Oikea mielipide: Viatonta piratismia on olemassa / Blogit / www.pelaajalehti.com

Oikea mielipide: Viatonta piratismia on olemassa

28.07.2018 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
17
Oikea mielipide: Viatonta piratismia on olemassa

Totistakin totisemmille vastuuvapauslausekkeille on harvoin tarvetta tässä blogissa, mutta koska tämänviikkoinen teksti käsittelee kevyitä laittomuuksia, ajattelin alkuun huomauttaa sen kuvastavan nimenomaan omia ajatuksiani ja mielipiteitäni eikä suinkaan Pelaajan kantaa toimituksena tai brändinä. Näiden kahden eroa on puitu menneellä viikolla Petterin Idän lumo -blogissa, enkä tahdo kenenkään sekoittavan niitä toisiinsa omalla kohdallani.

Nyt kun muodollisuudet on hoidettu pois alta, voimme siirtyä oikeaan aiheeseen – nimittäin emulaattoreihin eli pelikonsolikokemusta muilla laitteilla matkiviin ohjelmistoihin. Nintendo on kunnostautunut tässä kuussa tuomioistuimessa ja jättänyt miljoonien dollarien korvausvaatimuksia useammalle ilmaisia Nintendo-pelejä tarjoavalle emulaattorisivustolle, jotka ovat jättifirman raivon kohdattuaan laittaneet lapun luukulle pikavauhtia.

Tässä blogissa on ennenkin käsitelty tekijänoikeusrikoksia ja piratismia kovalla kädellä, ja olen tälläkin kertaa sitä mieltä, ettei oikeuteen joutumisen olisi pitänyt tulla yllätyksenä yhdellekään haasteen saaneelle. Pelien emulointi ja levitys on ehdoton tekijänoikeusrike, ja tämän valossa olen täysin Nintendon puolella taistelussa pelipiratismia vastaan.

Minun täytyy tällä kertaa kuitenkin myöntää, että ymmärrän tässä tilanteessa myös vastapuolen harmia. Emulointia harrastetaan monesta syystä, enkä näe kaikkia skenaarioita aivan peruspiratismiin rinnastettavana pihiytenä.

Tuoreiden pelien piratisointi on omissa silmissäni aina tuomittavaa, mutta en lähtisi syyllistämään bussimatkalla NES-pelejä puhelimellaan pyörittävää harrastelijaa aivan yhtä kärkkäästi. Nintendon Virtual Console -retrotarjooma on rajallinen, eikä minikonsoleita riitä edelleenkään kaikille halukkaille. Karvalakkimallin Super Mariot ja Zeldat on kyllä helppo hankkia käsiinsä miltei mille alustalle tahansa, mutta monen muun retrokokemuksen tavoitteleminen laillisia teitä pitkin menee sirkustemppuiluksi, joten ymmärrän emuloinnin houkutukset hyvin.

Erityisen anteeksiannettavaa emulaattoreiden käyttö on mielestäni silloin, kun muita vaihtoehtoja ei käytännössä ole. Tähän kategoriaan kuuluvat muun muassa tietyillä alueilla julkaisemattomat pelit, fanikäännökset ja yltiöharvinaiset tapaukset, joiden hankkiminen hetken mielijohteesta ei onnistu edes oman elämänsä massipäälliköiltä. Esimerkiksi lukuisat pelkästään Japanissa julkaistut kulttipelit olisivat jääneet lännessä kokonaan huomiotta, jos emulaattoreita ja omistautuneita fanikääntäjiä ei olisi olemassa.

On toki mahdollista, että Nintendo lisää pelin kuin pelin viralliseen valikoimaansa ennemmin tai myöhemmin. Esimerkiksi roolipeliklassikko Mother julkaistiin lännessä virallisesti fanien toiveesta vasta 26 vuotta ensidebyyttinsä jälkeen, mutta siitä on kiittäminen yksinomaan laitonta kopiota, joka on kiertänyt verkossa nyt jo pari vuosikymmentä. Ironista onkin, että peliä käytetään usein emuloinnin vastaisena esimerkkiargumenttina.

Nintendolla on toki täysi oikeus suojella hypoteettisia tulevia tulojaan myös silloin, kun minkäänlaisia suunnitelmia emuloitujen pelien uudelleenjulkaisusta ei olisi vireillä. Kylmästi taloudelliselta kannalta katsottuna piratismi on pohjimmiltaan aina piratismia, vaikka perustelut olisivat mitkä.

