Final Fantasy / Foorumit / www.pelaajalehti.com
1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus

FFXIII-2 tuli vedettyä läpi noin 3 viikkoa sitten ja täytyy sanoa että pidän pelistä todella paljon. Ja tosta loppuratkaisusta, en osannut odottaa tuota, jäi semmoinen ajatus että tulispa se FFXII-3 joskus niin saadaan jonkinlainen happy ending. Tällä hetkellä yritän saada kaikki trophyt, enää pitäis saada loput fragmetit Academia 5XX:stä, mutta nyt olen farmaamassa 5 Graden materiaalia Odinille, eli tekemistä riittää vielä

^Chichu taitaa olla ehkäpä pelin voimakkain commando-tyypin lemmikki, joten suosittelen hankkimaan Odinin tilalle sen..tai näin ainakin olen kuullut. XIII-2 jätti sen verran kovan nälän jälkeensä, että pitihän se aloittaa edellisosa uudestaan alusta saakka. Sikäli hassua, sillä en ollut aikoinaan XIII:tä pelatessa uskonut, että palaisin kyseiseen peliin uudestaan(vaikka toki nautin kovasti ensimmäisen läpipeluun aikana pelistä)..Jotain mielenkiintoista tuosta XIII:n maailmasta ja meiningistä löytyy..ja eipä ne hahmotkaan kummassakaan pelissä ole mitään kehnoja ollenkaan..mitä nyt Hope XIII:ssä alkupuolella suht ärsyttävä, mutta kunnes yhdessä kohtaan muuttuu siedettäväksi hahmoksi..Vanille taas ärsyttää vain vähän ylipositiivisuudellaan, muuta ei vikaa. Loput hahmot ovatkin sitten mahtavia.
Nyt menossa Fifth Arkissa ja kuolemia on tullut huomattavasti vähemmän kuin ekalla läpipeluukerralla, mikä ei ole kovinkaan iso ihme..sillä onhan tässä saanut aika paljon enemmän kokemusta tuosta tappelusysteemistä, mikä on mielestäni (uskokaa tai älkää!) pelisarjan paras XII:n zydeemin jälkeen. Nyt vois suunnitella vetää "täydellisen" läpipeluun, eli vois suorittaa ne kaikki tehtävät..Platinasta en vielä osaa sanoa mitään..

Tuli pelattua tämäkin läpi jo jonkin aikaa sitten, tykkäsin pelistä todella paljon ja haluaisin jatkaa pelaamista,mutta en oikeen missään vaiheessa ymmärtänyt tätä ''gate'' systeemiä. Pari gatea olisi avamaatta, mutta en löydä avaimia niiden avaamiseen eikä mistään taida edes näkyä että missä maassa noita avaimia on vielä edes jäljellä? Vai olenko missannut jotain ;D

Mikä tarkoitus tuolla ihan vikalla gatella on?

Lainaus käyttäjältä Orava

Tuli pelattua tämäkin läpi jo jonkin aikaa sitten, tykkäsin pelistä todella paljon ja haluaisin jatkaa pelaamista,mutta en oikeen missään vaiheessa ymmärtänyt tätä ''gate'' systeemiä. Pari gatea olisi avamaatta, mutta en löydä avaimia niiden avaamiseen eikä mistään taida edes näkyä että missä maassa noita avaimia on vielä edes jäljellä? Vai olenko missannut jotain ;D

Mikä tarkoitus tuolla ihan vikalla gatella on?

Tarkoitat varmaa avaimilla noita Wild Artefacteja? Niitä löytyy 10 kpl koko pelistä. Jos on suuria vaikeuksia löytää kaikki niin tässä on hyvä video, mistä nuo kaikki löytynee. Ja tuosta viimeisestä gatesta varmaan tarkoitat sitä "AF??? Valhallaa"..se on vaan kuulemma semmonen, että voi pelata uudestaan sen pelin ensimmäisen taistelun (Lightiningilla Caiusta vastaan).

Lainaus käyttäjältä ZaleraFF+

.odotappas vaan kun näet secret endingin :). Nähtyäni loppuvideon aloin janoamaan lähes heti jatkoa, oli se sen verran "hauska".

Mitenkäs tuon secret endingin saa hankittua? Netistähän sen tietenkin näkisi, mutta kyllä minä sen haluan ansaita. Ellei vaadi pelin 100% pelaamista.

Lainaus käyttäjältä Rätsetti

Lainaus käyttäjältä ZaleraFF+
.odotappas vaan kun näet secret endingin :). Nähtyäni loppuvideon aloin janoamaan lähes heti jatkoa, oli se sen verran "hauska".

Mitenkäs tuon secret endingin saa hankittua? Netistähän sen tietenkin näkisi, mutta kyllä minä sen haluan ansaita. Ellei vaadi pelin 100% pelaamista.

tais olla niin että kaikki fragmentit pitäis kerätä, jos nyt ihan oikein muistan. Eli ihan mukava prosessi.

Mode-edit: Pientä spoileria pelin lopusta

Minulla kärähti totaalisesti kiinni siihen paradox endingiin, jossa Serahilla pitäisi yksin nistiä Caius. Tyypin undispellable regeneraatio toppaa sitä niin tehokkaasti etten saa edes naarmuja aikaiseksi ja jatkuvat combot pitävät sankarin ilmassa niin ettei oikein mikään onnistu. Tokihan löysin Tubesta guidea ja vaikka mitä, mutta viimeistään siinä vaiheessa kun vastaus tuntui olevan väärän petin levelaus niin jotenkin mielenkiinto vain lopahti.

