuu entisestään. Esim Far Cry 4:n kohdalla viive tuntui aivan liian suurelta, kun oli juuri tätä ennen pelannut Halo kokoelmaa.

Hiiren kanssa pelatessa n. 30fps on kyllä mahdotonta ohjata nopeatempoista peliä. Varsinkin jos hiiren herkkyys on asetettu korkeammalle. Olen yrittänyt pelata useita räiskintöjä näin, mutta ohjauksessa on aivan liikaa viivettä (varsinkin fps peleissä), ettei tähtäämisestä meinaa tulla yhtään mitään. Tämän takia pc-pelaajat laskevat aina graafisia asetuksia sille tasolle, kunnes ruudunpäivitys on sulava ja vasteaika silmää miellyttävä. Tämän takia ihmetyttääkin kommentit pc-pelaajien grafiikkahuorauksesta, kun pc:llä ei tavoiteta maksimaalista ulkoasua vaan sulavuutta ja pelattavuutta. Konsoleilla yritetään taas saada graafista silmänkarkkia ruudunpäivityksen kustannuksella. Tämä on se seikka jota en ole ikinä voinut ymmärtää. Huom Nintendo on ainoa konsolivalmistaja, joka asettaa pelattavuuden graafisen yleisilmeen edelle. Kiitos siitä.

Lainaus käyttäjältä Hugejorma

Kyllä padikin on tarkka, kunhan käyttää langallista ohjainta, ottaa pois aim assistit ja pitää sensitivyn korkeammalla. Tämän jälkeen 30fps viive korostuu entisestään. Esim Far Cry 4:n kohdalla viive tuntui aivan liian suurelta, kun oli juuri tätä ennen pelannut Halo kokoelmaa.

Olet muuten oikeassa tuossa. Itse pelaan PC:llä Xbox360 langallisella ohjaimella ja se tuntuu paremmalta kuin Xbox 360 langattomalla. Kerran jopa joutui Fable 2:ssa kytkeen langallisen ohjaimen langattoman tilalle. Meni pieleen se tarjoilu juttu, netistä löytyi ohje vaihda langaton langalliseen ja se toimi.

Tarkoitin Forza Horizon vs Forza Motorsport 4, molemmat nättejä mutta Horizon oli väreiltään ja kontrasteiltaan aivan eri maailmassa Motorsporttiin nähden, ja siinä oli sentään yöajotkin mukana joita nelos Forzassa ei nähty, sekin osaltaan vaikutti miksi tykästyin enemmän Horizonin ulosantiin vaikka se toinenkin rullaa todella pehmeästi mutta nelosessa huijattiin pelaajaa rankasti, ajaessa kun autoista tummeni lasit ja käytännössä jos moottori oli lasin läpi nähtävissä, kuten vaikkapa F40 Ferrarissa, oli se moottori pelkkää 2D rajapintaa itse kisassa, kuvamoodissa yms kaikki polygonit hyppäsivät joukkoon, Horizonissa taas ei tätä kikkailua ollut.

5 Forzaa en ole kuin kokeillut ja nättihän se on, Horizon 2:sta en ole Onella vielä nähnytkään.