Oikea mielipide: Joskus demoillakin oli merkitystä / Blogit / www.pelaajalehti.com

Oikea mielipide: Joskus demoillakin oli merkitystä

3.03.2018 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
13
Oikea mielipide: Joskus demoillakin oli merkitystä

Tällä viikolla Oikea mielipide alkaa yleisluontoisella ilmoituksella: Pelaajan TOP 5 -kirjan joukkorahoituskampanjaa on jäljellä enää reilun vuorokauden verran, eli viimeinen tilaisuus hankkia huikea opus ennakkoon alkaa olla käsillä! Jos et ole vielä tilannut omaasi, suuntaa pikimmiten Mesenaattiin!

Sitten itse asiaan. SEGA möhli pian ilmestyvän Yakuza 6:n demojulkaisun huolella tällä viikolla ja onnistui pikku maistiaisen sijaan vapauttamaan verkkoon kokoversion pelistä. Merkille pantava asia ei kuitenkaan ole pikaisella korjausliikkeellä soviteltu moka vaan yksinkertaisesti se, että pelistä alkuunkaan saatiin demo. Demo!

Tätä blogitekstiä ideoidessani pohdin pääni puhki muistelemalla, koska olen viimeksi pelannut pelidemoa. Jos toimittajahattu päässä tahkottuja ennakoita ei lasketa, edellisestä kerrasta saattaa hyvinkin olla parin konsolisukupolven verran aikaa.

Tuolloin demoja tosin tulikin tuijoteltua enemmän kuin terveys salli. En häpeä myöntää, että suurin osa vuosituhannen vaihteen pelisivistyksestäni on puhtaasti peräisin PlayStation-lehden mukana tulleilta pikimustilta pelilevyiltä. Parhaat herkkupalat sisältäneiden Euro Demojen numerot ovat edelleen kirkkaana mielessä, vaikka lapsuudenkotini onkin nielaissut varsinaiset kiekot jo aikaa sitten. Muistaako joku muukin täällä demokokemukseen olennaisesti kuuluneet happoiset päävalikkomaisemat?

Demot olivat aikanaan elintärkeitä minulle ja monille muille ikäisilleni, koska nykyisestä pelien ylitarjonnasta ei ollut tuolloin vielä aavistustakaan. Steam-alennusten kyttääminen oli täysin tuntematon konsepti, joten talouden vanhusväen kontolle jäi täysihintaisten pelien kantaminen Prismasta pukinkonttiin hampaita kiristellen. Uudet pelit olivat harvinaista herkkua, joten demot olivat korvaamattomia sekä osana ostopäätöstä että ajanvietteenä ankeampina aikoina. Uskon, että osaisin edelleen läpäistä Klonoan demoversion silmät sidottuina pelkkiä isovarpaita käyttäen – enkä edes koskaan saanut kirotun tasoloikan kokoversiota.

Yakuza selkeästi todistaa, että perinteisillekin demoille on edelleen kysyntää, mutta toisaalta touhu tuntuu muuttaneen muotoaan vahvasti. Vasta tätä kirjoittaessani ymmärsin, että esimerkiksi nykyään ahkeraan järjestetyt ilmaiset betaviikonloput ovat aikarajoitettuja demoja. Ohjat mieluummin omissa käsissään pitävät pc-pelaajat myös tuppaavat kuuleman mukaan hyväksikäyttämään Steamin lepsua palautuspolitiikkaa demomielessä, mutta itse en ole vielä moiseen osallistunut.

Oikeastaan koko demojen konsepti tuppaa kyrsimään minua tätä nykyä. Olen sen verran nirso ajankäyttöni suhteen, että jo kertaalleen pelattujen kohtien hinkkaaminen toistamiseen panee otsasuonen sykkimään alta aikayksikön. Kuin seinään loppuvat demot jättävät suuhun myös jälkimaun, joka edustaa kaikkea muuta kuin kutkuttavaa odotusta.