Minusta näissä molemmissa XIII- peleissä vaikeustaso on ollut turhauttavan heittelehtivä. Välillä törmää aivan täysin seinään ja sitten kun grindailee aluetta selvitäkseen niin seuraavat ovatkin sitten pushover. En ole moiseen ilmiöihin törmännyt vanhempien FF-pelien kanssa.

Juonen älyttömyydestä, hyvin turhauttavasta lopusta ja jatkuvasta hentai-kiljunnasta olen vaihtopelaajan kanssa ihan samaa mieltä. Tuntuu siltä, että peli ei ole pelituntiensa saati vaivan arvoinen enään. :s Ehkä minusta on tulossa vanha, en tiedä. *shrug*. Läpipeluu vei jonkun 30h (tjsp.) ja fragmenttien keräys tosiaan tylsyi tuohon "tää nyt ois vaan sellainen regen ettei sitä sais pois"-kohtaamiseen. Jokusta viikkoa aikaisemmin ostamani Amalur viehätti yli 90 tuntia ja jälleenpelattavuuskin houkutteli ihan eri tavalla.

Ehkä palaan vielä kapulanvarteen, jos saan joskus inspiraation tai olen niin kuolettavan tylsistynyt, että jaksan grindata kaikki tarvittavat matskut pienen sievän micro-ochun levelaukseen. Tällä hetkellä katson mielummin vaikka Twilightia ja se on jo paha juttu se.

Hieman valoa tähänkin ketjuun.
Aloittelin taas tuossa pari viikkoa/viikko sitten taas V:n alussa PSP:llä, tämä on samalla neljäs yritys kun koitan läpäistä (kyllä, en ole vielä onnistunut aiemmin läpäisemään ihan) kyseisen pelin. Peli maistuu paremmalta ja paremmalta, ja varsinkin Galuf on kyllä itelleni ehdottomasti pelisarjan hauskimpia hahmoja, muista pelin hahmoista en sitten pahemmin piittaakkaan (tietty lukuunottamatta Gilgameshia ja ExDeathia). Jotenkin tuo jobien levutussuunnittelu tuottaa/on tuottanut aina itelleni suuria vaikeuksia, niitä kun on niin hirvittävän monta!

Ennen tuota FFV:n aloittamista läpäisin siis yli vuoden kestäneen Inital weapons, no items -runin VII:ssä, tämäkin Psp:llä. Mitäpä tuosta sanoisi, melko helppo haastehan tuo on...selvästi helpoimpia haasteita. Tutut haastavat Demon's gate ja Schizo tuottivat tälläkin kertaa päänvaivaa todella. Safer Sepirottikin oli tällä kertaa mukavan haastava, ja ehtihän bossi heittää 6-7 Supernovaa, ennenkuin tuo pa*kiainen kaatui..mukavan pitkä kamppailu siis. Ps3:lla oleva Low Level -haaste on ollut jo pitkää syväjäässä, saa nähdä milloin on intoa pelata tuokin loppuun. Jos joku vielä haluaa tietoa ja vinkkejä tuosta "IWNI"-runista, niin tässä tulee:

Muutamia sääntöjä
[spoiler]
- Initial weapons = alkuperäiset aseet..et siis saa vaihtaa aseita kertaakaan, pidä samat aseet kuin ne ovat hahmojen saatuasi (Cloudilla koko pelin ajan Buster Sword jne.)
- Itemsien käyttö kielletty oli tilanne mikä tahansa, poikkeuksena save crystal
- Aseita ja tavaroita saa myydä[/spoiler]

Vinkkejä[spoiler]
- Pysy poissa items-valikosta
- Myy kaikki aseet ja tavarat, ettei vain vahingossa tule mokattua
- Kolmen enemy skill -materian hankkiminen mahd. aikaisin, sillä Enemy Skillit on haasten suurin kaverisi
- "Aseta" vain tärkeimmät materiat, jokaisella taistelijalla restore-all, Enemy-Skill
- Muita hyödyllisiä: Ultima, Bio (pääosin vain ekassa discissä), HP Plus, Mp Plus, MP Absorb, Sense, Steal, Manipulate, Long Range
- Summoneja et tarvitse, ne muutenkin huonontavat statseja paljon
- Hanki seuraavat Enemy Skillit: Big Guard, Trine, Aqualung, Magic Breath, Magic Hammer, White Wind, Magic Hammer, Shadow Flare (tulee melkeimpä itsestään), mainitsinko jo Magic Hammerin?
- Lepää jokaisessa kaupungissa jossa pystyy, sillä Tenttejä et saa käyttää
- Pidä Aeris aina kun mahdollista
- Pidä jokainen ukkosi aina takarivissä
- Magic Hammer on loppupeleissä suurin ja tärkein manalähteesi[/spoiler]

Tällä viikolla tuli myös hankittua ne XIII-2:n pari viimeisintä tarina-DLC:tä (Snowin ja Lightiningin), molemmat osottautui ihan kelvollisiksi, ja olivat parempia kuin Sazhin DLC.

Yo! Olisiko kenelläkään tietoa missä voisi farmata hyviä monster materiaaleja? Ei enää osalle monsuista kelpaa nuo silver tason kamat(jos olen ymmärtänyt kehitys systeemin oikein) Entä mitä hyötyä tuosta portttien sulkemisesta on? En ole oikein päässyt siitä vielä kärryille.

Lainaus käyttäjältä hemmoheikkinen

Yo! Olisiko kenelläkään tietoa missä voisi farmata hyviä monster materiaaleja? Ei enää osalle monsuista kelpaa nuo silver tason kamat(jos olen ymmärtänyt kehitys systeemin oikein) Entä mitä hyötyä tuosta portttien sulkemisesta on? En ole oikein päässyt siitä vielä kärryille.

