Ladataan

Kommenttiosio-blogi: Tuikkaa ruoho tuleen

15.07.2017
Kirjoittanut: Johanna Puustinen

Kommenttiosio-blogi: Tuikkaa ruoho tuleen

Kesän massiivisten pelitapahtumien välinen suvantokausi on tuskaista aikaa uutistoimittajille. Kaikilla rintamilla on kuollutta, ja hiljaisuuden harmaan sumun läpi räpiköi korkeintaan satunnainen pelikuvatraileri siellä ja toinen täällä.

Ei siis liene arvoitus eikä mikään, miksi näinä tyyninä hetkinä kaikenlaisiin huhupuheisiin ja spekulaatioihin tartutaan kärkkäästi. Menneellä viikolla sellaisia on ollut liikkeellä useissa piireissä, mutta kovaäänisintä kohinaa ovat aiheuttaneet Microsoft-sisäpiiriläisenä tunnetun Jez Cordenin väitökset teknologiakolossin seuraavista askeleista. Miehen mukaan Xbox Onen turboahdetulle X-versiolle on jo tekeillä entistäkin mörssärimäisempi seuraaja, vaikka markkinoille ei ole saatu vielä ensiksi mainittuakaan.

Konsolisukupolvien päällekkäiset kehityskaaret eivät toki ole itsessään ennenkuulumaton tai edes epätavallinen konsepti. Usein luotettavaksi osoittautuneen Cordenin teorioiden mukaan kyseessä ei kuitenkaan ole täysiverinen tuote, vaan pikemminkin päivitys jo itsessään puolivälin mallia olevasta Xbox One X:stä. Mies vahvistaa tahollaan myös pitkään povatun seikan: Microsoft on mitä ilmeisimmin valmis luopumaan konsolijulkaisuissaan perinteisistä sukupolvieroista ja siirtymään loivemmin porrastettuun asteikkoon.

Itseäni uudenaikainen lähestymistapa askarruttaa. Miksi hankkia tämä konsoli, jos seuraava on heti kulman takana? Mikä on nykypäivän pelaajalle se laukaisin, joka saa kaivamaan kuvetta? Konsolibisnes on ajautumassa hiljalleen samaan limboon, jonka vaikutuksen alaisena en ole kyennyt uusimaan pöytäkonettani vuosiin. Tiedossa on jatkuvasti jotain parempaa, jotain sulavammin toimivaa tai edes inasen halvempaa.

Omaa varovaisuuttani lisää ehdottomasti se, kuinka usein olen onnistunut tekemään huonoja päätöksiä teknologiaostosteni suhteen. Olen tullut järkkymättömään johtopäätökseen, että paras tapa ennakoida uusien laitteiden julkistuksia on seurata minun pankkitiliäni – rautaa ilmestyy uutissyötteeseen lähes poikkeuksetta viikon tai kaksi sen jälkeen, kun olen ostanut uuden puhelimen tai konsolin. Kun aidan toisella puolella on aina vain vihreämpää nurmea, ei halua astua ulos ollenkaan.

Vaikka tiedän, että valinnanvarasta kuuluisi olla kiitollinen, en voi olla haikailematta vanhojen hyvien aikojen perään. Vielä joitakin vuosia sitten miehet olivat rautaa, laivat puuta ja vanhat nuhapumput käyttökelvottomia välittömästi, kun uusi konsolisukupolvi saapui kauppoihin. Teknologiset harppaukset olivat valtavia, eikä uusien pelien pelaaminen vanhalla koneella ollut vaihtoehto kuin harvoissa tapauksissa.

Vanhan kansan ajattelumallit näyttävät olevan tiukassa muidenkin pelaajien mielessä, vaikka kevyitä uusintaversioita erääntyvistä konsoleista on nähty jo useampia. Muun muassa Xbox One X:n lippulaivapelinä toimivasta Crackdown 3:sta tällä viikolla näytetty videomateriaali on saanut osakseen rankkaa kritiikkiä, koska sen ei koeta viestivän odotetunlaista graafista edistystä. Väliaikamalleiltakin odotetaan suuria saavutuksia, eivätkä ne täytä tehtäväänsä yleisönsä silmissä, jos eroa edelliseen ei huomaa ensikatsomalta.

