Oikea mielipide: Bugisuus on anteeksiantamatonta / Blogit / www.pelaajalehti.com

Oikea mielipide: Bugisuus on anteeksiantamatonta

24.11.2018 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
19
Oikea mielipide: Bugisuus on anteeksiantamatonta

Bethesdan varovaisella epäilyksellä odotettu verkkopelijätti Fallout 76 on täällä, eikä siitä näytä pitäneen juuri kukaan. Tuotoksen bugisuutta ennakoivat niin studion toilailuihin tottuneet pelaajat kuin itse kehittäjäkin, mutta verkkokeskustelujen ja viiden pisteen arvosteluiden perusteella lopputulos vaikuttaisi olleen vielä hieman odotettua rosoisempi.

Ne harvat, jotka Fallout 76:n maailmaan ovat itsensä kuitenkin onnistuneet kadottamaan, suhtautuvat pelin epätäydellisyyteen hämmentävällä lannistuneisuudella. Viimeisen viikon aikana olen bongannut palstoilta useita variaatioita ajatuksesta, jonka mukaan pelin rikkovat bugit ja tökeröt grafiikat yksinkertaisesti kuuluvat Bethesdan peleihin ja kenties ovat jopa erottamaton osa todellista Fallout-kokemusta. Asiaa ei kyseenalaisteta, koska niin on aina ollut ja niin tulee aina olemaan.

Luonnollisesti bugeja tulee nykypäivän massiivisissa pelimaailmoissa vastaan vielä pitkään julkaisun jälkeenkin, vaikka asialla olisi kuinka hyvämaineinen studio. Ryppyjen oikominenkaan ei ole aivan niin yksinkertaista kuin monet asiaan täysin perehtymättömät saattavat kuvitella. Itsekään en voi itseäni pelinkehittäjäksi kutsua, mutta sellaisten kanssa työskennelleenä olen oppinut, että yhden bugin paikkaaminen synnyttää usein kuusi uutta ongelmaa.

Tämä ei kuitenkaan saisi tarkoittaa, että kenelläkään olisi oikeutta kuitata pelijulkaisujensa keskeneräisyyttä olankohautuksella. Bethesda on tässä asiassa pahimman luokan rikollinen. Anteeksipyyntöjen ja sovittelueleiden sijaan studio kylvää asennetta, jonka mukaan Falloutit ja The Elder Scrollsit ovat niin uskomattoman uraauurtavia ja rajoja rikkovia pelejä, ettei bugisuudelta voida välttyä. Surkeudesta on onnistuttu leipomaan studion tavaramerkki tavalla, joka uhmaa logiikkaa.

Jostain syystä monet muut studiot onnistuvat silti julkaisemaan huomattavan suuria projekteja tuntuvasti paremmassa kuosissa ja joutuvat kuitenkin rankkaan ristituleen paljon pienemmistä rikkeistä. Olen itse ollut Fallout 76:n närkästyneeseen vastaanottoon varsin tyytyväinen, koska en ole aiemmin voinut mitenkään käsittää, miksi juuri Bethesda tuntuu pääsevän bugisine peleineen ja vanhentuneine pelimoottoreineen kuin koira veräjästä. Pelaajat ovat omanarvontuntoista ja ennen kaikkea harvinaisen saitaa sakkia, joten on ollut mielestäni aina outoa, että yksi studio on onnistunut jollain tapaa kiertämään nämä periaatteet.

Toivon, että murska-arvostelut ovat Bethesdalle tällä kertaa jonkinlainen herätys. Uutta yksinpeli-Falloutia ja Skyrimin seuraajaa odotetaan hikikarpalot otsalla, eikä ole oikein, jos pelaajille tarjotaan niidenkin kohdalla raakileita, jonka kehityksen laahaavat loppumetrit kustantavat keskiyön julkaisuun vaivautuneet fanit. Olisi sitä paitsi varmasti Bethesdastakin mukavaa, että heidän pelinsä muistettaisiin muutaman vuoden päästä muustakin kuin bugeistaan. Skarpatkaa!

Johanna Puustinen

Kommentit

Käyttäjän Bronttosaur kuva
Bronttosaur

Ensinnäkin. En itse ole törmännyt noin 35 tunnin aikana kuin kahteen bugiin liittyen questiin tai eventtiin ja muutamaan animaatio glitchiin. Mutta tuo moottorin haukkuminen sen iän takia ei ole millään tapaa relevanttia kun kuitenkin alan suosituimmat moottorit ovat kaikki aika lailla nolkyt tai ysikyt-luvun tuotoksia. Esim. Unity 13 vuotta ja Unreal kauniit 20 vuotta. Kun taas Bethesdan Creation engine on tältä vuosikymmeneltä. Toki kyseisessä moottorissa on varmasti monia ongelmia ja puutteitta. Mutta syynä ei todellakaan ole sen vahnuus, vaan pikemminkin nuoruus.

