Kommenttiosio-blogi: Tekijänoikeudet, ketä kiinnostaa?

29.07.2017 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
23
Kommenttiosio-blogi: Tekijänoikeudet, ketä kiinnostaa?

Kommenttiosio-blogi: Tekijänoikeudet, ketä kiinnostaa?

Kokonaisia herneenpalkoja on pitkästä aikaa päästy tonkimaan poskionteloiden perukoilta ahkeraan. Joukkokiukkukohtauksen synnytti alkuviikosta legendaarisen verkkoroolipeli World of Warcraftin omistava Blizzard, joka pakotti jälleen yhden faniensa pyörittämän epävirallisen palvelimen laittamaan pillit pussiin heti avajaispäivänään.

Monessa mediassa tapahtumien kulku on esitetty todellisena nyyhkytarinana, sillä takavuosien WoW-kokemusta tavoitelleen Felmyst-palvelimen takana on työtön ja pitkäaikaissairas tapaus, jonka elämälle pitkällinen kehitysprojekti toi vuosiksi merkitystä. Uutisjuttujen ylisanoista päätellen muuta sisältöä Gummy52:na tunnetun miekkosen päivillä ei ole juuri ollut, joten homman onnistumisen eteen uhrattiin siis luonnollisesti ajan ja rahan lisäksi myös mielenterveys.

Huikeinta tarinassa on kuitenkin se, kuinka rankasti sekä kehittäjä että toimittajat painottavat tragedian täydellistä yllätyksellisyyttä. Aidosti yllätyksenä nimittäin tulee korkeintaan se, ettei lopputulosta osattu enteillä missään vaiheessa nelivuotisen hankkeen elämänkaarta.

Ei ole kovin rankkaa yleistystä todeta samoin käyvän ennemmin tai myöhemmin pitkälti joka ikiselle vastaavan mittakaavan projektille – ja niitä on paljon. Oli kyseessä sitten luvaton palvelin, käännös tai jättimodi, prosessi on sama. Kaikki saa alkunsa lähdeteokselle turhan omistautuneen fanin ajattelemattomasta ideasta, josta internet vääjäämättä innostuu liikaa, ja lopulta puheensorina kantautuu tekijänoikeuksien omistajien korviin kohtalokkain seurauksin.

Moni näistä tapauksista päätyy Felmystin tapaan otsikoihin, mutta harvassa uutisjutussa edelleenkään ihmetellään sitä, miten pelaajat voivat toistuvasti kuvitella pystyvänsä liikkumaan harmaista harmaimmalla alueella saamatta kenenkään vihoja niskaansa. Sen sijaan fokus on usein päinvastainen, ja päivittelyn kohteeksi joutuvat varsinaiset kehittäjät ja julkaisijat tunnekylmine bisneskäytäntöineen. Kuviota katsellaan hämmentävän naiivista näkökulmasta, joka olettaa pelialan toimivan kaikilla tasoillaan puhtaasti jonkinlaisen jaetun intohimon pohjalta.

Totuus on toisenlainen, eikä sen nähdäkseen tarvitse nostella silmälappujaan edes kovin uskaliaasti. Myönnettäköön, että moni The Simsin tai Skyrimin kaltainen hitti pyörii vahvasti oman yhteisönsä kekseliäisyyden ympärillä, mutta moinen ei olisi mahdollista ilman alkuperäisiä teoksia ja niiden kehittäjiä. Harva näiden piirien jäsen tahtoo satuttaa luovuutensa muusaa, ja suuri osa fanisisällöstä palveleekin täten molempien osapuolien intressejä.

Iloista symbioosia järkyttävät pahoin kuitenkin ne yksilöt, jotka näkevät yhtälössä mahdollisuuden rikastumiseen. Ongelman näkemiseksi ei tarvita kivenkovan kapitalistin arvioivaa katsetta, vaan kuka tahansa maailman menosta mitään ymmärtävä tietää, että kassavirta jonkun muun taskuun on pois kehittäjiltä. Kassa valitettavasti on syy sille, että valtaosa peleistä matkaa luojiensa aivolohkoista meidän televisioruuduillemme, eikä rahahanojen vuotoa seurata ilolla. Keskustelu koskee toki myös moraalia: tekijänoikeuksia tuskin olisi kirjattu lakiin, jos jonkun muun työllä rahastaminen ei tuntuisi pahalta vähintään toisesta osapuolesta.