Gate sealien avulla voit avata nuo suljetut portit niin, että voit aloittaa kyseisen ajan ja paikan kokonaan alusta. Jos aikoo keräillä noita paradox endingejä, niin niihin vaaditaan portin uudelleenpeluu. Tästä ei vielä tarvi huolehtia, jos itse pääpeli on kesken.

Noita farmauspaikkoja en oikein osaa suositella.

Toivottavasti selkensin asiaa.

Selvä pyy, kiitoksia!! :)

Saisvat nyt syksyn Tokyo Game Show:ssa näyttää sitä FFVSXIII:tä perhana, sitä tässä on odoteltu kohta jo pieni ikuisuus. Kaikista huhuista huolimatta sen pitäisi olla vielä tekeillä vai?

On kyllä tekeillä vielä, ainakin pitäisi olla. Ei auta muu kuin olla äärettömän kärsivällinen vaikka sitä tässä on oltu jo monta vuotta...

Tilasin viime viikolla vihdoin Theatrhythm Final Fantasyn ja peli tuli tänään postissa enkä ole sen jälkeen pystynyt laskemaan 3DS:ää käsistäni. Aivan loistava ja viihdyttävä peli, suosittelen kyllä kaikille faneille ja erityisesti sarjan musiikkia rakastaville.

Lainaus käyttäjältä Jatta

Tilasin viime viikolla vihdoin Theatrhythm Final Fantasyn ja peli tuli tänään postissa enkä ole sen jälkeen pystynyt laskemaan 3DS:ää käsistäni. Aivan loistava ja viihdyttävä peli, suosittelen kyllä kaikille faneille ja erityisesti sarjan musiikkia rakastaville.

Theaterhytm kyllä on 3DS:n hankintalistan ykkösenä aika selvästi, joten hankintaan kyllä menee jos kyseinen konsoli tulee ostettua. Sen verran tykkään FF-pelien musiikeista, että tätä en haluaisi jättää väliin. Vielä kun itse pelikään ei ole kuullun/luetun mukaan yhtään hassumpi.

Nyt on jo pidemmän aikaan ollut ilmassa sitä, että palaisin jälleen upeaan Ivaliceen taikka IX:n pariin. Saa nähdä milloin jompikumpi asia tapahtuu.

Teattöttöröö on kieltämättä varsin mukavaa fanipalvelua, vaikka se meikäläisestä kalpeneekin Dissidian rinnalla. Jo Uematsulla yksinään piisaa sellainen määrä klassikoita, että näin tarkka biisien poimiminen peliin tuntuu vähän jopa rikolliselta. Squeenixin into hakea rahaa DLC:llä ei myöskään tässä tilanteessa pahemmin lämmitä.

Vähän myös harmittaa, miten peli palkitsee pelaajaa. Pelaaminen itsessään on toki oikeasti nastaa, mutta kun palkintona suorituksesta on usein lähinnä jokin jo pelattavissa olevan kappaleen ilmestyminen varsin turhaan musiikkisoittimeen, ei edistymistä tunnu juuri tapahtuvan kuten esimerkiksi juuri Dissidiassa. Hahmojen kehittämisellä ja varustamisellakin on sen verta pienoinen rooli, ettei levelien keruusta erityisempää intoa heru.

Sentään edes jonkin verran ihan uusia, pelattaviakin biisejä onneksi avautuu, miksi pelin pariin jaksaa aika ajoin vielä juuri ja juuri palailla. Myönnän myös hymyn lentäneen korviin, kun viimein sain Vivin auki. Harmi, kun muut avattavat hahmot eivät sitten juuri kiinnosta.

Nyt tullut taas viime aikoina palattua Dissidia 012:n pariin "pienen" tauon jälkeen. Ennen taukoa olin jäänyt Chapter 013 loppupuolelle ja nyt se meni sitten viime viikolla lävitte. Juuri kun luulin, että tämä olisi se viimeinen chapteri niin vielä mitä, tämän jälkeen avautui vielä kolmas "osa", chapter 00. On kyllä tässä Dissidiassa todella paljon pelattavaa, mikä tietenkään ei ole huono juttu, mutta voin sanoa olevani jo suht kylläinen. Vielä kun nuo reportsit on myöskin pelaamatta, jos tuon 00:n sitten keskeyttäisi ja pelaisi juuri noita reportteja läpi.

Sieltähän se uusi XIII-osa sitten julkistettiin, ja näin meni taas yksi peli vuoden 2013 odotetuimpiin peleihin. Onhan tuo tarina vietävä loppuun saakka, kun hieman kesken jäi. Tuo nimi uudella pelillä on kyllä kauhea, sille ei voi kyllä mitään. Mitään suurempia hypetystä ei ole vielä tullut, vaikka XIII ja XIII-2 tarjosivat hyvää peliviihdettä. Ja kyllähän se Lightining on edelleen FF-sarjan omia suosikkinaishahmoja, joten mukavaa päästä pelailemaan Lightilla jälleen.
Pidin myöskin hyvin kiinnostavana tuota aikarajaa ja hyvä, että aikaa saa sitten ainakin tappeluilla lisää..toivottavasti idea toteutuu hyvin. Enempää fiiliksiä en osaa oikein tässä vaiheessa vielä sanoa.

Tuli eilen hankittua omalle uunituoreelle 3DS:lle tuo Theatrhythm. Muutama "kurssi" takana ja on ollut ihan mukavaa pientä pelaamista tähän asti. Suosittelen juuri niille, joille sarjan pelien musiikki on lähellä sydäntä. Kyseisen syyn takia itsekkin kyseisen teoksen hankin. Pelattavuus on hyvää, pelaaminen kivaa ja musiikit toimii edelleen, siinä kai ne pääjutut. Vaikuttaa juuri alkupelien perusteella sellaiselta 7/10-peliltä.

