PC vs. konsolit (pelit ja rauta) / Foorumit / www.pelaajalehti.com
1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Lainaus käyttäjältä Mikanes+

Pian ei enää mitään konsolisukupolvia lasketakaan, sillä kuviot voivat muuttua ihan kuinka tahansa.

Minä olen jo pitkän aikaa tehnyt tätä jaottelua lähinnä pelien mukaan, eli pelijulkaisut määrittävät nykyään parhaiten mihin sukupolveen mikäkin kone kuuluu. Nykytilannehan on, että saman sukupolven koneiden pelit ovat nykyään yli 95% keskenään samoja, koneet erottaa toisistaan lähinnä vain muutamista (toistensa kopioita olevista) yksinoikeuksista. Wii ei tällä mittapuulla yltänyt kunnolla tähän nykysukupolveen, koska Wii:lle tuli kovin vähän näitä muilla koneilla nähtyjä pelejä.

WiiU:lle taas on ainakin alkuvaiheessa luvattu kovasti käännöksiä jo nähdyistä nykysukupolven peleistä, joten siinä mielessä WiiU osuu hyvin tähän sukupolveen. Mikäli WiiU pysyy mukana kehityksessä vielä siinä vaiheessa, kun muutkin konsolit tulevat markkinoille, niin sitten voidaan puhua oikeasti seuraavan sukupolven koneesta. Pahasti kuitenkin pelkään, että WiiU:lla on pitkässä juoksussa edessään sama tilanne kuin Wii:llä: Nintendo suoltaa omia pelejä, mutta 3rd partytuki hiipuu kun vääntö ei vaan riitä. Saa nähdä miten käy.

Pointti siis on, että enemmistö määrää minun mittapuullani konsolisukupolvet. Nintendo taas on harrastanut näitä välimallin koneita oikeastaan jo sieltä 90-luvun lopulta alkaen.

Lainaus käyttäjältä Megaman

Konsolimies henkeen ja vereen. PC:t ovat mielestäni sieluttomia kapistuksia, joista puuttuu täysin se "henki", jonka konsoleissa luo niiden oma imago, brändäys ja pelisarjat. Esim. olen kasvanut Nintendon kanssa isoksi ja pelisarjat kuten Zelda, Metroid ja Mario ovat olleet mukana elämässäni ala-asteelta saakka. Lasken PC-pelaamisen vähän samaan sarjaan mitä kännykkäpelit. Muutenkin mielestäni tuntuu järjettömältä, että joutuis päivittämään jotain osia koneeseen ja asentelemaan pelejä ja ajureita, jotta pelinautinto voisi alkaa. Tietokoneena toimii MAC ja pelaaminen pysyy konsoleilla.

Noh noh, Megaman, ettäkö tietokoneet sieluttomia? Ei omia pelisarjoja? Sanoisin että PC on tosi-ropettajan laite. Baldur's Gatet, Planescape: Torment, Fallout 1 ja 2.

Simulaattorit nyt oma juttunsa tietenkin, niitäkään en vain sieluttomiksi pysty sanoa kun kersana oli hauskaa lennättää kavereita helikopterin kyydissä Tokiossa. Kaverit istuivat tuoleilla minun takana ja reagoivat oikeilla tavoilla ruudun tapahtumiin. Siinä kun kopteri lähti syöksyyn oli huudot jo hienolla tasolla. Tämäkö on sitä jäykkää kyyristelyä? Kumma juttu että 10-12 vuotias pystyi suht helposti lentää ja pitää hauskaa vakavan simulaattorinkin kanssa, joissa on kuulemma kauhea oppimiskäyrä.

Itselleni PC on myös aina tarjonnut eeppisiä seikkailuja, pienestä asti. Siinä kun kotosalla pelattiin Mario 64:ää ja Ocarina of Timeä, niin kaverilla sitten vähän aikuisempaa ropettamista. Toki OoT on myös eeppinen seikkailu, mutta se on silti kevyempi videopeli, kun joskus kaipaa vähän syvempää sisältöä.

Realistisempi räiskintäkin Operation Flashpointissa oli kumman hauskaa, kun oli kaveri vieressä nauramassa epäonnistumisille ja hurraamassa voitoille.

Että vaikka pelaisi tietokoneella, ei se todellakaan tarkoita sitä että sen pitäisi olla jotenkin vakavaa. Ennen vanhaan kun oli vielä todella paljon kaikenlaisia moninpelejä samalla koneella, ja vaikka siinä ei meinannut neljän jannun kädet mahtua samalle näppikselle, oli se silti pirun hauskaa pelata Mine Bombersia, Miniwaria, Molezia, Lieroa, Triplane Turmoilia ja Wingsiä. Nykyään tuollaiset pelit on vain siirtyneet konsoleiden latauspalveluihin.

Nykyisin PC tarjoaa minulle ihania vanhoja pelejä, ja muutamat tuoreemmat ja kiinnostavat yksinoikeudet. Multiplättärit ostan myös koneelle osittain siksi että ne toimii sulavemmin kuin konsoleilla, ja osittain siksi että sitä ei koskaan tiedä millon televisio on varattu vaimon ohjelmille, jolloin minä voin käpertyä omaan nurkkaani pelaamaan mitälie Gratious Space Battleja, World of Tankseja tai jos vaikka Icewind Dalea pitkästä aikaa.

Jep. Näppis on tuntematon vekotin. Vain pelaajat käyttää sitä :) Onhan hiiri+näppis combo hankala jos tyhjältä pöydältä sitä koittaa, mutta mun 6 vuotias tytärkin osaa sen, joten oppimisesta se ei ole kiinni. Tekosyitä muut. Ergonomia on tärkeä, sen takia pelaajilla ja koneella työtä tekevillä on se kunnossa. PC:ä ei sai pelata millään 30€ lasrulevypöydällä ja keittiön jakkaralla. Itselläni on kunnon tuoli säädöillä ja kunnon pöytä säädöillä. Silti raahaan koneen välillä telkkariin kiinni ja pelaan sohvalta. Esim. Batmanit on konsoleille suunniteltuja ja hyviä pelejä. XO padi käteen vain ja homma toimii. Myös WoTti on pelannut töllö+kotiteatterin kombolla. Kyse on viitseliäisyydestä. Kuka pakottaa nyhjöttämään nurkassa?

Itseasissa aika pitkälti lyöt faktoja pöytään. Konsoli tyhmennyksen olemassa olon puolesta. Ei konsolipelaajat osaa vaatia parempaa. Ei ne edes tiedä mikä olisi paremmin. Tyydytään mitä saadaan ja puolustetaan sitä :)

Jotta ette täysin väärin ymmärrä minua, niin olen myös Nintendo mies. Tykkään nintendon tavasta tehdä PELEJÄ. Vaikka osa on ollut värikkäitä hömppäkamaa, niin pelillisesti ne on ihan omia juttuja. Zelda, metroid ja mariot on kovia nimiä minun silmissä. Ne tehdään lähtökohtaisesti vain konsoleille ja toimivat niiden ehdoilla. Mutta joku Battlefield tai CoD tms. FPS:t Siis oikeasti? Tai witcher, skyrim jne. Oikeasti miksi? Miksi kukaan pelaisi näitä konsolilla ja miksi tämän sarjan pelit menee vain kohti elämysjunaa? Semmoinen lego logiikka. Ennen kaadettiin kasa palikoita ja leikkijä sai itse luoda. Nyt annetaan erikoispaloista koostuva läjä ja ohjeet sen kasaamiseksi. Onpas mielikuvitusta.

Lainaus käyttäjältä xtpro

En tarkoittanut että pelissä pitäis käyttää kaikkia 80 näppäintä, mutta kun niitä on niin paljon niin aivan varmasti jos aloittaa tyhjästä sekä konsoliohjaimel et näppäimistöl nii ohjaimel oppii sujuvasti pelaamaan paljon nopeammin. Ja sori vaan, mut satuin metacriticist kattoo kun mietin mitä pelei alan pelaa ja Starcraft 2 oli pc yksinoikeuksissa aika huipulla. Niin sori jos valitsin väärin pc:n huippupeleistä. Eikä siinä mitään sen lisäks et pelit ei yksinkertaisesti ollut mun makuun, nii pahin oli se näppäimistö, asento ja kyykkiminen ihan ruudun edessä.

No jos sokeana ostit SC2 tietämättä millainen peli on kyseessä, ketä voit syyttää? SC2 on noviiseille aika hankala peli ensialkuun, mutta kyllä se siitä harjoituksen kanssa.
PC-peleissä ja konsolipeleissä tarvitaan usein sama paljon näppäimiä, plus joskus PC:lle jätettyjä ekstraominaisuuksia, kuten vasemmalle ja oikealle nojaaminen (Call of Duty 4). Ei pc-peleissä yleensä niitä näppäimiä niin paljon enempää, paitsi jossain SC2:ssa tai muissa strategiapeleissä, missä on melkein välttämätöntä olla makroja ja bindeja. Ja jos tarvitsee, niin opettelemaan vaan eikä luovuta heti parin tunnin jälkeen kun ei muista jotain näppäintä. Sitä varten näppäimiä voi yleensä muuttaa asetuksista.

En tajua mitä valittamistä tässä "kyykkimisessä" on. Millä sä oikein istut, saunajakkarallako? Itellä ollut tämä toimistotuoli kohta jo 2 vai 3 vuotta, eikä selkä ole koskaan ollut kipeä pelaamisen jälkeen. Ei tällä silti yhtä mukavaan asentoon pääse kuin sohvalla makoilisi mutta pystyn elämään sen kanssa.

XTPRO:lle vastasin. Puhelin on aika kömpelö väline tääl...

Lainaus käyttäjältä TkHX+

hmm....Mielestäni kirjoitin, että oikeasti seuraavan sukupolven konsoleista. Jotenkaan en usko, että WiiU:ta voi pitää kovin hyvänä lähtökohtana, kun aletaan arvailla mitä yli vuoden päästä tapahtuu.

Tämä nyt menee aikalailla off topic, mutta, se mikä konsoli nyt sitten on se TRUE NEXT-GEN kenenkin mielestä, on hyvin pitkälti makuasia. Totuus on kuitenkin se, että WiiU avaa uuden konsoligeneraation ja sen on määrä kilpailla seuraavan generaation PS:ää ja xboxia vastaan.

Lainaus käyttäjältä Demppa+

Noh noh, Megaman, ettäkö tietokoneet sieluttomia? Ei omia pelisarjoja? Sanoisin että PC on tosi-ropettajan laite. Baldur's Gatet, Planescape: Torment, Fallout 1 ja 2.

Totta tuo. Makuasiahan tämäkin hyvin pitkälti on. Itselleni nuo länsi-rpg:t ja simulaattorit ovat aina olleet aika etäisiä, joka on todennäköisesti yksi syy, miksi samanlaista tunnesidettä PC-pelaamiseen ei ole koskaan muodostunut, mitä konsoleihin. Toinen olennainen syy on kenties se, ettei tietokoneet itsessään kiinnosta yhtään; ihan vaan puhtaasti pelaaminen. Nämä ovat kyllä mielestäni ihan ensisijaisesti makuasioita, eikä niinkään ikä-sidonnaisia asioita, niinkuin vihjaat.

Mode-edit: Ei tuplapostauksia näin lyhyen ajan sisään. Hyvin ja selkeästi vastaukset mahtuvat tässä tapauksessa yhteenkin viestiin.

