Next-Gen (PS4, Xbox One, Wii U) / Foorumit / www.pelaajalehti.com
1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus

Jännitys tiivistyy, nimittäin seuraavan konsolisukupolven suhteen. Activisionin Bobby Kotick on meinaan toimitellut, että ensi vuonna olisi tulossa yksi uusi "Next-Gen"-konsoli markkinoille haastamaan Wii U:ta. Hemmo uskoo että molemmat tulevat menestymään. Onko se uusi Xbox vai Playstation, vai kenties joku aivan "uusi" tulokas.. SEGA pöhäps? En usko että Bobi kuitenkaan OUYAA lausunnossaan tarkoittaa.

Itse laitan sentin likoon Xbox 8720:n puolesta.. 8)

[i]Edit:[/i] [ Original Source ]

Eiköhän se ole Xbox720 tai PS4. Paha sanoa kumpi. Melkein veikkaisin että X720. Tai Xbox Loop, millä nimellä se tuntuu nykyään usein kulkevan huhuissa.

Xbox Loop, eli LooBox. Get it? Höhöhöö. Uusia aseita seuraavaan sukupolveen.

http://www.techspot.com/news/50843-final-issue-of-xbox-world-reveals-details-on-microsofts-xbox-720.html

:D

Lainaus käyttäjältä realgamer

http://www.techspot.com/news/50843-final-issue-of-xbox-world-reveals-details-on-microsofts-xbox-720.html

Mikkisoftallakin ollaan sitten katseltu Omenaa, mikäli tuo design on lopullinen ;) Ei mikään hirvitys, mutta kiiltävät reunat + mattapintainen keskusta eivät toimi keskenään. Myos tuo metallinen "raita" näyttää halvalta noin koholla. Näyttää varmaankin paremmalta "oikeissa" kuvissa tai livenä.

Kuulkaas! Nyt olisi luvassa "salaista tietoa" Microsoftin seuraavasta konsolista (konsoleista?): Huhujen mukaan seuraavasta Xboxista nimittäin julkaistaisiin kaksi erilaista mallia, toinen hardcore-pelaajille ja toinen kasuaaleille. Onko tässä nyt sitten sama juttu kuin Wii U:ssa, että julkaisevat konsolin kahdella erikokoisella tallennustilalla ja hieman eri varustein? Ehei, itse ajattelin sitä otsikon luettuani, mutta HUHU ainakin väittää että olisi tulossa kaksi tekniikaltaan ihan eritasoista laitetta. Kasuaaliversiolla ei pystyisi pelaamaan viimeisimpiä "Blockbuster-pelejä", mutta siinä olisi Windows 8 -käyttis, ja sillä voisi käyttää ja ladata Livestä pelejä. HC-versio luonnollisesti sisältäisi sitten tehokkainta rautaa mitä ikinä on uskallettu lyödä pakettiin järkevällä hinnalla, niin että se voisi mennä vielä kuitenkin mukavilla määrillä kaupaksi.

Mielestäni tuo strategia voisi olla nykypäivän pelimarkkinat tuntien järkeväkin veto, mutta toisaalta tuo kyllä lokeroi pelaajia entisestään eri leireihin. Mutta niinhän se menee, että kunnon peliharrastajilla se vaatimustaso onkin hieman eri tasoa, kuin satunnaisemmilla pelaajilla. Mitäs mieltä olette asiasta, mikäli tässä nyt on minkäänlaista totuuden siementä?

Olisihan se ainakin valmistajalle mielestäni isoa plussaa, jos halvempi kasuaalikone olisi tavallaan Apple TV:n kaltainen multimedialaite, jolla voisi sitten nimenomaan pelata niitä kasuaalipelejä muun digikuvaleffamusiikkirumban lisäksi. Ja jos laitteen nimestä poistettaisiin sana 'Xbox', niin ei menisi porukka niin paljon sekaisin. Tuosta ei mielestäni kannata lähteä nostamaan raudan tasoa (eli hintaa) enää ylemmäs, ellei se hardcore-malli ole sellainen tehomylly, joka olisi monta kertaa casual-mallia tehokkaampi. Meinaan vain sitä, että olisi se jännää jos kaupoissa kasuuaalikone maksaisi vaikka 250e ja pelaajien malli 350e. Ennemmin suuret erot kuin mitättömät uudistukset!

Nimistrategiana pelkkä Xbox voisi kieltämättä toimia oikein mainiosti. iPadien kanssa se toki oli hieman hämmentävää, mutta edellisen Xboxin tulemisesta on jo tovi ja niitä tuskin marketeista enää saa.

Lainaus käyttäjältä Galactus

Wii U:ssa kaikki ei ole paremmin kuin Boxissa ja PS3:ssa.

Wii U CPU and GPU Clock Speeds revealed, slower than PS3/360:
http://gamingbolt.com/wii-u-cpu-and-gpu-clock-speeds-revealed-slower-than-ps3360

Vähemmän RAM:ia:
http://gamingbolt.com/wii-u-ram-is-43-slower-than-ps3360-ram

Pelit näyttävät samolta kuin boxin ja pleikan.

Ainoa asia mikä on oikeasti huonommin WiiU:ssa kuin PS3:ssa ja X360:ssä on CPU. Äkkiseltään tämä voisi tuntua ratkaisevalta, mutta WiiU:ssa oleva GPU tukee GPGPU ominaisuutta. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että GPU voi tehdä sitä laskemista mikä kuuluisi CPU:lle. Ja vaikka WiiU:n GPU on muutaman sukupolven vanhaa tekniikkaa, se on uudempaa ja tehokkaampaa tekniikkaa kuin PS3:n RSX ja X360:n Xenos. Joten WiiU:n rauta on tehokkaampaa kun otetaan tämä huomioon.

Ja muistin nopeus...tällä tasolla se ei ole suuri ongelma. Varsinkaan jos ajatellaan grafiikkaa. Huomattavasti tärkeämpää on että sitä on tarpeeksi.

Pelit ehkän näyttävät vielä samalta, koska kukaan ei tunne tekniikkaa. Ne paranevat kyllä. Ja PS3:n ja X360:n julkaisussa ei tainnut olla juurikaan 720p pelejä, jos muistan oikein. Ja esim. Halo3 ei ole natiivisti 720p. WiiU:n pelit ovat käsittääkseni kaikki 720p.

Lainaus käyttäjältä JayeizH+

WiiU:n pelit ovat käsittääkseni kaikki 720p.

Lukemani mukaan monet Wii U:n multiplattareista kärsivät frame dropeista. BlOps 2:n kampanja pyörii pahimmillaan alle puolet x360-version ruudunpäivityksestä ja lukemat käyvät jopa alle 30 fps, kuten käy toistuvasti myös Arkham Cityssä. Mass Effect 3 kuulemma notkahtaa hieman sairaalassa, jossa on huomattava määrä NPC:itä, ja joissain sattumanvaraisissa paikoissa, mutta muuten peli pyörii yhtä hyvin kuin boksilla.

Nämä toki johtunevat hitaasta prosessorista ja GPGPU-tekniikan outoudesta. Välin luulisi katoavan, kun tuota näyttistä osataan hyödyntää tehokkaammin. Bayonetta 2 toivottavasti antaa paremmin suuntaa konsolin tehoista.

E: Se pitää lisätä, että tämän päivän pelit ovat teknisesti huomattavasti vaativampia kuin boksin julkaisupelit, joten Wii U suoriutuu siinä mielessä paremmin. Konsolin imago ottaa kuitenkin osumaa, kun samat pelit pyörivät paremmin seitsemän vuotta vanhalla raudalla.

