Oikea mielipide: Huikea traileri on huonon pelin merkki / Blogit / www.pelaajalehti.com

Oikea mielipide: Huikea traileri on huonon pelin merkki

2.06.2018 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
9
Oikea mielipide: Huikea traileri on huonon pelin merkki

Viikon voi todeta olleen hyvä, kun käteen jää sekä upouusi Fallout että Nintendo Switchin ensimmäinen kunnon Pokémon-peli. Moisia jättijulkistuksia sattuu suhteellisen harvoin vieri viereen alan tapahtumia lukuun ottamatta, joten kuluneen viikon voisikin sanoa viritelleen meitä lempeästi aivan näillä näppäimillä käynnistyvien E3-messujen tunnelmaan.

Sävyltään yllä mainitut pelijulkistukset erosivat toisistaan luonnollisesti kuin yö ja päivä. Fallout 76:n trailerin tunnelma edusti ehtaa Falloutia kaihoisine kantrisointuineen ja hitaine kamera-ajoineen. Tuoretta Pokémonia puolestaan esiteltiin Nintendon viime aikoina suosimalla, pelikuvaa ja oikean maailman tilanteita yhdistelevällä otteella poké-pallot seinistä kimpoillen.

Jotain yhteistä trailereilla kuitenkin oli. Molemmat olivat ainakin allekirjoittaneelle kevyitä pettymyksiä. Bethesdan pelien muovinen habitus ei ole koskaan iskenyt minuun, joten pelimoottorissa kuvatut maisemaotokset eivät väräyttäneet omaa viisariani milliäkään. Pokémon puolestaan oli kaikkine erikoisherkkuineen ensi näkemältä turhan monimutkaistettu tapaus.

Älkää kuitenkaan käsittäkö väärin. On pelkästään hyvä asia, jos traileriin voi pettyä. Julkistustraileri on yleisön ensikosketus peliin, ja sen päämäärä on esitellä tuote parhaassa mahdollisessa valossa. Valitettavan usein keskeneräistä peliä ei kuitenkaan voi vielä läväyttää koko komeudessaan ruudulle, joten tarkastelukelpoisen materiaalin puutetta paikkaillaan visioilla, jotka eivät pahimmassa tapauksessa vastaa todellisuutta alkuunkaan.

Silotellut kuvankaappaukset voi vielä antaa markkinointimielessä anteeksi, mutta vedän oman rajani videokuvaan, jolla ei ole mitään tekemistä itse pelin kanssa. Yksinkertaisimmillaan huikentelu rajoittuu nimenomaan graafiselle puolelle. Varsinainen pelimoottorigrafiikka ottaa esirenderöityä animaatiota jatkuvasti kiinni laadussa, ja eroa mahdollisen ja mahdottoman välillä on yhä vaikeampaa nähdä harjaantumattomin silmin.

Etenkin nykyisen konsolisukupolven alkutaipaleella nähtiin valtavia ylilyöntejä grafiikan saralla, koska sivistymättömän yleisön oli vielä hankalaa päätellä, millaista laatua uusilta koneilta uskaltaisi odottaa. Grafiikkariepotteluun joutuivat julkaisunsa liepeillä suuretkin nimet Watch_Dogsista The Witcher III:een, koska niiden kehittäjät erehtyivät alkuvaiheessa lupailemaan turhan suuria. Falloutin persoonaton pinta ei ehkä saa omaa moottoriani hyrräämään, mutta ainakin tiedän kuvan olevan peräisin oikeasta pelistä.

Visuaalista petosta vielä paljon pahempaa on, kun trailerissa nähdään peli, joka on tunnelmaltaan tai sisällöltään aivan erilainen kuin lopputulos. Kuka muistaa vielä Dead Islandin sydäntäsärkevän dramaattisen julkistustrailerin? Jos videopätkän näyttäisi tuoreeltaan tietämättömälle, sitä tuskin osaisi edes yhdistää huumorilla ja seksillä kyllästettyyn zombimättöön. Rikosta on kaiken lisäksi vaikea perustella. Miten pelistudio ei voi kehitysvaiheessa tietää, millaista sävyä loppupeleissä tavoitellaan?

Näiden vaaranpaikkojen takia en ole turhan huolissani, jos pelin debyyttitraileri ei vielä onnistu vakuuttamaan minua sen absoluuttisesta parhaudesta. Matkaa määränpäähän on julkistuksen aikaan yleensä vielä paljon, ja on kaikille osapuolille parempi ratkaisu tiedostaa tämä rehellisesti. Varsinkin näin messujulkistusten alla on siis hyvä pitää mielessä vanha viisaus: jos jokin vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se yleensä on.

Johanna Puustinen

Kommentit

Käyttäjän Wapazi kuva
Wapazi

"Pokémon puolestaan oli kaikkine erikoisherkkuineen ensi näkemältä turhan monimutkaistettu tapaus."

Eikös tuo uusi Pokemon ole nimenomaan yksinkertaistetumpi versio pääsarjan peleistä. Vai viittasitko nyt Pokemon Go integraation ja lisälaitteen monimutkaistavan Pokemon Go:n konseptia?

