Kommenttiosio-blogi: Pokaalien perässä / Blogit / www.pelaajalehti.com

Kommenttiosio-blogi: Pokaalien perässä

8.07.2017 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
12
Kommenttiosio-blogi: Pokaalien perässä

Kommenttiosio-blogi: Pokaalien perässä

Ihmissuhdehapatus koitui jälleen kerran erään viattoman miesparan kohtaloksi, kun Xboxin nyt jo entisen pelaajapistemestarin häämatka maksoi hänelle maailmanennätyksen. Kuherruskuukautta lähdettiin viettämään ilman konsolia kolmantena pyöränä, ja viime viikonloppuna miehen 11 vuotta hallussaan pitämä kärkipaikka vaihtoi tauon takia omistajaa. Nimimerkillä smrnov esiintyvällä haastajalla on mittarissaan nyt yli 1 593 000 saavutuksista kerättyä pelaajapistettä – lukumäärä, jota tavallinen pulliainen ei edes voi käsittää.

Pääsin lukiossa matematiikan vain vaivoin läpi, joten en osaa päässäni laskea, kuinka monta peliä reilun puolentoista miljoonan pelaajapisteen kasaamiseen on täytynyt pelata. Vastaus liikkunee jossain monen ja lukemattoman välillä, ja pelikellossa lienee aikaa puolikkaan ihmiselämän verran. Loputtoman vapaa-ajan lisäksi moinen ponnistus vaatii lisäksi kylmiä hermoja ja huikeaa suunnittelukykyä, sillä puolihuolimattomasti pelaamalla korkeista pisteistä on aivan turha edes haaveilla.

Smrnovin kaltaisille superpelaajille suorittamisesta on tullut ylivertainen harrastus, josta saatu tyydytys painaa vaa’assa enemmän kuin rento pelikokemus. Kaikkien kohdalla näin ei kuitenkaan ole. Varsinainen verenmaku suussa saavutuksia jahtaavat harvat, mutta harmittavan usein tulee vastaan parkoja, jotka ovat antaneet vähemmänkin vakavan pistekeskeisyyden pilata suhteensa peleihin.

Osittain puhun kokemuksen syvällä rintaäänellä. PlayStation-profiilissani komeilee vain yksi platinapokaali, mutta muistan silti monia tilanteita, joissa itse peli on jäänyt taka-alalle runnoessani läpi jälkeenpäin ajateltuna yhdentekevää saavutusta. Paitsi jäämisen pelko on vahva voima, ja möhlitty suoritus sekä sen ansiosta hukattu digitaalititteli ovat tahranneet pelinautintoni useammin kuin kehtaan myöntää.

Henkilökohtaisissa historiankirjoissani on myös saavutuksia, joiden saamiseksi olen alentunut niin kummalliseen kikkailuun, ettei edes lopputulos ole tuottanut tyydytystä. Kaikenmoinen ohjain kädessä harjoitettu apinointi kalpenee toki vielä keljumpien temppujen rinnalla. Lähipiirissäni on ainakin yksi pokaaleillaan puoliammattimaisesti ylpeilevä tapaus, joka räpeltää tallennustiedostojensa ja konsolinsa kellon parissa tämän tästä kiperimpien vaatimusten kiertämiseksi.

Onko saavutuksista kuitenkaan mitään iloa, jos niiden saamiseksi ei ole edes saavuttanut mitään? Voin vielä ymmärtää pokaalijahdin taitohaasteena, mutta jos suoritus koostuu pelkästä aivot turruttavasta toistosta, se kertoo korkeintaan tarpeettomasta pitkäpinnaisuudesta. Välillä aivan turhan pitkiksi venyneiden sessioiden päätteeksi ainakin itse pohdin, olisinko voinut saada samassa ajassa enemmän mielihyvää luomummasta pelaamisesta.

Ajatusketju ei vielä edes katkea tähän, vaan olen toisinaan pallotellut idealla täysin saavutuksettomasta maailmasta. En osannut kaivata moisia vanhemmilla konsolisukupolvilla, eikä niitä ole vieläkään ikävä esimerkiksi Nintendon konsoleilla. En oikeastaan ole varma, olisinko yhtään tyytymättömämpi elämääni, vaikka koko pelaajapisteiden konsepti laitettaisiin pannaan heti huomenna. Olisitko sinä?