Elligiukselle: Ok, ehkä muutaman vuoden päästä kun valmistun ja muutan kunnon asuntoon niin voin miettiä uudestaan tietokonepeleillä pelaamista, koska nyt ei yksinkertaisesti ole tilaa eikä paljoa rahaakaan hankkia uusia mukavia tuoleja ja pöytiä mihin laittaa koneen. No käytettynähän ei paljoo noikaa maksa, mut ei vaan mahdu kämppään.
Eihän tuo näppiksellä pelaamaan opetteleminen mitään rakettitiedettä ole, mutta oman kokemukseni perusteella en nää mitään syytä alkaa opettelemaan. En mä tätä konetta pois myynyt tietenkää, on paljon muitakin asioita mitä koneella voi hoitaa. Joten voitte hyvin sanoa mulle jotain ehdotuksia millä voisin yrittää kääntää mun pääni tietokoneen puolelle, jos se SC 2 ja Diablo oli huonoja valintoja.

Lainaus

Itseasissa aika pitkälti lyöt faktoja pöytään. Konsoli tyhmennyksen olemassa olon puolesta. Ei konsolipelaajat osaa vaatia parempaa. Ei ne edes tiedä mikä olisi paremmin. Tyydytään mitä saadaan ja puolustetaan sitä

Mitä oikein tarkotat tolla? Mihin mä tyydyn? Siihen etten raahaa konetta edestakaisin olohuoneen ja työhuoneen välillä? Vai tyydynkö ohjaimeen joka tuntuu paremmalta mun käsissä? Vai samoihin peleihin mitä koneellakin on? Kerro mihin tyydyn niin voin yrittää ymmärtää.

Lainaus käyttäjältä Megaman

Nämä ovat kyllä mielestäni ihan ensisijaisesti makuasioita, eikä niinkään ikä-sidonnaisia asioita, niinkuin vihjaat.

Sanoisin että nykypäivänä jos lapselle tarjotaan pelattavaa, se tulee ensisijaisesti konsoleiden muodossa. Harvemmalla taitaa vain tietokonetta olla, erityisesti jos lapset pelaavat? Näin tuoreet sukupolvet tottuvat enemmän konsoleihin, mutta toki saattavat vanhetessaan alkaa pelaamaan enemmän tietokoneella. Juuri senkin takia että nykyään melkein kaikki hassut "pikkupelit" joita ennen kaverin kanssa pelattiin samalla näppäimistöllä, on siirtynyt konsoleiden latauspalveluihin.

Toki itsekin aikoinaan aloitin NESillä oman peliuran, mutta 90-luvun puolivälin jälkeen tietokone kiinnosti aina enemmän koska se pelien ero oli niin dramaattinen. Nykyään lapset eivät niinkään ole kiinnostuneita tietokoneista, koska samojahan pelejä silläkin pelataan. Hyvin vähän eroa pelitarjonnassa nykypäivänä.

Lainaus käyttäjältä Elligius

Digijakelu on kuitenkin vaihtanut kelkan ja moni tuottaja haluaa mukaan leikkiin. Piratismi on vaikeampaa kun peli vaatii netin. Käteen jää enemmän, eikä kallista markkinointia tarvitse harrastaa. 7 euroa peliltä (mikä konsoleilla.maksaa 45-60€) ei tarvitse markkinointia. Se on jo niin halpa, että myy ja rahaa tulee enemmän kuin konsoli myynnistä. Aika jännä juttu?

Niin mikä multiplattari maksaa PC:lle uutena 7€? Eiköhän se ole järjestään 40-50€ lukuunottamatta Steam alennuksia. Ne ovat suuri plussa edustamasi "Master Racen" argumenttiin, mutta täysihintainen peli on koneellakin täysihintainen.

Lainaus käyttäjältä xtpro

Joten voitte hyvin sanoa mulle jotain ehdotuksia millä voisin yrittää kääntää mun pääni tietokoneen puolelle, jos se SC 2 ja Diablo oli huonoja valintoja.

Bf3:n PC-versio ja etenkin kohta tuleva PlanetSide 2, jos laajan skaalan sotaräiskinnät ovat lainkaan mieleen. Jälkimmäinen ei olisi mitenkään mahdollista tämän sukupolven konsoleilla. Indie-puolelta löytyy paljon enemmän ja monipuolisempaa kuin xbla:sta tai psn:stä. Paljon on toki kuraakin. Kaiken kaikkiaan PC-multiplatat ovat lähes poikkeuksetta parempia kuin samat pelit konsolilla. Pahimmassa tapauksessa ne ovat vain yhtä hyviä. Lähes kaikkea voi nykyisin pelata pädillä, jolloin erona on parempi reso ja ruudunpäivitys.

SC2:ssa ei muuten tarvitse käyttää kuin korkeintaan A:ta (attack move) ja ryhmien/rakennusten sitomista numeroihin, jos ei yritä pärjätä netissä. Kaikki komennot on mahdollista tökkiä pelkällä hiirellä, vaikka se onkin toki hitaampaa kuin pikanäppäimillä.

Lainaus käyttäjältä Munkk1+

Indie-puolelta löytyy paljon enemmän ja monipuolisempaa kuin xbla:sta tai psn:stä.

Xbla:ssahan tosin on myös se indiepuoli, jossa tavaraa kyllä riittää. Suomeenhan tätä ei tietenkään ole virallisesti tuotu (niinkuin ei paljon muutakaan), mutta olemassa se silti on. Ja pääseehän niitä pelejä jenkkitunnuksilla täälläkin pelaamaan. (Ja onhan suomeenkin saatu edes se indiekategoria valikkoihin, vaikkei siellä mitään olekaan...)

Lainaus käyttäjältä Demppa+

Toki itsekin aikoinaan aloitin NESillä oman peliuran, mutta 90-luvun puolivälin jälkeen tietokone kiinnosti aina enemmän koska se pelien ero oli niin dramaattinen.

Itselläpä tuo taisi mennä juuri toisin päin. Homma alkoi C64:stä ja Doom II taisi olla viimeinen PC-peli, jota pelasin, jonka jälkeen siirryin täysin konsoleihin. Omasta kokemuksestani lapset pelaavat nykyään kännykällä (joka on mielestäni äärimmäisen huolestuttava kehityksen suunta).

Lainaus käyttäjältä Munkk1+

Niin mikä multiplattari maksaa PC:lle uutena 7€? Eiköhän se ole järjestään 40-50€ lukuunottamatta Steam alennuksia. Ne ovat suuri plussa edustamasi "Master Racen" argumenttiin, mutta täysihintainen peli on koneellakin täysihintainen.

Joo sori jäi yksi konsoli pelaajien kikka mainitsematta. Kun peli X ilmestyy, niin se ostetaan heti. Hinta vaikka 60€ sitten se pelataan läpi nopeasti ja myydään eteenpäin. Miten nopeammin sitä parempi hyvitys. Käytettyjen pelien kauppa on aika merkittävä konsolipuolella. Ne keillä ei ole kiire pelata näitä uutuuksia ostaa alesta, käytettynä tai hinnan pudottua pelin. Uutuus maksaa toki sen 40-50€ PC:llä. Melko nopeasti hinta putoaa tuosta. Mennään 25-35 ja jonkin ajan kuluttua sen saa 5-15€. Tässä vaiheessa on selvä asia oliko peli oikeasti hyvä ja pelin tappo bugit on liiskattu.
Eli joo. En osta yleensä uusia pelejä heti julkaisun kynnyksellä. Oppirahat on maksettu siitä. Pitkälti elän noiden steam alennuksien pohjalta.

Kun tämä maailma tulee konsoleihin, mutta kauppaa pitääkin valmistaja niin sitten isot alet voi unohtaa. Myös käytettyjen kauppa kärsii. Silloin pitäisi olla selvä kenen puolella seisoo.

Lainaus käyttäjältä Elligius

Kun tämä maailma tulee konsoleihin, mutta kauppaa pitääkin valmistaja niin sitten isot alet voi unohtaa. Myös käytettyjen kauppa kärsii. Silloin pitäisi olla selvä kenen puolella seisoo.

Millä perusteella oletat, että Steamin kaltaisia alennuskampanjoita ei voisi tulla konsolikauppoihinkin? Ja jos keksit mielestäsi hyvän perustelun, niin miksi tämä sama perustelu ei voisi myöhemmin päteä myös Steamiin? Tällä hetkellähän nimenomaan kilpailu pakottaa pitämään pc-pelien hintoja alempana, jotta pc pysyy mukana kilpailussa. Epäiletkö, että kilpailu tulee jossain vaiheessa tyystin katoamaan?

Ja johan niitä alennuskampanjoita on itse asiassa nähty konsolikaupoissakin, ei vaan ihan niin laajamittaisina kuin Steamissa. Tähän on vielä tällä hetkellä omat syynsä. (Kivijalkakaupat, jotka tekevät vielä tulosta konsolipeleillä, eivät niinkään pc-peleillä.) Sopimuksia tullaan kuitenkin neuvottelemaan uusiksi sitä mukaa kun kauppa siirtyy verkkoon.

Lainaus käyttäjältä Elligius

Ne keillä ei ole kiire pelata näitä uutuuksia ostaa [b]alesta[/b], käytettynä tai [b]hinnan pudottua pelin[/b].

Ja tämä siis eroaa tavastasi ostaa pelisi PC:llä, koska... ? Tänä fyysisten pelien aikana pelien hinnat tipahtavat melko nopeasti myös konsolien puolella. Konsolivalmistajien pyörittämästä täysin digitaalisesta jakelusta on helppo maalailla piruja seinille, mutta se ei ole arkipäivää moneen vuoteen.

Nyt nopeasti katsottuna ainakin Deus Ex 3, Max Payne 3, Bf3 (hihhii, jatko-osia) ja Arkham City ovat PC:lle samoissa hinnoissa kuin konsoleille. Siis fyysisenä, koska Maxin ja Bäfän jannujen seikkailut ovat PC:nkin verkkopalveluissa sen 40-50€.

Lainaus käyttäjältä xtpro

Mitä oikein tarkotat tolla? Mihin mä tyydyn? Siihen etten raahaa konetta edestakaisin olohuoneen ja työhuoneen välillä? Vai tyydynkö ohjaimeen joka tuntuu paremmalta mun käsissä? Vai samoihin peleihin mitä koneellakin on? Kerro mihin tyydyn niin voin yrittää ymmärtää.

Vaivattomuuteen ja lyhyt jänteisyyteen. Konsoli on helppo. PC:llä joutuu näkemään vaivaa. Ei tosin niin paljon kuin huhut kertoo. Ajurit päivittyy automaattisesti ja säätämisen määrää on vähennetty. Grafiikka asetukset haetaan juuri sinun kokoonpanon mukaan.

Helppoon tyytyvän kriittisyys myös kärsii ja mennään helppoa tietä, eli ostetaan mitä muut ostaa. Kaikilla on sama pelikokemus samasta pelistä jne. Koska enemmistö haluaa tätä, niin tekijät tekevät pelit näihin tarpeisiin. Mukaan vil tämä lyhyys jne. Niin puhumme konsoli tyhmennyksestä. Ei se tarkoita tyhmää ihmistä. Pelit vain suoritetaan. Missä hauskuus, haaste ja uuden löytäminen? Toistan taas itseäni, mutta PC (personal computer) on peliensä kautta myös sitä. Voihan pelejä suositella, mutta mielummin itse tutkisin ja löytäisin sen oman jutun.

Lainaus 'käyttäjältä Mixon

En tajua mitä valittamistä tässä "kyykkimisessä" on. Millä sä oikein istut, saunajakkarallako? Itellä ollut tämä toimistotuoli kohta jo 2 vai 3 vuotta, eikä selkä ole koskaan ollut kipeä pelaamisen jälkeen. Ei tällä silti yhtä mukavaan asentoon pääse kuin sohvalla makoilisi mutta pystyn elämään sen kanssa.