Edes minusta, maailman mustavalkoisimmasta ihmisestä, emulointi paremman puutteessa ei siltikään ole pahin mahdollinen rike, ainakaan jos moisia mahdollisuuksia osaa hyödyntää moraalin mielessä pitäen ja pelinsä hankkii tilaisuuden tullen perinteisin tavoin. Vaikka Nintendo ei ole kanssani samaa mieltä, voin kerrankin ymmärtää vastapuolta ilman ongelmia. Hassua, että maailmasta voi löytää myös harmaan sävyjä, kun oikein tarkkaan katsoo!

Johanna Puustinen

Kommentit

Käyttäjän Kaze88 kuva
Kaze88

Onhan se näin kun Nintendo pitää kaiken omassa ekosysteemissään ja vielä repii jotain 8-15€ per peli. Jos Nintendo julkaisisi NES pelit vaikkapa IOS ja androidille 5€ kappalehintaan, niin ne myisi kuin häkä. Mitä tuossa nyt pikaisesti kävin katsomassa Switch arcade archives listaa, niin aika säälittävä valikoima. Olisi niin paljon potentiaalia, mutta Nintendo ei tajua. jämähtänyt sinne 90 luvulle. tekevät kyllä helvetin hyviä pelejä, mutta maalaisjärki ja bisnes hoksottimet on jääny jonnekkin.

Käyttäjän ripulisaasta kuva
ripulisaasta

Vanhat pelit eivät ole mikään ihmisoikeus. Jos niitä ei ole laillisesti saatavissa, ei niitä myöskään ole oikeus pelata. Nimenomaan oikeuden haltijalla on vapaa oikeus tehdä peleillään mitä haluaa ja milloin haluaa. Turha tuota on puolustella mitenkään. Se, että pelit ovat digitaalisia, ei tee varastamisesta suvaittavaa.

...ja silti itsekin pelailen emulaattoreilla. Ero on vaan siinä, että myönnän sen olevan perseestä ja väärin. En yritä puolustella asiaa.

Käyttäjän Luffymcankka kuva
Luffymcankka

Mukavaa huomata konsolisukupolvi toisensa jälkeen kuinka Nintendo panttaa klassikoidensa uudelleen julkaisua. Monenkohan vuoden päästä Switch-omistajat pääsevät nauttimaan SNES-klassikoista?

Käyttäjän Petteri Uusitalo kuva
Petteri Uusitalo
Lainaus ripulisaasta

Vanhat pelit eivät ole mikään ihmisoikeus. Jos niitä ei ole laillisesti saatavissa, ei niitä myöskään ole oikeus pelata. Nimenomaan oikeuden haltijalla on vapaa oikeus tehdä peleillään mitä haluaa ja milloin haluaa.

Esimerkiksi elokuvien puolella on kuitenkin aika laajasti argumentoitu, että kun kyseessä on niin laajasti tunnettu teos että sen voi laskea tärkeäksi sukupolvikokemukseksi, syntyy sen tekijälle tietynlainen kulttuurillinen vastuu sen säilyttämisestä sellaisenaan.

Hyvä esimerkki ovat vaikkapa alkuperäiset Star Wars -elokuvat. George Lucashan kovasti olisi halunnut pitää niistä myynnissä vain jatkuvasti uusia ja paranneltuja versioita, joissa on Han ei ammu ensin ja niin edespäin. Kukaan ei väitä etteikö hänellä olisi ollut oikeutta parannella tuotoksiaan, mutta sen sijaan oltiin sitä mieltä että häneltä on moraalisesti väärin yrittää teeskennellä että alkuperäisiä versioita olisi koskaan ollutkaan olemassa.

"Se ja se ei ole mikään ihmisoikeus" on ylipäätään latautunut ilmaus, koska asia voi olla tärkeä ja moraalisesti perusteltavissa ilmankin että se on "ihmisoikeus".

Käyttäjän Refloni kuva
Refloni

Hyväksyn itsekin piratismin tapauksissa, joissa peliä ei voi laillisesti saada mitenkään.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Pitää tekstiin tehdä sellainen pieni huomautus, että emulointi itsessään ei ole rikos, jos se onnistuu ilman tekijänoikeuksilla suojatun koodin käyttämistä. Tästä syystä esim. PS2-emulaattori, PCSX2, vaatii tietyn datan exporttaamista omasta konsolista. Noh, käytännössä prosessi on sen verran monimutkainen, että jopa konsolin omistavat useimmiten lataavat sen helppouden nimissä netistä.

