Kommenttiosio-blogi: Uutta ja epäilyttävää

21.10.2017 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
7
Kommenttiosio-blogi: Uutta ja epäilyttävää
Uhkapeluu ja ahdisteluskandaalit sikseen, sillä pelialan tämän hetken polttavin uutinen on Pelaajalehti.comin tuore uudistus. Jokaisen tiedostavan pelaajan lempiyhteisö on kauniimpi kuin koskaan ja toimii kuin rasvattu salama – myös mobiililaitteilla. Modernia! Nerokasta! Miellyttävyyden multihuipentuma tuo huhujen mukaan kehiin myös uudenlaisia sisältökokeiluja, ja sen voisi kuvitella puhaltavan elämää myös vanhojen uutistoimittajien palkeisiin.
 
Moiset järisyttävät muodonmuutokset eivät kuitenkaan ole erityisen helppoja toteuttaa, eikä kehitysvaiheessa haaviin yksinkertaisesti saa jokaista teknistä ryppyä tai suunnitteluvirhettä. Koska tosiseikat pätevät myös Pelaajalehti.comiin, ajattelin omistaa tämänviikkoisen Kommenttiosion prosessin avaamiselle. Selvennyksenä todettakoon, ettei minulla ollut mitään tekemistä juuri tämän verkkosivun uudistuksen kanssa, mutta valitettavasti monien muiden vastaavien.
 
On päivänselvää sekä toimitukselle että sivuston käyttäjille, että perustavanlaatuisen uudistuksen olisi pitänyt tapahtua jo vuotta tai kahta aiemmin. On kuitenkin varsin ihailtavaa, että projekti saatiin alun perin edes alkuun. Talo on toki täynnä kovan luokan printtitoimittajia, mutta verkkomaailmaan sopeutuminen on jatkuva ja päättymätön prosessi, joka vaatii jopa digialan asiantuntijoilta lähes yliluonnollista reaktiokykyä. Asiat tapahtuvat monesti käsikopelolla sormet ristissä ammattilaistenkin keskuudessa, ja siispä kynnys tarttua toimeen ikään kuin varsinaisen päivätyön ohella on uskomattoman korkealla.
 
Usein kapuloita viskotaan rattaisiin kaiken lisäksi jo suunnitteluvaiheessa, ennen kuin koodia on kirjoitettu riviäkään. Sujuva sisällöntuotanto, miellyttävä käyttökokemus ja näkyvyydelle keskeinen hakukoneoptimointi ovat pitkälti toisensa poissulkevia tavoitteita, jotka riitelevät keskenään läpi kehitysprosessin. Painetta panostaa sektoriin tai toiseen tulee monesta suunnasta, ja suunnittelu on jatkuvaa nuoralla tanssimista.
 
Lisäksi itse käyttäjät jakautuvat useampaan heimoon, joilla kullakin on omat tarpeensa ja toiveensa. Pitkäikäiset ja uskolliset käyttäjät eivät välttämättä arvosta suurten massojen tavoitteluun käytettäviä keinoja, eikä kaikkien miellyttäminen ole aina vaihtoehto. Monesti päätös kiteytyy pienemmän pahan valitsemiseen. Pelaajalehti.comin foorumeille tuhannetta kertaa halajavat jaksavat kyllä etsiä linkin käsiinsä, mutta pelkkää juttutarjontaa selailevan ensikävijän ei voi odottaa seikkailevan alavalikoissa.
 
Näitä päätöksiä vaikeuttaa entisestään se fakta, että käyttäjien käyttäytymistä on lopulta todella vaikea ennustaa vedenpitävästi siitä huolimatta, että internet on jo ikivanha keksintö. Viikon jälkeen on hankala sanoa, tuleeko monituisten pienten muutosten ja kompromissien summa vaikuttamaan mittalukuihin positiivisesti. Toivon todella, ettei kollegoideni uurastus mene harakoille, vaikka epäonnistuneita ennusteita ja kaikenmoisia harhaluuloja on mahtunut ainakin omiin vastaaviin projekteihini loppuelämän tarpeiksi.
 
Oman mielenrauhan kannalta saattaa toistaiseksi olla paras keskittyä villisti sahaavien käyrien sijaan siihen, mitä meille tärkeät ihmiset sanovat aiheesta. Satunnaiskävijämäärän moninkertaistuminen olisi luonnollisesti ideaali ilmiö, mutta parasta palautetta saa niiltä, jotka tuntevat sivuston ja sen käyttökokemuksen läpikotaisin. On ollut ihanaa seurata positiivista palautevyöryä sivusta, mutta myös risut ovat enemmän kuin tervetulleita, sillä niiden voimin Pelaajalehti.comista tehdään juuri teille sopivaa soppea. Kiitos!
 