Käyttäjän Ne-pa kuva
Ne-pa

Samaa mieltä Johannan kanssa. Ja nimenomaan toivon että nämä murska-arvostelut herättävät että jotain täytyy tehdä.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus
Lainaus Bronttosaur

Ensinnäkin. En itse ole törmännyt noin 35 tunnin aikana kuin kahteen bugiin liittyen questiin tai eventtiin ja muutamaan animaatio glitchiin. Mutta tuo moottorin haukkuminen sen iän takia ei ole millään tapaa relevanttia kun kuitenkin alan suosituimmat moottorit ovat kaikki aika lailla nolkyt tai ysikyt-luvun tuotoksia. Esim. Unity 13 vuotta ja Unreal kauniit 20 vuotta. Kun taas Bethesdan Creation engine on tältä vuosikymmeneltä. Toki kyseisessä moottorissa on varmasti monia ongelmia ja puutteitta. Mutta syynä ei todellakaan ole sen vahnuus, vaan pikemminkin nuoruus.

Bethesda-fanipoika bongattu. Olet juuri osa tätä ongelmaa.

Käyttäjän Bronttosaur kuva
Bronttosaur
Lainaus snaketus

Bethesda-fanipoika bongattu. Olet juuri osa tätä ongelmaa.

Minusta sinä joka et ole todennäköisesti peliä pelannut ni olet vielä isompi osa ongelmaa kun käyt huutelemassa täällä aiheesta mistä et lopulta ihan hirviästi mitään tiiä. Sen lisäks että ohitat koko fatkaosuuden mun kommentista sanot että mää oon ongelma jos tykkään pelistä josta sää et tykkää. Olit varmaan samassa joukossa haukkumassa nintedoa kun julkasivat labon koska se ei nyt just ollu suunnattu sulle? Tän lisäks määrittelet mun sukupuolen tietämättä musta mitään. Kaikin puolin siis asiallinen vastaus sulta.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus Bronttosaur

-- kun kuitenkin alan suosituimmat moottorit ovat kaikki aika lailla nolkyt tai ysikyt-luvun tuotoksia. Esim. Unity 13 vuotta ja Unreal kauniit 20 vuotta. Kun taas Bethesdan Creation engine on tältä vuosikymmeneltä. Toki kyseisessä moottorissa on varmasti monia ongelmia ja puutteitta. Mutta syynä ei todellakaan ole sen vahnuus, vaan pikemminkin nuoruus.

Joopa joo. Unity ja Unreal ei ole enää niitä, jotka julkaistiin 13 tai 20 vuotta sitten. Niitä päivitetään ja tulee uusia versioita. Olisi parempi vähän selvitellä ennen kuin yrittää päteä.

Meni minuutti kun sain selville että Unreal on menossa nelos-versiossa (2014) ja Unity vitosessa (2015). Creation Engine on näistä vanhin (2011).

Creation Enginen ongelmat taas on ongelmia, oli syyt mitkä tahansa. Turha niitä on nuoruudella tai vanhuudella (tai muullakaan) selitellä. Lisäksi vanhuus nimenomaan tulee jossain vaiheessa ongelmaksi kun moottori ei enää taivu kaikkeen.

Telltalella ja Bethesdalla on paskimmat enginet mitä tiedän. Onneksi Bethesda on vain julkaisijana Dishonoredeissa sun muissa, joissa moottori toimii. Itse tuleekin oikeastaan pelattua Bethesdalta vain sen julkaisemia pelejä eikä juurikaan sen tekemiä. Skyrim viimeksi ja olihan se ihan ok mutta selvästi jo silloin vanhentunut. Samoin uusimmatkin Falloutit näyttää joltain viime genin peleiltä pahimmillaan.

Käyttäjän Brutal1ty kuva
Brutal1ty

Tästä syystä tein päätöksen etten enää osta Bethesdan roolipelejä enää ikinä. Fallout 4 poistui wishlistiltä ja Elder Scrolls 6 ja Starfield eivät sinne pääsekkään. Julkaisijana peleille kuten Wolfestein, Doom ja Evil Within voi Bethesdaa sietää, mutta tämä oli nyt minun osaltani tässä.

