Next-Gen (PS4, Xbox One, Wii U) / Foorumit / www.pelaajalehti.com
1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Lainaus käyttäjältä Lativle

Omasta mielestäni tuo voisi jopa toimiakkin, kunhan vaan tarpeeksi isot kovalevyt isketään uusin konsoleihin

Kovojen kapasiteetti ei tunnu todennäköisesti olevan ongelma. Jos olisi edes teratavun levy niin silläkin pärjätään jo pitkälle. Ei konsoli ole mikään tietokone. Sony taikaa kyllä edelleen jatkaa mediatoistin-linjallaan (ainakin toivon näin), joten sinne suuntaan isommasta kovosta olisi hyötyä.
Ja jos mietitään mitä tulevaisuudessa voi tapahtua niin ssd-levyjen kehitys on varmasti iso juttu. Konsoleissa olisi 500 gb äänetön ja lämmötön ssd-levy (joka on tähän aikaan jo paljon ja kallis ssd-levyksi), johon voisi varastoida omia tiedostoja. Kaikki muu sitten tulisi valmistajan pilvipalvelusta. Edellyttäen nettiyhteyttä. :)

Herätellääs vähän keskustelua.

Tässä Arkham Cityä, Mafia 2:sta yms pelejä taas pelanneena aloin kaivata erästä tiettyä ominaisuutta konsoleille. Nimittäin Nvidian PhysX-fysiikkamoottoria. PhysX tuo peleihin aivan helvetisti ilmettä ja lisäkarkkia että oksat pois. Tehoahan se vaatii erittäin paljon, mutta aina voi toivoa, eikö?

Olenko ainut joka toivoo PhysX:n perään?

@Ellipsis: PC tulee aina olemaan graafisesti konsoleita edellä, oli seuraavassa genissä mitä rautaa tahansa alla. Jengi nyt kuitenkin odottaa liikoja koska muistetaan että konsoli täytyy saada ulos n.400€ hinnalla. 400€ = 1080p, 60fps, dx11 etc... Not likely imo.

Olenko nyt käsittänyt jotain väärin, kun olen elänyt luulossa, että PS3 toistaa 1080p yhteensopivat pelit 1080p:nä? Ainakin Samsungin telkkani niin väittää... Kun jengi puhuu kaikkialla ympäri pelaajan sivustoa, että edes next gen ei siihen pysty. Tai että WiiU voittaa nykykonsolit koska se toistaa 1080p. Wut the warthog?

Lainaus käyttäjältä sasukeluffy+

Olenko nyt käsittänyt jotain väärin, kun olen elänyt luulossa, että PS3 toistaa 1080p yhteensopivat pelit 1080p:nä? Ainakin Samsungin telkkani niin väittää... Kun jengi puhuu kaikkialla ympäri pelaajan sivustoa, että edes next gen ei siihen pysty. Tai että WiiU voittaa nykykonsolit koska se toistaa 1080p. Wut the warthog?

Yli 90% X360- ja PS3-peleistä pyörii natiivisti 720p-resolla tai sen alle. Konsoli sitten tunkee signaalin ulos 1080p:ksi skaalattuna, mutta todellista Full-HD:ta se ei kuitenkaan ole. Esimerkkejä natiivisti 1080p:nä pyörivistä peleistä ovat GT5, Rayman Origins, Perfect Dark (xbla).

E: Full-HD on yleisempää latauspalveluiden puolella, kun pelien ulkoasu on monesti muuten pelkistetympi. Tässä on varmaankin kattavin lista aiheesta. GT5:ssä on ilmeisesti huijattu tekemällä resosta 1280x1080. En tiedä, miten tuo toimii, mutta uskon viisaampiani.

Lainaus käyttäjältä Munkk1+

Lainaus käyttäjältä sasukeluffy+Olenko nyt käsittänyt jotain väärin, kun olen elänyt luulossa, että PS3 toistaa 1080p yhteensopivat pelit 1080p:nä? Ainakin Samsungin telkkani niin väittää... Kun jengi puhuu kaikkialla ympäri pelaajan sivustoa, että edes next gen ei siihen pysty. Tai että WiiU voittaa nykykonsolit koska se toistaa 1080p. Wut the warthog?
Yli 90% X360- ja PS3-peleistä pyörii natiivisti 720p-resolla tai sen alle. Konsoli sitten tunkee signaalin ulos 1080p:ksi skaalattuna, mutta todellista Full-HD:ta se ei kuitenkaan ole. Esimerkkejä natiivisti 1080p:nä pyörivistä peleistä ovat GT5, Rayman Origins, Perfect Dark (xbla).

E: Full-HD on yleisempää latauspalveluiden puolella, kun pelien ulkoasu on monesti muuten pelkistetympi. Tässä on varmaankin kattavin lista aiheesta. GT5:ssä on ilmeisesti huijattu tekemällä resosta 1280x1080. En tiedä, miten tuo toimii, mutta uskon viisaampiani.

Nyt selvisi, kiitos tästä :)

Lainaus käyttäjältä Ellipsis+

Herätellääs vähän keskustelua.

Tässä Arkham Cityä, Mafia 2:sta yms pelejä taas pelanneena aloin kaivata erästä tiettyä ominaisuutta konsoleille. Nimittäin Nvidian PhysX-fysiikkamoottoria. PhysX tuo peleihin aivan helvetisti ilmettä ja lisäkarkkia että oksat pois. Tehoahan se vaatii erittäin paljon, mutta aina voi toivoa, eikö?

Olenko ainut joka toivoo PhysX:n perään?

Onhan se hieno. PS3:sella on ainakin 2 sen sisältävää peliä jota olen pelannut.

Nähdäänkö seuraavassa sukupolvessa myös Valven konsoli uutena kilpailijana..?

Tiedä sitten mitä on tulossa, mutta ainakin huhujen mukaan Valve olisi etsimässä ammattitaitoisia henkilöitä johonkin laitteistoprojektiin. Aiemminkin on liikkunut huhuja että Valve olisi kehittelemässä jonkinlaista "Steam Boxia", joka olisi konsolityyppinen ratkaisu PC-pelaamiseen. Valve ei ole kuulemma tyytyväinen nykyiseen tietokonepelaamisen kehityssuuntaan, niin on siksi alkanut puuttua tilanteeseen. Mahtaisiko olla niin, että jos jonkinlainen "PC-konsoli" -hybridilaite olisi tulossa, niin sen sisuksissa olisi helposti vaihdettavia osia tulevaisuuden rautapäivityksiä varten? Itseäni ei kiinnostaisi siinä tapauksessa sen enempää, kuin PC:n osien vaihtelukaan. Ennemmin sijoitan noin viiden vuoden välein "kiinteään" konsoliin. Seuraava hankinta on luonnollisesti Wii U.

