PC vs. konsolit (pelit ja rauta) / Foorumit / www.pelaajalehti.com
1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus

Itse en nyt pidä konsolipelaajia minään typeryksinä, kukin tykkää mistä tykkää. Kyllä ne konsolimätötkin menee, mutta PC-miehiähän tässä ollaan. Konsolilla pelaaminen on todella hauskaa kavereiden kesken esim. jotain 2-4 co-oppi peliä vetää. En näe itseäni siirtymässä PC:stä pois, mutta jos konsolille tulee jokin mielenkiintoinen peli, jota PC:lle ei saa niin kyllä sitten ollaan varmaankin hyppäämässä konsolikelkkaan.
Tämä PC pelien ylistys varmaankin johtuu siitä, että jos koneessa tehot riittää niin silloin peli pyörii sulavasti eikä fps tipu 40-60 alapuolelle. Konsoleilla taas fps katto on asetettu 30 fps ja sitten kun se rupeaa "dippailemaan" eli laskemaan alle 30 niin silloin rupeaa vituttamaan se pieni nykiminen. Tämän takia varmaankin PC kelkassa ollaan "uuber" tehokoneen kanssa, en voi vain sietää sitä pientäkään nykimistä :/

Lainaus käyttäjältä Lozjudai

Haluasin kysyä pc-pelaajilta sen että miksi jotkut pc-pelaajat (ainaski mun koulus) pitää konsolejen omistamista jonaki typeryyden merkkinä ja kaikki pelit konsoleilla on paskoja sekä pc versiot on aina mukamas parhaita.

Koska konsolia osaa käyttää itsenäisesti, jopa 4 vuotias (Töllö päälle, konsoli päälle, peli sisään ja pelaa)
PC ehkä vaatii hiukan enemmän. Väite, että PC "muka" vaatii hirmuista säätöä, vaikka nykypäivänä pelin asentaminen, sekä pelaaminen on todella helpoksi tehty on kanssa tyhmän suusta vedetty.

Konsoli vs. PC keskustelua on käyty WWW netin ajoista lähtien. Itse olen kuullut kaikki väitteet ja aina konsolin puolesta vedetyt on ammuttu alas, paitsi helppous. Helppon tien valitsijaa pidetään vähän "tyhmänä"

Fakta on, että se on se ja sama millä pelaa.
Toinen fakta on, että ei ole mitään perustetta väittää konsolin voittavan PC:n.
Raha, monipuolisuus, grafiikka, sohvalla löhöily, hyöty, pelit jne. Kaiken mitä voi konsolilla tehdä ja pelata, voi tehdä PC:llä.
Se kaikki mitä PC:llä voi tehdä pelien lisäksi on järjetön verrattuna konsoliin.
Itselläni PC on rahan säästämisen vuoksi, sekä pelit. Parin vuoden välein, muutama satanen rautaan (sama kuin konsoliin) ja Steam ym. alkaen 5€ pelit houkuttaa. Konsolit ei ole viel nähnyt digitaalisen jakelun iloja.
Surua tulee aiheuttamaan konsolin omistajilla, kun käytettyjen pelien kauppa katoaa sen kautta ja konsolivalmistajien omat pelikaupat on vain käytössä (monopoli ja hinnat sen mukaiset)

Lainaus käyttäjältä Elligius

Kaiken mitä voi konsolilla tehdä ja pelata, voi tehdä PC:llä.

Miten aiot pelata vaikka Wii U:n uutta zombi u:ta tai mariota pc:llä?

Lainaus käyttäjältä Lozjudai

Haluasin kysyä pc-pelaajilta sen että miksi jotkut pc-pelaajat (ainaski mun koulus) pitää konsolejen omistamista jonaki typeryyden merkkinä ja kaikki pelit konsoleilla on paskoja sekä pc versiot on aina mukamas parhaita.

Hieno triplapostaus Hermandos.

PC-pelaajat ovat välillä melkoisia elitistejä ja ajattelevat olevansa jonkin sortin master race pelimaailmassa, varmaan ainakin siksi, koska PC:llä kaikki näyttää paremmalta ja tuntuu pyörivän pelitkin paremmin. Ainakin kun kyseessä ovat FPS-pelit, niin voi odottaa paljon "CONSOLOLOLOLOL"-kommentteja. Ne kuulemma soveltuvat paremmin pelattaviksi PC:llä.

Omasta mielestäni hiiri ja näppis ovat aika hyvä kombo verrattuna kapulaan, mutta silti jotkut pelit, jopa jotkut FPS-pelit, sopivat paremmin konsolille.
Ja tietysti ralli-, sandbox-, toiminta- ja tasohyppelypelit kuuluvat ehdottomasti konsolille mun mielestä, tai ainakin kapulalla pelattavaksi.

E:

Lainaus käyttäjältä PussikissaHelvetistä

Sama sopii myös tiettyyn ryhmään konsolipelaajia. Jatkuvastihan sitä kuulee varsinkin konsolipainoitteisissa foorumeissa jne. juttua kuinka PC ei ole oikea pelikone tai, että näppäimistö ja hiiri eivät käy peliohjaimesta. Tai muuta sellaista schaissee. Mutta loppujen lopuksi tämä elitistimääritelmä sopii niin mitättömään pieneen osaan ihmisryhmästä jotka pelaavat, että on suorastaan surullista miten jotkut ovat valmiina tuomitsemaan kokonaisen ihmisryhmän parin idiootin takia. Tämä sopii toki muuhunkin kuin video/tietokonepelimaailmaan.. menipä syvälliseksi.

Tottakai näistä tapellaan ihan molemmin päin. Ihan niinkuin kissat vai koirat, PS3 vai Xbox 360. Sille ei ikinä tule loppua.

Lainaus käyttäjältä Mixon

PC-pelaajat ovat välillä melkoisia elitistejä ja ajattelevat olevansa jonkin sortin master race pelimaailmassa, varmaan ainakin siksi, koska PC:llä kaikki näyttää paremmalta ja tuntuu pyörivän pelitkin paremmin. Ainakin kun kyseessä ovat FPS-pelit, niin voi odottaa paljon "CONSOLOLOLOLOL"-kommentteja. Ne kuulemma soveltuvat paremmin pelattaviksi PC:llä.

Sama sopii myös tiettyyn ryhmään konsolipelaajia. Jatkuvastihan sitä kuulee varsinkin konsolipainoitteisissa foorumeissa jne. juttua kuinka PC ei ole oikea pelikone tai, että näppäimistö ja hiiri eivät käy peliohjaimesta. Tai muuta sellaista schaissee. Mutta loppujen lopuksi tämä elitistimääritelmä sopii niin mitättömään pieneen osaan ihmisryhmästä jotka pelaavat, että on suorastaan surullista miten jotkut ovat valmiina tuomitsemaan kokonaisen ihmisryhmän parin idiootin takia. Tämä sopii toki muuhunkin kuin video/tietokonepelimaailmaan.. menipä syvälliseksi.

Pakko todeta tuohon "Mutta loppujen lopuksi tämä elitistimääritelmä sopii niin mitättömään pieneen osaan ihmisryhmästä" toteamukseen, että kyllähän eri foorumeilla näkee todella paljon pc pelaajia jotka haukkuu pelejä koska ne on ns. konsolipaskaa. Esim call of dutyt on nykyään konsolipaskaa vaikka ihan samaa putkiräiskintää se oli jo ekasta osasta asti. Nykyään se vaan näyttää paremmalle ja peleissä on jopa joku tarina.

Bioshockin fov (field of view) on konsolipaskaa, koko bioshock 2 on konsolipaskaa. Crysis 2 on niin paska ja ruma koska konsolit jne. Tuota löytää vaikka kuinka kun menee lukemaan esim. muropaketin peli osiota. Olkoonkin, että koko foorumi on alunperin ollut pc painotteinen, mutta joku raja sentään.

Lainaus käyttäjältä partajeesus

Pakko todeta tuohon "Mutta loppujen lopuksi tämä elitistimääritelmä sopii niin mitättömään pieneen osaan ihmisryhmästä" toteamukseen, että kyllähän eri foorumeilla näkee todella paljon pc pelaajia jotka haukkuu pelejä koska ne on ns. konsolipaskaa.

No siis tuohan johtuu siitä, että se enemmistö jota ei voisi vähempääkään kiinnostaa se, että ovatko konsolit kuraa vai ei eivät jaksa kirjoitella mielipiteitään foorumeille. Varmastikaan suurin osa pelaajista eivät kirjoittele peliaiheisille foorumeille. Ne joille pelaaminen on enemmänkin elämäntapa kirjoittelevat enemmän. Tämä taas johtaa siihen, että ihmisille tulee mielikuva siitä, että kaikki pc-pelaajat ovat äänekkäitä elitistikakkapäitä, vaikka asiahan ei siis näin ole, he ovat vain niitä äänekkäimpiä.

Ja itsehän pelaan suurimman osan peleistäni konsolilla ihan siitä syystä, että tila ei riitä pöytäkoneeseen, itse pöytään sun muihin tarpeisiin. On ahdasta jo pelkällä sängyllä/TV-tasolla ja itse telkkarilla. Jos vain olisi enemmän tilaa niin varmasti pelaisin valtaosan peleistäni pc:llä. Nyt on vain läppäri jolla pelaan indie/oldschool-pelejä.