Voisin itse helposti kuvitella että ainoa parannus mitä konsoleihin saadaan tulevassa sukupolvessa, siis Sonyn ja Microsoftin osalta, on suurempi muistikapasiteetti. Toki päivittyneet prosessorit ja muut härpäkkeet, mutta en millään voi uskoa että graafista ulosantia voidaan halvalla parantaa enää paljon. Keskityttäisi siis vain tekemään sulavampi ja ripauksen tarkempi kokemus nykyisillä grafiikoilla. Miksi ihmiset edes kaipaavat fotorealismia? Kyllä videopelin pitää näyttää videopeliltä. Simulaattorit sitten erikseen, mutta niitä varten voikin harrastaja ostaa parin tonnin tietokoneen.

Innovaatioita tosiaan kaivataan, ja kuten jo Xboxin smartglass on näyttänyt niin hekin aikovat panostaa siihen että peleissä voisi hyödyntää toista näyttöä, kuten Wii U:ssa.

Hämmästyttävää tosiaan että U takeltelee niin kovasti, mutta kaipa kaikki riippuu optimoinnista. Luulen että yksinoikeudet joita ei muilla konsoleilla nähdä tulevat pyörimään Wii U:lla oikein mallikkaasti.

Peliala kaipaisi jotain piristystä realistisuuden tavoitteluudelle, mutta onhan sille selvä tilaus. Kaikki Codit, Halot Unchartedit, GoWit, GeoWit,...kaikilla on selkeästi realistinen ote pelin ulkonäköön vaikka muu osa olisikin satua. Joten tällöin mennään siihen suuntaan.

Jossain vaiheessa kyllä tulee seinä vastaan realistisuuden tavoittelussa, se on aika varma. Mutta en usko että se tulee vielä. PC -puolella kuitenkin on jo realistisempia ja hienompia pelejä. Ja kehittäjillä on jännä tapa aina keksiä jotain mikä vaatii aina enemmän ja enemmän tehoja, ilman grafiikankin parantamista. Simulaatio, tekoäly ja satunnaisuus nostavat usein laskennan määrää. En ihmettelisi jos maailmassa olisi joku hullu (Molyneux?) joka haaveilisi pelistä joka luodaan juonta lukuunottamatta aina satunnaisgeneraattorilla peliä aloitettaessa (karkeasti sanottuna). Kyllä niitä hulluja ideoita löytyy.

Itse toivon edelleen että kehittäjät tarttuisivat pelien pituuteen. 10h pelin pitäisi olla jo pidemmän puoleinen ja 7-8h normaali, lyhyempikään ei olisi synti. Mass Effectit jne. tietty erikseen, mutta esim. juuri tullut Darksiders II. Miksi ihmeessä pelin pitää olla niin pitkä? Kehittäjillä olisi useita syitä tehdä peleistä lyhyempiä. Halvempi, riskittömämpi, ostetaan nopeammin uusi peli, koukuttaminen, jne. Ja mikä mahdollisuus se olisi tuoda uusi sarja markkinoille. 5-8h ensi seikkailu, ja jos myynnit pitävät, jatko-osaa tilalle. Ja kun pituus on tuon verran sitä ei tarvitsisi odottaa vuotta. Tietysti tässä on myös se että, jos pelit pienenevät, myös hintojen pitäisi laskea. Mutta jos pelit ovat lyhyempiä ja halvempia niitä ostettaisiin enemmän. Ja kun useammalla olisi mahdollisuus testata vieraitakin sarjoja, tulot tuskin ainakaan pienenesivät.

Mutta tuo toive tuskin ikinä toteutuu...

Viime viikollahan oli netti taas kovasti täynnä Wii U:lle naureskelevia viestejä, kun muuan Hector Martin -niminen "kuuluisa" hakkeri julkaisi tiedot, että Nintendon uuden konsolin CPU rutkuttaa vain 1.24 GHz:n kellotaajuudella. Mediassakin käsiteltiin asiaa niin kuin tieto olisi tarkoitettu vain sitä varten, että päästäisiin naulaamaan Nintendoa TAAS oikein kunnolla. Kukaan ei ottanut esille sitä tosiasiaa, että kyseinen herra kuitenkin mainitsi päätelmissään, että vaikka tulokset kertovat taajuuksien jäävän PS3:n ja Xbox 360:n prossuistakin alhaisemmaksi, se ei tarkoita että laite olisi jotenkin heikompi.

Nyt samainen kaveri on ollut taas asialla, ja kertonut Twitterissä seuraavaa:

Lainaus

If you want more evidence that MHz isn’t everything, a little birdie points out that Durango (Xbox 720) is specc’ed to have a 1.6GHz CPU.

— Hector Martin (@marcan42) december 1, 2012

Laajempi tilitys Hector Martinilta noista taajuuden merkityksistä:

Lainaus

It seems Microsoft has decided to go for lower speed CPU’s as well. After all, new CPU’s are structurally superior to the ones 7 years ago and they are more efficient, and faster. It’s not known or rumored what the Nextbox’s GPU will run at, but the Wii U already has a head start with it’s GPU running at a solid 550MHz, and while slower, is much more efficient than the Xbox360’s 700MHz. As was stated in this report from Nate, the Wii U uses a GPGPU, a GPU which does some of the basic calculations the CPU normally does. Unless Microsoft decides to put a GPGPU in its new console, the Wii U might have the edge this time around. This is without thinking about the PS4 that will most likely come, and the beast it might be, although Sony isn’t doing well at the moment.

It seems more likely the Wii U will be in the same league as the PS4 and the Nextbox the next generation. Sony can’t afford any risks with a new console, as its game department is the only thing that makes a profit for them at the moment. A high price will be one of those risks, and they can’t do what they did last generation, namely selling the PS3 at a ridiculous price, and with a loss per sold console. Microsoft might have deep pockets, but these pockets aren’t bottomless pits. They can’t do what Sony did last generation. The best thing for them is to make a relatively cheap console, where they make some profit. These consoles will undoubtedly have a higher price than the Wii U, but compared to last generation they have to be cheap. No one but the fanboys wants a $500 console again.

It’s good the Wii U isn’t far behind next generation. We can get some great multi-platform games, without having to worry about these games being reduced to rubble, like what happened with the Call of Duty games on the Wii. Developers have mostly complained about the slow CPU, but when they figure out how to use the GPU in the right way, we are able to get some good next-gen games.

[ [url=http://www.zeldainformer.com/news/comments/rumor-nextbox-cpu-clocked-at-1.6ghz-wii-u-isnt-far-behind]Source[/url] ]

Lainaus käyttäjältä Mikanes+

Developers have mostly complained about the slow CPU, but when they figure out how to use the GPU in the right way, we are able to get some good next-gen games.

Juurikin näin. En tiedä kuinka WiiU voisi olla X720:n tai PS4:n tasolla. Voisin kuitenkin veikata että muistia on enemmän, GPU on uudempi jne. Joten kommentin "It’s good the Wii U isn’t far behind next generation" otan pienellä varauksella. Vaikka kyllähän tuossakin myönnetään että ero tulee, mutta ero ei olisi suuri. No, aika näyttää.

Mutta se on aivan varmasti totta että WiiU pelit eivät nyt ole lähelläkään sitä mitä ne ovat kun kehittäjät oppivat käyttämään GPGPU tekniikkaa.

Lainaus käyttäjältä JayeizH+

En tiedä kuinka WiiU voisi olla X720:n tai PS4:n tasolla. Voisin kuitenkin veikata että muistia on enemmän, GPU on uudempi jne. Joten kommentin "It’s good the Wii U isn’t far behind next generation" otan pienellä varauksella. Vaikka kyllähän tuossakin myönnetään että ero tulee, mutta ero ei olisi suuri. No, aika näyttää.