Koska moista ei kuitenkaan voi täysin välttää ja lakimiesten taksat ovat törkeitä, on fanien toimintaa yritetty peliyhtiöiden toimesta kontrolloida lempeämminkin keinoin. Esimerkiksi Bethesdan maksumodikauppa on kuitenkin saanut järjetöntä ryöpytystä osakseen perustein, joita en itse osaisi edes listata. Ennen kaikkea järjestelmä mahdollistaa omien teoksiensa myyntiin laittamisen ilman lopetuskäskyn pelkoa, ja jos perimmäinen ongelma on Bethesdan kirstuihin virtaava rojaltipuro, on syytä kerrata edellinen kappale kolmeen kertaan.

Tiedän, mitä ajattelette tässä vaiheessa tekstiä: eihän tämän viikon skandaalin kohde edes ollut maksullinen palvelu! Olette oikeassa, mutta palvelin kuitenkin tarjosi kokemusta, jonka veroista ei tällä hetkellä ole saatavilla virallisia teitä pitkin Blizzardin lupauksista huolimatta. Vaikka jonkin ilmaisen faniprojektin sisältöä ei juuri sen julkaisuhetkellä olisi tarjolla muualla, sen olemassaolo sulkee oven alkuperäisten kehittäjien nenän edestä. Pelibisnes kun ei edelleenkään ole hyväntekeväisyyttä, eikä kovin moni konsepti saa siipiä alleen ilman jonkinlaista odotusta tuotoista.

Itselleni perustelut Blizzardin ja muiden peliyhtiöiden toiminnalle ovat niin järkeenkäypiä, etten osaa samaistua šokkiotsikoihin alkuunkaan. Asenne on minulle niin vieras, etten osaa edes arvella, mistä se voisi kummuta. Kokevatko pelaajat kehittäjien olevan yhteisölleen velkaa siitä rakkaudesta, jota se heille osoittaa? Vai onko intohimo peliä kohtaan niin pyhä asia, etteivät sitä koske normaalin yhteiskunnan lait ja periaatteet? Vai ovatko tekijänoikeudet kenties vain sosiaalinen konstruktio ja fanit kansanryhmä, jota niiden nimissä sorretaan? 

Oli syy moiselle ajattelulle mikä oli, se ei johda koskaan mihinkään muuhun kuin täydelliseen pettymykseen, ja tämän todistaa jälleen menneen viikon kuvio. Niksivinkki lukijoille: seuraavaksi kun harkitsette käyttävänne neljä vuotta elämästänne johonkin vastaavaan, muistelkaa tätä tekstiä.

Johanna Puustinen

Kommentit

Käyttäjän Patemies kuva
Patemies

Minua ei saisi käyttämään 4 vuotta faniprojektin luomiseen, jonka tekijänoikeudet ovat jollain toisella.

Mutta... kyseessä ovat todelliset suurfanit. Mikäli kyseessä on tosiaan yhteisöllinen faniprojekti, jolla ei yritetä viedä rahoja oikeudet omistavan firman nenän edestä, kannattaisi tekijänoikeuksien omistajienkin tarkkaan puntaroida, mitä muita keinoja hyödyntää näin täydellistä omistautuneisuutta ja fanikantaa löytyisi. Suora cease and desist ja roppakaupalla badwilliä (oli sulkeminen laillisesta näkökulmasta kuinka oikeutettua tahansa) on aika tylyä ja saa aikaan negatiivista julkisuutta. Palkatkaa nyt vaikka mies sinne Blizzardille töihin tai jotain. Yksinpeliprojektien osalta lisensoikaa pelit jotain provikkaa/rahasummaa vastaan ja kaupatkaa niitä selvästi faniprojekteina, jotta sekaannusta virallisiin tuotteisiin ei pääse syntymään.

Näin itse oikeuksien omistajana toimisin: ei lain kirjaimellista tulkintaa vaan suurimpien fanien palkitsemista ja asian hyödyntämistä virallisen tuotteen myynnissä. Antaa myös yrityksestä paljon positiivisemman mielikuvan.

Käyttäjän Qlaos kuva
Qlaos

Samaistun Johannan ajatuksiin. Aina kun tulee vastaan joku faniprojekti, niin oma reaktio on että voivoi, tämäkin tullaan aika varmasti kaatamaan ja sitten ihmiset taas itkee kun Capcom/Nintendo/Blizzard ovat niin ilkeitä ja ahneita. Vaikea tuntea myötätuntoa projektien vetäjiin kun tekisi mieli vähän läpsiä että tuliko tämä muka oikeasti yllätyksenä.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Molemmissa vikaa. Modaajat ja muut fanijuttujen tekijät typeriä jos eivät tajua tällaisen melko varmasti tulevan ja firmat taas voisivat edes yrittää kehittää jotain positiivista noista. Osa toki onkin, kuten Bethesda. Täytyy silti myöntää että itselläkin tökkii se, että yhtäkkiä modeista pitäisi maksaa kun ne ennen on olleet ilmaisia. Ja lisääväthän ne sen emopelinkin myyntiä ja pitävät pelaajakantaa yllä. Kaksiteräinen miekka.

