Kommenttiosio-blogi: Virtuaalitodellisuus on rikkaiden huvi

14.10.2017 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
9
Kommenttiosio-blogi: Virtuaalitodellisuus on rikkaiden huvi

Kommenttiosio-blogi: Virtuaalitodellisuus on rikkaiden huvi

Virtuaalitodellisuustehtailija Oculus julkisti torstaina äkkiyllättäen kannettavan Oculus GO -visiirin, jota kaupitellaan näillä näkymin yli puolet halvemmalla kuin Rift-isoveljeään. Kevytversion päämääränä on epäilemättä tuoda virtuaalitodellisuuskokemuksia muidenkin kuin hyvätuloisimpien koteihin ja tavoitella samalla halpamarkkinoita, joita hallitsee tällä hetkellä Samsungin mobiilikäyttöinen Gear VR.

Minussa itsessäni uutinen ei herättänyt tunteita suuntaan tai toiseen, koska virtuaalitodellisuus on omalla kohdallani lyönyt hienoisen hudin. Siitä huolimatta, että olohuoneestani löytyy PlayStation VR ja toimistoltani Vive grafiikkatykkikoneineen, en saa aikaiseksi räpeltää lasien kanssa lähes koskaan. Ne harvat kerrat, kun olen toiseen todellisuuteen jaksanut sukeltaa, on kokemus jäänyt kakkoseksi suljetun ympäristön aiheuttamalle antisosiaalisuusahdistukselle.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettenkö toivoisi virtuaalitodellisuuslaitteiden lyövän itseään toden teolla läpi valtavirrassa. Markkinointikoneisto jauhaa ja positiivinen hehku ympäröi ilmiötä, mutta se ei vielä merkitse mitään. Varoittavana esimerkkinä esiin nostettakoon aktiviteettirannekkeet, joita näkyi vuosi tai kaksi sitten katukuvassa joka toisella, mutta nykyään moni itseni mukaan lukien vaikuttaa unohtaneen hullutuksen tyystin.

On ollut silti kovin ilahduttavaa seurata uuden trendin matkaa mahdolliseen suosioon. Kylmä totuus on, että synnyin tähän maailmaan ensimmäisen PlayStationin julkaisun jälkeen, joten kaikki konsolipelaamisen suuret virstanpylväät ovat jääneet itseltäni pitkälti näkemättä. Ennen Oculusta Tamagotchi-virtuaalilemmikit olivat lyhyen elämäni merkittävin teknologinen muotivillitys.

Päivätyössäni opetuspelipiireissä olen päässyt todistamaan myös virtuaalitodellisuuden varovaisia ensiaskeleita monella tapaa omintakeisilla koulumarkkinoilla, joilla sille on keksitty erityisen uraauurtavia käyttötarkoituksia kuvaamataidosta kirurginkoulutukseen. Hankinta on kuitenkin edelleen aivan liian mittava satoja oppilaita kaitseville kouluille.

Ei liene epäselvyys, että hinta todella on suurin hidaste myös virtuaalitodellisuuden matkalla joka Jarmon kotisohvalle. Toisin kuin 600–700 euron omenaluureja, pelikonsoleita ja niiden lisätarvikkeita pidetään hämmentävästi edelleen nörttien puuhana, eikä taviskuluttaja tule koskaan ymmärtämään hintalapun suuruutta siitä huolimatta, kuinka huikeita kokemuksia olisi tarjolla.

On mahdollista, että Oculus GOn myötä virtuaalitodellisuudesta kehkeytyy ajan kuluessa pc-pelaamisen kaltainen hyvin jakautunut viihdeilmiö. Aidosti laadukkaat kokemukset vakiintuvat omistautuneimpien kroisosten etuoikeudeksi, mutta joka toisesta taloudesta löytyy muutaman vuoden päästä vähintään Kiinan tekoa oleva alennusnuhapumppu. Mitään väärää en tässä näe – eritoten koska tulen todennäköisesti itsekin edustamaan jälkimmäistä kastia.