Kyllä meikäkin 13-17 kesäsenä pelasi vaikka päällään ilman mitään seurauksia. Jopa reilu 20 kesäsenäkin. Auta armias jos nykyään 30 kesäsenä sellasta erehtyy tekemään. No mulla on tietty selkä vaivaa muutenkin, mutta kyllä se kaikilla ilman perusvaivaakin on sama juttu.

Eli tämä on nyt näitä harvoja asioita johon ikä oikeasti vaikuttaa. Alle 20 vuotiaana voi nukkua puussa. Kroppa on kuitenkin niin virkeä että sitä ei ilman luiden katkasua rammaksi laiteta. Ja siis eihän "peruskolmekymppinen" mikään rampa ole, mutta se on vain totuus että palautuminen ja kropan kesto kyky on jo eri luokkaa kuin alle 20 vuotiaalla.

Meni vähän offtopiciksi.

Lainaus käyttäjältä TkHX+

Millä perusteella oletat, että Steamin kaltaisia alennuskampanjoita ei voisi tulla konsolikauppoihinkin? Ja jos keksit mielestäsi hyvän perustelun, niin miksi tämä sama perustelu ei voisi myöhemmin päteä myös Steamiin?
Tällä hetkellähän nimenomaan kilpailu pakottaa pitämään pc-pelien hintoja alempana, jotta pc pysyy mukana kilpailussa. Epäiletkö, että kilpailu tulee jossain vaiheessa tyystin katoamaan?

Exclusiven osalta kilpailua ei ole.
Halot ja Snaket voi hinnoitella juuri niin kuin haluaa. Kivijalka myymälät joutuvat myymään alella näitä, koska kiinnostus näitä kohtaa kyllä putoaa ja varastosta pitää päästä eroon.

Multiplatoissa markkinajohtaja voi sanella hinta politiikan. Jos pelejä verkossa ei vapauteta muiden käyttöön, niin kartellisopimukset ovat mahdollisia.

Steamillä (ja Gog) ei pitäisi olla tätä ongelmaa.
Kilpailua on ja tulee olemaan, paitsi Valven omista peleistä. Koska Valve on vain välikäsi, niin heille on omalla tavallaan ihan yks ja sama paljonko joku peli myy, kunhan myy. En löytänyt nyt sitä vertailua, mutta noi 5€ pelit tuo eniten hilloa tekijoille ja myös valvelle. win-win-win situation. Pelaaja, tekijä ja levittäjät hyötyvät.

Esim. BF3 Originissa? Miksi se maksaa edelleen 60€? Jos haluttais pelaajia paljon lisää, jotka sitten ehkäpä ostaisivat DLC:t ym. niin peliä pitäisi myydä vaikka 10€/kpl.
Origin myy EA:n pelejä. EA julkaisee monelle pelejä.

Mitäs jos Sony Store sanelee Playstation 4:n yhteydessä, että he myyvät kaikki tai meidän koneelle ei tule pelejä?

Lainaus käyttäjältä munkki

Nyt nopeasti katsottuna ainakin Deus Ex 3, Max Payne 3, Bf3 (hihhii, jatko-osia) ja Arkham City ovat PC:lle samoissa hinnoissa kuin konsoleille. Siis fyysisenä, koska Maxin ja Bäfän jannujen seikkailut ovat PC:nkin verkkopalveluissa sen 40-50€

BF3 ei ole steam tuote. Itse ostin sen muistaakseni Play.comista verottomasti hintaan 35€
Batman oli jokin aika sitten 10€. Samoin Max 3. Deussista taisin maksaa 15€ (Mutta olikin kiva peli, vaikka kärsi konsoli tyhmennyksistä)
Steam ja kumppanit vaatii hereillä oloa, mutta on sen arvoista.

Lainaus

[b]käyttäjältä Elligius[/b]

Helppoon tyytyvän kriittisyys myös kärsii ja mennään helppoa tietä, eli ostetaan mitä muut ostaa. Kaikilla on sama pelikokemus samasta pelistä jne. Koska enemmistö haluaa tätä, niin tekijät tekevät pelit näihin tarpeisiin. Mukaan vil tämä lyhyys jne. Niin puhumme konsoli tyhmennyksestä. Ei se tarkoita tyhmää ihmistä. Pelit vain suoritetaan. Missä hauskuus, haaste ja uuden löytäminen? Toistan taas itseäni, mutta PC (personal computer) on peliensä kautta myös sitä. Voihan pelejä suositella, mutta mielummin itse tutkisin ja löytäisin sen oman jutun.

Tarkoitatko, että tämän konsolityhmennyksen takia pelit eivät ole niin hauskoja ja haasteellisia eikä niissä ole mitään uutta nykyään? Toi on nimittäin täysin mieleipideasia. Esimerkiksi mainitsemasi Batman pelit ovat molemmat mielestäni todella hauskoja ja uudenlaisia pelejä. Uudenlaisuus näkyy niiden pelien maailmoissa, mikä on yksityiskohdiltaan ja tutkimismahdollisuuksiltaan aivan omaa luokkaansa.
Olen nauttinut suunnatomasti viime vuosien monista peleistä, ja niin on moni muukin ainakin kun lueskelee näitä Pelaajan keskustelupalstoja missä on mainittu viime vuosien olleen parhaita pelivuosia ikinä. Haastellisuudessa en kiistele, sitä saisi olla enemmän peleissä. Mutta olen aivan varma ettei senkään puuttuminen ole konsoleiden syytä, luuletko ettei pelit olisi helpottuneet jos olisi olemassa vain tietokoneet joilla pelata, mutta sama määrä pelaajia kuin nykyään. Sehän on aivan luonnollista kehitystä että kaikesta tehdään helpompaa. Sitä varten itse tietokonekkin kehitettiin.

Lainaus käyttäjältä Elligius

Batman oli jokin aika sitten 10€. Samoin Max 3. Deussista taisin maksaa 15€ (Mutta olikin kiva peli, vaikka kärsi konsoli tyhmennyksistä)
Steam ja kumppanit vaatii hereillä oloa, mutta on sen arvoista.

Onhan noita alennuskampanjoita nettikaupoissakin. Puhuin Steamin ja muiden digijakelijoiden tavallisesta hintatasosta, joka on linjassa tavallisen nettikaupan hintatason kanssa.

Lainaus käyttäjältä Elligius

Exclusiven osalta kilpailua ei ole.
Halot ja Snaket voi hinnoitella juuri niin kuin haluaa. Kivijalka myymälät joutuvat myymään alella näitä, koska kiinnostus näitä kohtaa kyllä putoaa ja varastosta pitää päästä eroon.

Multiplatoissa markkinajohtaja voi sanella hinta politiikan. Jos pelejä verkossa ei vapauteta muiden käyttöön, niin kartellisopimukset ovat mahdollisia.

Steamillä (ja Gog) ei pitäisi olla tätä ongelmaa.
Kilpailua on ja tulee olemaan, paitsi Valven omista peleistä. Koska Valve on vain välikäsi, niin heille on omalla tavallaan ihan yks ja sama paljonko joku peli myy, kunhan myy. En löytänyt nyt sitä vertailua, mutta noi 5€ pelit tuo eniten hilloa tekijoille ja myös valvelle. win-win-win situation. Pelaaja, tekijä ja levittäjät hyötyvät.

Taisit unohtaa, että eri konsolien kaupatkin kilpailevat keskenään, eli kyllä sitä kilpailua siis aina on. Ei yksi kauppa voi päättää ryöstöhintoja, koska muut menevät sitten ohi halvemmilla hinnoilla. Pelintekijätkään eivät niitä hintoja voi nostaa pilviin, koska myös pelintekijät kilpailevat keskenään. Sama pätee myös niihin (harvoihin) yksinoikeuksiin: hintoja ei kannata nostaa liikaa, koska se ajaa kuluttajat kilpailijan leiriin.

Täsmälleen samoilla markkinoilla Steamkin toimii ja samat lait pätevät myös Steamin hintoihin. Kysynnän ja tarjonnan laki määrää hinnat. Steamin alhaiset hinnat selittyvät tasan tarkkaan sillä, että pc-pelien myynti oli välillä erittäin pahassa kuopassa. Mikäli Steam/joku muu tekijä onnistuu nostamaan pc-pelit markkinajohtoon, niin tämä alkaa näkyä myös hinnoissa. Vastaavasti jos konsolipelimyynti jäisi alakynteen, niin konsolikaupan hinnat laskisivat ja alennuskampanjoita alkaisi ilmaantua entistä useammin. Kyllä se tasapaino sieltä aina löytyy.

Lainaus käyttäjältä xtpro

Lainaus käyttäjältä Elligius

Helppoon tyytyvän kriittisyys myös kärsii ja mennään helppoa tietä, eli ostetaan mitä muut ostaa. Kaikilla on sama pelikokemus samasta pelistä jne. Koska enemmistö haluaa tätä, niin tekijät tekevät pelit näihin tarpeisiin. Mukaan vil tämä lyhyys jne. Niin puhumme konsoli tyhmennyksestä. Ei se tarkoita tyhmää ihmistä. Pelit vain suoritetaan. Missä hauskuus, haaste ja uuden löytäminen? Toistan taas itseäni, mutta PC (personal computer) on peliensä kautta myös sitä. Voihan pelejä suositella, mutta mielummin itse tutkisin ja löytäisin sen oman jutun.

Tarkoitatko, että tämän konsolityhmennyksen takia pelit eivät ole niin hauskoja ja haasteellisia eikä niissä ole mitään uutta nykyään? Toi on nimittäin täysin mieleipideasia. Esimerkiksi mainitsemasi Batman pelit ovat molemmat mielestäni todella hauskoja ja uudenlaisia pelejä. Uudenlaisuus näkyy niiden pelien maailmoissa, mikä on yksityiskohdiltaan ja tutkimismahdollisuuksiltaan aivan omaa luokkaansa.
Olen nauttinut suunnatomasti viime vuosien monista peleistä, ja niin on moni muukin ainakin kun lueskelee näitä Pelaajan keskustelupalstoja missä on mainittu viime vuosien olleen parhaita pelivuosia ikinä. Haastellisuudessa en kiistele, sitä saisi olla enemmän peleissä. Mutta olen aivan varma ettei senkään puuttuminen ole konsoleiden syytä, luuletko ettei pelit olisi helpottuneet jos olisi olemassa vain tietokoneet joilla pelata, mutta sama määrä pelaajia kuin nykyään. Sehän on aivan luonnollista kehitystä että kaikesta tehdään helpompaa. Sitä varten itse tietokonekkin kehitettiin.

Tuli monta juttua. Juu Batmanit on hyviä. Niissä ei ole mitään uutta. Sori. Pelimekaniikka onnTomb Raiderista tai splinter chellistä. Mekaniikan nerokkuus on metroidista tai zeldoista. Annetaan näennäisesti vapaa mailman, jonka eteneminen on kamaan sidottu tai tehtäviin. Uusi tavara ja uudet paikat koukuttaa. Mihinkään ei pääse vahingossa, vaan sitten vasta kun se on tarpeellista. Maailma on sarjiksista, eli ei ole innovaation voitto.

Hauskuus on tosiaan henkilökohtainen asia. Silti väitän, että helpottuminen on massojen asenteesta ja heidän toiveensa täyttämisestä. Asenne tulee taas vaivattomuuden kautta. Vähän semmoinen sossu logiikka. Kun rahaa tulee kotona istumisesta. Ei se paljon ole, mutta se riittää kun siihen asennoituu. Miksi mennä töihin?