Uuden sukupolven konsolit alkavat luonnollisesti nyt kiinnostamaan kaikkia. Tuo Valven Steambox- niminen konsoli vaikuttaa sinänsä mielenkiintoiselta, vaikkakin tuskin tulen kyseistä konsolia ollenkaan hankkimaan.

Pientä keskustelunherättelyä tähän loppuun. Mitä ihmiset oikeasti toivovat uudelta konsolisukupolvelta? Itse toivoisin pientä innovoinnin poikasta ja rohkeita uusia ominaisuuksia uusiin laitteisiin, eikä pelkästään suorituskykyisempää konsolirautaa.

Täysi yhteensopivuus vähintäänkin kaikkien tämän sukupolven digitaalisista kauppapaikoista hankittujen pelien suhteen, mielellään toki muutenkin. Tuo on oikeastaan ainoa todella tärkeä asia, joka on seuraavassa sukupolvessa syytä olla mukana. Muuten annetaan aivan liikaa kilpailuetua Steamille. Kaikki muu on pelkkää graafista hienosäätöä.

Pari linkkiä:

http://penny-arcade.com/report/editorial-article/why-sony-and-the-playstation-brand-is-in-way-more-trouble-than-you-think
Spekulaatiota siitä, että Sony saattaa olla pahoissa talousvaikeuksissa.

http://www.notenoughshaders.com/2012/09/08/the-ten-year-decline-of-sony/
Jos joku jaksaa lukea syvempää analyysia ja lukuja Sonysta, niitä löytyy tästä linkistä. Moni varmasti ajattelee: "Ei Sony voi olla vaikeuksissa, sehän tekee niitä puhelimia ja telkkareita yms." Todellisuudessa Sonyn markkina-arvo on pienempi kuin Nintendon, vaikka liikevaihto onkin suurempi.

Kyllä noilla talousvaikeuksilla varmasti on vaikutusta siihen, miten Sony lähtee mukaan seuraavaan sukupolveen. Eiköhän oletus nyt kuitenkin vielä ole, että se lähtee mukaan. Uskon, että PS4 tulee markkinoille viimeisenä, jotta saavat mahdollisimman hyvää rautaa konsoliinsa mahdollisimman halvalla. Katselevat ensin Microsoftin julkistuksen ja tarkkailevat Wii U:n myyntiä. Sehän on moneen kertaan jo todettu, että hintaa tuskin haluavat enää laittaa yhtä korkealle kuin PS3 julkaisussa. Eivät ehkä uskalla myydä konsoliaan edes tappiolla, kuten on ollut tapana.

Loppuun vielä yksi linkki:
http://www.notenoughshaders.com/2012/07/02/the-rise-of-costs-the-fall-of-gaming/
Puhetta pelinkehityksen kustannusten jatkuvasta kasvusta. 16-bittisille konsoleille pelin sai tehtyä 300 000$, nykyiselle sukupolvelle keskibudjetti on 15-30 miljoonaa$. Riskit kasvavat jatkuvasti.

Tuli tuossa äskettäin mieleen, että olisi erittäin huomaavaista valmistajalta laittaa konsolin kylkeen sirukortinlukijan luottokorttimaksuja varten. Tyhmältähän tuo kuulostaa, mutta mielestäni oikein kätevä idea minunlaisileni ei-luottokorttimaksajille, jotka eivät luota 100 prosenttisesti valmistajan tietoturvaan.
Ja myös NFC-siru ajaisi saman asian. Ja jos laskutuskin siirtyisi puhelinlaskuun. Tuo voisi oikeasti toimiakkin.

Lainaus käyttäjältä Jonppe+

Ja myös NFC-siru ajaisi saman asian. Ja jos laskutuskin siirtyisi puhelinlaskuun. Tuo voisi oikeasti toimiakkin.

Wii U:llahan tuo olisi toteutettavissa, mutta eri asia kuinka sitä käytännössä hyödynnetään. Joskus oli ainakin jotain huhun tynkää ettää eShopin peliostoksia voidaan maksaa tuon NFC:n avulla. Ilmeisesti pitää joku Prepaid-Card ensin hommata, ja siitä se GamePad lukee sitten koodin kun asettaa kortin ohjaimen viereen.

Jaa-a, mitähän tästä Next Genistä osaisi pieni amatööri sanoa.. Ja ei, en jaksanut lukea kaikkia sivuja. sry

Itsellä päällimmäisenä mielessä se, että kun konsoleista jatkuvasti tehdään hienompia ja kehittyneempiä, niin kyetäänkö hintataso pitämään sellaisena, ettei pelaaminen muutu porhojen harrastukseksi (ellei se ole sitä jo..?) Saahan konsolilla kyetä keittämään vaikka kahvit ja nuudelit jos valmistajat kokee moisen tarpeelliseksi, mutta mitä se hyödyttää, jos vehje on niin kallis, että vain muutamilla harvoilla on varaa siihen?

Lainaus käyttäjältä TkHX+

Täysi yhteensopivuus vähintäänkin kaikkien tämän sukupolven digitaalisista kauppapaikoista hankittujen pelien suhteen, mielellään toki muutenkin. Tuo on oikeastaan ainoa todella tärkeä asia, joka on seuraavassa sukupolvessa syytä olla mukana. Muuten annetaan aivan liikaa kilpailuetua Steamille. Kaikki muu on pelkkää graafista hienosäätöä.

Olen miettinyt samaa että voinko käyttää tälle sukupolvelle ostettuja Live / PSNstore ostoksia seuraavalla sukupolvella vai joudunko ostamaan kaiken uudestaan (mikäli niin tahdon) ja pelien DLC:t jne jne.
Mikäli ei löydy taaksepäin yhteensopivuutta niin pysyn nykyisessä raudassa sitten tai alan pelaamaan PC:llä jälleen, tahi hyppään takaisin vanhoihin laitteisiin (NES, SNES, N64, PS1, PS2, GC)

Miksi WII-U on tässä ketjussa? Sehän on 7. sukupolven konsoli. Wii oli tehoiltaan ja muissa asioissa paljon nykyisiä konsoleita heikompi. WII U:kin on vain vähän nykyistä sukupolvea tehokkaampi 1080p grafiikoilla. Tässä perustelut.