Johanna Puustinen

Kommentit

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Kyllä siihen pystyy perusrahvaskin. Se on vain siitä kiinni miten rahansa haluaa käyttää. Itse olen perusrahvas ja hain laitteen kaupasta, petyin, vehje keräsi pölyä kaapissa 3kk, laitoin myyntiin ja samana iltana joku haki sen pois lähes samalla hinnalla kun mitä siitä itse kärsin. Tietysti sen käyttöönottoa js päivittäistä käyttöä helpottaa jos on varaa varata huville oma huone, eli itse kokemus voi olla rikkaalle sujuvampi.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Kyllä tämä minusta edelleen kielii vain ja ainoastaan siitä, että laitteet tarvitsevat tasaisen virran hyviä pelejä tuekseen. Mm. Oculus Rift mahtui viime kesän alennuskampanjan aikaan (nyt se ale-hinta on vakio) ystäväni opiskelijabudjettiin, joten väite, että nämä on jotain rikkaiden leluja on aika kohtuuton. Tietysti jos rikkaus määritellään kunnon perivihervasemmistolaiseen tyyliin köyhyyden puutteena, niin sitten ymmärrän mitä tarkoitetaan. Silti suurempi syy nihkeästi käynnistyneille myynneille ei ainakaan enää ole hinta itsessään, vaan kunnon vastineiden puute.

Tavallaan perusteet väitteelleni löytyvät kolumnistakin: Laitteita on hyllyt täynnä pölyttymässä, mutta käyttöä niille ei oikein keksitä. Eikö tämä luonnollisesti kerro siitä, että hinta on ollut kohdillaan, mutta sitten kun laseissa pyörii sadasviideskymmenes shooting gallery tai napinpainelu-vivunvääntely-puzzle, alkaa ehkä katumus hankinnasta iskeä monelle. Jos vuoteen mahtuisi edes muutama Resident Evil 7:n kaltainen kokonainen laatupeli, niin tuskin kukaan vr-laitteita ostanut valittelisi niiden hinnasta yhtään mitään.

Käyttäjän Bleach90 kuva
Bleach90

Itse en ole ikinä päässyt moista laitetta edes kokeilemaan, niin ei tulisi edes mieleen alkaa tuollaista tilaamaan. Tuollainen ~700€ heräteostokselle on jo liikaa omalle kohdalleni. Voin ostaa vaikka kaiuttimet pelkän YouTube arvostelun perusteella, mutta VR laseja on käytännössä mahdoton demota, ellei itse pääse laitetta kokeilemaan. Tuo snaketuksen mainitsema tilanpuute on myös pätevä syy jättää laite kauppaan. Luulen että ainoastaan auto/lentopeleissä tuosta olisi oikeasti paljonkin apua kun FOV olisi käytännössä rajaton, eikä itse tarvitsisi muuta kun vain istua paikoillaan.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus käyttäjältä Bleach90

Itse en ole ikinä päässyt moista laitetta edes kokeilemaan, niin ei tulisi edes mieleen alkaa tuollaista tilaamaan. Tuollainen ~700€ heräteostokselle on jo liikaa omalle kohdalleni. Voin ostaa vaikka kaiuttimet pelkän YouTube arvostelun perusteella, mutta VR laseja on käytännössä mahdoton demota, ellei itse pääse laitetta kokeilemaan. Tuo snaketuksen mainitsema tilanpuute on myös pätevä syy jättää laite kauppaan. Luulen että ainoastaan auto/lentopeleissä tuosta olisi oikeasti paljonkin apua kun FOV olisi käytännössä rajaton, eikä itse tarvitsisi muuta kun vain istua paikoillaan.

*Oculuksen tapauksessa 450€ heräteostos

Tilanpuutettakaan en ainakaan Oculuksen kanssa allekirjoita. Tuossa se sensoreineen pöydänkulmilla viettää tyytyväisenä aikaa, vaikka vähän pitempiä taukoja käyttöön tulisikin. Liikeohjaimet sentään työnnän aina pöytälaatikkoon jemmaan, mutta siinäpä se suurin vaiva suunnilleen onkin.