Joo eihän mullakaan mitään pc pelaamista vastaan ole. Molemmat pelit jotka pc:lle hommasin toimi helposti ja hienosti monien haukkumasta drm paskasta huolimatta. Eli siis eka crysis ja fable. Kiekko koneeseen -> asennus -> pelaamaan.
Nykyään vaan tuota konsolipaska settiä kuulee todella paljon. Kyse ei siis ole vain parista foorumi viestistä vaan oikeastaan jokaisen pelin yhteydessä tuota saa lukea esim murossa ja parissa muussakin paikassa. Jos peli on heikompi kuin odotettiin niin vika on siinä, että se on konsoleiden syytä.

Kyllähän se vähemmistö on aina se äänekkäin. Sama pätee vaikka kännyköihin. Harva kirjoittaa ylistävää tekstiä, mutta jos siinä luurissa on edes yksi pieni vika niin se haukutaan.

Lainaus käyttäjältä partajeesus

koko bioshock 2 on konsolipaskaa. Crysis 2 on niin paska ja ruma koska konsolit jne. Tuota löytää vaikka kuinka kun menee lukemaan esim. muropaketin peli osiota. Olkoonkin, että koko foorumi on alunperin ollut pc painotteinen, mutta joku raja sentään.

Tämä ajatus kaiketi kumpuaa kaikessa yksinkertaisuudessaan siitä että jos peliä kehitetään konsoleille tahtoo normaalisti peli pc:kin versiona näyttää huonommalta vaikka kuinka niitä asetuksia laittaa täysille verrattuina peleihin, jotka on tehty pc:n ehdoilla.

Crysis nyt sinänsä vielä tuo oman mausteensa peliin kun ensimmäinen osa tehtiin pc:lle, joka varmasti repi kaiken mahdollisen sun koneesta irti, jos halusit pyörittää sitä kunnolla. Ja kun toinen osa julkastiin, ja kun crytekin prioriteetit ei olleet enään samanlaiset. Äkkiäkös äänekkäimmät alkaa jostain valittamaan.

Jotta hajatus ei jää täysin ilman esimerkkejä, äkkiseltään tulee mieleen pelit witcher 2 ja battlefield 3 peleinä, jotka näyttävät hyvän näköisiltä pc-peleiltä omalla mittapuulla.

Tuli kirjotettua ihan liikaa. Syytän kellonaikaa.

Lainaus käyttäjältä partajeesus

Bioshockin fov (field of view) on konsolipaskaa

Tähän täytyy todeta, että kaikki ensimmäisen persoonan pc-pelit, joissa ei saa vähintään 90 asteen FOVia, ovat lähtökohtaisesti surkeita porttauksia. Pienellä näytöllä tai huoneen toisella puolella olevalla töllöllä pelatessa esim. CoDin vakio 65 astetta ei erityisesti häiritse, mutta yli 21" monitori alkaa olla sitä kokoluokkaa, että mulla tulee pää kipeäksi ja muutenkin huono olo alle 90 asteen FOVeilla. 27" iMacillä COD4:n komentojen kautta tarjoama 80 astetta oli juuri ja juuri pelikelpoinen.

Surkeita porttauksia ovat myös pelit, joissa on lukittu 30fps, lukittu resoluutio tai ei kohtuullisia grafiikka-asetuksia. Ne ovat perusasioita, jotka pitäisi löytyä jokaisesta pc-käännöksestä. Näistä valitetaan ihan aiheellisesti, vaikka peli olisi kehitetty vain pc:lle.

Konsoleiden ainoa plussa taitaakin olla se helppous (?). Kaiken muun voi tehdä PC:llä, jos vain ohjelmoijat jaksaisivat ja/tai viitsisivät. Split-screen on tietenkin teknisesti mahdollinen, mutta sitä ei tehdä, koska niin pieni vähemmistö pelaa tietokoneellaan olohuoneessa. Ohjaimille toki on tuki, mutta vain yhdelle. Toisaalta joku oli saanut Borderlands 2:ssa toimimaan split-screenin PC-versiossa. Säätämistä tämä tietenkin tarvitsi, mutta vain koska kehittäjillä ei ole tapana tehdä split-screeniä tietokone-versioille.

Konsoleiden 30fps-rajoitus on todella ärsyttävä. Varsinkin 60fps-pelin jälkeen 30fps tuntuu todella nykivältä ja hitaalta. Jotkut sanoo, ettei niillä ole eroja, mutta kyllä niillä on. Huomaan helposti eron 120fps ja 60fps näytöillä jo työpöydällä. Resoluutiolla on myös merkitystä, sillä en halua katsoa erittäin rosoreunaista ja suttuista kuvaa. Grafiikat ovat osa pelimaailmaa ja auttaa immersiossa. Sitten konsoleilla on ohjausviive, jonka epäilen aiheutuvan langattomuudesta. Se voi alentaa suoritustasoa varsinkin nopeatempoisissa peleissä.

Vielä tuosta Crysiksesta: ensimmäinen osa oli sandbox-peli, joka kyykytti aikansa parhaimmat pelikoneet helposti. Toinen osa oli putkijuoksu, jossa downgradettiin nanopuvun ominaisuuksia. Ei, superhypyn integrointi hyppynäppäimen pohjassapitämiseen ei ole sama asia, koska voimatila vähensi rekyyliä ensimmäisessä osassa. Lisäksi armormode ei vienyt energiaa ykkösessä. Se oli tavallaan aina päällä.

Lainaus käyttäjältä realgamer

Ohjaimille toki on tuki, mutta vain yhdelle.

Itse asiassa koneeseen saa adapterilla kiinni neljä langatonta x360-pädiä, joten sekin "haitta" puuttuu. Erilaisia ohjaimia käyttämällä saisi varmasti vieläkin enemmän, mutta neljää enempää ei taida kukaan tarvita ;)

Lainaus käyttäjältä realgamer

Sitten konsoleilla on ohjausviive, jonka epäilen aiheutuvan langattomuudesta. Se voi alentaa suoritustasoa varsinkin nopeatempoisissa peleissä.

Tämä johtuu vain ja ainoastaan telkkarista. Langattomien ohjaimien viiveet ovat niin olemattomia, että niitä ei tavallinen kuolevainen huomaa. Puhutaan reippaasti alle 10 millisekunnista ja monissa telkkareissa tulee input lagia se 50ms. Itse pelaan Panan plasmalla, jonka 30ms (suoraa testiä en ole löytänyt, mutta yleisimmät arvot ovat 20-35ms) on huomaamaton ainakin amatöörinä SSF4:ää pelatessa. Monitori tai etenkin vanha CRT-järkäle olisi tietenkin parempi. Uskon, että pc:n ja konsolin viiveet ovat samalla monitorilla pelattuna lähes identtiset.

Tuolla ohjaintuella tarkoitin sitä split-screenin puutetta. Teknisesti tuki on varmasti. Pahoittelen sekavaa viestiä, joka johtuu kirjoittamisen kokemuksen puutteesta, päätin kirjoittaa tänne pitkästä aikaa :).

Ohjausviive taitaakin sitten olla pelikohtainen, sillä esim. Uncharted 3:ssa on on ohjausviive ja missään PC-pelissäni ei ole samalla televisiolla kokeiltuani (Sony Bravia v. 2008). Konsoleilla on todella usein ohjausviive, kun taas PC:llä ei ole sitä ollenkaan.

Lainaus käyttäjältä realgamer

Tuolla ohjaintuella tarkoitin sitä split-screenin puutetta. Teknisesti tuki on varmasti. Pahoittelen sekavaa viestiä, joka johtuu kirjoittamisen kokemuksen puutteesta, päätin kirjoittaa tänne pitkästä aikaa .

Ohjausviive taitaakin sitten olla pelikohtainen, sillä esim. Uncharted 3:ssa on on ohjausviive ja missään PC-pelissäni ei ole samalla televisiolla kokeiltuani (Sony Bravia v. 2008). Konsoleilla on todella usein ohjausviive, kun taas PC:llä ei ole sitä ollenkaan.

Mikä on Sonyn malli? Tuntuu oudolta että Uncharted 3:ssa olisi niin suuri ohjausviive että sen huomaisi. Tämän kun ei pitäisi olla pelistä kiinni. Uncharted 3 tosin on vähän sellainen kankea ohjaukseltaa eikä kovinkaan terävä, oman kokemuksen mukaan. Esim. PS3:n SFIV:ssä en ole huomannut mitään lagia. Joten luulen että tässä on enemmän kyse siitä. Lisäksi TV:ssähän on eri kuva-asetuksia ja tuloja. Jos PC:llä ja PS3:lla ei ole sama sisääntulo ja samat kuva-asetukset, PS3:lla voi olla input lagia kun taas PC:llä ei ole.

Televisio on Sony KDL-32S3000. Liitäntäkohtaistakaan se ei voi olla, koska käytin samaa johtoa ja liitäntää. Kuva menee vahvistimen kautta televisioon (joku Onkyon paketti).

