Maaliskuun pääkirjoitus: Miksi kaikki pelit eivät ole yllätyksiä? / Blogit / www.pelaajalehti.com

Maaliskuun pääkirjoitus: Miksi kaikki pelit eivät ole yllätyksiä?

1.03.2019 // Kirjoittanut: Miika Huttunen
3
Pelaaja-lehden päätoimittaja Miika Huttunen helmikuussa 2019

Apex Legends tuli, näki ja hetkeksi jopa voitti Fortniten Twitchin suosituimpana pelinä. Hienointa koko jutussa on se, että peli tuli täysin varoittamatta takavasemmalta ja yllätti ihan kaikki ja niiden kaverit. Se on ennakkomarkkinointiin luottavassa pelimaailmassa äärimmäisen harvinaista. Verkkokommenttien perusteella tällaista saisi kuulemma tehdä useamminkin, ja samalla kyseenalaistettiin hypen ja peliennakoiden merkitys. Mikseivät kaikki tekisi näin jokaisen pelin kohdalla?

Päällimmäinen syy on se, että tällainen julkaisu toimii vain ilmaispelille, joka on ladattavissa ja kokeiltavissa saman tien. On äärimmäisen vaikea kuvitella, että pelaajat saman tien ja tuosta vain olisivat valmiita maksamaan kymmeniä euroja vain siitä, että näkisivät mistä muut puhuvat – oli yllätysjulkaisusta aiheutunut huomio kuinka positiivista tahansa. Ostokynnys on valtavan korkea varsinkin täysihintaisilla peleillä, sillä herätepeliostoksia tehdään lähinnä vain järjettömien alennuskampanjoiden aikana.

Toinen syy on se, että Apex Legendsin tehneellä Respawn Entertainmentilla ja EA:lla oli omat syynsä pitää peli salassa julkaisuun saakka. Jos peli olisi paljastettu ennen julkaisua, reaktiot olisivat taatusti olleet kyynisiä tyyliin ”EA se vain yrittää hypätä mukaan battle royale -kelkkaan ja rahastaa taas loottilaatikoilla”. Respawn puolestaan tunnetaan paremmin Titanfall-sarjasta, jonka erinomainen kakkososa oli kehuttu ja pidetty mutta floppasi myynnissä pahasti. Silti pelaajat ovat odottaneet studiolta juuri uutta Titanfall-peliä, joten ei ole vaikea arvata, miten uutiset sen battle royale -pelistä olisi otettu vastaan ennakkoon. Hieman huvittavasti Apex Legends on tosin jo auttanut Titanfall 2:ta tuplaamalla sen nykyisen pelaajamäärän, kun kiinnostus tekijöiden aiempiin peleihin on noussut tai palautunut taas mieleen.

Suurin syy Apex Legendsin onnistuneeseen yllätysjulkaisuun on kuitenkin se, ettei kukaan odottanut mitään tällaista nimenomaan Respawnilta tai EA:lta. On todella vaikea yllättää ihmisiä jollakin, jota sinulta jo odotetaan. Siksi vastaavaa ei voi jatkuvasti toistaa, vaikka peli itsessään sellaiseen soveltuisikin.

Eikä pidä unohtaa sitäkään, että toki myös laadulla on väliä. Apex Legends ei pelkästään haasta nykyisiä battle royale -kuninkaita vaan nousee myös laadultaan kevyesti niiden rinnalle lisäämällä lajityypin soppaan omat mausteensa. Jos peli on kaikesta huolimatta vielä testaamatta ja edelleen epäilyttää, arvostelun voi lukea nyt kaupoista löytyvästä maaliskuun Pelaaja-lehdestä.

Miika Huttunen
Pelaaja-lehden päätoimittaja

Pääkirjoitus on julkaistu nyt kaupoissa olevassa maaliskuun Pelaaja-lehdessä, jonka sisältöön voit tutustua täällä!

Pelaaja-lehden maaliskuun 2019 numero 198 nyt kaupoissa

Kommentit

Käyttäjän Miika Huttunen kuva
Miika Huttunen

Tähän sellainen lisäys, että EA kyllä markkinoi peliä striimaajien kautta ennennäkemättömän laajasti heti julkaisun jälkeen, kun se maksoi pelin näkyvyydestä heidän striimeissään ja vaikutti näin pelin nousemisen Twitchin suosituimmaksi peliksi. Eli markkinointia kyllä tapahtui ja isosti, mutta eri tavalla kuin perinteisesti ja ennen.

Käyttäjän Kornholic kuva
Kornholic
Lainaus

Hieman huvittavasti Apex Legends on tosin jo auttanut Titanfall 2:ta tuplaamalla sen nykyisen pelaajamäärän, kun kiinnostus tekijöiden aiempiin peleihin on noussut tai palautunut taas mieleen.

Hienoa, jos pitää paikkansa. Apex Legends jätti erittäin kylmäksi. Pitääpä käydä pelaamassa Titanfall 2:ta.

Käyttäjän N-Gage kuva
N-Gage

Löysin viime viikolla Titanfall kakkosen (xbox one) Prisman alehyllystä vitosella, mutta se vieläkin muoveissa koska nyt Tetris 99 voiton metsästys pääasia elämässä.