Riepuonhomo-edit: Tästäkin asiasta voi olla, kuten aiemminkin osoitettu, montaa mieltä. Näin ollen sen sijaan, että postaillaan ketjuun parista virkkeestä koostuva provo, perustelkaa edelleen myös mietteitänne.

Lainaus käyttäjältä Kakkuonhyvaa+

Miksi WII-U on tässä ketjussa? Sehän on 7. sukupolven konsoli.

Niin? Next = seuraava.

[spoiler]Joo sori menin taas ansaan[/spoiler].

Lainaus käyttäjältä Kakkuonhyvaa+

Miksi WII-U on tässä ketjussa? Sehän on 7. sukupolven konsoli. Wii oli tehoiltaan ja muissa asioissa paljon nykyisiä konsoleita heikompi. WII U:kin on vain vähän nykyistä sukupolvea tehokkaampi 1080p grafiikoilla. Tässä perustelut.
Riepuonhomo-edit: Tästäkin asiasta voi olla, kuten aiemminkin osoitettu, montaa mieltä. Näin ollen sen sijaan, että postaillaan ketjuun parista virkkeestä koostuva provo, perustelkaa edelleen myös mietteitänne.

Jos nyt kuitenkin ne pienet lipukkeet sinne saarivaltioon olisivat taas paikallaan? Mistä olet repinyt tuon 7. sukupolven? Itse olen mieltänyt ja miellän edelleen uuden sukupolven koneeksi ja niin sanovat useat verkkosivutkin. Ja kun ne tehot eivät ole kaikki kaikessa, vaan enemmänkin se, mitä kehittäjät pystyvät laitteella tekemään. Ihan oikeasti, ei tästä jaksa enää kukaan kanssasi riidellä.

Ennen suhteellisen korkeallakin käynyt hype uutta sukupolvea kohtaan on tällä hetkellä kyllä itsellä täysin jäissä. Liekö intti vieraannuttanut peleistä niin pahasti tai sitten vaan odotus on ollut vähän liian pitkä. En siis odottanut konsoleita vielä julkaistavaksi, mutta niistä alettiin puhumaan ehkä turhan aikaisessa vaiheessa. Uskon kyllä että ajan tullessa alkavat omatkin pöksyt taas väpättää, mutta tällä hetkellä sääennuste on varsin tyyni.

Lainaus käyttäjältä Kakkuonhyvaa+

Miksi WII-U on tässä ketjussa? Sehän on 7. sukupolven konsoli. Wii oli tehoiltaan ja muissa asioissa paljon nykyisiä konsoleita heikompi. WII U:kin on vain vähän nykyistä sukupolvea tehokkaampi 1080p grafiikoilla. Tässä perustelut.

Kuten Rawenwood sen sanoikin, next on lontoota ja tarkoittaa seuraavaa. Wii U on seuraavan sukupolven konsoli, sillä se on kuitenkin tehokkaampi kuin PS3 tahi Boksi. Sen lisäksi se tuo peliin myös kokonaan uuden ohjaimen, joten en oikein ymmärrä, miksi se ei olisi seuraavaa sukupolvea? Jos ei muuta, niin onhan se seuraavaa sukupolvea ainakin 'Tendolle.

Lainaus käyttäjältä Kakkuonhyvaa+

Riepuonhomo-edit:

Kunnioitan sinua. Pääsit tänään pois saarilta ja lähdet sinne heti takaisin. En oikein jaksa uskoa, että olisit edes trolli, vaan että olet oikeasti tyhmä. Kannattaisi oikeasti muistaa, että vaikka kirjoitatkin internetissä, niin aivoja saa tosiaan käyttää. Jos et ole sitä nyt jo oppinut, niin suosittelen kasvamaan muutaman vuoden ja kokeilemaan sitten tuota nettiselailua uudemman kerran.

Lainaus käyttäjältä Kakkuonhyvaa+

Riepuonhomo-edit:

Kun bannien ja varsinkin vielä aikamoisen banniputken jälkeenkin ulosanti on vielä tätä luokkaa, on lisäaika kyllä paikallaan. Ärsyttävät asiat -ketjussa sait läjän hyvää palautetta. Jos et kuuntele minua, niin koeta kuunnella edes muita käyttäjiä.

Palataan itse ketjun aiheeseen.

-Riepu, moderaattori

Lainaus käyttäjältä Kakkuonhyvaa+

Miksi WII-U on tässä ketjussa? Sehän on 7. sukupolven konsoli. Wii oli tehoiltaan ja muissa asioissa paljon nykyisiä konsoleita heikompi. WII U:kin on vain vähän nykyistä sukupolvea tehokkaampi 1080p grafiikoilla. Tässä perustelut.

Sukupolvilla ei ole mitään tekemistä tehojen tai oikeastaan minkään muunkaan kanssa kun verrataan sitä muihin konsoleihin. Sukupolvella tarkoitetaan lähinnä aikajärjestystä. Eli vaikka WiiU olisi tehottomampi niin se olisi silti seuraavaa sukupolvea. Seuraavaa sukupolvea voidaan pitää monella tavalla huonompana kuin edellistä. Moni voi olla sitä mieltä että esim. Wii jäi peleissä jokaisesta aikaisemmasta sukupolvesta, mutta silti se on "ylempää" sukupolvea kuin aikaisemmat.

Ja eikö nyt ole tulossa 6. sukupolvi...vai olenko nyt unohtanut jotain...siis jos NESistä laskee.

Ekan sukupolven konsoli on Magnavox Odyssey ja tokan on atari ja kolmannen vasta nes.

Lainaus käyttäjältä JayeizH+

Ja eikö nyt ole tulossa 6. sukupolvi...vai olenko nyt unohtanut jotain...siis jos NESistä laskee.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pelikonsoli
Wikipedia määrittelee nykyisen sukupolven seitsemänneksi ja tulevan kahdeksanneksi. Laskut eivät ala NESistä.