Lainaus käyttäjältä realgamer

Televisio on Sony KDL-32S3000. Liitäntäkohtaistakaan se ei voi olla, koska käytin samaa johtoa ja liitäntää. Kuva menee vahvistimen kautta televisioon (joku Onkyon paketti).

Tässä voi olla tuo vahvistin ongelmana. Ilmeisesti PC ja PS3 on eri liitännöissä vahvistimessa?

Vahvistin voi tunnistaa PC signaalin ja laittaa automaattisesti päälle ominaisuuden että se vain välittää kuvaa eteenpäin, eli ei tee sille mitään ja ohjaa kuvan vain läpi. PS3:n tapauksessa vahvistin voi tehdä jotain kuvanparannusautomatiikkaa, joka tekee aina input lagia. Jos ne menee samalla piuhalla, kannattaa tarkistaa muuttaako vahvistin jotain kuvan muokkausominaisuuksia kun PS3 on kiinni.

TV:stä tuskin on kyse kun malli on noinkin vanha. Vaikka en nyt löytänyt tietoa onko siinä input lagia, mutta veikkaisin että ei. Muistaakseni tuossakaan ei niitä eri kuvatiloja juurikaan ollut..

Lainaus käyttäjältä realgamer

Konsoleiden ainoa plussa taitaakin olla se helppous

Ei vaan yksinoikeuspelit.

Puhuin nimenomaan konsoleista, en peleistä. Yksinoikeuspelit ovat teknisesti toteutettavissa PC:llä, joten en laske niitä mukaan. Unohdin muuten mainita vielä yhden plussan, toimivuuden. Kaikki tietylle konsolille julkaistavat pelit tulevat toimimaan juuri sillä konsolilla, koska rauta on lukittu.

Ei, eivät ole eri liitännöissä. Otin johdon irti PS3:stani ja laitoin sen tietokoneeseen. Sama johto ja liitäntä ja samaa kautta menee kuva ja ääni. Sama viive kyllä näkyy ystävienikin konsoleissa (Xbox 360 ja PS3), heillä tosin pahempana. Langattomuus aiheuttaa kuitenkin viivettä, vika voi olla siinä.

Lainaus käyttäjältä realgamer

Langattomuus aiheuttaa kuitenkin viivettä, vika voi olla siinä.

Näissä ei edelleenkään ole mahdottomia eroja. Pelien responsiivisuudesta tulevat erot ovat huomattavasti suurempia. Minä en ole huomannut mitään massiivista eroa konsolin ja pc:n välillä, joten voi olla, että olet vain huomattavasti minua herkempi lagille.

E: Langallinen vs. langaton x360-pädi. Bluetoothin lagista en löytänyt päteviä juttuja.

Olen todella herkkä lagille, en voi sietää viivettä peleissä, ellei se ole _todella_ pientä. PC:llä pelatessani ei missään pelissä ole viivettä. Konsoleilla huomaan aina, kun esim. hahmo ei käänny _heti_ kun liikutan tattia.

Vedän osan puheistani takaisin. Minulla ei ollut parempaakaan tekemistä, joten kokeilin kameran kanssa PC:n CS:GOta ohjaimella ja hiirellä sekä boksin CS:GOta. Kuvausnopeus oli vain 30fps, mutta silläkin tuli 2-3 ruutua eroa PC:n ja konsolin välille. Ampumanappina siis poikkeuksellisesti A. Telkkarin viiveen pitäisi olla maksimissaan about 1-2 ruutua tuolla kuvausnopeudella, joten voin sanoa melko suurella varmuudella, että GOn konsoliversiossa on lagia. Sen voi tosin tuntea ihan omin kätösin, koska kyseisen käännöksen ohjaustuntuma on muistaakseni karmea. Ohjain ja hiiri olivat koneella samoissa lukemissa, mutta tarkkuuden takia siitä ei voi sanoa juuta eikä jaata.

Boksin Super Meat Boy taasen oli matolaatikon ceeässän kanssa samoissa lukemissa, mikä olikin odotettavissa. SMB:n tasoloikinnan tarkkuudelle ei ole voittanutta ja sen hyppy voi olla PC:lläkin aavistuksen ripeämpi kuin tuoreimman Counter-Striken ammuskelu. Hemmetti, kun olisi 60fps kamera.

Lainaus käyttäjältä realgamer

Sitten konsoleilla on ohjausviive, jonka epäilen aiheutuvan langattomuudesta. Se voi alentaa suoritustasoa varsinkin nopeatempoisissa peleissä.

Miksi muuten pidät tätä nimenomaan konsolien ongelmana, jos olet varma että tämä aiheutuu langattomuudesta? Konsoleille saa ohjaimet halutessaan myös langallisena, myös sen ihan virallisen ohjaimen (ainakin boksille). Vastaavasti langattoman ohjaimen saa kyllä kytkettyä pc:henkin, jolloin ilmeisesti siihenkin ilmestyy sinun havaittavissasi oleva virhe? Eihän tuo ongelma siis ole mitenkään konsoleihin sidottu.

Hieman täytyy muuten myös ihmetellä helppouden merkityksen vähättelyä sanomalla, että tämä on "ainoa" ero konsolin ja pc:n välillä. Se helppous kun nimittäin näkyy koko ajan ihan jo laitteen hankinnasta (pc:llä jo "oikean" hankinnan suunnittelu on työlästä) lähtien aina sinne laitteiston käyttöönottoon (pahimmat pc-intoilijat suostuvat hankkimaan vain rakennussarjan), ylläpitoon ja pelin käyttöön asti. Tuo on minusta kyllä erittäinkin oleellinen ero konsolien ja pc:n välillä ja käsittää huomattavasti laajemman otoksen asioita kuin vain tuon yhden "helppouden".

Lainaus käyttäjältä realgamer

Olen todella herkkä lagille, en voi sietää viivettä peleissä, ellei se ole _todella_ pientä. PC:llä pelatessani ei missään pelissä ole viivettä. Konsoleilla huomaan aina, kun esim. hahmo ei käänny _heti_ kun liikutan tattia.

Uncharted 3:n tapauksessa luulen edelleen että tässä on kyse pelin luonteesta. Eli animaatiosta. Näissä pitää aina katsoa koska animaatio alkaa ei siitä koska hahmo kääntyy. Vaikka myönnän että eihän se nyt tietty mahdotonta ole. Varsinkin jos jokin häiritsee ohjaimen bluetooth yhteyttä. Mutta Uncharted 3 on hiukan huono peli tämän todistamiseen. Itseäni ei ole lagi kyllä häirinnyt esim. PS3:n SSFIV:ssä ja ihan hyvin ainakin koneen päihitän, joten ei siinä nyt kauheasti sitä lagia voi tulla.

Puhuin langattomuudesta, koska konsoleiden vakio-ohjaimina ovat langattomat ohjaimet. Toki niihin saa langallisen, mutta se taas maksaa ylimääräistä. Puhun siis yleisestä kokoonpanosta eli PC = tietokonepöytä ja konsoli = olohuone. Kyllä olisi paljon mukavempaa pelata, jos ohjaus olisi tarkempi. Voi olla, että pelin tekijä on laittanut VSyncin päälle konsoliversiossa (estää screen tearingin), niin se aiheuttaa jo viivettä ohjauksessa niin PC:llä kuin konsolillakin. Sen takia laitan sen aina pois päältä. Ei se siis tietenkään ole varmaa, että se johtuu langattomuudesta. Pidän sitä kuitenkin todennäköisenä ainakin pienen viiveen aiheuttajana, koska langattomuus lisää viivettä.

PC-pelaaminen ei ole niin työlästä, kuin monet kuvittelee. Varsinkin Steamin jälkeen se tulee olemaan aika helppoa. Jos ei itse halua kasata pakettia, niin voi maksaa liikkeelle kasauksesta. Sitäpaitsi ei se kasaus ole niin vaikeaa loppujen lopuksi.

Minulla on myös päinvastaisia kokemuksia tuosta helppoudesta: Steam päivittää kaikki pelit automaattisesti, kun taas konsolilla joutuu päivittämään pelin manuaalisesti. Tämä taas johtaa siihen, että kun haluaa pelata jotain peliä pitkästä aikaa, täytyy päivittää konsoli. Eräässä tapauksessa pelin pelaaminen vaati käyttöjärjestelmäpäivityksen (PS3), jonka takia pelaaminen viivästyi 30 minuuttia. Käytössämme oli rajattu aika.

Lainaus käyttäjältä realgamer

Toki niihin saa langallisen, mutta se taas maksaa ylimääräistä.

Boksilla se täsmälleen sama, virallinen, lankaohjain käy sekä konsoliin että pc:hen, ja tuo langallinen padihan on joka tapauksessa pakkohankinta pc-pelaamistakin varten. Poislukien tietysti ne pahimmat masokistit, jotka pelaavat ihan jo periaatteestakin kaikki pelinsä näppis-hiiriyhdistelmällä. Jos taas omistaa pelkän konsolin, niin kyllähän siihenkin yleensä joutuu hankkimaan vähintäänkin yhden lisäohjaimen kaksinpelejä varten. Niin pahaa erakkoa en ole vielä ole tavannut, että olisi paketissa tulevalla yhdellä ohjaimella kovin pitkään pärjännyt... Siinä vaiheessa kannattaa toki valita langallinen ohjain, jos viive harmittaa. Ja lisäohjaimen "kallis" hintakin nyt on ehkä vähän haettu tekosyy, kun ottaa huomioon miten paljon enemmän peli-pc maksaa konsoliin verrattuna. Eli ei tuo nyt oikein ole konsoleilta pois millään logiikalla, helppo ratkaisu kun kerran on olemassa.

