Suuri Peliohjainkeskustelu / Foorumit / www.pelaajalehti.com
1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Suuri Peliohjainkeskustelu

IMAGE(http://i.imgur.com/azk5z.gif)

Nyt kun Next-gen -ketjussa aletaan taas tappelemaan ohjainten paremmuudesta niin rakennetaanpa oma areena sille.

Mikä onkaan se kaikista paras ohjain? Miksi? Onko liikeohjaus täyttä hömppää ja kosketusnäytöt paras juttu ikinä? Entä mitä voimme nähdä tulevaisuudessa? Kerro mielipiteesi, ja suuri väittely alkakoon.

Olen nyt itse huomannut paljon kommentteja Wii-ihmisiltä että Skyward Sword oli esimerkillinen näytös siitä mitä liikeohjauksen pitää olla, pitää vain pelata rauhallisesti ja käyttää suuria liikkeitä. Pah, sanon minä.

Itse kun pelaan pelejä, tahdon keskittyä itse peliin. Aina kun minulla on perinteinen ohjain kädessä, minä suorastaan unohdan että minulla on jotain kädessä. Vaikka pelissä liikkeet eivät olisikaan salamannopeita tuntuu se silti lähes siltä että "ajatuksen" voimalla liikutan pelihahmoa. Jos alan fyysisesti heilumaan tai huitomaan niin se rikkoo vähintäänkin immersiota äärimmäisen paljon. Joku voisi sanoa että 'päinvastoin', sillä silloinhan "tuntee olevansa itse pelihahmo jos sinäkin alat huohottaa miekkatappelun jälkeen". Toki se voi joillain toimia näinkin, mutta missä se rentoutuminen sitten on?

Jos minä pelaan peliä, niin tahdon rentoutua. Perinteisissä peleissä siis. Erikseen ovat kaikenlaiset äärimmäiset pelikokemukset kuten Dark Soulsit ja Super Meat Boyt, joissa joutuu kärsiä jos tahtoo olla hyvä. Silloin siitä on rentoutuminen kaukana. Onhan se itsestään selvää että liikeohjauksella pelattaessa ei ole kyseessä perinteinen pelikokemus, mutta mitä sillä sitten haetaan? En minä tahdo alkaa huiskimaan kädelläni uudessa Zeldassa, vaikka olenkin hyvässä kunnossa ja jaksaisin niin tehdä. Eivätkö liikeohjauksella pelaavat ihmiset tahdo rentoutua? Pitääkö kaiken olla suorittamista?

En tule itse koskaan tykkäämään liikeohjauksesta, koska se vie itseltäni peli-iloa pois. Se vähä mitä olen Kinectilläkin "pelannut" on ollut puhdasta urheilua. Toivon siis syvästi että perinteinen ohjain ei tule koskaan kuolemaan, eikä se kyllä oikeastaan voi edes, sillä on lukuisia pelityyppejä jotka eivät voisi millään toimia liikeohjauksella. Kosketusnäytöt sen sijaan ovat tervetullut asia, sillä lisänäyttönä toimiva kapistus lisänapeilla ei ainakaan ajatuksena häiritse. Mitä muuta tulevaisuus tuo tullessaan...voimme vain kuvitella. Mutta ainakin se tuo perinteiset ohjaimet seuraavassa Playstationissa ja Xboxissa.

Olen hieman reliikki näissä ohjainasioissa mutta tähän päivään mennessä Nintendo 64:n kapula on ollut käteen se kaikkein parhain, etenkin FPS pelien kanssa mm. Goldeneye, Perfect Dark, Turokit, Doom64 yms.
Itse kun omistan nykysukupolven kolme suurinta niin en ole kokenut epämiellyttäviä kokemuksia yhdenkään koneen ohjaimella, oli se sitten peruspädi taikka liikeohjaus kaikki on vain omaksumistavasta kiinni.
huolestuttaa vain se että jos ohjaimet alkavat menemään liikaa high tech osastolle, niin mikä mahtaa olla ohjaimen keskimääräinen elinikä, etenkin kosketusnäytöllä, nykymaailmassa kun tuntuu että älypuhelin pitää vaihtaa kolmasti vuodessa erinäisistä syistä jonka vuoksi itse olen pysynyt näissäkin "histoarian" haminassa käyttämällä wanhaa 3310 puhelinta.

Mikä ohjain parempi ? On liki turha kysymys koska se on tottumisesta kiinni, jos pelaa kaikilla yhtälailla, eroa ei kauheasti huomio mutta jos omistaa vain yhden konsolin, valinta on selvä se kuuluisa objektiivisuus puuttuu.

Tämän sukupolven paras ohjain on 360:n järkäle. Sanon tämän ilman varsinaista biassia tai xbotti-laseja, koska ostin aikoinaan 360:n yksinoikeuksien lisäksi ohjaimen takia. Muotoilu sopii käteeni kuin kapula olisi vain minua varten suunniteltu ja tattien sijoittelu toimii erinomaisesti. Puutteita ovat tattien suuret deadzonet ja Pringlesmodaamattoman d-padin karmeus. Eihän se korkean tason SF4:ään sovi paranneltunakaan, mutta toppaus teki siitä loistavan tasohyppelyihin ja muuhun 2d-menoon. Hyvänä lisäominaisuutena ohjainta voi käyttää akkuparistoilla, mikä lisää käyttömukavuutta huomattavasti.

DualShock on hyvä ohjain ja sillä olen pelannut vuosia kavereilla, mutta nykyisin se tuntuu käsissäni aavistuksen liian pieneltä, eivätkä kourani ole edes sieltä suurimmasta päästä. Tatteja vatkatessa ohjain ei tunnu niin hyvältä kuin x360-pädi ja liipasimethan ovat tunnetusti todella huonot. En myöskään pidä ristiohjaimesta niin paljon kuin ihanasti rapisevasta Prinkulalevystäni. Viimeinen voi tietenkin olla tottumiskysymys ja tappelupeleissä pleikkarin kapula on parempi. Tatit ovat erittäin jämäkät.

Wiin setti sopii käteen hyvin ja ajaa asiansa pelistä riippuen hyvin tai loistavasti, mutta liian monesti kaipaisi ihan nappia kaikille toiminnoille. Miksi Marion lyöti pitää tehdä huitomalla? Miksi nopea uinti tapahtuu huitomalla? Miksi lentohattu toimii huitomalla? Sehän on pelisuunnittelun syytä, mutta perinteisellä ohjaimella ei moisia murheita olisi...

Hienon kuvan Demppa laitoit alotukseen, tuo kinect... hurrdurr. Mutta niin tästä vanhoilla boardeilla todellakin keskusteltiin ja vieläkin olen samaa mieltä kuin silloin. Tähän päivään mennessä suosikkini ohjaimista on Xbox 360 ohjain. Todella hyvin käteen sopiva, painoa juuri mukavasti sekä napit ja etenkin tatit on juuri oikealla paikalla. Ainoat miinukset on perusmallissa oleva vähän jämä d-pad sekä bumperit voisi olla vähän jämäkämmät. Liipasimet ovat todella, todella hyvät joita ilman konsoleilla fps-pelaaminen tuntuu huonolta (PS3 ohjaimen semi-liipaisimet hyi vittu). Toivottavasti seuraavan sukupolven Xboxissa on samanlainen ohjain kuin nyt mutta nuo viat vaan korjattu. Mitään muuta en tuohon toivo, akku tietenkin on pakollinen uudistus.

