Suuri Peliohjainkeskustelu / Foorumit / www.pelaajalehti.com
1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Lainaus käyttäjältä ExPReS

Tuntuu ihan lelulle käsissä ja jotenkin "huteran" oloinen. Muistaakseni PS2:n ohjain oli aika jämäkkä, kultaako aika muistot?

PS2:sen ohjaimen sai poikkaistua helposti käsillä vääntämällä. PS3:sen ohjain on vähän hankalampi poikkasta ei ole vielä ihan onnistunut, akku varmaan pistää vastaan ja dualshock 3 on muutenkin taipuisampi. Varmaan jos yrittämällä yrittää, niin onnistuu muttei muuten.

Tuli sitten ostettua Razer Sabertooth XBOX 360 ohjain. Yhen miinuksena heittäisin että kuulokeeni eivät käy kiinni ohjaimeen. mikin paikka on perus 2.5 mm kuulokeliitäntä, eikä semmoinen littana kuten perus boxin ohjaimessa. Nyt joutuu sit uudet headsetin ostamaan.

Kylläpäs kirjotinkin vaikeasti tän. no, toivottavasti joku tajuaa mitä tarkoitin :D

Lainaus käyttäjältä FatTepi

Tuli sitten ostettua Razer Sabertooth XBOX 360 ohjain. Yhen miinuksena heittäisin että kuulokeeni eivät käy kiinni ohjaimeen. mikin paikka on perus 2.5 mm kuulokeliitäntä, eikä semmoinen littana kuten perus boxin ohjaimessa. Nyt joutuu sit uudet headsetin ostamaan.

Itse näyttäisin headsetin liittimelle rälläkkää (tai vähemmän miehekkäästi puukkoa/pihtejä) ja poistaisin ylimääräiset ulokkeet pelkän 2,5mm liittimen tieltä. Virallisetkin luurit on nykyään varustettu vain 2,5mm liittimellä, joten niiden kahden sivutapin ei *pitäisi* toimia headseteissä kuin kinnitysmekanismina. Tuskin niissä edes on mitään liitinpintaa. Ryhdy MacGyver-operaatioon kuitenkin omalla vastuulla, mikäli et ole joka tapauksessa heittämässä vanhalla headsetillä vesilintua ;)

PS4:n ohjain on kyllä aivan Saa**nan mukava kädessä. Ainoat viat on että tatit löystyy nopeasti (ei ongelma, mutten tykkää siitä) ja että nyt kun R2 ja L2 liipaisimet ovat paremma, niin pelit käyttävät niitä! Minä vihaan AC neljässä juosta niillä ja ampuminen on vielä hankalampaa... Onneksi Killzonessa saa niiden paikkaa vaihdettua että tähdätään L1 ja ammutaan R1, kuten kuuluukin.

Lainaus käyttäjältä Munkk1

Itse näyttäisin headsetin liittimelle rälläkkää (tai vähemmän miehekkäästi puukkoa/pihtejä) ja poistaisin ylimääräiset ulokkeet pelkän 2,5mm liittimen tieltä. Virallisetkin luurit on nykyään varustettu vain 2,5mm liittimellä, joten niiden kahden sivutapin ei *pitäisi* toimia headseteissä kuin kinnitysmekanismina. Tuskin niissä edes on mitään liitinpintaa. Ryhdy MacGyver-operaatioon kuitenkin omalla vastuulla, mikäli et ole joka tapauksessa heittämässä vanhalla headsetillä vesilintua

Leipäveitsi sai vähän käyttöä tänään, lähti tapit komiasti pois. ;) nyt kelpaa pelailla!

Pakko myöntää, että vaikka olen aina ollut vanhaan Dualshock kolmoseen tyytyväinen, niin tuntuipa oudolta pidellä ohjainta käsissä pitkästä aikaa. Uusi ohjain on hyvin käteen istuva ja jämäkän oloinen, tosin tattien tuntuma on kankeampi kuin vanhassa ohjaimessa eikä ohjaus tunnu yhtä luontevalta. Myös options-näppäintä on aina hakeminen ja kosketusnäytön tuntumassa on reippaasti parantamisen varaa. Silti reilu parannus entiseen, ulkonäöllisestikin.

Lainaus käyttäjältä kurrinen123

PS4:n ohjain on kyllä aivan Saa**nan mukava kädessä. Ainoat viat on -- ja että nyt kun R2 ja L2 liipaisimet ovat paremma, niin pelit käyttävät niitä! -- tähdätään L1 ja ammutaan R1, kuten kuuluukin.

Lopultakin korjattu liipaisimet toimimaan liipaisimina, tiedätkö aivan kuten aseissa kun ammutaan, niin sinä pidät sitä vikana. Sinä olet vain tottunut tuohon kiertoratkaisuun, joka piti ilmeisesti huonojen liipaisimien takia tehdä PS3:lla, joten en sitä kyllä viaksi voisi itse kutsua. Ei ainakaan jos objektiivisesti asiaa arvioisi.

Lainaus käyttäjältä zappah

Lopultakin korjattu liipaisimet toimimaan liipaisimina, tiedätkö aivan kuten aseissa kun ammutaan, niin sinä pidät sitä vikana. Sinä olet vain tottunut tuohon kiertoratkaisuun, joka piti ilmeisesti huonojen liipaisimien takia tehdä PS3:lla, joten en sitä kyllä viaksi voisi itse kutsua. Ei ainakaan jos objektiivisesti asiaa arvioisi.

Kun vaikka ne onkin mukavammat, niin ne ovat jouselliset, eli kuluvat nopeammin kuin R1 ja niissä pitää painaa todella pitkälle, joka on ärsyttävää, ja en vain pidä siitä, kun ne on siellä takana. Kyllä vain olen tottunut käyttämään R1:stä, koska se on tehty ampumiseen ja AC:ssa juoksemiseen.

Lainaus käyttäjältä kurrinen123

Kun vaikka ne onkin mukavammat, niin ne ovat jouselliset, eli kuluvat nopeammin kuin R1 ja niissä pitää painaa todella pitkälle, joka on ärsyttävää, ja en vain pidä siitä, kun ne on siellä takana. Kyllä vain olen tottunut käyttämään R1:stä, koska se on tehty ampumiseen ja AC:ssa juoksemiseen.

Ei. Et ole tottunut käyttämään R1:stä sen takia että se olisi TEHTY ampumiseen tai juoksemiseen, vaan koska se oli järkevämpi vaihtoehto huonon liipaisimen takia PS3:n ohjaimessa/ohjaimissa. Tämän käytännön takia taas totuit siihen.

Varmaan väittäisit "neliö, x, o, kolmio" -ohjaustakin paremmaksi kuin ristiohjain jos niitä olisi käytetty ristiohjaimen sijasta jonkun syyn takia. Sinun tapauksessa siis kyseessä on tottuminen eikä suinkaan se että kyseinen ohjaustapa olisi parempi.

Toki se, onko AC:n juoksu ylipäätänsä järkevä toteuttaa liipaisinta pohjassa pitäen, on mielipide-/tottumisasia. Kaasuttamisessa ja erityisesti ampumisessa taas ei ole edes syytä/järkeä käyttää muita kuin triggereitä eli liipaisimia, sillä ovathan ne myös intuitiivisimmat kyseisiin toimintoihin.