Lightning Returns ei kyllä houkuttele nimenä ollenkkaan, enkä muutenkaan ole siitä vielä kovin innoissani. En kyllä ollut XIII-2:stakaan innostunut ennen kuin vasta ilmestymispäivänä, ja sitten siitä tulikin yksi lempi-FF:istäni. Lisätietoja odotellessa siis.

Eniten vain toivon Type-0:n oikeasti tulevan Eurooppaan joskus. Demo oli aivan loistavaa pelattavaa vaikka en mitään ymmärtänytkään kun en japania osaa, mutta se on varmasti yksi parhaista Final Fantasyista.

Sain itse Theatrhythmin kanssa kulumaan 92 tuntia ennen kuin tuli sellainen olo, että ehkä voisi alkaa pelaamaan jotain muutakin. Tekemistä ei kuitenkaan ole jäljellä enää muuta kuin omien ennätysten rikkominen.

Lainaus käyttäjältä Jatta

Eniten vain toivon Type-0:n oikeasti tulevan Eurooppaan joskus.

Tämä. Pitkästä aikaa Final Fantasy -peli, joka vaikutti moninpaikoin hyvinkin mielenkiintoiselta, mutta sitten se sitä ei näykään mailla eikä halmeilla.

Lightning Returns kiinnostaa toki pikkaisen. Nimi on jäätävä, mutta jo vähän tuo majora's maskimainen idea on ihan mielenkiintoinen. Pelimaailmakin on ilmeisesti kohtalaisen vapaahko, joten todella jännä nähdä, mitä tästä tulee. Toivottavasti taisteluista ainakin saataisiin perus FFXIII-mättöjä mielenkiintoisempia.

Olen myöskin ollut jo pitkään kiinnostunut Type-0:n eurooppaversiosta, sillä en tuota Japania osaa sanaakaan enkä näin ollen tajuisi pelistä juuri mitään. Ja eikös sitä eu-versiota kuitenkin luvattu joskus, vai muistanko väärin. Eikös kyseessä ollutkin PSP-peli, näin saisi myöskin lisää pelattavaa kyseiselle konsolille.

Katsoin vasta äskettäin tuon viimeisenkin esittelyvideon Lighting Returnsista, ja hype nousi jo aika mukavasti jo ihan siitä, miten ajan kuluminen vaikuttaa maailmaan ja mm. eri reitteihin. Kieltämättä tuo mieleen Skyrimin, missä siis ihmiset ovat ulkona päiväsaikaan ja öisin nukkumassa. Tämä pelihän alkaa jo vaikuttamaan todella hyvältä. Lisäinfoa odotellessa...

Rupee olee jo kuollu sarja, ainakin meikäläiselle. Hemmetin hemmetti ku sitä Versusta oon jo vuosikaudet odotellu ja ei vieläkään mitään. Kiitos näistä.

^ Jep, Versusta vuosikaudet itekki ootellu ja FFXIII:kin ei ollu mitää huippu hyvää, olisivat tehneet XIII-2:sta tolle sarjalle lopetuksen ja alkais siitä Versuksesta tulemaan juttua.
Aika floppi on ollu tähän mennessä tuo Fabula Nova Crystallis "saaga"... X-2:n jälkeen on tullu kyllä aikalailla pelkkää sontaa, XIII-2 nyt oli parempi ku edeltäjänsä mutta ei se juoni kyllä mikään tosi hyvä siltikään ollu. VII,VIII ja X <3

Versusta ja XV:tä alkasivat ny kunnolla työstään, voiha se olla että seuraava uutinen Versuksesta onki että puolen vuoden päästä kaupoissa, joka ois heeelvetin hyvä homma, ohan sitä kehitettykin varmaan jo viitisen vuotta, kai.. :D

Gepe unohti listata sydämen viereen sen parhaimman Final Fantasyn; IX. Round 1, Fight!

Mitä nyt olen kolmeatoista testaillut ja 13-2 nähnyt, niin ihan viihdyttävältä se on vaikuttanut. Tuskin ne sentään floppeja ovat olleet.

Itse odotan tällä hetkellä eniten luultavasti X:n HD virtystä. Kyllä siinä on peli jota varten pitäisi ehkä Vitakin hommata että voisi jatkaa pelailua matkan päällä.

Ite en kyllä IX:stä hirveesti diggaillu, juoni ei ollu kovin hääppönen, ja loppuvastus, no siitä ei kannata etes mainita, mut mukavat kaupungit ja tommoset niin kyllä se ihan ok peli on, miinuksena se ainakin että se vei PS1:n tehot jo niin tappiin että esim. taistelut kestää ihan pirun kauan, mut hyvä puoli tossa on että siistiä grafiikkaa kyllä tuli. PC:llähän tuota on iha hyvä pelata ku saa pelin rullaamaan paremmin. (Tietenki oma peli pitää olla hyllyssä ensin ku aletaan emulla pelaamaan)

Ei ehkä floppi ole FNC-saaga, mutta ei _juonen_ taso vaan riitä VI-X skaalalle. Lightning on ainoa hahmo jolla on edes vähän jotain omaa, identiteettiä vai mikä se sana ny oli.. :P

Lainaus käyttäjältä Demppa+

Mitä nyt olen kolmeatoista testaillut ja 13-2 nähnyt, niin ihan viihdyttävältä se on vaikuttanut. Tuskin ne sentään floppeja ovat olleet.

