Kommenttiosio-blogi: Pelimessujen muistolle

26.08.2017 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
3
Kommenttiosio-blogi: Pelimessujen muistolle

Kommenttiosio-blogi: Pelimessujen muistolle

On tullut taas se aika vuodesta, jolloin koko olemukseni värjäytyy kateudesta vihreäksi. Saksan Kölnissä järjestettäviin jättimäisiin Gamescom-messuihin on vain kivenheiton matka, enkä siltikään ole siellä – toisin kuin lähes kirjaimellisesti kaikki muut tuntemani ihmiset.

Paniikki ja paha mieli toteutumattomista matkasuunnitelmista pahenee vuosi vuodelta, koska itse en nuorene, eikä maailmakaan pysy muuttumattomana ikuisesti. Messukesää edeltävinä ja varsinkin sen jälkeisinä hetkinä saa tätä nykyä kuunnella tuomiopäivän kakofoniaa, joka ennustaa jokaisten pelimessujen olevan lajissaan viimeiset. Eritoten rapakon takaisten E3-messujen väitetään olevan pikavauhtia kuoleva laji, jonka päivät ovat olleet luetut jo pitkään.

On auttamaton totuus, etteivät vuosittaiset pyhiinvaellukset lehdistötilaisuuksiin tosiaan enää tunnu kovin mielekkäiltä välittömän suoratoiston valtakautena. Sääliksi käy ruuhkaisissa messuhalleissa juoksentelevaa hikistä toimittajanplanttua (tai vaihtoehtoisesti Arvekaria, vaikkakaan nämä eivät suinkaan sulje toisiaan pois), kun valtaosa yleisöstä seuraa uutisia mukavasti sohvalta käsin. Uutiskoosteen voi raapia kasaan ehkä jopa tehokkaammin kotikoneen äärellä, kun tekemiselle voi omistautua sataprosenttisesti omassa rauhassa.

Lehdistötilaisuuksia ei enää varsinaisesti edes tuoteta lehdistön jäsenille, vaan ne ovat pitkälti kotiyleisö mielessä toteutettuja multimediakokemuksia lämpiölähetyksineen ja hashtageineen, ja humuun voi osallistua etänä vaikkapa Twitchin chat-huoneissa. Aiemmin vain alan ammattilaisille tarkoitettu E3 avasi ovensa tänä vuonna tavallisille tallaajille suurin fanfaarein säestettynä, mutta todellisuudessa kuilua näiden kahden yleisöryhmän välillä on kurottu virtuaalisesti umpeen jo vuosia.

Kaikeksi onneksi suuret mediatilaisuudet eivät yksin edusta messujen antia. Niitäkin tärkeämpää toimittajille lienee se, että saman katon alle kerätään kaikki tulevan vuoden suurimmat julkaisut ja kiinnostavimmat persoonat. Jatkuva matkustelu on henkisesti ja taloudellisesti kuluttavaa, ja vaikka messuviikotkin ovat järjettömän intensiivisiä, niiden tarjoavat monituiset mahdollisuudet ovat tässä mielessä suorastaan luksusta.

Messujen luonteen muuttuminen tarkoittaa parhaassa tapauksessa sitä, että esimerkiksi uutisraportoinnin vähentyessä vapautuvan ajan voi käyttää hyvillä mielin aidosti laadukkaan ja ainutlaatuisen sisällön tuottamiseen. Hiki pukkaa varmasti edelleen pelitoimittajan ohimoille, mutta ainakin tämä pääsee nyt toteuttamaan itseään tapaamisesta toiseen luoviessaan.

Haastattelut, ennakot ja muut erikoisartikkelit ovat se syy, miksi moni meistä seuraa tiettyjä pelimedioita tiiviimmin kuin toisia, ja niistä tulee jatkuvasti yhä arvokkaampaa valuuttaa. Koska julkaisupäivälistojen ja julkistuskoosteiden kaltainen perustieto on saatavilla jokaisesta kanavasta kuudessa eri formaatissa, pitää kilpailua käydä muilla kentillä. Tämä on omasta mielestäni yksinomaan positiivinen muutos, jolle en edes keksimällä keksi vastalauseita.

Kun pelimessujen sanotaan olevan katoava ilmiö, tarkoitetaan siis jotain aivan muuta. Niiden olemus saattaa olla murrosvaiheessa, mutta kotelosta kuoriutunee jotain paljon toukkavaihetta kauniimpaa. Kun minä ja sinä, rakas lukija, vihdoin ehdimme itse paikan päälle, tulee kokemus olemaan aivan jotain muuta kuin kuvittelimme, eikä se välttämättä ole laisinkaan huono asia.