Kulumistakaan en ehkä allekirjoittaisi kun olen kuitenkin käyttänyt samaa boksin ohjainta about 5 vuotta ja ei mitään kulumista liipaisimissa. Vai onko nelospleikkarin triggerit/jouset/tms sitten mielestäsi niin huonot että kuluvat "nopeammin" vai mistä tuo juttu oikein tulee? (Epäilen että tyhjästä, eli et vain halua tottumisesi takia käyttää niitä vaan yhä sitä kiertotapaa.Tämän takia taas keksit outoja syitä olla suosimatta liipaisimia.)

Lisäksi jos olet koskaan ajanut autolla tai ampunut millään liipaisimen omaavalla vehkeellä niin tietäisit kuinka liipaisin on juurikin pitkäliikkeinen eikä siis ota "komentoa" heti. Autopeleissä lisäksi voit säännöstellä kaasun määrää kuten oikeallakin kaasupolkimella.

Mitenhän tuota olisi vaikka Trialsia pelannut R1:llä triggerin sijaan, huh huh. Kyseinen peli sen takia esimerkkinä koska siinä opettelin oikean kaasutuksen määrän tarkemmin kuin missään muussa pelissä ja koska sitä siinä todellakin tarvitsi. Ellei sitten turvautunut näpyttämiseen, joka mielestäni on juuri hankalampi kiertotapa.

Olen minäkin sen verran pleikkarilla räiskinyt että on tullut itsekin R1 & L1 -näppäimien käyttö huomattua. Lähinnä Unchartedeissa (& TLoU:ssa) olen asiaan törmännyt. Ei asia minua haitannut mutta kyllä se alussa oudolta tuntui. Tajusin syynkin kyllä melko pian kun kokeili niitä typerästi muotoiltuja "liipaisimia".

En varsinaisia räiskintöjä (tai autopelejä) ole pelannut PS3:lla, joten liipaisimien huonous varsinaisiin tarkoituksiinsa on minulta jäänyt (onneksi?) kokematta. Tosin jo Unchartedeissa ohjauksen erikoiseen ratkaisuun piti tottua.

Lainaus käyttäjältä zappah

Lainaus käyttäjältä kurrinen123Kun vaikka ne onkin mukavammat, niin ne ovat jouselliset, eli kuluvat nopeammin kuin R1 ja niissä pitää painaa todella pitkälle, joka on ärsyttävää, ja en vain pidä siitä, kun ne on siellä takana. Kyllä vain olen tottunut käyttämään R1:stä, koska se on tehty ampumiseen ja AC:ssa juoksemiseen.Ei. Et ole tottunut käyttämään R1:stä sen takia että se olisi TEHTY ampumiseen tai juoksemiseen, vaan koska se oli järkevämpi vaihtoehto huonon liipaisimen takia PS3:n ohjaimessa/ohjaimissa. Tämän käytännön takia taas totuit siihen.

Varmaan väittäisit "neliö, x, o, kolmio" -ohjaustakin paremmaksi kuin ristiohjain jos niitä olisi käytetty ristiohjaimen sijasta jonkun syyn takia. Sinun tapauksessa siis kyseessä on tottuminen eikä suinkaan se että kyseinen ohjaustapa olisi parempi.

Toki se, onko AC:n juoksu ylipäätänsä järkevä toteuttaa liipaisinta pohjassa pitäen, on mielipide-/tottumisasia. Kaasuttamisessa ja erityisesti ampumisessa taas ei ole edes syytä/järkeä käyttää muita kuin triggereitä eli liipaisimia, sillä ovathan ne myös intuitiivisimmat kyseisiin toimintoihin.

Kulumistakaan en ehkä allekirjoittaisi kun olen kuitenkin käyttänyt samaa boksin ohjainta about 5 vuotta ja ei mitään kulumista liipaisimissa. Vai onko nelospleikkarin triggerit/jouset/tms sitten mielestäsi niin huonot että kuluvat "nopeammin" vai mistä tuo juttu oikein tulee? (Epäilen että tyhjästä, eli et vain halua tottumisesi takia käyttää niitä vaan yhä sitä kiertotapaa.Tämän takia taas keksit outoja syitä olla suosimatta liipaisimia.)

Lisäksi jos olet koskaan ajanut autolla tai ampunut millään liipaisimen omaavalla vehkeellä niin tietäisit kuinka liipaisin on juurikin pitkäliikkeinen eikä siis ota "komentoa" heti. Autopeleissä lisäksi voit säännöstellä kaasun määrää kuten oikeallakin kaasupolkimella.

Mitenhän tuota olisi vaikka Trialsia pelannut R1:llä triggerin sijaan, huh huh. Kyseinen peli sen takia esimerkkinä koska siinä opettelin oikean kaasutuksen määrän tarkemmin kuin missään muussa pelissä ja koska sitä siinä todellakin tarvitsi. Ellei sitten turvautunut näpyttämiseen, joka mielestäni on juuri hankalampi kiertotapa.

Olen minäkin sen verran pleikkarilla räiskinyt että on tullut itsekin R1 & L1 -näppäimien käyttö huomattua. Lähinnä Unchartedeissa (& TLoU:ssa) olen asiaan törmännyt. Ei asia minua haitannut mutta kyllä se alussa oudolta tuntui. Tajusin syynkin kyllä melko pian kun kokeili niitä typerästi muotoiltuja "liipaisimia".

En varsinaisia räiskintöjä (tai autopelejä) ole pelannut PS3:lla, joten liipaisimien huonous varsinaisiin tarkoituksiinsa on minulta jäänyt (onneksi?) kokematta. Tosin jo Unchartedeissa ohjauksen erikoiseen ratkaisuun piti tottua.

Oli se tottumis kysymys tahi ei, niin en pidä vain liipaisimien käytöstä. Varsinkin kun PS3:lla niistä on jäänyt traumat, kun mennyt rikki kolmesta ohjaimesta. Ja olen asetta (oikeata) pitänyt kädessa ja se on vähän eri asia, kuin tuollaiset ties mitkä napit ohjaimen takana.

En oikein ymmärrä tuota liipasimien realismi-argumenttia. Ei se minulla ainakaan tuo mainittavaa "hei mä ammun aseella"-fiilistä. Oikea liipaisinhan jäykistyy selkesti ennen vasaran vapautumista, millaista tunnetta ei ohjaimista saa hakemallakaan. On totta, ettei liipaisin ole koskaan aivan välitön, mutta kaikki herkän puoleisella ilmakolla ampuneet tietävät, että höyhentapauksiakin on olemassa. Vaikka esim RK:n liipaisin ei lähetä luotia matkaan ennen kohtalaista painallusta, ei silläkään pysty säännöstelemään lähtevien luotien tiheyttä kuin on/off-periaatteella...

Mitä tulee varsinaiseen keskusteluun R1 vs R2, minusta 360-tyyppisessä ohjainmuotoilussa liipaisimet ovat ergonomisesti paremmat räiskintöihin ja tunnetusti lapsille muotoillun vanhan koulukunnan DualShockin kanssa sormet asettuvat luonnostaan (tai tottumuksesta) ylemmille olkanapeille.

Kolikon kääntöpuoli on viive, joka analogisesta ja pitkäliikkeisetä liipaisimesta tulee. Kyllähän räiskinnät olisivat paljon mukavampia, jos RT:n/R2:n saisi muutettua lennosta toimimaan kuin tavallinen nappi tai kunnon kytkin. Jälkimmäisestä saisi myös helposti autenttisemman tuntuisen, mikäli kytkimeen toteuttaisi pienen vastuksen ennen pohjaan painumista.