Eivät nuo konsolisukupolvien rajat aina niin selviä ole olleet. Varsinkaan ensimmäisissä sukupolvissa ei välttämättä ole aivan selvää mihin sukupolveen joku konsoli kuuluu. Tuolloin määrittely tapahtui usein julkaisuajan lisäksi myös tehojen ja ominaisuuksien perusteella. Riippuu paljon laskutavasta, miten monta sukupolvia katsotaan olleen. Nykyään sukupolvi kertoo ainoastaan sen, minkä konsoleiden kanssa (suunnilleen) samaan aikaan se on tullut markkinoille.

Lainaus käyttäjältä Latexi

Lainaus käyttäjältä JayeizH+
Ja eikö nyt ole tulossa 6. sukupolvi...vai olenko nyt unohtanut jotain...siis jos NESistä laskee.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pelikonsoli
Wikipedia määrittelee nykyisen sukupolven seitsemänneksi ja tulevan kahdeksanneksi. Laskut eivät ala NESistä.

Eivät nuo konsolisukupolvien rajat aina niin selviä ole olleet. Varsinkaan ensimmäisissä sukupolvissa ei välttämättä ole aivan selvää mihin sukupolveen joku konsoli kuuluu. Tuolloin määrittely tapahtui usein julkaisuajan lisäksi myös tehojen ja ominaisuuksien perusteella. Riippuu paljon laskutavasta, miten monta sukupolvia katsotaan olleen. Nykyään sukupolvi kertoo ainoastaan sen, minkä konsoleiden kanssa (suunnilleen) samaan aikaan se on tullut markkinoille.

Ei tarvitse toistaa mun lausetta.

Lainaus käyttäjältä Latexi

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pelikonsoli
Wikipedia määrittelee nykyisen sukupolven seitsemänneksi ja tulevan kahdeksanneksi. Laskut eivät ala NESistä.

Eivät nuo konsolisukupolvien rajat aina niin selviä ole olleet. Varsinkaan ensimmäisissä sukupolvissa ei välttämättä ole aivan selvää mihin sukupolveen joku konsoli kuuluu. Tuolloin määrittely tapahtui usein julkaisuajan lisäksi myös tehojen ja ominaisuuksien perusteella. Riippuu paljon laskutavasta, miten monta sukupolvia katsotaan olleen. Nykyään sukupolvi kertoo ainoastaan sen, minkä konsoleiden kanssa (suunnilleen) samaan aikaan se on tullut markkinoille.

Kiitos.

Tulihan noita tosiaan jo vaikka mitä aikaisemminkin...Atari Intellivision, Vectrex, ColecoVision... Olikin päässyt unohtumaan. Pitäisiköhän tästä olla huolestunut.. :S Vaikka tämä ensimmäinen sukupolvi olikin vähän mitä oli... Mutta tämän listan toiseen sukupolveen sisältyy kyllä jo aika selvästi konsoleita.

Itse koen että nykyiselläkin raudalla pärjättäisiin vallan mainiosti vielä vuosia, huolimatta karkkisilmien valituksista koskien grafiikoiden epätarkkuuksia yms. Tuntuu kuin nämä ko. ihmiset tietäisivät miltä seuraavan sukupolven pelit näyttävät ?
Väitän että suurin syy tähän Next Gen ulospuskemiseen on PC jonka käyttäjät vaativat parempaa nopeammin ja ovat tyytymättömiä nykytason grafiikkastandardeihin, ja pitäähän Nvidian sekä Radeoninkin saada voittoa grafiikkakilpailusta.

Mutta, Wii U:n hinta ei vaikuta kovinkaan pahalta kun vertaa aiemman sukupolven lanseeraushintoja ja se taaksepäin yhteensopivuus normi Wiin kanssa on enemmän kuin hyvä asia.
Uusimmasta lehdestäkin jäi suuhun maku että Wii U:n kauppapaikka olisi kelvollisella tolalla myöskin.

Lainaus käyttäjältä SamTheFurious82

Itse koen että nykyiselläkin raudalla pärjättäisiin vallan mainiosti vielä vuosia, huolimatta karkkisilmien valituksista koskien grafiikoiden epätarkkuuksia yms. Tuntuu kuin nämä ko. ihmiset tietäisivät miltä seuraavan sukupolven pelit näyttävät ?
Väitän että suurin syy tähän Next Gen ulospuskemiseen on PC jonka käyttäjät vaativat parempaa nopeammin ja ovat tyytymättömiä nykytason grafiikkastandardeihin, ja pitäähän Nvidian sekä Radeoninkin saada voittoa grafiikkakilpailusta.

Mutta, Wii U:n hinta ei vaikuta kovinkaan pahalta kun vertaa aiemman sukupolven lanseeraushintoja ja se taaksepäin yhteensopivuus normi Wiin kanssa on enemmän kuin hyvä asia.
Uusimmasta lehdestäkin jäi suuhun maku että Wii U:n kauppapaikka olisi kelvollisella tolalla myöskin.

No jaa...onhan tuokin totta että pelit ovat varsin nättejä jo nytkyään. Mutta kun selvästi suurin osa peleistä on edelleen alle 1080p ja alle 60fps, niin mielestäni parannusvaraa löytyy. Sitten kun pelit ovat 1080p ja 60fps suoraan julkaisussa, alkaa tehot olemaan tarpeellisella tasolla. Kunnes tulee 4K resoluution laitteet.

WiiU:n tapauksessakin on hiukan vielä toivomisen varaa, koska julkaisupelit ovat 720p. Varmasti päästään 1080p resoon ja osin vielä 60fps nopeuteen, mutta en usko että jokainen peli olisi tälläinen. Silloin parannettavaa löytyy. Mutta yllätyn suuresti jos PS3 ja X720 eivät tähän pystyisi suoraan julkaisussa. Tosin kun konsolisukupolvet kestävät 5-7 vuotta, todennäköisesti seuraavaan sukupolveen on jo vähintäänkin ensimmäiset 4K TV:t valmiina. Tosin silloin voi "konsolien" status olla jo aivan erilainen puhumattakaan alasta muuten, joten voi olla että tuleva sukupolvi jää viimeiseksi "konsoli" sukupolveksi.