Konsolien rajoitukset taas tekevät pelistä yksinkertaisemman (muistinnrajoitukset ja ohjain) pelit tehdään rajoitusten ehdoilla (putkea ja vähän liike mahdollisuuksia)

Lainaus käyttäjältä Elligius

Tuli monta juttua. Juu Batmanit on hyviä. Niissä ei ole mitään uutta. Sori. Pelimekaniikka onnTomb Raiderista tai splinter chellistä. Mekaniikan nerokkuus on metroidista tai zeldoista. Annetaan näennäisesti vapaa mailman, jonka eteneminen on kamaan sidottu tai tehtäviin. Uusi tavara ja uudet paikat koukuttaa. Mihinkään ei pääse vahingossa, vaan sitten vasta kun se on tarpeellista. Maailma on sarjiksista, eli ei ole innovaation voitto.

Innovaatio =/= keksintö. Apple oli iPhonen kanssa innovaattori, vaikka harva kyseisen laitteen ominaisuuksista oli alunperin Applen keksintöjä. Sama pätee peleihinkin. En nyt saa päähäni parin viime vuoden aikana ilmestynyttä PC-peliä, jossa olisi kriteeriesi mukaan jotain uutta. Minecraft on pohjimmiltaan LEGO-rakennussarja ja kopio InfiniMinerista, Frozen Synapse on vanhan R6:n suunnitteluvaihe pelinä, Machinarium on vain point'n'click, Witcher 2 on perusfantsusta ammentava äksönrope ja lista jatkuu. Ei sitä pyörää tarvitse aina keksiä uudelleen, jos löytyy sopiva yhdistelmä vanteita ja rengasseoksia.

En todellakaan käyttäisi termiä "konsolityhmennetty" Arkhamien kohdalla, koska mainitsemasi esikuvat on tehty nimenomaan konsoleille. Konsolityhmennys tapahtuu, kun PC-sarjasta tai -pelityypistä tehdään selvästi konsoleita varten supistettu versio. Mariota, Zeldaa, Ratchet and Clankia tai Bayonettaa ei voi "konsolityhmentää".

Lainaus käyttäjältä Elligius

Konsolien rajoitukset taas tekevät pelistä yksinkertaisemman (muistinnrajoitukset ja ohjain) pelit tehdään rajoitusten ehdoilla (putkea ja vähän liike mahdollisuuksia)

Olen onnellinen, että Bätmäniä ei tehty näppiksen ehdoilla. Analoginen liikkuminen on erittäin mukava juttu sen tyylisissä peleissä, kuten käy ilmi Max Paynen konsolikäännöksen kankeudesta. Arkham Cityssä on vähän liikemahdollisuuksia, koska peli on tehty konsolille? Oletko pelannut Devil May Cry 3:a tai God of Waria? Missä mättöpelissä on enemmän liikkeitä kuin niissä ja mitä on edes julkaistu PC:lle Onimushan ja DMC:n tuoreimpien osien lisäksi?

Lainaus käyttäjältä Moromopo+

Lainaus käyttäjältä Kakkuonhyvaa+Moi mitä kullu?

Siis... et pelaa PC:llä, koska mahd. specsit eivät riitä tai driverit ovat vanhat. Nuo ovat ne syyt todennäköisesti miksi alan wake ei aluksi toiminut. Jotain olet kummiskin tehnyt parin päivän välillä, sillä muuten mahdollista parantumista tuskin tapahtuu. Ja lisäksi, grafiikat ovat paljon paremmat vaikka istuisit 0.5-1m päässä 22" ruudusta kuin 3m päästä 47" töllöstä. Ideahan on se että havaitseeko ne.

Etkä myöskään käytä modeja, koska olet löytänyt vain huonoja? Esim. skyrimin kauniiseen maailmaan on saatavilla kymmeniätuhansia erillaisia modeja, joista varmasti moni on täyttä paskaa, mutta kyllä niitä helmiäkin sieltä esiintyy. En myöskään voi käsittää miten graffikoiden parannus, pienten yksityiskohtien parantaminen ja tehtävien suorittaminen voi olla "turhaa" toimintaa. Hyvänä esimerkkinä pidän skyrimin SkyUI-, Vlimates of Tamriel ja TESV:quest linen kaltaisia modeja. Selittäisitkö tarkemmin?
Ei kannattaisi olla nuin kielteinen jotakin asiaa kohtaa enen kuin on kunnolla perehtynyt siihen.

PC oli yli ehdotettujen ja ei toiminut. Jostain syystä nyt toimii. Kyllä minä huomaan ihan hyvin kaiken, koska silmissä ei ole mitään vikana ja taidan antaa modeille toisen mahdollisuuden. ; )

Lainaus käyttäjältä Munkk1+

En nyt saa päähäni parin viime vuoden aikana ilmestynyttä PC-peliä, jossa olisi kriteeriesi mukaan jotain uutta. Ei sitä pyörää tarvitse aina keksiä uudelleen, jos löytyy sopiva yhdistelmä vanteita ja rengasseoksia.

En todellakaan käyttäisi termiä "konsolityhmennetty" Arkhamien kohdalla, koska mainitsemasi esikuvat on tehty nimenomaan konsoleille. Konsolityhmennys tapahtuu, kun PC-sarjasta tai -pelityypistä tehdään selvästi konsoleita varten supistettu versio. Mariota, Zeldaa, Ratchet and Clankia tai Bayonettaa ei voi "konsolityhmentää".

Juu. Vähän kärjistetty esimerkki oli. Tuli vain tunne, että klassikot, jotka on ollut esikuvia oli kadoksissa. Onhan batmaneihin yhdistetty juuri ne oikeat jutut. AA oli lähempänä metroidia suljetumman maailman takia (Saari) City taas on jotain GTA:n ja Metroidin seosta. Liike ym. on taas tosiaan Assasin greed tai Splinter Cell. Tomb Raider on näiden esikuva. Peli on tosiaan kelvoton Näppis+Hiiri combolla. Padilla noi pitää pelata. Konsolityhmentymiseksi joku voisi sanoa, mutta itse jätän rauhaan nämä "first in console" pelit.

Onhan batmanissa monta toimintaa, mutta näppäimiä on vähemmän. Jos käytän helpointa esimerkkiä, niin seuraavat joku mtätön Arma 2 ei taivu konsolille. Liikkeitä jotka vaatii näppäimen on liikaa. Armasta on taas jalostunut monet modit. Modit on periaatteessa innovaatioita parhaimillaan. Esim. Counter Strike on modi. Myös Team Fortress on modi pohjalta rakentunut. DayZ ja WarZ on uusimpia isompia juttuja. Lähinnä WarZ tällä hetkellä. Alphassa mennään, kohta Betaan. Periaatteessa pelaajat oikeasti kehittää (auttaa kehittämään) peliä. Eli lopputulos on sen mukainen. Osallistuminen Alphaa maksaa rahaa, joten rahoitus hoidetaan pelaajien kautta. Peli on kuitenkin halpa ja lopputulos ei riipu sitä, mitä puku-ukkelit päättää Powerpoint/exel sulkeisissa.

Siinä olet oikeassa, että varsinaista innovaatiota on paha keksiä. PC puolella jotkut MORPHit on ehkä viimeisempiä (Wow suurimpana)
Online pelaaminen on pitkään ollut PC puolella iso juttu. Yksi konsoli tyhmennyksen huippu oli P2P serverien vääntö PC maailmaan (onneksi oli vain vaihe). Dedicated on ollut jo Quakesta lähtien se juttu. Tämä mahdollistaa huomattavasti isommat taistot. Joku 64 vs. 64 on aika paha konsolille, eikä ole riippuvainen hostin halusta pyörittää matsia.
Yleisesti kaikki ei taivu konsoleille, sen takia genret on suppeita. Kaikki taipuu PC:lle, niitä ei vain tehdä. Mättöpeleistä en muista kuin Street Fighter IV:n joka on kelpo peli (Joystickilla). Siis näppis+Hiiri ei todellakaan sovi kaikkeen ja itse käytän myös Padia, joystickia ja jopa tanssimattoa.

Lainaus käyttäjältä Elligius

Lainaus käyttäjältä Munkk1+
Niin mikä multiplattari maksaa PC:lle uutena 7€? Eiköhän se ole järjestään 40-50€ lukuunottamatta Steam alennuksia. Ne ovat suuri plussa edustamasi "Master Racen" argumenttiin, mutta täysihintainen peli on koneellakin täysihintainen.

Joo sori jäi yksi konsoli pelaajien kikka mainitsematta. Kun peli X ilmestyy, niin se ostetaan heti. Hinta vaikka 60€ sitten se pelataan läpi nopeasti ja myydään eteenpäin. Miten nopeammin sitä parempi hyvitys. Käytettyjen pelien kauppa on aika merkittävä konsolipuolella. Ne keillä ei ole kiire pelata näitä uutuuksia ostaa alesta, käytettynä tai hinnan pudottua pelin. Uutuus maksaa toki sen 40-50€ PC:llä. Melko nopeasti hinta putoaa tuosta. Mennään 25-35 ja jonkin ajan kuluttua sen saa 5-15€. Tässä vaiheessa on selvä asia oliko peli oikeasti hyvä ja pelin tappo bugit on liiskattu.
Eli joo. En osta yleensä uusia pelejä heti julkaisun kynnyksellä. Oppirahat on maksettu siitä. Pitkälti elän noiden steam alennuksien pohjalta.

Kun tämä maailma tulee konsoleihin, mutta kauppaa pitääkin valmistaja niin sitten isot alet voi unohtaa. Myös käytettyjen kauppa kärsii. Silloin pitäisi olla selvä kenen puolella seisoo.

Mistäs nyt puhut? En tunne ketään, joka tekee noin ja ainoa, jonka tiedän on Sasukeluffy. Ainakin PS3:sella hinta on n. 44€ ja nopeasti nekin yleensä laskevat tuohon 30€-luokkaan ja jotkut n. 15€. En vain tajua mistä vitusta sait 5€/peli??? Alennusmyynnit ehkä, mutta 5€? Nonsense i say!

@Kakkuonhyvaa
Tota nyt putoan kärryiltä mitä ihmettelet? Gamestop toimii ja tienaa tuon voimalla. Jos yksi peli myydään monta kertaa, niin tuotto on sen mukaista. Uudesta pelistä saa huonoimman katteen, mutta jos sen saa aina ostetttua takaisin halvemmalla takaisin ja myytyä halvemmalla ja taas ostettua jne. Mun kaikki tutut tekee tuota. 10-15h. Läpäisyaika noissa on yleensä. Menee viikonlopussa läpi. Maantaina vaihdetaan etuseteliin/lahjakortti (en mä tiedä mikä se on) ja hommataan uusi peli ja sama uusiksi. Kun pelin saa käytettynä halvalla, niin sitten ostetaan talteen jos oli niin hyvä tai jälleenpeluu arvo on kohdillaan. Ei pitäisi olla uusi kikka? Tuotahan pelien valmistajat kiroaa. Konsolien piratismi. Tappaa markkinoita.

Steam toimii juuri noiden alennuksien kautta. Rahaa palaa joulualeen, jolloin pelejä saa taas halvalla. tarjoukset vaihtuu päivittäin. Saattaa olla vaikka kaikki jonkun pelisarjan tai pelitalon pelit yhteisalennuksena, jolloin kappale hinnaksi ei jää paljon. Ei haittaa vaikka sulla on jo joku paketin peli. Sen voi antaa lahjaksi kaverille, joka antaa.taas jonkun toisen, jolloin kirjasto kasvaa. Myös jonkun tulevan uutuuden aiemman version ostolla voi saada alennuksen siihen uuteen kunhan ilmestyy. DLC paketteja myös menee alella ja joidenkin pelien saavutuksilla saa lahjaksi pelin tai alennuksen tai jotain. Kesällä on toinen iso alekausi, sekä tietysti joka viikonlopun ja keskiviikon tarjoukset. Monilla keskustelu palstoilla on steam ale ketjut, jossa myös nämä lahjoitukset toimii myös. Itse käytän lähinnä kaveri piiriä + klaanin piiriä. Eli n. 120 ihmisen yhteisöä. Kirjastossani on toista sataa peliä ja jos jotenkin koittais laskea hintaa, niin lähemmäksi 7€ on kappale keskiarvo, vaikka mukana on uutuuksina ostettuja myös.