Tämänviikkoinen valituspuheenvuoroni on kuitenkin siinä mielessä erikoinen, että se on perimmäiseltä olemukseltaan varsin positiivinen asia. On hienoja voida olla ilmankin demoja varma siitä, mitä tahtoo ostaa, tai vaihtoehtoisesti edes sen verran vakaalla talouspohjalla, ettei yksi huono valinta kaada koko maailmaa. Kaikkein paras asia on kuitenkin se, ettei enää koskaan ole pakko kiduttaa itseään puolen tunnin pikapyrähdyksillä. Aikuisuus on silkkaa luksusta!

Johanna Puustinen

Kommentit

Käyttäjän Kornholic kuva
Kornholic

Nykyään betat ovat ottaneet demon roolin, ja niitä tulee testattua monta kertaa vuodessa. Viimeksi "oikeaa" demoa pelasin PS3:n alkutaipaleella, kun joistain uusista peleistä tuli kokeiluversiota Storeen. Myös Xbox 360:lla ensimmäisen Skaten demoa pelasimme kaverin kanssa useita tunteja.

Käyttäjän kimmetainen kuva
kimmetainen

Muistana kun joskus rainbow six raven shield demoa tuli pelattua useampi tunti ennenkuin raaskin sitten ostaa kaupasta kokoversion. On muuten peli vielä tallessa. Peliplaneetta sivu oli kavereiden kesken kovassa käytössä.

Käyttäjän Bleach90 kuva
Bleach90

Pelasin kaverin kanssa aikoinaan NHL 2001 demoa varmaan 200 matsia PC:llä, ei silloin edes kokoversiota kaivannut kun demosta löytyi omat suosikkijoukkuueemme Devils ja Stars. Silloisen Kompuutteri -lehden mukana tuli aina joka kuukausi uusia demoja PC:lle ja niitä tuli aina innolla odotettua.

Käyttäjän Rokkijani kuva
Rokkijani

Ps1:sen mukana tuli ilmestyessään levy, jossa oli ainakin Loadedin ja Wipeoutin demot. Taisi olla Tekkeninkin. Loadedia tuli ihan älyttömästi pelattua ja lopulta ostettua täysi versiokin.

Käyttäjän jjl89 kuva
jjl89

Steamin palautuksen käyttö ei ole kyllä mielestäni mitään hyväksikäyttöä. Enneminkin kätevä toiminto.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus
Lainaus jjl89

Steamin palautuksen käyttö ei ole kyllä mielestäni mitään hyväksikäyttöä. Enneminkin kätevä toiminto.

No ei sitä demotusta varten ole kyllä tehty, mutta voihan sitä emotukseen käyttää hyvällä omallatunnolla, jos juilkaisija ei tarjoa varsinaista demoa.

Käyttäähän jotkut piraattejakin demona, itsekin muutamaan otteeseen. Teen mieluummin niin kuin se, että pilaan tilini käyttämällä systeemiä väärin ja sitten kun oikeasti tarvisi sen refundin, niin ei saakaan sitä. Tosin en juuri koskaan osta uusia pelejä suoraan Steamistä, kun ne on siellä ylihintaisia, joten se refund lentää ikkunasta ulos, niin pakkokin demottaa muulla tavalla.

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard

Joskus aikoinaan kun backlogin määrä ei pursunnut ovista ja ikkunoista ulos ja pelejä tuli jopa osteltua julkaisussa täyteen hintaan, niin tuli demoja kokeiltua enemmänkin....mutta tästä siis kulunut jo lähemmäs 10 vuotta :D

Nyt demoja tulee korkeintaan PC:llä kokeiltua harvoin lähinnä siinä mielessä, jotta näkee miten rauta jaksaa uudempia pelejä vielä pyörittää.

