Oikea mielipide: Turbokonsolit ovat tasa-arvorikos / Blogit / www.pelaajalehti.com

Oikea mielipide: Turbokonsolit ovat tasa-arvorikos

12.05.2018 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
14
Oikea mielipide: Turbokonsolit ovat tasa-arvorikos

Kahden pelialan ammattilaisen parisuhteessa on puolensa. Kun löimme paremman puoliskoni kanssa hynttyyt yhteen, pystytimme viihdekeskukset niin ala- kuin yläkertaankin ja ratkaisimme samalla monia vastaavia järjestelyjä piinaavat televisionjako-ongelmat.

Joskus käy kuitenkin niin ikävästi, että itse pelilevystä joutuu edelleen kiistelemään. Tämän takia aloitin taipaleeni tuoreen God of Warin parissa poikkeuksellisesti mieheni PS4 Prolla, vaikka normaalisti antaisin makuuhuoneen karvalakkikonsolin hurinan tuudittaa minut uneen iltaisin. Valitsin Prolla suorituskykyä painottavan 1080p-tilan mahdollista siirtymää ennakoiden, mutta turhaan.

Tavallisella PlayStationilla God of War on nimittäin kuin toinen peli. Visuaaliseen alamäkeen tottuu kaltaiseni grafiikkahirmukin, mutta jatkuvasti nykivä ruudunpäivitys on ongelma, jota on pelin nopeatempoisen ja pikkutarkkuutta vaativan toiminnan tiimellyksessä vaikea antaa anteeksi. Pieni pudotus suorituskyvyssä oli toki odotettavissa, mutta ainakin omalla koneellani 30 kuvan sekuntistandardi on vain kaukainen unelma.

Täydet arvostelukympit ovat God of Warin kohdalla olleet pikemminkin sääntö kuin poikkeus, mutta monikohan toimittaja on mahtanut edes kokea peliä perusmuodossaan? Moniko arvosana olisi pykälän vaatimattomampi, jos Pro-version ylivoimaisuus olisi jäänyt arvostelijalta kokematta? Peli on tietenkin ansainnut arvosanansa muillakin kuin pinnallisilla meriiteillä, mutta puutteellinen käytännön kokemus voi tahrata hyvänkin konseptin.

En tiedä, miten pelitoimittajia maailmalla kohdellaan, mutta Pelaajan ydintoimituksen olohuoneisiin hoidettiin turbo-PlayStationit jo varhaisessa vaiheessa – oletettavasti juuri tämän takia. Vielä viime kesänä kuitenkin vain yksi viidestä myydystä PlayStationista oli Pro-mallia, eli otanta ei todellakaan edusta suurinta osaa pelaajista.

Toisaalta erot alustojen välillä ovat täysi itsestäänselvyys. Mikä on PS4 Pron myyntivaltti, ellei kokonaisvaltaisesti parempi pelikokemus? Moinen on konsolikentillä toki erikoista mutta esimerkiksi pc-pelaajille tuttuakin tutumpi ilmiö. Pc-pelit arvostellaan yleensä parhain mahdollisin asetuksin, mutta pelaajat itse osaavat säätää odotuksiaan omaa rautaansa vastaaviksi.

Pc-pelaajana tasoeroihin on siis helppoa asennoitua myös PlayStationilla, mutta en menisi takuuseen konsolipelaajien tunteista. Pelikokemuksen laadusta stressaaminen on ilmiö, jota monet konsoleita suosivat pyrkivät alustavalinnallaan välttämään. Tähän mennessä konsolipelaaminen on tarjoillut taatusti toimivaa viihdettä kaikille tasapuolisesti, mutta God of War -kokemukseni perusteella näin ei enää välttämättä ole.

Kenties tilanne on vain nykypäivän kumman välimallin konsolisukupolven oireilua, eikä luokkaeroista tarvitse huolehtia enää seuraavien konemallien saapuessa kauppoihin. Näin tahtoisin ainakin uskoa, koska en soisi virtaviivaisuutta arvostavien konsolipelaajien kärsivän teknologia-ahdistuksesta yhtään enempää kuin on pakko. Jätetään se meidän muiden huoleksi!

Johanna Puustinen

Kommentit

Käyttäjän Augustus kuva
Augustus

" Visuaaliseen alamäkeen tottuu kaltaiseni grafiikkahirmukin, mutta jatkuvasti nykivä ruudunpäivitys on ongelma, jota on pelin nopeatempoisen ja pikkutarkkuutta vaativan toiminnan tiimellyksessä vaikea antaa anteeksi."