Lainaus käyttäjältä Munkk1

En oikein ymmärrä tuota liipasimien realismi-argumenttia. Ei se minulla ainakaan tuo mainittavaa "hei mä ammun aseella"-fiilistä. Oikea liipaisinhan jäykistyy selkesti ennen vasaran vapautumista, millaista tunnetta ei ohjaimista saa hakemallakaan. On totta, ettei liipaisin ole koskaan aivan välitön, mutta kaikki herkän puoleisella ilmakolla ampuneet tietävät, että höyhentapauksiakin on olemassa. Vaikka esim RK:n liipaisin ei lähetä luotia matkaan ennen kohtalaista painallusta, ei silläkään pysty säännöstelemään lähtevien luotien tiheyttä kuin on/off-periaatteella...

Mitä tulee varsinaiseen keskusteluun R1 vs R2, minusta 360-tyyppisessä ohjainmuotoilussa liipaisimet ovat ergonomisesti paremmat räiskintöihin ja tunnetusti lapsille muotoillun vanhan koulukunnan DualShockin kanssa sormet asettuvat luonnostaan (tai tottumuksesta) ylemmille olkanapeille.

Kolikon kääntöpuoli on viive, joka analogisesta ja pitkäliikkeisetä liipaisimesta tulee. Kyllähän räiskinnät olisivat paljon mukavampia, jos RT:n/R2:n saisi muutettua lennosta toimimaan kuin tavallinen nappi tai kunnon kytkin. Jälkimmäisestä saisi myös helposti autenttisemman tuntuisen, mikäli kytkimeen toteuttaisi pienen vastuksen ennen pohjaan painumista.

Tuo. Ja sitten tosiaan tykkään enemmän pitää etusormia R1, L1 ja keskisormia R2, L2, jolloin on mukava ampua R ykkösellä, kun sormet on kaikki kaikilla napeilla, mutta jos ampuu R2, niin silloinhan etusormi pitää tunkea sinne taakse, ja R1, L1:llä ei ole mitään! Ja enemmän ärsyttää että tähdätään liipaisimella kuin että sillä ammutaan.

Lainaus käyttäjältä kurrinen123

Tuo. Ja sitten tosiaan tykkään enemmän pitää etusormia R1, L1 ja keskisormia R2, L2, jolloin on mukava ampua R ykkösellä, kun sormet on kaikki kaikilla napeilla, mutta jos ampuu R2, niin silloinhan etusormi pitää tunkea sinne taakse, ja R1, L1:llä ei ole mitään! Ja enemmän ärsyttää että tähdätään liipaisimella kuin että sillä ammutaan.

Eli pidät peliohjainta väärin käsissä, keskisormia ei ole tarkoitettu pelaamiseen ohjaimella, vaan etusormet hoitavat kaikki takanapit. Parempi tottua vaan niihin oikeisiin liipaisin nappeihin(L2,R2) koska tulevaisuudessa niiden käyttö tärkeimpiin toimintoihin kasvaa ja muuttuu vakioksi. BF4 ei tainnut edes olla mahdollista vaihtaa tähtäystä ja ampumista L1 ja R1:een.

Lainaus käyttäjältä gurgi+

Eli pidät peliohjainta väärin käsissä, keskisormia ei ole tarkoitettu pelaamiseen ohjaimella, vaan etusormet hoitavat kaikki takanapit. Parempi tottua vaan niihin oikeisiin liipaisin nappeihin(L2,R2) koska tulevaisuudessa niiden käyttö tärkeimpiin toimintoihin kasvaa ja muuttuu vakioksi. BF4 ei tainnut edes olla mahdollista vaihtaa tähtäystä ja ampumista L1 ja R1:een.

Missä niitä himputin keskisormia sitten pitäisi pitää!?
Ja tarkoitushan juuri on että ei tarvitse liikuttaa sormia, kun haluaa vaihtaa R1/R2.

Lainaus käyttäjältä kurrinen123

Lainaus käyttäjältä gurgi+ Eli pidät peliohjainta väärin käsissä, keskisormia ei ole tarkoitettu pelaamiseen ohjaimella, vaan etusormet hoitavat kaikki takanapit. Parempi tottua vaan niihin oikeisiin liipaisin nappeihin(L2,R2) koska tulevaisuudessa niiden käyttö tärkeimpiin toimintoihin kasvaa ja muuttuu vakioksi. BF4 ei tainnut edes olla mahdollista vaihtaa tähtäystä ja ampumista L1 ja R1:een.

Missä niitä himputin keskisormia sitten pitäisi pitää!?
Ja tarkoitushan juuri on että ei tarvitse liikuttaa sormia, kun haluaa vaihtaa R1/R2.

No vaikkapa ohjaimen alla? ;D....en kyllä keskisormia koskaan käytä, ei se todellakaan ole kolossaallinen työ liikuttaa niitä etusormia...no mutta kukin tyylillään, ehkä jossain nopeaa reaktiota vaativissa peleissä pitäisin keskisormet R/L 2 näppäimillä ja etusormia R/L 1 näppäimillä, mutta ei kyllä koskaan sellaista tarvetta ole ollut...

Mutta tosiaan hyvä että Sony sai nuo Dualshock 3:n surkuhupaisat "liipasimet" korjattua PS4:n ohjaimeen...ei vieläkään yhtä hyvät kuin Boxin vastaavat, mutta huima parannus jokatapauksessa.

Lainaus käyttäjältä gurgi+

Eli pidät peliohjainta väärin käsissä, keskisormia ei ole tarkoitettu pelaamiseen ohjaimella, vaan etusormet hoitavat kaikki takanapit. Parempi tottua vaan niihin oikeisiin liipaisin nappeihin(L2,R2) koska tulevaisuudessa niiden käyttö tärkeimpiin toimintoihin kasvaa ja muuttuu vakioksi. BF4 ei tainnut edes olla mahdollista vaihtaa tähtäystä ja ampumista L1 ja R1:een.

Et ole vissiin kovin paljoa eri pelejä pelannut. Esim ssx vaatii kaikkien neljän päätynamiskan käyttöä samaan aikaan. Killzone 3:ssa taisi olla suojautuminen L2 ja tähtäys sekä ampuminen L1 ja R1. Jopa GTA5:n vesiskootterilla ajamisessa täytyy kaasuttaa keskisormella ja etusormella käyttää ylempää nappia koska siitä tehdään jyrkemmät käännökset jostain lentokoneen ja helikopterin lentämisestä puhumattakaan.

Itsellänikin normisti ne keskarit kyllä lepää padin alla, mutta sellaisia pelejä on paljon joissa on pakko hoitaa liipaisimet niillä.

Lainaus käyttäjältä Munkk1

En oikein ymmärrä tuota liipasimien realismi-argumenttia. Ei se minulla ainakaan tuo mainittavaa "hei mä ammun aseella"-fiilistä. [i](Turhahko selostus aseiden liipaisimista)[/i]

Lähinnä vain halusin sanoa että se on loogisin vaihtoehto noille toiminnoille kun se kuitenkin on lähimpänä sitä liipaisinta. En minä sitä ohjaintakaan väittänyt aseeksi enkä näin ollen myöskään sen liipaisinta 100% samanlaiseksi kuin aseissa on. Ei se kaasupoljinkaan ole mutta toimii siinäkin paremmin kuin on/off -tyyppinen R1/L1. Tämä se oma pointtini oli.

Lainaus käyttäjältä Munkk1

Mitä tulee varsinaiseen keskusteluun R1 vs R2, minusta 360-tyyppisessä ohjainmuotoilussa liipaisimet ovat ergonomisesti paremmat räiskintöihin ja tunnetusti lapsille muotoillun vanhan koulukunnan DualShockin kanssa sormet asettuvat luonnostaan (tai tottumuksesta) ylemmille olkanapeille.