Sama myös peli-ROMien kanssa. Jos PS2-emulaattoria käyttää ihan alkuperäisen fyysisen pelilevyn tai siitä itse tehdyn levykuvan kanssa, niin hommassa ei ole mitään laitonta. Mikään laki ei anna kehittäjälle oikeutta määrätä millä laitteella peliä saa pelata, niin kauan, kun laitteen tai pelin tekijänoikeuksia ei rikota.

Tämä ei tietysti poista sitä tosiasiaa, että mutuarviolta 99% emuloinnista on käytännössä piratismia, koska jopa alkuperäiset pelit ja konsolit omistavalle netistä lataaminen on monesti helpompaa, kuin datan exporttaaminen alkuperäisiltä medioilta.

En kuitenkaan itse koe vanhojen pelien kohdalla piratismista suuria tunnontuskia, jos peli ei ole enää kohtuullisella vaivalla pelattavissa laillisia reittejä käyttäen. Myöskään se, että alkaisin metsästää ylihintaista klassikkokonsolia ja sen alkuperäisiä pelejä käytettynä ympäri internettiä ei tuota alkuperäiselle valmistajalle senttiäkään ylimääräistä, joten minusta on tasan sama lataanko pelin vain netistä ja pyöritän sitä emulaattorin kautta.

Mm. molemmat Nintendon Classic Mini -konsolit olen ostanut, eli olen kyllä valmis maksamaan kuuluvan hinnan, kunhan tekijä antaa siihen reilun mahdollisuuden.

Käyttäjän Brutal1ty kuva
Brutal1ty

Emulointi on hyvästä, koska se säilöö pelit tuleville sukupolville. Ihmiset voivat pelata pelejä jotka jäivät välistä ja jotka retro-markkinoiden kiskurihintojen takia on toisinaan mahdotonta saada, puhumattakaan että ei tarvitse painia toimivan raudan etsimisessä ja sen korjaamisen kanssa kun se menee rikki.

Lisäksi jos olen jo kerran ostanut pelin, niin en näe mitään pahaa omistaa ROM emulaattorille ja pelata sitä, se on kätevämpää ja olen jo maksanut sen omistajalle siitä. Keräilijä taas voi pitää alkuperäisen muoveissa ja pelata itse pelin emulaattorilla.

Eli emulaattoreissa ei ole mitään vikaa.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Ja tosiaan komppaan tätä Petteri Uusitalon ja Brutal1tyn datan konservointipointtia. Muovicardridget, CD:t ja DVD:t, sekä fyysiset konsolit eivät ole ikuisia ja väistämättä koittaa joskus aika, että alkuperäiset mediat ovat tuhoutuneet.

Varsinkin kun katsoo kuinka monimutkaisessa oikeuslimbossa monen klassikkopelin tekijänoikeuden ovat, minulta ei löydy kovin suurta luottoa sen suhteen, että firmat itse panostaisivat vanhojne pelien säilytykseen. Siksi on tärkeää, että vaikka sitten tällaista harrastuneisuutta omaavat yleisön edustajat pitävät pelit pelattavassa kuosissa.

Tuli tässä ihan vasta tietooni, että joku sissi on muun muassa pitänyt alkuperäisen Metal Gear Solidin jo maailman laidalta tippunutta Windows-versiota hengissä kaikki nämä vuodet ja se on tämän tyypin pyyteettömän vaivannäön ansiosta pelattavissa jopa Windows 10:llä. Haluaisin nähdö sen tyypin, joka tälle sankarille kehtaa mennä aukomaan päätä jostain tekijänoikeuksista.

Käyttäjän Rabbitman kuva
Rabbitman

Minä piratisoin kaikki kiinnostavat Nintendon yksinoikeuspelit. Senttiäkään en anna Nintendolle periaatteesta.

Käyttäjän Sundance Kid kuva
Sundance Kid

Voisin jakaa oman kaksi senttiseni asiaan: omistin aikoinaan Ufourian ja NES:in. En kuitenkaan ikinä päässyt peliä läpi johtuen sen sadistisesta vaikeudesta sekä kivikautisesta tavasta tallentaa (tyyliin Mega Man). Myöhemmin pelasin pelin emulaattorin avulla läpi ja kyseessä on eräs suosikeistani koko 8-bittisen aikakauden historiassa.