Tämä x1000. Milloin ne helvetin konsolipelinkehittäjät tajuaa, että se 30fps on minimi pelattava fps ja sen alle ei sovi mennä, varsinkaan silmäkarkin takia. Reippaasti vaan grafiikkoja alas, että saadaan edes se pysyvä 30fps. Mieluiten 60fps vielä madalletuilla grafiikoilla.

Konsolipeliarvosteluissa kanssa tämä asia yleensä tyystin jätetään huomioimatta ja peleille jaellaan kymppejä edes mainitsematta asiasta. Ihan kuin sillä ei olisi "mitään väliä" että fps käy vähän väliä siellä kahdenkymmenen pinnassa. GTA4 oli hyvä esimerkki pelistä jossai fps sakkasi ja silti kymppi tuli lähes joka arvostelusta, koska kaikki oli "niin täydellistä".

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

30 fps se Prollakin on "4K" moodissaan eikä edes tasainen 30 fps. Toki ehkä karvan verran parempi kuin tavallisella PS4:llä. Epäilen taas, että juuri kukaan lehdistössä ei nimenomaan pelannut peliä suorituskykymoodissa. Minusta isompi ongelma on nimeonomaan 30 fps eikä se, että onko se nyt vähän dippaileva 30 fps, molemmat yhtä karseita pelaa, kun input lagi on huippulukemissa.

Tasa-arvorikos? Nääh, sitä saa mistä maksaa.

Lainaus Augustus

Tämä x1000. Milloin ne helvetin konsolipelinkehittäjät tajuaa, että se 30fps on minimi pelattava fps ja sen alle ei sovi mennä, varsinkaan silmäkarkin takia. Reippaasti vaan grafiikkoja alas, että saadaan edes se pysyvä 30fps. Mieluiten 60fps vielä madalletuilla grafiikoilla.

Konsolipeliarvosteluissa kanssa tämä asia yleensä tyystin jätetään huomioimatta ja peleille jaellaan kymppejä edes mainitsematta asiasta. Ihan kuin sillä ei olisi "mitään väliä" että fps käy vähän väliä siellä kahdenkymmenen pinnassa. GTA4 oli hyvä esimerkki pelistä jossai fps sakkasi ja silti kymppi tuli lähes joka arvostelusta, koska kaikki oli "niin täydellistä".

Juuri näin. Pelailin tuossa Red Dead Redemptionia tällä viikolla, kun ilmeisesti sitä pc-versiota ei sitten koskaan tule tai mun tuurilla nyt kohta julkistavat sen kun saan tuon PS3-version kärsittyä ja kyllä 360 lähes yhtä karmea, ja tiedän X tekisi elämästä jonkin verran parempaa, mutta ei todellakaan sen arvoista.

Mutta niin se pointti oli se, että taisi sekin peli jotain kymppejä saada silloin back in the day ja peli on kyllä aivan vitun karmea pelata jo kättelyssä 30 fps:n takia ja sitten kun actioni alkaa, niin se edes 30 fps on kaukainen haave. Juuri tämän takia olen tuon pelin pelaamista vältellyt konsolilla, koska siitä on peli-ilo kaukana tuolla ruudunpäivityksellä.

Miten hitossa näihin asioihin ei oikeasti arvosteluissa kiinnitetä huomiota? Juuri sen takia kehittäjät luulee, että se on ok. Jos minulta kysytään, niin minimi oikeasti pelattava ruudunpäivitys on 60 kuvaaa sekunnissa. 30 nyt menee juuri ja juuri jos peli on muuten hyvä ja se 30 on mieluummin sitä mallia oikeasti vakaa 30 vaikka kyllä minua silloinkin koko pelin ajan ärsyttää se laginen kontrolli minkä se tuo mukanaan, mutta en nyt esim. The Last of US Part II:ta jättäisi sen takia väliin.

Käyttäjän Rokkijani kuva
Rokkijani

No, ehkä sitten seuraavassa genissä. :P

Onneksi en ole itse totuttanut silmiäni ainakaan liikaa korkeammille fps-lukemille. Tietokoneella 60 fps, mutta siitä ylöspäin en ole edes missään kokeillut.