Itelläni on sellainen suhde konsoleihin ja pc:hen, että uudet pelit ja kivat steam tarjoukset hommaan pc:llä, konsoleilla pelaan joko retro- tai käytettyjä pelejä. Erityistä kilpailua ei omalla osalla siis rautojen välille pääse syntymään.

Mitä on muutes tää puhe PC-pelaajilta että konsolit kuolisivat parin vuoden sisään?

Lainaus käyttäjältä Lozjudai

Mitä on muutes tää puhe PC-pelaajilta että konsolit kuolisivat parin vuoden sisään?

Tämä on tätä normaalia suhdanneheilahtelua. 5-6 vuotta sitten, kun nykykonsolit olivat parhaassa iskussaan, oli pc-pelien vuoro olla kuolemassa. Nyt kun konsolit ovat tämän sukupolven lopussa, on konsolien vuoro "kuolla". Reilun vuoden päästä on sitten taas vaihteeksi vuorossa pc-pelien hautajaiset. Todellisuudessa kummatkaan tuskin tulevat ikinä kuolemaan.

PC-pelien "hautajaisia" tuskin tullaan näkemään edes sen reilun vuoden päästä, eihän ne edes ole vielä kunnolla iskussakaan?

Kyllä muuten satavarmana kuoloo sekä peesee-pelit että konsuulipelit, koska nuo eräät kirotut ii-laitteet ja muut antroiti-härpäkkeet ovat niin räjähdysmäisessä nousukiidossa, että niitä ihan simona naputteleva kängi ei kerkee edes töissä käydä, jotta heillä olisi varaa ostaa "oikeita" pelejä, ja maksaa sitä kautta palkka kekseliäille ja ansioituneille pelintekijöille.

Ottiko joku tosissaan äskeisen? No hyvä, niin pitikin, sillä tarkoitus on vain ja ainoastaan herättää keskustelua. Vaihtoehtoja on hyvä olla, mutta tuskin tälläkään sivustolla pyörii aktiivisesti kukaan, jonka mielestä ilmaispelit tai 0.99 € maksavat pelit tarjoavat samanlaisia kokemuksia kuin perinteiset videopelit tai tietokonepelit..!? Itse en ole mikään oikeutettu moralisoimaan mobiilipeleistä tai sosiaalisista peleistä innostuneita, mutta uskotteko nykytrendin olevan muka jotenkin hyödyksi pelaamista paljon harrastaville? Toki nykytekniikkaa voidaan hyödyntää osana noita ns. parempia pelejä, mutta itse olen ainakin sitä mieltä, että käyttäisivät pelistudiot resurssejaan mieluummin kunnon setin väsäämiseen, kuin johonkin "inspired by AB"-pikkupeleihin. Piste.

Lainaus käyttäjältä Mikanes+

Kyllä muuten satavarmana kuoloo sekä peesee-pelit että konsuulipelit, koska nuo eräät kirotut ii-laitteet ja muut antroiti-härpäkkeet ovat niin räjähdysmäisessä nousukiidossa, että niitä ihan simona naputteleva kängi ei kerkee edes töissä käydä, jotta heillä olisi varaa ostaa "oikeita" pelejä, ja maksaa sitä kautta palkka kekseliäille ja ansioituneille pelintekijöille.

Ottiko joku tosissaan äskeisen? No hyvä, niin pitikin, sillä tarkoitus on vain ja ainoastaan herättää keskustelua. Vaihtoehtoja on hyvä olla, mutta tuskin tälläkään sivustolla pyörii aktiivisesti kukaan, jonka mielestä ilmaispelit tai 0.99 € maksavat pelit tarjoavat samanlaisia kokemuksia kuin perinteiset videopelit tai tietokonepelit..!? Itse en ole mikään oikeutettu moralisoimaan mobiilipeleistä tai sosiaalisista peleistä innostuneita, mutta uskotteko nykytrendin olevan muka jotenkin hyödyksi pelaamista paljon harrastaville? Toki nykytekniikkaa voidaan hyödyntää osana noita ns. parempia pelejä, mutta itse olen ainakin sitä mieltä, että käyttäisivät pelistudiot resurssejaan mieluummin kunnon setin väsäämiseen, kuin johonkin "inspired by AB"-pikkupeleihin. Piste.

Niin ironista kuin se onkin minä -laitteiden ja androidien suurimmaksi kompastuskiveksi näyttää tulevan ohjain tai ohjainmekanismi. Nimittäin loppupeleissä kosketusnäyttö on vähintäänkin huono ohjainsysteemi varsinkin silloin kun mekanismi on näytönpäällä. Lisäksi kosketusnäyttö rajoittaa genrejä todella paljon, sillä se tekee käytännössä mm. fps- ja taistelupelit pelikelvottomiksi. Tämä sen verran rajoittava tekijä, että niin kauan kuin se on olemassa (eli aina) eivät kosketusnäyttöpelit tule olemaan vakasti pelaamista harrastavien valinta. Plus luulen, että näitä pelejä tulee aina vainoamaan nickelNdiming ilmiö ja tietty sisällöttymyys.

Tällä foorumilla keskustelee selkeästi paljon nuorta jengiä, jotka ei oo joko nähnyt sukupolvien vaihtumista tai eivät ole kiinnittänyt asioiden kulkuun huomiota. Samaa kehää se historia vaan pyörii konsolien ja pc:den valtakausien välillä. Aina uuden konsolisukupolven saapuessa se saa suurimman huomion, kun taas lähellä sukupolven vaihtumista monet siirtyvät takaisin PC:lle koska se tarjoaa ylivertaisen pelikokemuksen sillä hetkellä.

Päivittely vanhoista hyvistä päivistä, kun ikää on kirjoitushetkelläkin alle sakkoliharajan on jokseenkin tekopyhää. Toki aika saattaa kullata muistoja. Etenkin, jos pelikokemukset on koettu hetkillä jolloin oma aivokapasiteetti pystyi nippanappa käsittelemään tarjotun kokemusen, saataa asiat muistua monimutkaisemmiksi, kuin mitä ne todellisuudessa olivat.

On silti jokseenkin spedeä sanoa, että peli jonka genre on supersankariseikkailu, taikka arcademainen moderni sodankäynti olisi siitä syystä PC:llä huonompi, että se on julkaistu myös konsoleilla. Aina ne batmanit, tombraiderit, call of dutyt on ollut just sitä samaa perusmättöä, oli alusta mikä tahansa.

Koin esim. jokseenkin koomiseksi kuullessani Max Payne 3:sta paljon "mikä konsoliporttaus tyhmennys paska, putkijuoksu, aiemmat oli parhaita" tyylisiä kommentteja. Toki en ala edes selvittämään tälläisen aivopierun kaikkia epäkohtia.

Jännä yhtälö on myös vaatia uusia innovaatioita, ilman, että kykenee itse ilmaisemaan yhtään mitä haluaa, muuta kuin "jotain uutta". Toki sitten kun tehdään innovaatioita ja jotain uutta, halutaan takas oldschool.

Keskustelu konsolityhmennyksistä ja niiden asettamista graafisista ja pelilillisistä rajoituksista PC-pelaajille on valtaosin hatusta heitettyä mutuilua. Ilman, että itsellä olisi minkäänsortin käsitystä peliengineistä, 3d:stä tai muustakaan. Tottakai sekaan lipsahtaa välillä muutama heikompikin porttaustyö, mutta näin se vaan menee ja on aina mennytkin, kun sama tuote pitää saada kaikille alustoille. Itseasiassa, olen varma, että tilanne on kehittynyt parempaan suuntaan myös käännöstenkin osalta. Toki kun jatkuvasti on enemmän varaa valita, on myös enemmän varaa valittaa; tai siihen uskoon on ainakin hyvä tuudittautua.

On se kumma juttu, kun itseltä löytyy i7 3770k, 16gb DDR3, GTX680 ja silti se FarCry3, AC3, Batman Arkham City ei vaan pyöri kaikki herkut aivan tapissa, kuin sula voi pannulla, kaikissa mahdollisissa tilanteissa. Ei se ainakaan konsolien tehojen vika voi olla, enkä mä nyt ihan heti lähtis näiden pelien optimointiakaan teilaamaan.
Ehkä se laitteisto ei oo kumminkaan niin paljon tehokkaampaa pelikäytössä, kuin kaikki PC-ihmiset haluaa itselleen uskotella sen jälkeen kun laitteistoon on upotettu toistatuhatta euroa.

Tottakai on fakta, että PC-tarjoaa alustan tehdä todella hardcore tason nyhväämistä vaativia pelikokemuksia, jotka vaativat ehdottomasti kontrolleiksi hiiren ja näppäimistön. Näitähän toki löytyykin, aivan kuten ennenkin, ellei jopa enemmän. Se, että mainstreamia eivät nämä pelit kiinnosta, ei ole myöskään mitään uutta. Voin myös mennä takuuseen, että se mainstream AAA-pelin julkaisu kaikkine markkiniontineen ei ole mitenkään em. genreltä pois. Nämä ovat aina olleet julkaisuja, jotka niistä kiinnostuneet varmasti itsekkin löytävät.

Silti kun valitetaan, että konsolit pilaavat PC-pelit, harvemmin osataan näyttää yhtään konkreettista esimerkkiä mikä todistaisi sen PC:n julmetun potentiaalin, minkä puutteesta kaikki valittavat. Mikä se PC:n juttu on mikä edes todistaa, että ne teidän märät unet olisivat tällä alustalla tässä vaiheessa mahdollisia?

Linjakkaasti laidasta toiseen heitteleviä ajatuksia aihealueesta muutamia sivuja ko. keskustelua luettuani.

Lainaus käyttäjältä antti-la

Silti kun valitetaan, että konsolit pilaavat PC-pelit, harvemmin osataan näyttää yhtään konkreettista esimerkkiä mikä todistaisi sen PC:n julmetun potentiaalin, minkä puutteesta kaikki valittavat. Mikä se PC:n juttu on mikä edes todistaa, että ne teidän märät unet olisivat tällä alustalla tässä vaiheessa mahdollisia?

No heti tulee mieleen esimerkki Crysis/Crysis 2....ensimmäinen osa tarjosi paitsi melko selkeästi aikansa parasta peligrafiikkaa (ja on mielestäni edelleen yksi näyttävimmistä peleistä) niin tarjosi myös avoimemman pelimaailmaan kuin mitä Crysis 2, joka on selkeästi putkimaisempi kokemus, ja vaikka komea peli onkin, niin ei kuitenkaan leuat loksauttavan upea, saatika koneen tehot äärimmilleen venyttävä peli, kuten sarjan ensimmäinen osa.... ja tämä nimenomaan siitä johtuen, että CryEngine 3 kehitettiin konsoleiden rajoittuneet tehot huomioiden...joku nokkela voisi tässä vaiheessa todeta, että käännettiinhän se ensimmäinen Crysiskin konsoleille, mutta sepä nimenomaan tehtiin CryEngine 3:lla, CryEngine 2 kun olisi ollut konsoleille liikaa, tämänhän Crytek totesi jo silloin aikanaan....ja jos on sattunut ekaa Crysista sekä konsolilla, että PC:llä (parhaimmilla asetuksilla tietenkin) pelaamaan niin onhan se ero selkeästi nähtävissä PC:n eduksi, vaikka toki Crysis yllättävän hyvältä saatiin näyttämään konsolillakin. Ja tosiaan nyt ei ole kyse vain grafiikasta, vaan myös juuri siitä, että Crysiksen jatko-osissa se "putki" on huomattavasti kapeampi, jolloin eri lähestymistapojakin on vähemmän kuin mitä ensimmäisessä pelissä tai alkuperäisessä Far Cryssa.