FFXIII olen pelannut läpi, toki ikenet veressä mutta läpi sen olen mennyt ja voin sanoa, että mikään ei pilaa peliä samalla tapaa kuin 20 tunnin tutoriaali. 13-2 on jo pelkästään sillä perusteella parempi peli vaikka tällä kertaa erityisemmin pidettäviä hahmoja ei edes ole. Pitäisi varmaan sekin mennä läpi (olen loppupomon ovella), mutta ei enään innosta kun pelin pääpahis on veistetty samasta puusta kuin X:n Seymor ja X-2 pääpahis.

MIelestäni Caius (XIII-2) oli sarjan paras pääpahis sitten Ultimecian, perkule ellei jopa parempi kuin Sephiroth. Exdeathia, Kefkaa tai Golbezia paremmaksi ei tosin päästä millään. Aika monikin on ollut sitä mieltä, että Caius oli onnistunut pahis.

Caius oli kyllä hyvä pahis, mutta ei Kujaa ja Kefkaa voita kyllä ketään. XIII-2 oli muutenkin todella positiivinen yllätys ja paljon edeltäjäänsä parempi.

Ja pakko vielä sanoa että mulle Final Fantasy IX on kyllä ylivoimasesti maailman paras peli, siinä on kaikki vaan niin täydellistä että huhhuh.

Itselläni on loppunut mielenkiinto näitä pahiksia kohtaan joiden motivaatio on poistaa kaikki paha maailmasta tuhoamalla se. Tämä siis sisältää Caiuksen, Seymorin, sen X-2:n pahiksen, Ultimecian jne. Toki kaikki ovat lieviä muunnelmia teemasta (paitsi Seymor), mutta kaikilla on sama perusmotivaattori.

Vihdoin sain pelattua FFXIII-2 läpi. Siinä sitten kestikin hieman pidempään, kun aina pelikertojen välissä tuli parhaimmillaan kuukausien taukoja. Tuon takia osittain en osaa oikein kunnollista mielipidettä pelistä antaa, sillä muistikuvani pelistä ovat vähän hatarat. Mutta sen voin sanoa, että kyllä pidin pelistä, vaikkei se mikään paras viimeinen fantasia ollutkaan. Juonesta nyt en osaa pahemmin mitään sanoa muuta kuin että oli siinä omat hetkensä. Pelin soundtrack sitten olikin sitten loistava ja pelistä löytyi monia hyviä kappaleita. Tyylillisesti selvästi erilaista kuin Uematsun teokset, mutta se ei välttämättä ole ollenkaan huono juttu.

Taistelusysteemi oli hyvä, mutta omasta mielestäni kaikki tapahtui ehkä turhan nopeasti. Olisin voinut tietenkin laittaa pelinopeuden hitaalle, mutta eipä käynyt mielessä. Useasti tosin taistelut menivät vain äksää hakatessa, mikä on osaltaan hyvä juttu, että saapi nuo peruskahakat nopeasti pois alta, mutta onneksi sitten pomo taisteluissa joutui tekemään muutakin. Tuo vauhdikkuus johti osaltaan myös siihen, että en välillä pysynyt yhtään kärryillä mitä taistelussa tapahtuu ja varsinkin silloin se oli ongelma kun vihollisilta tuli enemmän pataan. Itse pidän kuitenkin ehkä enemmän edeltävien pelien systeemeistä. Tuo monsujen keräily, kehittäminen ja taisteluissa käyttäminen, meni suurilta osin itseltäni ohi. En oikein tiennyt, että mitä monsuja kannattaa pitää mukanaan ja miten niitä pitää kehittää, mutta eipä ne itsellä nousseetkaan koskaan hirveän ratkaisevaan rooliin. Oli muuten ensimmäinen peli sitten seiskan, kun en käyttänyt koko läpipeluun aikana ollenkaan minkäännäköistä walkthroughta. Nyt sitten kun on peli läpi, niin voi niitäkin mennä katsastamaan ja ehkä siinä samalla sitten oppii enemmän pelin mekaniikoista.

Vika bossi oli yllättävän helppo. En sitten tiedä, oliko hahmoni liian hyviä vai bossi yleisesti helppo, mutta eipä siinä hirveästi tarvinnut päätään vaivata. Ainut oli siinä, että viimeisen muodon (?) tappamiseen meni n. 20min, kun en heti älynnyt, mitä kannattaisi tehdä.

Lopputekstien jälkeen pelikello näytti n. 47h, että mistään aivan pisimmästä pelistä ei ole kyse, mutta se olikin jo ennestään tiedossa. Ja riittäähän tuossa vielä tekemistä, kun hankkii kaikki Fragmentit, joita itsellä on nyt 91/160. Saa nähdä tuleeko tässä olemaan taas parin kuukauden tauko ennen seuraavaa pelikertaa vai palaanko pelin ääreen nopeammin. DLC:t pitää kuitenkin hommata jossain välissä. Jokatapauksessa jään innolla odottelemaan FFXIII-3:a.

Tulevasta Lighting Returnsista on tullut näköjään jossain vaiheessa hieman pidennetty traileri, kas tässä. Kuten huomaakin, niin vanha tuttava viime osasta on tässäkin mukana ainakin jossain roolissa. Trailerin lopussa myös paljastettiin pelin julkaisuikkuna, ensi syksyllä näyttää tulevan. Vielä joutuu siis tovi odottamaan, mutta onhan tässä tulossa liuta kovia pelejä, joten eipä tuo haittaa. Odotus on silti kova.