Prossun puolesta luulisi ainakin tulevan kaulaa, kun kaikki huhut viittaavat vähintään neliytimiseen myllyyn 720:n sisuksissa. WiiU:n sydän saa sykkiä kohtalaisen tehokkaasti, jos se meinaa pärjätä huhuttuilla yhden ytimen ja 300MHz:n hidasteilla. Ihmettelen, jos kilpailijat eivät mene muistissa ja näyttiksessäkin ohi, koska Nintendolla on kallis ohjain ja he myyvät konsolia siitä huolimatta vain hieman tappiolla. Muut tulevat varmaankin ottamaan enemmän takkiin tai ainakin toivon niin. Muuten 1080p ja 60fps voivat jäädä haaveeksi.

Kaikki voittaisivat, jos seuraava sukupolvi olisi tasainen, mutta Wii U:n specsit eivät taida olla lähelläkään sitä, mitä next-geniltä on toivottu. X360 oli paperilla melko lähellä silloisia tietokoneita (Xenon, 3 ydintä @3,2GHz ja Xenos->X1800, ATIn lippulaiva, julkaistu '05 syksyllä), mitä ei voi sanoa edes yleisimmistä 720 huhuista (prosessorissa 4-6 ydintä (@1,6GHz?) ja HD6670, 2 vuotta vanha, alinta keskitasoa). Kesällä toivottavasti ollaan jännän äärellä.

Lainaus käyttäjältä Munkk1+

Kesällä toivottavasti ollaan jännän äärellä.

Toivottavasti, koska alkaa pikku hiljaa porukkaa tuntuvasti kyllästyttää nykyvehkeet. Itse ainakin kyllästyisin ensi vuoden E3-presentaatioihin, jos emme näe mitään muuta kuin pelejä, lukuja, lupauksia ja liikeohjausta. Sony ja Microsoft, tehkää meidät iloisiksi jälleen.

Ja sitten toiseen asiaan.
Tämä voi kuulostaa melko jännältä ja epätodennäköisesltä, mutta pidän kuitenkin yhtenä pienenä vauhtoehtona, että Sony ja/tai Microsoft julkistaisivat uudet konsolinsa jo ensi vuoden alussa järjestettävillä CES-elektroniikkamessuilla. Noilla messuilla näemme kaikki tulevan vuoden uutuuslaitteen, joten jos konsolijulkistukset tapahtuisivat CESsissä ja pilkunviilaus sitten E3:ssa ja lopullinen julkaisu jouluksi. Koska konsolit toimivat nykyisin jo melkoisina mediatoistimina, niin en näe mitään syytä,miksei niitä voisi esitellä CES-presentaatioissa. Porukkaa alkaa väsytää puolentoista tunnin pressit, vai??

Toivottavasti Sony ja Microsoft tekevät kunnon konsolin, jossa on normaali ohjain, eikä mitään kosketusnäyttöjä tai liikkeentunnistus (kinect, wii) add-on:ia. Kyllä niissä ohjaimissa jotain hienoa voi silti olla esim. Rec- nappi, jota painamalla voisi kaapata gameplayta ja ottaa screenshotteja. Nintendo voi yksin yrittää mullistaa pelaamista niillä härpäkkeillään, mutta kunnon perinteistä ohjainta ei voita mikään.... Ellei puhuta NES- palikasta, joka on sitten asia erikseen. :)

Lainaus käyttäjältä Jamzu98+

Toivottavasti Sony ja Microsoft tekevät kunnon konsolin, jossa on normaali ohjain, eikä mitään kosketusnäyttöjä tai liikkeentunnistus (kinect, wii) add-on:ia. Kyllä niissä ohjaimissa jotain hienoa voi silti olla esim. Rec- nappi, jota painamalla voisi kaapata gameplayta ja ottaa screenshotteja. Nintendo voi yksin yrittää mullistaa pelaamista niillä härpäkkeillään, mutta kunnon perinteistä ohjainta ei voita mikään.... Ellei puhuta NES- palikasta, joka on sitten asia erikseen.

Tässä normaali ohjain jutussa, jos nyt vihjaat GamePad ohjaimeen, niin se on aikas normaali. Paitsi se näyttö. BO2 pelissä mininäyttö toimii hyvin. Ja siksi voi sanoa, että Wii U:n BO2 versio on paras, kun on vaan plussaa. Jos joku ei tiedä, niin siitä näkee asetukset, ison kartta, aseet ja se juttu mistä voi siirtää GamePad:iin.

Mutta, jos tulevaisuudessa kosketusnäyttö ohjaimet on normaaleja?

Lainaus käyttäjältä Jamzu98+

Toivottavasti Sony ja Microsoft tekevät kunnon konsolin, jossa on normaali ohjain, eikä mitään kosketusnäyttöjä tai liikkeentunnistus (kinect, wii) add-on:ia. Kyllä niissä ohjaimissa jotain hienoa voi silti olla esim. Rec- nappi, jota painamalla voisi kaapata gameplayta ja ottaa screenshotteja. Nintendo voi yksin yrittää mullistaa pelaamista niillä härpäkkeillään, mutta kunnon perinteistä ohjainta ei voita mikään.... Ellei puhuta NES- palikasta, joka on sitten asia erikseen.

Jos haluat klassisen ohjaimen niin sitten kannattaa vaan pysytellä vanhemmissa konsoleissa. Ei jarruteta kehitystä, kosketusnäytöissä ja liiketunnistuksessa on aivan tajuton potentiaali.

Lainaus käyttäjältä erakko

Jos haluat klassisen ohjaimen niin sitten kannattaa vaan pysytellä vanhemmissa konsoleissa. Ei jarruteta kehitystä, kosketusnäytöissä ja liiketunnistuksessa on aivan tajuton potentiaali.

Niissä on potentiaalia, mutta miltei kaikki tähänastiset yritykset tehdä hc-pelejä ovat kärsineet liiketunnistuksesta. Super Mario Galaxy olisi paljon mukavampi ilman vatkauslyöntiä ja jopa Skyward Swordin miekkailu häiritsee pelinautintoani. Wiin Metroid Primet (+ muut vastaavat) ja Dance Central taitavat olla ainoat esimerkit peleistä, joissa liiketunnistus on ainoastaan parantanut pelikokemusta. Metroiditkin olisivat toki olleet erittäin pelattavia perinteiselläkin tattiohjauksella hiirestä puhumattakaan. Pelkkä kosketusnäyttö sopii lähinnä vuoropohjaisiin strategiapeleihin, lauta- ja pikkupeleihin sekä DS-tyylisiin elämyksiin.

Meiltä puuttuu vielä se THE peli, joka ehdottomasti vaatii liiketunnistuksen, hyödyntää sitä pelaajaa ärsyttämättä ja on todella hyvä core-peli. Johan sellaisia on kuusi vuotta yritetty vaihtelevin tuloksin ja nyt Nintendonkin ideat pyörivät kakkosnäytöllä kikkailussa. Täppäriohjain on hieno idea, mutta mitään tajunnanräjäyttävää en usko näkeväni. Johan meillä on ollut DS ja iPhonet. Uusi Fatal Frame/Project Zero Wii U:lle olisi kieltämättä siisti.

Lainaus käyttäjältä Munkk1+

Niissä on potentiaalia, mutta miltei kaikki tähänastiset yritykset tehdä hc-pelejä ovat kärsineet liiketunnistuksesta. Super Mario Galaxy olisi paljon mukavampi ilman vatkauslyöntiä ja jopa Skyward Swordin miekkailu häiritsee pelinautintoani.