Lainaus

Sitäpaitsi ei se kasaus ole niin vaikeaa loppujen lopuksi.

Ei varmaan, jos sitä on koko ikänsä tehnyt. Normaalille ihmiselle jo pelkkä toimivan jäähdytyksen ja akustiikan toteuttaminen on kohtalaisen aikaavievää homma. Jos laskee työlleen tuntipalkkaa, niin koneen hinta äkkiä tuplaantuu, ennenkuin kone on saatu riittävän hiljaiseksi ja viileäksi. Varsinkin, kun täydellistähän ei ole olemassakaan, eli kunnon perfektionisti yrittää aina parantaa suoritustaan... ;)

Päivitysongelmaan en ole päässyt tutustumaan, kun en PS3:sta käytä. Boksilla nuo pelipäivitykset ovat normaalilla nettiyhteydellä muutaman sekunnin luokkaa, eli eipä noiden kanssa pitkästymään ole päässyt. Jos ei päivityksestä erikseen ilmoitettaisi palkilla, niin eipä tuota välttämättä edes huomaisi. Steam käynnistelee/päivittelee itseään huomattavasti pidempään, kun sitä vain harvakseltaan käyttää. Eli tuossakin on aika luonnollisesti kyse lähinnä siitä, että systeemiin kuin systeemin ehtii kertyä enemmän kerralla päivitettävää jos sitä vain harvoin käyttää. Aktiivikäyttäjä ei välttämättä huomaa mitään.

Käyttöjärjestelmäpäivityksiä tulee sen verran harvoin, että eipä noita ainakaan boksin puolella kiusaksi ole voinut luokitella. Windows päivittää itseään (ja vaatii siitä johtuen bootin) aika paljon useammin... Kiiretilanteessa minä en muuten edes tekisi sitä päivitystä, ellei nyt ihan välttämättä olisi nettimoninpelille tarvetta. Ehtiihän ne päivitykset tehdä joutoajallakin.

Kun omistaa sekä PS3:n, Xbox360:n ja pelikuntoisen PC:n niin ei voi valittaa, vaikka olenkin aloittanut pelaamiseni PC:llä, olen siirtynyt konsoleille lähinnä siksi että kun peli julkaistaan, niin se varmasti myös toimii ilman minkäänasteista mutinaa. PC:llä tehoja syö jo itsessään käyttis ja kaikki mahdollisesti auki oleva softa virustorjunnasta alkaen mutta PC:n etuihin on pakko lukea modit sekä RTS pelit jotka vaan eivät toimi konsoleilla luontevasti.

Hiiri + näppis kombosta voi olla montaa mieltä, mutta yhtä mieltä voidaan kaiketi olla yhdestä asiasta, huolimatta tämän päivän AdHd peleistä, on hieman typerää että esimerkiksi FPS peleissä voit pyörittää hahmoa 180 astetta alle sekunnissa etenkin jos pelin on tarkoitus olla edes aavistuksen realistinen, jonka vuoksi luen konsoliohjaimen vahvuudeksi sen että kääntyvyys on hitusen jähmeämpi, tuntuu huomattavasti luontevammalta, vaikkakin Frag satsi jää vähäisemmäksi jos ja kun vastassa AdHd hirmu.

Joka tapauksessa, se on pelit jotka määrittää sen että miten hyvä kone on, ja koska suurin osa peleistä julkaistaan multiplattarina, eli PC & konsolit, joissa konsoliversion ehdoilla ne pelit tehdään eikä peli itsessään huonone "huonon" porttauksen takia, muutakuin graafisten asetusten kanssa lähinnä josta nyt voi valittaa kuin sokerisilmin varustettu rehti "pelimies"

Mikäli grafiikat olisi kaikki kaikessa, jäisi valtaosa oikeasti hyvistä peleistä kokematta, onko se todella sen arvoista ?

Lainaus käyttäjältä realgamer

PC-pelaaminen ei ole niin työlästä, kuin monet kuvittelee. Varsinkin Steamin jälkeen se tulee olemaan aika helppoa.

Sehän on todella helppoa, jos peli toimii niin kuin pitää, ja yleensä näin käykin. Minulla on nyt ollut kolme eri ongelmaa pelkästään Tribes Ascendin kanssa: ei saa autentikaatioservereihin yhteyttä kuin joskus -> ei halunnut poistaa asennusta, koska ylläpitäjä ei kuulemma ole ylläpitäjä -> lopuksi ladattu Steam versio ei ainakaan eilen tunnistanut tunnusta eikä salasanaa.

Blacklight: Retribution toimii muuten hyvin, mutta läppärini tykkää vain dx9:stä alle natiivireson (pienemmät menevät dx11:sta skaalaamattomina ruudun keskelle), eikä kyseinen peli halua tuota tilaa antaa oikeista komennoista huolimatta. 1080p:n ja 1360x768:n välillä on 15,6" näytöllä niin pieni ero, että ottaisin mieluummin jälkimmäisen suuremmilla detaileilla.

Sitten on tietenkin Psychonauts, joka ei oikein toiminut peliä uudemmilla ATI/AMD:n näyttiksillä eli pahimmillaan oli koneen jäätymisiä ja muuten framedroppeja tietyillä alueilla grafiikka-asetuksita riippumatta. Oddworld: Stranger's Wrath ei ostovaiheessa suostunut antamaan kuvaa ja syy oli muistaakseni joku yhteensopivuushäikkä X1600:n kanssa. Tuoreemmalla koneella onneksi toimii sittemmin julkaistu HD-versio(, joka on tietenkin heikosti optimoitu käännös). Tuosta muuten propsit Valvelle ja pelin kehittäjille, kosta alkuperäisen pelin omistajat päivitettiin automaattisesti uusioversioon.

Summa summarum: PC:llä pelaaminen on hyvällä tuurilla melkein yhtä helppoa kuin konsolilla, mutta auta armias sitä säätämisen määrää, jos kaikki ei menekään niin kuin pitäisi. Säätömahdollisuus on yksi pc-pelaamien hienouksista, mutta olisi mukavaa, jos se olisi aina vapaaehtoista. En juuri nyt muista tilannetta, jossa olisi pitänyt googlettaa ratkaisua konsolipelin pelaamisen estäneeseen tekniseen ongelmaan. Lähimpää liippaa boksiohjaimiini tekemäni Pringles-modi, mutta se muokkaamaton d-pad on "rautaongelma" ja sellaisenakin lähinnä ärsyttävä. Tämän pari viikkoa sitten ostetun rehellisen matolaatikon kanssa löytyi jo yksi tottelematon peli.

Kyllähän PC:llä joutuu vähän enemmän säätämään kuin konsoleilla.

Mutta so what? Jos pelailua harrastaa "tosissaan", ei tollanen pikkusäätö voi olla este. Pelaan ite konsoleilla sekä pc:llä. Multiplattarit yleensä pc:llä, koska parempi grafiikka sekä ruudunpäivitys, mutta joskus myös konsoleilla jos saa kaverilta halvalla / OnePlaysta sattuu tulemaan vuokrapeli. Minusta on aika ankeaa rajoittaa omaa pelamista alustan mukaan.

Miten sitä muka täytyy tehdä koko ikänsä? Senkun katsoo vaan oikean kannan ja muistin ja sopivan kotelon ja niiden perusteella valitsee osat, jotka sopii omaan budjettiin. Ei se ole niin vaikeaa. Jos ei osaa, niin voi kysyä neuvoa mm. Pelaajan PC-keskustelusta.

Yleensä PC-pelit ei tue läppäreitä, mutta ne yleensä kyllä toimivat. Tästä johtuen läppäreillä ei välttämättä toimi monet pelit. Minulla on ollut n. 2,5 vuotta pöytäkone (HD5850, Phenom II 955BE, 4gb), eikä mikään peli ole vaatinut säätämistä ja vielä monet pelit toimivat jopa parhaimmilla grafiikka-asetuksilla. Mutta tosiaan, vaikka minulla toimisivat kaikki pelit, niin se ei tarkoita, että muilla toimisi myös. Tämä pätee myös toisinpäin.

PC:lle saa kiinni langattomasti niin Xboxin ohjaimen kuin Dualshock 3:n. Jälkimmäinen vaatii tosin säätöä, sillä se ei ole virallisesti tuettu, vaan pitää asentaa MotionJoy, jossa tulee mukana xbox-ohjain emulaattori. Viivettä ei ole ollenkaan johdon kautta pelatessa, tosin ohjelma jäätyy jos yritän bluetoothilla yhdistää. Voi olla, että Bluetooth-vastaanottimeni on vaan liian vanha. Olen vain kerran nähnyt kaverillani langattoman Xbox-padin. Kaikilla muilla on langattomat.