Tulipa taas paikattua sivistyksessä aukko, kun tuli läpäistyä tuo Final Fantasy VII. Pidin teoksesta kohtuu paljon. Harmikseni tiesin jo etukäteen että se yksi hahmo kuolee(siksi en sitä jaksanyt kehittää :D ), ja NK spoilasi castissa että se yks tyyppi pettää. Muuten tarinan kulusta en tiennyt hönkäsenpöläystä. Itseäni spoilerit ärsyttävät todella paljon. Materia systeemi hämmensi alussa, mutta kun senkin oppi, niin se osoittautui kohtuu näppäräksi järjestelmäksi. Oli mukavaa vaihtelua pelata jotain pitkää tarina vetoista peliä pitkästä aikaa,(tietenkin pelasin Borderlands 2 ennen tätä mutta anyway...) kun on tottunut että ne perusräiskinnät loppuvat siinä 10h kohdalla. Kunnon grindaus, hahmojen super aseiden metsästely ja hyvien materioiden hankinta oli mielekästä puuha. Oli se mahtava olo kun hahmot iskivät ensimmäisiä kertoja 9999 damagea ja kun ekan kerran iski ultimalla, tai Tifan viimesellä limitillä :)

Nyt ovat katseet kohdistuneet Final Fantasy X kohti. Joko se, tai uusin Devil May Cry.

Lainaus käyttäjältä hemmoheikkinen

Tulipa taas paikattua sivistyksessä aukko, kun tuli läpäistyä tuo Final Fantasy VII. Pidin teoksesta kohtuu paljon.

Aina jaksaa vanhaa partaa ilahduttaa, kun nuoriso pelaa Oikeita Pelejä™. Itse en ole kyseistä ropea vuosiin pelannut, mutta ilmeisesti ajan hammas ei ole sitä liian kaltoin kohdellut, jos vieläkin jaksaa pitää otteessaan. Mietipä, miltä FF VII mahtoi tuntua silloin 15 vuotta sitten? Jotain elämää suurempaa se oli, samanlaisia fiiliksiä ei enää mikään peli pysty koskaan aiheuttamaan. Sääli.

Lainaus

Nyt ovat katseet kohdistuneet Final Fantasy X kohti.

Jotain juttua oli viime vuonna, että Square Enix puuhaisi kympistä HD-päivitystä. Hiljaista tosin ollut vähään aikaan, olisiko pantu projekti jäihin. Ellet ole täysi puristi, joka haluaa kokea teokset alkuperäisessä kuosissaan, kehottaisin kuitenkin vielä odottamaan, sillä Final Fantasy X:n PS2-versio on todella laiskasti lokalisoitu Euroopan silloiselle PAL-standardille. Toisin sanoen valtavat mustat palkit koristavat ruudun ylä- ja alaosia ja liike on hidasta.

Jep, kyllähän tuo VII on klassikkojen klassikko. Vaikka monta kertaa on tullutkin läpäistyä, niin edelleen kyllä jaksaa kyseistä tekelettä pelailla. Viimeksi tuli läpäistyä viime kesänä Initial weapons, no items -säännöillä, ja mukavaahan se oli.
Ehkä kuitenkin suosittelisin hemmoheikkiselle eka tuota DmC:tä. Sillä se on ollut erittäin viihdyttävää mättöä, ja pelinäkin "hieman" lyhyempi kuin FFX. Ja kuten tonttukin mainitsi, niin HD-versiota on luvattu X:stä. Tiedä sitten milloin se tulee oikein.

Lainaus käyttäjältä ZaleraFF

Jep, kyllähän tuo VII on klassikkojen klassikko. Vaikka monta kertaa on tullutkin läpäistyä, niin edelleen kyllä jaksaa kyseistä tekelettä pelailla. Viimeksi tuli läpäistyä viime kesänä Initial weapons, no items -säännöillä, ja mukavaahan se oli.
Ehkä kuitenkin suosittelisin hemmoheikkiselle eka tuota DmC:tä. Sillä se on ollut erittäin viihdyttävää mättöä, ja pelinäkin "hieman" lyhyempi kuin FFX. Ja kuten tonttukin mainitsi, niin HD-versiota on luvattu X:stä. Tiedä sitten milloin se tulee oikein.

Juu, ajattelin samaa. Sellainen badass meininki aina kiinnostaa. :) Pelasin tuon DmC demon läpi ja hyvältähän tuo meininki maistui. Dante ei ehkä ole yhtä karismaattinen kuin muissa osissa, mutta ei tuo paljoa haitannut.
Kaveri näytti vähän matkaa alkua tuosta FFX:stä ja melko jännältä se näytti. Se, että hahmojen dialogi oli puhuttu, oli tosi hyvä juttu. Se oli asia jota jäin kaipaamaan tuossa VII:ssä. Mutta enpä mahda aivan heti alkaa aloittaa uutta rpg eeposta, vaikka VII:n läpäisyyn meni "vaivaiset" 44 tuntia(FF maestrot nauravat:D ). Jos se X hd-versio putkahtaisi joskus.

Muistan sen kyllä ikuisesti kun tuli FFVII pelattua julkaisunsa aikaan läpi pariinkin kertaan. Ei sellaista oltu aiemmin koettu, ja henkilökohtaisesti en mitään vastaavaa sen jälkeenkään. Tasaisin väliajoin tulee peli edelleen pelattua läpi, viimeksi viime vuonna PS Vitalla. Edelleen täyttä timanttia! Grafiikka nyt on mitä on mutta se on pikkujuttu muutoin niin täydellisessä pelissä.

Vanhoihin Fantasyihin verraten nämä uusimmat XIII ja XIII-2 ovat kyllä sellaista kuraa että oksat pois. Molemmat omistan, molempia olen yrittänyt pelata ja molemmat ovat jääneet kesken. Kaukana ollaan esim. VI, VII ja IX klassikoista.