Käyttäjän Patemies kuva
Patemies

Otsikon luettuani luulin tekstin käsittelevän juuri julkaistua Agonya. Trailerit olivat aivan huikeita, mutta itse peli oli valtava pettymys. Harmillista.

Käyttäjän Hayarigami kuva
Hayarigami
Lainaus

Nintendo Switchin ensimmäinen kunnon Pokémon-peli

Kunnon? Nintendo itse ilmoitti tämän julkistuksen ohessa, että ensimmäinen kunnon Pokémon ilmestyy vuoden 2019 loppupuoliskolla. Kyllä on kriteerit matalalla, jos pitää spin-offia "kunnon" Pokémonina.

Joskus en tajua Puustisen sanankäänteitä ollenkaan. Ei tuo Pokémon ole millään tapaa monimutkainen. Jos kaikkea ei ymmärrä ensimmäisestä trailerista, niin ensimmäisen puolen tunnin tai tunnin pelin jälkeen varmasti ymmärtää. Tästä on riisuttu kaikki pääsarjan "vaikeudet", kuten EV-koulutus. Pelin ideahan on toimia vain pehmeänä välivaiheena kasuaalipelaajien siirtämisessä yksinkertaiselta GO-puolelta oikeiden Pokémon-pelien pariin.

Käyttäjän Johanna Puustinen kuva
Johanna Puustinen
Lainaus Wapazi

Vai viittasitko nyt Pokemon Go integraation ja lisälaitteen monimutkaistavan Pokemon Go:n konseptia?

Kaikenlaisia härpäkkeitäpä juuri. Tiedän kyllä, että näitä ei ole pakko käyttää, mutta tässä kerroinkin vain itselleni hektisestä trailerista jääneestä ensitunteesta. Ei tarvetta lämmölle, Hayarigami.

Käyttäjän Bleach90 kuva
Bleach90

Itselle varmaan pahin pettymys hienon trailerin jälkeen on ollut Dead Island. Luulin aikanaan että nyt tulee jotain uutta ja mahtavaa, mutta melko keskinkertainen tuotos sielä lopulta paljastui.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Fallout 76:n kanssa taas nähtiin miksi trailerit on pääsääntöisesti perseestä: Ne eivät juuri koskaan kerro sitä olennaista mitä pelaajat oikeasti haluavat tietää. Tässä tapauksessa se, että kyseessä on online-peli. Jos se online on kerran niin haippi juttu, niin miksi sen olemassaoloa ja ydinkonseptia sitten pitää piilotella, eikä sitä voida blästätä päin joka pläsiä jo siinä trailerissa?

Muun muassa tämän takia ei enää kiinnosta hypettyä peleistä. Haluan vain nähdä sen pelin toiminnassa, tietää miten se rullaa ja ennen kaikkea miksi minun pitäisi tuhlata kallista aikaani sen pelaamiseen?

Parhaita pelinodotuskokemuksia ovatkin olleet viime vuosina tukemani Kickstarterit, joissa ostaja saa koko kehityksen ajan monesti hyvinkin yksityiskohtaista tietoa pelin kehityksestä ja vaiheista. Olin aikanaan toiveikas, että vastaava avoimuuden käytäntö alkaisi rantautua pikkuhiljaa myös isompien kehittäjien leiriin, mutta aika hiljaista on ollut.

Käyttäjän Boblick kuva
Boblick
Lainaus Haerski

Fallout 76:n kanssa taas nähtiin miksi trailerit on pääsääntöisesti perseestä: Ne eivät juuri koskaan kerro sitä olennaista mitä pelaajat oikeasti haluavat tietää. Tässä tapauksessa se, että kyseessä on online-peli. Jos se online on kerran niin haippi juttu, niin miksi sen olemassaoloa ja ydinkonseptia sitten pitää piilotella, eikä sitä voida blästätä päin joka pläsiä jo siinä trailerissa?

Onko Fallout 76 varmistunut online-peliksi? Huhua siitä on liikkeellä, mutta varmuutta asiaan en ainakaan itse ole saanut uutisia lukemalla.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus Boblick

Onko Fallout 76 varmistunut online-peliksi? Huhua siitä on liikkeellä, mutta varmuutta asiaan en ainakaan itse ole saanut uutisia lukemalla.

Vain virallinen vahvistus enää puuttuu. Huhut on huhuja, mutta jopa pelimedia on viime vuosina pääsääntöisesti oppinut sen verran lähdekritiikkiä, että ihan mitä tahansa foorumitornaria ei enää paineta lehteen.

Nämä tällaiset maailman huonoiten pidetyt salaisuudet onkin taas aivan oma lukunsa tämän hypetyskulttuurin saagassa.

Voihan Bethesda toki vielä yllättääkin, mutta kyllä koko tilanne ja ajankohta jotenkin nyt viittaa välimallin julkaisuun.

Käyttäjän mur72 kuva
mur72

"Bethesdan pelien muovinen habitus" Nyt perkele! Tyttö pakko-oppimaan Morrowindin hienouksia kellopelin tapaan! :P