Johanna Puustinen

Kommentit

Käyttäjän Lockdownn kuva
Lockdownn

Grindaus achievementeistä mieleeni muistuu parhaiten 1000 Taistelua FF8:ssa, täysin hukkaan heitettyä grindaamista. Samasta pelistä löytyy vieläpä 10000 tappelun achievement jonka jotkut raukkaparat ovat grindanneet itselleen, voi poloisia.

Käyttäjän HarttZa kuva
HarttZa
Lainaus käyttäjältä Lockdownn

Grindaus achievementeistä mieleeni muistuu parhaiten 1000 Taistelua FF8:ssa, täysin hukkaan heitettyä grindaamista. Samasta pelistä löytyy vieläpä 10000 tappelun achievement jonka jotkut raukkaparat ovat grindanneet itselleen, voi poloisia.

Se on jolllain tapaa sinulta pois? Jos jotkut haluaa achiementteja?

Käyttäjän Sundance Kid kuva
Sundance Kid

Jollain miehellä oli muistaakseni 1200 platinapokaalia. Ja minulla on vasta neljä...

Käyttäjän markusbob kuva
markusbob
Lainaus käyttäjältä HarttZa

Lainaus käyttäjältä LockdownnGrindaus achievementeistä mieleeni muistuu parhaiten 1000 Taistelua FF8:ssa, täysin hukkaan heitettyä grindaamista. Samasta pelistä löytyy vieläpä 10000 tappelun achievement jonka jotkut raukkaparat ovat grindanneet itselleen, voi poloisia.
Se on jolllain tapaa sinulta pois? Jos jotkut haluaa achiementteja?

Voi helvetti :D

On.

Käyttäjän Patemies kuva
Patemies

Mielestäni achievementit/trophyt ovat pilanneet nykypelaamisen. Tässä hyvä artikkeli asiasta:
http://kotaku.com/achievements-have-ruined-how-i-play-games-510597650

Tyhjänpäiväisiä "saavutuksia" on kehittäjien äärimmäisen helppo koodailla peleihin, eikä se vaadi minkäänlaisen lisäsisällön luomista. "Hyppää 100 kertaa". "Pelaa koko peli läpi kuolematta". Sitten joillakin on se pakkomielle pelata peliä kymmeniä tunteja grindaten yhdentekeviä virtuaalipokaaleja, jotka eivät kiinnosta edes grindaajan kavereita (vaikka moni niin kuvitteleekin). Toiset huijaavat ne tallennustiedostoja peukaloimalla tai muuten ohjelmallisesti kikkailemalla. Pakkomielle sekin. Joka tapauksessa itse pelistä ja oikeasta sisällöstä nauttiminen menee tässä touhussa ohi.

Mutta sitten päästään siihen kohtaan, missä achievementit/trophyt alkavat todella häiritä jopa pelaajia, jotka eivät niistä välitä: tallennustiedostojen salaaminen ja käyttäjätunnuksille lukitseminen saavutusten peukaloimisen estämiseksi. Esimerkiksi Xbox Onella et voi kopioida tallennuksia USB-tikulle tai siirtää RPG-hahmoa vaimosi käyttäjätilille - syyksi Microsoft ilmoittaa nimenomaan sen, että silloin "saavutuksia voitaisiin manipuloida". Siis voi j*******a, minua eivät kiinnosta nuo turhakkeet tippaakaan! Haluan hallita omia tallennustiedostojani ja tarvittaessa auttaa kaveria tai vaimoa kopioimalla valmiin pelihahmon heille, tai esimerkiksi auttaa hankalan kohdan yli lähettämällä saven. PS3:lla jouduin käyttämään tähän jotain ihme rehasheriä, sekin pelkästään typerien, yhdentekevien trophyjen takia, joista en välitä ja joita en ole muokkaamassa!

Toivoisin, ettei tällaista vammaista systeemiä olisi koskaan kehitetty. Vaikka itse "ignoraankin" ne totaalisesti muutenkin, niin onneksi edes Nintendo ei ole lähtenyt tuohon touhuun mukaan. Jotain pelikohtaisia merkkejähän heilläkin on, mutta ei yhtenäistä konsolin sisäistä järjestelmää. Luojan kiitos.