Tästäkin taisin kirjoittaa jo useaan otteeseen: asiaan on totuttu. Ei se ole sama kuin se mikä on loogisin valinta. Jos ohjaimissa olisi ratti niin eikö ohjaus olisi autopeleissä siinä eikä tatissa? Tarkoittaen siis että valitaan se vaihtoehto joka on sopivin tarkoitukseen. Tämä on vain logiikkaa mielestäni.

Lainaus käyttäjältä Munkk1

Kolikon kääntöpuoli on viive, joka analogisesta ja pitkäliikkeisetä liipaisimesta tulee.

Ihan ymmärrettävistä syistähän noilla R1/L1-näppäimillä saa nopeampaa paineltua putkeen mutta ei kai nyt sen takia kannata muuttaa olkanäppäimiä oletukseksi ammuskeluihin. Jos noin pieniä etuja kaipaa niin ostaa suoraan ohjelmoitavia ohjaimia tai vastaavia.

Lainaus käyttäjältä Munkk1

Jälkimmäisestä saisi myös helposti autenttisemman tuntuisen, mikäli kytkimeen toteuttaisi pienen vastuksen ennen pohjaan painumista.

Xbox Onessahan on jotain rumble-vastusta tai mitä lie noissa liipaisimissa, jospa se olisi sitten sen suhteen realistisempi. Itse en ole kauhean innostunut kun ei rumbletkaan yleensä ole päällä (jääneet pois virransäästön vuoksi enkä ole kaivannut).

Kyseessähän ei ole minkäänlaista vastusta, vaan iha vain sitä, että triggereissä on omat pienet, itsenäiset rumble-moottorit. Käytännössähän tämä näkyy esim. Forzassa, jos vaikka ajat oikean puolimmaisilla renkailla sen radan reunan päältä niin pelkästään oikea triggeri saattaa väristä hieman.

Mutta mitään oikeaa feedbackkia/vastusta niissä ei kyllä ole.

Lainaus käyttäjältä zappah

Ihan ymmärrettävistä syistähän noilla R1/L1-näppäimillä saa nopeampaa paineltua putkeen mutta ei kai nyt sen takia kannata muuttaa olkanäppäimiä oletukseksi ammuskeluihin.

En minäkään niitä oletusnapeiksi laittaisi, koska diggaan itse lippaisimien käytöstä nimenomaan käyttömukavuuden takia. Siitä huolimatta soisin niiden pysyvän vaihtoehtona, vaikka pleikkarillekin saatiin hyvän tuntuiset liipaisimet. Liian usein näkee pelejä, onneksi lähinnä konsolipuolella, joista puuttuu helposti toteutettavia, mutta tarpeellisia ominaisuuksia.

Hiplailin tuota ps4:n ohjainta eilen verkkiksessä pyörähtäessäni ja hemmetin hyvältä se tuntui. Tuosta voisi pienellä totuttelulla muodostua vakava haastaja 360:n ohjaimelle, koska d-pad on tunnetusti aivan toisella tasolla.

Toki itsekin ottaisin vaikka joka ikiseen peliin mahdollisuuden mapata ohjain miten haluaa mutta sitä ei tunnuta juuri tukevan. Parhaimmatkin tapaukset on vain valmiiksi tehtyjä vaihtoehtoisia ohjainmappauksia. Joistain peleistä taitaa puuttua jopa perus axis-säädötkin herkkyyksineen joten turha kai toivoa mitään enempiä.

Onhan tässä minunkin jutussani pointti juuri siinä vakiintumisessa(KIN) mutta kun muistetaan minkä takia R1/L1 vakiintuivat tarkoitukseensa PS3:lla, niin mielestäni ei ole tarvetta aiemman sukupolven huonomman ohjaimen takia pysyä kiertokeinossa kun sen vaatinut ongelma on poistunut uudella ohjaimella.

Jos minulta kysytään niin viritelkööt vielä sen PS4:n ohjaimen toimimaan myös PS3:lla ja kaikkiin uusiin ps3-paketteihin se versio mukaan. Onhan noita konsoleiden ohjaimia ennenkin päivitelty (SixAxis -> Dualshock3). Haluja tosin ei taida olla kun luultavasti halutaan myydä mieluummin PS4:sta.

Lainaus käyttäjältä zappah

Toki itsekin ottaisin vaikka joka ikiseen peliin mahdollisuuden mapata ohjain miten haluaa mutta sitä ei tunnuta juuri tukevan. Parhaimmatkin tapaukset on vain valmiiksi tehtyjä vaihtoehtoisia ohjainmappauksia. Joistain peleistä taitaa puuttua jopa perus axis-säädötkin herkkyyksineen joten turha kai toivoa mitään enempiä.

Onhan tässä minunkin jutussani pointti juuri siinä vakiintumisessa(KIN) mutta kun muistetaan minkä takia R1/L1 vakiintuivat tarkoitukseensa PS3:lla, niin mielestäni ei ole tarvetta aiemman sukupolven huonomman ohjaimen takia pysyä kiertokeinossa kun sen vaatinut ongelma on poistunut uudella ohjaimella.

Jos minulta kysytään niin viritelkööt vielä sen PS4:n ohjaimen toimimaan myös PS3:lla ja kaikkiin uusiin ps3-paketteihin se versio mukaan. Onhan noita konsoleiden ohjaimia ennenkin päivitelty (SixAxis -> Dualshock3). Haluja tosin ei taida olla kun luultavasti halutaan myydä mieluummin PS4:sta.

Se toimii joissakin PS3 peleissä.
Ja joissakin (todella harvoissa) peleissä voi laittaa kaikki minne haluaa, mutta ne pelit on jo melko vanhoja, joten harmillinen juttu..

Lainaus käyttäjältä zappah

Joistain peleistä taitaa puuttua jopa perus axis-säädötkin herkkyyksineen joten turha kai toivoa mitään enempiä.

Ah, ihana konsolipelaaminen. Tuo puuttuvien perusominaisuuksien ihmemaa. Onneksi edes Invert-valinta löytyy nykyäänkin useimmista peleistä, jolloin joidenkin kehittäjien erilaiset näkemykset eivät pääse tuhoamaan pelinautintoa.

Lainaus käyttäjältä zappah

Onhan tässä minunkin jutussani pointti juuri siinä vakiintumisessa(KIN) mutta kun muistetaan minkä takia R1/L1 vakiintuivat tarkoitukseensa PS3:lla, niin mielestäni ei ole tarvetta aiemman sukupolven huonomman ohjaimen takia pysyä kiertokeinossa kun sen vaatinut ongelma on poistunut uudella ohjaimella.

Kyseessähän on lähes puhtaasti mukavuustekijä, joka menisi helposti mainitsemiisi ohjainprofiileihin tai vaikka omaksi valinnakseen. Toteuttaminen on kummassakin tapauksessa naurettavan helppoa, vaikka moista tuskin pitkään nähdäänkään.

Lainaus käyttäjältä Munkk1

Kyseessähän on lähes puhtaasti mukavuustekijä, joka menisi helposti mainitsemiisi ohjainprofiileihin tai vaikka omaksi valinnakseen. Toteuttaminen on kummassakin tapauksessa naurettavan helppoa, vaikka moista tuskin pitkään nähdäänkään.

Tässähän tämä helpoin ja aika lailla kaikkia tyydyttävä ratkaisu olisikin mutta pelkäänpä ettei ainakaan kovin laajasti tule toteutumaan.