Jokatapauksessa Crytekilla varmasti pystyttäisiin ainakin teknologian puolesta paljon parempaankin, mikäli he kehittäisivät pelejä ainoastaan PC:llle, tai ainakin kehittäisivät PC-version edellä, ja sitten porttaisivat jonkun "heikomman" version konsoleille...näinhän vielä viime konsolisukupolvessa tehtiin monien PC-pelien kohdalla, mutta tottakai se on myynnit, jotka ratkaisevat, PC:llä piratismi rehottaa, joten nykyään mennään konsolit edellä ja PC sitten perässä...esim Assassins Creedin kohdallan Ubisoft on aina julkaissut pelit parisen kuukautta konsoli-versioiden jälkeen.

Mutta jos jotain hyvää tästä täytyy hakea, niin ainakaan PC-pelien tehovaatimukset eivät nouse äkkijyrkästi ja samalla kokoonpanolla pärjää useamman vuoden, kunnes uusi konsolisukupolvi julkaistaan, jolloin on odotettavaa, että PC:llä ne laitteistovaatimukset nousevat.

Itsekkin pari henkilökohtaista näkemystäni taidan aiheesta kertoa.

Koko ikäni olen pelannut vain konsoleilla ja tietokone on jäänyt lähinnä työskentelyalustaksi tai semmoiseksi millä tehdään kaikkea muuta kuin pelataan. Tai oikeastaan se on niin että sillä pystyy tekemään kaikkea muuta kuin pelaamista. Joitakin tietokonepelejä olen toki pelannut mutta ne voi tosiaan laskea yhden käden sormilla.

Tästä huolimatta en käsitä konsoleita - oikeastaan millään tavalla - paremmaksi kuin tietokonepelaaminen. Tietokonepelaaminen on yleisesti ottaen halvempaa, sillä pelit ovat konsolipeleihin verrattaessa törkeän halpoja, eikä rautaa tarvitse uusia muutaman vuoden välein jos osaa vain yhdellä kertaa raudan päivittää kunnolla. Itse kuitenkaan en tiedä yhtään mikä näyttis tai prossu on parhain sillä osaan vain lukea muistimääriä ja kellotaajuuksia mitä tulee laitteistoon, ja näiden kohdalla tuntuu olevan merkittäviä eroja tehon puolesta oli muistia ja hertsejä kuinka paljon hyvänsä. Merkki ja malli tuntuu ratkaisevan eikä niitä nyt mitenkään osaa tunnistaa. Lisäksi koneeni pitää olla kannettava joten mitään supertietokonetta tuskin koskaan tulee rakennettua.

Siksi en itse ole koskaan päässyt tietokonepelaamiseen kiinni ja varmasti monet muut eivät myöskään tähän yritä sotkeutua juurikin tietämättömyyden takia. Mainittakoon että olen opiskellut datanomiksi joten repikää siitä ironiaa. Mutta se nyt minusta.

Toinen asia mikä sitten on tietokonepelaamisessa parempaa, on tietysti grafiikka ja ruudunpäivitys. Kaikille sillä ei ole väliä, kuten minulle, vaikka itsekkin tykkäisin peleistäni parhaimmalla mahdollisella kuvalla ja FPS:llä. Kaiken lisäksi tietokonepelaaminen ei konsolipelaamisesta juuri eroa, sillä oikein emuloituna tietokonekkin kattaa kaikki (vanhemmat) konsolit, pelejä voi pelata ohjaimen kanssa hiiren ja näppäimistön sijaan, eikä ole vaikeata liittää tietokonetta siihen 50" taulutelkkariin, käydä pitkäkseen sohvalle ja sitten halutessaan hiiren ja näppiksen tai ohjaimen kanssa alkaa pelailemaan. Kaikkeen tietokoneella ei kuitenkaan vielä pysty, ja on sanottava että kyllä Nintendo DS on parhaimmillaan aitona oikeana konsolina kosketusnäyttönsä takia.

Ainoa huono asia mitä sitten näen tietokonepelaamisessa on se teknisyys, se ei ole tavallisen pulliaisen lähestyttävissä jollei tämä jonkun kaverin tai jonkun myymälän kautta hanki asiantuntevaa apua. Lisäksi hyvin moni tietokonepelaaja on myös todella leuhka omasta paremmuudestaan, en siis halua yleistää, mutta todella paljon olen juuri nähnyt sitä oman paremmuuden läiskimistä muiden ihmisten naamoille. Ei sillä että konsolipelaajat ovat yhtään parempia, mutta näin neutraalinakin se tuntuu vähän ikävältä.

Pelaajakunta ei kuitenkaan alustan paremmuutta muuta joten vedän loppuun johtopäätöksen että tietokoneella kaikki on parempaa (se että onko sillä Unchartedia tai Haloa on sitten asia erikseen), se vain on vaikeammin lähestyttävissä jollei raudasta tiedä mitään ja isolla osalla on myös se käsitys että raudan päivittäminen tulisi kalliiksi. Tuleehan se tietenkin rahaa maksamaan mutta pidemmällä tähtäimellä konsoliin tulee (siis pelit ja mahd. oheislaitteet huomioiden) upotettua enemmän rahaa kuin tietokoneeseen. Puhumattakaan siitä että tietokone on monipuolisempi laite muutenkin kuin pelikonsolit joten rahalleen saa paljon enemmän vastinetta.

Koulussa (olen yhdeksännellä luokalla) pc-pelaajat kyselee että "miks pelaan konsoleil kun voisin ladata ne kaikki pelit ilmaseks netistä" Sillä näköjään piratismi on oikein :D

Lainaus käyttäjältä Lozjudai

Koulussa (olen yhdeksännellä luokalla) pc-pelaajat kyselee että "miks pelaan konsoleil kun voisin ladata ne kaikki pelit ilmaseks netistä" Sillä näköjään piratismi on oikein

Tähän voisit vastata, että mitäs sitten pelaisitte, jos pelinkehittäjät eivät saa työstään palkkaa, jolloin koko ala kuolisi.... palvelut kuten Steam onneksi kompensoivat PC puolella piratismin aiheuttamia menetyksiä ja tietenkin Team Fortress 2:n, World of Tanksin ja LoLin kaltaiset free2play pelit, MMOt, sekä jossain määrin vielä RTS pelit pitävät PC-pelaamisen lipun korkealla piratismista huolimatta...ilman Steamia multiplattarien myynnit PC:llä näyttäisivät melko synkältä, ainakin konsolipuoleen verrattuna....

Lainaus käyttäjältä Balnazzard

No heti tulee mieleen esimerkki Crysis/Crysis 2....

Niin siis aivan varmastihan on totta, että PC:llä pystytään jossain määrin toteuttamaan joitain asioita, jotka eivät ainakaan suoraan käänny konsoleille. Mutta kuten tässäkin tapauksessa, kummatkin Crysikset ovat nyt pelattavissa konsoleilla, eikä kokemus muutamaa graafista jippoa lukuunottamatta eroa juuri mitenkään.

Koko kirjoituksen pointtini makasi enemmänkin siinä, kun pc-pelaajat tapaavat syyttää konsoleita siitä, kun peli X joka julkaistaan, ei vastaakkaan heidän jokaista odotusta. Olen itse vahvasti sillä kannalla, että vaikka koko konsoleita ei olisi olemassakaan olisi esim. Max Payne 3 / AC III / Batman ollut silti PC:llä juuri sama peli, kuin mitä se nyttenkin julkaistaessaan oli, siitä huolimatta, että se julkaistiin myös konsoleille.

Uskallan myös väittää, että sama pätee Crysis 2:n kohdalla, se oli vain kehittäjän valinta tehdä tällä kertaa erilainen peli, jossa focus on jossain määrin eriasioissa kuin ensimmäisessä osassa.

Lainaus käyttäjältä antti-la

AC III / Batman ollut silti PC:llä juuri sama peli, kuin mitä se nyttenkin julkaistaessaan oli, siitä huolimatta, että se julkaistiin myös konsoleille.

Näistä valittaminen on siinäkin mielessä typerää, että mättögenre ja kolmannen persoonan seikailut ovat kukoistaneet nimenomaan konsoleilla, eikä hiirestä tai suuremmasta näppäinmäärästä varmaankaan olisi mainittavaa hyötyä edes pc-lähtöisessä suunnittelussa. Tästä taisin vuodattaakin pari sivua sitten. Porttauksien taso on tietenkin asia erikseen, mutta Bättiksenkin tekniset ongelmat on ymmärtääkseni enimmäkseen korjattu.

Heikoista kontrolleista mussuttaminen on myös mennyt liiallisuuksiin. Useimmat tuntuvat hyväksyvän, että lentelypelit on parasta pelata ilotikulla ja autopelit ratilla, joten miksei konsoleille suunnitelluille toimintapeleille voisi ostaa 20-30€ pädiä siihen tonnin koneen kylkeen? Dafuq? Napit pitää voida muuttaa sopiviksi, mutta on outoa olettaa, että analogiselle liikkumiselle ja pädille suunniteltu peli toimisi yhtä hyvin hiirellä ja näppiksellä.

Crysis 2 on "konsolityhmennetty", koska pc-kansa ei halua myöntää alkuperäisen Call of Dutyn merkitystä putkijuoksuille. Äärimmäisen lineaariset räiskinnät ovat yleistyneet tässä konsolisukupolvessa, mutta jo MoH: Allied Assault ja sitä seurannut alkuperäinen CoD olivat huomattavasti vanhan koulukunnan räiskintöjä suoraviivaisempia tapauksia. On mahdotonta sanoa, olisiko kehitys jatkunut tähän suuntaan ilman konsolikansaa ja sen luultuja mieltymyksiä. Skeptikkona luulen, että Crysis 2:sta tuli sellainen kuin siitä tuli, koska suoraviivaisen pelin ajatellaan myyvän semi-avointa paremmin.

No toki Crytekilla varmasti myös haluttiin vaihtaa trooppinen saaristo metalli-betoni viidakkoon, mutta jos siellä ajateltiin että kapeampi putki myy paremmin, niin ainakin pelaajien palautteen perusteella Crysis 2 kylläkin jakoi mielipiteet melko vahvasti kahtia....tässä sen taas näkee kun pelistudio OLETTAA mitä pelaajat haluavat ja sitten tuleekin paskaa niskaan (Dragon Age II on tästä ehkä se paras esimerkki) Niinpä Crytek yrittää nyt sitten Crysis 3:ssa ilmeisesti mielyttää sekä ykkösen, että jatko-osan faneja, kuvamateriaalin perusteella luvassa on sekä tiukempaa putkea, että hiaman avoimempaa putkea.

Jokatapauksessa ensimmäinen Far Cry ja Crysis olivat niitä oman aikansa teknisiä merkkipaaluja, joiden huikeat maisemat ja grafiikat hakivat vertaistaan, Crysiksen jatko-osista ei samaa voi sanoa, vaikka ei pelejä missään nimessä rumiksi voi haukkua....itseäni lähinnää harmittaa juuri se, että Crytekilla on sitä teknistä osaamista tehdä paljon parempaankin jälkeä, mutta koska konsolit on otettava huomioon, niin Crytekin pojat eivät pääse näyttämään sitä parasta osaamistaan....ei sillä, täytyy kuitenkin nostaa heille hattua, että ovat niinkin paljon saaneet 360:n ja PS3:n raudasta irti.

Toi ohjausasia on ainoastaan sellaisten ihmisten ongelma joka eivät ole koskaan kokeilleet pädiä/hiiri- näppiskomboa. Niin monessa youtubevideossa jossa peliä pelataan PC:llä olen huomannut sen, kuinka ihmiset tulevat valittamaan siitä, että peli on parempi konsoleilla vain siksi että pädi on parempi ja PC on tyhmille hemmotelluille nörteille.