4K-televisioita saapuu jo tämän vuoden lopulla kauppoihin, joten niitä kyllä on olemassa. En kuitenkaan näe kehittäjille mitään syytä kehittää suoaan 4K-resoa käyttäviä pelejä. Kuten on jo monesti pähkäilty, niin 1080p ja 60 fps ovat minunkin listallani ennen 4K:ta taikka edes 3D:tä. Toki onhan niitä täydellä FullHD:lla pyöriviä pelejä jo nähty (esim. Super Stardust HD), mutta en muista yhtäkään, joka olisi konsoleilla kyennyt vielä 60 kuvaan sekunnissa ruudunpäivitystaajuuteen edellämainittujen ehtojen lisäksi.

Kyllä nykyisillä konsoleilla vielä minun puolestani mennään hyvällä säkällä kaksikin vuotta. Kehittäjät laukovat varmaankin enemmän ärinöitä pihalle, kun loppuu koneista rahkeet kesken. Ihan mielenkiinnosta kuitenkin toivon, että ensi vuonna E3:ssa nähtäisiin edes jotain liikettä Sonylla ja Microsoftilla next-gen -laitteista.

Lainaus käyttäjältä Jonppe+

en muista yhtäkään, joka olisi konsoleilla kyennyt vielä 60 kuvaan sekunnissa ruudunpäivitystaajuuteen edellämainittujen ehtojen lisäksi.

Perfect Dark XBLA. "Grafiikoilla" varustettuja 3d-pelejä ei taida olla. Rayman Origins näyttäisi 1080p:ltä, mutta tietoa tuosta ei tunnu löytyvän.

Lainaus käyttäjältä Jonppe+

Toki onhan niitä täydellä FullHD:lla pyöriviä pelejä jo nähty (esim. Super Stardust HD), mutta en muista yhtäkään, joka olisi konsoleilla kyennyt vielä 60 kuvaan sekunnissa ruudunpäivitystaajuuteen edellämainittujen ehtojen lisäksi.

Muistaakseni PSN:n Wipeout HD on 1080p ja 60fps. Voin muistaa väärinkin, kun en tästä varmistavaa juttua löytänyt. Mutta tämä on kai PS3:n ainoa.

Natiivisti 1080p ja 60fps pyörivää peliä ei nykykonsoleilla taida montaa olla. Nyt on Wii U:n kohdallakin ollut todella monen pelin kohdalla vääntöä edestakaisin että onko joku julkaisupeleistä 1080p/60fps vaiko ei? Esimerkiksi Activisionin hemmo vakuutteli viime kuussa New Yorkissa Black Ops 2:n olevan "Full-HD", mutta sittemmin tuli uutinen jossa kyseinen firma ilmoitti että peli on vain ylöspäin skaalattu. No tietysti se on ymmärrettävää jos kyseessä on porttaus, mutta kuitenkin.

Myös Mass Effect 3 vahvistettiin olevan sittenkin vain 720p. Ubisoft lienee toistaiseksi yksi harvoja kehittäjiä, joka on ainakin Rayman Legendsin, ZombiU:n ja AC3:n kertonut olevan tuon kovin halutun "1080-60"-ominaisuuden omaavia pelejä. Tietysti enemmän tuolla latauspelien puolella on noita pelejä kerrottu olevan, kuten Toki Tori 2 ja Nano Assault Neon. Tietysti kyseessä on yleensä pienemmän mittakaavan pelejä, ja kun ne ovat mahdollisesti Wii U:lle alusta alkaen suunniteltuja, niin tietysti sekin mahdollistaa enemmän. Nintendon uutuus kyllä todennäköisesti pystyy hyvinkin noihin ominaisuuksiin, mutta kuinka helposti, onkin sitten eri juttu!? Microsoftin ja Sonyn tuodessa uudet konsolit markkinoille saakka, luulisi kyseisen resoluution ja ruudunpäivityksen olevan helposti vähimmäisvaatimus, eli konsolipelien standardi. Ja Nintendon pitää myös tuossa kelkassa pysyä kyydissä, eikä siksi että muut siihen kykenee, vaan että saataisiin erittäin "smoothisti" ja terävällä grafiikalla varustetut uudet Zeldat, Metroidit, 3D Mariot ja muut firman yksinoikeudet.. niitä porukka eniten kuitenkin odottaa, vaikka kuinka paljon parempi Third Party -tuki olisikin, kuin mitä oli Wiillä.

Konsolisota?? noh tää kaikki jakautuu omin mieltymyksiin ja mistä tykkää. Ja mistä pelijuuret jyllää. Kaikki on spekulointia mitä ja kuinka uudet sukupolvenkonsolit perehtyvät. Itse oon syntynyt Nintendo padi kourassa :D.
oon odottanu innolla uutta Wii U:ta jo jonkun aikaan. Ainahan joku konsoli jää suurennuslasin alle. Nintendo on aina kehittänyt jotain uutta ku muut konsolit. Oisko ollu vuos tai pari vuotta Reggie Fils-Aime on sanonut siitä ku muut lainaavat Nintendon ideoita, et on hienoa et muut konsolit ottavat mallia Nintendolta. Siitä he ovat ylpeitä ja edelläkäviöitä. NES:in aikaan oli jo liikesensori käytössä jos jotkut muistavat Power Glove juttua :D , Sit Nintendo Game Cubella oli jo silloin 3D tuki mut koskaan sitä ei käytetty sitä ominaisuutta. Sen sanon et et tästä konsoli sodasta tulee tiukkaa.

Wii U : Shigeru Miyamoto on sanonut alku vuodesta hän on siirtyy taka vasemmalle ja antaa ohjat uudelle sukupolvelle, uusia pelihamoja tunnettujen pelihahmojen joukkoon. Tietenkin yrittää saada myös kovimman luokanpelejä ku aikaisemin on ollu lapsenmielisiä pelejä, Alien Colonal, Darksiders II, Zombie U ja paljon enemmän aikuisemman pelaajan makuun. Nyt on tullu mielenkiintoinen ohjain mis on paljon ominaisuuksia, sekin jakautuu eri käyttäjien mukaan tykkää tai ei tykkää. On se hienoa ku tuovat uusia ideoita esille. Siitä Nintendo tunnetaan =). Nintendo Wii on myydympiä konsoleita PS2 kanssa. Ja vieläkin myyvät + oheistuotteet. Nintendohan yrittää parantaa nettipelaamista + yhteisöjä. Mut päätarkoituksena on saada perhe & ystävät pelaamaan samankaton alle :). Itse oon ennakkotilannu Wii U - Zombie U paketin. Omasta mielestä hyvännäköinen peli mielenkiintoisilla ominaisuuksilla :)

PS4 ja Xbox720 : Mitä uusia ideoita he voivat tuoda? Ku parempaa Grafiikkaa??. Se sitten nähdään mitä tulevan tuo :) mielenkiinnolla ootan ku kaikki konsolit ovat markkinoilla :).