Tein tuossa pienen testin käyttäen PS3 ja Xbox360:n ohjainta SNES emulaattorin kanssa jolla voi säätää ohjaimen napit juuri niinkuin haluaa ja pakko se on myöntää että Xboxin ristiohjain on tajuttoman kehno näkemys, etenkin kun sillä yritti SNES Killer Instictiä vääntää, ei niinku mitään reagointia juuri mihinkään ilmansuuntaan.
N64 emulaattorin kanssa taas sitten itse tatit aiheuttavat harmaita hiuksia huhhuh

Mutta hei, vuonna 97 sai moniin peleihin valittua ne napit mitkä halusi herkkyysasetuksineen päivineen...
Luulisi että moinen olisi nykysukupolvella jo arkipäivää mutta taidetaankin ottaa jatkuvaa takapakkia mitä tulee pelaajien omiin mieltymyksiin, on se kumma.

Kiitos siis heille jotka ovat "tottuneet" niihin algorytmeihin joita pelintekijät ovat vuoksemme luoneet, kumarrus.

360:n ristiohjainhan on ihan tunnetustikin järjettömän huono ohjaukseen (aseiden valinnassa ja vastaavassa mielestäni täysin ok) mutta tattien suhteen en ole erityistä huonoutta (tms.) kummassakaan ohjaimessa huomannut. Onko tuo harmaiden hiusten syndrooma vain tuossa SNES-emussa?

Toivoa saa että ovat lopultakin korjanneet Onelle tuon ristiohjauksen. Testasitko muuten sitä nousevaa ristiohjainta vai perusmallia? Itselläni vain noita normeja käytössä.

Tuosta vuoden -97 nappien valinnasta kaipaisin esimerkkejä, sillä taisi olla lähellä Tomb Raiderin ja Resident Evilin julkaisuja ja niissä en muista sellaista olleen (tai muissakaan silloin pelaamissani konsolipeleissä). Voi toki olla etten edes kyseisiä asetuksia etsinyt, että sen suhteen en ole asiasta tietoinen.

Vai meinasitko pelkästään pc-pelausta? Joko sielläkin on nykyisin mappaus-mahdollisuudet heivattu pois?

Konsoleihin verratessa tosin pc-puolelta varmaan aina löytyy avuksi jokin ohjelma jolla voi mapata kaiken mahdollisen vaikka ominaisuutta ei itse pelistä löytyisikään mutta onhan se ikävä jos noin perusjuttuja laiteta enää jo valmiiksi tuotteeseen.

Lainaus käyttäjältä zappah

360:n ristiohjainhan on ihan tunnetustikin järjettömän huono ohjaukseen

Noh, Noh. Olen kerettiläinen ja pidän boksin d-padia parhaana tasoloikkiin käyttämistäni tapauksista viimeistään pienen rukkailun jälkeen. Pringlesmodatun ohjaimen tuntuma on todella napakka, mitä tulee pääsuuntiin. Vinosuuntien kanssa tuon lerpun onglemat tulevat esiin, mikä näkyy lähinnä tarkkoja vinoinputteja vaativissa tappelupeleissä. Ja Falloutin asevalinnoissa. Hyh...

Onko kenelläkään täällä kokemusta Razerin Sabertooth-ohjaimesta? Vaikuttaa kyllä tosi premium laadulta, mutta kun hinta on tuplasti 360 ohjaimen verran, niin en oikein tiedä kannattaako siihen panostaa niin paljon.

PC: llä siis kapulaa käyttelen.

E: Vai pitäisikö vain ostaa Xbox One ohjain, sitten kun se PC tuen saa, jos joskus kyseisen konsolinkin hankkisi...

Lainaus käyttäjältä zappah

360:n ristiohjainhan on ihan tunnetustikin järjettömän huono ohjaukseen (aseiden valinnassa ja vastaavassa mielestäni täysin ok) mutta tattien suhteen en ole erityistä huonoutta (tms.) kummassakaan ohjaimessa huomannut. Onko tuo harmaiden hiusten syndrooma vain tuossa SNES-emussa?

Toivoa saa että ovat lopultakin korjanneet Onelle tuon ristiohjauksen. Testasitko muuten sitä nousevaa ristiohjainta vai perusmallia? Itselläni vain noita normeja käytössä.

Tuosta vuoden -97 nappien valinnasta kaipaisin esimerkkejä, sillä taisi olla lähellä Tomb Raiderin ja Resident Evilin julkaisuja ja niissä en muista sellaista olleen (tai muissakaan silloin pelaamissani konsolipeleissä). Voi toki olla etten edes kyseisiä asetuksia etsinyt, että sen suhteen en ole asiasta tietoinen.

Vai meinasitko pelkästään pc-pelausta? Joko sielläkin on nykyisin mappaus-mahdollisuudet heivattu pois?

Konsoleihin verratessa tosin pc-puolelta varmaan aina löytyy avuksi jokin ohjelma jolla voi mapata kaiken mahdollisen vaikka ominaisuutta ei itse pelistä löytyisikään mutta onhan se ikävä jos noin perusjuttuja laiteta enää jo valmiiksi tuotteeseen.

Nintendo 64:lla oli esimerkiksi Turokit, Goldeneye ja yleisesti ottaen liki kaikki 3rd partyn pelit sallivat jonkinsortin konfiguroinnin namiskoille.
Midway tekeleet liki poikkeuksetta.

Lainaus käyttäjältä Munkk1

Lainaus käyttäjältä zappah360:n ristiohjainhan on ihan tunnetustikin järjettömän huono ohjaukseen
Noh, Noh. Olen kerettiläinen ja pidän boksin d-padia parhaana tasoloikkiin käyttämistäni tapauksista viimeistään pienen rukkailun jälkeen. Pringlesmodatun ohjaimen tuntuma on todella napakka, mitä tulee pääsuuntiin. Vinosuuntien kanssa tuon lerpun onglemat tulevat esiin, mikä näkyy lähinnä tarkkoja vinoinputteja vaativissa tappelupeleissä. Ja Falloutin asevalinnoissa. Hyh...

Nimenomaan, eli sekään ei parane pienellä modifikaatiolla, valehtelematta en pysty edes Killer Instictiä saati Mortal Kombatia (niitä 16 bit) pelaamaan Xboxin ohjaimella koska juuri ne sivusuunnat aiheuttavat harmaita hiuksia, puhumattakaan SNES Doomista ristiohjaimella, voi luoja.

Eilen tuli postissa Huuto.netistä ostettu Razer Onza Tournament Edition, ja tähän mennessä yhteinen taival on ollut kivinen ja kova.

Löin ohjaimen kiinni, ja löin Castlevania LoSin tulille (PC). Kaikki menee hyvin, kunnes pääsen ensimmäiseen valikkoon. Valikko skrollautuu kokoajan villisti alaspäin. Wtf, no itse peliin päästyäni ukkeli juoksee vimmatusti taaksepäin. Samalla kun kirjoitan myyjälle viestiä että ohjain on rikki ja palautan sen, google kertoo minulle että kyseessä ei todellakaan ole yksittäistapaus, vaan korjausohjeita löytyy vino pino. Ajattelin että "vitut" ja otin härkää sarvista ja ruuvasin ohjaimen auki. Toimin tämän ohjeen mukaan, ja uhrasin yhden PS2 ohjaimistani. Nyt kapula toimii ilman ongelmia, mutta oli kyllä työn ja tuskan takana.