Johanna Puustinen

Kommentit

Käyttäjän edqe kuva
edqe

Henkilökohtaisesti olen tyytyväinen, että messut ovat tulleet kotiin ja voimme seurata lähetyksiä suoraan ilman välikäsiä. Pelitoimittajat kuitenkin tekevät uutisoinnit omien näkemyksiensä ja mieltymystensä mukaan, jolloin uutisointi on värittynyttä ja aimo annos tietoa ja kiinnostavia ja tärkeitä yksityiskohtia on suodattunut väkisinkin.

Gamescom on itselleni huomattavasti mielenkiintoisempi tapahtuma kuin E3, jossa kehittäjien ja pelaajien välinen kuilu tuntuu edelleen todella suurelta. Gamescomissa tänä vuonna on ollut jälleen hienoa seurata Cloud Imperium Gamesin ja Paradox Interactiven lähetyksiä, joissa kehittäjät puhuvat pelaajille suoraan, eivätkä toimittajien kautta.

Haastatteluja luen toki edelleen mielelläni, mutta aika harvakseltaan niihin törmää.

Käyttäjän JayeizH kuva
JayeizH

Peliala tuntuu olevan ainoa ala joka ei osaa tai ei ymmärrä hyödyntää messujen tärkeintä antia. En väitä että toimittajat jne. olisivat millään tavalla taidottomia, vaan väitän että muilla aloilla arvostetaan messuja aivan eri tasolla ja hyödynnetään niitä aivan eri tasolla. Tai ainkin tuntuu siltä.

Eli sohvalla ja tietokoneen äärellä kootun kaikki tietävän ja erheettömän kokemukseni perusteella neuvoni on seuraava:
Ensimmäinen ja minusta oikeastaan vähän itsestään selvä asia. Jos pressien ja live esitysten aikataulu pilaa koko reissun ja koto Suomesta ne pystyy raportoimaan ja seuraamaan helposti, pitäisi reaktion olla itsestään selvä. Älkää menkö niihin. Sopikaa live haastettelu toisen tekijän kanssa tai vaikka M$:n edustajan kanssa Sonyn pressin aikaan ja toisin päin, kun koto Suomessa raportoidaan pressi. Sitten koto Suomesta raportoidaan suoraan älypuhelimeen toimittajalle kaikki oleellinen presseistä. (Vai väittääkö joku nyt että ne pressit olisivat kuitenkin sen kaiken arvoisia ;) )

Sitten voisin sanoa että jopa pelejä tärkeämpi (tai siis ns. suoraa kontaktia peleihin) asia olisi pelintekijöiden haastattelut ja tapaamiset. Joka vuosi kuulee valitusta kuinka hanurista on pelata peliä kaiken hälyn keskellä, kun siihen on juuri jonottanut usean tunnin. No, älä pelaa, sovi haastatteluja. E3:ssa haluaa kaikki näkyä, joten voisin kuvitella että ei pitäisi olla vaikeaa saada jonkin edes jotenkin merkitsevän lafkan porukkaa haastatteluun kertomaan peleistä ja tulevaisuuden suunnitelmista.

Mutta joo, kuten tuossa alussakin hiukan vihjaisin, oikeasti mitään en tiedä käyttännöstä. Mutta silti ihmetyttää miksi joka kerta mennään joka pressiin ja pelataan niitä pelejä, jos niistä ei saa kaikkea irti tai raportoiminen on kotoa helpompaa. Mutta se mitä ei kotoa tehdä, on tapaaminen henkilökohtaisesti kehittäjien ja alan ihmisten kanssa. Mielestäni tässä on se tie parempaan tulokseen, jos se on huono tällä hetkellä.

Jos kerran siellä messuilla käyminen on niiiin kauheaa ja niistä ei saa oikeasti mitään irti ;)

Käyttäjän Minte kuva
Minte

Gamescomissa muutaman kerran käyneenä en oikein osaa samaistua tuohon haikailuun messuilla olemisesta. Jumalaton ruuhka, tuntien jonot mihin tahansa peli- ja laitekokeiluihin, enkä ainakaan itse koe saavani tuosta touhusta mitään irti paikan päällä. Ihmisiä on yksinkertaisesti siellä liikaa ja mieluummin katselen vaikka gameplay-videoita "juutuubista".