Oikea mielipide: Pelien myöhästely on markkinointikikka / Blogit / www.pelaajalehti.com

Oikea mielipide: Pelien myöhästely on markkinointikikka

25.08.2018 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
9
Oikea mielipide: Pelien myöhästely on markkinointikikka

Pelialan kesäkooman perinteisesti päättävä Gamescom tuli ja meni, mutta uutisrintamalla on edelleen hiljaista. Pelaajalehti.comin etusivua epätoivon vallassa selaillessani panin merkille, että tuoreimpien otsikoiden sekaan mahtui ikävän monta myöhästymisilmoitusta. Itseään antavat odottaa ainakin Biomutant, Shenmue III ja Overkill’s The Walking Dead, ja eikä trio varmasti edusta tämän kuun ainoita murheenkryynejä.

Myöhästelyistä on muistaakseni blogattu tai ainakin keskusteltu kiivaasti tällä sivustolla ennenkin, eikä faktoista enää tässä vaiheessa juuri tarvitse kiistellä. Odotetun pelin myöhästyminen harmittaa aina, mutta viivästys peittoaa aina keskeneräisen räpellyksen, jota joudutaan paikkailemaan pitkään julkaisun jälkeen. Se on kerrankin asia, josta kaikki pelaajat ovat pitkälti samaa mieltä!

Olen kuitenkin ollut huomaavinani, että myöhästymisiä on viime aikoina tapahtunut hieman turhankin ennalta arvattavalla aikataululla. Todella monet varhaisen vaiheen julkaisuarviot ovat suorastaan epärealistisia. Loistavana esimerkkinä tästä toimii mainittu Shenmue III, jonka kirjaimellisesti kukaan ei odottanut aidosti ilmestyvän parin vuoden sisään joukkorahoituksestaan. Nyt peli on toiset pari vuotta myöhässä, eikä ylitsevuotavan optimistista ensiarviota ole sittemmin kommentoitu.

Toiveikkuus on toki inhimillinen piirre, mutta liikojen lupailulle lienee muitakin syitä. Julkaisupäivän paljastaminen on kenties helpoin tapa kehittää pelilleen positiivista julkisuutta, sillä julkistus pääsee lähes oletusarvoisesti otsikoihin, vaikka teoksesta itsestään ei olisi vielä paljoa sanottavaa. Samalla tyydytetään fanit, jotka ovat odottaneet konkreettista päivämäärää kuukausitolkulla hammasta purren.

Julkaisupäivä myös myy. Itsekin ennakkotilaisin mieluummin pelin, jonka tiedän ilmestyvän tulevana vuonna, kuin horisontissa harmaana häilyvän ehkä-julkaisun. Joukkorahoituskampanjoitakin on hankala saada käyntiin, jos ostajille ei ole luvata minkäänlaista saapumisarviota.

Haluaisin uskoa, että myöhästely vaikuttaisi ennakkotilausten määrään ja yleiseen innostukseen negatiivisesti, mutta en mene tästä takuuseen. Ennakkotilaus on henkinen ja joissain tapauksissa myös taloudellinen sitoumus, ja etukäteen sitoutettu surkimus on taviskuluttajaa vaikeampi karkottaa. Kenties julkaisupäiväoptimismin edut peittoavat vääjäämättömän myöhästelyn varjopuolet.

Se ei kuitenkaan tarkoita, että itse arvostaisin käytäntöä erityisen paljon. Ilmiö tuntuu yleistyvän vuosi vuodelta, ja se tekee julkaisijoiden sanaan luottamisesta yhä vaikeampaa. Toivottavasti Shenmue III on kuitenkin vielä pitkään poikkeus säännön sijaan.

Johanna Puustinen

Kommentit

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Ehkä vika onkin siinä (tai siinä myös) että pelit julkistetaan liian aikaisin ja sitten unohtamisen (tai muun) pelossa annetaan jokin summittainen julkaisupäivä.

Itseä ei oikeastaan ole haitannut pitkään, pitkään aikaan myöhästelyt pätkääkään. Pelattavaa on sen verran jonossa aina, että voisin ottaa vaikka jonkin täydellisen stopin uusien pelien julkaisuun niin ehtisi pelata kunnolla näitä jo ilmestyneitä teoksia.

