Oikea mielipide: Switch-pelaajien sietäisi olla kiitollisia / Blogit / www.pelaajalehti.com

Oikea mielipide: Switch-pelaajien sietäisi olla kiitollisia

14.04.2018 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
20
Oikea mielipide: Switch-pelaajien sietäisi olla kiitollisia

Oletteko huomanneet, että jokaista uutta pelijulkistusta seuraa tätä nykyä välitön kuorolauluharjoitus, jossa kuulutetaan kovaa ja korkealta Switch-julkaisun perään? ”Käännöskerjäämisenä” tunnettu ilmiö toistuu genreen tai kehittäjään katsomatta sellaisella varmuudella, että useampi peliaiheinen keskustelufoorumi on kokenut tarpeelliseksi kieltää sen säännöissään.

Mankuminen on toki ikiaikainen, pc-piireistäkin tuttu ilmiö, ja sille on omat pätevät syynsä. Kukapa ei tahtoisi pelata lempipelejään lempialustallaan? Switch on käsikonsoliominaisuuksineen kilpailijoitaan monin verroin kätevämpi alusta ja siispä monella tapaa ylivertainen valinta niille, jotka eivät tahdo tai voi viettää kaikkea vapaa-aikaansa televisioon liimattuna. Toisille Nintendon suosiminen on periaatekysymys, eikä periaatteissa itsessään ole mitään väärää.

Periaatteita pätevämpiä ovat kuitenkin ne monituiset käytännön syyt, joiden takia maailman jokainen peli ei vielä ole ennättänyt Switchille.

Olipa konsolin verrattaisesta parhaudesta henkilökohtaisesti mitä mieltä tahansa, fakta on, että pikku tablettiin ei mahdu rautaa aivan yhtä paljon kuin nelikiloisen turbo-Xboxin uumeniin. Vaikka peli pyörisi suhteellisen moitteettomasti vielä telakassa, ei käsikonsolikäännös olekaan enää aivan pikkujuttu. Resoluutio-ongelmat ovat kehittäjien mitättömin huoli, kun PS4-tason teos täytyy saada toimimaan pikkuruudulla ilman, että se imaisee Switchin akun tyhjiin seitsemässä sekunnissa.

Pelien kääntäminen aiemmille Nintendon konsoleille ei ole ollut ruusuilla tanssimista, ja vaikka prosessista on kuuleman mukaan tehty tällä kertaa huomattavasti suoraviivaisempi, on olemassa olevia asenteita vaikeaa muuttaa. Switch on vielä nuori konsoli, ja saattaa kestää aikansa, ennen kuin kertaalleen traumatisoituneet pelinkehittäjät uskaltavat yrittää uudelleen. Kynnys tarttua haasteeseen lienee korkea eritoten isommille toimijoille, joille projekti voi kustantaa työvoimineen vähintään kuusinumeroisen summan.

Onkin hauskaa, miten moni Switch-marisija pitää konsolia suosivia indiekehittäjiä jonkinlaisena mittarina sille, miten suurempien pelijulkaisijoiden pitäisi sitä kohdella. Kumpi lienee kustannustehokkaampaa: kahden ihmisen kehittämän 2D-tasohyppelyn parissa askartelu vai 90-tuntisen AAA-seikkailun kääntäminen 20-päisen tiimin voimin? Jos rahaa on, sitä tuppaa myös palamaan, ja EA:n ja Ubisoftin kaltaiset jätit joutuvat myös vastaamaan resurssiensa käytöstä muillekin kuin pelkästään itselleen.

Indiepelien Switchillä nauttima menestys ei myöskään auta ennustamaan, mahtaako jokin korkeamman profiilin tuotos pärjätä uudella alustalla. Menestyksen mittapuut ovat aivan eri luokkaa näiden kahden esimerkin kohdalla yllä mainituista kustannussyistä. Lisäksi on kyseenalaista, moniko todella tahtoo pelata 4K-grafiikkamehustelupelinsä pikkuruudulta puutteellisella ruudunpäivityksellä. Switch-leiri on todistettavasti äänekäs, mutta onko se tarpeeksi kookas perustelemaan käännökseen käytetyn ajan ja vaivan?