Meiltä puuttuu vielä se THE peli, joka ehdottomasti vaatii liiketunnistuksen

Itselleni SS oli juurikin se peli mikä todisti, että liiketunnistuksella voi tehdä todella siistejä juttuja. Ohjaus oli saatu toimimaan niin hyvin, että miekka tosiaan heilui samassa tahdissa pelaajan kanssa. SS:n pelaamisen jälkeen on jotenkin vaikeaa kuvitella, että taisteleminen hoidettaisiin vain painelemalla yhtä nappulaa. SS vihollisetkin reagoivat hienosti pelaajan liikkeisiin ja yleensä kämmenet hikosivat, mutta hikoilun jälkeen palkkiona oli yleensä äärimmäisen hyvä fiilis kun olet voittanut taistelun. Saas nähdä mitä Wii U:n kosketusnäyttö tuo tullessaan.

Wiillä pelaamani Metrod Primet ovat myös tehneet liiketunnistuksella paljon kivoja asioita.

Lainaus käyttäjältä Jamzu98+

Toivottavasti Sony ja Microsoft tekevät kunnon konsolin, jossa on [b]normaali ohjain[/b], eikä mitään kosketusnäyttöjä tai liikkeentunnistus (kinect, wii) add-on:ia. Kyllä niissä ohjaimissa jotain hienoa voi silti olla esim. Rec- nappi, jota painamalla voisi kaapata gameplayta ja ottaa screenshotteja. Nintendo voi yksin yrittää mullistaa pelaamista niillä härpäkkeillään, mutta kunnon perinteistä ohjainta ei voita mikään.... Ellei puhuta NES- palikasta, joka on sitten asia erikseen.

Mikä on normaali ohjain? Jos tarkoitat esim. DualShockia, niin onneksi olkoon, sellainen tulee hyvin todennäköisesti löytymään myös seuraavasta Sonyn konsolista.. vaihtoehtoisena! Jos laitteessa on taaksepäin yhteensopivuus, niin sillä voi pelata sitten vanhoja pelejä, mutta pidän sitä suoranaisena ihmeenä, jos sekä Sony että Microsoft julkaisisivat uudet konsolinsa pääohjaimenaan "tavallinen" pädiohjain. Jo pelkästään valikkojen käyttö konsolissa muuttuu paljon mieluisammaksi kosketusnäytön tai Wiimoten tyylisen liiketunnistuskapulan avustuksella. Nykyään jo telkkareissakin yleistyvät nuo "motion kontrollit", koska laitteissa on jo nykyään kaikenmaailman SmartTV-hässäkät ja nettiselaimet, että olisi kidutusta käyttää niissä perinteistä kaukosäädintä.

Mitä peleihin tulee, niin itse olen sitä mieltä, että kyllä nuo perinteiset peliohjaimet ovat hyviä moniin peleihin, mutta kyllä uudenlaisia tapoja tarvitaan pelien ohjaamiseen ja hallitsemiseen. Tai no uuden ja uuden, kun onhan tuo liikkeentunnistus ja kosketusnäyttöohjaus olleet Nintendon laitteissa jo 6-7 vuotta. Mutta hienoa että kaksi mahtavaa ohjaustapaa on yhdistetty kotikonsoliin, koska pari viikkoa Wii U:ta käyttäneenä ei ainakaan itselläni olisi motivaatiota palata vanhaan. Tuo hyllyllä notkuva Xbox 360 tuntuu jo nyt niin "Last-Geniltä" kuin olla ja voi. Ei siis pelien, vaan käytettävyyden puolesta. Itselläni löytyy boksille about 40-50 hyvää tai erittäin hyvää peliä, joista löytyy (aika paljonkin) niitä pelaamattomia, eli ihan kokonaan ei sekään pölyyntymään jää. Wiille sama homma, mutta Wii lähtee kaappiin NES:n, SNES:n, N64:n ja GameCuben kaveriksi, koska U:lla senkin pelejä voi pelata.

Lainaus käyttäjältä Munkk1+

Wiin Metroid Primet ([b]+ muut vastaavat[/b]) ja Dance Central taitavat olla ainoat esimerkit peleistä, joissa liiketunnistus on ainoastaan parantanut pelikokemusta.

[i][b]Metroiditkin[/b] olisivat toki olleet erittäin pelattavia perinteiselläkin tattiohjauksella hiirestä puhumattakaan.[/i]

Eli käytännössä kaikki FPS-pelit olisivat parempia liikkeentunnistuksella (en puhu kinectistä) kuin perinteisellä tattiohjaimella. Ihmettelen miksi Move ei ole yleistynyt noissa PS3:n räiskinnöissä, koska ainakin oman näkemykseni mukaan jo Wiimote + Nuncha -yhdistelmä hakkaa tuon analogiohjauksen 700 - 0. Onko edes uusimmissa CoD:issa Move-tukea? Wii U:n Black Ops 2:ssa voi pelata Wiin ohjaimilla ja uudella GamePadillä, niin en näe mitään järkevää syytä käyttää tuossakaan Pro Controlleria (tietämättömille: Wii U:n "normaali ohjain"). Ja Jamzulle ja muillekin tiedoksi, että ei tuo Wii U:n GamePadi pelikäytössä tunnu sen ihmeellisemmältä kuin muutkaan ohjaimet, sillä ei kymmenisen senttiä enemmän leveyttä merkitse mitään. Eikä se ohjain paina, joten kyllä sillä useamman tunnin pystyy pelaamaan vaikka ei punttiksella kävisikään.

En haluaisi nähdä edes pahimman vihamieheni pelaavan Metroidia hiirellä, hyi s*a*ana! Tähtäys kyllä olisi bueno, mutta että pyöriä "morffipallona" näppäimistöllä! :D

ED: Onko kukaan nähnyt miltä näyttää Sony PS4 oikeasti?

Lainaus käyttäjältä Mikanes+

Ihmettelen miksi Move ei ole yleistynyt noissa PS3:n räiskinnöissä, koska ainakin oman näkemykseni mukaan jo Wiimote + Nuncha -yhdistelmä hakkaa tuon analogiohjauksen 700 - 0

Itse en pelaisi kunnon hc-kilpaurheiluräiskintää Movella, koska ainakin hahmon kääntyminen 180 astetta on mielestäni aika tyhmää puuhaa. Ja hidastakin vielä. Perustan siis vastaukseni Portal 2:n ja inFamous 2:n Move-ohjaussysteemeille, jossa tähtäin vedetään ruudun sivulle, ja silloin hahmo alkaa vasta kääntymään. Mielestäni tuo vain ei toimi nopeatempoisissa peleissä. Portal 2:ssa kyllä, mutta inFamous 2:sen kanssa meinasi mennä hermot, kun sähköpallot vain menevät kaukaa ohi (käsi tärisee, ja kamera sen huomaa). Leikkimielisempiin sotatikku-ukkopeleihin liiketunnistus sopisi lisähupina.

Itse toivoisin liiketunnistuksen jäävän Super Mario Galaxyjen tasolle, jossa luodaan pilviä yms. ohjainta ravistamalla. Ja olisi se aika kivaa Ratchet & Clank -pelissä kerätä pultteja kursorilla.

Lainaus käyttäjältä Muksu+

Lainaus käyttäjältä Munkk1+
Itselleni SS oli juurikin se peli mikä todisti, että liiketunnistuksella voi tehdä todella siistejä juttuja. Ohjaus oli saatu toimimaan niin hyvin, että miekka tosiaan heilui samassa tahdissa pelaajan kanssa. SS:n pelaamisen jälkeen on jotenkin vaikeaa kuvitella, että taisteleminen hoidettaisiin vain painelemalla yhtä nappulaa. SS vihollisetkin reagoivat hienosti pelaajan liikkeisiin ja yleensä kämmenet hikosivat, mutta hikoilun jälkeen palkkiona oli yleensä äärimmäisen hyvä fiilis kun olet voittanut taistelun. Saas nähdä mitä Wii U:n kosketusnäyttö tuo tullessaan.

