Lokakuun pääkirjoitus: Pelien tekeminen on monille unelmatyö, jolla on varjopuolensa / Blogit / www.pelaajalehti.com

Lokakuun pääkirjoitus: Pelien tekeminen on monille unelmatyö, jolla on varjopuolensa

5.10.2018 // Kirjoittanut: Miika Huttunen
2
Miika Huttunen syyskuussa 2018

Unelmatyön varjopuolet

Syyskuun lopussa Telltalen pelien ystävät saivat todella huonoja uutisia: studio suljetaan ja valtaosa sen 250 työntekijästä irtisanotaan. Tietyt yrityksen velvoitteet, kuten Netflixille tehdyn Minecraft: Story Moden viimeistely, viedään vielä loppuun minimihenkilöstöllä. Edes studion maineeseen nostanut The Walking Dead -seikkailupelisarja ei näillä tiedoin saa päätöstään, joskin ulkopuolisten tahojen on kerrottu olevan kiinnostuneita asiasta.

Monille Telltalen pelien faneille tieto tuli taatusti yllätyksenä, sillä päällisin puolin yrityksellä näytti menevän varsin hyvin. Sen pelejä kehuttiin, mielenkiintoisten lisenssien määrä kasvoi tasaiseen tahtiin, ja tekeillä oli muun muassa Stranger Things -hittisarjaan perustuva peli. Todellisuus oli valitettavasti karumpi.

Telltalen nosti menestykseen vuoden 2012 palkittu ja kehuttu The Walking Dead: Season One, joka myös myi erittäin hyvin. Sen menestyksen siivittämänä studio laajensi toimintaansa ja kehitti lisää tunnettuihin lisensseihin perustuvia pelejä, kuten Game of Thrones ja Batman. Samalla nosti kuitenkin päätään pelialan ikävä varjopuoli eli työntekijöiden ylityöllistäminen. The Vergen alkuvuodesta saamien tietojen mukaan työolosuhteet studiolla olivat huonot, sillä monet samanaikaiset projektit aiheuttivat jatkuvia ylitöitä ja viikonlopputöitä ilman korvausta. Tämä näkyi myös pelien heittelevässä laadussa.

Syypäänä ongelmiin pidettiin Kevin Brunea, studion silloista johtajaa ja yhtä sen perustajista. Syksyllä 2017 uudeksi toimitusjohtajaksi vaihdettiin Pete Hawley, joka ensitöikseen teki yrityksessä uudelleenjärjestelyjä ja irtisanoi 90 työntekijää. Suunnan kerrottiin olevan parempaan päin, mutta toisin kävi.

Asiasta kärsivät tietenkin eniten Telltalen työntekijät. Pelintekijöiden oikeudet etenkin Yhdysvalloissa ovat heikolla tasolla, sillä heillä ei vielä ole edes omaa liittoa pitämässä huolta työntekijöistä. Tieto studion sulkemisesta tuli heillekin täytenä yllätyksenä, eikä mitään irtisanomispaketteja olisi luvassa – vain hetki aikaa tyhjentää pöytä ja poistua. Se on karu kohtalo monia kehuttuja ja rakastettuja pelejä tehneille ammattilaisille.

Tapaus on ikävä muistutus ensinnäkin siitä, että pelit ovat bisnestä. Vaikka tiettyä peliä kehutaan, se ei välttämättä kannata kaupallisesti. Sen tekeminen voi olla liian kallista, tai sitä ei myydä tarpeeksi paljon tai tarpeeksi hyvällä hinnalla. Tätäkin tärkeämpää on muistaa, että näitä pelejä tekevät ihmiset, joille työ on monesti kutsumus tai unelma. Sen vuoksi työn eteen ollaan valmiita tekemään monia uhrauksia – eikä vähiten taloudellisia.

Mitä tapauksesta voidaan sitten oppia? Ainakin sen, että etenkin Yhdysvalloissa pelintekijät tarvitsevat kipeästi omaa ammattiliittoa. Ei saa olettaa, että tekijät ovat valmiita uhraamaan terveytensä ja elämänsä pelien eteen, pahimmassa tapauksessa ilman kunnon korvausta.

The Walking Dead: The Final Season saattaa vielä valmistua ulkopuolisten voimin, mikä saattaa lohduttaa sarjan faneja. Toimeentulonsa menettäneitä kehittäjiä se ei lämmitä.

Miika Huttunen
Pelaaja-lehden päätoimittaja

Pääkirjoitus on julkaistu tänään ilmestyneessä lokakuun Pelaaja-lehdessä, jonka sisältöön voit tutustua täällä!

Kommentit

Käyttäjän Miika Huttunen kuva
Miika Huttunen

Lisäkommenttina tähän että toki asiassa kärsivät konkreettisesti myös ne pelaajat, jotka olivat jo ostaneet The Walking Dead: Final Season kausipassin, ja jäävät nyt ilman päätösosia ja rahojaan.

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard

Harmittava tapaus etenkin työnsä menettäneiden kehittäjien osalta, Jenkeissä olisi tosiaan korkea aika lainsäätäjien tehdä asialle jotain..ei sillä kuten uusimmassa castissa otittekin puheeksi, niin ei siellä muutenkin työnsä menettäneet putoavat useimmiten täysin tyhjän päälle, toisin kuin Suomessa. Mikäli jokin EA:n tai Microsoftin kaltainen iso julkaisia sulkee studion, niin ne sentään yrittävät etsiä kehittäjille uusia töitä vaikka muista studioista, mutta kun itsenäinen kehittäjä menee nurin, niin vastaanlaisia mahdollisuuksia ei tietenkään ole.

Ennenkaikkeahan tuossa on kyseessä huonosta johtamisesta, aloitettiin Walking Deadin menestyksen myötä aivan liian monta yhtaikaista projektia, mistä sitten kärsivät studion työntekijät, että pelien laatu.Myös koko episodi-pohjaista rakennetta kannattaisi tarkkaan harkita, koska monet pelaajat (allerkijoittanut mukaanlukien) ei innostu ideasta pelata uusi episodi parin kuukauden välein, vaan odottaa siihen asti kunnes koko "tuotantokausi" on saatavilla yhdessä paketissa.

Telltalen kunniaksi kuitenkin sanottava, että onnistuivat nostamaan koko seikkailupeli genren uuteen nousuun ja kukoistukseen, ja toivottavasti Dontnod tästä jatkaa heidän perintöään paremmissa merkeissä...monienhan mielestä onnistuivat Life is Strangen kanssa paremmin kuin Telltale yhdeenkään pelinsä kanssa, mutta näinköhän tuota peliä oltaisiin edes nähty ilman Telltalen pelien, ja etenkin Walking Deadin saavuttamaa suosiota.