Samainen ongelma piilee kuulemma myös uudessa Sabertooth mallissa, joten ihan oikeasti, välttäkää näitä! Olen itse pitänyt kaikista edellisistä omistamistani Razer tuotteista, mutta tämä oli valtava pettymys.

Nyt kun itse ohjain TOIMII, niin onhan tuo ihan mahottoman mukava vehje. Mekaaniset ABXY painikkeet on loistavat, liikerata on todella pieni verrattuna normiohjaimeen, ja pitävät mukavaa, oikein pientä naksuntaa. Miinuksena tosin on se, kun yöllä pelaa ja kuulokkeet on päässä, tuota napsetta ei kuule ja välillä on epäselvää painoiko nappia tarpeeksi.

Tänään tuli ostettua Pleikkarille Afterglow Ps3 ohjain. Ohjain on hienon näköinen ja pienenä plussana siniset ledivalot läpinäkuvän kuoren sisässä. Ohjaimen saa siis halutessaan loistamaan sinistä. Olin ohjainta ottamassa jo pakkauksesta,kun huomasin ohjaimen olevan ns. Xbox-mallinen,eli vasen "tatti" ja nuolinäppäimet olivat vastakkaisissa paikoissa. Nyt siis mietin,että palautanko hienon ohjaimen,vai DualShockiin tottuneena yritän opetella käyttämään ns. Xbox-ohjainta. :/

IMAGE(http://oyster.ignimgs.com/wordpress/stg.ign.com/2013/01/razer_sabertooth_02-610x421.jpg)

IMAGE(http://d1vr6n66ssr06c.cloudfront.net/wp-content/uploads/2013/01/Rzr_Sabertooth_03-630x445.jpg)

Nyt oon pelaillu Razer Sabertooth ohjaimella jonka hommasin xbox 360. Ohjaimen pohjassa on lisäliipasimet joihin voi ite ohjelmoida että mitä niistä tapahtuu. Myös takanappien vieressä on vielä toiset napit jotka voi myös ohjelmoida.

Plussia tästä:

+ D-pad
+ lisänäppäinten sijoittelu
+ lisäliipasimet voi poistaa ohjaimen pohjasta
+ Ohjaimen muotoilu
+ Ohjaimen asetuksista voi muokata näppäimiä ja tattien herkkyyttä
+ mukana tuleva salkku

Tätä ohjainta pystynkin suosittelemaan jokaiselle. Hinta on vain suolanen. 89,90€

Luulen että tämä on parempi paikka. Luulen...sitä ei tiedä mihin tämä vielä räjähtää.

Lainaus käyttäjältä Norsukampa

Miksi ei siis käyttää laitteen ihan oikeaa nimeä kun sen täällä peliaiheisella foorumilla, jossa siis saattaa olla ehkä jopa pelimaailmaa seuraavia ihmisiä, mainitsee sen sijaan että käyttää jotain hatusta temmattua nimeä joka iskee väkisinkin jokaisen kielipoliisin silmään tekstin joukosta...?

Se on erottelevampaa. Pelimaailmahan on lyhenteiden luvattu maa, joten itse en nyt tajua miten tämä iskee niin syvälle sieluusi.

Tietysti voin vieläkin tehdä esimerkin perustelemalla Megamanin lisää GameTab kammoani tavalla joka ilmeisesti olisi sinusta hyväksyttävämpää:
GamePad on sinänsä ihan jees jos se toimii, mutta GamePadin tukeminen takaa että pelattavuus on varmasti kunnossa tavalla tai toisella. GamePadin saavutukset tähän mennessä ovat käytännössä jääneet lupauksiksi ja kummoisia "innovatiiveja" ei ole tullut. GamePad on kuitenkin helvetin hyvä ohjain ja Nintendon tapauksessa laatu on aikalailla taattu, jolloin ei tarvitse pelätä että peli ei toimi vain GamePadin takia.

Ei sillä saat sinä sitä GamePadiksi sanoa. Saa mun puolesta sanoa vaikka DS:ää gamepadiksi. Tämä ihan siksi, että kuten aikaisemminkin kerroin:
[spoiler]Your text to link here...[/spoiler]
You just need to live with it ;)

Lainaus käyttäjältä Norsukampa

Jos meikäläinen alkaa käyttämään Ocarina of Timesta termiä "okkis" ihan vaan sen vuoksi koska se on lyhyempi kirjoittaa (by the way eihän pelikasetti itsessään ole oikea ajan okariina vaan kasettimoduli jossa on pelin sisältävää dataa piirilevyillä) ja minun mielestäni kiva sana niin kävisikö se järkeen? Ei kävisi.

Ei koska OoT on lyhyempi. Vaikka ei sillä, senkun käytät jos se lämmittää.

Lainaus käyttäjältä Norsukampa

Sinulla oli varmaan helvetillinen nuoruus kun Nokia toi markkinoille ns. simpukkapuhelimen joka ei kuitenkaan ollutkaan simpukka vaan ihan matkapuhelin.

Simpukka mallisuus ei ollut suuremmin puhelimen määrittelevä ominaisuus. Se oli toiminnallisuudeltaan pitkälti sama. Vain avaaminen oli erilaista. GameTab on aivan eri tuote kuin GamePad. Niin ominaisuuksiltaan kuin mahdollisuuksiltaankin. Simpukka puhelin oli ihan peruspuhelin (itse siis käytän sanaa "känny", en tiedä kuinka se taipuu sinun päähäsi) sen jälkeen kun se on auki ja kädessä.

Lainaus käyttäjältä Norsukampa

Se että tuotteella on yleismaailmallinen lempinimi, ei oikein tue teoriaasi että ainoana planeetan ihmisenä käytät termiä Gametab virallisen termin Gamepad sijaan. Mersu vai Mercedes Benz vaiko kenties teikäläisen mahdollinen versio; schlambergurd?

Eli asiat ovat vain silloin hyväksyttyjä kun ne ovat yleisesti käytössä? Onhan sekin peruste tiettyy...
Mersu on lyhyt ja helppo kirjoittaa niin sitä tulee käytettyä kirjoittaessakin. Aika usein puhekielessäkin. Mese on tietty yksi myös.

Tämä on kyllä aivan epäilemättä typerin väittelyn aihe, johon olen tällä boardilla vähään aikaan törmännyt. Wii U:n GamePad-ohjaimelle on nyt kuitenkin annettu virallinen nimi, joka on GamePad, tykkäsi siitä tai ei, eivätkä historian kirjat jankuttamalla muutu.

Lainaus käyttäjältä JayeizH+

Se on erottelevampaa. Pelimaailmahan on lyhenteiden luvattu maa, joten itse en nyt tajua miten tämä iskee niin syvälle sieluusi.

Kuten omassa tekstissäni mainitsin, löytyy itsestäni pahaa kielipoliisin vikaa ja varsinkin tällainen epälooginen tapaus (etenkään kun kyseessä ei ole millään lailla mainitsemasi lyhenne) ja sen tahallinen käyttö on yhtä typerää kuin Cellerin (never forget) fanipoikaitkuissaan käyttämä "exbax"-termi.

Lainaus käyttäjältä JayeizH+

GameTab on aivan eri tuote kuin GamePad. Niin ominaisuuksiltaan kuin mahdollisuuksiltaankin.

Olet oikeassa. Toista laitetta ei nimittäin laitevalmistajan (tässä tapauksessa Nintendo) toimesta ole olemassakaan toisin kuin toinen tuote joka on ihan firman virallinen nimi pelikonsolinsa ohjaimelle. Aivan eri tuotteita siis paitsi puhekielessä jossa olen tasan yhden ihmisen nähnyt käyttävän Gametab-sanaa ja vielä vakavissaan todistelevan että kyseinen termi olisi jollain lailla looginen.