Toinen aivan loistava on Gamecuben-ohjain. Kyllä, siinä on omat vikansa mutta ei ne haittaa. Tässäkin ohjaimessa on hyvät liipaisimet, nappien sijoittelu on juuri oikea ja omaan käteen ainakin sopii se kuin PS Vita perseeseen. Eli siis hyvin. Hieman turhan värikäs ja "karkkimainen" se on mutta ei sillä ole väliä jos pelaaminen sujuu hyvin. C-tatin muoto on aina vähän ihmetetyttänyt mutta ei sitä ole huono käyttää, en vain älyä miksei ole samanlainen kuin se pääasiallinen ohjaustatti. Kaikkiaan mainio ohjain jolla mielellään pelasi niin Metroid Primen tapaisia ammuskeluja kuin vaikkapa Marion tyylisiä hyppelyjä.

Dualshockiin olen tottunut vuosien aikana mutta ei se mitenkään ole kummoinen vehje. Isoin vika on se että ne tatit on ihan väärin. Toivoin että PS3:lla oisivat laittaneet kuten Xboxilla on mutta ei sitten. Monien pelien (etenkin ammuskelujen) pelattavuus paranisi huomattavasti jos ne muutettaisiin.

Kiva, että tästäkin tehtiin jälleen oma aiheensa. Yleisesti ottaen perusohjain on se paras ohjain, ainakin meikäläiselle. Koskaan en ole pahemmin lämmennyt liikkeentunnistukselle, enkä näin ollen myöskään wii remote -ohjaimellekkaan. Ja vaikka Wii U:n tablettiohjain sopikin yllättävän hyvin kätösiin, niin kyllä silti haluan mielummin sen "normiohjaimen".
Ja mitä tulee suosikkiohjaimiin, niin Dualshock on sen verran jo ollut vuosia käytössä, että on jo vaikeeta tottua muuhun. DS vaan sopii niin hemmetin hyvin käsiin ja hyvä nappisijoittelu, ettei edes halua koskea muihin ohjaimiin. Toki 360:n ohjain on myöskin hyvä, mutta eipä silti voita Dualshockia.

Dualshock on täyttä syöpää! Pidemmissä sessioissa kämmenet joutuu todelliselle koetukselle, kun pienestä ohjaimesta ei saa kunnon otetta. Liipasimet ovat päin persettä ja muutenkin koko ohjain tuntuu herkältä lelusta.
Liikeohjaus ei koskaan napannut, muttei mulla ole mitään sitä vastaankaan, ja kyllä sen kanssa pystyy elämään.
360 peruspädi on selvästi tämän sukupolven paras ohajain hyvän näppäinasettelun, jämäköiden liipasimien, sekä koon takia. Ja kokohan ratkaisee! Silti haikailen vielä vanhan boksin tiiliskiven perään, sillä kyseinen jätti istui pienissä kätösissäni kuin pallo Messin jalkojenvälissä.

Boksin ohjaimesta en tykkää. Eipä sitä ole kummemmin käytettyäkään, mutta kun on nuihin Pleikkarin omiin tottunut, niin aika erilaiselta se tuntuu. Aika pitkälti samanlaisia kaiketi, molemmissa omat plussansa ja miinuksensa. PS3:n ensimmäiset ohjaimet olivat tosin kiistatta romuja. Kevyitä ja silleen, mutta tatit aivan käsittämättömän huonoja. Pelitunteja kun kertyi kylliksi, niin tatit eivät enää pysyneet tasapainossa, vaan sojottivat minne sattuu ja hahmot liikkuivat itsestään. Siihen päälle helvetin moinen narina niin aivoinfarkti oli lähellä. Onneksi nuo ovat nykyään edes hippasen kestävämpiä...

Wiin kapulat ja liikeohjaus on kaksiteräinen miekka. Kun se ei toimi, niin se ei todellakaan toimi. Kun se taas toimii, niin se todellakin toimii. En oikein osaa samaistua siihen että liiketunnistuksen käyttämisestä tulisi suorittamista tai kummemmin hiki, kun ei itselleni ole koskaan semmoista käynyt. Kämmenet toki hionneet joskus. Ei ole tosin mitään urheilu/kuntoilupelejä pelattua. Tosin, kai sitä saa kaikissa peleissä hien pintaan jos oikein vetää tunteella.

Liikeohjauksesta ja ohjaimista en ole koskaan pitänyt. Xbox 360:n ohjain on selvästi se paras, dualshock 3 on ihan ok....siinä ei niinkään ärsytä tattien sijoittelu, vaan nimenomaan nuo surkeaakin surkeammat liipaisimet! Jos pystyisin, niin ehdottomasti pelaisin PS3 pelitkin 360:n ohjaimella, jota tulee PC:lläkin käytettyä hiiren ja näppiksen sijasta joissakin peleissä.

Tosiaan toivon, ettei seuraavan Xboxin ja PS4:n ohjaimiin mitään ylimääräistä härpäkettä ruveta lisäämään, mikä nostaisi ohjaimien hintaa ja seuraavan Boxin pystyisi ostamaan ILMAN Kinectiä kuten tähänkin asti. Ja Sony jos saisi euraavaan dualschock ohjaimeen nuo hirveät liipaisimet vaihdettua parempaan, niin ei etenkään FPS-pelien pelaaminen olisi tuskaa.

Gamecube ohjain on kyllä aivan uskomattoman mukava ohjain kädessä, muotoilu on lähes täydellistä. Harmi, että tatit eivät ole kovinkaan kummoiset (varsinkin kämäinen C-tatti) ja näppäintuntuma ja sijoittelu on kummallinen. Xbox 360-ohjain on myös minun suosikkini, ei ehkä ihan niin kiva kädessä kuin GC-ohjain mutta tatit ja nappulat ovat jämäkämmät, ja ah, jo Oselotin hehkuttamat liipaisimet ovat parhautta. D-padi on tosiaan kämäinen(tosin myös cube-ohjaimen d-pad on perseestä) ja bumberit hieman ihmeelliset. Ne tosin on varattu yleensä esim. esineiden käytölle tai kranaattien heittelyyn johon ne kelpaavat ihan hyvin. Boksin ohjainta käytän myös usein PC:llä pelatessa, ei vaadi lainkaan säätöä ja esim. tasohyppelyissä ja vastaavissa ohjain lähes aina näppis/hiiri-komboa parempi.

Dualshock ei oiken iske enää, kun on pelannut monilla paremmilla ohjaimilla. Suurin syy on varmaan tattien sijoittelu samalle tasalle. Ei vain ole läheskään niin miellyttävä tai tarkka tuntuma ohjaamiseen varsinkaan FPS-peleissä verrattuna esim. Xboxin ohjaimeen jossa analogitattien sijoittelu on epäsymmetrinen. Muuten ohjaimessa ei mitään isompia vikoja ole, toki ne "liipaisimet" ovat hanurista kuten Oselot myöskin sanoi. Ohjain tuntuu myös jostain syystä aivan liian kevyeltä. Kaipa se johtuu siitä, että on tottunut tuohon Xboxin järkäleeseen. Kukapa voisi väittää, ettei koolla ole väliä?

Wiimote+nunchuck toimii tietyissä peleissä hienosti. Ja onhan niissä sekin etu, että periaatteessa kuka tahansa voi ottaa ohjaimet käteen ja pelata jotain Wii Sportsia tai Wariowarea kymmenen sekunnin opettelulla. Motionplussalla varustettuna liiketunnistus on tarkkaa ja esim. Zeldan pelaaminen motella on hemmetin siistiä. Suurimpaan osaan pelejä käytän kuitenkin mieluummin classic-ohjainta, joka on myös ihan kelpo peli, vaikkei esim. Gamecuben ohjaimen tasolle omasta mielestäni yllä. Komea se kyllä on!

