Oikea mielipide: Länkkäriuutiset käyvät jo kuluneiksi / Blogit / www.pelaajalehti.com

Oikea mielipide: Länkkäriuutiset käyvät jo kuluneiksi

10.11.2018 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
5
Oikea mielipide: Länkkäriuutiset käyvät jo kuluneiksi

Red Dead Redemption 2 on täällä, ja niin ovat myös peliä mitä mystisimmistä näkökulmista käsittelevät tusina-artikkelit. Ilmiö toistuu muutaman kerran vuodessa suurimpien ja odotetuimpien pelijulkaisujen kohdalla, ja hyvästä syystä. Red Dead -otsikot nimittäin vetävät tällä hetkellä populaa puoleensa kuin ilmaiset ämpärit Tokmannin tuulikaapissa.

Olen pannut länkkäriuutisten ylenpalttisen määrän erityisen herkästi merkille kuluneella viikolla, koska satuin tekemään paluun Pelaajalehti.comin uutispäivystykseen juuri parahultaiseen aikaan. Lähdemateriaalia selaillessani törmään päivittäin kirjaimellisesti kymmeniin otsikoihin, joissa väännetään rehellisesti tikusta asiaa Red Dead -teemaa löyhästi soveltaen. Se tekee varsinaisten uutisten löytämisestä luonnollisesti hitusen työläämpää.

Lopulta en kuitenkaan kehtaa syytellä ketään sielunsa myymisestä, sillä kuten sanottua, syyt sille ovat päivänselvät. Harvalla pelisivustolla on resursseja vääntää uutisia ulos kymmentä tunnissa, ja niin kauan kuin palstatila on rajoitettua, on sen jakamisesta tehtävä päätöksiä. Uutisointikin muuttuu trendien perässä juoksemiseksi, jos lukijamäärät ovat tärkeämpiä kuin laaja tarjonta.

Mikäpä sitä paitsi olisi klikkilukuja parempi kiinnostuksen mittari? Verkossa on ylenpalttisen helppoa kuratoida omat uutissyötteensä tietoisesti tai alitajuisesti ja jättää klikkaamatta otsikoita, jotka eivät saa hermopäätteitä kihelmöimään uteliaisuudesta heti ensisilmäyksellä. Onko otsikoiden tasalaatuisuus siis ongelma, jos yleisö on niihin tyytyväinen?

Vastaus riippuu kenties siitä, miltä kannalta kysymystä katsoo. Vaikka lukijamäärät ovatkin kenties suurin median menestyksen suoraan määrittävä tekijä, on paljon muitakin perusteita, joilla lukijat kantapaikkansa pidemmällä aikavälillä valitsevat. Itse suosin Pelaajalehti.comia juuri siksi, ettei uutissyötteemme ole pelkkää Red Deadia, vaan mukaan mahtuu myös yleissivistäviä juttuja minulle täysin mystisistä indiepeleistä, skandaalinkäryistä sosiaalikommentaaria ja paljon, paljon muuta.

Vaikka hittien jahtaaminen saattaakin tuoda silmäpareja sivustolle helposti, on kävijöistä kiinni pitäminen heidän yhyttämistään vaikeampi tehtävä. Siihen vaaditaan muutakin kuin klikkiotsikoita. Trendit vanhenevat ja vaihtuvat, eikä niistä jokainen vetoa samaan yleisöön, joten on tärkeää, että jokainen löytää itselleen jotain myös sivuston arkisemmasta tarjonnasta. Red Dead Redemption on nimittäin parin viikon päästä jo menneen talven lumia.

Loppuun vielä ilmoitusluontoinen asia: Oikea mielipide -blogi ilmestyy Pelaajalehti.comissa tästä lähtien joka toinen viikko. Julkaisutahtia höllentämällä annan itselleni enemmän aikaa etsiä mielekkäitä aiheita, ja samalla vapautan kalenteristani tilaa muille saman katon alla tehdyille toimeksiannoille, kuten Red Dead Redemption -uutisten kiivaalle kynäilylle. Kaikki voittavat!

Johanna Puustinen

Kommentit

Käyttäjän Smiling Nik kuva
Smiling Nik

Ennempää sanoisin että Battle Royale uutiset käyvät jo kuluneiksi... Tai kävivät jo aikoja sitten.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Tuntuu tosissaan, että nykyään on kasvanut enenevässä määrin ongelmaksi se, että media kirjoittaa ennemmin sitä mitä kansa haluaa kuulla, ei niinkään sitä mitä katsoo tarpeelliseksi kertoa. Klikkiotsikot on tästä malliesimerkki: Mitättömimmästäkin uutisesta kaivetaan aina se pieni koukku, jolla lukija houkutellaan tai provosoidaan klikkaamaan uutista, vaikka itse tekstissä asia olisi ehkä yhden sivulauseen arvoinen. Tämä on iso ongelma aikana, jona aina vaan harvempi viitsi lukea varsinaista artikkelia ja todeta itse oliko otsikon antamille mielikuville siellä oikeasti katetta.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Nykyään jokaisesta vähänkään isommasta pelistä tulee ne tyypilliset jutut: "nämä pelistä X tiedetään", "nämä sinun tulisi tietää" ja "määrä X asioita, jotka pitää tietää ennen pelaamista".

Täytyy myöntää, että joskus noita itsekin lukee ja on niissä jopa joku kohta ollut, joita ei ole itse hoksannut. Silti kovin kaavamaista kirjoittelua ja nämäkin on tosiaan ehkä lopulta kuitenkin vielä esimerkeistä ne, joissa voi olla jotain asiaakin.

Käyttäjän Sundance Kid kuva
Sundance Kid

Minua oikeastaan harmittaa vain se, että mitä kiinnostuneempi on tulevasta pelistä, sitä helpompi se on spoilata. Sorruin tähän virheeseen Switchin Zeldan kohdalla, mutta Marion kanssa olin jo viisaampi. Super Smash Brosia on lähes mahdoton varsinaisesti "spoilata" ennakkoon, joten kyseisiä videoita olen seurannut ilolla.

Käyttäjän Agathon kuva
Agathon

Itse ratkaisen ongelman pitkälti elämällä uutispimennossa sen pelin suhteen, jota kovasti odotan. Korkeintaan luen pelintekijöiden haastatteluja tai makupaloja. Previkat, revikat ja muut jätän pois aina. Toki välillä tämä potkaisee omaan nilkkaan kuten Mass Effectin tapauksessa, mutta useimmiten toimii hyvin. Pelaajalle sentään kiitos, ettei vielä olla sorruttu klikkiotsikointiin, muuta kuin tuon idän lumo -blogin Petterin kanssa, jolla on joku obsessio tehdä provokatiivisia otsikoita, kun mitään varsinaistaista sisältöä ei ole.

Zappah tuossa ylempänä kirjoitti hyvin niistä tyypillisistä jutuista.