Lainaus käyttäjältä Mikanes+

Natiivisti 1080p ja 60fps pyörivää peliä ei nykykonsoleilla taida montaa olla.

Jotenkin muistelisin että Wipeout HD olisi juuri ollut...tosin tätä en muista varmaksi joten voi olla että muistan väärinkin.

Lainaus käyttäjältä Mikanes+

Ubisoft lienee toistaiseksi yksi harvoja kehittäjiä, joka on ainakin Rayman Legendsin, ZombiU:n ja AC3:n kertonut olevan tuon kovin halutun "1080-60"-ominaisuuden omaavia pelejä.

Yritin etsiä tähän varmennusta, mutta en löytänyt selvää Ubisoftin edustajan kommenttia tästä. Paljon juttua kyllä oli että näin olisi, mutta yhtäkään kunnon lähdettä en löytänyt jossa olisi Ubin kerrottu näin sanovan. 1080p/60fps luvuista ei näkynyt mitään, 1080p luvusta kyllä, mutta tästäkään ei tosiaan mitään varmaan. Prkl...

Lainaus käyttäjältä CrysaN

Shigeru Miyamoto on sanonut alku vuodesta hän on siirtyy taka vasemmalle ja antaa ohjat uudelle sukupolvelle, uusia pelihamoja tunnettujen pelihahmojen joukkoon.

"Shigge" on puhunut tätä jo GC ajoista asti. Mutta silti vaan häärii aika vahvasti mukana. Vaikka onhan sinne uusiakin otettu, mm. Aonuma. Tosin Skyward Swordin teossa Aonumakin on siirtynyt jo tuottajaksi, ohjaamisen sijaan.

Lainaus käyttäjältä JayeizH+

"Shigge" on puhunut tätä jo GC ajoista asti. Mutta silti vaan häärii aika vahvasti mukana. Vaikka onhan sinne uusiakin otettu, mm. Aonuma. Tosin Skyward Swordin teossa Aonumakin on siirtynyt jo tuottajaksi, ohjaamisen sijaan.

Ainakin nykyiseltä palliltaan Miyamoto on huhujen mukaan astumassa alas joulukuussa, mutta Nintendo ei tuota ole vielä ainakaan vahvistanut. Herra siirtyisi mahdollisesti pienempien projektien ja uusien pelisarjojen pariin, sekä tietysti antamaan parasta mahdollista oppia nuorille kehittyville pelintekijöille. Btw, pitää vielä kaivella noita Ubisoftin ilmoituksia tuosta "1080-60"-hommasta, mutta saattaa olla että muistin väärin..!?

[u]Edit:[/u]

Kyllähän se on sanottava, että noista Ubin "1080+60"-peleistä ei mitään firman omaa vahvistusta löytynyt, ainoastaan iso läjä huhuja. Vahvistettu on toki että 1080p on tuettuna, mutta ei sitä, että kykeneekö peli päivittymään ruudulla sen kuuskyt FPS.

Mielialaani en voi sanoin kuvailla, vaan esitän sen kuvalla, enkä kenenkään luvalla:

IMAGE(http://i40.tinypic.com/ilbvv5.jpg)IMAGE(http://imageshack.us/a/img35/3926/ac3s.jpg)

Tässä ois aika suora varmistus, että Rayman Legends on 1080p & 60fps:
http://wiiudaily.com/2012/10/ubisoft-wii-u-gamepad-latency-is-160-second/

Michel Ancelin kommentti:

Lainaus

It’s crazy because the game is running in full HD [on the television], we are streaming another picture on the GamePad screen, and it’s still 60 frames per second. And the latency on the controller is just 1/60 of a second, so it’s one frame late. It’s crazy, it’s so fast. It’s almost instant.

Mielestäni myös Rayman Origins oli 1080p & 60fps peli, mutta mitään kovin hyvää lähdettä en löytänyt tälle.

Lainaus käyttäjältä Latexi

Michel Ancelin kommentti:

Kai tuossa nyt tarkoitetaan sitä TV:kin kuvaa, eikä vaan Gamepadin. Ainakin tuon voi tulkita niin että molemmissa olisi 60fps...

Hämmästelen kyllä tätä "60 FPS" keskustelua sinänsä että esimerkiksi elokuvat ovat yleensä "vain" 23-30 FPS eikä porukat valita niiden pätkivän, tai sitten en ole vain seurannut aikaa kovin ahkerasti.
Ymmärtäisin poraamisen huomattavasti paremmin jos pelit oikeasti nykisivät konsoleillakin, tokihan hyvä ruudunpäivitys on hyvä asia mutta sekin on pelikohtaista että millaista nopeutta pelityyli vaatii. Esimerkiksi ajopelit, oli se sitten 30 framea, 60 framea tai enemmän niin ei se siltikään televisiota muuta ohjaamoksi eikä kilpailuvauhdeissa ehdi muuta katsoa kuin edessä avautuvaa tietä, enkä usko että yksikään tämän sukupolven peli olisi niin suttuinen että tie jäisi näkymättä, näin esimerkkinä.

Lainaus käyttäjältä SamTheFurious82

Hämmästelen kyllä tätä "60 FPS" keskustelua sinänsä että esimerkiksi elokuvat ovat yleensä "vain" 23-30 FPS eikä porukat valita niiden pätkivän, tai sitten en ole vain seurannut aikaa kovin ahkerasti.

Hiukan offtopiccia joukossa.
Elokuvat todellakin pyörivät vielä pääasiassa 24 fps. Tuo johtuu siitä, kun aikoinaan ihmiset ovat siihen tottuneet ja kaiken lisäksi ihmissilmä näkee kutakuinkin 24 kuvaa sekunnissa (tuosta voi olla montaa mieltä). Jos elokuvaharrastajalle näyttää videopätkän ensin 24 fps ja sen jäleen tuplasti nopeammalla taajuudella 48 fps, niin hän varmasti väittää, että 24 kuvaa sekunnissa on se perinteinen nopeus.
Mutta koska aika ajaa nämä taajuudet kohta pois, niin esim Hobitti näytetään 48 fps ja huhujen mukaan Avatar 2 jopa 60 fps. Nuo siis on alusta alkaen kuvattu kyseisillä nopuksilla. Uudet nopeudet (tietenkin) närkästyttävät niitä kiven kovia elokuvaintoilijoita, mutta samalla muut tietämättömämmät saavat nauttia sulavammasta kuvasta ainakin 3d-muodossa.