Grafiikalta vaadin sitä, että tekstuurit ei ole suttuisia, modelit ovat kohtuullisen tarkkoja ja reunat eivät ole rosoisia. Partikkeliefektit ovat myös kivoja, jotka auttavat immersiossa. Konsoligrafiikat ovat suttuisia ja rosoisia, ja se pistää pahasti silmään. Toki on muitakin pelielementtejä, jotka tekevät pelistä hyvän. Ei grafiikka ole tietenkään kaikki kaikessa. Se on kuitenkin osa pelielämystä, jota en halua vähätellä.

Kyllä, olen samaa mieltä kanssasi, että se oli vähän kaukaa haettu syy. Mutta tuleeko se konsoli loppujen lopuksi sitten halvemmaksi kuin PC? PC-pelit ovat paljon halvempia kuin konsolin vastaavat. Sitten ovat vielä Steam-alet, joiden kokemisen jälkeen ei voi muuta kuin hymyillä. Jos olisin ostanut ne kaikki pelit konsolille, olisi hinta ollut moninkertainen.

Lainaus käyttäjältä realgamer

Miten sitä muka täytyy tehdä koko ikänsä? Senkun katsoo vaan oikean kannan ja muistin ja sopivan kotelon ja niiden perusteella valitsee osat, jotka sopii omaan budjettiin. Ei se ole niin vaikeaa. Jos ei osaa, niin voi kysyä neuvoa mm. Pelaajan PC-keskustelusta.

Uusien asioiden tekeminen tyhjältä pöydältä ei ole niin helppoa. Samalla tavalla tapahtuu autonkin huolto. Senkun katsoo oikeat osat ja laittaa kiinni. Onhan autossa enemmän osia mutta näinhän se menee. Sama se on minkä tahansa huollossa. Katsoo oikean osan ja laittaa kiinni. Netistähän löytyy suoraan monen laitteet tiedot.

Moni uusia asia on aina vaikea ihmiselle. Se vaatii aika paljon itse luottamusta ja luottamista ohjeisiin että uskaltaa ihan noin vaan alkaa kokoamaan jotain mitä ei ole ennen tehnyt. Muistan hyvin kun itse kokosin konetta ensi kertoja. Eihän se vaikeaa enää ole kun on kokemusta ja tietää kuinka osat "käyttäytyy", mutta herranen aika sitä miettimistä ja pähkäilyä onko se prossu nyt ok, laitoinko tarpeeksi tahnaa, laitoinko liian paljon, painanko tarpeeksi kovaa muistia vai eikö se vaan mene, voiko tämä nyt mennä väärin päin, haittaako jos jätän tämän johdon irti, voiko kovely vaan olla tässä, mitä jos teen näin tai näin ja onko nyt tämä ja toi oikein vaikka ohjeessa näin lukeekin.

Vaikka ei sillä, rohkaisen kaikkia testaamaan koneen kasaamista. Lopulta se ei ole vaikeaa. Mutta ymmärrän hyvin jos joku sitä ei halua tehdä tai että se tuntuu vaikealta. Eikä sitä tarvitse pelätä jos se tuntuu aluksi hankalalta. Useampi uusi asia on aluksi hankalaa, mutta kyllä se kokemus jossain vaiheessa vakiintuu.

Lainaus käyttäjältä realgamer

Olen vain kerran nähnyt kaverillani langattoman Xbox-padin. Kaikilla muilla on langattomat.

Nyt on pakko myöntää, että tätä lausetta en ihan ymmärtänyt.

Lainaus

Jos ei osaa, niin voi kysyä neuvoa mm. Pelaajan PC-keskustelusta.

Heh, olisikin noin helppoa :) Oikeastihan nämä foorumi"apulaiset" toimivat yleensä seuraavalla kaavalla:

1. Kokematon käyttäjä pyytää apua koneen/osien hankintaan. Budjetti on jo tiedossa ja vähän on jo vaihtoehtojakin katseltu.

2. Kokeneempi käyttäjä tulee ja kertoo, että tuo sinun valintasi on ihan paska. Sitten ehdotetaan tilalle ihan jotain muuta, yleensä kalliimpaa.

3. Kolmas käyttäjä tulee ja kertoo, että edellisessä ehdotuksessa oli taas vähintään puolet ihan pepusta ja antaa oman ehdotuksen. Yleensä taas vähän kalliimman.

3 1/2. Mukaan ilmaantuu vaihteleva määrä "asiantuntijoita" kertomaan oman koneensa... eikun siis oman mielipiteensä hyvistä valinnoista.

4. Sen jälkeen alkaakin sitten yleinen kinastelu siitä, että mikä kone/osa lopulta onkaan se parempi ja verrataan virtuaalikikkeleitä. Lopuksi yleensä etsitään taas vähän kalliimpaa tilalle.

5. Alkuperäinen kysyjä ei tässä vaiheessa enää ole ollenkaan kärryillä missä mennään ja pahimmassa tapauksessa budjetti ylittyy niin paljon, että uuteen koneeseen ei olekaan enää varaa.

Ok, tämä oli ehkä vähän muromainen esimerkki, mutta hieman kärjistettynä suurinpiirtein tuolla kaavalla nämä kaikki keskustelut yleensä käyvät.

Itse "harjoittelin" kaikilla vanhoilla koneilla, katselin mikä johto menee minnekin, purkailin, kasailin ja sitä rataa. Kun ostin vihdoin oiman koneen, kasasin sen ihan omin avuin ja jätin näyttiksen lisävirtaliittimen kytkemättä täysin tietämättömänä että sellaisia oli :D Kysäsin sitten kaverilta että miksi ei kone toimi ja sain vahingoniloiset naurut päälle kun "vika" selvisi.

Toivottavasti uudet konsolit ovat paljon tehokkaampia kuin vanhat ja niissä olisi paljon enemmän muistia. Tehot voidaan käyttää fysiikkaan ja tekoälyyn ja 60fps ja rosoisten reunojen poistamiseen. Muistia voidaan käyttää suurempien kenttien tekemiseen. Nykykonsolien suurin ongelma taitaakin olla juuri muistin puute.

Eikös se nyt ole auttamattakin selvää että seuraavan sukupolven konsolit tulevat olemaan tehokkaampia kuin nykyiset? Eiköhän kaikkien konsolivalmistajien intresseihin kuulu niin parhaan mahdollisen suorituskyvyn kuin pelikokemuksenkin tarjoaminen. Auttamattakin julkaisuvuoden rauta jää ajan myötä vanhaksi, niin konsoleissa kuin PC:illäkin.

Koneen kasaaminen ei ole pelkästään "oikean kannan ja muistin ja sopivan kotelon ja niiden perusteella osien valitsemisesta". Täysi aloittelija ei osaa edes itselleen parhaiten soveltuvaa prosessoria valita, niin miten hänen olisi sitten tarkoitus tietää kantakaan (tai toisinpäin)? Jos taas ei kantaa tiedä, ei voi valita varmuudella oikeita muistejakaan yms yms. Komponenttien valinta on myös paljon muuta kuin yhteensopivuuden varmistamista, tärkeää on myös laatu, käyttäjän tarpeet ja monet muut asiat. Helppoahan se kokonaisuudessaan on, mutta ei sitä hetkessä opi.
Itselläni on sekä pöytäkone että X360. Boxilla pelaillaan yksinoikeuspelejä, kuten Haloja, sekä esimerkiksi GTA:t. Molemmilla on oma käyttötarkoituksensa, enkä voisi kuvitella pelaavani tiettyjä pelejä toisella nykyisen sijaan, vaikka tietäisinkin saavuttani PC:llä paremman visuaalisen kokemuksen.

Lainaus käyttäjältä Hooumeri+

Eikös se nyt ole auttamattakin selvää että seuraavan sukupolven konsolit tulevat olemaan tehokkaampia kuin nykyiset? Eiköhän kaikkien konsolivalmistajien intresseihin kuulu niin parhaan mahdollisen suorituskyvyn kuin pelikokemuksenkin tarjoaminen. Auttamattakin julkaisuvuoden rauta jää ajan myötä vanhaksi, niin konsoleissa kuin PC:illäkin.

Koneen kasaaminen ei ole pelkästään "oikean kannan ja muistin ja sopivan kotelon ja niiden perusteella osien valitsemisesta". Täysi aloittelija ei osaa edes itselleen parhaiten soveltuvaa prosessoria valita, niin miten hänen olisi sitten tarkoitus tietää kantakaan (tai toisinpäin)? Jos taas ei kantaa tiedä, ei voi valita varmuudella oikeita muistejakaan yms yms. Komponenttien valinta on myös paljon muuta kuin yhteensopivuuden varmistamista, tärkeää on myös laatu, käyttäjän tarpeet ja monet muut asiat. Helppoahan se kokonaisuudessaan on, mutta ei sitä hetkessä opi.
Itselläni on sekä pöytäkone että X360. Boxilla pelaillaan yksinoikeuspelejä, kuten Haloja, sekä esimerkiksi GTA:t. Molemmilla on oma käyttötarkoituksensa, enkä voisi kuvitella pelaavani tiettyjä pelejä toisella nykyisen sijaan, vaikka tietäisinkin saavuttani PC:llä paremman visuaalisen kokemuksen.