Final Fantasy XIII-2 tuli pelattua läpi kun PC hajosi. Aikamatkustus on itseäni kiinnostava teema ja aika ajoin peli onnistuukin tarjoamaan aiheen ansiosta ihan kiinnostavaa settiä, mutta muuten stoori on sitä perinteistä maailmanpelastus-huttua.

DLC:t ottivat päähän, sillä vaikeustaso oli osassa stratosfäärissä ja osa näistä jäikin tekemättä, kuten osa sivutehtävistä, joissa ei ollut itselläni mahdollisuuksia edes maksimitason hahmolla.

Raivotason tappiin nosti myös puzzlet järjettömän tiukoilla aikarajoilla, joita oli kohtuuttoman vaikea läpäistä jopa youtube ohjeiden kera. Tuskaista oli myös toisinaan järjettömän tiheitten taistelujen läpi kahlaaminen. Pahin yllätys kuitenkin 75 tunnin pelin jälkeen oli se että läpipeluun jälkeen ruudulla komeilee teksti "to be continued".

Kaikesta huolimatta parannusta edelliseen tuli.

Tarkoitatko niitä kello puzzleja? Niissä ei paljon videot auta koska numerot on randomeita joka kerralla, mutta tämä auttaa. Muistaakseni ekana laitetaan se numero joka on klo 12 kohdalla ja siitä sitten järjestyksessä kierretään myötäpäivään. Tuon kanssa tein kaikki helposti.

Lainaus käyttäjältä partajeesus

Tarkoitatko niitä kello puzzleja? Niissä ei paljon videot auta koska numerot on randomeita joka kerralla, mutta tämä auttaa. Muistaakseni ekana laitetaan se numero joka on klo 12 kohdalla ja siitä sitten järjestyksessä kierretään myötäpäivään. Tuon kanssa tein kaikki helposti.

Kellopuzzlet taisi vähiten voimille ottavia. Osa viivojen vetelystä aikarajojen puitteissa otti eniten voimille.

157 fragmenttia onnistuin saamaan, 2 bossia ja bestiary jäi tekemättä, Snow DLC jäi myös tekemättä.

Minulla sitten taas loppui äly niiden kellojen kanssa ihan heti. Nuo viivojen vetelyt olisi olleet muuten ihan kivoja, mutta lopussa se oli jo ihan naurettavaa, että niiden kristallien paikat vaihteli liian nopeasti ja tuohon kun yhdistää paskat kontrollit ja kameran niin soppa on kyllä valmis.
Itsellä taisi jäädä se kaikista kovin bossi testaamatta perus pelin puolella. Tai mistä minä tiedän kun en ole pahemmin tutkinut kuinka monta salaista bossia siinä on. Ne olen googlettanut, mitä foorumeilta olen bongannut eli ainakin kaikki jotka on sillä alueella jossa voi säätäkin vaihtaa.

Tästäkin tekisi mieli vetää koko tarina uudestaan läpi nyt kun hahmot on melkein kaikessa 99 tasolla niin olisi kiva päästä alun bosseja laittamaan turpaan oikein kunnolla, mutta saas nähdä koska jaksaa.

Jaa, itselle ne viivapuzzlet olivat suurimmalta osalta todella helppoja jos vertaa kellopuzzleihin. Ainut asia mikä tuossa viivailussa aiheutti harmaita hiuksia oli se kun ei aina saanut hahmoa ohjattua oikeaan suuntaan. Kuinka niin kaipasinkaan siinä vaiheessa digitaalista ohjausta. Kellopuzzlejen kanssa harmaannuttiin sitäkin enemmän. Niiden vaikeimpien kanssa tapellessa laitoin pausen päällä, otin kynän ja paperia ja ihan raa'asti laskemalla selvitin oikeat valinnat. Siinä menikin 2-3 tuntia ellei enemmänkin. Ulkona alkoi jo aamu sarastaa, kun olin valmis.

Eniten tuon pelin kanssa kuitenkin harmittaa se, että sen pelaaminen on taas jäänyt vaikka tekemistä pelistä vielä löytyisikin. Edellisen kerran taisin marraskuussa pelata. Silloinkin "pelaaminen" oli L1:n pohjassa pitelyä (vai oliko se R1?) reilun 1,5h ajan, kun Serendipityssä pelasin sitä slotti-peliä. Sieltä ainakin se yksi trophy kilahti, mutta muuten ei kovin paljoa plussalle päässyt. Taitaa olla Chocobo-racet parempi vaihtoehto.

FFVII:stä pitää sanoa sen verran, että se on edelleen ainoa peli, jonka olen läpäissyt useamman kuin kerran. 2 kertaa on läpi vedetty ja molemmilla kerroilla pelikello näytti 99:59, kun ei pidemmälle osanneet sitä Squarella koodata. Monesti on tullut aloitettua uusiksi, mutta koskaan en ole näitä jälkimmäisiä kertoja läpi pelannut. Graafisestihan peli näyttää nykypäivänä karulta, mutta omissa silmissäni se on edelleen todella hienon ja omaperäisen näköistä. Onko tämä sitten nostalgiaa vaiko onko minulla vain sopivan väriset lasit päässä, ken tietää.

Kyllähän nuo puzzlet oli välillä ihan mukaviakin, mutta varsinkin jo niiden hankalimpien kellojuttujen aikana alko äivot todella pätkimään ja läpäisyt alko menemään lähinnä tuurin avulla yrityksien jälkeen. Ja tuosta Serendipitystä ja siitä 10k-trophysta, kyllä se vaan on kannattavampaa osallistua chocobo-kisoihin sillä tuo hedelmäpeli on kyllä niin kusetusta (kuten yleensäkkin oikeassa elämässä) :D. Tässä on hyvä vinkki, mitä ite käytin aikoinaan jos ei itse tiedä mitä kannattaisi tehdä

Lainaus käyttäjältä LordSipuli+

Graafisestihan peli näyttää nykypäivänä karulta, mutta omissa silmissäni se on edelleen todella hienon ja omaperäisen näköistä. Onko tämä sitten nostalgiaa vaiko onko minulla vain sopivan väriset lasit päässä, ken tietää.