En myöskään sanoisi, että vr on olemassakaan sitä varten, että siitä olisi "apua" yhtään mihinkään. Perinteisillä laitteilla (näyttö, näppis, hiiri, peliohjain) tekee varmasti monta asiaa paljon vr:ää kätevämmin, mutta se on vaan se siellä olemisen tunne, mitä näyttö ei koskaan tule samalla tavalla tarjoamaan. Simulaattorien tapauksessa myös toiminnallinen etu on toki kiistaton.

Käyttäjän Hugejorma kuva
Hugejorma
Lainaus käyttäjältä Haerski

En myöskään sanoisi, että vr on olemassakaan sitä varten, että siitä olisi "apua" yhtään mihinkään. Perinteisillä laitteilla (näyttö, näppis, hiiri, peliohjain) tekee varmasti monta asiaa paljon vr:ää kätevämmin, mutta se on vaan se siellä olemisen tunne, mitä näyttö ei koskaan tule samalla tavalla tarjoamaan. Simulaattorien tapauksessa myös toiminnallinen etu on toki kiistaton.

Näinhän se on. VR on vain uusi tapa kokea sisältöä. Onhan tässä historiaa taaksepäin ollut lukematon määrä tapoja kokea joitain asioita. Mm. kirjat, musiikki, radio, TV, elokuvat, pelit yms. Kaikki nämä ovat vielä käytössä toistensa rinnalla, eikä nämä ole syrjäyttäneet vielä toisiaan. Itse pidän virtuaalitodellisuuden avulla koettuna tietyjä asioita, joita ei muuten pystyisi kokemaan. Tässä on työn puolesta päässyt katsomaan ns. tulevaisuuteen ja törmännyt sellaisiin sovelluksiin ja uusiin laseihin, jotka ovat jättäneet täysin sanoin kuvaamattomia fiiliksiä. On kuitenkin vaan odotettava tekniikan kehitystä, koska se on IMO suurin vaikuttava tekijä virtuaaliseen kokemukseen. Silti odotellessa on mukava nähdä Lone Echo tyylisiä uusia tuotoksia, jotka ovat oikeasti huikeita taidonnäytteitä nykyiselläkin raudalla. Itse keskityn silti tuottamaan enemmän opetukseen keskittyvää sisältöä. Tällä puolella lasien heikompi resoluutio ja muut vastaavat seikat ei vaikuta niin paljoa oppimiskokemukseen.

Käyttäjän Erkkade kuva
Erkkade

Hmm...miksiköhän en ole vielä tähän päivään mennessä hankkinut VR-laseja? Xbox one X on ennakkotilattu ja uusi LG OLED televisio odottaa olohuoneessa, että pääsee pelaamaan 4K pelejä. miten minulla on varaa näihin turhuuksiin, mutta VR silti odottaa tulemistaan. Tähän on monta syytä. Tekniikka ei ole kunnossa. Näyttötarkkuus ei kelpaa minulle. Ne ovat liian kalliit suhteutettuna sisältöön. Pelit tuntuvat olevan muutaman tunnin tekniikkademoja oikeiden pitkien pelien puuttuessa, kuten RE7. VR härpäkkeet eivät tunnu olevan helposti asennettavissa. En halua mitään hirveetä johtosotkua olohuoneeseeni. En uskalla ostaa kalliita laseja, koska tuntuu että uudet ja paremmat lasit ovat aivan nurkan takana, kuten Sony jo todistikin julkaisemalla PS VR v2.0. Huh onneksi en ostanut ensimmäisiä prototyyppilaseja.

En usko, että lasien osto on kiinni pelkästään liian kalliista hinnasta. Ostopäätökseen vaikuttaa moni muukin asia, kuten itselläni ainakin nuo kaikki aikaisemmin listaamani asiat. VR tuntuu olevan liian vaikeasti perusteltavissa oleva hankinta. Liikaa epävarmuutta VR:n tulevaisuudessa, liian vähän järkevää sisältöä, liian epäkäytännöllinen ja kömpelö laite ja tekniikka ei vakuuta. Uuden 4K OLED television ja Xbox One X:n hankinta tuntui paljon järkevimmiltä sijoituksilta, vaikka niihin meni moninkertaisesti enemmän rahaa kuin VR:ään.