Lainaus käyttäjältä JayeizH+

Eli asiat ovat vain silloin hyväksyttyjä kun ne ovat yleisesti käytössä? Onhan sekin peruste tiettyy...

Tällehän ilmiölle on ihan oma sanansa joka on tuttavallisemmin "normi". Mersut ja meset ovat aika lailla jo niin yleistyneet niin puhe- kuin käyttökieleenkin että ne eivät särähdä niin kovin korvaan käytettäessä ja ne nähdessään/kuullessaan, tajuaa toinen osapuoli aika äkkiä mistä on kyse. Voin tulla kymmenen vuoden päästä pyytämään anteeksi jos kaikki käyttävät Gametabia sen oikean nimityksen, Gamepadin, sijaan.

Lainaus käyttäjältä Megaman

Wii U:n GamePad-ohjaimelle on nyt kuitenkin annettu virallinen nimi, joka on GamePad, tykkäsi siitä tai ei, eivätkä historian kirjat jankuttamalla muutu.

Miten tämä liittyy mitenkään mihinkään? En ole väittänytkään että GameTab olisi virallinen nimi. Olen vain sanonut miksi itse sitä käytän. Ihan kuten aikaisemmin mainitsemani XBone. Ei sekään ole virallinen nimi, mutta kulovalkean tavoin sitäkin käytetään. Itse käytän (myöskin harvinaisempaa) vielä yksikertaisempaa X1 yhdistelmää. Ei mikään näistä ole virallinen nimi.

Ja en nyt sanoisi että peliala on se missä kannattaa ottaa perusteeksi virallinen nimi. Eihän sillä alalla mikään pysy sellaisena kuin pitäisi ja iskulaiseita ja lempinimiä syntyy joka tuotteelle. Jos 8bit NESistä kuuli nimen "Matolaatikko".

Lainaus käyttäjältä Norsukampa

...tällainen epälooginen tapaus...

No en sitä nyt niin epäloogiseksi sanoisi. WiiU tablet controller tai WiiU tablet gamepad on mielestäni ihan käytettyjä viittauksia. Esim:
Arctechica
Googlen kuvahaku
Mainitaampa se Amazonissakin
Ja jopa se Wikipedia sanoo ohjaimesta Incorporating traits from tablet devices.
Minusta yhteneväisyydet nykyteknologian piirissä on selvät. Onhan se käyttö aivan erilaista, eikä Nintendo yritä astua tabletti markkinoille.

Ja kaiken lisäksi, Tab on ihan yleisesti käytetty lyhenne tabletti markkinoilla, niin tablettia voi sanoa tabiksi.

Ja siis tämähän on ollut alusta asti itsellä mielessä. Heti kun näki tuli mieleen että "tablettiohjain?". Ja siitä se ajatus sitten lähti.

Kyllähän Xbox One ohjain on kaikista paras. Hyvänä kakkosena Xbox360 ohjain.

Lainaus käyttäjältä OhYeah

Kyllähän Xbox One ohjain on kaikista paras. Hyvänä kakkosena Xbox360 ohjain.

Tämän kanssa kyllä samaa mieltä.

Ja sitä edellisen postaajan tavoin itse käytän nimitystä "X1", joka ei toki ole virallinen, mutta ei taida oikein virallisempaakaan olla ja tuosta ei kuitenkaan yksinkertaisemmaksi muutu enää. Ei ole ehkä se loogisin sikäli, kun käytännössä mitään "boxiin" viittaavaa ei tuossa lyhennelmässä ole, mutta omasta mielestä viime sukupolvessa X360 oli mielestäni hyvä lyhenne, joten siksi itsekin aloin käyttämään "X1". Pelkkä "360" on vielä aika selvä viime sukupolven puitteissa, mutta pelkkä "One" tai "1" on kyllä vähän turhan hämärä, joten "X1"! :D

Lainaus käyttäjältä OhYeah

Kyllähän Xbox One ohjain on kaikista paras. Hyvänä kakkosena Xbox360 ohjain.

Kiitos mahtavista perusteluista.

Paras ohjain on 360:n ohjain. Muotoilu on parhautta ja liipaisimet pirun hyvät. D-pad on sysipaska, mutta muuten helvetin hyvä.

DualShock 4 OLI parempi kokonaisuus, mutta kyseinen rimpula on niin heikko että analogitatit ovat nyt pilalla.

Lainaus käyttäjältä Ellipsis+

Paras ohjain on 360:n ohjain. Muotoilu on parhautta ja liipaisimet pirun hyvät. D-pad on sysipaska, mutta muuten helvetin hyvä.

Xbonen ohjainhan on kaikin puolin sama ohjain kuin x360:n, mutta D-pad ei ole enää sysipaska sekä analogi tatit ovat mukavammat ja myös ylänapit. Eikä tämä ole mielipide, vaan fakta.

En voi olla samaa mieltä koska en ole kokeillut kyseistä ohjainta. Olen kuullut että liipaisimet olisivat hieman kehnommat, mutta muuten parempi.

Lainaus käyttäjältä Ellipsis+

En voi olla samaa mieltä koska en ole kokeillut kyseistä ohjainta. Olen kuullut että liipaisimet olisivat hieman kehnommat, mutta muuten parempi.

Olen tuota liipasin-argumenttia kuullut jonkun verran, mutta en osaa kyllä samaistua ongelmaan. Ei ne nyt paremmatkaan ole, mutta ei musta mitenkään huonommat. Ainoa niihin liittyvä miinus on käytetty materiaali siinä "front platessa" (jossa USB-portti yms), bumpereissa ja triggereissä. Ei ole mitään "oikeaa valittettavaa" siitä, en ole kuullut että olisi hajonnut tai muuta, mutta se vaan tuntuu hieman sellaselta lelumuovilta. Toinen miinus ohjaimesta olis ehkä se ettei ole ruuveilla kiinni enää, joka tuntuu toisinaan pelatessa. Tämäkään ei ole oikeasti ollut mikään ongelma muuta kuin että se vaan tuntuu :D

Ihmettelin tuota PS4 (Dualshock4) ohjaimen valoa kun vaihtoi väriä normaalista sinisestä punaiseen alkaessa pelaamaan Fifa15 peliä eli löytyykö näitä värejä vielä lisääkin riippuen mitä pelaa? Se himmennys mahdollisuus tuli tarpeeseen vaikka heijastuu sekin vielä ruudusta takaisin.

Lainaus käyttäjältä Spellaaja

Ihmettelin tuota PS4 (Dualshock4) ohjaimen valoa kun vaihtoi väriä normaalista sinisestä punaiseen alkaessa pelaamaan Fifa15 peliä eli löytyykö näitä värejä vielä lisääkin riippuen mitä pelaa? Se himmennys mahdollisuus tuli tarpeeseen vaikka heijastuu sekin vielä ruudusta takaisin.

No laturissa palaa keltasena ja onpa tuo vihreänäkin joskus käynyt.

Kaikkia päävärejä ja niiden välillä olevia värejä, esim pinkki, ja sen eri asteita löytyy.