Huono puoli tuossa Bethesdan fanikunnassa on vielä se että he anteeksiantavat kaikki bugit koska: "joku modaa ne kuntoon". Eikö tämä mene jo vapaaehtoisen orjuuden puolelle? Ostatte pelin ja sitten teidän pitää korjata se? "PC Peasantry at its finest." (Jonkun toisen työ ei ole Bethesdan hyve) Ja pahinta tässä on se että Bethesda nojaa itsekin tähän faktaan ja silti nämä toopet päätti lisätä maksulliset modit heidän peleihinsä, jotka elivät alun perinkin modikunnan työnteon varassa.

Käyttäjän markusbob kuva
markusbob
Lainaus Bronttosaur

Minusta sinä joka et ole todennäköisesti peliä pelannut ni olet vielä isompi osa ongelmaa kun käyt huutelemassa täällä aiheesta mistä et lopulta ihan hirviästi mitään tiiä. Sen lisäks että ohitat koko fatkaosuuden mun kommentista sanot että mää oon ongelma jos tykkään pelistä josta sää et tykkää. Olit varmaan samassa joukossa haukkumassa nintedoa kun julkasivat labon koska se ei nyt just ollu suunnattu sulle? Tän lisäks määrittelet mun sukupuolen tietämättä musta mitään. Kaikin puolin siis asiallinen vastaus sulta.

Joko tällä kyseisellä pelimoottorilla saa haluamansa FPS:n peliin ilman että koko paska hajoaa? :D ps. kiva sukupuolikortti, ootko joskus nähnyt internetissä termin fanityttö? Minä en.

Käyttäjän Augustus kuva
Augustus
Lainaus Bronttosaur

Tän lisäks määrittelet mun sukupuolen tietämättä musta mitään. Kaikin puolin siis asiallinen vastaus sulta.

Oh noes. Syvimmät osanottoni ja pahoitteluni koko pelaajayhteisön ja maailman puolesta. Toivottavasti selviät viikonlopun yli.

Käyttäjän Hayarigami kuva
Hayarigami

Aihe, joka on itselleni täysin vieras, sillä en ikinä vahingossakaan törmää mihinkään bugiin ostamissani peleissä. Tätä taitaa tapahtua enemmän näissä peleissänne, joissa pyritään reaalimaailman jäljittelyyn (mitä en itse lainkaan pelaamiselta hae).

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Fallout 76:sta ei ole mitään kokemusta, mutta arvostelujen perusteella siinä on yksi vissi ero edeltäjiinsä verrattuna: Se on pelinä aika huono. Kun peli on paska, niin bugeihin on helpompi kiinnittää huomiota. Jos peli taas on timanttia, kuten Skyrim, niin ei paljon kiinnosta fysiikkaenginen kommellukset tai kalliolta alas juokseva tekoälyvihollinen tai edes muutama satunnainen kaatuminen. Ei sillä etteikö ne saisi jotakuta häiritä, mutta on myös muistettava vaihtoehtoisen mielipiteen olemassaolo ja validius.

Erityisesti blogissa ihmetyttää vähäinen ymmärrys tahattomasta camp-ilmiöstä, eli suomeksi siitä, että jokin taide on niin huonoa, että siitä huonoudesta itsestään syntyy oma ilmiönsä. Tätä on havaittavissa enemmän kuin vähän Bethesdan pelien ympärillä pyörivässä skenessä. En jaksa uskoa, että kovinkaan moni puolustelee pelin rikkovia bugeja, kuten kaatumisia tai katkeavia questlineja, vaan ihmisillä on ennemminkin mielessä ne pelaajan korkeuksiin raketoivat nuijaniskut, kaiken näköiset clippailut ja kirjaimellisesti hyvin kimpoileva fysiikkamallinnus. Vaikka ne toki tahattomia ja epä-tarkoituksenmukaisia ovatkin, niin väitän niiden tehneen peleille paljon hyvää ja niillä on täysin ymmärrettävistä syistä oma fanikuntansa.

Itsekin olen sitä mieltä, että rosoinen tekninen toteutus on lisännyt esimerkiksi Skyrimiin runsaasti sellaista uniikkia kharaktääriä, jota muistelen lämmöllä ja jota moni siloitellumpi peli on jäänyt kaipaamaan. Minua saa tämän takia vihata ihan vapaasti, mutta minkäs minä mielipiteilleni mahdan.

Ja ovat Bethesdan pelit edelleen interaktiivisuudessaan aika lailla omassa luokassaan. Nobody does what Bethesda does. Jos joku osaisi tehdä paremmin, niin se joku myös tekisi paremmin. Ei vaan näy paljon yrittäjiä, joten tästä ehkä voimme päätellä jotain.