Lainaus käyttäjältä realgamer

Toivottavasti uudet konsolit ovat paljon tehokkaampia kuin vanhat ja niissä olisi paljon enemmän muistia. Tehot voidaan käyttää fysiikkaan ja tekoälyyn ja 60fps ja rosoisten reunojen poistamiseen. Muistia voidaan käyttää suurempien kenttien tekemiseen. Nykykonsolien suurin ongelma taitaakin olla juuri muistin puute.

Huolimatta muistin määrästä, tekoälyä ei voida käytännössä koskaan saada sille tasolle että se vastaisi ihmispelaajaa, on jollakin tavalla absurdia edes olettaa tekoälyn olevan älykästä millään tapaa ja vielä odottaa että sille uhrattaisiin entistäkin enemmän muistia.
Mutta olet oikeassa siinä että konsoleiden ikuinen pullonkaula on aina se muisti, Wii U tyytyy nyt 4-kertaiseen määrään muihin nähden, saa nähdä mitä sitten seuraavaksi.
Konsoleillahan muistivajetta on osattu kiertää piirtämällä vain ja ainoastaan ruudulla näkyvä grafiikka, minkä huomaa parhaiten monissa peleissä "tyhjästä" ilmaantuvat ajoneuvot jne kun taas PC:llä kaikki on yleensä piirrettynä kaiken aikaa jonka vuoksi muistivaatimukset elävät omassa utopiassaan ellei kyseessä ole multiplattari jolloin konsolin tapa on konvertoitu PC:lle sellaisenaan mikä näkyy heikompana ruudunpäivityksenä / Tearinginina.

Jos Dicen väki osaa tehdä Battlefieldin suurimman kartan sellaisenaan myös konsoleille vaikkakin pienemmällä pelaajamäärällä, on vikaa muualla kuin pelkässä raudassa (koodaajien taidot / viitseliäisyys)

Lainaus käyttäjältä SamTheFurious82

Wii U tyytyy nyt 4-kertaiseen määrään muihin nähden, saa nähdä mitä sitten seuraavaksi.

Käytännössä tämä ei ole kuin kaksinkertainen kun se 1GT menee käyttöjärjestelmälle ja PS3:lla ja X360:llä on se 512MB sitä muistia. Joka pistää miettimään mitä käyttöjärjestelmällä tehdään, kun muistia pitää olla niin pirusti. Mutta tuo 1GT peleille on ainakin Wiille aika helposti tarpeeksi. Tehot kuitenkin pyörivät PS3:n ja X360:n tasolla, niin suurempi määrä muistia olisi ehkä liioittelua ja turhaa rahan menoa.

Ja vaikka konsolipuolellakin on multiplat pelit, sielä päästään kuitenkin jotenkin optimoimaan peliä aina konsolille. PC:llä se on hankalampaa kun jokainen PC-laite voi olla erilainen. Tämä syö resurssejakin sitten enemmän.

Konsolityhmennys (konsolointi) on termi, mitä moni ei tajua.
Yleisesti konsoleiden voimakas suosio on yksinkertaistanut pelejä liikaa, koska tekijät yrittää mielyttää isoa massaa. Iso massa taas ei halua nähdä vaivaa pelaamisensa suhteen (tai pelintekijät ei ota sitä riskiä), eikä tahdo myöskään mitään uutta kokeilla, koska pelit on kalliita (konsoleilla)

Tämä ei välttämättä ole konsoleiden vika, vaan yhteiskunnan ja pelaajien muuttuminen "tyhmemmäksi" Pelaajia on enemmän kuin koskaan, pelien tekeminen maksaa enemmän, jolloin riskejä pelätään. Silti pelaamisen teki supersuosituksi konsolit.
Multaplatta ja konsoli only pelit on: Lyhyitä, helppoja, samankaltaisia, nopeita ja yksinkertaisia. Varsinaisia peli innovaatioita en muista konsoleilla tapahtuneen. Innovaatiot on tehty PC:llä ja siirretty sitten jollakin tasolla konsoleille. Grafiikka on turha kilpailu, koska se ei voi olla minkään pelin "the juttu". Karkki on kivaa, mutta ei päätarkoitus. PC vie sen 10-0, koska sillä on rautaetu (tehoa voi kasvattaa pienellä viiveellä. ei sukupolvien välein)

Esimerkki konsoloitiin on vaikka tämä uusi X-Com.
Grafiikka on piirrosmaista ja isoa (telkkari vaatii sen) Ei sinänsä vika, mutta jatkuvat lähikuvat ärsytti.
Tasot on pieniä, koska konsolien muisti ei riitä ylläpitämään niitä, säilyttäen graafisen kilkkeen.
Liikkuminen on mahdollisimman yksinkertaista (ei esim. waypointteja, liian vaikea tehdä padille?)
Kannettavan tavaran määrä on vähennetty (koska monimutkaiset valikot on myrkkyä padille)
Seinään ei voi ampua reikää, seinän voi ampua kokonaan pois (vahingossa) tai vapaasti räjäyttäen (lopputulos on sama)
Peli on helppo (Classic+Ironman meni läpi 2. yrityksellä. 1. Kaatui bugiin)
Managerointi oli yksinkertaista, tuntui, että valinnan vapautta oli vähän.
Kontrollit oli ihan hyvät molemmille hiiri+näppis & Pad. Silti odotusarvoon nähden pettymys oli suuri. Iso elämysjuna, kuten CoD.

Tekijäiden selityksissä ei kertaakaan mainittu konsolien vaikutusta. Taloja ei muka voi tehdä sillä tavalla rikkoutuvaksi? SiIent storm? Pystyi ampumaan vaikka lattiaan reiän ja heittämään kranaatin siitä. Myös koko talon pystyi purkaamaan jos tuhosi kantavat pisteet) Raskas se oli kuin mikä aikoinaan. Puhdasta konetehoa vaati ihan kiitettävästi. Silti nämä "teho konsolit" ei siihen edelleen kykene ja tästä pelistä on 9 vuotta. http://www.youtube.com/watch?v=bs_RSRLDCg4&feature=related katsokaa itse jos ette usko.

Edelleen siis pelit pitää suunnitella sen heikomman nimittäjän mukaan, eli konsoleiden. Vain PC:lle tehdyt pelit on sitten asia erikseen ja niitä ei sellaisenaan pysty edes siirtämään konsoleille. Ainoa hyvä asia minkä konsolit on aiheuttanut on koneteho vaatimuksien kasvun merkittävä hidastuminen. Ikinä ei ole peli PC:n tehojen riittävyys ollut näin pitkä kuin nyt. Nykykoneet on jo nyt tehokkaampia kuin tulevat konsolit.

Lainaus käyttäjältä Elligius

Nykykoneet on jo nyt tehokkaampia kuin tulevat konsolit.

Melkoisen rohkea heitto, kun ottaa huomioon että niistä oikeasti seuraavan sukupolven konsoleista ei ole vielä tiedossa mitään virallista. Ei edes julkaisuaikataulua... :)

Lainaus käyttäjältä TkHX+

Melkoisen rohkea heitto, kun ottaa huomioon että niistä oikeasti seuraavan sukupolven konsoleista ei ole vielä tiedossa mitään virallista. Ei edes julkaisuaikataulua...

Nimenomaan. Muistia on nyky pc:ssä varmasti enemmän, mutta muita tehoja voi toistaiseksi vain arvailla.

"Konsolityhmentämisestä", tuosta Pelit-lehdenkin usein käyttämästä termistä sen verran, että on ehkäpä huonoin sana ikinä kuvaamaan jonkun asian yksinkertaistamista peleissä. Yksinkertaistaminen kun ei ole aina huonoa asia ja tyhmentäminen on kuitenkin terminä negatiivinen. Siksi oliskin parempi sanoa "konsoliselkeyttäminen", joka kertoo käytännössä saman positiivisemmin. Jos tämä "selkeytys" on sitten viety ns. liian pitkälle (niinkuin välillä on) voi sanoa, että peliä on yksinkertaistettu väärissä asioissa ja niissäkin aivan liikaa.

On tietysti makuasia mikä on selkeyttämisen ja ihan oikean tyhmentämisen raja. Itselleni esim. QTE -kohtaukset ovat sitä ihan oikeaa tyhmentämistä.

Konsolimies henkeen ja vereen. PC:t ovat mielestäni sieluttomia kapistuksia, joista puuttuu täysin se "henki", jonka konsoleissa luo niiden oma imago, brändäys ja pelisarjat. Esim. olen kasvanut Nintendon kanssa isoksi ja pelisarjat kuten Zelda, Metroid ja Mario ovat olleet mukana elämässäni ala-asteelta saakka. Lasken PC-pelaamisen vähän samaan sarjaan mitä kännykkäpelit. Muutenkin mielestäni tuntuu järjettömältä, että joutuis päivittämään jotain osia koneeseen ja asentelemaan pelejä ja ajureita, jotta pelinautinto voisi alkaa. Tietokoneena toimii MAC ja pelaaminen pysyy konsoleilla.