Tämä on kyllä äärimmäisen totta. SS oli todellinen "proof of concept" liikkeentunnistusohjaukselle ja paluu perinteisempään ohjaukseen, jossa miekkaa heilutetaan nappia painamalla olisi mieletön harppaus taakseppäin (pelkään pahoin, että näin tulee käymään Wii U:n Zeldan kanssa). Ohjaus vei Zeldan ja samalla pelaamisen ihan uudelle tasolle ja tunnelma oli tosiaankin eeppinen esim. juuri lopputaistelussa, jossa örkkiarmeijat rynnivät päälle ja miekkaa sai heiluttaa kuin Braveheartissa konsanaan. Harmi vaan, että ensimmäinen täydellisen toimiva liikkeentunnistusta hyödyntävä "HC-peli" (inhoan tuota termiä..) tuli Wiin elinkaaren lopussa. SS:n olisi pitänyt olla se julkaisupeli....

Sama pätee FPS peleihin. Kerkesin tottumaan Wiimote FPS-kontrolleihin pelatessani Goldeneyetä, jonka jälkeen siirryin pelaamaan jotain FPS:ää 360:llä. Siirtymä takaisin perinteiseen tattiohjaukseen tuntui aivan massiiviselta harppaukselta taakseppäin. Wiimotella pelatessa ehti tottumaan siihen, että kädessä on joku palikka, jolla tähdätään vihollisia ja painetaan liipasinta ampuakseen, ikäänkuin oikealla aseella. Padiohjaukseen takaisin siirtyessä tuntui hetken siltä, kuin en tähtäisi pyssyllä, vaan pyssyssä on analogitatti, jolla pystyin kontrolloimaan sitä, mihin piippu osoittaa :D. Suureksi pettymyksekseni Wii U:n FPS:ät näyttäisi hyödyntävän enimmäkseen perinteisempää tattiohjausta...toivon, että tulevaisuudessa pelaajalle annetaan vaihtoehto käyttää myös wiimotea. Olisi myös hienoa, jos tuo E3:silla esitelty wiimote + gamepad "zapper"-kombo tulisi käyttöön pikimmiten (esim. Alien Colonial Marinesissa tämä yhdistelmä olisi varmasti täydellinen)

Lainaus käyttäjältä Megaman

Sama pätee FPS peleihin. Kerkesin tottumaan Wiimote FPS-kontrolleihin pelatessani Goldeneyetä, jonka jälkeen siirryin pelaamaan jotain FPS:ää 360:llä. Siirtymä takaisin perinteiseen tattiohjaukseen tuntui aivan massiiviselta harppaukselta taakseppäin.

Pystyykö motella ampumaan nopeita pääosumia, kuten pädillä? Ohjaus oli melko leijuva ainakin ekaa Primeä pelatessa, koska kääntymisnopeus on aina kompromissi tarkkuuden kanssa. Moteohjauksessa "hc"-asento tarkoittaa sitä, että tähtäin elää koko ajan. Pelkkä viholliseen osuminen on motella ripeämpää kuin pädillä, mutta todella tarkat laukaukset eivät tunnu mahdollisilta. SS:n ongelmista ehdinkin jo vuodattaa Zelda-triidiin.

Colonial Marines varmasti kärsisi moteohjauksesta suunnattomasti, koska kääntymisen hitaus tekisi kylkeen hyppivistä xenomorpheista raivostuttavia, vaikka pelissä olisi 180 asteen käännös jollain napilla. Ampuminen on nopeinta ja tarkinta hiirellä ja näppiksellä, eikä pädikääntymisen ripeyden merkitystä kannata aliarvioida.

Hienoa että ainakin Nintendo teki kuluttajille parhaan mahdolllisen asian ja on taaksepäin yhteensopiva, mikäli Sony taikka Microsoft ei tee samoin, jää kone hankkimatta koska niin paljon on ropoja mennyt Live sekä Store kauppapaikkoihin että niistä tahtoisi "hyötyä" seuraavallakin sukupolvella, pahin mahdollinen skenaario olisikin että MS päättäisi että 360:lle hankittu lisäsisältö yms toimisi vain ja ainoastaan 360:llä mikä tarkoittaisi pelien toimimattomuutta jahka 360:n serverit suljetaan (kun ei enää saisi Live contentia saatika päivityksiä haettua)

Tuosta Alien - Colonial Marinesin Wii U versiosta ei kannata vielä hihkua ennenkuin on peliä testannut, kääntymisnopeushan on lopulta koodaajien käsissä ja mikäli peli pyrkii edes hieman elokuvamaiseen realismiin, ei salamakäännökset olisi edes mahdollisia ohjaustavasta riippumatta.

Lainaus käyttäjältä SamTheFurious82

mikäli peli pyrkii edes hieman elokuvamaiseen realismiin, ei salamakäännökset olisi edes mahdollisia ohjaustavasta riippumatta.

Suurin osa taitaa pelata konsoliräiskintöjä sellaisilla sensitivityillä, että kääntymisnopeus on aivan realistinen tai jopa hitaampi kuin tosielämässä. Ei rynkyn kanssa kääntymiseen montaa kymmenystä mene. Jos nyt tarkoitat Killzonen tyylistä kankeutta, on se enemmänkin tehokeino kuin realismia. Alien-sarja on vanhastaan ollut refleksiräiskintää, joten odotan tuoreeltakin tapaukselta jotain samankaltaista.

Mote-epäilyni tulevat tosiaan käsityksestä, että kuvakulman kääntäminen on ollut melko hidasta kaikissa sitä hyödyntäneissä peleissä. Jonkin KZ3-pätkän katsastettuani täytyy myöntää, että Guerilla on näemmä onnistunut tekemään nopeista liikkeistä mahdollisia Movellakin tarkkuudesta tinkimättä.

Lainaus käyttäjältä Munkk1+

Pystyykö motella ampumaan nopeita pääosumia, kuten pädillä? Ohjaus oli melko leijuva ainakin ekaa Primeä pelatessa, koska kääntymisnopeus on aina kompromissi tarkkuuden kanssa. Moteohjauksessa "hc"-asento tarkoittaa sitä, että tähtäin elää koko ajan. Pelkkä viholliseen osuminen on motella ripeämpää kuin pädillä, mutta todella tarkat laukaukset eivät tunnu mahdollisilta.

Colonial Marines varmasti kärsisi moteohjauksesta suunnattomasti, koska kääntymisen hitaus tekisi kylkeen hyppivistä xenomorpheista raivostuttavia, vaikka pelissä olisi 180 asteen käännös jollain napilla. Ampuminen on nopeinta ja tarkinta hiirellä ja näppiksellä, eikä pädikääntymisen ripeyden merkitystä kannata aliarvioida.

Omasta kokemuksestani pääosumat ovat huomattavasti helpompia wiimotella. Wiimotella pystyy myös tekemään strafe headshotteja, jotka taas mielestäni padilla ovat lähes mahdottomia (tarvitset toista tattia strafeemiseen, tähtäämisen sijasta). Kääntymisen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, pelistä riippuen toki, mutta viittaan nyt Goldeneye 007:aan, jossa on mielestäni kutakuinkin täydelliset kontrollit. Noissa peleissä on myös usein mahdollisuus säätää kääntymisnopeutta itse.

Ainakaan Wii U:n Black Ops 2:sta ei voi suositella motella pelattavaksi. Kontrollit saa kyllä säädettyä reagoimaan nopeasti mutta varsinainen tarkkuus niistä puuttuu. Esimerkiksi tähdättäessä tähtäin ei liiku tasaisesti ruudulla vaan ennemminkin pienin nykäyksin mikä johtaa helposti hutilaukauksiin. Lisäksi vituttaa kun tähtäintä ei saa lukittua keskelle ruutua mitenkään, jolloin pelissä ohjattaisiin hiiri/näppis ja padiohjaustyyliin "maisemaa" tähtäimen pysyessä keskellä. Vaikka dead zonen säätää minimiin, liikkuu ase edelleen sivuttais-ja pystysuunnassa. Ymmärrän kyllä, että em. lukitus saattaisi aiheuttaa melkoiset tripit kun ruutu väpättäisi jatkuvasti johonkin suuntaan mutta olisivat nyt antaneet edes mahdollisuuden testata. Niin ja peli ei tue MotionPlussaa mikä on jo anteeksiantamatonta.