Vanhoista ohjaimista perinteinen NES-ohjain toimii aina, ja isoveli-SNES:in ohjain on vielä parempi, joskaan ei niin komea! Ehkä vammaisimpia viritelmiä ovat Dreamcastin avaruusalus ja N64:n yhtälailla toiselta planeetalta peräisin olevien kolmekätisten humanoiden ohjainsuunnittelu. Vihaajat vihaa, mutten koskaan ole pitänyt N64:n ohjaimesta. Ei siinä oikeastaan ole mitään hyvää. Mutta kyllähän sillä pelaa, kun sen verran hyviä pelejä ko. konsolille löytyy.

Dualshock on ollut minulle aina se "ainoa oikea" tapa pelata konsolipelejä. D-pad on täydellinen, tapit ovat taydelliset, näppäinsijoittelu on täydellinen ja kyllä, mielestäni Dualshockin liipasimissa ei ole mitään, ei yhtikäs mitään valittamisen aihetta. Xbox- ohjaimesta en ole koskaan pitänyt sillä se on omaan käteeni aivan liian iso, eikä tattien asettelu voi olla suuniteltu selvinpäin. Tämä xbox-ohjaimen kamaluus tosin voi johtua siitä että olen koko pienen ikäni pelannut Playstationilla. On kyllä tosiaan sääli, ettei esim. PS3-ohjainta voi käyttää xboxilla tai PC:llä. Seuraavan sukupolven ohjaimet saisivat olla universaaleja sopimaan kaikille laitteille.

En oikein ymmärrä tätä argumenttia, että Boxin ohjain olisi liian iso....onko PS-pelaajilla sitten luonnostaan pienemmät kädet? :D Onhan se toki hiaman isompi kuin Dualschock, muttei mitenkään merkittävästi....alkuperäinen Xboxin ohjain (mikä Dempan postaamassa kuvassakin näkyy) oli aivan järjetön möhkäle, siitä valittamisen vielä ymmärtäisikin, mutta v.2003 julkaistu S-malli, sekä sen pohjalta kehitetty 360-ohjain luulisi kyllä sopivan kenen tahansa käteen. Ja mikä sitten Boxin ohjaimen tattien sijoittelussa on mukamas niin hirveää?...oikea tatti on suurinpiirtein samalla paikalla kuin Dualshockissa, kun taas ainakin omalla kohdalla vasemman käden peukalo sijoittuu vaivatta/automaattisesti toisen tatin päälle....toki ymmärrän, että jos on kohta pari vuosikymmentä pelannut Dualshockilla, voi Boxin ohjaimella pelaaminen vaatia totuttelua, mutta eivät ne nyt niin radikaalisti eroa toisistaan......ja kyllä ne Dualshockin "läpsykät" ovat aivan järkyttävää kuraa verrattuna Boxin kunnollisiin liipaisimiin, kuka tahansa joka on molempia ohjaimia koittanut voi tämän itse todeta....itse olen yrittänyt etsiä jonkin toisen valmistajan muokattua dualshock-3 ohjainta, jossa liipaisimet oltaisiin suunniteltu paremmin, ja toisaalta PS3:lla en pelaa muuta kuin ne yksinoikeuspelit osittain myös tästä syystä.

Siitä olen kuitenkin LordBarkuksen kanssa samaa mieltä,että olisihan se mahtavaa, jos mitä tahansa ohjainta voisi käyttää valitsemallaan konsolilla, tai ainakin PC:llä, mutta tuskin seuraavassakaan pleikkarin DualShock-ohjaimissa tulee olemaan USB-johtoa/liitäntää.

Jonkinnäköisen mielipiteen taisin vanhoille boardeillekin pistää mutta tuleepahan uudestaan.

Eli siis ensin liikkeentunnistuksesta. Minulla ei ole sinänsä mitään kyseistä ohjaustapaa vastaan, varsinkin kun on Wiillä tullut runsaasti pelailtua, mutta jo aloitusviestissä mainittu myötähäpeä-huitominen on minullekin aika rasittavaa puuhaa. Eli siis pelikokemuksen kannalta ohjaimella ei niinkään ole väliä, mutta liikeohjauksesta mieluisinta on yksinkertaiset ranneliikkeet (no pun intended). Kinectistä en siis tämän vuoksi suostu sanomaan ainuttakaan positiivista sanaa.

Mutta sitten, "perinteisten" ohjainten henkilökohtainen Hall of Fame:

1) Yllätys yllätys, se kaikista eniten käytetyn konsolin ohjain osoittautui minullakin parhaaksi, eli lempiohjaimeni on oudonnäköinen, mutta ah, niin mukava Gamecube-ohjain. Sopii käteen täydellisesti, napit ovat jämäköitä mutta eivät liian jäykkiä ja yhdeksän vuotta vanha yksilöni toimii vieläkin. Moni muukin on jo maininnut tämän joten turha tätä kai on enempää perustella.

2) Kakkossijalle kipusi Xbox 360 -ohjain. En itse omista koko konsolia, mutta kavereilla on tullut pelailtua sen verran, että tämän paikan kyllä uskaltaa tälle antaa. Harvoin tulee vastaan näin hyvinmuotoiltua ohjainta. Suurennuslasilla etsimälläkään ei löydy yhtään ohjaimille tyypillistä kulmikkuutta ja hankaluutta, vaan kaikki on juuri siellä missä pitääkin. Minulle 360-ohjaimen D-Padi ei tuota ongelmia, ehkä koska en pelaa tappelupelejä, mutta pienenä valituksen aiheena tatit ovat hiukan liian jäykät. Etenkin urheilu- ja ajopeleissä tuntuu vaikealta tehdä pieniä hienosäätöjä liikkeeseen.

3) Viimeisenä paikkansa lunastaa (yllätyksellisesti?), ainakin yhdet haukut jo osakseen saanut, Segan viimeinen toivo eli Dreamcast-ohjain. Jos etsit jotakin poikkeuksellista, on ehkä syytä jättää tämä ohjain väliin (tietenkin VMU:ta huomioon ottamatta), mutta kaikki perusasiat on hoidettu poikkeuksellisen hyvin kotiin. Tatti on laadukas, liipasimet kaarevat ja muotoilukin on yllättävän mukava. En oikeastaan löydä mitään sen suurempaa valittamista Dreamcast-ohjaimesta, D-Pad on ehkä hieman korkea ja kiikkerä. Ehdottomasti laadukas ja aliarvostettu ohjain.

Lainaus käyttäjältä LordBarkus+

On kyllä tosiaan sääli, ettei esim. PS3-ohjainta voi käyttää xboxilla tai PC:llä. Seuraavan sukupolven ohjaimet saisivat olla universaaleja sopimaan kaikille laitteille.

PC:llä voi käyttää mitä tahansa ohjainta kunhan on oikeat adapterit ja ajurit. PS3-ohjaimen käyttöön PC:llä tarvitset vain Bluetooth-vastaanottimen (~5€) ja MotionJoy-nimisen ohjelman. Googletapa ja valaistu.

"PC:llä voi käyttää mitä tahansa ohjainta kunhan on oikeat adapterit ja ajurit. PS3-ohjaimen käyttöön PC:llä tarvitset vain Bluetooth-vastaanottimen (~5€) ja MotionJoy-nimisen ohjelman. Googletapa ja valaistu."

Juuh, kyllä minä tuota olen jo jonkin aikaa käyttänyt, mutta olisi mukavaa jos voisi käyttää plug n' play tyylisesti. Eipä tuo motionjoy paljoa säätämistä vaadi, mutta kuitenkin.