Lainaus käyttäjältä TkHX+

Lainaus käyttäjältä ElligiusNykykoneet on jo nyt tehokkaampia kuin tulevat konsolit.

Melkoisen rohkea heitto, kun ottaa huomioon että niistä oikeasti seuraavan sukupolven konsoleista ei ole vielä tiedossa mitään virallista. Ei edes julkaisuaikataulua...

hmm....WiiU julkaistaan tuossa marraskuun lopuilla. Tietoa laitteesta löytyy myös runsain määrin. Tsekkaa vaikka tästä, niin saat päivitettyä tietosi ajan tasalle => http://www.pelaajalehti.com/blogit/eiko-wii-u-viela-kiinnosta-lue-tama-ja-mieti-uudestaan

Lainaus käyttäjältä TkHX+

Melkoisen rohkea heitto, kun ottaa huomioon että niistä oikeasti seuraavan sukupolven konsoleista ei ole vielä tiedossa mitään virallista. Ei edes julkaisuaikataulua...

No konsoleiden rauta on optimoidumpaa kyseisen konsolin rajapinnalle. Se tarkoittaa, että tietyn toiminnon (joku graafinen kikka tms.) vaatii enemmän numeron murskausta. X-Boxit on aika lähellä samaa tekniikkaa, joten helpompi verrata sen kautta. Sen takia myös käännökset boxin ja PC välillä on helpompia tehdä. Playstation ja Nintendo tekevät asiat eri tavalla. Jos kehitystyökalut avattais PC:n käyttöön niin teho riittäisi helpohkosti.
Mitä sieltä voi edes tulla? Ultra HD? 3D? Nämä on jo PC:llä mahdollisia. Ultra vaatii nyt näytön, mutta on niitä jo (kalliita tosin) Ohjaimet ym. on myös mahdollista liittää, kosketusnäyttö tuki on jne. Ei ainakaan minun mielikuvitus riitä keksimään mitään rautaan liittyvää, mikä ei olisi jo mahdollista PC:llä tai mihin sen resurssit ei riittäis nyt jo.

Lainaus käyttäjältä Elligius

Ei ainakaan minun mielikuvitus riitä keksimään mitään rautaan liittyvää, mikä ei olisi jo mahdollista PC:llä tai mihin sen resurssit ei riittäis nyt jo.

Sinä unohdat nyt, että tietokonepuolella on se turvotettu käyttöjärjestelmä oheistoimintoineen viemässä puolet niistä resursseista heti kättelyssä. Konsolipuolella tämä puoli on paremmin hallinnassa, joten pelien käytössä olevien todellisten resurssien vertailu ei olekaan enää ihan niin helppoa.

Rautaahan toki voi pc:lle periaatteessa olla, mutta se on sitten eri asia kuinka monella, tukevatko pc-pelit sitä vielä käytännössä ja mikä tosiaan on mahdollistakaan käyttöjärjestelmävähennyksen jälkeen. Mikäli vanhat merkit pitävät, niin julkaisun jälkeen uudet konsolit ovat taas käytännössä pitkän aikaa niskan päällä.

Lainaus käyttäjältä Megaman

hmm....WiiU julkaistaan tuossa marraskuun lopuilla. Tietoa laitteesta löytyy myös runsain määrin.

hmm....Mielestäni kirjoitin, että oikeasti seuraavan sukupolven konsoleista. Jotenkaan en usko, että WiiU:ta voi pitää kovin hyvänä lähtökohtana, kun aletaan arvailla mitä yli vuoden päästä tapahtuu.

Lainaus käyttäjältä Megaman

hmm....WiiU julkaistaan tuossa marraskuun lopuilla. Tietoa laitteesta löytyy myös runsain määrin.

Paitsi, että lopullisesta raudasta on vasta summittaista tietoa. Kellotaajuudet ja näytönohjaimen tiedot ovat hämärän peitossa. Lisäksi Wii U laskeutunee johonkin tämän ja tulevan sukupolven välimaastoon.

Lainaus käyttäjältä Elligius

Jos kehitystyökalut avattais PC:n käyttöön niin teho riittäisi helpohkosti.

Mitä tarkoitat? Eikö pelit tehdä PC:llä, vaikka kehitysalusta olisi Wii, x360 tai ps3? Konsoli- ja PC-raudan vertaaminen on aika hankalaa, koska x360 tehoinen PC ei 100% varmuudella pyöritä Witcher 2:a edes muistin lisäyksellä ja boksiversio on kuulemma kikailuineen jossain medium ja high -asetusten välillä.

Numeronmurskaus on konsoleilla huomattavasti "helpompaa", koska esim. kaikissa 360:ssä on keskenään käytännössä samat tehot. Tästä syystä peliä voidaan optimoida aivan toiseen malliin kuin PC:llä, joissa mahdollisia kombinaatioita on liki rajaton määrä.

Tuosta megamanin linkistä.

Lainaus

 Wii U:n suorittimena hyrrää IBM:n valmistama 45nm-valmistustekniikan Power7-pohjainen moniydinsuoritin, jonka kellotaajudet ja välimuistien koot on pidetty salassa. Grafiikkasuoritin tulee ATI AMD:lta ja se perustuu Radeon-arkkitehtuuriin. Merkittävimmät harppaukset on näillä näkymin tehty käytettävän käyttömuistin puolella, jota Wii U:ssa on kaksi gigatavua. Yksi gigatavu on varattu järjestelmälle ja toinen peleille.

Jep. Mulla on koneessa jo nyt 32nm i7 Prossu. 22nm. "Ivy bridges" on saapumassa. Suoraa laskentatehoa on mahdotonta sanoa, eikä niitä voi hertzien kautta edes verrata. Jos Playstation 1 oli laskenta tehoiltaan 33Mhz. niin vastaavien pelien pyöritys vaati joo 120Mhz prossun PC:llä. Kyse on mahdollisuuksista maailman, grafiikan tai muun luomisen kautta. Ohjelmistorajapinta pitää huolta, että suora käännös ei toimi, mutta mitään graafista kikka WiiU ei voi tehdä mitä PC ei voisi jo tehdä. Vrt. Vaikka batman.

Mitäs muuta tuossa oli 1+1gb. Muistia. Minulla 12gb. Ei mitään käryä paljonko pelit vie, mutta veikkaan että tuossa on puolet liikaa.

Näyttis taitaa olla se olennaisin osa konsolissa. Radeon on pudonnut PC maailmassa tätä nykyään. nVidian lelut menee omassa lukemissa. Silti WiiU:lle on räätälöity näyttis, joka ei ole suoraan verrannollinen PC näyttisten kanssa. Vastavuoroisesti PC:n näyttis osaa temppuja, jota WiiU:n ei osaa. Raakatehossa PC:llä mennään ohi, että heilahtaa.

Tässä on monelta jäänyt huomaamatta, mutta PC aloitti uuden aikakauden taas kerran. Steam ym. Sähköiset jakelukanavat on tehnyt aikamoisen tempun. Pelien myyminen on helpompaa, halvempaa ja jokaisesta ostetusta pelistä jää isompi osa lapaseen. Indie pelit vauhdittaa innovaatiota. Myös esimaksettavat sponssit on tullut. Itselleni uusin on WarZ. Zombie survival. WiiU:n peli on vain Zombieita vastaan. Tässä on myös pelaajat. Juonta ei ole ja putkijuoksukin on poissa.

Lainaus

[b]Lainaus käyttäjältä Windrider[/b]

On tietysti makuasia mikä on selkeyttämisen ja ihan oikean tyhmentämisen raja. Itselleni esim. QTE -kohtaukset ovat sitä ihan oikeaa tyhmentämistä.

Kyllähän QTE- kohtauksia viljellään nykyään vaikka missä pelissä, joskus toki ne saattavat tuntua sellaisilta tyhmentäviltä asioilta, mutta aina ei todellakaan asia ole näin. Ekana nyt tulee mieleen pelit kuten God of Warit ja Quantic Dreamin pelit, jotka ilman QTE:tä olisivat täysin erilaisia pelejä, todennäköisesti paljon huonompia.

Pelkästään tietokoneelle tehtyjen pelien kategoria on mielestäni melko ahdas: ylhäältä kuvatut rooli- ja strategiapelit ja MMORPG-pelit. Nämäkin ovat tietysti tietokoneen "hoodit" ainoastaan koska niiden käyttöliittymä on koneella huomattavasti toimivampi kuin konsoleilla. Onhan joo joitain hyviä räiskintäpelejä, jotka ovat ainoastaan koneelle tehtyjä, mutta sekin johtuu siitä, että silloin kun ne julkaistiin ei niiden tekeminen konsolille ollut mahdollista. Tämä kommentti siis Elligiuksen väitteelle, että konsoli only pelit ovat samanlaisia. Niin ja siitä tyhmentämisestä vielä sananen. Pelaaminenhan on viihdettä, sitä siis kehitetään tekemällä asiat tuntumaan entistä viihdyttävimmiltä pelaajille. En siksi todellakaan sanoisi asioiden tekemistä yksinkertaisemmiksi "tyhmentämiseksi".