Nykypelit ovat sellaista futuristista rämpimistä jo nykyään, että kai sitä saa nyt käyttää 60 kuvaa sekunnissa sitten seuraavassa sukupolvessa, sanon minä. Ties mitä hologrammipatsaita silloin heijastetaan seinille.

Lainaus käyttäjältä SamTheFurious82

esimerkiksi elokuvat ovat yleensä "vain" 23-30 FPS eikä porukat valita niiden pätkivän, tai sitten en ole vain seurannut aikaa kovin ahkerasti.

Itse huomaan hitaan kuvausnopeuden selvästi lähinnä panoroinneissa tai muissa melko hitaissa kameran liikkeissä ja ne sitten ovatkin välillä suorastaan karmean näköisiä kuvan hyppiessä miten sattuu. Muistan vieläkin ensimmäisen näkemäni Blu-rayn, Public Enemiesin, alkupuolen keittiöpanoroinnin...

Olin vielä vuosi sitten tuossa 30fps riittää -leirissä, mutta nyt olen hieman eri mieltä. En vaadi peliltä täyttä 60:tä, mutta PC:llä räiskintöjä pelatessa 40-45fps alkaa olla mukavuuden raja. Ero siitä 60:een on tietenkin huomattavissa. Konsoleilla 30fps ei kauheasti häiritse, koska pädi on hiirtä epätarkempi ohjausmenetelmä ammuskelussa, eivätkä tähtäysliikkeet ole yhtä nopeita kuin PC:llä. Muiden genrejen pelit taasen liikkuvat luonnostaan astetta hitaammin, joten häiriö on niissä vieläkin pienempi. 60fps olisi tietenkin mukava standardi konsoleillakin ja ainahan peli tuntuu sitä paremmalta mitä sulavammin se pyöriii.

Lainaus käyttäjältä Jonppe+

Tuo johtuu siitä, kun aikoinaan ihmiset ovat siihen tottuneet ja kaiken lisäksi ihmissilmä näkee kutakuinkin 24 kuvaa sekunnissa (tuosta voi olla montaa mieltä).

Tuo 24fps on monia vuosia sitten standardisoitunut käsittääkseni, koska sillä saatiin kohtuullisen luonnollisen näköinen liike, mutta filmiä ei tarvinnut käyttää mielettömästi. Ei ole siis luultu, että ihmis-silmä näkisi vain 24fps, vaan 24fps näytti tarpeeksi hyvältä. Jo kauan sitten oltaisiin kai voitu tehdä vaikka 60fps elokuvia, jos olisi haluttu. Vanhoissa mykkäelokuvissa, joissa fps on esim. 16, voi silmän illuusio alkaa jo hieman kärsiä, koska liike alkaa olemaan "nykivää".

Lainaus käyttäjältä Munkk1+

Itse huomaan hitaan kuvausnopeuden selvästi lähinnä panoroinneissa tai muissa melko hitaissa kameran liikkeissä ja ne sitten ovatkin välillä suorastaan karmean näköisiä kuvan hyppiessä miten sattuu. Muistan vieläkin ensimmäisen näkemäni Blu-rayn, Public Enemiesin, alkupuolen keittiöpanoroinnin...

Jep, kyllähän tuo elokuvissakin usein häiritsee. Itselle tulee mieleen The Expendablesin lopun toimintakohtaus, jossa on lyhyitä otoksia heiluvalla kameralla. Erittäin sekavaa...

Lainaus käyttäjältä SamTheFurious82

Hämmästelen kyllä tätä "60 FPS" keskustelua sinänsä

Eihän tuo toki mikään pakollinen ominaisuus ole, ja totta on myös sekin, että paljon lajityypistäkin myös riippuu kuinka silmin nähtävä ero on, jos verrataan esimerkiksi vaikka peleihin jossa ruudunpäivitys on "vain" 30fps. Ja sen mitä olen aiheeseen perehtynyt, niin on myös yksilöllistä, kuinka ihminen havaitsee erot. Mutta loppujen lopuksi olen itsekin sillä kannalla, että seuraavan sukupolven konsoleissa se 60fps olisi ihan mukava standardi.. tai ainakin niissä vauhdikaimmissa lajityypeissä.

Kyllähän sellaisiin sulavampiin grafiikoihin silmä myös harjaantuu, ja jos ruudunpäivitys on oikein ryssitty, niin kyllä sen huomaa selvästi. En tiedä kuinka ajan tasalla tuo on, mutta tässä olisi ainakin yksi lista konsolipeleistä, joiden ruudunpäivitys on 60 FPS!

Lainaus käyttäjältä Mikanes+

En tiedä kuinka ajan tasalla tuo on, mutta tässä olisi ainakin yksi lista konsolipeleistä, joiden ruudunpäivitys on 60 FPS!

BioShock tuskin on 60 fps ja Crysis 2 ei sitä varmasti ole, joten suhtautuisin tuohon listaan varauksella.

Lainaus käyttäjältä SamTheFurious82

Hämmästelen kyllä tätä "60 FPS" keskustelua sinänsä että esimerkiksi elokuvat ovat yleensä "vain" 23-30 FPS eikä porukat valita niiden pätkivän, tai sitten en ole vain seurannut aikaa kovin ahkerasti.
Ymmärtäisin poraamisen huomattavasti paremmin jos pelit oikeasti nykisivät konsoleillakin, tokihan hyvä ruudunpäivitys on hyvä asia mutta sekin on pelikohtaista että millaista nopeutta pelityyli vaatii. Esimerkiksi ajopelit, oli se sitten 30 framea, 60 framea tai enemmän niin ei se siltikään televisiota muuta ohjaamoksi eikä kilpailuvauhdeissa ehdi muuta katsoa kuin edessä avautuvaa tietä, enkä usko että yksikään tämän sukupolven peli olisi niin suttuinen että tie jäisi näkymättä, näin esimerkkinä.