Uusin Xbox World on saapunut painosta! Lehti on juuri se numero, josta on aikasemminkin uutisoitu, koska kansien välistä löytyy artikkeli joka kertoo Microsoftin suunniltelmista seuraavan kotikonsolinsa julkaisun suhteen.

Mikäli lopullinen laite sisältää kaiken mitä jutussa sanotaan, niin ominaisuuksia kyllä löytyy, mutta aivan mitään järisyttävän suuria mullistuksia ei näissä tiedoissa ollut. Suurimmasta osasta noista on jo aikaisemmin ollut huhuja, ja myös Kinectin kehittelyä on odotetusti viety eteenpäin. Tehojakin luonnollisesti kasvatettu, mutta tuskin aivan niin radikaalisti kuin jotkut villeissä unelmissaan toivoivat.

Tässä joitain yleisimpiä Next-Gen Xboxin ominaisuuksia:

* 4-ytiminen prossu (enemmän cachea kuin Xbox 360:ssa ja nopeampaa)
* Kinect 2 joka hyödyntää Omnitouchia (mikä tahansa pinta toimii kosketusalustana)
* Augmented Reality (ilmeisesti vaatii erikoislasit)
* 3D Sound (kuulokkeilla)
* Optinen asema Blu-Ray (50GB)
* DirectX 11
* Pätsien (patch) lisäämistä kehittäjille helpotettu (kustannuksilta pienemmät)
* Radikaalisti Xbox 360:sta muutettu ohjain, joka saattaa sisältää kosketusnäytön!
* OnLive-tyyppinen "Cloud Gaming" eli pilvipelaaminen mahdollista
* Multimediayhteensopivuus Windows 8, W8 Phone, Skype ym..
* Käyttöliittymänä Metro! Win8:sta räätälöitynä
* Konsoli jatkuvasti "päällä".. syystä että Muistia 8 GB! (RAM)
* Julkaisu Marraskuussa 2013 (Ehkä myös 2015 Slim-malli, jossa ei optista asemaa)

Mitäs porukalla on noista kommentoitavaa?

Lainaus

Patching games will become easier. Currently, patching a game on the Xbox 360 costs $10,000. That’s too expensive for many indie developers. Microsoft is looking for ways to make this cheap and easy.

Kiitos.

Lainaus

The controller for the system will be a radical change from the Xbox 360’s controller. It may feature touchscreens, like the Wii U, and it may be designed to allow easy changes in control scheme.

Apua? Odotan varovaisella mieleniinnolla.

Lainaus

I also feel that Microsoft is mainly using the high power of their new console for things like Kinect and AR, and not the games themselves, so I don’t think the Wii U should be threatened by the new Xbox’s graphical power

Buuuuuuuuuuulshit. Microsoft saattaa kikkailla Kinectin kanssa, mutta kaikki pelit eivät sitä varmasti jatkossakaan hyödynnä ainakaan tehoa syövässä muodossa. Jo viime E3:ssa nähdyt UbiSoftin ja SquEnixin demot olivat sitä luokkaa, että Kinectille tuskin jää tilaa vääntöbudjetissa.

Lainaus käyttäjältä Mikanes+

[u][i]Tässä joitain [b]yleisimpiä Next-Gen Xboxin ominaisuuksia:[/b][/i][/u]
[u][i][/i][/u]
* [b]4-ytiminen[/b] prossu (enemmän cachea kuin Xbox 360:ssa ja nopeampaa)
* Kinect 2 joka hyödyntää Omnitouchia (mikä tahansa pinta toimii kosketusalustana)
* Augmented Reality (ilmeisesti vaatii erikoislasit)
* 3D Sound (kuulokkeilla)
* Optinen asema Blu-Ray (50GB)
* [b]DirectX 11[/b]
* Pätsien (patch) lisäämistä kehittäjille helpotettu (kustannuksilta pienemmät)
* Radikaalisti Xbox 360:sta muutettu ohjain, joka [b][i]saattaa sisältää kosketusnäytön![/i][/b]
* OnLive-tyyppinen "Cloud Gaming" eli pilvipelaaminen mahdollista
* Multimediayhteensopivuus Windows 8, W8 Phone, Skype ym..
* Käyttöliittymänä [b]Metro![/b] Win8:sta räätälöitynä
* Konsoli jatkuvasti "päällä".. syystä että [b]Muistia 8 GB![/b] (RAM)
* Julkaisu Marraskuussa 2013 (Ehkä myös 2015 Slim-malli, jossa ei optista asemaa)

Mitäs porukalla on noista kommentoitavaa?

Tämän tuossa editoin edelliseen viestiini samalla kun Munkk1 ehti kommentoimaan, ihan vaan jos joku ei syystä tai kolmannesta jaksanut tuota Lontoon-kielistä artikkelia lukea.

Lainaus käyttäjältä Mikanes+

* Konsoli jatkuvasti "päällä".. syystä että Muistia 8 GB! (RAM)

Jee, me saatiin lisää muistia!

Mutta miksi konsolin pitäisi olla koko ajan päällä. Nykyisin PS3 herää aina silloin tällöin eloon ja päivittää kaiken mahdollisen ja sammuu sitten muina miehinä horrokseen. Artikkeli sanoi, että "saadaan nopea pääsy suosikkipeleihin." SSD + nopeampi asema, niin eiköhän hyrrää.

Sähköä tämä laite vie kuitenkin. Sähköyhtiö kiittää!
--
Ja nyt kun tuli puheeksi tämä sähkönkulutus, niin jos saavat pidettyä sen nykyisten konsolien tasolla (oma PS3 + BF3 niin kulutus on sadan watin molemmin puolin) niin olen tyytyväinen.

E: Latexi, tarvitaan vain käynti korvalääkärissä, jossa korvaan tungetaan äänen vastaanottajasiru. Nice! :)

Lainaus

3D sound is being considered, meaning if one turns one’s head, a sound from the game may become louder or softer. [b]It will be designed so that only the player may hear it, so headphones will no longer be necessary[/b]

Mitä hemmettiä tämä kappale meinaa? Siis ymmärsinkö nyt ihan oikein; konsoli tuottaa ääntä, jonka vain pelaaja kuulee, joten kuulokkeita ei tarvita? Kuulostaa aika ufoteknologialta :D

Lainaus käyttäjältä Latexi

Mitä hemmettiä tämä kappale meinaa? Siis ymmärsinkö nyt ihan oikein; konsoli tuottaa ääntä, jonka vain pelaaja kuulee, joten kuulokkeita ei tarvita? Kuulostaa aika ufoteknologialta

Artikkelissa linkitetyssä NeoGAFin langassa oli pidempi selostus aiheesta. Tuo on joku superhyperkallis kaiutinsysteemi, jolla ääni saadaan suunnattua todella tarkasti eli muut huoneessa eivät metelistä kärsisi. Taitaa kyllä vaatia aika hyvin eristetyn kämpän, jos ääni ei oikeasti kimpoile seinistä.

Yllättävää että pysytään samassa CPU arkkitehtuurissa kuin X360:n. Tämä tietty vähentää kustannuksia ja kuitenkin saadaan hiukan lisää voimaa. Ainakin enemmän kuin WiiU:n CPU:ssa. Lisäksi tämä lupaisi hiukan X360 taaksepäin yhteensopivuudesta, mikä on kiva juttu. 8GB muisti on ehkä hiukan liioiteltu. Ajatteleekohan M$ pitää paljonkin tavaraa pelin taustalla hyrräämässä? Muuten en oikein keksi perusteita 8GB muistille.