Paljon on ostamatta ja paljon varmaan jääkin kun aina tulee jokin mielenkiintoisempi teos ulos ja sitten ne vähemmät pakolliset painuu yhä vain alemmas pelijonoissa ja muistissa.

Nytkin ostin Celesten vaikka päässä olevassa summittaisessa pelijonossa oli ollut ihan jotain muuta vuorossa. No, sain yhden pitkään jonossa olleen teoksen sentään tässä kesäkuukausina pelattua, nimittäin Mass Effect: Andromedan.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Mulle pääsääntöisesti kaikki julkaisut tulee aika lailla yllätyksenä. Pelaajan sivuja selatessa tulevat pelit kyllä jää rekisteriin, mutta julkaisusta tieto tulee yleensä vasta, kun Steam tai PS Store viitsii asiasta minulle ilmoittaa. Monesti tulee vastaan tilanteita, että selaan jotain kauppaa ja sitten huomaan, että katos tuokin on jo julkaistu.

Tällä hetkellä ainoa ns. aktiivisesti odottamani peli on Hitman 2 ja tiedän siitäkin vain sen verran, että se (kai) tulee ensi kuussa (EDIT: Ja nyt ihan piruuttaan tarkistin ja sehän olikin vasta marraskuussa. Huh, helpotusta...). Ja siitä sentään olen katsonut aktiivisesti trailerit ja kaikki, mutta jotenkin se julkaisupäivä vain tuntuu olevan minulle toisarvoista informaatiota, joka suodattuu pois uutisvirrasta.

Käyttäjän ripulisaasta kuva
ripulisaasta

Ei ole kyllä enää vuosiin ollut aikaa eikä kiinnostusta uhrata energiaa pelien odotukseen. Jos lykkääntyy, niin sitten lykkääntyy.

Pelattavaa riittää entuudestaan ja tulevat pelit tulevat kun tulevat. Eli jos kyseessä onkin markkinointikikka, niin ei kyllä suoranaisesti pure ainakaan meikäläiseen. Harva peli muutenkaan saa enää sukat pyörimään jaloissa.

Käyttäjän edqe kuva
edqe

Kyllä myöhästymisiä voidaan varmaan mainoskikkanakin käyttää, mutta uskon itse että kyseessä on useimmiten odottamattomat ongelmat. Ohjelmistoalalla aikataulujen ja suunnitelmien muuttuminen on todella yleistä. Ei ole ihme, että alalta löytyy lukukisia prosessimalleja helpottamaan muutosten tekemistä.

Joukkorahoitetut pelit ovat aikataulujen suhteen erittäin ikävässä asemassa, koska julkaisuajankohta täytyy antaa jo huomattavan aikaisin - täysin hullu tilanne. On myös harmillista, että pelaajat tuntuvat odottavat pelien valmistuvan enintään neljässä vuodessa oli kyseessä millainen peli tahansa. Kaikille ei ole selvää, että esimerkiksi Dark Soulsin jatko-osion tekeminen copy&paste -tyyliin on täysin eri asia kuin suuremman ja monimutkaisen pelin kehittäminen. Valitettavasti pelilehdet/artikkelit muistuttavat pelaajia tästä todella harvoin.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus edqe

-- esimerkiksi Dark Soulsin jatko-osion tekeminen copy&paste -tyyliin on täysin eri asia kuin suuremman ja monimutkaisen pelin kehittäminen.

Jaa, aika erikoinen esimerkki kun kyseinen peli ei ainakaan julkaisuaikataulujensa puolesta ole niitä parin vuoden välein tai nopeasti ulos pukattavia teoksia. Tai siis näitä oikeampia "copypaste"-tapauksia, joita esim. Ubi kovasti värkkäilee. Tosin siinäkin osasyynä lienee se, että on takana vähän eri kokoluokan studio. Katsokaapa vaikka elokuvan sijaan joskus jonkin Ubi-pelin lopputekstit. Ne. Ei. Lopu. Koskaan.

Suurempi ja monimutkaisempi ei muutenkaan välttämättä tarkoita pitkää kehitysaikaa vaan enemmän riippuu siitä, että mitä ollaan tekemässä ja erityisesti että mitä on valmiina ja kuinka paljon on porukkaa tekemässä. Taas helppo miettiä näitä Ubin pelejä, joissa ei enää kierrätetä asioita vain pelisarjojen itsensä sisällä vaan otetaan asioita peleistä toisiin. Nykyisin Ubin peleissä alkaa kaikissa olemaan jollain tapaa kaikki yleisimmät sen peleistä löytyvät mekaniikat.