Mittaa tällä blogilla on jo monisteen verran, enkä malttaisi millään lopettaa, mutta asian ydin on varmasti jo tullut selväksi. Pelinkehittäjät eivät syrji Switchiä periaatteesta tai pelaajia tietoisesti kiusatakseen, vaan kookkaiden käännösten puutteen takaa löytyy oikeita huolenaiheita. Kuten tässä blogissa on ennenkin todettu, pelinkehittäjien uhkailu ja ahdistelu Twitterissä ei tule näitä riskitekijöitä muuttamaan. Voisimmeko kaikki siis olla ihmisiksi ja kenties tyytyä toistaiseksi siihen, että Dark Soulsia voi kohta pelata bussissa?

Johanna Puustinen

Kommentit

Käyttäjän Rokkijani kuva
Rokkijani

Pelitarjonta ei kyllä aiheuta narinaa minulle Switchin omistajana enkä sille mitään isoja AAA-pelejä kaipaakaan, kun niitä varten on tehokkaammat alustat. Narisen kyllä sitten siitäkin edestä kuinka riisuttuja Switchin toiminnot ovat verrattuna muihin, mutta jospa tähän tulee vielä parannusta. Niin ja se Virtual Console!!

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Switchin ja pc:n ero vain on siinä, että pc:lle peliä tuodessa ei tarvitse tehdä kompromisseja ja yrittää puristaa viimesiäkin mehuja jostain perunasta ja silti ruudnpäivitys jää alle maalin, päinvastoin pelistä saataisiin se paras versio by the country mile.

First party pelit ymmärrän, että niitä ei pc:llä nähdä. Pc-kerjäläiset ymmärrän jotenkuten juuri sen takia, että kukapa ei haluaisi esim. uutta God of Waria pelata oikeana 4K:na JA 60 fps, mutta kuka haluaa siitä rupusemman version?! Ja se, että sen saa paskalle mukaan ei riitä syyksi pelata sitä 540p ja 19 fps.

Käyttäjän velor85 kuva
velor85

Pleikkari 4 ja Switchillä on ero on kuin yö ja päivä.Pleikkari on parempi kun Switch ohjain, Paremmat pelit on kun Switchillä.Ainoo konsoli nintendo konsoli mihin olen ollut tyytyväinen on Camecube.Ja Switchissä on tosi huono akku se meni jo 3 tunnit tyhjäksi jos käytit sitä käsikonsolina. Jopa omat käsikonsolit on parempia kun Switch.Ja se välillä se konsoli edes mennyt edes päälle. Miksi ei ole yksin kertaista nappia mistä se menee aina päälle.Eli jäi vähän karvas maku suuhun pettymys en ymmärrä ton konsolin hypetystä..Noh tämä oli mun kokemus siitä konsolista.

Käyttäjän Andyliini kuva
Andyliini

Teidän sietäisi olla tyytyväisiä, sanoi isäntä orjalle.
Teidän sietäisi olla tyytyväisiä, sanoi skinhead maajanmuuttajalle
Teidän sietäisi olla tyytyväisiä, sanoi japsi kiinalaiselle
Teidän sietäisi olla tyytyväisiä, sanoi Putin Georgialle
Teidän sietäisi olla tyytyväisiä, sanoi Louhimies naisnäyttelijöille.

Ideaalissa maailmassa ei toki olekaan epäkohtia joihin puuttua, mutta olemme melko kaukana tuosta Star Trekin kuvaamasta tulevaisuudesta. Toivomaansa muutosta tuskin saa aikaan nielemällä, kun joku käskee. Varsinkin kun hyssyttelyn kohde on aina sama.

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard

No en siitä kiitollisuudesta tiedä, mutta muuten täyttä asiaa...monille Switchin omistajille ei taida olla sitä käsitystä minkälaisen työn ja tuskan takana jonkin isomman triple A pelin sovittaminen tehoiltaan heikoimmalle hybridi-konsolille voi olla....ja onko tuo sitten edes sen kaiken vaivan arvoista, jos valtaosa pelaajista kuitenkin pelaa mielummin sen Doomin tai Skyrimin tehokkaammalla raudalla.