Käyttäjän Heppulinen kuva
Heppulinen

Miksi esim wowi-fani servureiden tekijät eivät voi käyttää aikaansa tehdäkseen oman videopelin.

Käyttäjän Erik H. kuva
Erik H.

Useimmat mahdollisuudet pelaajien julkaista pelistä oman näkemyksensä rikkovat siitä immersion.

Käyttäjän Guybrush kuva
Guybrush
Lainaus käyttäjältä Patemies

Minua ei saisi käyttämään 4 vuotta faniprojektin luomiseen, jonka tekijänoikeudet ovat jollain toisella.

Samaa mieltä, mutta joskus inspiraatio ei katso aikaa, paikkaa, eikä tekijänoikeuksia. Jos jotain tiettyä tekee mieli tehdä tunteen palolla, niin sen palon kanavoiminen toisenlaiseen prokkikseen ei välttämättä toimi. Pointtini siis tunteet vs logiikka.

Käyttäjän Nelia19 kuva
Nelia19

Jep, tottahan se on. Vaikka oma projekti kuinka parantaisi kokemusta tai toisi inspiraatiota niin kylmä tosiasia on ettei peliteollisuus ole hyväntekeväisyyden hiekkalaatikko. Kun leikkii jonkun toisen tuotteella on aina varauduttava siihen ettei kyseinen omistaja tykkää ja laittaa stopin touhulle, eivätkä siinä nyyhkytarinat auta. Erityisesti jos kyseinen projekti vieläpä tarjoaa tuotetta ilmaiseksi. Kyllähän nyt jokaisen pitäisi tajuta että jos kuukausimaksullisen pelin sisältää mukaan ilmaiseksi niin leikki loppuu lyhyeen.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Tekijänoikeuksista puhuttaessa tiputaan aina samaan ansaan ja kuvitellaan, että tekijänoikeudet koskevat vain yksilöitä... tai parhaillaankin vain jotain pientä sympaattista indiestudiota. Jättikorporaatiot, kuten Blizzard eivät muka niitä tarvitse tai ansaitse.

Jos joku vaikka haluaisi uusia jonkun pikkukehittäjän pelin vuodelta nakki ja papu, niin ensimmäisenä asialistalla olisi pyytää lupa alkuperäiseltä tekijältä. Jos lupaa ei kysytä ja alkuperäinen kehittäjä nostaisi äläkän, niin yleinen mielipide olisi luultavasti yksinomaan alkuperäisen kehittäjän puolella. Miksi reaktio ei ole sama, kun puhutaan vaikkapa Blizzardin teoksista?

Käyttäjän Minte kuva
Minte
Lainaus käyttäjältä Haerski

yleinen mielipide olisi luultavasti yksinomaan alkuperäisen kehittäjän puolella. Miksi reaktio ei ole sama, kun puhutaan vaikkapa Blizzardin teoksista?

Pienenä kehittäjänä olisin imarreltu, jos joku tekisi faniprojektin. En ole koskaan havainnut kuvailemaasi skenaariota.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus käyttäjältä Minte

[quote]Lainaus käyttäjältä Haerski: yleinen mielipide olisi luultavasti yksinomaan alkuperäisen kehittäjän puolella. Miksi reaktio ei ole sama, kun puhutaan vaikkapa Blizzardin teoksista?[/quote]
Pienenä kehittäjänä olisin imarreltu, jos joku tekisi faniprojektin. En ole koskaan havainnut kuvailemaasi skenaariota.

Kommentti täysin asian vierestä.

Jos faniprojekti on alkuperäiselle kehittäjälle ok, niin eiköhän lupa IP:n "lainaamiselle" ole silloin sillä myönnetty. Muutenkin tässä on vähän enemmän tekijöitä pelissä, kuin annat ymmärtää. Olisitko imarreltu, jos alkuperäinen pelisi olisi hyvin menestynyt ja mahdollisesti tuottaisi vieläkin ainakin osan leivästä pöytääsi? Sitten joku pamauttaa luvattoman remaken pöytään, jakelee sitä ilmaiseksi ja alkuperäinen versiosi ei myy enää yhtäkään kappaletta?

Syy miksi tätä ei juurikaan nähdä on se, että jokainen ymmärtää tuon olevan absoluuttisen väärin. Aivot kuitenkin menevät välittömästi solmuun, kun kopioinnin kohteena on vaikkapa Blizzardin IP. Silloin kysymys onkin muka täysin harmaalla alueella ja kommentteja kopioinnin puolesta alkaa tulla enenevässä määrin.