Pelien ja elokuvien fps arvot eivät ole keskenään vertailukelpoisia, koska peleissä sinä vaikutat lähes kaikkeen, kun taas elokuvissa et mihinkään. Mitä korkeampi fps, niin sen nopeammin komentosi näkyvät ja tapahtuvat ruudulla. Kokeile pelaamalla räiskintää lukitsemalla fps 24 ja sitten siirryt 60 frameen, on taatusti huomattava ero sulavuudessa.

On paljon mukavempaa katsoa 60fps-kuvaa 24-fps-kuvan sijasta. Ne erottaa todella helposti.

Konsolisukupolven vaihdos lähenee ja ajat muuttuvat, siinä samalla myös pelitkin sekä niiden tekijät. Erityisesti pelintekijöiden liikehdintä on ollut viimeisen vuoden sisällä aika vilkasta, ja studioita on vaihdettu kuin sukkia konsanaan. Isojakin nimiä on tehtäviensä jättäneiden joukossa paljon, ja samalla myös paljon uusia studioita on perustettu. Ajattelisi että tällainen levoton järjestelyrumba liittyy ainakin osittain "Next-Gen"-pelien ja konsoleiden tulemiseen, sekä yhtenä suurena tekijänä tietysti koko "pelikentän" muuttuminen mobiilipelaamisen ja kaikenlaisen sosiaalisen pelaamisen yleistyessä.. raha ratkaisee, kuten aina.

Viimeisimpien "isojen kihojen" joukossa, jotka ovat lähteneet nykyiseltä palliltaan muille maille, on Epic Gamesin Cliff Bleszinski aka Cliffy B. Sitä hän ei kuitenkaan paljastanut, minnekä olisi siirtymässä, tai olisiko enää edes pelien kanssa tekemisissä. Nyt mies kuitenkin on postannut omalla Twitter-tilillään mielenkiintoisen valokuvan.. mahtaisiko kyseessä olla vihje uudesta työpaikasta?

IMAGE(http://purenintendo.com/wp-content/uploads/2012/10/proxy-224x300.jpeg)

E: Äijä sai Mikiltä & Epiltä läksiäislahjana Activision -nimisen pikkufirman.. :D

Cliffy on jo tovin aikaa postaillut kuvia monenlaisista vierailuistaan. Tuon ohella jätkä pyörinyt ainakin Naughty Dogilla, EA:lla, Double Finella ja Zyngalla.

Lainaus käyttäjältä Muksu+

Kunnioitan sinua. En usko, että olisit edes trolli.

Kiitos paljon. Yritän kirjoittaa parhaani mukaan(tai no en ihan tarkalleen) ja kaikki heti ovat nuuskimassa. Kuten Riepu. Toivottavasti muut olisi yhtä järkeviä kuin sinä. : I

Lainaus käyttäjältä Munkk1+

BioShock tuskin on 60 fps.

Muistelisin että Bioshockin Xbox versiossa oli asetuksissa mahdollisuus nostaa pelin fps, mutta samalla grafiikoiden yksityiskohtaisuus laski. Ei sitten mitään hajua oliko se 60 fps, mutta ainakin korkeampi kuin normaalisti.

Itse en ole yhtään perehtynyt tähän fps keskusteluun, joten ihmetyttää se, että miten jotku dreamcast ja ps2 pelit ovat 60fps, mutta kaikki nykypelit eivät ole? Mikä on maksimI fps? 60? Googleakin voisi tietenkin käyttää :D...

Lainaus käyttäjältä Kimppis+

Muistelisin että Bioshockin Xbox versiossa oli asetuksissa mahdollisuus nostaa pelin fps, mutta samalla grafiikoiden yksityiskohtaisuus laski. Ei sitten mitään hajua oliko se 60 fps, mutta ainakin korkeampi kuin normaalisti.

Kappas. Piti tarkistaa ja näinhän se olikin. Tämä saisi olla jokaisessa räiskinnässä, jotta kaikki olisivat tyytyväisiä.

Lainaus käyttäjältä Kimppis+

Itse en ole yhtään perehtynyt tähän fps keskusteluun, joten ihmetyttää se, että miten jotku dreamcast ja ps2 pelit ovat 60fps, mutta kaikki nykypelit eivät ole? Mikä on maksimI fps? 60? Googleakin voisi tietenkin käyttää ...

Katsopa niitä ps2-pelejä ja vaikka Halo 4:sta rinnakkain, niin näet vastauksen ;) Pleikkarilla vasta karmeita framerateja onkin, esimerkkinä vaikka Vice City. Kaverin plösö pyörittää sitä arviolta 25fps. Kuulemma myös Shadow of the Colossus kärsi dropeista. Maksimi fps:ää ei PC:llä taida olla, mikäli pelissä ei sitä rajoiteta, mutta useimmat tietokoneen monitorit toimivat 60Hz:n virkistystaajuudella (60 ruutua sekunnissa) ja nopeimmat kuluttajakamat taitavat olla 120Hz. Telkkareissahan on jotain käsittämättömiä 1000Hz:n virityksiä, mutta niistä en tiedä...

Lainaus käyttäjältä Munkk1+

Telkkareissahan on jotain käsittämättömiä 1000Hz:n virityksiä, mutta niistä en tiedä..

...Ja ei niitä kannata uskoa juurikaan käytännönläheisesti. Hommahan näissä Liikkeenparantajatekniikoissa, mitä valmistajat käyttävät eri nimityksillä, toimii yksinkertaisesti täysin randomisti, kuten sanotaan. Televisio reaaliajassa prosessoi kahta tai useampaa KUVATTUA kuvaa ja niiden pohjalta luo ns. huijatun kuvan, joka on ikään kuin edellisen ja seuraavan kuvan "keskiarvo." Nuo kuvat eivät ole oikeasti kameralla kuvattuja (paitsi elokuvissa, joita katseltaessa DVD- tai Blue-Ray-soitin valitsee töllöttimestä sen 24p-moodin, pelien tilanteesta en ole varma). Luulisin kuitenkin, että jos katsoo sellaisella yli 1000Hz televisiolla vaikkapa suurnopeuskameralla kuvattuja hidastuksia (suuri hidastus, heh :)), niin kaipa se näyttää kaikki kuvat ihan oikeina kuvina, jos kerta niitä on saatavilla.

PS. En teistä muista tiedä, mutta pitäisikö tätä ruudunpäivityskeskustelua jatkaa vaikka siellä Näköradio-ketjussa?