Raudan osalta tärkein osa jäi kuitenkin täysin pimentoon: GPU. Jos rauta on WiiU:n kaltainen (prosessorin vanhuuden perusteella voisi näin päätellä) että siinä käytetään GPGPU ominaisuutta, GPU on olennaisin asia tehoissa. Se kertoo lähes kaiken. Sen perusteella voidaan sanoa onko se kuinka paljon WiiU:n edellä vai onko ollenkaan. Joten NextXboxin tehot ovat käytännössä aivan pimennossa vaikka tämä artikkeli pitäisikin paikkansa.

Lisäominaisuudet tuntuu lupaavilta. Jos Augmented Reality on sitä että saadaan oikeaa kolmiulotteisuutta (lasit päässä), on tämä aika hieno juttu. Ei tämä pelillisesti paljoa muuta, fiilis voi olla aivan eri luokkaa. Mutta esim. PS3:n Book of Spells on eräänlaista Augmented Reality tekniikkaa. Eli kamera näyttää ruudulla pelaajan ja lisää tehosteet tähän. Artikkeli tietty puhuu paremmasta, eli huimasti hienommasta jutusta, mutta toivon vain että ovat nyt käsittäneet tämän oikein...

I smell bullshit. Jos heti jutun alussa sanotaan, että nyt kootaan artikkeliin erilaisia huhuja, ja itse jutussakin käytetään vähän väliä ilmaisua "saattaa olla", niin eipä juurikaan herätä luottamusta. Epäilemättä osa arvauksista on oikein ja vähintään yhtä monta väärin. Samanlaista arvailua on harrastettu jo pidemmän aikaa ja tässä ilmeisesti lähinnä koottiin parhaat palat.

Joukossa oli toki paljon hyviäkin ajatuksia, joita voisi ainakin toivoa toteutettavaksi. Itse toivoisin erityisesti vapaasti ohjelmoitavia nappuloita pädiin. Nykyäänhän sellaista ei tunnu löytyvän edes third party -ohjaimista, joten nykytilanne on kohtalaisen ikävä jos pelintekijät eivät ole suostuneet antamaan käyttäjälle minkäänlaista säätövaraa. Ja näitäkin pelinkehittäjiä valitettavasti on, kaikki eivät tunnu osaavan ohjelmoida edes kameratatin y-akselin invertointia...

Sen sijaan näytöllisen pädin odottajien ei välttämättä edelleenkään kannata pidätellä hengitystään, kun ottaa huomioon Microsoftin panostuksen smartglassiin. Voisin kuvitella, että uuteen ohjaimeen rakennetaan korkeintaan jonkinlainen valmis telakka älypuhelimelle (sekin lisävarusteena), jos joku sellaisen välttämättä haluaa ohjaimeen kytkeä. Ei sitten tarvitse MIkanessinkaan ostaa lisää jeesusteippiä... ;) Eli eiköhän tuo näytöllinen järkäle jää jatkossakin Nintendon yksinoikeudeksi, ellei sitten Son¥ täysin yllätä. Tosin eivätköhän kaikki jo tiedä, miltä PS4:nkin ohjain tulee näyttämään... ;)

Lainaus käyttäjältä TkHX+

yksinoikeudeksi, ellei sitten Son¥ täysin yllätä. Tosin eivätköhän kaikki jo tiedä, miltä PS4:nkin ohjain tulee näyttämään...

Äsken yllätyin itsekkin miten ihanaa ja mahtavaa oli pelata omalla PS Movella. Eikä tuollaista kokemustakaan saa missään muualla. Ai että, ehanaa.

Aika varma olen siitä, että Sonylla on vain kaksi vaihtoehtoa. Joko, he tekevät PS4:stä oikeasti PS3,5:n eli ohjain on täysin samanlainen kuin nykyisessä Sonyn mustangissa ja sitten sivussa keikkuu jokin Moven kehittyneempi versio, mitä kukaan järkevä ihminen ei tule koskaan ostamaan, koska sillä ei voi pelata mitään.

Tai sitten, Sony toistaa historiaa ja kopio sen mitä toinen kilpailijoista on tehnyt ja kehuu itseään innovatiiviseksi ja pelaajia ajattelvaksi. Sillä aikaa kaikki E3:a kotona seuraavat pissaavat alleen koska esitys on niin surkuhupaisa.

Nuissa Boksi-huhuissa aika paljon siistejä juttuja. Aika näyttää tuleeko tähän talouteen ensimmäistä kertaa pelikonsoli minkä nimessä on X-kirjain. Muutenkin uskoisin M$:llä olevan parhaat mahdollisuudet menestyä seuraavassa konsolisukupolvessa. Rahasta ei ole pulaa ja etenkin Jenkkilässä on 360:lle muodostunut melkoisen kova fanikunta. Jos voittajaa pitää täysin sokkona veikata, niin sinne itse rahani laittaisin.

Kieltämättä vie hieman pohjaa jutulta kun kerrotaan vain huhuja. Mutta sitten taas kun miettii sitä että usein huhut pitävät suht hyvin paikkansa pelimaailmassa, niin kaipa tuossa on edes jotain faktan murusia.

Se on kyllä helppo uskoa että uutena lisäohjaimena tulisi mahdollisesti kosketusnäytöllinen versio, sillä vaikka Microsoft on alkanut nyt panostamaan Smartglassiin ainakin jonkin verran, niin jos tulevat pelit alkavat entistä enemmän tukea lisänäyttöjä on se aina oma vaivansa pitää sylissä ylimääräistä tablettia tai kääntää päätä sivulle ja laskea edellinen ohjain pois käsistä. Helppous ja vaivattomuus on aina hyvä valttikortti.

Toivoisin vain, että jonain päivänä, jossain sukupolvessa olisi mahdollista että kaikki moninpelimyllerrykset (codit, bäfät, borderlandsit, yms.) jotka ovat kaikista hauskinta mättöä hyvässä kaveriseurassa, olisi mahdollista pelata multiplatform-moninpelinä. Esim. minä voisin myllyttää pelit PC:llä ja kaverit eri konsoleilla jolloin kaikilla olisi kivaa, kun kenenkään ei tarvitse valita alustaa sillä perusteella, että kaikki kaveri pelaavat esim. pleikkarilla.

Tämä saattaa olla sitä offtopiccia, mutta menkööt. Nyt kun Wii-u:lla on tablettiohjain ja uuteen xboxiin ja pleikkariin saattaa tulla samantapaiset näytölliset ohjaimet, joita sitten hyödynnetään eri tavoin, olisi mukavaa jos samantapainen tuki tulisi myös PC:lle. Käytännössä siis ne joilla on useampi monitori saisivat vaikkapa sen suuren kartan ja arsenaalivalikoiman kakkosnäytölle, jolla voisi myös lennosta tehdä säätöjä.

Lainaus käyttäjältä LordBarkus

minä voisin myllyttää pelit PC:llä ja kaverit eri konsoleilla jolloin kaikilla olisi kivaa, kun kenenkään ei tarvitse valita alustaa sillä perusteella, että kaikki kaveri pelaavat esim. pleikkarilla.

Kaikki olisi hyvin, kunnes peluussa on joku kilpailuhenkinen moninpeli ja hiirellä sohiva pyyhkii muilla lattioita. Kontrollimenetelmien erojen takia olisi ehkä parempi, että CoDiin ei tuollaista tulisi. Borderlandsin tyyppiseen yhteistyötilaan se voisi olla hyväkin lisä.

Lainaus käyttäjältä LordBarkus

Käytännössä siis ne joilla on useampi monitori saisivat vaikkapa sen suuren kartan ja arsenaalivalikoiman kakkosnäytölle, jolla voisi myös lennosta tehdä säätöjä.