Käyttäjän Nelia19 kuva
Nelia19

Kyllähän sitä lapsuudessa tuli niitä demoja hakattua, Tekken 3 nyt ensimmäisenä mielessä. Ai niin ja jokin Väiski Vemmelsääri -peli! Mutta ei tuo demoilu ollut vain lasten juttu, nimittäin isäni, joka ei silloin eikä nytkään ole välittänyt peleistä lukuunottamatta paria poikkeusta, rakastui täysin MediEvil-demoon ja tahkosi sitä niin pitkälle kuin aikarajan puitteissa pääsi. No sittenhän MediEvil löysi tiensä talouteen (plus kakkonen) ja niinpä pelejä vähättelevä isänikin pelasi yömyöhälle tuota aikansa klassikkoa! Demoissa on taikaa.

Käyttäjän mecha_no_maniac kuva
mecha_no_maniac
Lainaus Johanna Puustinen

Muistaako joku muukin täällä demokokemukseen olennaisesti kuuluneet happoiset päävalikkomaisemat?

Johanna hyvä, se oli 90-lukua, silloin aika moni muukin asia oli happoinen jo pelkästään värimaailmansa puolesta. Mutta kyllä, mieleeni nousee hatarat muistikuvat kirkkaista väreistä sekä "futuristisista" fonteista ja valikkomusasta.

Ekan Spyron demossa oli sellainen erikoisuus, että yhdellä Artisans-alueen lohikäärmeellä oli demossa ihan eri ääninäyttelijä ja dialogi kuin varsinaisessa pelissä. Samaten Spyron dialogi oli siinä kohtaa erilainen. Kun muksuna sen demon oli läpäissy vaikka kuinka monta kertaa, niin noihin eroihin kiinnitti heti huomiota jahka pelissä pääsi samaan kohtaan. Demoissa selvästi poissuljetut alueet olivat raivostuttavia, mutta tuollaiset erot vaikkapa dialogissa tai jonkun hahmon väreissä oli ihan kivaa triviaa, mikäli se pääpeli tuli itellä hankittua tai edes lainattua kaverilta.

Sellaiset ajastimella varustetut demot oli tosin rasittavia. Esim. yhdessä Klonoa 2:n demossa oli aikaraja siitäkin huolimatta, että päästyäsi kentän loppuun demo joka tapauksessa päättyi... Joten mikä järki oli hoputtaa pelaajia tuolla tavoin? Ymmärtäisin vielä, jos demossa olisi tarjolla koko peli, mutta ainakaan tuossa Klonoa 2:n demossa näin ei ollut.

PS3:lla on tullut vuosien saatossa pelailtua lähinnä Rocket Knightin demoa (ite pelin vois joskus jopa ostaa, jos se on enää ees tarjolla), Blade Kitteniä ja jotain kolmattakin sidescrollaavaa tasohyppelyä, jonka nimeä en enää muista. Siinä päähenkilö ja vihollisena toimivat elukat olivat vain mustia siluetteja, juoneen liittyi muistaakeni jotain jumalattaria ja kenttien värimaailma oli hyvin valoisa ja lämmin. Visuaalisesti hyvin nätti peli, mutta pelattavuudeltaan vaan niin tasapaksu kokemus. Se ja Blade Kittenin demo lensivät roskiin jo ajat sitten. Ja Blood Dragonin demo puolestaan on nököttänyt koskemattomana vaikka kuinka monta vuotta. Ehkä sit joskus jaksan kokeilla sitä.

3DS-aikakauden Pokemon-demot ovat olleet siitä kivoja, että ne läpaistyäsi voit myöhemmin siirtää niistä Pokemoneja + krääsää palkinnoksi varsinaiseen peliin. ORASin megakehittyvällä Glaliella sekä SuMon Ash-Greninjalla en ole sen pahemmin pelaillut, mutta ne nuggetit ja pokepallot olivat ihan jees.

Käyttäjän N-Gage kuva
N-Gage

Eilen pelasin Kirby: Star Allies -demon läpi ja totesin ettei siihen kannata 60 euroa käyttää. Sen sijaan saman firman mobiilipeli Part Time UFO osoittautui todella hyväksi sokko-ostokseksi. Aika turhia demot ovat, ostopäätös tulee muualta.