Johanna Puustinen
 
P.S. Harkitsen Kommenttiosiolle osuvampaa nimeä uuden verkkosivun kunniaksi, ja teidän palautteenne on tervetullutta myös tässä asiassa - pitkälti ideakadon vuoksi. Apua!

Kommentit

Käyttäjän Johanna Puustinen kuva
Johanna Puustinen

Tässä se muuten nähdään: kapeampi palstatila kääntyy huonosti omien maratonkappaleideni palvelijaksi. Pitää varmaan vihdoin opetella eroon siitä tavasta!

Käyttäjän Lockdownn kuva
Lockdownn

Itselle uuden Pelaajalehden saitin nähdessäni tuli varmaan hyvin luonnollinen reaktio: Miksi se vanha piti muuttaa?
Nyt kun olen saanut saittiin tutustua, voin todeta, ettei uudessa versiossa mitään vikaa ole. Tuntuu jopa pyörivän paljon paremmin kuin vanhempi versio (Luulenko vain, siitä en ole varma)

Käyttäjän Poliisitapaus kuva
Poliisitapaus

Ulkoasun muuttaminen herättää aina aluksi vastustusta – olipa kyseessä nettisivut, painettu media, käyttöjärjestelmä tai vaikkapa pelien valikot. Se, ettei Pelaajalehden muutoksista ole valitettu kommenteissa, on varma onnistumisen merkki. Domen uusi ulkoasu taas järkytti niin pahasti, että minä ja monet muut lopetimme heti lukemisen jättämättä edes kommenttia.

Käyttäjän JayeizH kuva
JayeizH

Pakkohan se on heittää våhän takaisin.

Toki, satunnaiskävijöitä pitää palvella, että tulisivat takaisinkin. Mutta, tilaajat ovat ymmärtääkseni se joka tuo sen leivän. Lisäksi pelaajankin on helppo erotella tilaajat satunnaiskävijöistä: kirjautuminen. Eli kirjautuvien etusivu erilaiseksi.

Myönnän toki senkin että jokaisella ominaisuudella on hinta ja kaikkea ei voi tehdä. Ja se mikä tehdään, tehdään (toivottavasti) jonkinlaisen strategian pohjalta.

Se onko pelaajan uusi strategia oikea (lehden markkinointi saitilla) kertoo tietty vain aika. Ilmeisesti aikaisempi ei ainakaan toiminut (tilaajille lisäarvoa). Mutta se on selvä että tilaajilta tulee tämän seurauksena ns. kehittävää palautetta, vaikka visuaalisesti itse saitti varsin komea (ja parempi) onkin.

Käyttäjän Rindfleischetikettierungsüberwachungsaufgabenübertragung kuva
Rindfleischetik...

"Sujuva sisällöntuotanto, miellyttävä käyttökokemus ja näkyvyydelle keskeinen hakukoneoptimointi ovat pitkälti toisensa poissulkevia tavoitteita, jotka riitelevät keskenään läpi kehitysprosessin."

Itse melko pitkän linjan ohjelmistokehittäjänä uskallan väittää, että tuo ei pidä paikkaansa, varsinkin, jos puhutaan edes jollakin asteella ajan tasalla olevista tekniikoista ja alustoista. Sisällöntuotto, käyttökokemus ja hakukoneoptimointi ovat täysin toisistaan irrallaan olevia asioita. Jos budjetti ei ole ongelma, niin vain taivas on rajana. Pelaajan tapauksessa näin tuskin kuitenkaan oli.

Käyttäjän Johanna Puustinen kuva
Johanna Puustinen

"Sisällöntuotto, käyttökokemus ja hakukoneoptimointi ovat täysin toisistaan irrallaan olevia asioita."

Sisällöntuottajana en voi erottaa sisältöä ja hakukoneoptimointia koskaan toisistaan. Inbound marketing, jota omassa päivätyössäni harrastan jatkuvasti, perustuu vahvasti avainsanojen toisteluun ja sitä kautta tarjotun sisällön hakuihin sitomiseen, mikä omasta mielestäni vaikuttaa pahimmanlaatuisesti sisällön laatuun. Sisällöntuottajalle jää paha mieli ja likainen olo, mutta ainakin saitti kipuaa listoilla!

Käyttäjän Billet kuva
Billet

Minullekkin tämä "uudistus" on sekametelisoppa ... hyvää on se että sivusto aukeaa vähän nopeammin, mutta sisällön etsimiseen menee enemmän aikaa. Itseäni häiritsee nämä mainokset jotka ovat tungettu tuonne väliin, olisi ollut mukavampi kun olisivat tuolla laidassa jne..