Et ole ainoa ja nostalgiaahan tuo varmaan onkin suurimmaksi osaksi. Sanotaan nyt kuitenkin, että VII näytti viimeksi kesällä hyvältä PSP:n ruudulta, ainakin paremmalta kuin isolta näytöltä. Midgar näyttää huikealta edelleenkin, etenkin välivideoissa.

Lainaus käyttäjältä ZaleraFF+

Lainaus käyttäjältä LordSipuli+
Graafisestihan peli näyttää nykypäivänä karulta, mutta omissa silmissäni se on edelleen todella hienon ja omaperäisen näköistä. Onko tämä sitten nostalgiaa vaiko onko minulla vain sopivan väriset lasit päässä, ken tietää.

Et ole ainoa ja nostalgiaahan tuo varmaan onkin suurimmaksi osaksi. Sanotaan nyt kuitenkin, että VII näytti viimeksi kesällä hyvältä PSP:n ruudulta, ainakin paremmalta kuin isolta näytöltä. Midgar näyttää huikealta edelleenkin, etenkin välivideoissa.

Itsekin muutama vuosi sitten pelasin VII:n PSP:llä ja kyllähän se neljän tuuman näyttö tosiaan oli selvästi armeliaampi PS1-ajan huikealle kolmiuloitteisuudelle kuin joku neljänkymmenen tuuman TV. Silti, sitä remakea odotellessa...

Pelailin juuri PC:llä FF7:kaa.
-yhä tosi hyvä, ja kaunis peli.

Nykyisellä koneella, xbox360:lla, ei Final FAntasyt ole kovin kehuttavia. Kokeiltu on, mutta läpipelaamatta jäi kun kyllästyminen iski. Viimeisin hyvä FF oli se PS2 peli, jossa hahmot ravasi ympäsi aavikkoalueita. Olikohan sarjanumero 12 vai 13..?

Mut anyway, en usko että enää tulee kelvollista FF peliä. Niin ahtaita putkijuoksuja on nää nykyiset ollu.

Tämmöistä huhua tälläkertaa http://www.ign.com/articles/2013/02/05/final-fantasy-versus-xiii-possibly-shifting-to-next-gen-in-2014 . Kyllä edelleenkin odotan peliä innolla, ja kun Ps4 on ainakin toistaiseksi ostolistalla, niin toivotaan että pitää paikkaansa.

Voi pojat, kyllä kiitos! Mielummin tosiaan ottaisin Versuksen vastaan vasta ensi sukupolvelle. Pitäähän sitä säästellä myöhempään jotakin. Onhan tässä odoteltu jo tovi tuota, mutta ehkä juuri tuon takia peli on mennyt odotuslistalle: "when it's done". Toisivat vaan sen Type-0:n tänne eurooppaan.
Remakea VII:stä en tarvitse edelleenkään, sillä se on jo erinomainen nykyisellään. Sensijaan IV:n psp-version tapainen remake V:stä tai VI:sta olisi enemmän kuin tervetullut.

Square on julkaissut FF Versuksen päähahmon Noctisin nimellä kulkevan "prinssi" hajuveden http://n4g.com/news/1176521/final-fantasy-versus-xiii-merchandise-incoming-does-this-mean-well-get-an-update-soon-on-the-game. Tarkoittaako tämä siis sitä että kuulemme itse pelistäkin lähiaikoina jotakin, ehkä huomenna?

Tulipas tuossa itselläkin XIII-2 läpäistyä ja samalla oli myös ensimmäinen FF jonka läpi asti jaksoin tahkoa. XIII jäi puoleen väliin kun innostus lopahti ainiaisen putkijuoksun jälkeen. Tästä tykkäsin kyllä kovasti, kun oli muutakin kuin pelkkää putkijuoksua ja sai seikkailla vappaasti missä lystää. Parissa kohtaa tosin alkoi hieman sapettamaan koko ajan ilmestyvät vihut. Etenkin Augusta Towerissa jossa ei meinannut päästä eteenpäin, kun koko ajan oli joku niskassa. Puzzlet eivät jostain syystä tuottaneet mitään vaikeuksia ja kellopelitki meni alle kymmenessä minuutissa.

Ovatkohan sitten nuo DeeÄlCeet mistään kotoisin? Taitavat jäädä hankkimatta jos kovinkin vaikeita ovat, kun viimenen pomotaistelukin alkoi jo olla liikaa...

Lainaus käyttäjältä Osirus+

Ovatkohan sitten nuo DeeÄlCeet mistään kotoisin? Taitavat jäädä hankkimatta jos kovinkin vaikeita ovat, kun viimenen pomotaistelukin alkoi jo olla liikaa...

Se Lightningin story DLC on ainakin ihan jees kamaa, ja siinähän tulee vaihtoehtoinen loppukin pelille joten senkin takia tuo on kannattava ostos. Ja tuossa vaikeusaste vähenee, mitä useammin sen pomon läpäisee. DLC:n läpäisemisenkin ehtona on, että saa kukistettua pomotaistelun nopeasti.
Sazhin ja Snowin oli taas vähä heikompia.

Nyt kyllä on aika eeppistä kamaa. Magiteck armor Final Fantasy 14. https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=q8RuIXX4ntc