Ja ei se boxiohjaimen suuruus käsistäni johdu, R.A.T. vitostakin joutuu pitämään suurimmalla pituudella, jotta olisi käteen sopiva. Olen vain tottunut Dualshockiin.

En sen suuremmin nyt käy syynäämään ohjaimia mutta on sanottava että Dualshock 3 on kyllä aika perseestä. Perustelen sanojani ihan tuon akun ja lataussysteemin takia.

Sen tiedän että 360:nen ja Wiin ohjaimissa käytetään pattereita, ja verrattuna akkuun jota ei juuri ruuvailematta saa vaihdettua, on patterit miljoona kertaa käytännöllisempiä. Edes akkuparistojen puute ei ota päähän niin paljoa kuin tuo mitä PS3 tarjoaa.

Juu, toki jos paristoja ei ole minkäänlaisia lähistöllä niin ohjaimella ei tee mitään, toisinkuin PS3:ssa jossa tarvitsee vain laittaa piuha konsoliin kiinni. No hittolainen kun se piuha on aivan törkeän lyhyt ja jos ohjain ehtii jostain syystä kuolla niin ei se missään muussa laitteessa (kuten läppärissä) halua latautua. Toisinsanoen joudut istumaan noin metrin päähän mahdollisesti valtavaakin telkkaria, ja mikäs sen kivempaa. Yleensä olen pistänyt piuhan kiinni läppäriin (jota pidän Skypen ja Messengerin takia lähellä pelatessani) heti kun ilmoitus akun loppumisesta tulee, mutta tänäänkin jouduin sillä hetkellä hyppäämään muualle enkä ehtinyt tilannetta pelastaa. Nyt peli on sitten pausella ja odottelen tässä että ohjain saa sen verran virtaa, että voin jatkaa sen latausta läppärin kautta.

Toinen on sitten miksi paristot voittavat tässä tilanteessa on se, että uusien akkuparistojen (tai ihan tavallistenkin) hankkiminen tulee paljon halvemmaksi kuin uuden DS3 ohjaimen hankkiminen. Oikeasti, yksi DS3 maksaa yhden uuden pelin verran? En Wiimoteja ja 360:en ohjaimien hintoja ole katsellut mutta kai nekin ovat samaa luokka. Ainoa vaan että niitä ei tarvitse ostaa uusia heti kun ohjaimesta akku hajoaa.

Itse olen aina pitänyt tuota PS3:n systeemiä parempana. PS3 ja Wii löytyvät talosta joten erilaisiin systeemeihin on tottunut. Eivät ne akut ainakaan itsellä ole todellakaan niin heikkoja, että se mitenkään erityisemmin häiritsisi. Patteritkin kestävät toki oman aikansa, mutta aina se niiden ostaminen vatuttaa. PS3:lla lyöt vain narun kiinni masiinaan ja ohjain tankkaa itse itsensä. Johto voisi tosiaan olla pikkuisen pitempi, mutta elämässä on vain kestettävä vaikeitakin asioita. Sniff.

Lainaus käyttäjältä erakko

Toinen on sitten miksi paristot voittavat tässä tilanteessa on se, että uusien akkuparistojen (tai ihan tavallistenkin) hankkiminen tulee paljon halvemmaksi kuin uuden DS3 ohjaimen hankkiminen.

Eikö PS3-kapuloihin ole tarvikeakkuja? Vaihto-operaatio vaatii tietenkin tiettyä vaivannäköä, eikä akun laadusta ole usein takeita.

Lainaus käyttäjältä Muksu+

Patteritkin kestävät toki oman aikansa, mutta aina se niiden ostaminen vatuttaa. PS3:lla lyöt vain narun kiinni masiinaan ja ohjain tankkaa itse itsensä. Johto voisi tosiaan olla pikkuisen pitempi, mutta elämässä on vain kestettävä vaikeitakin asioita. Sniff.

Akkuparistoja voi ostaa neljän pakkauksissa, jolloin yhden parin loppuessa heitetään toiset sisään ja pelaaminen voi jatkua ilman piuhoja akkujen latautuessa muualla :) Muistan lisäksi lukeneeni jostain, että DS3-akun varaus kestää vain puolet patterikäyttöisen boksiohjaimen käyttöajasta. Lukemat taisivat olla luokkaa 20h vs. +50h. En osaa arvioida, toteutuuko tuo x360-luku minulla, kun ohjaimessa on perusparistojen sijaan akut.

E: Boksin virallinen akku on sitten oma lukunsa. Sillä saadaan puolet paristojen käyttöajasta, lataaminen ei tunnu onnistuvan kuin yhdessä erässä ja hinta on piuhan kanssa melkein sama kuin hyvällä 4 AA-akkua+laturi -setillä. Onneksi ymmärsin oman parhaani yhden M$-murkulan ostettuani. Tuli se kai ladattua melkein kymmenen kertaa.

Itsellä ps3:n kontrollereissa akku kestää aina riittävän pitkään, mikä siis tarkoittaa abaut kolmea pelisessiota, eli yleensä sen kolme päivää jos joka päivä pelaisin. Tietenkin tässä on se latausprobleema, mutta kahdella ohjaimella tuosta olen päässyt varsin hyvin irti. Toisaalta toinen näistä on mallia Sixaxis ja vaihto Dualshockista on aina hieman kirpeä. Jos boxilla pelaisin, ostaisin automaattisesti ladattavat duracellit. Vaikka patterit kauan kestäisivätkin, en yhtään pidä ajatuksesta, että niitä pitäisi olla ostamassa edes kuukauden välein.

Siis onhan se sanomattakin selvää, että Gamecuben ohjain on se paras ja pysyy kyseisellä korokkeella kunnes joku korjaa ohjainta sen verran, että c-tikku vaihdetaan parempaan ja lisätään vasemmalle puolelle toinen z-näppäin. Cuben ohjain sopii itselle sen verran hyvin käteen ettei siitä tuntuma enää parane ja kyllä laite kestääkin. Omallani on ikää sellaiset 10 vuotta ja ainut 'vika' on se, että pää tatista on kumi pinta osittain repeytynyt ja ohjain on kuitenkin nähnyt ainakin sen tuhat tuntia Smash Brossia ja Mario Partyjen näppäinten tuhoamis pelejä. Sen lisäksi täytyy sanoa, että yksi ohjaimen ehdottomasti nerokkaimpia tekoja oli uniikin muotoiset näppäimet, jolloin ne oppi tunnistamaan muodon perusteella eikä tarvitse käyttää aikaa eri merkkien opiskeluun näppäimissä.

Mitä liike ohjaukseen tulee niin olisi ollut todella hienoa jos esim. Skyward Swordissa olisi ollut mahdollisuus flipata ohjaus vasenkätiselle. Tuntuu nimmittäin vähän hölmöltä heiluttaa vasenta kättä ja katsoa kun, hahmon oikekäsi heiluu minne sattuu. Tämä aiheutti minulle myös useita 'desynkkejä' wiimoten kanssa. Kun minulla oli mote pysty asennossa sojotti linkin miekka jonnekin herran nivusten tienoille että yritäpä siinä sitten huitoa.
Plus liiketunnistus ei tule olemaan minulle erityisen houkuttelevaa ennen kuin saadaan kunnollinen force feedback mukaan.