Käyttäjän gurgi kuva
gurgi
Lainaus käyttäjältä HarttZa

Lainaus käyttäjältä LockdownnGrindaus achievementeistä mieleeni muistuu parhaiten 1000 Taistelua FF8:ssa, täysin hukkaan heitettyä grindaamista. Samasta pelistä löytyy vieläpä 10000 tappelun achievement jonka jotkut raukkaparat ovat grindanneet itselleen, voi poloisia.
Se on jolllain tapaa sinulta pois? Jos jotkut haluaa achiementteja?

Ja onko se jollain tapaa sinulta pois jos joku haluaa näitä turhia raukkaparkoja sääliä?

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Henkilökohtaisesti pelaan pelejä viihdyttääkseni itseäni enkä välitä näistä peniksen venyttelyistä, mutta jos näiden takia joku pelejä koluaa niin siitä vaan. Ei ole minulta pois, oman aikani käytän jotenkin järkevämmin. Kukin tyylillään.

Käyttäjän Erik H. kuva
Erik H.

Lähinnä ärsyttää kun joku täälläkin kokee tarpeelliseksi ilmoittaa platinoineensa sen-ja-sen pelin. Steam-saavutuksia olen niinikään inhonnut alusta saakka: haluaisin olla kahden viihdetuotteen (~pelin) kanssa enkä saada keskeytyksiä ulkopuolisten ilmoitusten muodossa; pelille kehitettäköön oma järjestelmänsä ilmoittaa saavutuksista. Kuin sähköpostin lähettäessäni saisin ilmoituksen ansainneeni juuri 20 Google-pistettä, etenkin siinä käyttämistäni sanoista.
Vihaan suoritustilastoja, mutta niitä on kuitenkin ollut aina: urheilulajeissa, flipperihalleissa sekä alusta asti videopeleissä, mutta niissä mielestäni ennen huomaamattomammin, yksittäisenä High Score -tilastona. Eivätpä ne silloinkaan lisänneet pelin immersiota.

Aivot narikassa grindaamiseen olen kyllä syyllistynyt Borderlands 2:n kohdalla (n. 1000 h ), jossa halusin olla varma, ettei kaikkien (pelinsisäisten) haasteiden suorittaminen tuo mitään tarinallista lisäsisältöä. "Tuhoa kolmannen läpipeluukerran loppupomo 80 kertaa", "Ammu singolla vastustaja kaukoetäisyydeltä tuhat kertaa", "Löydä äärimmäisen harvinainen minirobotti 12 kertaa". Ei se sanottavasti tuonut, mutta tuli sivistyttyä muutaman äänikirjan verran.

Käyttäjän Carpathian kuva
Carpathian

Itseä ei pahemmin achievementit tai trophyt enää kiinnostele, ainakaan yhtä paljon kuin jokin aika sitten. Joistakin harvoista ja valituista peleistä saatan edelleen yrittää kerätä kaikki pokaalit ja muut turhat härpäkkeet, ihan vain sen takia että voisin ittelleni todistaa pystyväni siihen. Jos jokin achievement/trophy ei tule vaikka kuinka yrittäisi, sitten ei tule, elämä jatkuu entisellään ja seuraava peli rullaamaan!

Käyttäjän Teräskäsine kuva
Teräskäsine

Tämä juttu ihmisten koukuttuminen achievementeista oli vähän samanlainen yllätys, kun kuulin ekaa kertaa pornoriippuvuudesta vuosia sitten. Kaikesta ne ihmiset riippuvuuden itselleen kehittääkin. :)
Itse tajusin vasta vuonna 2009 trophy ja achievement jutut, kun Xbox 360 tuli talouteen. En koukuttunut, mutta myönnän aina saavutuksen kilahtaessa ruudulle saaneeni siitä pientä mielihyvää kyllä. Mistään pelistä en saavutuksia ole lähtenyt keräilemään, sillä harvoin jaksan edes pelinsisäisiäkään juttuja keräillä, ellei kyseessä ole Zelda.