Mikäli viittaa Star Citizeniin, niin siinä taas on viety homma toiseen ääripäähän. En itse jaksa asiaa kritisoida mutta onhan tuo aika älytön aika odottaa yhtä peliä. Sen takia en itse sitä odotakaan vaan tsekkaan sitten mitä tulee ulos.

Itse veikkaan että suurin osa myöhästymisistä olisi vältettävissä jos ei olisi tarvetta ilmoittaa jotain päivää pelille. Usein siellä on takana juuri jokin taho, joka tuota tietoa kinuaa. Veikkaan että useimmiten se rahoittava ja/tai voitot keräävä taho.

Käyttäjän edqe kuva
edqe
Lainaus zappah

Jaa, aika erikoinen esimerkki kun kyseinen peli ei ainakaan julkaisuaikataulujensa puolesta ole niitä parin vuoden välein tai nopeasti ulos pukattavia teoksia. Tai siis näitä oikeampia "copypaste"-tapauksia, joita esim. Ubi kovasti värkkäilee.

Dark Soulsin tapauksessa tarkoitin sarjan pelien samankaltaisuutta ja yksinkertaisuutta. Kuten tuossa seuraavaksi mainitsetkin, niin kehitysaika riippuu myös kuinka paljon voidaan uudelleenkäyttää. DS:n jatko-osat hyvin samankaltaisia ja animaatioita yms. on uudelleenkäytetty runsaasti. Antamasi Ubi-esimerkki toimii kieltämättä paremmin vaikka monimutkaisempia pelejä ovatkin.
Tuntuu että monet pelaajat kuvittelevat pelien julkaisun pitäisi onnistia aina vähintään neljässä vuodessa siitä huolimatta mistä lähtökohdista peliä on ruvettu tekemään ja kuinka monia teknisiä haasteita pelin monimutkasuuden ja laajuuden takia kehityksessä on.

Lainaus zappah

Suurempi ja monimutkaisempi ei muutenkaan välttämättä tarkoita pitkää kehitysaikaa vaan enemmän riippuu siitä, että mitä ollaan tekemässä ja erityisesti että mitä on valmiina ja kuinka paljon on porukkaa tekemässä.

Näinhän se on. Jatko-osien tekeminen on jo huomattavasti helpompaa, ellei nyt mitään aivan järisyttäviä muutoksia olla niihin tekemässä.

Lainaus zappah

Mikäli viittaa Star Citizeniin, niin siinä taas on viety homma toiseen ääripäähän. En itse jaksa asiaa kritisoida mutta onhan tuo aika älytön aika odottaa yhtä peliä. Sen takia en itse sitä odotakaan vaan tsekkaan sitten mitä tulee ulos.

Pitkään on tosiaan jouduttu odottamaan, mutta nopeasti ei mitään vastaavaa suurta valitettavasti saada aikaiseksi. Tässä on hyvä myös huomioida, että tämänkin pelin kehittäminen on vaatinut koko firman ja infran luominen, jota harvempien AAA-pelien yhteydessä joudutaan tekemään. Tuo on jälleen yksi seikka, joka harvemmin otetaan huomioon kun kauhistellaan kehitykseen käytettyä aikaa. Hyvä puoli on, että peliä on päässyt ja pääsee testaamaan/pelaamaan kehityksen aikana.
Toisaalta monia pelejä on jouduttu odottamaan pitkään ja pidempäänkin kuin Star Citizeniä; WoW, X:Rebirth, GTA V, TESO, jne.

Lainaus zappah

Itse veikkaan että suurin osa myöhästymisistä olisi vältettävissä jos ei olisi tarvetta ilmoittaa jotain päivää pelille. Usein siellä on takana juuri jokin taho, joka tuota tietoa kinuaa. Veikkaan että useimmiten se rahoittava ja/tai voitot keräävä taho.