Monilta on myös päässyt unohtumaan se kuinka aikoinaan Wiille kehitetyt monet varsin laadukkaatkin 3rd party yksinoikeudet (esim Dead Space Extraction) floppasivat totaallisesti ja sama laulu taisi olla myös Wii U:n kohdalla. Eli selvä trendi on ollut näkyvissä, että vaikka Nintendon alustalle niitä 3rd party ja multiplattari pelejä saataisiin, ne eivät useimmiten ole myyneet läheskään toivotusti.

Tästä ja laitteiston teknisistä rajoituksista johtuen pidän erittäin epätodennäköisenä, että Switchillä tilanne tulisi pitkällä tähtäimellä olemaan yhtään sen parempi. Luonnolliseti sitten kun 2-3:n vuoden päästä seuraavan sukupolven PS ja Xbox saapuvat markkinoille, niin viimeistään silloin Switch jätetään auttamatta täysin ulkopuolelle näiden multiplattarien osalta ja tuskimpa silloin vielä Nintendolta ollaan vielä Switchin korvaajaa näkemässä.

Eiköhän se vain niin ole, että suurin osa Switchin omistajista omistaa konsolin ennenkaikkea Nintendon omien pelien takia ja sen rinnalla melko varmasti suurimmalla osalla löytyy myös joko PS4 tai Xbox One, tai PC, vaikka ymmärrän toki kannettavuuden olevan monille myös tärkeä ominaisuus.

Käyttäjän velor85 kuva
velor85
Lainaus Balnazzard

No en siitä kiitollisuudesta tiedä, mutta muuten täyttä asiaa...monille Switchin omistajille ei taida olla sitä käsitystä minkälaisen työn ja tuskan takana jonkin isomman triple A pelin sovittaminen tehoiltaan heikoimmalle hybridi-konsolille voi olla....ja onko tuo sitten edes sen kaiken vaivan arvoista, jos valtaosa pelaajista kuitenkin pelaa mielummin sen Doomin tai Skyrimin tehokkaammalla raudalla.

Monilta on myös päässyt unohtumaan se kuinka aikoinaan Wiille kehitetyt monet varsin laadukkaatkin 3rd party yksinoikeudet (esim Dead Space Extraction) floppasivat totaallisesti ja sama laulu taisi olla myös Wii U:n kohdalla. Eli selvä trendi on ollut näkyvissä, että vaikka Nintendon alustalle niitä 3rd party ja multiplattari pelejä saataisiin, ne eivät useimmiten ole myyneet läheskään toivotusti.

Tästä ja laitteiston teknisistä rajoituksista johtuen pidän erittäin epätodennäköisenä, että Switchillä tilanne tulisi pitkällä tähtäimellä olemaan yhtään sen parempi. Luonnolliseti sitten kun 2-3:n vuoden päästä seuraavan sukupolven PS ja Xbox saapuvat markkinoille, niin viimeistään silloin Switch jätetään auttamatta täysin ulkopuolelle näiden multiplattarien osalta ja tuskimpa silloin vielä Nintendolta ollaan vielä Switchin korvaajaa näkemässä.

Eiköhän se vain niin ole, että suurin osa Switchin omistajista omistaa konsolin ennenkaikkea Nintendon omien pelien takia ja sen rinnalla melko varmasti suurimmalla osalla löytyy myös joko PS4 tai Xbox One, tai PC, vaikka ymmärrän toki kannettavuuden olevan monille myös tärkeä ominaisuus.

nintendon iso ongelma on se että sillä ei ole paljon isoja yksinoikeus pelejä.Sen takia myös en ole nintendo fani.Kaikki Jotka ei ollut Nintendo faneja, Osti Switchin sen takia koska siihen tuli Zelda.Sitten kun se on menty läpi ikävä kyllä monesti se konsoli myydään Mä kuulun niihin tyyppeihin.!!!