Olen itse ollut konsolipelaaja aina (enemmän tai vähemmän aktiivisesti, terveisin PS2 ajan skipannut henkilö) kunnes vihdoinkin sain tietokoneen jolla pystyy pelaamaan muutakin kuin Starcraftia.

Ostin siisAssassin's Creed kolmosen PC:lle ja olinkin aluksi skeptinen siitä, että miten peli toimisi näppiksellä, sillä olinhan pelannut kaikki sarjan aiemmat osat pleikkarilla läpi ja tottunut tätä kautta pädiohjaukseen. Kuitenkin nyt kun pelikellossa on aikaa yli 12h on pakko sanoa, että näppis-hiiriyhdistelmä vie voiton 5-0. Tuntuu vain jotenkin sulavammalta tou näppisohjaus. samoiten Max Payne 3:n ohjaus on paljon parempi PC:llä, vaikka siitäkin on väitetty, että on parempi pädillä.

Keskimaa kutsuu, joten palaan myöhemmin kirjoittelemaan muustakin kuin ohjauksesta.

PC:llä sekä konsoleilla pelejä tahkonneena voin hyvällä omatunnolla todeta että ei se pelien laatu ole raudasta kiinni millään muotoa.
Kuinka moni muistaa miten kävi GTA III:sen kun se tehtiin sekä PS2:lle sekä PC:llä, toimi edullisella konsolilla mutta vaati hillitöntä rautaa toimiakseen kunnolla PC:llä, kuitenkin ollen identtinen peli kummallakin.
Kun Crysis julkaistiin, pelintekijät väittivät ettei sitä voisi tehdä konsolille koskaan, mutta mitä tapahtuikaan vuosien jälkeen ? Peli on täysin sama vaikkakin grafiikkajippoja on jätetty vähemmälle, ja taas konetehoa vaadittiinkin murto-osa aikasemmasta.
Pointti on, että jos ja kun pelintekijä saa tehdä pelin välittämättä mahdollisista kone raja-aidoista, niin tuloksena on liki pelikelvoton tekele ellei ole ylimääräistä 2000 euroa pistää kiinni kun pelintekijä voisi "oppia" koodaamaan siten että vähempikin riittää.

Kuinka moni muistaa miten alkuperäinen Quake rupesi nytkimään jos ruudulle sattui vahingossa useampi kuin 3 vihua ruudulle yhtäaikaan, ja katsotaan nyt jotain Serious Sam pelejä joista kaksi ensinmäistä oli koodattu senverran hyvin että toimi vanhallakin koneella.

Konsolin ilmestyessä ei ole olemassa pelitaloa joka saisi täyttä hyötyä irti heti ensinmäisellä yrityksellä ja kestää liki koneen elinkaarren ennenkuin sellaista rajapyykkiä tulee vastaan koska koodaajat oppivat työssään tuntemaan laitteistoin jolle ne pelit tehdään, ja pelithän tehdään PC:llä, eli jos konsolipeli on täys shaibaa niin onko vika sitten koneissa joilla se tehdään vai .. ?

Loppujen lopuksi, oli sitten mitä mieltä tahansa niin likimain samoja pelejä me kaikki pelataan oli koneena mikä hyvänsä ja kaikki mahdolliset ohjaustavat on omaksuttavissa jos ja kun tahtoa riittää.

Lainaus käyttäjältä LordBarkus+

Toi ohjausasia on ainoastaan sellaisten ihmisten ongelma joka eivät ole koskaan kokeilleet pädiä/hiiri- näppiskomboa. Niin monessa youtubevideossa jossa peliä pelataan PC:llä olen huomannut sen, kuinka ihmiset tulevat valittamaan siitä, että peli on parempi konsoleilla vain siksi että pädi on parempi ja PC on tyhmille hemmotelluille nörteille.

Olen itse ollut konsolipelaaja aina (enemmän tai vähemmän aktiivisesti, terveisin PS2 ajan skipannut henkilö) kunnes vihdoinkin sain tietokoneen jolla pystyy pelaamaan muutakin kuin Starcraftia.

Ostin siisAssassin's Creed kolmosen PC:lle ja olinkin aluksi skeptinen siitä, että miten peli toimisi näppiksellä, sillä olinhan pelannut kaikki sarjan aiemmat osat pleikkarilla läpi ja tottunut tätä kautta pädiohjaukseen. Kuitenkin nyt kun pelikellossa on aikaa yli 12h on pakko sanoa, että näppis-hiiriyhdistelmä vie voiton 5-0. Tuntuu vain jotenkin sulavammalta tou näppisohjaus. samoiten Max Payne 3:n ohjaus on paljon parempi PC:llä, vaikka siitäkin on väitetty, että on parempi pädillä.

Keskimaa kutsuu, joten palaan myöhemmin kirjoittelemaan muustakin kuin ohjauksesta.

Riippuu henkilöstä. Itse olin pakotettu pelaamaan hiiri/näppis kombolla ensimmäisen Witcherin läpi ja nyt olen ollut pakotettu pelaamaan Old Republicia, Secret Worldia sekä Guild Wars 2:sta sillä ja eipä tämä ole juurikaan auvoisammaksi tästä muuttunut vaikka tuli pelihiiri sekä näppis hankittua. Vuosi on tullut lähes ainoastaan pelattua hiiri/näppis pelejä, eikä siltikään tuo itselleni istu ollenkaan.

Näppiksessä on vain aivan liikaa nappeja ja mikään nappi ei ole lähimainkaan yhtä näppärästi käden ulottuvilla kuten pädissä. Hiiri taas vaatii vakaata kättä ja pienikin lipsahdus vie kameran varpaisiin tai taivaisiin jolloin vastapuoli saa vapaasti pistää pataan niin että soi. Toinen hiiren ongelma on kääntyminen sillä hiirimatto loppuu usein kesken, joten sitä joutuu hinkkaamaan ja herkemmälle säädettäessä on yliherkkyysongelmien vuoro. Pädiä ei ole itse tarvinnut säätää koskaan, ei edes silloin kun toiminnot eivät ole olleet samoissa paikoissa kuin yleensä.

Oman PC-pelaamiseni on pelastanut se että melkein kaikissa PC-peleissä on nykyään pädituki. Pädituen avulla pelit ovat itselleni yhtä nautinnollisia kuin konsoleillakin ja paljon nätimpiä, ellei sitten kaatumatauti ole peliin iskenyt (helvetin Crysikset!).

Lainaus käyttäjältä Angel of Death+

Toinen hiiren ongelma on kääntyminen sillä hiirimatto loppuu usein kesken, joten sitä joutuu hinkkaamaan ja herkemmälle säädettäessä on yliherkkyysongelmien vuoro.

Kuinka pienellä matolla pelaat? Minulla on ollut pienimmillään reilun kymmenen sentin käyttöalue, jolla tuli kyllä toimeen paremmasta tietämättömänä, mutta nykyinen pystyyn käännetty Goliathus on aika messevä. Siinä on siis varaa kruisailla yli 20cm edestä lyhimmälläkin sivulla. Vaatii jonkun verran totuttelua siirtää koko kättä hiirtä liikuttaessa, enkä ole vieläkään tottunut siihen tarpeeksi laskeakseni senssiä kunnolla. Nostelu kuuluu asiaan samoin kuin tähtäämisen summittaisuus pädillä. Joku tykkää, toinen ei.

Nuo mainitsemasi pelit ovat tapauksia, jotka eivät yksinkertaisesti toimisi pädillä ilman merkittäviä muutoksia pelimekaniikkaan. Eka Witcher on vahvasti hiirivetoinen peli, koska ots-kamera on mielestäni aivan karmea pelata. Se ei tuo peliin mitään uutta, selän takana olevia vihollisia ei näe ja wasd-kontrollit ovat todella leijuvat. Lintuperspektiivistä taistelu on mukavampaa ja klikkailemalla liikkuminen rentoa. Useimmat MMO:t eivät toimisi pädillä juuri mainitsemasi nappimäärän takia. TOR on muistaakseni WoWin tyyliin lock-on peli, joten pelkkä vihollisen valinta olisi tuskaa pädillä. Sitten on tietenkin se reppuviidakko. Pelottaa pelkkä ajatus pädillä selaamisesta.

Pelejä joihin on vaikuttanut konsolirauta
- Gtat juuri tuo mainittu Gta III, Vice City ja San Andreas loi perustan avoimen maailman pelien vitsaukselle, eli katoavat autot. Katsot toiseen suuntaan ja auto katoaa koska niitä oli rajoitttu konsolin muistin takia. Samoten ongelma että autoja on paljon samanlaisia näkymässä. Etsi tiettyäautoa, et meinaa löytää. Kun saat sen pöllittyä joka toisella vastaantulijalla on samanalainen.
- Crysis jo mainittiin
- Falloutit esim. pelimoottori sallii paljon paremapaa mutta graafisuus ja ihmisten määrä rajattu konsolien takia, öhöm eräskin lehti väitti että New Vegas tuntuu autiolta. Kumma juttu pari modia PC:llä ja elämää on. Itsellä on Fallouteissa UUdelleen respaawaat viholliset ja niiden määrä nousee tasojen nousun yhteydessä (Kuinkahan konsoli selviäisi 46 raiderista evergreen millissä). Samoin tekstuuripaketit on luokkaa paremmat kuin ne sutut jotka tuli pelin mukana.
- Samaa voisi sanoa Oblivioniin
- xbox360 jopa rajoitti Oblivionissa tietyn bugin korjaamisen, ksoka päivitys ei saa olla liian iso, pävitystä ei julkaistu sitten millekkään laitteelle. Sama on Fallout 3 ja New Vegas. Bugit on korjattu epävirallisissa päivityksissä PC:lle.
- Unreal tournamenteista ja Unrealista katosi konsoleille tulon jälkeen valikoita. Näissä oli asetuksia joissa määrättiin pelille annettava musitimäärä, nyt sitten muutetaan ini tiedostoa käsin ja siellä CacheSizeMegsiä. PC:llähän ei ole enempää muistia kuin konsoleilla. Pitäneekin kaivaa vanha UT2004 projekti esiin kun musit jyllää 16 GTssä.

- Padin näppäinten määrä on pakottanut laittamaan samaan nappiin liikaa toimintoja. Esim. elvytä kaveri ja kaappaa autoa samassa napissa repii hermoja jos kaveri on "kupsahtanut" Auton viereen.

Eihäm moita Oblivion, Skyrim, Fallout ja New Vegas voi edes pelata konsolilla, kun modit korjaa niin monta asiaa (Jopa bugit ja psyykkiset vartiat "Kolkkasin kaverin metsätiellä eikä kukaan nähnyt, mutta kaikki maailman vartiajat tietää minun tehneen rikoksen"),

Lainaus käyttäjältä SamTheFurious82+

PC:llä sekä konsoleilla pelejä tahkonneena voin hyvällä omatunnolla todeta että ei se pelien laatu ole raudasta kiinni millään muotoa.
Kuinka moni muistaa miten kävi GTA III:sen kun se tehtiin sekä PS2:lle sekä PC:llä, toimi edullisella konsolilla mutta vaati hillitöntä rautaa toimiakseen kunnolla PC:llä, kuitenkin ollen identtinen peli kummallakin.
Kun Crysis julkaistiin, pelintekijät väittivät ettei sitä voisi tehdä konsolille koskaan, mutta mitä tapahtuikaan vuosien jälkeen ? Peli on täysin sama vaikkakin grafiikkajippoja on jätetty vähemmälle, ja taas konetehoa vaadittiinkin murto-osa aikasemmasta.
Pointti on, että jos ja kun pelintekijä saa tehdä pelin välittämättä mahdollisista kone raja-aidoista, niin tuloksena on liki pelikelvoton tekele ellei ole ylimääräistä 2000 euroa pistää kiinni kun pelintekijä voisi "oppia" koodaamaan siten että vähempikin riittää.