Nyt on arvostelumeininki:

PlayStation-alustan parissa varttuneena sanon, että omaan käteen mahtuu parhaiten se perinteinen DualShock. Kivasti pysyy kädessä, eikä tarvitse puristella. En oikein ymmärrä kritiikkiä niitä liipaisimia kohtaan, kun minulla ei ole samanlaisia kokemuksia. Joskus outoja yhteysongelmia, eikä suostu yhdistymään langattomasti. Piuhan kiinnitys/Ohjaimen täysi lataus yleensä korjaa ongelman. 90/100

Kaverilla käydessä Xbox-ohjain pienen totuttelun jälkeen ajaa ihan hyvin asiansa, vaikka ohjaimen koko ja tatin paikka hieman ärsyttää. Nappien nimetkin tuppaa unohtumaan. 75/100

Wii-ohjain Nunchuckeineen on aika erilainen kokemus. Patterifiasko aina parin viikon välein ja ongelmat liiketunnistuksen kanssa raivostuttaa välillä, mutta kaikki unohtuu, kun edessä on hyvä peli. 80/100

Sitten arvostelun yllätys: Hyvä pelihiiri. 100/100

Kaikki perustuu mielipiteisiini ja kokemuksiini :)

Pleikkarin ohjain sopii ainakin omiin normi kokosiin miesten käsiin vallan maniosti. Ainoa mikä vähän nyppii on noi "liipasimet", mutta sekin varmaan korjaantuisi niillä real triggereillä. Eipä se lootankaan ohjain huono ole ja kieltämättä siinä on tattien sijoittelu vähän fiksumpi. Wiin kakesta ja nuntsasta en oikein ikinä oppinut tykkäämään vaikka sikon konsolilla tuli pelailtua, olivathan ne toki ihan mukavaa vaihtelua.

Tänään kun vihdoin sain kuunneltua Pelaajaboardcastin Nintendo 64 jakson, niin en voi kuin ihmetellä että miten ihmeessä joku voi pelata näin:

IMAGE(http://beatthegame.net/n64hand1.jpg)

Kun oikea ote on tämä:

IMAGE(http://storage.siliconera.com/wordpress/wp-content/uploads/2009/10/sp2_cv_rightposition.jpg)

Käsittämätöntä...löytyykö muita väärän otteen käyttäjiä?

Haha =D Ite oon aina pelannu tuollein ku alemmassa kuvassa ja muistan ku pienena jos joku aikuisista sukulaisista pelas 64 ne piti ohjainta kuten ylemmassa kuvassa ja sanoin et ne pelaa vaarin =P Tosin kun mukula olin ni oli mahdotonta pelaa toisin ku oli pienet kadet...

Lainaus käyttäjältä Demppa

Käsittämätöntä...löytyykö muita väärän otteen käyttäjiä?

Tuo koko N64-ohjain on jäänyt sellaiseksi mysteeriksi, että pelaan sillä vain kun on aivan pakko. Jostain kumman syystä siis esim. Ocarina of Timen pariin palatessa käsi hakeutuu aina sinne GC:n ja Collector's Editionin suuntaan, vaikka se alkuperäinenkin löytyy... jännää...

Mutta joo, pelaan N64:llä niin vähän, että mielipiteeni on yhtä tyhjän kanssa, mutta kun pelaan Zeldaa, on ote jokseenkin ylemmänlainen eli "väärä", kun taas Goldeneyessä ote on vasen käsi vasemmalla ja oikea keskellä. Näin saa ohjattua 007:n jalkoja ja tähtäystä erikseen. Koko tämä "oikea" ja "väärä" -keskustelu tuntuu täysin turhalta, koska voihan sitä pelata ihan miten haluaa, ja mikä omiin käsiin sopii. Toisin sanoen: uskon, vasta kun finngamer kertoo mikä on oikea tapa ;)

Luulin Norsukamman pilailleen castissa, kun sanoi pitelevänsä N64-ohjainta tuolla tavalla. EIHÄN KENELLÄKÄÄN VOI OLLA NIIN ISOT KÄDET. Ilmeisesti se on kuitenkin joillekin mahdollista. En tosin tähän hätään muista, missä pelissä tarvittaisiin ristiohjainta ja L-nappia enemmän kuin analogia ja Zetaa. Siispä vasemman käden pitely N64-ohjaimen vasemmassa kulmassa on harvoin kovin hyödyllistä.

Toisaalta mikäpä minä olen tuomitsemaan ketään näiden vauvamaisten töppökäsieni kanssa. :D

Pakko nyt kysyä kun kerran alkaa olla taas ajankohtaista, olenko ainoa Pleikkaristi jota oikeasti ärsyttää se että vasen tatti ja ristikkonäppäimet ovat "väärinpäin". "Oikean mallin" ollen siis 360:n ohjain.

Eikö ketään oikeasti ota päähän että joutuu vaikka toimintapeleissä vaihtamaan asetta/ammustyyppiä ristikolta samaan aikaan kun käyttää vasenta tattia? Vai onko kaikilla vaan sitten niin isot kädet tai pitkät sormet ettei tätä ongelmaa ole? Itse joudun tekemään hirveitä kurotuksia ja ohjaimen vääntelyjä kesken pelaamisen näissä tilanteissa. Vai onko ihmiset vaan sokeana tykästyneet kaikin puolin epäergonomiseen ohjainmalliin?

Itselläni ei ainakaan ymmärrys riitä kun alkaa liikkua huhua uuden Playstationin ohjaimesta ja kommentit ovat lajia "voi miten ihanaa kun eivät muuttaneet vasemman tatin ja ristikkonäppäinten paikkoja!". Niin, on se ihanaa kun pääsee kurottelemaan epämukavasti ohjaimen puolelta toiselle ja heiluttelemaan sitä palikkaa ympäriinsä jotta käsi ylettäisi haluamaansa paikkaan. Puhumattakaan siitä että joutuu keskeyttämään pelin liikkeen ihan vaan vaikka saadakseen peukalonsa paremmin tatille.

Ei sillä että Dualshockissa tuo olisi aivan vastenmielistä, siis loppupeleissähän valitan suhteellisen pienestä asiasta kun kuitenkin miljoonat ovat tottuneet siihen melkoisen sokeasti, eikä itseltänikään jää pelit tuon ohjaimen takia pelaamatta. Fakta kuitenkin on että pelit etenisivät mukavammin - ainakin meille pienikätisille ja lyhytsormisille - jos joka pelin "pikavalikko", ristikkonäppäin, olisi sillä paikalla mihin Microsoftilla (vaihteeksi) fiksusti ovat älynneet sen laittaa: lähemmäs oikeaa kättä, joka sitä toimintapeleissä hyvin usein kurkottelee.

Jopa Wiilläkin tämä on tehty kunniakkaasti, vasempaan käteen nunchaku jossa tatti sekä pari nappia, ja oikeaan Wiimote jossa nappuloiden lisäksi saa peukalolla hyvin käsiteltyä ristikkonäppäimiä. Vaikka kyseinen ohjain ei joka pelissä käytäkkään kaikkea liiketunnistuspotentiaaliaan niin on sanottava että kyseistä ohjainta on vaan helvetin miellyttävä pelkästään pitää käsissä. Jokainen nappula on helposti saatavilla.

Näin ollen toivoisinkin vuodetun PS4 ohjaimen prototyypin olevan vain pelkkä prototyyppi, saisivat nyt Sonylla viimein tajuta miten se ohjain tehdään mukavaksi. Jos tämän saisivat tehtyä, parannettua muotoilua ja ohjaimesta tosiaan löytyy kuulokkeille paikka sekä mikki niin voisin väittää että perinteisessä "kapulapohjaisessa" pelaamisessa ollaan lähellä sitä täydellisyyttä.