Minulle itselle tuli viime kesänä ensimmäistä kertaa ikinä jostain sellainen fiilis, että nyt on pakko saada kone ja pelata kaikki huipputietokone pelit läpi mitä minulta on jäänyt välistä. Sen siis tein. Pelasin Diablo 3:a ja uutta Starcraftia yhteensä noin 5 tuntia. Sitten tajusin sen. Tämä ei todellakaan ole minun juttuni! En yhtään ihmettele miksi konsolit tekivät pelaamisesta suosittua, kun vaihtoehdot ovat tällaiset: istut pöydän ääressä selkä kyyryssä opetellen n.80 näppäimen seasta mitä painaa milloinkin tai menet sohvalle makoilemaan mahdollisesti myös kaverien kanssa välillä ja käytät käsille hyvältä tuntuvaa ohjainta missä käytät n.10:tä näppäintä ja saat aikaiseksi kaiken mitä tarvitset. Joo esimerkki oli aika ääripäistä, mutta näinhän asia suunnilleen on.

Lainaus käyttäjältä TkHX+

Sinä unohdat nyt, että tietokonepuolella on se turvotettu käyttöjärjestelmä oheistoimintoineen viemässä puolet niistä resursseista heti kättelyssä. Konsolipuolella tämä puoli on paremmin hallinnassa, joten pelien käytössä olevien todellisten resurssien vertailu ei olekaan enää ihan niin helppoa.

Rautaahan toki voi pc:lle periaatteessa periaatteessa, mutta se on sitten eri asia kuinka monelta, tukevatko pc-pelit sitä vielä käytännössä ja mikä tosiaan on mahdollistakaan käyttöjärjestelmävähennyksen jälkeen. Mikäli vanhat merkit pitävät, niin julkaisun jälkeen uudet konsolit ovat taas käytännössä pitkän aikaa niskan päällä.

Tottakai ja ei tietenkään käyttis syö resursseja. Sä puhut nyt jostakin ajasta kun muistia oli se 512mb. Ja F-Secure haukkasi siitä 100mb. itselleen. Muisti on nykymasiinoissa ylimitoitettu jo. Lähinnä hyöty on useasta kammasta ja niiden tarjoamasta nopeammasta nopeudesta. Seiska osaa myös luovuttaa tehokkaasti resursseja pelin käyttöön. Optimointi on totta. Konsoli on pelikone ja PC on myös pelikone. Silti jos sama peli tehtäisiin erikseen PC:lle ja Konsolille on mahdollinen ero valtava PC:n eduksi. Konsolien ns. Etu tulee siitä, että ne on ollut varmempia rahan tekemiseen. Piratismi söi tehokkaasti pc markkinoita. Samoin PC pelaajat on paljon kriittisempiä. Mitä tahansa viritystä ei kannata yrittää lyödä markkinoille. Konsolit myyvät myös lisenssejä tekijöille. Sillä ne elävät. Rauta tehdään niin halvalla kuin mahdollista (vähemmän muistia ym.) jotta saadaan hinta alas ja mahdollisimman monen olkkariin. Tällä levityksellä saadaan mahdollisimman moni kehittäjä kiinnostumaan.
Konsoli pelaajille tehdään isot imago markkinat. Ole Dude ja ostaa Playstation Yo. Enemmistö menee tähän retkuun. Sama juttu kuin Applen kanssa. Imago kysymys vailla faktaa. Ei tajuta tai ei haluta ymmärtää kunhan homma toimii ja imago on kunnossa.

Digijakelu on kuitenkin vaihtanut kelkan ja moni tuottaja haluaa mukaan leikkiin. Piratismi on vaikeampaa kun peli vaatii netin. Käteen jää enemmän, eikä kallista markkinointia tarvitse harrastaa. 7 euroa peliltä (mikä konsoleilla.maksaa 45-60€) ei tarvitse markkinointia. Se on jo niin halpa, että myy ja rahaa tulee enemmän kuin konsoli myynnistä. Aika jännä juttu?

Xtpro: Mun mummokin uskoo tuota kakkaa mitä kirjoitit. Puhut vain mielikuvasta, et oikeasti tapahtuneesta. "Kaikki huippupelit" Diablo 3 ja Starcraft. 5h. Ja totesit, että emt.
Ei PC peleissä ole 80 näppäintä. Sen mitä tarvitsee ja saa valita itse ne jos haluaa. Tähän on kyllä muodostunut WASD standardi, mutta voit valita. PC on yksilön valinta, konsoli ryhmäpaineen.

Lainaus käyttäjältä TkHX+

hmm....Mielestäni kirjoitin, että [i][b]oikeasti[/b][/i] seuraavan sukupolven konsoleista. Jotenkaan en usko, että WiiU:ta voi pitää kovin hyvänä lähtökohtana, kun aletaan arvailla mitä yli vuoden päästä tapahtuu.

Pitää vain hyväksyä tosiasiat, koska Wii U on enemmän seuraavan sukupolven konsoli, kuin mikään muu. Kyseessä ei ole mikään mielikuvituksen tuote, vaan ihan oikeasti muutamien viikkojen päästä myyntiin tuleva laite.

Pian ei enää mitään konsolisukupolvia lasketakaan, sillä kuviot voivat muuttua ihan kuinka tahansa. Voi olla pian että kolmen ison "perinteisen" konsolivalmistajan laitejulkaisut vaihtavat sykliä aivan eri tahtiin, ja saattavat sisältää niin erilaista tekniikkaa, että niitä on turha lokeroida mihinkään sukupolveen. Mutta toistaiseksi vielä mennään vanhalla kaavalla, ja Nintendo starttaa tämän aikakauden. Eikä se ole raudasta kiinni, tai vaikka olisikin, niin ei siitä ainakaan mitään todisteita ole, että Sonyn ja Microsoftin LÄHIVUOSINA tulevat uudet konsolit olisivat tehoiltaan niin paljon tehokkaampia kuin Wii U.

Oikeastaan enemmän ja enemmän saadaan osviittaa siitä, että Wii U saattaa olla oletettua tehokkaampi, eikä vain "hieman" tehokkaampia kuin PS3 ja Xbox 360. Yksi merkki voi olla sekin, että Nintendo aloittaa uuden kotikonsolinsa julkaisun myymällä Wii U:ta tappiolla.

Lisäksi:

Rayman developer: Wii U is surprisingly powerful
Mass Effect 3 Wii U developer: Wii U is a powerful, versatile machine
Darksiders 2 dev: Wii U is easy to develop for

Tuosta nyt ei selviä, että mihin verrattuna Wii U on tehokas, mutta kai se nyt "melko" tehokas sitten on. Ja nyt kun ollaan ketjussa jossa vertaillaan PC:tä ja konsoleja, niin kyllähän sen kompuutterin nyt nykytekniikalla saa rakennettua tehokkaaksi, eikä siinä ole epäilystä varmaan kenelläkään, että PC-peleistä saa näyttävämpiä. Mutta monessa asiassa Wii U saattaakin olla omaa luokkaansa, eli juurikin tuossa pelinkehittämisen helppoudessa ja pelien optimoinnissa. Se on erittäin tärkeä seikka pelintekijöille, koska riskit ovat nykyään niin suuret, joten ei ihme jos kolmaskin osapuoli on tyytyväinen Nintendon tekemään valtavaan työhön, ja sitä tukea on näyttänyt myös heruvan.

Miksi sitä ei jatkossa heruisi? No jos Nintendo ei onnistu saamaan kunnon laitekantaa markkinoille, niin ehkä sitten, mutta väitän hamaan tappiin saakka että nyt se ei ole konetehoista kiinni. Ei millään superkoneilla ja 4K-peligrafiikoilla perinteisiä konsoleita nosteta peliteollisuuden kuninkaiksi, kuten ei myös PC:täkään. Nyt tarvitaan mielikuvitusta, eli hyviä pelejä, palveluja ja ennekaikkea kehityskustannusten kasvun pysäyttämistä. Kuluttajahinnat on tietysti yksi suuri kompastuskivi noille "AAAA"-peleille, sillä on tullut jo varsin selväksi että entistä vähemmän on ihmisillä haluja maksaa se 60 € videopelistä. Hieman vaikeaa tyydyttää HC-pelaajien nälkä sillä, että pelin kehityskustannukset ovat 200 M$, ja tuotot pelimyynistä 100 M$. Jos nyt saisin Wii U:lle HD-Zeldan, voisin siitä kivuttomasti maksaa 100 €. Nyt foliohattu päähän ja miettikää!

En tarkoittanut että pelissä pitäis käyttää kaikkia 80 näppäintä, mutta kun niitä on niin paljon niin aivan varmasti jos aloittaa tyhjästä sekä konsoliohjaimel et näppäimistöl nii ohjaimel oppii sujuvasti pelaamaan paljon nopeammin. Ja sori vaan, mut satuin metacriticist kattoo kun mietin mitä pelei alan pelaa ja Starcraft 2 oli pc yksinoikeuksissa aika huipulla. Niin sori jos valitsin väärin pc:n huippupeleistä. Eikä siinä mitään sen lisäks et pelit ei yksinkertaisesti ollut mun makuun, nii pahin oli se näppäimistö, asento ja kyykkiminen ihan ruudun edessä.