Muistaisin kuulleeni, että jossain hc-strategiapeleissä on mahdollisuus jakaa valikoita toiselle näytölle ja oliko peräti Diablo 3:ssakin moinen ihme? Olisihan se poikaa ainakin ropeissa ja strategiapeleissä, joissa samojen valikoiden jatkuva availu kyrsii.

Jeps, ensimmäisessä Supreme Commanderissa tuo kyseinen mahdollisuus oli...mutta melko harvassa ovat kuitenkin, jotka tuollaista ominaisuutta tarvitsevat/haluavat/käyttävät (ja joilta toinen näyttö pelikäyttöön löytyy), joten tuskin kyseinen ominaisuus tulee koskaan yleistymään

Lainaus käyttäjältä Balnazzard

Jeps, ensimmäisessä Supreme Commanderissa tuo kyseinen mahdollisuus oli...mutta melko harvassa ovat kuitenkin, jotka tuollaista ominaisuutta tarvitsevat/haluavat/käyttävät (ja joilta toinen näyttö pelikäyttöön löytyy), joten tuskin kyseinen ominaisuus tulee koskaan yleistymään

Tarkoititko PC:llä vai konsoleilla? Konsoleilla nyt tuonkaltaisia pelejä on vähemmän, mutta jos niitä tulee, niin kakkosnäytön hyödyntäminen yleistyy kyllä siinä samalla. Ainakin jos seuraavan sukupolven xboxit ja pleikkarit hyppäävät myös hiplausnäyttökelkkaan, niin silloin varmasti lähes jokainen tulevaisuudessa julkaistava strategia ja/tai roolipeli hyödyntäisi sitä. Se on varmaa, varmempaa kuin vuoden vaihtuminen loppuvuonna!

Miten joku Wii U ja Xbox 720 voivat voittaa Playstation konsolit? Wii on ollut aina surkea, eikä kukaan halua muutakuin suunnilleen Ps3 ja sitten kun tulee Ps4 niin se jyrää Xbox 720:sen.. PlayStationit ovat aina olleet etukärjessä Nintendon konsoleita. Kaikki ovat sentään järjissään kun on olemassa Ps3 :D.. Toivottavasti en loukannut teitä joilla ei ole Ps3 vaan Xbox tai Wii.. :/

Lainaus käyttäjältä Enternet

Miten joku Wii U ja Xbox 720 voivat voittaa Playstation konsolit? Wii on ollut aina surkea, eikä kukaan halua muutakuin suunnilleen Ps3 ja sitten kun tulee Ps4 niin se jyrää Xbox 720:sen.. PlayStationit ovat aina olleet etukärjessä Nintendon konsoleita. Kaikki ovat sentään järjissään kun on olemassa Ps3 .. Toivottavasti en loukannut teitä joilla ei ole Ps3 vaan Xbox tai Wii.. :/

Pitääkö nyt tuollaista paskamyrskynaloittajakommenttia tulla tännekin jauhamaan... Miksi Wii, Wiiu ja Xbox 360 ovat paskoja? Miksi PS3 on hyvä? Miksi kaikki haluaisivat ps3? Millä perusteella Playstationin nex-gen tulee olemaan muita parempi? Koittaisit nyt edes jotain argumentteja lisätä viestiisi. Peace!

Lainaus käyttäjältä Enternet

Toivottavasti en loukannut teitä joilla ei ole Ps3 vaan Xbox tai Wii.. :/

Entäs me sitten joilla on kaikki kolme :cry:

EDIT:

Lainaus käyttäjältä Enternet

PlayStationit ovat aina olleet etukärjessä Nintendon konsoleita

Etukärki on jännä sana. Kun sitä käytetään lauseessa "Playstationit ovat aina olleet konsolien etukärjessä". Tällöin ne ovat edellä muita konsoleita. Mutta jos laitan sen lauseeseen "Playstationit ovat aina olleet etukärjessä konsoleita". Tästä ei saa kuvaa että se olisi edellä muita konsoleita, vaan että ne olisivat ennen kaikkea konsoleita. Joten lauseessa "PlayStationit ovat aina olleet etukärjessä Nintendon konsoleita", kuulostaa hyvin pitkälti siltä että "Playstationit ovat aina olleet ennen kaikkea Nintendon konsoleita". Eli ne ovat Nintendon konsoleita. Sinänsä tämä on mainio tulkinta Enternetiltä, koska Playstation sai alkunsa SNESin CD-asemana, josta Sony lähti kehittämään omaa konsolia, kun Nintendo ei sitä halunnutkaan. Tälläinen pohdinta on aina tervetullutta, kiitämme siitä.

Lainaus käyttäjältä JayeizH+

***
[i]Lainaus käyttäjältä Enternet[/i]
[b]PlayStationit ovat aina olleet etukärjessä Nintendon konsoleita[/b]
[b][/b]
***
Etukärki on jännä sana. Kun sitä käytetään lauseessa "Playstationit ovat aina olleet konsolien etukärjessä". Tällöin ne ovat edellä muita konsoleita. Mutta jos laitan sen lauseeseen "Playstationit ovat aina olleet etukärjessä konsoleita". Tästä ei saa kuvaa että se olisi edellä muita konsoleita, vaan että ne olisivat ennen kaikkea konsoleita. Joten lauseessa "PlayStationit ovat aina olleet etukärjessä Nintendon konsoleita", kuulostaa hyvin pitkälti siltä että "[b]Playstationit ovat aina olleet ennen kaikkea Nintendon konsoleita[/b]". Eli ne ovat Nintendon konsoleita. Sinänsä tämä on mainio tulkinta Enternetiltä, koska Playstation sai alkunsa SNESin CD-asemana, josta Sony lähti kehittämään omaa konsolia, kun Nintendo ei sitä halunnutkaan. Tälläinen pohdinta on aina tervetullutta, kiitämme siitä.

Halvatun hyvä havainto! Itsekin pyrin aina teksteissä havainnoimaan kaikenlaisia "bugeja", mutta tuollainen ei ihan äkkiä olisi auennut.. sen vain jotenkin tulkkasi oudoksi ilmaisuksi, miettimättä voisiko se tarkoittaa jotain!? Jännää tämä suomenkieli..

Xbox 720? toivottavasti

Itselläni kaikki kolme nykyistä konsolia + peli PC ja noista xboxin huhutuista ominaisuuksista en kaipaa kinectia sen kummemmin kuin tuota "ääntä jonka vain pelaaja kuulee ilman kuulokkeita"
Pääasia että tulevat pelit tulevat olemaan muutakin kuin graaffisia demoja, mutta en uskalla toivoa muutakuin sitä perusmeininkiä eli putkiräiskintää ja entistä enemmän skriptattuja eventtejä QTE:llä höystettynä.
Muistin määrä (8 Gt) vaikuttaa melko moneen asiaan, kuten esmes "kupla-efektiin" mikä on yleensä havaittavissa Sandbox peleissä, tervetullutta.

Mutta, ei se pelkkä koneteho luo hyviä pelejä, vaan pelintekijöiden on oltava innokkaita ja luoda pelejä jotka jaksavat kiinnostaa alusta loppuun oli se sitten kilpa-ajoa, FPS:ää, strategiaa tahi pulmapeliä.
itselleni ei enää pelkkä graafinen tykitys riitä.

Täytyy kyllä myöntää että tulevat konsolit saavat vakuuttaa aika hyvin yksinoikeuksillaan, sillä nähtäväksi jää tuleeko sitten vain samalla rahalla päivitettyä PC-rautaa sen sijaan että tulee hommattua uudet konsolit...suurin osa hyvistä peleistä tulee kuitenkin myös meille tietokoneihmisille pelattavaksi.