Niinno, jos nyt lyhyesti tuohon sinun kysymykseesi vastaan, niin itsellä ei ole ainakaan koskaan ollut ongelmaa tuon asettelun kanssa. Ei ole tullut sormet kipeäksi tai muutakaan ja minulla on myös lyhyet nakkisormet. Enemmän on tosiaan ongelmaa käyttää Xboxin asettelua, kun on tottunut käyttämään Pleikkarin ohjainta vuodesta 97. Silloin tosiaan tuntuu, että peukalo on oudossa (väärässä) asennossa.

Esitän sinulle myös vastakysymksen. Jos kerta vasen tatti on DualShock3:ssa (ja vanhemmissa) väärässä paikassa, niin miten on oikean tatin laita? Kuitenkin luulisi sen olevan sama asia, kun vaikka oikealla tatilla ohjailee kameraa ja sitten hakkaa näitä äksiä ja neliöitä, että siinä tulee myös sormet kipeiksi. Samalla tavalla sitä peukaloa pitää vääntää, eri käsi vain kyseessä.

Itse pidän siitä, että tatit ovat symmetrisesti eivätkä ole eri tasolla kuten Xboxin ohjaimessa. Omat käteni ovat jo aikojen kuluessa muovautuneet tähän asetteluun. Loppujen lopuksi tämäkin on vain mielipide- ja tottumiskysymys. Tai ainakaan en ole nähnyt yhtään tutkimusta joka todistaisi toisen tavan paremmuuden.

Lainaus käyttäjältä LordSipuli+

Esitän sinulle myös vastakysymksen. Jos kerta vasen tatti on DualShock3:ssa (ja vanhemmissa) väärässä paikassa, niin miten on oikean tatin laita? Kuitenkin luulisi sen olevan sama asia, kun vaikka oikealla tatilla ohjailee kameraa ja sitten hakkaa näitä äksiä ja neliöitä, että siinä tulee myös sormet kipeiksi. Samalla tavalla sitä peukaloa pitää vääntää, eri käsi vain kyseessä.

Hmmm... kiintoisa pointti. Vaan tavanomaisestihan ohjaimen oikealla puoliskolla sen verran monimutkaisempia funktioita, että edes yritys käyttää kaikkia oikean puolen nappuloita samaan aikaan on enemmän tai vähemmän mahdottomuus - ollen vähintään epämukavaa. Vasemalla puolella on sen verran yksinkertaiset funtiot näin yleensä, että helpottava korjauskin on jopa mukavuus huomioon ottaen realistinen.

Eli en sanoisi että ihan sama asia on, jollei sitten joku peli peilaa ohjaimen nappulat samoihin tehtäviin kummallekkin puolelle ja tällaisesta tapauksesta en ole kuullutkaan. On kuitenkin myönnettävä että joskus on tullut tilanteita joissa kaipaisi kolmatta kättä joka kaikessa melskeessä kykenisi liikuttamaan oikeaakin tattia... laittaisin tämän kyllä lähinnä pelisuunnittelun piikkiin.

Ja on minullakin ollut Dualshock kädessä PS1:n alkuajoista lähtien, mutta sitä suuremmalla syyllä alkaa pikkuhiljaa huomaamaan miten kehno - vaikkakin käyttökelpoinen - ohjain on kyseessä.

Lainaus käyttäjältä erakko

Pakko nyt kysyä kun kerran alkaa olla taas ajankohtaista, olenko ainoa Pleikkaristi jota oikeasti ärsyttää se että vasen tatti ja ristikkonäppäimet ovat "väärinpäin". "Oikean mallin" ollen siis 360:n ohjain.

Toiset tykkää siskosta, toiset veljestä.

Omiin käsiin sopii Pleikkarin ohjain Boksin ohjainta huomattavasti paremmin, enkä osaa oikein samaistua ongelmaasi. Ei minullakaan mitkään koripalloilijan sormet ole, mutta eipä ole tuommoisia ongelmia koskaan ollut. Tuollakin ohjaimella omat faninsa, joten olisihan Sony kusaissut heidän päälleen jos olisivat vain suoraan kopioineet Boksilta ohjaimen.

Itse en ole koskaan tajunnut, että miten se vasen tatti voi muka olla väärässä paikassa. Jos sitä oikeaa tattia pystyy käyttämään sillä oikealla peukalolla hyvin sekä boxilla että pleikkarilla niin miksi ihmeessä se vasen peukalo ei pysty käyttämään tattia joka on samalla tavalla aseteltu. Tuossa nyt ei vaan ole mitään järkeä.

Lainaus käyttäjältä partajeesus

Itse en ole koskaan tajunnut, että miten se vasen tatti voi muka olla väärässä paikassa. Jos sitä oikeaa tattia pystyy käyttämään sillä oikealla peukalolla hyvin sekä boxilla että pleikkarilla niin miksi ihmeessä se vasen peukalo ei pysty käyttämään tattia joka on samalla tavalla aseteltu. Tuossa nyt ei vaan ole mitään järkeä.

Koska ristikkonäppäinten sijainti. Lue vaan nuo minun tekstit tarkempaa niin ymmärrät mitä tarkoitan.

Itse ainakin tykkään DualShock:ista.

Lainaus käyttäjältä erakko

Vaan tavanomaisestihan ohjaimen oikealla puoliskolla sen verran monimutkaisempia funktioita, että edes yritys käyttää kaikkia oikean puolen nappuloita samaan aikaan on enemmän tai vähemmän mahdottomuus - ollen vähintään epämukavaa. Vasemalla puolella on sen verran yksinkertaiset funtiot näin yleensä, että helpottava korjauskin on jopa mukavuus huomioon ottaen realistinen.

Hetkinen, tämä menee jo jotenkin yli epäloogisesta ja tulee toiselta puolelta takaisin. Siis koska vasemmalla kädellä ei tarvitse liikutella peukaloa tatin ja ristikkonäppäimen välillä, täytyisi tatti siirtää sellaiseen paikkaan, jossa tuo liikuttelu olisi (sinun mielestäsi) helpompaa, mutta oikealla kädellä tuota liikuttelua tehdään jatkuvasti, joten oikean tatin täytyykin olla ongelmallisessa paikassa? Vai miten tuo menee?

Itse olen huomannut, että boksin ja pleikkarin ohjaimet ovat sen verran eri lailla muotoillut, että kädet asettuvat niiden ympärille eri lailla. Tästä syystä peukalot asettuvat boksilla lähelle vasemman tatin ja kuvionäppäinten sijaintia ja etusormet ovat liipasinten kohdalla. Tällöin olkapäänapit jäävät aavistuksen verran epäoptimaalisempaan paikkaan.

Pleikalla taas peukalot ovat mukavasti tattien päällä ja etusormet L1:n ja R1:n kohdalle. Etusormia voi helposti siirtää myös L2:n ja R2:n päälle, mutta jos niitä tarvitaan paljon, tulevat keskisormet yksinkertaisesti apuun.

PS3:n ongelmat ovat järjettömän paskat liipasimet sekä kupera tatin pinta. Boksilla taas tattien liiallinen jäykkyys, ristiohjain, paino ja ladattavan patterin onneton kesto. Molemmat ohjaimet kuitenkin tekevät sen, mitä pitääkin ja PS4:ssä on kuvien perusteella perinteiset ongelmat korjattu.

Lainaus käyttäjältä jryi

Hetkinen, tämä menee jo jotenkin yli epäloogisesta ja tulee toiselta puolelta takaisin. Siis koska vasemmalla kädellä ei tarvitse liikutella peukaloa tatin ja ristikkonäppäimen välillä, täytyisi tatti siirtää sellaiseen paikkaan, jossa tuo liikuttelu olisi (sinun mielestäsi) helpompaa, mutta oikealla kädellä tuota liikuttelua tehdään jatkuvasti, joten oikean tatin täytyykin olla ongelmallisessa paikassa? Vai miten tuo menee?