Palava tarve hankkia hyllyyn uusi konsoli jää näin ollen realisoitumatta monen pelaajan kohdalla, ja kuulun itse valitettavasti vakaasti tähän joukkoon. Uusi 4K-televisioni seisoo olohuoneen seinustalla ilman arvoistaan aisaparia, enkä siltikään koe oikeaksi laittaa vanhoja konsoleitani kiertoon, kun aidan takaa kurkkii taas jotain kutkuttavampaa. Ellei seuraava suuri konejulkistus ole rehellinen PlayStation 5, saatan kaataa koko rakennelman ja tuikata nurmikon tuleen.

Johanna Puustinen

3 kommenttia

15.07.2017 18:47
En tiedä muista mutta ainakin oma kritiikkini Crackdown 3:n suhteen ei varsinaisesti koskenut graafista loistoa kuin sitä, kuinka geneeriseltä ja tylsältä peli näyttää. Kaupunki erityisesti on kovin hengetön ja tyhjä. Toimintakin on "vain" sitä samaa mitä niin monessa muussakin 'open world'-remuamisessa: johan tuota on tehty Saint's Rowien, Sunset Overdriven ja vaikkapa InFamousien parissa ja niissä sentään maailma oli jokaisessa paljon mielenkiintoisemman oloinen.

Tokihan peli ei graafisesti näytä miltään lippulaivateokselta mutta itse en koskaan varsinaisesti olekaan sen perässä, joten sen kautta se ei ollut itsellä mikään ykkösongelma. Uusin Zeldakin sen todistanee: ei se graafinen loisto vaan mitä siinä ruudulla ylipäätänsä on. Aika iso ero jokin elävä ja mielenkiintoinen maailma kuin geneerinen & tyhjä futuristinen kaupunki.
Picture of zappah
16.07.2017 02:16
Nyt on kolumnissa harvinaisen paljon asiaa. Minua myös rassaa tämä ,5 konsolivillitys. Jos konsolit alkavat mennä siihen suuntaan, niin saatan jättää ne kokonaan ja palata pc-pelaamisen idioottimaisuuksiin. PC-pelaamisessa pitää muistaa, että pelintekijät saavat provikoita varsinkin graffakorttien tekijöiltä siitä, että mahdollistavat ihan älyttömiä ultra-asetuksia, joilla peliä ei ole edes kauhean hyvin testattu.
Puustisen upgradeangstiin liittyen mulla onkin ihan uudehko kokemus. Ostin Honor kasin premium version juuri ja kaksi viikkoa myöhemin Honor9 tuli kauppoihin. Onneksi tuo ysi on tyyli ennen käytettävyyttä, joten olen edelleen tyytyväinen kasiini. (sormenjälkilukija takana on niin paljon kätevämpi)
Picture of mur72
16.07.2017 10:00
Harmillisesti tehoista puhuttaessa keskitytään ainoastaan graafiseen ulkonäköön, vaikka tehot mahdollistavat huomattavasti paljon muutakin. Toivottavasti jatkossa graafisen loiston sijasta nähtäisiin pelejä, joissa keskityttäisiin myös simulointiin ja tekoälyyn, joita käytettäisiin elävän tuntuisten maailmojen tekemiseen. Miltä kuulostaisi esimerkiksi vaikkapa GTA:n ja Zeldan kaltaiset avoimen maailman pelit, joissa pelaajan valinnoilla ja NPC tekemisillä olisi oikeasti pelimaailmaan muokkaavaa vaikutusta.
Uskallan odottaa isoilta nimiltä tällaista heidän tulevilta titteleiltään, kuten Cyberpunk 2077 ja RDR2, mutta pettymys on kyllä suuri, jos meno jatkuu edelleen nykyisten avointen pelimaailmojen kaltaisina.
Picture of edqe