Käyttäjän Agathon kuva
Agathon

Ne joilla VR-vehkeet löytyy yleensä niitä puolustavat, jotta samalla voisi itselleen tehdä hyväksyttävämmäksi teknologiademon omistamisen ja betasta maksamisen. Olen niin Riftiä, kuin surullisenkuuluisaa PSVR:ää kokeillut, mutta ei ne kyllä lisää yhtään mitään itse pelikokemuksen tunnetasolla mitä ei jo nyt saavuttaisi konsolilla tai PC:llä. Kaikesta VR:stä on itselle ainakin jäänyt mieleen se, että sitä yritetään ikään kuin väkisin myydä koska se on nyt täällä. Siitä tulee mieleen 3D-telkkarit, joista onneksi ei pahemmin nykypäivän tarvitse enää kärsiä ts. maksaa turhasta.

Kaikki tämä on toki henkilökohtaista märehdintää, mutta karu fakta on samalla se ettei VR:lle ole olemassaan mitään sellaista, mikä oikeuttaisi hankkimaan pelit ja vehkeet parin tunnin pelikokemukselle. En usko itse että kyseessä olisi rikkaiden hupi vaan enemmänkin siitä että pelaajat ovat sen vertaa valveutuneita ihmisiä etteivät he näe mitään järkeä nykyisessä VR-katalogissa. Uutuudenviehätys noista häviää melko paljon, pitkään ei niitä voi päässä pitää ja tulevaisuudesta ei ole mitään varmaa.

Onneksi on toki niitä, joille VR on "se juttu". Kyllä sitä Star Citizenia jaksoi katsella vähän aikaa Riftin lävitse, kunnes tajusi että samalla kadottaa n+1 muuta hyödyllistä inputtia mitä se peli käytännössä vaatii.

Käyttäjän N-Gage kuva
N-Gage

Kesällä tarjouksesta tarttui mukaan Samsung Galaxy S7 + Gear VR, tekosyynä oli että kohtuuhintaan sai hyvän luurin ja VR:n kaupan päälle. Minecraft VR tuli ostettua ja muutaman kerran pelailtua mutta siihen se jäikin. Alun wow-efektin jälkeen pelaaminen on lähinnä rasittavaa. Aikuisviihteen katseluun näitä kai ostetaan... Oculus Go vaikuttaa kyllä lupaavalta hintansa puolesta.

Käyttäjän laurihon kuva
laurihon

Ostin Oculuksen kesäalesta, koska sen enempää tuosta ei voi maksaa. Kysehän ei ole siitä että se olisi ollut kallis maksaen 800€ vaan siitä, että laitteen arvo ei ole yhtään enempää kuin 450€, omasta mielestäni. Laitteen arvon perustelen itselleni sillä, ettei sen tekeminen ole valmistajalle maksanut paljoa vähempää kuin kuluttajalle myyminen. Ymmärrän kyllä jos joku haluaa samasta laitteesta maksaa enemmän, onhan siinä monta tekijää, kuten hypetys.
Laitteen lisäksi tarvitsee vielä maksaa sen käyttämisestä. No ne pelit on ihan hyviä, mutta ei niistäkään voi maksaa alkuperäistä hintaa varsinkaan tarinavetoisista niiden lyhyyden takia. Tässäkin täytyy vertailla muihin peleihin. Jos perus AAA peli maksaa 50€ ja sillä saa n. 30h peliaikaa. Miksi maksaisin saman hinnan AAA virtuaalipelistä jolla saa 1h peliaikaa? Tässä pelintekijä voi vain toivoa, että hype on riittävä valmiin pelin myymiseen, että se kattaa kulut. Itse ostan vr pelini alennuksesta, koska Steam on tällaisen toimintatavan minulle opettanut.
Vielä nuo kankkulat koneen vieressä nököttää ja vakituiseen niitä käytän.