Selkeästi olen yksin ongelmani kanssa kun pointtiani ei ymmärretä, vaan en kyllä käsitä miten ihmisillä on näin toivottoman symmetriseksi jämähtänyt ajattelutapa. Tai ylipäätänsä miten kukaan ei ole vaivaantunut tästä.

Mitä tarkoitin tuolla siis että totta kai oikealla puolella ohjainta ei tarvitse tatin ja nappuloiden paikkoja vaihtaa kun ohjaimen oikealla puolella tehdään loppujen lopuksi paljon erillaisempia asioita kuin vasemmalla. Vasen puoli on tyypillisesti aina ollut liikettä varten kun taas oikea komentoja varten. Näitä puoliskoita hallitaan ihan eri tavoilla, symmetria ei ergonomian kannalta ole mielestäni parhain asettelu jos vasemmalla puolella on tarkoitus vielä painella niitä vasemman tatin yläpuolella olevia nappuloita samalla kun tattia käytetään.

Paras ohjain on räiskintä peleihin move ohjaimet,niillä minä tarkemmin osun kohteisiin ja move on muutenkin
fiksuin keksintö muihinkin peleihin.Tatti ohjain ei oikein mihinkään käy minulla ainakaa.

Microsoft Wireless Speed Wheel on hassu keksintö! Tuossa siis videotestausta kyseisestä molikasta.

Sain noita ostettua alennusmyynnistä peräti kaksi kappaletta aikoinaan. Vaikka muovinen, hevosenkengän mallinen ja ilmassa veivattava "ratti" aiheuttaakin ajatuksena pahoinvointia, olen positiivisesti yllättynyt ohjaimen laadusta. Itse tosin pelaan ajopelejä sen verran vähän, ettei Speed Wheeleille ole ollut aivan tolkuttomasti käyttöä. Forza 4:n parissa sentään olen kaahaillut antaumuksellisesti monesti Pelaajaboardcastin nauhoitusten aikaa.

Tuli muuten mieleeni, että ajopelien pelaaminen Xbox Onen padilla saattaa olla siisti kokemus, kun kerran liipaisimet on varustettu force feedbackkiin verrattavissa olevalla teknologialla. Forza 5 alkaa jo kuumottaa...

Loistava arvostelu jälleen kerran! Nimenomaan tuosta ajotuntumasta on ollut epäilyksiä, että onko mitenkään merkittävästi parempi kuin padilla pelatessa. Täytyypä ihan harkita tuon ostamista nimenomaan Forza-sarjan pelejä, Dirt 3:sta ja Shift pelejä ajatellen, Coolshopista näyttäisi saavan 30e hintaan yhdessä Sega Rallyn ja 3kk Live Gold-jäsenyyden kanssa

https://www.coolshop.fi/catalog/product/77213-wireless_speed_wheel_with_sega_rally_download_3_mth_gold_bundle_x360

Sega Rally kuitenkin poistui hiljattain Xbox Live Arcaden valikoimista, joten pelin lataaminen tuskin enää onnistuu?....No eipä silti paha hinta kun 3kk Live aikaa mukana

Lainaus käyttäjältä Kakkuonhyvaa+

Itse ainakin tykkään DualShock:ista.

Niin minäkin. Paljon enemmän kuin jätti Xbox ohjaimesta. En sano mitään pahaa Xbox ohjaimesta, mutta ei sovi pieniin käsiini.

Gamecube ohjaimesta tykkäsin paljon itsekkin.

Boxin ohjainta ja DualShockia vertailessa käteen sopii paremmin Boxin ohjain. DS tuntuu vieläkin jotenkin oudolta kädessä, pieneltä ja muoviselta. Liipasimet Boxin omassa on myös todella hyvän tuntuiset. Tattien sijoittelu DS:ssa on myös outo (ehkä juurikin tuon Gamecube ohjaimen vuoksi), tatit samalle tasolle on kyllä ainakin paperilla ergonomisesti luonnollisempi kuin boxin "toinen ylhäällä ja toinen alhaalla", mutta se että ne on niin keskellä ohjainta ja niin lähekkäin ei vaan toimi itselle yhtään. WiiU ohjaimessa tatit tuntuu olevan ainakin paperilla järkevimmin, mutta en ole sitä käytännössä päässyt kokeilemaan.

Se on vielä Boxin omasta sanottava, että meikäläisen käytössä niitä on menny paskaksi joku 3-4 muutaman vuoden aikana. Vasen tatti hajoaa ensimmäiseksi, ja varsinkin sen painonappi (toimii miten sattuu ja ylä ja ala-asennoissa ei ota enää painallusta), Call of Duty ja NHL on varmaan suurimmat syypäät tähän. Seuraavaksi hajoo olkain napit, jotka sisältää muuhun ohjaimeen verrattuna erittäin pieniä "tuki paloja" mitkä käytössä katkeaa ja olkain ei ota enää painallusta kuin toisesta laidasta.

GameCuben ohjain on itsenikin suosikki. Ainoa moitittava asia löytyy ristiohjaimen jäykkyydestä, mutta eipä sitäkään tarvinnut paljoa GameCube peleissä käyttää. Joskus ojaimen kanssa tulee ongelmia Wiin Virtual Consolesta ladattuja SNES pelejä pelatessa, mutta sekin johtuu vain siitä että Nintendo ei ole antanut mahdollisuutta muokata kontrolleja.

En ole koskaan erityisemmin pitänyt PS:n ohjaimista. Vasemman puoleinen tatti on minunkin mielestäni aivan väärässä paikassa. Ohjaaminen tuntuu jotenkin epämukavalta, kun tattia pitää kurotella peukalolla. Sama ongelma on Wiin Classic/Classic Pro ohjaimen kanssa. PS ohjaimissa on häirinnyt myös se, että niissä ei ole tarpeeksi isoa "pitelykahvaa". PS4:n ohjaimessa tuo asia näyttäisi olevan korjattu, mistä pisteet sille.

Wiin Mote ja Nunchuck ovat puolestaan hieman ristiriitainen tapaus. Joihinkin peleihin kyseiset mulikat sopivat kuin veitsi voihin, mutta joitakin pelejä on todella epämukava pelata niillä. (Esimerkiksi Super Smash Bros. Brawlia.) 2D tasoloikissa Wii mote poikittain on erinomainen ohjain, kunhan siihen liiketunnistuksen avulla ei tehdä mitään tärkeitä liikkeitä. Donkey Kong Country Returnsissa tuli joitakin ongelmia liiketunnistus pelleilyn kanssa, mutta siihen tottui ajan kanssa.

Xbox 360 ohjaimesta minun on paha sanoa yhtään mitään, kun en ole päässyt kuin pari kertaa sitä kokeilemaan. Silloinkin kyseessä taisi olla jokin 3rd party ohjain, joten paha lähteä arvioimaan sen pohjalta. Tatti oli ainakin sijoiteltu oikein ja muotoilu oli hyvä. Pidin enemmän, kuin PS:n ohjaimista.

Lainaus käyttäjältä Wapazi

Vasemman puoleinen tatti on minunkin mielestäni aivan väärässä paikassa. Ohjaaminen tuntuu jotenkin epämukavalta, kun tattia pitää kurotella peukalolla.