Kuinka moni muistaa miten alkuperäinen Quake rupesi nytkimään jos ruudulle sattui vahingossa useampi kuin 3 vihua ruudulle yhtäaikaan, ja katsotaan nyt jotain Serious Sam pelejä joista kaksi ensinmäistä oli koodattu senverran hyvin että toimi vanhallakin koneella.

Konsolin ilmestyessä ei ole olemassa pelitaloa joka saisi täyttä hyötyä irti heti ensinmäisellä yrityksellä ja kestää liki koneen elinkaarren ennenkuin sellaista rajapyykkiä tulee vastaan koska koodaajat oppivat työssään tuntemaan laitteistoin jolle ne pelit tehdään, ja pelithän tehdään PC:llä, eli jos konsolipeli on täys shaibaa niin onko vika sitten koneissa joilla se tehdään vai .. ?

Loppujen lopuksi, oli sitten mitä mieltä tahansa niin likimain samoja pelejä me kaikki pelataan oli koneena mikä hyvänsä ja kaikki mahdolliset ohjaustavat on omaksuttavissa jos ja kun tahtoa riittää.

Sehän ei sinänsä ole PC:n vika, jos koodaajat on sen verran huonoja/laiskoja, että pc-käännöksestä tulee surkea, kuten GTA-pelien kohdalla. Kyllähän se Crysis on konsolilla selkeästi rujompi, on minusta lievää aliarviointia sanoa että "muutama graafinen JIPPO"-uupuu. Tiedä sitten lasketaanko esim. paremmat tekstuurit jipoiksi..

Eikä Crysis mikään pelikelvoton pc:llä ollut edes julkaisussa, eihän peliä pakko ollut pelata asetukset tapissa.

Enkä nyt ihan usko siihenkään, että koodareilla menisi kovin paljon aikaa oppia ne työkalut joilla pelit koodataan, vaan se RAUTA jolle pelit koodataan.

Tartun Trolliin

Lainaus käyttäjältä SamTheFurious82+

Kuinka moni muistaa miten kävi GTA III:sen kun se tehtiin sekä PS2:lle sekä PC:llä, toimi edullisella konsolilla mutta vaati hillitöntä rautaa toimiakseen kunnolla PC:llä, kuitenkin ollen identtinen peli kummallakin.

Ei muuten ollut. Pieni asia, mutta kun ohi meni auto, jonka halusit. Konsoleilla ikävän usein se katosi ennen kuin sain jonkun laiskan vekottimen U-Käännökseen. Samoin piirtoetäisyys oli suurempi. Rautaa vaati enemmän, koska peli oli konsoleille julkaistu. En nyt ole ihan varma, mutta käsittääkseni ero ei tule suoraan raudasta tai edes koodauksesta. Konsoleiden tekniikka tuki jippoja, joita raaka PC-Rauta ei tukenut. Eli tyyliin piirtoetäisyyden pudotus usvaan, lähialueelta piirretään vain näkyvät kohteet valmiiksi, sekä kulkusuunnassa olevat kohteet valmiiksi. PC otti isomman alueen huomioon, joka vaatii tehoja, mutta lopetti autojen katoamisen.

Lainaus käyttäjältä SamTheFurious82+

Kun Crysis julkaistiin, pelintekijät väittivät ettei sitä voisi tehdä konsolille koskaan, mutta mitä tapahtuikaan vuosien jälkeen ? Peli on täysin sama vaikkakin grafiikkajippoja on jätetty vähemmälle, ja taas konetehoa vaadittiinkin murto-osa aikasemmasta.

Raakateholla ei olisi ikinä riittänyt. Juuri näiden kehitystyökalujen avulla saadaan näyttävämpää pienellä teholla. yllättäen konsoleissa ja konsoleille näitä on. Raja alkaa onneksi häviämään. Myös PC:lle on olemassa monia uusia kikkoja, joilla pienemmällä teholla saadaan enemmän irti.

Lainaus käyttäjältä SamTheFurious82+

Kuinka moni muistaa miten alkuperäinen Quake rupesi nytkimään jos ruudulle sattui vahingossa useampi kuin 3 vihua ruudulle yhtäaikaan

Täh? Muistavan vain 20 ukkoja ampumassa singolla toisiaan samassa huoneessa ja edelleen pyöri. Tietysti jos kone oli aikoinaan mallia Helkama, niin aivan varmasti.

Lainaus käyttäjältä SamTheFurious82+

Konsolin ilmestyessä ei ole olemassa pelitaloa joka saisi täyttä hyötyä irti heti ensinmäisellä yrityksellä ja kestää liki koneen elinkaarren ennenkuin sellaista rajapyykkiä tulee vastaan koska koodaajat oppivat työssään tuntemaan laitteistoin jolle ne pelit tehdään, ja pelithän tehdään PC:llä, eli jos konsolipeli on täys shaibaa niin onko vika sitten koneissa joilla se tehdään vai .. ?

Se, että koodi kirjoitetaan PC:llä, mäkillä, täppärillä, läppärillä, kännykällä tai C64:llä ei tee peliä automaattisesti kyseisen koneen peliksi??? Surkea argumentti sinulla :)

Juu. Konsolien elinkaaressa tapahtuu monia innovaatioita. Silti kyse ei ole mistään muusta kuin näiden optimointien hallinnasta. Jos nämä jipot olisi PC koodauksessa ja tekniikassa mukana, niin pelit olisi aivan samoja, samalla teholla.

Lainaus käyttäjältä SamTheFurious82+

Loppujen lopuksi, oli sitten mitä mieltä tahansa niin likimain samoja pelejä me kaikki pelataan oli koneena mikä hyvänsä ja kaikki mahdolliset ohjaustavat on omaksuttavissa jos ja kun tahtoa riittää.

Juu. itse olen henkilökohtaisesti pelannut Super Marion joystickilla läpi. Ei se kyllä paras vehje ollut siihen puuhaan. Kaiken voi oppia.
Silti esim. FPS peleissä ei laiteta PC vs. Konsoli pelaajia samalle areenalle. Miksi?

Ihan yleisesti.
Leikin tuossa telkkari+kone combolla kun vice cityn ostin steamista 5€ nyt joulualesta.
Saahan siihen vaikka ja mitä grafiikan osalta, mutta pudotin asetuksista lähelle PS2:n tasoa ja aivan järjettömän sulavasti pyöri O_o Miksiköhän?
GTA 4:lla onnistui sama kikka? ja sehän on jo nykykonsolien peli? Eiköhän syy ole siinä, että PC pyörittää ihan omassa sarjassaan noita pelejä normaalisti ja käyttäjät ovat niihin tottunut.
Kun asetuksia muokkaa, niin tehovaatimukset laskevat samaa tahtia.

Pelien hinnoista oli joskus puhe. Tuossa viikkoja sitten alkoi PC pelaajien juhlinta ja visan vingutus. Steamin Pre-sale ja GOG:n alet, sekä suurin steamin jouluale. Kauheasti on tullut ostettua omaksi ja lahjaksi.
http://store.steampowered.com/ Onko konsoleilla hinnat tätä luokkaa alessa? nämä on siis tämän päivän tarjoukset ja vaihtuvat ajoittain. Esim. F.E.A.R 1-3 (sekä lisärit) 13€

Lainaus käyttäjältä Elligius

GTA 4:lla onnistui sama kikka? ja sehän on jo nykykonsolien peli? Eiköhän syy ole siinä, että PC pyörittää ihan omassa sarjassaan noita pelejä normaalisti ja käyttäjät ovat niihin tottunut. Kun asetuksia muokkaa, niin tehovaatimukset laskevat samaa tahtia.

Tähän väliin pitää todeta, että GTAIV:n pc-käännös on kämäisyydessään legendaarinen. Se kuulemma toimi moitteetta satunnaisilla kokoonpanoilla ja muilla riitti ongelmia. Osa probleemista on kai sittemmin korjattu, mutta optimointi ymmärtääkseni jättää vieläkin toivomisen varaa.

E: Luin vasta nyt tuon edeltäneen ajatuksella:

Lainaus käyttäjältä Elligius

Leikin tuossa telkkari+kone combolla kun vice cityn ostin steamista 5€ nyt joulualesta.
Saahan siihen vaikka ja mitä grafiikan osalta, mutta pudotin asetuksista lähelle PS2:n tasoa ja aivan järjettömän sulavasti pyöri O_o Miksiköhän?

Uskallan väittää, että mikä tahansa kaupan hyllyllä nököttävä läppäri jaksaisi pyörittää Vice Cityä nupit kaakossa, jos katsotaan puhtaasti tehoja. Yhteensopivuus olisi toki toinen asia. Mitä yrität sanoa?

Lainaus käyttäjältä Munkk1+

.
Tähän väliin pitää todeta, että GTAIV:n pc-käännös on kämäisyydessään legendaarinen. Se kuulemma toimi moitteetta satunnaisilla kokoonpanoilla ja muilla riitti ongelmia. Osa probleemista on kai sittemmin korjattu, mutta optimointi ymmärtääkseni jättää vieläkin toivomisen varaa.

Lähdetäämpä nyt siitä ettei GTA IV osaa edes käyttää nyky PC:eiden tehoja kunnolla. Itsellä huitelee CPU ja GPU käyttö ALLE 40%, riippumatta mitä pelissä teet. Täysillä asetuksilla tuota ei voi pelata tuon takia, vaikka tehoja riittäisi vaikka kuinka.

Lainaus käyttäjältä Elligius

Tartun Trolliin
Pelien hinnoista oli joskus puhe. Tuossa viikkoja sitten alkoi PC pelaajien juhlinta ja visan vingutus. Steamin Pre-sale ja GOG:n alet, sekä suurin steamin jouluale. Kauheasti on tullut ostettua omaksi ja lahjaksi.
http://store.steampowered.com/ Onko konsoleilla hinnat tätä luokkaa alessa?

Verrataan nyt sitten hintoja kun kerran haluat. Xboxin livessä maksetaan microsoft-pisteillä, joita järkevä kuluttaja saa hyvinkin halpaan hintaan. Otan kuitenkin pisteille lähtökohdaksi hinnan, jolla niitä saa ostettua milloin tahansa, vaikkei kovin kummoista tarjousta etsisikään. Eli lähtökohtaisesti 4200 pistettä = 38 euroa, ts. 100 pistettä maksaa noin 0,90 euroa. Tällä laskennolla päästään vertailemaan Steamin alehintoja Xboxin joulualeen. Seuraavassa joitakin esimerkkejä:

L.A. Noire
Steam 14,99 euroa, Xbox 1600p = 14,47 euroa

COD: modern warfare 3
Steam 44,99 euroa, Xbox 2400p = 21,71 euroa

DLC collectionit edelliseen
Steam 10,49 euroa, Xbox 600p = 5,43 euroa

Tony Hawk's Pro Skater HD
Steam 8,99 euroa, Xbox 600p = 5,43 euroa

Trine 2
Steam 6,49 euroa, Xbox 400p = 3,62 euroa.

Super Meat Boy
Steam 6,99 euroa, Xbox 600p = 5,43 euroa.

Lisää vertailuja voit tehdä täällä. Toki esimerkkejä löytyy paljon toiseenkin suuntaan. Olettaisin kuitenkin, että sinä elelet kuvitelmissa joiden mukaan vain Steamissa on hyviä tarjouksia, joten tuossa siis sinullekin hieman ajattelemisen aihetta noin alkuun.