Käyttäjän Kornholic kuva
Kornholic
Lainaus snaketus

Switchin ja pc:n ero vain on siinä, että pc:lle peliä tuodessa ei tarvitse tehdä kompromisseja

Paitsi tietty se kompromissi, että peli pitää tyytyä myymään muutamalla pennillä (steam-alennukset ja humble bundlet), ja toivoa kädet ristissä, että peli tuottaa edes voittoa muutaman vuoden aikana.

Toki PC-puolella on nämä pari poikkeustapausta, esimerkiksi PUBG, jota on myyty aivan saatanasti 30 euron hintalapulla siitäkin huolimatta, että pelissä ei juurikaan sisältöä ole ja on teknisesti aika surkea tekele.

Käyttäjän Rokkijani kuva
Rokkijani
Lainaus Balnazzard

Eiköhän se vain niin ole, että suurin osa Switchin omistajista omistaa konsolin ennenkaikkea Nintendon omien pelien takia ja sen rinnalla melko varmasti suurimmalla osalla löytyy myös joko PS4 tai Xbox One, tai PC, vaikka ymmärrän toki kannettavuuden olevan monille myös tärkeä ominaisuus.

Itselle tosiaan Nintendon pelit keskeisiä olleet aina. Toinen hyvä syy minulle omistaa Switch on indie-pelit ja erilaiset sivulle vierivät seikkailut kuten Shovel Knight. Tulossa on Hollow Knight, Blasphemous ym. vastaavia. Toivon myös Virtual consolen tuloa. Näitä on mukava pelailla rauhassa sängyllä pötkälleen myös ja pyörivät hyvin. Zelda menee molemmissa muodoissaan.

3rd party isot pelit sitten joko pleikalla tai tietokoneella.

Käyttäjän edqe kuva
edqe

Mitenköhän vaivalloinen prosessi pelin kehittäminen Switchille on? Onkohan niin, että täytyy saada ensin hyväksyntä projektille Nintendolta ylipäätänsä, saada (kallis?) kehitysalusta käyttöönsä, läpäistä lopulta (tiukka?) seula julkaisun saamiseksi levitykseen ja jokainen päivitykselle saada vielä hyväksyntä Nintendolta.

PC:llä pelien kehittäminen on onneksi hyvin suoraviivaista etenkin aloittelevan pelikehittäjän kannalta; Raspberry Pi pelin kehittämiseen ja julkaisu vaikka omalla web-sivulla.

Käyttäjän Mikanes kuva
Mikanes

Tottakai olemme tyytyväisiä siihen, että Dark Soulsia voi pian pelata bussissa. Itse en kyllä pelaa, mutta kannettavuus on todella kiva ominaisuus myös kotioloissa. Alemmalla ruudunpäivityksellä pelaaminen pikkuruudulta? No problem, mutta kuulunkin vähemmistöön.. kun saa Nintendon pelit ja näköjään joitakin "isoja" kolomospelejä, niin ei ole minkään valtakunnan tarvetta muille laitteille. Joillakin on, mutta sitä ei edes kannata puida enempää, koska se kääntyy 110 %:n varmasti turhaan tehoväittelyyn. Siitäkin huolimatta, että Switch on omassa luokassaan todella tehokas mööpeli.

Ymmärrän tämän blogin ajatuksen, mutta en ajattele kuuluvani kohderyhmään. En siis marise AAA-multiplättyjen perään, vaikkakin välillä on mansikkaista, jos joku itseä kiinnostanut peli saakin julkaisun Switchillä. Esimerkkinä Dark Souls Remastered ja alustavien kuvamateriaalien perusteella hyvin takkubibletillä rullaamaan saatu Wulffenstaini kiinnostavat piirun verran.

Nöyristelemään en ala, koska vähemmistöön kuuluminen on köyhän rikkaus.. Eli, kääntäkää meille alaresoluutioarvoisille "vitsipelaajille" esihistoriallisen vanha GTA V.. Wii Niid IT!!! *ei vatussa hymiöitä tähän*