Mutta oikealla kädellä tämä kurottelu ei tunnu muka "epämukavalta"? sehän on ihan samassa kohtaa.
PS3:sen ja Xbox360:sen välinen koko ero on naurettavan pieni, molemmat sopii normaalin ihmisen käsiin, tatit ovat eripäin muuten näppäimet ovat aikalailla samoissa kohdin, tai no pleikkarissa on leveämmin nappulat sioteltu. Joten jos on pleikkarin ohjain liian pieni käteen niin on myös xboxin ohjain, ja sama toistepäin. Xboxin ohjain on vain vähän pidempi, niin se varmaan hämää joitain luulemaan että se on muka paljon isompi.

Lainaus käyttäjältä gurgi+

Lainaus käyttäjältä WapaziVasemman puoleinen tatti on minunkin mielestäni aivan väärässä paikassa. Ohjaaminen tuntuu jotenkin epämukavalta, kun tattia pitää kurotella peukalolla.

Oikean puoleisella tatilla ei ole niinkään väliä, kun sitä käytetään harvemmin. Yleensä vain kameran/osoittimen kääntelyyn.

Lainaus käyttäjältä Wapazi

Lainaus käyttäjältä gurgi+Lainaus käyttäjältä WapaziVasemman puoleinen tatti on minunkin mielestäni aivan väärässä paikassa. Ohjaaminen tuntuu jotenkin epämukavalta, kun tattia pitää kurotella peukalolla.
Oikean puoleisella tatilla ei ole niinkään väliä, kun sitä käytetään harvemmin. Yleensä vain kameran/osoittimen kääntelyyn.

Mutta oikealla puolella on muita peukun tarvitsemia nappeja, joten joutuu useasti "kurottelemaan" kääntääkseen kameraa, kuin taas vasenkäsi voi levätä vasemman tatin päällä melkein kokoajan. Tps yms. vapaakamera peleissä sitä kameraa käytetään kokoajan ja fps:sä, jos pelaa vain 2D pelejä sun muita autopelejä, niin ymmärtää sen tatin käsittelyn vaikeuden. Muuten tuossa höpötyksessä ei ole järjen hiventäkään.

Tosin itse kun pelaan ne peukut ovat aina tateilla ja siitä sitten kurotellaan niihin muihin nappeihin, luulin että sellainen on ihan normi pelityyli.

Lainaus käyttäjältä gurgi+

Tosin itse kun pelaan ne peukut ovat aina tateilla ja siitä sitten kurotellaan niihin muihin nappeihin, luulin että sellainen on ihan normi pelityyli.

En tiedä mikä on "normaali" tai erikoinen, mutta itselläni on aivan toisin päin. Playstation-ohjaimen kanssa sormet lepäävät normaalisti ristiohjaimen ja toimintanappien päällä. Toki räiskintäpeleissä sormet ovat jatkuvasti kiinni analogitateissa, joista sitten tarpeen tullen kurottelen muualle. Normaalisti kuitenkin pidän peukut mukavasti erossa analogeista. Tämä on toki riippuvainen siitäkin, kuinka ohjain lepää kätösissä, itselläni ohjain on varmaankin syvemmällä kämmenten syövereissä kuin vaikkapa sinulla.

Tajusin muuten vasta nyt, miksi Wii U:n Pro Controllerissa tatit ovat kaikkia muita nappeja ylempänä. Miten olen saattanut olla näin sokea? Luulin tähän asti, että kyse on vain itsetarkoituksellisesta erilaisuuden tavoittelusta, mutta ratkaisun ansiosta Super Nintendo-pelien pelaaminen Pro Controllerilla on nautinnollista.

IMAGE(http://oyster.ignimgs.com/wordpress/stg.ign.com/2012/10/Wii-U-SNES-Controller-610x326.jpg)

Mulla on varmaan jotenkin erikoinen ote sillä ohjain on aina ihan hemmetin vinossa käsissä. Luulisi tuolla otteella hahmon juoksevan pitkin seiniä, mutta jotenkin tuohonkin on mukautunut. Huomatkaa myös todella ergonominen peliasento :D

En ole ohjainta päässyt kokeilemaan, mutta voisin kuvitella, että juuri tuo Wii U Pro controller on ainakin tattien sijoittelun puolesta paras vaihtoehto. Kun kädet laittaa rennosti ohjaimen päälle, on tatit juuri sielä missä peukalotkin.

Lainaus käyttäjältä Vulpes Arctos+

Lainaus käyttäjältä gurgi+
Tämä on toki riippuvainen siitäkin, kuinka ohjain lepää kätösissä, itselläni ohjain on varmaankin syvemmällä kämmenten syövereissä kuin vaikkapa sinulla.

Itselläni ei ohjain kosketa kämmeniä, mulla sen verran pitkät/isot kädet(jos pistää kämmenet kiinni ohjaimen reunoihin, niin peukut menee ristiin ja etusormen varret vaan osuu L1,2 ja R1,2 näppäimiin.)

Pieni kysymys xbox 360 ohjaimesta. Ostin gamestopista 31.10.2013 ja nytten oikea liipaisin ampuu itestään ja vasen tatti liikuttaa ukkoa itestään vasemmalle ja ei toimi klikkaus siinä (eli ei voi sprintata). Elikkä onko vika missä? ja onko tämmönen yleistä? pystyykö jotenkin resetoimaan vai onko oikeasti ohjain jo sökönä yhessä päivässä.

Lainaus käyttäjältä FatTepi

Pieni kysymys xbox 360 ohjaimesta. Ostin gamestopista 31.10.2013 ja nytten oikea liipaisin ampuu itestään ja vasen tatti liikuttaa ukkoa itestään vasemmalle ja ei toimi klikkaus siinä (eli ei voi sprintata). Elikkä onko vika missä? ja onko tämmönen yleistä? pystyykö jotenkin resetoimaan vai onko oikeasti ohjain jo sökönä yhessä päivässä.

Voipi olla että olet saanut ns.maanantai kappaleen itsellesi. Jos ohjain tekee joka kerta ihan samaa, niin käy ihmeessä vaihtamassa, kun kerta takuu on voimassa.
Voin sanoa että itselläni on vain yksi boksin ohjain "levinnyt" ja siihenkin vaadittiin satoja/tuhansia pelitunteja, eli ei se ihan yleistä pitäsi olla(siitäkin on rikki vain vasen tatti, joka ei keskity enää niin hyvin)

Onko tuossa 12gb:n Ps3:ssa ihan normaali ohjain vai joku "hinnat alkaen"-padi?

Tuntuu ihan lelulle käsissä ja jotenkin "huteran" oloinen. Muistaakseni PS2:n ohjain oli aika jämäkkä, kultaako aika muistot?

^^ En ole 12gb:n ps3 ohjaimia päässyt hypistelemään, mutta voisin kuvitella että ihan samanalainen se on mitä muutkin. Ps3:n ohjaimet nimittäin nitisevät ja natisevat jos niit puristaa kovaa, ja tuntuvat myös omasta mielestä juurikin hieman huterille.

Lainaus käyttäjältä ExPReS

Onko tuossa 12gb:n Ps3:ssa ihan normaali ohjain vai joku "hinnat alkaen"-padi?

Tuntuu ihan lelulle käsissä ja jotenkin "huteran" oloinen. Muistaakseni PS2:n ohjain oli aika jämäkkä, kultaako aika muistot?

Ps3 ohjain on kevyempää ja ohkaisempaa muovia. Ps2 on palsumpaa minkätakia ohjain myös painaa enemmän. Vanha Ps1 eka dual shock vasta onkin jämerää tekoa, se painaa kuin synti tänäpäivänä. Ja ei kyllä ole mukava pelailla koko päivää.

Kaikki mallit kestää erittäin isoa väkivaltaa :D Kokeiltu on...