Olisi hienoa, jos julkaisuaikatauluista voitaisiin pysyä hiljaa aina siihen asti kunnes peli on jo niin valmis, ettei mitään viivästyksiä aiheuttavia ongelmia julkaisua ennen voisi esiintyä.
Kuten artikkelissäkin mainittiin, niin joukkorahoitettujen pelien yhteydessä tämä on toisaalta hankala tilanne: "Haemme rahoitusta $2M ja arvioimme pelin kehittämisen kestävän noin 6 vuotta".

Käyttäjän Erik H. kuva
Erik H.

Haluan luottaa mieluummin netin ulkopuolella mainostettaviin päivämääriin. Myöhästyttäkööt niitä sen verran kuin tarvitsee.
Huomasin lehdessä olevan kokosivun pelimainoksia, joissa päivämäärää ei edes ollut mainittuna, eikä kiinnostus herännyt samalla tapaa, joten arviokin on tyhjää parempi.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus edqe

Olisi hienoa, jos julkaisuaikatauluista voitaisiin pysyä hiljaa aina siihen asti kunnes peli on jo niin valmis, ettei mitään viivästyksiä aiheuttavia ongelmia julkaisua ennen voisi esiintyä.
Kuten artikkelissäkin mainittiin, niin joukkorahoitettujen pelien yhteydessä tämä on toisaalta hankala tilanne: "Haemme rahoitusta $2M ja arvioimme pelin kehittämisen kestävän noin 6 vuotta".

Joukkorahoitettujen pelien kanssa aikatauluissa pitäisi olla äärimmäisen rehellinen ja totuudenmukainen. En usko, että oli mitään sattumaa, että nimenomaan vuonna 2014 KS-rahoituksissa nähtiin merkittävä syöksy, koska juuri silloin erääntyi monta ns. kulta-ajan projektia (mm. Pillars of Eternity ja Star Citizen).

Jos esim. 6 vuoden kehitysaika on jollekin tukijalle liikaa, niin olkoon sitten niin. Se ei oikeuta silti ketään valehtelemaan päin kuluttajan naamaa. Pääasia, että rahoistaan luopuvalla on kaikki informaatio käytettävissään, eikä sitä tarkoituksella pimitetä tai vääristellä.

Käyttäjän edqe kuva
edqe
Lainaus Haerski

Joukkorahoitettujen pelien kanssa aikatauluissa pitäisi olla äärimmäisen rehellinen ja totuudenmukainen. En usko, että oli mitään sattumaa, että nimenomaan vuonna 2014 KS-rahoituksissa nähtiin merkittävä syöksy, koska juuri silloin erääntyi monta ns. kulta-ajan projektia (mm. Pillars of Eternity ja Star Citizen).

Olen samaa mieltä. Mielestäni ongelmana on, ettei arviota kehitykseen käytetystä ajasta voi millään tehdä vuosien päähän ellei peli ole jo valmiiksi kehittäjille tuttu "varma nakki" tai yksinkertaisempi projekti. Ohjelmistoyrityksissä aikataulut paukkuvat helposti jo kahden viikon sprinteissäkin (Scrum).

Mielestäni toimivin systeemi joukkorahoitetuissa peleissä olisi, ettei julkaisulle annettaisi aikataulua ollenkaan, mutta kehittäjä sitoutuisi pitämään tukijat tietoisina kehityksen kulusta. Esimerkiksi kehityspäiväkirja ja testiversioiden julkaisi olisi mielestäni toimiva ratkaisu.
Itse olen tukenut muutamia projekteja, joiden kehittäjät eivät valitettavasti kirjoittele paljoakaan kehityksen kulusta. Luotan kehittäjiin tästäkin huolimatta täysin, joten en projektien suhteen ole kuitenkaan huolissani. Olisi kuitenkin hyvä jos tilanneraportteja saataisiin useammin kuin kerran yhdessä tai kahdessa kuukaudessa.

Itse kokisin, että KS-projektien "syöksy" on vain alkuinnostuksen laantuminen. Joukkorahoitus tuottaa markkinoille edelleen korkealaatuisia pelejä, kuten mielestäni PoE 1/2 ovat olleet. Star Citizenin tuki on säilynyt korkealla kiitos juuri projektin avoimuuden, kehittäjä <-> yhteisö yhteistyö, testiversioiden julkaiseminen ja että ne ovat vakuuttaneet projektin erinomaisuudesta.