Lainaus käyttäjältä SamTheFurious82+

Tein tuossa pienen testin käyttäen PS3 ja Xbox360:n ohjainta SNES emulaattorin kanssa jolla voi säätää ohjaimen napit juuri niinkuin haluaa ja pakko se on myöntää että Xboxin ristiohjain on tajuttoman kehno näkemys, etenkin kun sillä yritti SNES Killer Instictiä vääntää, ei niinku mitään reagointia juuri mihinkään ilmansuuntaan.
N64 emulaattorin kanssa taas sitten itse tatit aiheuttavat harmaita hiuksia huhhuh

Mutta hei, vuonna 97 sai moniin peleihin valittua ne napit mitkä halusi herkkyysasetuksineen päivineen...
Luulisi että moinen olisi nykysukupolvella jo arkipäivää mutta taidetaankin ottaa jatkuvaa takapakkia mitä tulee pelaajien omiin mieltymyksiin, on se kumma.

Kiitos siis heille jotka ovat "tottuneet" niihin algorytmeihin joita pelintekijät ovat vuoksemme luoneet, kumarrus.

Omasta kokemuksesta voin sanoa että Nintendo 64:n tatti häviää Xboxin vastaavalle. Tottakai se tuntuu erilaiselta, kun se Nintendon ohjaimen analogi-tatti on semmoinen pikkunen nysä joka kuitenkin liikkuu suhteellisen jyrkästi ja Xboxin taas isompi ja pienemmällä liikeradalla varustettu.

Siis kyllä, Boxin tatit ovat hyviä mutta vain boxille/PC:lle tehtyjen pelien kanssa, N64:sen pelien kanssa sen kanssa ei vain pärjää kovin hyvin, Goldeneyessä ei tahdo osua mihinkään kun tattia kääntää vasuriin niin peli laskee sen niin että haluat katsoa ala tai yläviistoon, mikä lienee johtuu Boxin ohjaimen pienemmästä liikeradasta.
Kunnia kuitenkin Nintendolle, he loivat koko "tatti" standardin tärinäefekteineen päivineen.

Lainaus 'Viimeksi pelatut pelit' -keskustelusta:

Lainaus käyttäjältä partajeesus

Näköjään oli ds3:n akkukin päässyt kuolemaan kun kone oli käyttämättä ties kuinka kauan. Ei suostu enää ohjain menemään päälle ellei se ole johdon päässä. Muutenkin käyttämättömänä jotenkin hajonnut koska se menetti aina yhteyden pleikkariin jos vaikka keräsi sormuksen. Plesen valikoista kun otti tärinät pois päältä niin yhteys pysyi kunnossa. Henkimaailman asioita, mutta sainpahan tuon pelattua onneksi. Saattoi olla jopa viimeinen peli mikä tuolla tuli pelattua.

Jauhan taas ehkä vanhoista asioista mutta nimenomaan tämä oli yksi niistä ongelmista, joita itse heittelin aikoinaan kritisoidessani ohjaimia, joihin on ollut ihan pakko lyödä se akku sisälle.

Onelle ja X360:llä olisi samassa tilanteessa toimiva ohjain kun vaihtaa akun/paristot/akkuparistot. Toki joku tähänkin keksii tulla huutamaan että "olisi varmaan aika hapettuneet paristot" mutta se nyt on itsestä kiinni että onko niin tampio että ne sinne jättää hapettumaan.

Halusin myös kommentoida tähän kommenttiin senkin vuoksi kun itselläni lienee sama tilanne. Olen keskittynyt lähinnä PS4:llä pelaamiseen ajoittaisten X360-pyrähdysten lisäksi, joten PS3:n ohjain lienee aika huonossa jamassa. Ikävä homma mutta eipä tuolle mitään oikein voi, ellei sitten jatkuvasti pakolla pelaile ja lataile myös Dualshock 3:a. Samalla kilpailijan ohjaimet voi olla vuosia tyytyväisinä kaapissa ja toimivat kuin uudet kun pistää virtalähteen (paristot/akkuparistot/akku) kiinni.

Tuon innoittamana tuli tsekattua rc autojen lipo akut läpi. Yksi ohjain ollut käyttämättä ainakin kaksi vuotta ja edelleen akussa 3.8v/kenno eli aika optimi säilytys jännite. Samoin yksi 3s lipo jota viimeksi käytin silloin kun cod: ghosts julkaistiin ja testasin sitä prestige version kameraa. Ajon jälkeen latasin sen n.3.7v/kenno jännitteisiin ja samoissa näyttivät edelleen olevan.

Sitten jos vaikka WiiU:n gamepadin antaa olla käyttämättä vaikka kolme kuukautta niin se akku on täysin kuollut vaikka tuota ennen olisi ollut täynnä. Samoin olen aivan 100% varma, että tuo dualshockin akku on ollut ainakin puolillaan kun sitä viimeksi käytin. Taisi se kyllä olla vuoden verran käyttämättä, mutta ei sen noin kuivaksi pitäisi mennä jos kerran rc auton ohjaimessakin akku on samoissa jännitteissä missä yli kaksi vuotta sitten.

Jotenkin nuo konsoleiden ohjaimet tuntuu kuluttavan aika "paljon" virtaa vaikka ne ei ole päällä eikä edes yhteydessä konsoliin.
Siitä muuten propsit xbonen ohjaimelle, että se toimii jopa ilman akkua tai paristoja kun vaan laittaa sen usb piuhalla koneeseen kiinni.

Lainaus käyttäjältä SamTheFurious82+

Siis kyllä, Boxin tatit ovat hyviä mutta vain boxille/PC:lle tehtyjen pelien kanssa, N64:sen pelien kanssa sen kanssa ei vain pärjää kovin hyvin, Goldeneyessä ei tahdo osua mihinkään kun tattia kääntää vasuriin niin peli laskee sen niin että haluat katsoa ala tai yläviistoon, mikä lienee johtuu Boxin ohjaimen pienemmästä liikeradasta.
Kunnia kuitenkin Nintendolle, he loivat koko "tatti" standardin tärinäefekteineen päivineen.

N64-pelit on tietenkin tehty N64-ohjaimelle. Varmaan emulaattorin tai Windowsin säädöistä löytyy joku paikka, missä voi säätää ohjauksen herkkyyttä. Muistelen itse, että jouduin kalibroimaan ohjaimen N64-emulaattoria varten jostain laitehallinnan kautta. On ne vanhat räiskinnät kyllä muutenkin aika kiikkeriä ohjata. Vasta Halo yms. toi sen superpehmeän kahden tatin ohjauksen, mikä on nykyään standardi.

N64:n tatti oli muuten sikäli erikoinen tapaus, että se ei ollut analogien, kuten nykyiset potentiometreihin perustuvat tatit. Se tuotti digitaalista signaalia, joka muutettiin sellaiseen muotoon, että saatiin analoginen vaikutelma. Tatti liikuttaa kahta 90 asteen kulmassa olevaa pyörää. Pyörissä on hahlot, joiden välistä valo menee detektorille. Tällainen tekniikka on itseasiassa erittäin tarkka ja ainakin tarkempi, kuin varhaisten DualShock-ohjainten potentiometritatit. Vielä PS2:n tatit oli täysin surkeat mielestäni. Paljon oli kiinni tietenkin siitä miten pelinkehittäjät oli ohjauksen osanneet ohjelmoida. PS2:n alkutaipaleella homma oli vielä vähän hakusessa. En tiedä minkälaista tekniikkaa GameCube käytti, mutta sen ohjaimen vasen tatti on kaikkien aikojen suosikkini. Siitä sai todella hyvän otteen, se oli supertarkka ja juuri sopivan jäykkä. Muutenkin GC-ohjain oli todella hyvin muotoiltu. Nykyään kaikki ohjaimet alkaa kuitenkin olemaan aika hyvin optimoitu.