God of Warin pelasin Proolla tuossa ''4K'' moodissa ja vaikka toki paikoitellen epätasaisuuden ruudunpäivityksessä huomasin niin yksikään kohta pelissä ei minulla kaatunut siihen.

Käyttäjän Audiovarmennus kuva
Audiovarmennus

Ostin ps4 pron gowin ja parin muun(horizon zero dawn, uncharted 4)takia, joita en ole vielä hankkinut. Tekijöille kiitos performance modesta sillä v€€&/ s((&@- 30fps on karseinta p;€@@- ikinä. Input lag tuhoaa pelikokemuksen ja blur/diashow silmät. En edes harkitse enää noita toisia yksinoikeuksia koska ei ole sen arvoista. Myyntiin lähtee koko p@/)-. Hienoa tämä konsolipelaaminen, not.

Käyttäjän Sundance Kid kuva
Sundance Kid

Itse kuitenkin pelannut jotain neljännesvuosisadan, enkä edes nykyisin erota 30 ja 60 FPS:ää toisistaan. Taitaa kaihi olla molemmissa silmissä...

Käyttäjän Audiovarmennus kuva
Audiovarmennus

:D onnea, toivottavasti et aja autolla, ainakaan enää jos silmät siinä kunnossa. Voihan se liittyä aivoihinkin jos ei erota, mistä näitä tietää kun en spesialisti ole.

Käyttäjän ELTP kuva
ELTP

Ymmärrettävä pointti, mutta ehkä tässä olikin ongelmana että hivenen parempaa suorotuskykyä oli maisteltu eikä enää maltettu mukaantua erilaiseen suorituskykyyn. Valehtelisin, jos väittäisin ettei 60 ruutua sekunnissa olisi 30:tä sulavampaa: Valehtelisin myös jos väittäisin että olisin havainnut esimerkiksi edellä mainitussa GTA IV:ssä häiritsevän alhaista suorituskykyä konsolilla.

Käyttäjän TelaKeiju kuva
TelaKeiju
Lainaus Augustus

Konsolipeliarvosteluissa kanssa tämä asia yleensä tyystin jätetään huomioimatta ja peleille jaellaan kymppejä edes mainitsematta asiasta. Ihan kuin sillä ei olisi "mitään väliä" että fps käy vähän väliä siellä kahdenkymmenen pinnassa. GTA4 oli hyvä esimerkki pelistä jossai fps sakkasi ja silti kymppi tuli lähes joka arvostelusta, koska kaikki oli "niin täydellistä".

Tuota ongelmaahan ei Xboxin puolella ollutkaan eli se voi selittää ristiriitaset arvostelunumerot jos on PS:llä pelannut.

Itse aiheeseen niin onhan se ihan ok että arvostelu tehdään sen paremman version ehdoilla, kyllä se pitää pelaajan tiedostaa jos heikommalla raudalla pelaa. Ja yleensähän se arvostelussa lukee millä se on testattu niin ei siinä mitään epäselvää pitäisi olla.

Käyttäjän Augustus kuva
Augustus
Lainaus TelaKeiju

[quote="Augustus"]
Konsolipeliarvosteluissa kanssa tämä asia yleensä tyystin jätetään huomioimatta ja peleille jaellaan kymppejä edes mainitsematta asiasta. Ihan kuin sillä ei olisi "mitään väliä" että fps käy vähän väliä siellä kahdenkymmenen pinnassa. GTA4 oli hyvä esimerkki pelistä jossai fps sakkasi ja silti kymppi tuli lähes joka arvostelusta, koska kaikki oli "niin täydellistä".[/quote]

Tuota ongelmaahan ei Xboxin puolella ollutkaan eli se voi selittää ristiriitaset arvostelunumerot jos on PS:llä pelannut.

Pelasin GTA4:n nimenomaan Xbox 360:lla ja ruudunpäivitys oli aivan hirvittävä. Red Dead Redemption taas omasta mielestä pyöri ihan kohtuuhyvin 360:lla ja näytti hyvältä, mutta oli taas PS3:lla semmoisessa kunnossa että sitä ei olisi saanut edes julkaista.

Käyttäjän TelaKeiju kuva
TelaKeiju

Joo niinhän se taisi ollakkin. Itellä on kuitenkin hyviä muistoja molemmista peleistä, eikä muistijäljessä ole kummankaan kohdalla mitään mikä erityisesti olis tökkinyt.