Tammikuun pääkirjoitus: Miksi vuosi oli mainio pelaajille ja koko pelimaailmalle?

5.01.2018 // Kirjoittanut: Miika Huttunen
0
Tammikuun pääkirjoitus: Miksi vuosi oli mainio pelaajille ja koko pelimaailmalle?

Hyvän mielen pääkirjoitus

Vuosi 2017 oli pelimaailmassa tapahtumarikas niin hyvässä kuin pahassa. Koska uusi vuosi on kuitenkin paljon mukavampi aloittaa iloisissa tunnelmissa, en aio puhua nyt lainkaan niistä negatiivisista aiheista. Sen sijaan kerrataan nyt hieman syitä, miksi viime vuosi oli niin mainio pelaajille ja koko pelimaailmalle.

Viime vuonna julkaistiin todella paljon laadukkaita pelejä. Pelaaja antoi täydet pisteet peräti viidelle pelille, mikä on enemmän kuin minään muuna vuonna viimeiseen kymmeneen vuoteen. Myyntimenestyksestä pääsivät nauttimaan sekä isolla rahalla tehdyt AAA-julkaisut että pienemmät indietuotannot. Omalaatuinen Hellblade: Senua’s Sacrifice oli yksi näistä menestyjistä, joskin se oli samalla iso riski Ninja Theory -studiolle, joka julkaisi sen omin avuin. Cuphead puolestaan osoitti, että myös vaikeat ja erikoisennäköiset pelit voivat saada laajempaa suosiota. Vuoden loppuun mennessä sitä oli myyty jo kaksi miljoonaa kappaletta – toki kustantajana toimivan Microsoftin avustuksella.

Pc-pelaaminen jatkoi kasvuaan erityisesti kilpapelaamisen puolella. MOBA-pelien ja tiimiräiskintöjen, kuten Overwatchin, rinnalle nousi uusi supersuosittu battle royale -lajityyppi. Vuoden 2017 ehdoton peli-ilmiö oli PlayerUnknown’s Battlegrounds, joka ehti saada jo kilpailijankin Fortnite: Battle Royalesta. Nähtäväksi jää, kuinka monta haastajaa nämä pelit tänä vuonna vielä saavat.

Konsolimaailmassa Sony jatkoi vahvasti PlayStation 4:n johtoasemaa. Merkittävintä oli kuitenkin se, että epäilyistä ja hitaasta kasvusta huolimatta Sony uskoo edelleen virtuaalitodellisuuteen eikä hylännyt PSVR:ää, joka saavutti kahden miljoonan myydyn laitteen määrän. Sen myötä laitteella nähdään tänä vuonna taatusti yhä enemmän määrin pelejä.

Vuoden 2017 suurin voittaja oli kuitenkin ehdottomasti Nintendo Switch-konsolillaan. Wii U:n taloudellisen epäonnistumisen takia monet ehtivät jo luulla, että Nintendo saattaisi jopa lopettaa konsolivalmistuksen tai ainakin palata takaisin Microsoftin ja Sonyn käyttämille perinteisemmille urille. Toisin kuitenkin kävi, ja epäilyistä huolimatta Switch kävi kaupaksi niin kotikonsolit hylänneessä idässä kuin täällä lännessäkin. Vuoden loppuun mennessä laitetta oli myyty jo kunnioitettavat yli kymmenen miljoonaa kappaletta. Asiassa auttoivat tietenkin Nintendon omat upeat ja sarjojaan uudistaneet pelit, kuten uusi The Legend of Zelda -peli Breath of the Wild ja Super Mario Odyssey. Niin ne kuin Switch itsekin osoittavat, etteivät Nintendolta uudet ideat ole päässeet vielä loppumaan.

Voitokkaan paluun teki myös Ubisoftin Assassin’s Creed, jonka antiikin Egyptiin sijoittuva uusi osa Origins palautti pelaajien uskon sarjaan. Se olikin päässyt pahasti horjumaan muutaman edellisen pelin myötä. Samaa voi sanoa Final Fantasysta, jonka viidestoista osa modernisoi sarjaa mutta säilytti silti sille ominaisen taian. Final Fantasy voi hyvin myös verkkoroolipelinä, sillä aikoinaan vaikean alun läpikäynyt Final Fantasy XIV saavutti viime vuonna kymmenen miljoonan rekisteröityneen pelaajan rajan.

Vuosi 2017 antoi siis pelaajille monia hyviä syitä iloita harrastuksestaan. Yritetään pitää tämä mielessä, kun käännämme nyt katseen tähän pelivuoteen.

Miika Huttunen
Pelaaja-lehden päätoimittaja

Kirjoitus on julkaistu pääkirjoituksena Pelaaja-lehden tammikuun numerossa 184, joka on nyt kaupoissa!  Tilaa tulevat numerot täältä!